eitaa logo
علم سرخ
105 دنبال‌کننده
114 عکس
79 ویدیو
4 فایل
سردار شهید: « امروز جمهوری‌اسلامی حرم است...» @saeed_alef "سعید اسماعیل دخت"، یاعلی. درس خارج #حوزه ارشد علوم سیاسی #دانشگاه تربیت مدرس تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی از قدرت به نکبت می رسند... برخی هم به شهادت...🌹 هنرمندانه است... @alamesorkh
نمی دانم کجای کار ایران گیر داشت که باید در آسمان وا می شد. سفر ماموریتی این بار به ملکوت اعلی بود...❤️🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🇮🇷🌹 گفتم خدا حافظ ولی در دل چه آهییی دارم ای عشق غیر از تمااااشاااای تو در بااااراااان چه راهی داااارم ای عشق بعد از تو این باران تو را هر بار به یااااادم خواهد آورد... ❤️🇮🇷🌹 @alamesorkh
🟢حاشیه ای بر دو زبان، زبان معنا و زبان فاحشگی در شهادت رئیس جمهور 🔴سعید اسماعیل دخت/دانش آموخته حوزه و دانشگاه ◻یک روی سکه اول به چشم یک خبر فریب به آن می نگرستیم، با اخبار پیاپی، نگرانی ها بیشتر شد. به دنبال آن، دعا و مناجات و حزن و توسل در اماکن و مشاهد مشرفه، بخصوص در حرم مطهر علی بن موسی(ع)در شب ولادت امام برای خادمش.یکپارچه دعا و توسل برای چنگ زدن به ریسمان الهی، برای کسب و جلب تقدیری و معجزه ای که شاید کلیدش دعا و تضرع ملت باشد. شب تا صبح خیلی ها نخوابیدند، خیلی ها هم که از خستگی خوابشان برد، ده بار تا صبح بیداری شدند و مدام خبر می گرفتند. مه غلیظ تر، باران، برف در ارتفاعات، امیدها کمتر می شد و تضرع ها بیشتر.سرانجام معلوم شد که قضای الهی چیز دیگری نوشته شده بود. و این بار نه سلم و سلامت که سوختن برای ابراهیم نوشته شده بود. و این استعاره معنوی چنین نوشته شد که در شب میلاد امام رضا، در راه خدمت به مردم به حق پیوست، انّا لله و انّا الیه راجعون. اما ... ◻روی دیگر سکه در یکی از شبکه های اجتماعی عده ای از دختران و زنان نوشته اند«رئیسی مرده باشه من نود می دم!» نود می دم؟ با گشت و گذار و پرس و جو فهمیدیم مقصودشون اینه که عکس برهنه خود را منتشر می کنند! آنها در این فکر و هیجان که خبر مرگ کسی را بشنوند که از او نفرت دارند، و به میمنت و برای شاد باش خود چه را عرضه می کنند؟ چه دارند عرضه کنند؟ جمع خود را با چه گرم می کنند؟ جنسیت. این همه دارایی این روی سکه است. تنها دارایی فاحشه همین است، جسم و جنسیت. چیزی برای عرضه در این بازار ندارد تا از قِبَل آن برای خود دارندگی ای کسب کند، جلب کند. قدرت تکلم و زبان بیان او همین است. حتی کلمات او هم محدود به همین زبان است. فریاد اعتراض او هم همین است، فحاشی جنسی. همه این ها برای این است که اساسا هویت او "جنسی" (و نه حتی جسمی و بدنی) است، او به مادر هم می خواهد اشاره کند، نه اشاره به محبت مادری که اندام خود را پشت تربیون به عنوان نماد مادر نشان می دهد! بحث نه اندیشیدن به مسائل جنسی، بلکه فراتر،جنسی اندیشدن بلکه یک زبان جنسی است!یک زبان زبان معنا و معنویت است و یک زبان زبان جنسی. زبان معنا صحبت و تکلم با زبان جنسی را برای خود عار و ننگ و بی ادبی می داند، از نظر این زبان، عفت و پوشش لازمه ورود به زبان معناست. در مقابل، زبان جنسی، جدای از اینکه اساسا اعتقادی به معنا و معنویت ندارد، زبانی بجز جنسیت ندارد، در نتیجه برای او عفت نه ارزش، بلکه مانع است. مانع تکلم، مانع بیان، مانع آزادی، مانع هویت. این جریان، هسته هویتی و ذاتی جنبش ززآ است، و اگر در مواردی چنین برهنه خودنمایی نمی کند، صرفا بنا بر ملاحظات عرفی، نمودهای هویت خود را پنهان می دارد. چه اینکه برای جنبش ززآ هم مکشفه و هتک عفت یک بیان بوده و هست. نخبگان آنها هم در دانشگاه دنبال تولید ادبیات و کرسی برای جمع کردن حامی نبوده و نیستند، بلکه ساخت شعارهای جنسی در دانشگاه شریف و غیره اوج هنر بیان آنها بود. ◻خاصیت هر زبانی وجه ارتباطی آن است. اصلا و اساسا زبان در جامعه معنا دارد. فرد و فردیت زبان نمی خواهد. زبان جنسی و جسمی، هم یک زبان است، از این جهت یک شیئ ارتباطی و به تبع آن اجتماعی است. کسی که می گوید بدن من، لباس من، جنسیت من، حق من است، دچار تناقض است، چه اینکه اگر بدن، لباس و جنسیت زبان او نیست، چگونگی آنها در اجتماع نباید برای او مهم باشد، اینکه مهم است و نوع خاصی از این ها را برای حضور اجتماع وحتی اعتراضات سیاسی و یا شادی خود انتخاب می کند اعتراف ناخودآگاه به ارتباطی بودن و زبانی بودن این امور است. و هر آنچه ارتباطی است، شخصی نیست. و همانطوری که شما نمی توانید در جامعه فارسی بگویید نان و منظورتان آب باشد، نمی توانید مکشفه باشید، لباس زننده بپوشید و بگویید من عفیفم و شعار بدهید " هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم". چه اینکه آزادگی و هرزگی در نوع رفتار افراد در جامعه و انطباق آن با ارزشهای آن معنا می یابد، با شعار، یا به قول شاعر با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمیشود! ◻نمودهای تقابل این دو زبان معنا و جنسی قابل رد گیری است. عروج آیت الله یک آوردگاه است، که هر زبانی با بیان خود، تفسیری از آن دارد. یک زبان معنا و یک زبان جنسی. زبان معنوی بنا بر هویت معنوی از این اتفاق چیزی می فهمد و با همان زبان خودش یک تفسیر و یک رفتار ارائه می دهد و زبان جنسی بنا بر هویت جنسی خود از این اتفاق چیز دیگری می فهمد و با زبان خودش یک رفتار بروز می دهد. 🔺بحث تقابل جریان و عفت با جریان برهنگی و کشف حجاب، بحث فراتر از یک رفتار، بحث گویش و زبان جامعه ایران است. 📖@alamesorkh
🟢جریان های پیش روی سیاسی و ارتباط آن با کدِ "کشور، کشور امام رضاست" 🔴مطمئنا در قضیه شهادت آیت الله رئیسی، هیچ نقطه ای بر روی کره زمین، امروز خوشحال تر از رژیم صهیونیستی نیست. چه اینکه جمهوری اسلامی با شهادت ایشان در یک فاز ابهام و تردید قرار گرفته است و همه چیز اکنون در مرود وضعیت آینده به دولت آینده بستگی دارد. هر چند استراتژی نظام توسط رهبری و شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری میشود اما به خوبی درک کرده ایم که فرق می کند چه کسی رئیس جمهور باشد یعنی چه؟ مطمئنا همه ما با موجی از تحلیل ها در روزهای آینده در شبکه های داخلی و خارجی مواجه خواهیم شد. بالاخره خیلی ها سعی دارند گفتمان خود را بر قدرت بنشانند. 🔴اما شاه بیت و نقطه محوری نگاه ما چه باید باشد؟ " این کشور، کشور امام رضاست" ، این نقطه اصلی تحلیل است. این کد اصلی ولی فقیه در فضای پیش روست. اما ترجمان این کد چیست؟ امام به منزله کعبه است، یک نقطه جوشش است. خادم الرضا رفته است، اما مرکزیت قدرت و اقتدار بدون کوچکترین خللی در حال جوشش عزت و اقتدار است. 🔴اما اهمیت این نگاه با نگاه هایی که در پیش روی ماست بهتر تصور میشود. نگاهی که اعتقادی به وجود مرکزیت قدرتی از جانب ولایت ندارد، بلکه منبع قدرت را در جای دیگری جستجو می کند. نگاهی که کشور را کشور امام رضا می داند با اتکا و اعتقاد به این مرکزیت قدرت و اقتدار، سعی در جهش اقتدار و قدرت از منبع درونی دارد، 🔴اما جریانی که چنین اعتقاد و اتکایی ندارد، اساسا خود را در موضع فقر و نداری می بیند، ممکن است دم از امام رضا هم بزند اما آنرا هسته انتشار قدرت نمی داند. به همین جهت به دنبال کسب قدرت و رفع فقر اقتدار از نقاط دیگری است.حل هر مساله داخلی را ، از مسکن تا آب خوردن را منوط گدایی قدرت از خارج می داند. 🔺هر چند رفوزگی این نگاه در هشت سال دولت سابق برای مردم ثابت شده است، اما باید هوشیار و فعال بود، چرا که متاسفانه تجربه انتخابهای 96 و 1400 و توهین ها و کارهای شرم آور این جریان نشان داده این جریان از هر جادویی برای رسیدن به هدف خود استفاده می کند و هیچ خط قرمزی برای خود تعریف نمی کند. 📖@alamesorkh
راجع به شکل گیری فضای طرح گزینه های پیش رو ... بنظر دوستان وارد فضای نفی گزینه ها نشوند بهتره. چون الان همش رایزنی و حرف هست. آنهایی که احساس میکنند گزینه هایی اومدنشون جا داره گزینه هاشون رو طرح میکنند در بعد ایجابی ، بعد شورای نگهبان هست که باید تایید صلاحیت کنه ، بعد تصمیم گیری و گفتگو شکل بگیره. فضای نفی افراد پیش از همه این مراحل طبق تجربه صرفا ایجاد کدورت بین خودمون می‌کنه و معلوم هم نیست ثمره مثبتی داشته باشه. @alamesorkh
⚪بسم الله 🟢نگاه از زاویه درست به سیاست و کارنامه شهید 🔴سعید اسماعیل دخت/دانش آموخته حوزه و دانشگاه ⭕️با توجه به سخنان امروز رهبری لازم دونستم مطالبی رو در نگاه درست در مواجهه با دولت شهید رئیسی‌ بیان کنم، و مغالطه ای که ممکنه موجب تخریب برخی و یا توجیه غلط برخی اشتباهات شود... ◻در همین ابتدا باید بدانیم که تخریب نکردن، تلازمی با نقد نکردن ندارد. راه درست و میانه نقد خیرخواهانه است. توجیه غلط، به همان اندازه ای اثر منفی دارد که تخریب دارد. در هر دو کتمان یک حقیقت ملموس و عینی است. در هر دو عدم رشد و فساد هست. در عوض راه درست برای تبیین مساله دولت شهید رئیسی و خدمات ایشان تبیین کارکرد و تلاش ایشان است. باید به مخاطب بیان شود در عالم تزاحمات سیاسی، در سیستم های متزاحم تصمیم گیری، لزوما رسیدن به نتیجه و خروجی کار، مساله نیست، بلکه روند ها خیلی مواقع تعیین کننده هستند. خیلی مواقع تصمیم گیری های متداخلی است که اجازه نمی دهد به شما شخص درست، تصمیم درست و اجرای درست و مورد تشخیص خود را داشته باشید. ◻همبستگی، روحیه تعاون، مشارکت، همراهی و همکاری، وحدت، اخلاق مداری ؛ اساس خاصیت کار مشترک اینها است که خیلی مواقع خود به عنوان عامل تعدیل یا کند کننده در اجرای تصمیمات ظاهر میشود. یا باید همراه باشید و به نتایج حداقلی اکتفاء کنید یا به نتیجه صفر! و نه لزوما هدفی که مد نظرتان است. ◻این ارزشها، چیزی جدای از رسیدن به نتایج مطلوب اقتصادی و یا نتایج ملموس بیرونی و ساخت و ساز و صادرات نیستند، اینها روح حاکم بر منظومه ای از مسائل و راه حل ها هستند، که نبود آنها موجب نقص کلی بر سیستم میشود و وجود آنها ضروری است. ضرورتی که گاه، رسیدن به نتیجه مطلوب در مواردی رو با کندی مواجه می کند. ◻تقریبا در منطق سیاست و حکمرانی امر واضحی است که دیکتاتوری راه هموار تری برای رسیدن به نتیجه است، و هر چه از دیکتاتوری فاصله بگیریم، تاکید بر اصل توافق و همراهی پر رنگ تر میشود، البته در کار اشتراکی هم می توان با فشار و لابی و انواع اقسام ابزار مشروع و نا مشروع طرف مقابل را مجبور به همراهی کرد. و البته می توان با مشورت و رفق کار را پیش برد. رهاورد نوع اول شاید چیزی بد تر و زشت تر از دیکتاتوری هم باشد. این تفاوت ها چیزهایی هستند که برای قضاوت در مورد عملکرد افراد بدانیم. ◻برای نمونه،خیلی جاها رئیس جمهور حتی وزیری که مقصود نظر خودش است را نمی تواند بگذارد و مجلس لابی می کند، نظر می دهد ودر انتها هم باید رای بدهد! خب یک سیاست مدار باید چه کند در این مواقع، می تواند به جان مجلس و نمایندگان بیفتد و یا با روحیه اشتراک و توافق کار را جلو ببرد، هر چند با نتایجی کمتر و حداقلی تر، اما در عوض زد و خورد و درگیری کمتر باشد، اتحاد و وحدت و اشتراک، صمیمیت و همراهی بیشتر باشد. رئیسی نوع دوم بود. طبیعی است که این مدل نقایصی در نتایج به همراه خواهد داشت. ◻در واقع جان کلام این است که ما باید متوجه باشیم که سیاست، مدیریت و دولت داری، تنها رسیدن به نتایج ملموس، ساخت و ساز و صادرات و واردات نیست، و سیاست بیشترش چیزهایی غیر از اینها است، که بیان شد. ارزشهایی که اگر نباشند، حتی پیشرفت و عدالت هم موقتی خواهد بود. بزرگترین موفقیت آقای رئیسی کنترل تورم نبود، چه اینکه ایشان توفیق شاقی در این زمینه نداشت، همچنین مسکن نبود و و و ... بزرگترین توفیق آقای رئیسی یک ارجاع به روح خدمت، همکاری، وحدت مداری، مساله مردم محوری، صمیمیت، خوش قلبی، وفاق و دلسوزی بود. آقای رئیسی بر خلاف دوره های گذشته دعواها را جاخالی داد، چیزی که مردم و جامعه را خسته کرده بود و البته خسته کرده است!. همان چیزی که از انقلاب اسلامی انتظار میرفت. بازگشت تدریجی اعتماد در قامت رئیس دولت، بعد از تخریب این چهره توسط برخی دولت های سابق بر ایشان(بخصوص دولت روحانی)، بزرگترین دستاورد او بود. هر چند سه سال زمان کمی برای رسیدن به نتیجه در خوری حتی در همین زمینه است، اما همّ شهید رئیسی بر این بود و تشییع ایشان هم نشان داد که مردم جدای از همه کاستی ها و نقدها در "نتایج"، این را در "رویکرد" ایشان فهمیدند. مردم از "زحمت" او تشکر کردند، و خیلی جاها مردم هم همین را از رئیس دولتشان انتظار دارند. اینکه آنها را بفهمد و برایشان تلاش کند. ◻با همه مطالب گذشته، می فهمیم که نقد به سیاست ها و تصمیمات و ..در دولت شهید رئیسی یک مطلب کاملا طبیعی است. صرف اینکه منتسب میشود به دولت شهید رئیسی دلالت بر غلط بودنش نیست، باید نقایص و ایرادات را پذیرفت. دفاع از رویکردها و فرایندهای کاری شهید رئیسی تلازمی با پذیرش و حتی اغراق در نتایج سه ساله ایشان ندارد. آنچنان که بیان نقدها، تلازمی با تخریب کردن نداشته و ندارد. آنچه مهم است بقول خود شهید است، در نقد و دفاع. @ALAMESORKH
بسم الله 🟢تخریب حماسه! 🔴سعید اسماعیل دخت/دانش آموخته حوزه و دانشگاه 🔺حماسه اول در دنیا کسی جرات چنین پاسخی را در خود نمی دید اما جمهوری اسلامی ایران، ترور در فرودگاه را با یک پاسخ و سیلی نظامی داد. سیلی عین الاسد یک افتخار حماسی و نظامی بعد از حماسه تشییع سردار بود. اما از صبح حمله خبری مخابره شد که همه چیز را تحت شعاع خود قرار داد. سه روز بعد از بررسی ها، جواب قطعی آمد و تایید کرد که پدافند خودی، هواپیما را به اشتباه موشک کروزی تشخیص داده است که به سوی تهران شلیک شده است، اپراتور شلیک می کند و شد آنچه نباید می شد. همه چیز معکوس شد. 🔺حماسه دوم شهادت شهید رئیسی داغ بزرگی بود که بر سینه مردم، جبهه انقلاب و دوستداران ایشان زده شد. با این حال، کسی در عزا نماند و تشییع ایشان بی گمان یکی از صحنه های حماسی تاریخ معاصر ایران شد. ◻اما با فراغت از حماسه، و داخل شدن در فرایند انتخابات نگرانی ها شروع شد.نگرانی از تخریب یک حماسه دیگر. نگرانی از اشتباهات محاسباتی، تشخیص اشتباه و شلیک اشتباهی دیگر که می تواند فاجعه ای به وسعت هشت سال تکرار دولتی مشابه دولت غربزده سابق داشته باشد. اینکه پدافند فعالیت های انتخاباتی جبهه انقلاب به جای اینکه به سمت نیروی مهاجم و غربگرا ، به سمت تحرک عمومی و خلق حماسه ای بعد حماسه ای دیگر پیش برود، با اشتباهات محاسباتی نه تنها یک فاجعه و شکست خلق کند، بلکه اثرات مثبت حماسه وحدت و شور عمومی در وداع با شهدای خدمت را هم از بین ببرد. آنچنان که متاسفانه صحنه درگیری های از این یکی دو روز پیش حاکی از آغاز چنین زد و خوردهاست. ◻جبهه انقلاب باید مواظب باشد و از صحنه انتخابات 92 درس بگیرد. اختلاف و تشتت و درگیری در جبهه خودی دو رهاورد منفی به دنبال دارد: اول اینکه نیروی جبهه خودی صرف درگیری درونی میشود و این موجب تخریب چهره هایی میشود که در مقایسه با دیگران از طراز بالاتری برای تصدی پست ریاست جمهوری برخوردار هستند. تصور کنید وقتی قشر مذهبی ما به جای پرداختن به اشکالات و ایرادات کاندیدای غربگرا ولیبرال و یا اعتدالی نزدیک به دولت سابق، به تخریب و نقد های سفت و سخت کاندیدای انقلابی (با قبول تفاوت در طراز انقلاب بودن) می پردازد، چه سندی برای عموم مردم بالاتر از این، در عدم صلاحیت کاندیدای انقلابی وجود خواهد داشت؟ ✅غفلت دوم ، غفلت از کاندیدای غربگراست! یعنی ما بدون اینکه تبیین روشنی برای ایرادات کاندیدای جبهه لیبرال و اعتدالیون روحانی-لاریجانی داشته باشیم و به بیان ایرادات آنها بپردازیم، سرگرم جبهه خودی شده ایم! یعنی همزمان دو اشتباه مهلک در حال وقوع است! ◻با اینکه اگر قضیه عکس باشد، یعنی سویه نقدهای جبهه انقلاب(با رعایت اخلاق و انصاف) به سمت کاندیدای غربگرا و اعتدالی باشد، و ما به جای اینکه ده تا ده تا و صد تا صدتا به جان هم بیفتیم و هر ده نفر ما تنها موفق به تبیین مساله برای قشر خاکستری که با کاندیدای جبهه انقلاب مخالف هستند و یا اینکه قصدی برای رای گیری و رای دادن به ایشان را ندارند، شویم، هم یک رای به آرای انتخاباتی اضافه کرده ایم، هم از تخریب چهره های خودی دست برداشته ایم و هم یک رای از غربگراها کم کرده ایم! ◻عزیزان، بزرگواران، می دانیم اختلاف سلیلقه و برداشت هست. خود من متمایل به یکی از کاندیداها هستم و دیگری را نمی پسندم و حتی نقدهای جدی دارم. اما بیائیم به جای اینکه رقابت را با سویه نقد و تخریب ببریم جلو، با سویه ایجاب و بیان راه کار، ایده، تجربه و برنامه پیش ببریم. یک چرخش و تغییر جهت در این شیوه آمریکایی مبارزات انتخاباتی که متاسفانه روال شده است انجام بدهیم. از مچ گیری به طرح مساله و جواب برسیم. ⚠رهاورد مچ گیری، در نهایت دعواهای حیدری نعمتی ای است که جز غلیان احساس، دعوا، درگیری و در نهایت سیاست زدگی چیزی ندارد. به خلاف طرح مساله، که در آن شناخت و معرفت نسبت به مسائل کشور و راه حل هاست. در آن منطق علمی و قضاوت است. ⚠چه بخواهیم و چه نخواهیم، شیوه مچ گیری با پروپاگاندا پیش می رود و شیوه طرح مساله با اندیشمندان و مفاخر و کارشناسان. در پروپاگاندا از ابتدای تاریخ جبهه حق ضعیف بوده و شکست خورده است، حتی اگر فاتح خیبر در صفین باشد، ودر منطق و حرف روشن، جبهه حق از ابتدای تاریخ پیروز بوده و هست. ‼و نکته آخر جدای از همه این مسائل، منطبق بر آیات شریفه قرآن اختلاف و انشقاق و درگیری یکی از موانع نصرت الهی است. در جبهه پیامبر همه علی و سلمان و ابوذر نبودند، آنچنان که در صحنه انتخابات فعلی همه در یک طراز انقلابی نیستند، اما در هر صورت فشل و تنازع بین سپاه پیامبر فتنه ای را دامنگیر همه ی سپاه اسلام کرد! @ALAMESORKH
بسم الله 🟢انتخابات، رینگ بوکس یا میدان دو؟ 🔴سعید اسماعیل دخت/دانش آموخته حوزه و دانشگاه ◻همه رفتار انتخاباتی ما به این بر می گردد که رقابت را چگونه تصور می کنیم؟ یک رینگ بوکس یا یک میدان دو و میدانی، شنا یا اسب سواری؟ ◻در رینگ بوکس پیروزی شما در گروی کوبیدن طرف مقابل است، هر ضربه مشت درست یعنی یک امتیاز. اما در رقابت دو و میدانی، شنا و سوارکاری، آنچه اهمیت دارد سرعت و شتاب و توانایی خود شماست. در اینجا اگر مشغول حریفان دیگر شوید، نه تنها یک امتیاز نیست، بلکه موجب عقب افتادن و جلو زدن دیگران از شما هم میشود. مشغول شدن شما به یکی از رقبایتان در این رقابت، یعنی شکست! برای همین برخلاف رینگ بوکس که رقبا یکدیگر را دنبال می کنند و به دنبال فرصتی برای تماس و ضربه با طرف مقابل هستند اما در رقابت هایی از جنس دو و میدانی همه حواسشان هست تا با یکدیگر برخوردی نداشته باشند! 🔴در فرهنگ سیاسی جهان و البته ایران امروز، آنچه غلط جا افتاده این است که میدان رقابت یک رینگ بوکس است، پیروزی ما در گروی نقد، ضربه و تخریب دیگر شرکت کنندگان در انتخابات است! این روال فضای انتخابات ها را تبدیل کرده است به چیزی شبیه دعوا! پر شور و احساس که چه عرض کنم، خشم و هیجان، گیس و گیس کشی! و پارگی و انشقاق بین طرفداران دو طرف است. به نوعی جنگ خروس لاری ها در انتخابات باز آفرینی شده. حتی به کشتی با آن مرام پهلوانی اش هم نمی توان مثال زد، چه اینکه در مرام پهلوانی هم رقابت در عین رفاقت و قاعده است. ⚠طبیعی است که در این شرایط حتی اگر فرایند رقابت عادلانه نیز باشد پذیرش شکست سخت خواهد بود! چون اساسا فرایند بر اساس منطق شکل نگرفته بود، بر اساس هیجان و احساس بود. حالا شما بعد از پایان این همه جنگ و دعوا فکر می کنیم با گفتن یک جمله که رقابت ها را کنار بگذاریم و از الان دیگر رفاقت داشته باشیم، جامعه از دو پارگی خارج میشود و بر می گردد به حالت سابق خودش؟ ‼اوضاع آنقدر شور شده است که حتی افراد به اصطلاح مذهبی و انقلابی هم بعضا با انگیزه های مقدس دچار این خطا در رفتار میشوند! نکته بغرنج اینکه اساسا توانایی حمله ور شدن به رقیب یکی از ملاکهای اصلی ایجاد شور انتخاباتی و صلاحیت و بلکه اصلح بودن است! ⚠قدری تامل کنیم! به کجا داریم می رویم؟ آیا شیوه دیگری از رقابت نیست؟ آیا نمی توان به شیوه رقابت دو و میدانی اصلح را معرفی کرد؟ به این صورت که به بیان توانایی ها و ایده ها و تجربیات او همت گماشت؟ رئیس جمهور قرار است به جان کسی بیفتد و یا قرار است برای حل مسائل برنامه و ایده و تجربه داشته باشد؟ قرار است ما در طول چهار یا هشت سال با نحوه سخن گفتن و تیز و بز بودن او و حاضر جواب بودنش زندگی کنیم یا با منطق و عقلانیت و درایت و برنامه ها و تیم کاری اش؟ رئیس جمهور با عرضه آن است که مچ فلانی را بخواباند و پاسخ دندان شکن به بیسانی بدهد یا آنی است که سیطره بر مسائل کشور دارد، ایده عملیاتی و تیم جوان و پخته و کاری داشته باشد؟ ⚠هر چه می گوییم، هر چه تاکید می کنیم که آقا تخریب نکنید، آقا فضای بگو مگو را رها کنید، برخی تاکید می کنند که خیر! اصلح باید شناخته شود! گویی شناساندن اصلح صرفا به تخریب طرف مقابل است! اشکال در نگاه ما به نوع رقابت است. با پایین کشیدن کسی، کسی اصلح نمیشود. حتی نقد مودبانه و منصفانه هم نمک است، بگو غذا چه داری؟ با گونی نمک کسی سیر نمیشود، بگو ببینم خودت چه داری؟ ⚠این شیوه رقابت حتما یک پیروز دارد؛ دشمنان جامعه ایران. آنها بدون صرف کمترین هزینه ای، به دو دستگی در جامعه ایران رسیده اند. @ALAMESORKH
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خامنه ای: از خودتان هر چه میخواهید تعریف کنید، اما به رقیبتان اهانت نکنید... این یک وظیفه است، یک معیار است برای سلامت انتخابات. @alamesorkh
آخوندی با وجود اطمینان به رد صلاحیتش به عنوان کاندیدای رسمی اعلام شده . در واقع آخوندی کرم سر قلاب هست. تا جهانگیری یا حداقل پزشکیان تایید بشن. @alamesorkh
هدایت شده از فکر بهشتی
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لزوم تعهد در مسئولین کسانی که میخواهند رهبر یا عضو شورای رهبری یا رئیس جمهوری باشند باید انسانهایی آگاه به اسلام متعهد در برابر اسلام عادل و با تقوی باشند نمی گویم هیچ تركِ اولی از او سر نزند نمیگویم معصوم باشد؛ میگویم مجموعه رفتار و زندگی او نشان بدهد که خدا ترس است مبالات دارد نسبت به اسلام و تعالیم ،اسلام می خواهد میکوشد عمل میکند و متعهدانه با اسلام برخورد میکند و اگر درباره دیگران هم با صراحت نگفتیم آمده است که اینها را قانون معین میکند و گرنه راستش را بخواهید این شرایط به درجات مختلف در هر کسی که مسئولیتی درباره این ملت به عهده خواهد گرفت معتبر است، نخست وزیر ،وزیر ،معاون مدیر کل فرمانده .....] 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
هدایت شده از فکر بهشتی
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴رقابت مثبت و منفی رقابت دو جنبه دارد یکی جنبه منفی و تخریبی و دیگر جنبه مثبت رقابتی که جنبه تخریبی داشته باشد از نظر اسلام مردود است چون در حقیقت یك نوع حسد و رشک است. ولی رقابتی که جنبه مثبت داشته باشد نوعی مسابقه است. قرآن همه مردمی را که به خدا و به وحی معتقدند اما بینشهای مختلف دارند دعوت میکند که در راه نیکی و بسوی نیکی ها با یکدیگر مسابقه داشته باشند و سرانجام خداوند درباره اختلاف بینشها در جهان دیگر داوری خواهد کرد این بدین معنی است که همه گروههای اجتماعی و همه افراد که به يك مكتب و به يك راه معتقدند در آن مسیر رقابت مثبت یعنی مسابقه داشته باشند. بنابراین رقابت به معنای مسابقه مثبت بله ولی در مسیر تخریب و کارشکنی در کار دیگران خیر . 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢تنها رای آوردن اصلح مساله نیست! 🔴سعید اسماعیل دخت/ دانش آموخته حوزه و دانشگاه ◻استدلال خیلی از دوستان برای وارد شدن به یک رقابت تند و تیز شناساندن اصلح است. اما آیا رای آوردن اصلح همه چیز در یک انتخابات، نظام و جامعه است؟ ◻عموما برای رای آوردن اصلح در انتخاباتی مانند ریاست جمهوری و شوراها و مجالس استدلال میشود به مسائل تاریخی که ریشه خیلی از آنها با مساله ولایت گره خورده است. از این جهت بسیاری از این استدلال ها و فکت های تاریخی در غیر مورد خودش استفاده شده اند. که بایستی در این مورد دقت لازم را نمود. چرا که لزوما مساله مسئولیت های گوناگونی که در جامعه وجود دارد، منطبق بر ملاکی نیست که در مساله ولایت وجود دارد. ◻نکته دیگر اینکه چرا ذهنیت ما چنین شکل گرفته است که همه چیز حول رای آوردن اصلح می چرخد؟ شاید برای برخی سنگین باشد اما بر کرسی نشستن، مسئولیت و حتی ولایت اصلح با توجه به استناد های تاریخی از سیره اهلبیت هر چند به عنوان یک مطلوب مطرح بوده است، اما هیچ گاه به عنوان مطلوب اعلی نبوده، چه اینکه امیرالمومنین اصلح زمان خود بود اما برای مصلحتی مهم تر، از رسیدن خود به کرسی خلافت دست کشید، ایضا امام حسن علیه السلام. ◻بنظر می رسد عمده نگرش تک بعدی در تاکید بر اصلح ناشی از نگرش امام محور در ذهن ما باشد. همان چیزی که به غلط از حکومت معصومین در ذهن خود داریم، و همان چیزی که از حکومت حضرت حجة انتظار داریم، و البته همین ذهنیتی که موافق و مخالف نسبت به جمهوری اسلامی دارند. یعنی وقتی می خواهیم محاسنی را از نظام بشماریم، در دفاع خودمان، رهبری به عنوان منشاء و مجری همه ی آنها ذکر میشود. از سوی دیگر مخالفین هم وقتی می خواهند ایرادی وارد کنند، منشاء همه ایرادات را به رهبری می رسانند! و اساسا منظور آنها از کلمه "نظام" همان «رهبری» است! تصوری که در هر دو گروه مبتنی بر یک نگرش خلافتی-سلطنتی است. ◻با اینکه مبتنی بر نظر و نگرش صحیح اسلامی، از پیامبر(ص)، حضرت امیر علیه السلام، و سایر معصومین علیهم السلام تا حضرت امام، مقام معظم رهبری و بزرگانی چون شهید بهشتی، جامعه اسلامی یک جامعه امت-امامتی است و اساسا "ولایت" یک ارتباط دو جانبه و بقول قرآن "بعضهم اولیاء بعض" است. ولایت یعنی پیوستگی! نظام امت و امامت و نظام ولایت در بستر این دوستی و به هم پیوستگی شکل می گیرد. قرار است، ما در این بستر کنش سیاسی و انتخاباتی داشته باشیم. حتی کنار زدن کفار و منافقین هم برای ماندن این پیوستگی است. اگر این پیوستگی نباشد، حتی ولایت امیرالمومنین هم کارساز نیست! ولایت امام حسن علیه السلام هم کارساز نیست! مگر نه اینکه حضرت امیر در پاسخ به صدیقه کبری سلام الله علیها، دلیل دست به شمشیر نبردن خود را بقای شعار توحید عنوان کردند؟ آیا برای پهلوان بدر و خیبر سخت بود مبارزه کند تا رسیدن به خلافت؟ ‼با این بیان، اگر دغدغه ما نظام ولایی است، اگر دغدغه ما کارآمدی نظام مبتنی بر ولایت است، رای آوردن اصلح به تنهایی کافی نیست، این مهم تنها زمانی کارآمدی خواهد داشت که بیشترین میزان دوستی و ولایت نیز در آحاد جامعه، بخصوص جامعه مومنین رقم بخورد. از این جهت، وارد شدن به زد و خورد های کلامی و سیاسی، حتی اگر منجر به اثبات اصلح شود، در فرضی که ایجاد انشقاق و کدورت کند، حسنی ندارد. ⚠هنر جامعه مومن این است که در عین متانت و دوستی و پیوستگی بتواند اصلح را در مسئولیت های مختلف بر کرسی بنشاند. @alamesorkh
بنزین ۲۰۰۰۰ !‼️😱 لینک خبر👇 https://www.khabaronline.ir/news/1504358 @alamesorkh
این فکت حجاریان، مغز اصلاحات میگه خط تخریب جبهه اصلاحات علیه جلیلی خواهد بود... @alamesorkh
منهای ‼چند روزی است که حامیان یکی از کاندیداهای حاضر در انتخابات با تاکید شداد و غلاظ بر روی عملکرد کاندیدای مد نظر خود از یکی از سخنان مقام معظم رهبری با این مضمون که "به عمل کار بر آید" نیز وام می گیرند و با یک تقلیل در معنا، برداشت از سخنان رهبری را منحصر در عملکرد کاندیدای مد نظر خود می کنند. اینکه دوستداران و ستاد و تبلیغات ایشان کاندیدای خود را معرفی می کنند هیچ جای اشکالی در آن نیست. اما با مراجعه به اصل کلام رهبری متوجه میشویم دو تحریف در تفسیر از معنای سخنان رهبری وجود دارد که نیاز به تذکر است . 🔴تحریف اول اینکه با مراجعه به اصل کلام رهبری متوجه میشویم ایشان جملات مذکور را برای اثبات صداقت افراد بیان فرموده اند و برای این منظور تاکید دارند بر اینکه عملکرد فرد در گذشته باید صداقت او را تایید کند. 🔴تحریف دوم این است که این گروه عمل را منحصر می کنند در کار پروژه ای، ساخت و ساز. گویی اگر مثلا یک مدیر، یک سیاست مدار، چون کار میدانی ملموس ندارد یعنی عمل ندارد! بله کاندیدای شما در گذشته در مقامی بوده که مسئولیتش اقتضای این را داشته که عمده کارهایش با ساخت و ساز پل و ساختمان و پارک و بطور کلی امور مهندسی-اجرایی سر و کار داشته، اما مگر عمل، و عملکرد منحصر در کار مهندسی و ساخت و ساز است؟ پس بقیه دارند چه کار می کنند؟ مثلا وزارت خارجه، قوای نظامی امنیتی، و... اینها عمل و مدیریت ندارند؟! مثلا سر لشگر باقری که فرمانده ستاد مشترک است مدیریت نمی کند و صرفا گروه های مهندسی خاتم الانبیاء یا کارخانه جات تولید سلاح دارند کار می کنند؟ اتفاقا جهات راهبردی تر و کلان تر مدیریت، فراتر از امور اجرایی و مهندسی کف میدان است. و ریاست جمهوری یک مقام راهبردی است و نه صرفا یک مدیریت اجرایی. 📖اصل کلام رهبری : در انتخاب بایستی دقّت کرد. من تأکید میکنم که به وعده و حرف نمیشود اطمینان کرد. ما نسبت به دیگران هم همین حرف را میزنیم؛ نسبت به خارجی‌ها که مدام حرف و وعده تحویل ما میدهند، من به مسئولین محترم در همین قضایای هسته‌ای‌ که در جریان است، همیشه همین را میگویم که به حرف و وعده اعتماد نکنید: به عمل کار برآید؛ به حرف زدن و به گفتن و به وعده دادن نمیشود اعتماد کرد؛ در مسائل مهمّ کشور هم همین جور است. خب حرف، آسان است؛ هر کسی می‌آید یک ادّعایی میکند، یک وعده‌ای میدهد، یک حرفی میزند؛ به اینها نمیشود اعتماد کرد؛ باید نگاه کرد و دید که آیا یک عملی در گذشته‌ی این شخص وجود دارد که این وعده را تأیید کند و تصدیق کند، یا نه؛ اگر چنانچه وجود داشت میشود به او اعتماد کرد، وَالّا نه. بنابراین کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد.۱۴۰۰/۰۳/۱۴ 🔺@alamesorkh
‼‼‼خطر جدی است. ‼‼‼برنده همه نظر سنجی ها و بازنده میدان! خطر فضای ایزوله و نظرسنجی ها! ⚠یکی از نکاتی که موفقیت جبهه انقلابی در انتخابات را تهدید می کند این است که صرفا به فضای اطرافیان و یا صفحات مجازی و گروه ها و کانالهایی که خودشان عضو آنها هستند اکتفاء کنند. این خطر جدی است و بارها و بارها در انتخابات مختلف موجب بهت و حیرت همه ماها شده است. باید به نحو اکید متوجه باشیم که تنها رسانه های در جامعه گوشی ما و گروه هایی که ما عضو آنها هستیم نیست. صحبت های میدانی بسیار موثر تر و ضروری تر هست. ⚠اما در مورد میدان، تنها شکل تریبون منبر و سخنرانی و تریبون آزاد و حتی گفتگوی دو طرفه نیست. باید فعالانه به دنبال سناریوهای جدید و حضور در فضاهای خالی بود. هر جا که شلوغی و تراکمی باشد به طور بالقوه یک مکان برای فعالیت است. اما این کار نیاز به سناریو سازی دارد. مثلا نیازی ندارد شما بروید و رو به جمعیت حاضر در صف نانوایی یا داخل اتوبوس و تاکسی بگویید لطفا توجه بفرمایید! نه! این یک سناریوی ابتدایی است. ⚠شما می تونید دو سه نفری وارد این فضاها بشید، یا وارد اتوبوس شوید، یا اصلا یک سفر اسنپ میگیرید و با راننده وارد گفتگو میشید. و هر کدوم از شماها یک نقش بازی کند، شما با هم گفتگو می کنید اما بقیه هم حرفهای شما را میشنوند! شما هم همین را می خواستید، مگه نه؟ آنهایی که بخواهند به بحث شما وارد میشوند، آنهایی که که کنجکاو باشند از شما می پرسند و یا بعدا می روند درمورد حرفهای شما فکر می کنند. بعضی هم خود می شوند رسانه تازه ای برای حرف های شما. ‼لطفا توجه کنید، در عین حالی که نباید فضای مجازی را از دست داد اما نباید فریب آنرا هم خورد. به دنبال خلق فضاها و سناریوهای جدید برای کشاندن مباحث انتخابات، اصل رای دادن، تبلیغ گفتمان انقلابی و آوردن انتقادات به کاندیدای جبهه مخالف به میان مردم باشید. کافی است فکورانه و با اطلاعات برویم. اگر هر دو سه نفر ما ده گفتگو هم بوجود بیاورد، نتیجه حیرت آور خواهد بود. 📎قربة الی الله نشر دهید @alamesorkh
🟢آیا دبیر شورای عالی امنیت ملی مدیریت اجرایی حساب میشود یا خیر؟ 🔴برای این منظور باید ابتدا وظایف شورای عالی امنیت ملی را بدانیم، بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی ایران، وظایف این شورا عبارتند از: ◻تعیین سیاست‌های دفاعی-امنیتی کشور، در محدوده سیاست‌های کلی تعیین شده از طرف رهبر انقلاب. ◻هماهنگ نمودن فعالیت‌های سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی-امنیتی. ◻بهره‌گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدید‌های داخلی و خارجی. @alamesorkh ✅همانطوری که ملاحظه می فرمایید وظایف این شورا تصمیم گیری، هماهنگی و بهره گیری از امکانات در کلان مسائل امنیت کشور است. ⁉سوال ؛ آیا این سه وظیفه، از جنس کار مدیریتی هستند یا خیر؟ اگر می گویید خیر یعنی باید معتقد باشید جنس این کارها تئوریک است! پذیرفته شده است؟ 🔺نکته : وقتی رهبری شخصی را در این شوار منصوب می کنند، قاعدتا معتقدند آن شخص در سه جهت تعیین سیاست، هماهنگ نمودن و بهره گیری از امکانات، دانش و مدیریت کافی برای اظهار نظر دارد. یا اینکه بعضی می خواهند بگویند نه خیر، این عضویت یک کار تئوریک از جنس استاد دانشگاه بودن است؟ :) 🔴نکته بعدی در مورد ترکیب این شوراست؛ رئیس جمهوری، فرماندهان ارشد نظامی و اطلاعاتی و البته بسته به موضوع مورد بحث در صورت نیاز وزیر مربوطه. یعنی سطح اعضا حداقل وزیر است. ⁉سوال : وزارت کار اجرایی هست یا خیر؟ 🔴نکته بعد در مورد وظایف دبیر است؛ هر چند ریاست شورای عالی امنیت ملی بر عهده رئیس جمهور است، اما "دبیر شورا، مسئولیت اداره دبیرخانه و نظارت بر اجرای صحیح تصمیمات و مصوبات شورا و امور اداری و اجرایی شورا را بر عهده دارد" ‼دبیر وظیفه نظارت بر اجرای تصمیمات و مصوبات داره! نه تصمیمات و مصوباتی که فلان اداره باید بگیره، خیر، تصمیمات و مصوباتی که اجرای اون بر عهده گاه چندین وزارت خانه، نیروهای امنیتی و اطلاعاتی داخلی و احیانا خارجی ، دستگاه دیپلماسی و اقتصاد کلان بخش خصوصی و عمومی داره! ⁉سوال: کسی که باید برای نظارت خودش، احاطه بر یک چنین مجموعه عریض و طویلی داشته باشه، مدیریت حساس تری رو داره یا یک وزیر؟ ⚠نکته آخر: عزیزان تخریبچی کانال رو عوض کنید! @alamesorkh
بسم الله؛ 🟢گفتمان و ؛ شعار و کارنامه 🟢سعید اسماعیل دخت/ دانش آموخته حوزه و دانشگاه 🟢عدالت و معنویت، اگر مهمترین مساله نباشد، قطعا یکی از ارکان اسلامی است. این دو به منزله روح برای کالبد جامعه اسلامی است. ⚪همانطوری که می بینیم در جریان تبلیغات انتخاباتی نامزدهای محترم و حامیان ایشان بخصوص تاکیدی بر سوابق کاری خود دارند و به اصطلاح از خود سخن می گویند و هشتگ را نشر می دهند. خدمت برای مردم، شعار و ادعای بسیاری از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری است. البته عدالت و رسیدگی به محرومین هم شعار بسیاری از کاندیداهاست. اما... ‼اما به قول مقام معظم رهبری با شعار نمیشود! باید عمل شخص در گذشته نیز پایبندی آنها به شعار را هم تایید کند. و موضوع بحث ما در اینجا توجه دادن به شعار کاندیداها در زمینه عدالت و معنویت است. 🔴اینکه خدمات بزرگواران ردیف میشود تنها یک بخش قضیه است. اما بخش مهمتر قضیه این است که در این کارهایی که انجام شده است عدالت چقدر نمود دارد؟ 🔴عدالت در کنار معنویت، یکی از سویه های اصلی و روح حرکت جامعه اسلامی است. از این جهت نقص در آن، مساوی با لیبرال خواهد بود. اگر شما امکانات را به جامعه برده اید، ساخت و ساز و خدمات ارائه داده اید ، تصمیمی گرفته اید یا سیاستی را دنبال کرده اید، اما سویه این خدمات نه تنها در راستای دیگر ارکان پیشرفت اسلامی، یعنی معنویت و یا عدالت نبوده، بلکه به عکس، موجب رفاه زدگی، تبرج و دنیازدگی نیز شده است! و یا نه تنها سطح برخورداری ها را به هم نزدیک نکرده، بلکه یک شکاف ایجاد کرده! و یا نه تنها امکان های باروری انسانی را افزایش نداده، بلکه صرفا امکانات و فضای تلذذ را بیشتر کرده، یعنی گفتمان خدمت و کار شما، گفتمان اسلامی نبوده است. ممکن است شما انسان شریف نماز شب خوان، صادق، مردم دار و هزار حسن فردی دیگری هم داشته باشید، هدف و غرض شما هم صرفا خدمت به خلق خدا بوده باشد، اما بخاطر عدم توجه به این مسائل در مجموع، کارهای شما، جامعه شما را عادلانه تر و معنوی تر نکرده باشد. ⚪عدالت با نام گذاری و شعار و انضمام درست نمیشود، مثل اینکه مثلا مقصد شما تایلند و آنتالیا باشد و نام تور گردشگری خودتان را بگذارید "شهید ..."! آقا مقصد و راه را داری اشتباه میری! ⚪ردیف کردن خدمات و کارهای انجام شده قاعدتا برای همه چشم نواز است، هر کسی لذت می برد. اما آنهایی که داعیه گفتمان ایرانی اسلامی برای پیشرفت ایران دارند، باید در مواجهه با این خدمات از خود بپرسند روح عدالت و معنویت در این خدمات هست؟ آیا برخورداری ها را برای قشر آسیب پذیر بیشتر کرده؟ شکاف ها را کمتر کرده؟ امکان های باروری روح انسانی را برای افراد جامعه بیشتر کرده؟ یا صرفا امکان های تلذذ را توسعه داده؟ آیا این دغدغه برای دمیدن روح معنویت و عدالت، به همان اندازه که برای انجام خدمت و ساخت امکانات که داده شده وجود داشته؟ اگر وجود داشته، باید نشان بدهند. توضیح دهند که این خدمت ما، این امکانی که ایجاد کرده ایم، برای ارتقای روح معنویت و عدالت همراه با این خدمت، چنین و چنان کرده ایم. ⚠پس ردیف کردن سوابق کافی نیست، عدالت و معنویت دو رکن اصلی پیشرفت اسلامی است که به فرموده مقام معظم رهبری باید مویدی در عمل گذشته آنها نیز داشته باشد. 🔺@alamesorkh
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لوازم تحقق جامعه اسلامی در جامعه باید مدیریتی به وجود بیاید که در عین نظام داشتن همبستگی داشتن سلسله مراتب داشتن انضباط داشتن در آن سانترالیسم و مرکزیت به حداقل برسد. اداره امور باید در دست مدیریتی قرار بگیرد که انقلاب اسلامی این ملت را خوب درک کرده باشد مورد پذیرش و اعتماد مردم باشد در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها به شرایط زمان آگاه باشد و در مسائل اجرایی توانایی و قاطعیت انقلابی داشته باشد. این آگاهیها و این تواناییها و این مورد اعتماد مردم بودنها باید با بینش اسلامی و اجتماعی پویا همراه باشد و مدیریت اجتماعی ما را مصون نگه دارد. اینها زیربنای قانون اساسی آینده ماست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
یه بنده خدایی از فعالان حامی یکی از کاندیداها قبلا چت خصوصی اش لو رفته بود که گفته بود «الان از سعید جلیلی تعریف کنید اما کم تعریف کنید(ظاهراً برای القای اعتماد به مخاطبان در روزهای اولیه) و بعد نیش آخر به جلیلی رو روز آخر می‌زنیم!» یه سر به مطالب کانالش زدم، دیدم بنده خدا جای سرباز انقلاب, شده زنبور ...! 🐝 زنبور ناقلا! نیش برا روز آخر هم بذار! 😆😂😆 @alamesorkh