#تقویم_البیان
📆بیست و هفتم آذرماه، یادآور مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است.
♻️ایشان که از شاگردان برجسته امام خمینی و علامه طباطبایی رحمه الله بودند، همان گونه که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد و از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.
👈🏻بخشی از پیام حضرت امام در پی شهادت ایشان:
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا إلیه راجعون آن گاه که منطق قرآن، آن است که ما از خداییم و به سوی او می رویم
🔸و مسیر اسلام، بر شهادت در راه هدف است، و اولیای خدا - علیهم السلام - شهادت را یکی از دیگری به ارث می بردند،
🔹 و جوانان متعهد ما برای نیل شهادت در راه خدا درخواست دعا می کرده و می کنند، بدخواهان ما که از همه جا وامانده دست به ترور وحشیانه می زنند، ما را از چه می ترسانند؟
🔺 امریکا خود را دلخوش می کند که با ایجاد رعب در دل ملت- که سربازان قرآنند- می تواند وقفه ای در مسیر حق و عقب گردی از جهاد مقدس در راه خدا ایجاد کند؛ غافل از اینکه ترس از مرگ برای کسانی است که دنیا را مقرّ خود قرار داده و از قرارگاه ابدی و جوار رحمت ایزدی بی خبرند.
🔺 اینان از کوردلی، صحنه های شورانگیز ملت عزیز و شجاع ما را در هر شهادتی، پس از شهادتی که در پیش چشمان خیره آنان منعکس است نمی بینند.
🔅صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَعْقِلُونَ
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#شهید_مفتح
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@albayann
البیان
#تقویم_البیان 📆بیست و هفتم آذرماه، یادآور مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی، آیت اللّه مفتح، است.
🔰مدل وحدت حوزه و دانشگاه
🔆استاد آیت الله فرحانی :
♻️وقتی امام، انقلاب را آغاز کرد،بستر داخلی و خارجی وجود نداشت،همه ی انقلابی های آن دوره تحت غرب و شرق بودند،دین را افیون توده ها میدانستند،مخرج مشترک پوزیتویسم و اگزیستانسیالیسم در آن دوره این بود که، دین و انقلاب حرکتی درپی ندارد.
🔺امام با مدلِ وحدتِ حوزه و دانشگاه طلوع کرد،
آنقدر با مدلهای عملیاتی راهبردی شروع میکردند که همه عقب می ماندند،امام حرکتی را آغاز کرد که همه از او عقب ماندند.
امام خمینی (ره) مدل تفکر سکولار،مارکسیستی و منافقین را رد کرد،محکم سر خطوط قرمز تفکر و اندیشه اش ایستاد و وحدت حوزه و دانشگاه را، راهِ پیروزیِ انقلاب دانستند که اینطور هم شد.
👈🏻امروز هم مطالبه ی امام جامعه مدیریت مسئله در علوم انسانی است،
💠حضرت آقا میفرمایند: علوم انسانی غربی، مضر است نه اینکه مفید نیست
⚜خدا، انسان را خلیفة الله نامید،
جامعه وقتی به استخلاف میرسد که مسئله ی علوم انسانی حل شود.
💢رهبری به حوزه و دانشگاه می فرماید:
مدلِ مبارزه برای حفظ انقلاب،مدلِ وحدت حوزه و دانشگاه است.
و حوزه و دانشگاه باید در این مورد به صورت دقیق تحقیق و تفحص کند و برنامه ریزی نماید.
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#آیت_الله_فرحانی
#علوم_انسانی
@albayann
آیت الله فرحانی -تاثیر قبولی نماز بر قبولی سایر اعمال .mp3
630.3K
🔉 #بشنوید
💠تاثیر قبولی نماز بر قبولیِ سایر اعمال
♻️ إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا و ان ردت ردّ ما سواها
⁉️اگر ما برای خدا درس میخوانیم پس چرا از نماز لذت نمی بریم؟
⁉️چرا ما از درس و گعده و ...لذت میبریم ولی از نماز لذت نمی بریم؟
‼️یقین بدانید اگر از کسی نماز را قبول نکنند،یقینا درس و تربیت و سایر کارهایش را هم قبول نمیکنند
🔆لا درسَ الّا بالصلاة و لا صلاةَ الّا بحضورالقلب
#نماز
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🔰تفکیک ماهیت حکمی از اصولی وپیامدهای آن درعلم اصول 🔹مجموعه پیش رو سلسله ای از مطالب است که امتیاز ش
آیت الله فرحانی -تفکیک ماهین اصولی از ماهیت فلسفی .mp3
2.91M
🔰تفکیک ماهیت اصولی از ماهیت فلسفی و پیامدهای آن در علم اصول(بخش پایانی)
♻️بخش پنجم : نقد بیان شهید صدر(ره) و تحلیلی از نظریه امام خمینی(ره)
💠اشکال شهید صدر ایراداتی دارد از جمله:
1. عدم صحت نسبت ماهیت مصطلح ایشان به مشهور اصولیون
2. با قطع نظر از این انتساب به مشهور، این تفکیک تحلیل ماهیت اصولی از فلسفی، غرض از مبحث متعلق اوامر و نواهی را تامین نمی کند
3. این مصطلح ماهیت اصولی به دقت عقلی تولید شده است و نه عرفی
4. اگر به دقت عقلی هم به مصطلح شهید صدر(ره) نظر کنیم خلط وجود ذهنی و وجود فی الذهن در آن مشهود است؛ زیرا وجود ذهنی متصف به واحد و کثیر نمی شود کما اینکه متصف به موجود و معدوم نمی شود.
و عجیب اینکه ایشان اصرار دارند حرف رجل همدانی در ذهن درست است و این مفهوم واحد است که به مثابه أب واحد می باشد.
💠 تفکیک ماهیت اصولی از فلسفی در مدرسه اصولی امام خمینی(ره):
🔸حضرت امام رضوان الله تعالی علیه برای وصول به این مضمون راه دیگری را پیموده اند که می توان آن را در دو مرحله تصویر کرد:
1️⃣ مرحله اول:
ایشان بر این نظرند که اصولیون در جای، جای علم اصول با ماهیت دست به گریبان هستند.
🔅 از مقدمه اول علم اصول که بحث عرض ذاتی است گرفته تا مبحث اقسام وضع، صحیح و اعم
، مره و تکرار، متعلق اوامر و نواهی، اجتماع امر و نهی، استصحاب کلی و غیر ذلک.
در همه این موارد مشاهده می شود که مشهور با با همان ماهیت فلسفی کار کرده و به دقت عقلی به تحلیل آن پرداخته اند.
💢امام در این مرحله نشان می دهند که اگر دقت عقل و ماهیت فلسفی در کار باشد در هیچ یک از مباحث مذکور نتائجی که مشهور به دنبال اثبات آن بوده اند به دست نخواهد آمد؛ به این معنا که اگر بخواهیم دقت عقلی را مدنظر قرار دهیم تحلیل مشهور اصولیون با اشکالات متعددی مواجه خواهد شد؛در همین راستا به دو مثال اشاره میکنیم:
🌀مثال۱: در بحث وضع، طبیعی به دقت عقلی هیچ گاه از فرد حکایت نمی کند چرا که طبیعی جزء و فرد کل است، که آن کل متشکل از ده طبیعت به پیوسته جوهری و عرضی می باشد.
به این ترتیب اگر بنا به دقت عقلی باشد همان طور که خاص مرآت عام نیست، عام نیز مرآت خاص نیست .
یکی از نتایج این اشکال امام به مشهور این است که بر همین اساس در مبحث اطلاق، نتیجه ای که مدنظر مشهور است تامین نمی شود.
🌀مثال ۲:
در استصحاب کلی قسم ثانی و ثالث، اگر بنا به دقت عقلی باشد هیچ یک وحدت موضوع ندارند.
چرا که طبیعی در ضمن هر فرد متباین از طبیعی درضمن فرد دیگر است.
2️⃣ مرحله دوم:
اما اگر دقت عقلی را کنار بگذاریم و ماهیت را به دقت عرفی نگاه کنیم، از یک سو اشکالات و مخدوش بودن نتایج مذکور پیش نخواهد آمد و از سوی دیگر از ورطه خلط حقیقت از اعتبار رهایی خواهیم یافت.
♨️بر همین اساس حضرت امام در تمام موارد مذکور در علم اصول حرفی نو و نتیجه ای عقلائی و متناسب با نظام علمی اصول فقه ارائه می دهند.
📝شرح این مرحله دوم در جلسات خارج اصول، استاد آیت الله فرحانی موجود است که البته تحلیل کامل آن نیازمند دو ضلع مهم حصه و جامع می باشد ،که تقریر آن در این بخش از مطالب مطروحه نمیگنجد.
📌از این روی به تقریری که از نظر گذشت اکتفا می کنیم و در این بحث بخشی از کلام استاد را به رشته تحریر درآورده ایم
🔉لذا صوتی که ارائه میشود حاوی ابعادی است که سلسله مطالب آن ، در نوبت های بعد
از کانال البیان ارائه خواهد شد.
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#ماهیت
#شهید_صدر
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
#عکس_نوشته
📆در تاریخ نهم جمادی الثانی 1385 ه . ق که امام به نجف آمد، آیه الله صدر با اشتیاق تمام به همراه علمای دیگر در مراسم استقبال و پیشواز از امام شرکت و شاگردان و هم فکرانش را نیز به این مراسم دعوت کرد
و عظمت معنوی امام را برایشان بیان کرد و در طول چهارده سال اقامت رهبر کبیر انقلاب در نجف با ایشان ارتباط نزدیکی داشتند.
♻️شهید صدر هنگامی که امام به پاریس رفتند، آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام کرد و پیامی خطاب به شاگردان و علاقه مندان خود در ایران فرستاد و در آن خاطر نشان ساخت از فداکاری در راه پیروزی انقلاب اسلامی ایران دریغ نورزند، در این پیام آمده است:
👈🏻 «در وجود امام خمینی ذوب شوید . همان گونه که او در اهداف الهی و اسلامی ذوب گردید .»
💠ایشان در سخنی دیگر اظهار داشته است: «امام خمینی در طرح شعار جمهوری اسلامی، تجلی گر تداوم دعوت انبیاء و استمرار حضور، حضرت محمد (ص) و علی (ع) در برپایی حکومت الهی در زمین است.
مرجعیت امام خمینی امروز امیدهای اسلام را در ایران تجسم بخشیده است .»
📖زندگی نامه شهید آیه الله صدر، سیدمحمد موسوی، ص ۲۰ .
#امام_خمینی
#شهید_صدر
@albayann
💠امتداد حکمت، عامل انقلاب
♨️استاد آیت الله فرحانی:
♻️در انقلاب اسلامی، امام و اندیشمندانی از شاگردان امام مانند شهید مطهری، شهید بهشتی و مقام معظم رهبری توانستند عمیق ترین اندیشه های فلسفی را امتداد بدهند و با آنها جامعه را حرکت دهند و انقلاب را پیش ببرند.
💢 دفاع مقدس هم همینطور، امتداد تفکر امام بود.
🔅مقام معظم رهبری، در این زمینه توحید را مثال می زنند و می گویند؛ توحید یک مسئله صرفا ذهنی و فلسفی نیست؛ بلکه باید نمودی در عمل و در متن جامعه داشته باشد، و عبودیت غیر خدا را برای فرد و جامعه نفی کند.
این شد پشتوانه فکری انقلاب.
👈🏻ایشان درباره توسعه هم همین مطلب را می فرمایند و مطالبه می کنند.
🔹 ایشان می فرماید :
توسعه مبتنی بر علم است، و علم مبتنی بر فکر، و فکر نیز نشأت گرفته از فلسفه. لذا تا وقتی بین فلسفه و فکر و علم ارتباط برقرار نکرده باشیم نمی توانیم فضای علمی و توسعه را مدیریت کنیم.
🔸این مطالبه ایشان است از حوزه و دانشگاه انقلابی، ایشان حوزه و دانشگاه انقلابی را مجموعه ای می دانند که مبانی را قوی کسب کرده باشند، و بر اساس آن نگرشی کسب کرده باشند، و بر اساس آنها برای اداره جامعه (تولید علم) تلاش کنند.
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی
#امتداد_حکمت
@albayann
🔰مقام معظم رهبری:
♻️برتری عظمت حضرت زینب کبری بر حضرت آسیه
💠یک مقایسهی کوتاه بین زینب کبری و بین همسر فرعون، عظمت مقام زینب کبری را نشان میدهد.
💢 در قرآن کریم، زن فرعون نمونهی ایمان شناخته شده است، برای مرد و زن در طول زمان تا آخر دنیا.
👈🏻 آن وقت مقایسه کنید زن فرعون را که به موسی ایمان آورده بود و دلبستهی آن هدایتی شده بود که موسی عرضه میکرد، وقتی در زیر فشار شکنجهی فرعونی قرار گرفت، که با همان شکنجه هم - طبق نقل تواریخ و روایات - از دنیا رفت
🔹 شکنجهی جسمانی او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لی عندک بیتا فی الجّنة و نجّنی من فرعون و عمله»؛ از خدای متعال درخواست کرد که پروردگارا! برای من در بهشت خانهای بنا کن.
🔹در واقع، طلب مرگ میکرد؛ میخواست که از دنیا برود. «و نجّنی من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمراهکنندهی فرعون نجات بده.
🔸 در حالی که جناب آسیه - همسر فرعون - مشکلش، شکنجهاش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانی بود؛
🔅 مثل حضرت زینب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زیادی از نزدیکان و برادرزادگان را از دست نداده بود، و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند.
♨️این رنجهای روحی که برای زینب کبری پیش آمد، اینها برای جناب آسیه - همسر فرعون - پیش نیامده بود.
📌در روز عاشورا زینب کبری این همه عزیزان را در مقابل چشم خود دید که به قربانگاه رفتهاند و شهید شدهاند: حسینبنعلی (علیهالسّلام) - سیدالشهداء - را دید، عباس را دید، علی اکبر را دید، قاسم را دید، فرزندان خودش را دید، دیگرِ برادران را دید.
📌بعد از شهادت، آن همه محنتها را دید: تهاجم دشمن را، هتک احترام را، مسئولیت حفظ کودکان را، زنان را.
❓عظمت این مصیبتها را مگر میشود مقایسه کرد با مصائب جسمانی؟
🔰اما در مقابل همهی این مصائب، زینب به پروردگار عالم عرض نکرد: «ربّ نجّنی»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده.
🔸 در روز عاشورا عرض کرد: پروردگارا! از ما قبول کن.
💠بدن پاره پارهی برادرش در مقابل دست، در مقابل چشم؛ دل به سمت پروردگار عالم، عرض میکند: پروردگارا! این قربانی را از ما قبول کن.
⁉️ وقتی از او سؤال میشود که چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا».
‼️این همه مصیبت در چشم زینب کبری زیباست؛ چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمهی اوست.
👈🏻 ببینید این مقام، مقام چنین صبری، چنین دلدادگی نسبت به حق و حقیقت، چقدر متفاوت است، با آن مقامی که قرآن کریم از جناب آسیه نقل میکند. این، عظمت مقام زینب را نشان میدهد.
۱۳۸۸/۱۱/۱۹
@albayann
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات
♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علوم اعتباری، همچون فقه و اصول عنایت به مکانیزم ادارکات اعتباری و تفکیک آن از ادارکات حقیقی است.
این چالش، اگرچه به عنوان فصل و بخشی مستقل، در کتب دارج فقهی و اصولی اعلام وجود ندارد ؛لکن از باب مبداء تصوری و تصدیقی این علوم ، مورد نظر هر فقیه و مجتهدی می باشد و تبیین و تحلیل این مهم، آثاری شگرف در خروجی استنباطی و اجتهادی هر مکتبی خواهد داشت.
💢محقق خویی(ره) به عنوان یکی از اعلام کم نظیر حوزه علمیه و مکتب نجف، مبنایی را در این باب مورد نظر داشته که اول بار ،در مبحث وضع علم اصول، تحت عنوان «مسلک تعهد» خود را نمایان می کند.
🌀 ایشان درصدد هستند که از این مبنا، در فقه معاملات خود بهره برده و بر اساس آن ، مختار خود را در مبحث بیع با تبیین حقیقت انشاء دنبال کرده و دو اشکال مبنایی و بنایی به مشهور فقها و شیخ اعظم(ره) وارد می کنند.
دقت در این نظریه دو ثمره مهم را در پی خواهد داشت:
🔺۱- تحقیق در منطق اعتباریات و مکانیزم و آشنایی با چالش هایی که در این مهم، اعلام این فن را گرفتار خود کرده است.
🔺۲- التفات به ارزش دستاوردهای امام خمینی و علامه طباطبایی در تصویر نظام ومنطق اعتباریات و تفکیک حقیقت از اعتبار در علومی همچون فقه و اصول.
🔅بر این اساس بر مبنای تقریر درس استاد آیت الله فرحانی ، ابتدا به بیان اصل نظر ایشان در حقیقت انشاء پرداخته و سپس اشکالات و نتایج مطروحه از نظر محقق خویی(ره) را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
آیت الله فرحانی -محقق خویی.mp3
2.98M
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات1️⃣ 💠 بخش اول: مسلک تعه
🔰تحلیلی بر نظریه محقق خویی در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات
1️⃣ بخش اول: مسلک تعهد و حقیقت انشاء
♻️محقق خوئی در مبحث وضع، نظریه ای دارند که از آن تحت عنوان «مسلک تعهد» نام برده می شود.
💠مبنای این نظریه این است که واضع وقتی می خواهد قرارداد کند، باید قرارداد را جایی انجام دهد که به او مربوط است .
واقعیات خارجی در حیطه اختیار واضع نیست ؛اما التزام و تعهد، فعل اختیاری واضع است و می تواند نسبت به فعل اختیاری خود قرارداد کند و به آن ملتزم شود.
ولذا موضوع له هیئت جمله خبریه، تعهد و التزام به قصد حکایت از واقعیت خارجی است؛ و موضوع له هیئت انشاء ،تعهد و التزام به حکایت از یک اعتبار نفسانی است.
بر همین اساس در خبر و انشاء یک اشتراکی وجود دارد که هر دو تعهد و التزام از حکایت کردن هستند.
و تفاوتشان در این است که در خبر، قصد حکایت از یک واقعیت خارجی را تعهد می کنید ولی در انشاء قصد حکایت از یک اعتبار نفسانی را تعهد می دهید.
ایشان با این رویکرد حقیقت انشاء را اینگونه تحلیل می کنند که کأن،َّ ما در انشائیات دو اعتبار داریم:
🔺 یکی خود وضع است که تعهد به قصدالحکایه است.
🔺 یکی آن امری است که این تعهد از آن خبر می دهد، و آن اعتبار نفسانی است.
💠 نتایج تفسیر مسلک تعهد
محقق خویی دو نکته را به عنوان نتایج این مبنا نتیجه می گیرند که در فهم تحلیل ایشان از حقیقت انشاء نقش کلیدی دارد:
♨️1- نقدی به کلام مشهور دارند که اینکه مشهور می گویند انشاء، ایجاد به لفظ است، غلط است؛ لفظ از علل ایجاد نیست ؛
چون ایجاد اگر ایجاد تکوینی باشد، جوهر و عرض را که با لفظ نمی شود ایجاد کرد.
اگر ایجادِ اعتباری است این هم غلط است، اعتبار نیاز به لفظ ندارد؛ اعتبار به ید مُعتبِرش است. مُعتبِر ملکیت را نزد خود اعتبار می کند و کاری به لفظ ندارد.
♨️2- می فرماید شما بیع را تحلیل کنید.
«بعتُ» یعنی چه؟ معنای عرفی «بعتٌ» نه فقط آن اعتبار است، نه فقط این لفظ است.
اگر آن اعتبار نفسانی نباشد ؛ صدبار لفظ «بعتُ» هم بگویم هیچ اتفاقی نمی افتد. انشائی بودن «بعتُ» به این است که:
1⃣ اعتبار نفسانی باشد
2⃣ اضافه شود بر این اعتبار نفسانی، خبر از آن اعتبار.
💠 وارد نبودن اشکال مشهور بر نظریه محقق خویی
متأسفانه برخی اعلام نجف و همچنین تلامذه حضرت امام، به مختار محقق خویی اشکال می کنند که مسلک تعهد موجب می شود که انشاء، اخبار بشود؛ چون وضع می شود «تعهد به إخبار از اعتبار نفسانی». لکن این اشکال وارد نیست.
👈🏻از عبارات ایشان کاملا روشن است که ملتفت به این نکته بوده اند. لذا اگر کسی بگوید مرحوم خویی انشاء را تبدیل به اخبار کرده ، معلوم می شود کلام ایشان را کامل تلقی نکرده است.
💠 تأثیر این نظریه در فقه معاملات
♻️محقق خویی می خواهد بگوید این مبنا را در فقه معاملات در هرجایی خواستید، من برایتان پیاده می کنم.
مثلا در نکاح؛ «زوجتُ»، «زوجتُ» انشائی است. شما اگر در نفستان اعتبار زوجیت کردید، از این اعتبار زوجیت تا إخبار ندهید نمی گویند تزویج واقع شده است.
اگر اعتبار زوجیت هم نکنید و مدام بگویید «زوجتُ» ، تجویز درست نمی شود.
علقه زوجیت وقتی شکل می گیرد که این دوتا را روی هم بگذارید؛
یعنی اول اعتبار زوجیت کنید
و سپس در کنار این اعتبار زوجیت که در صقع نفس است (و لفظ هم دخالتی در آن ندارد) از این اعتبار، خبر دهید و حکایت کنید.
بنابراین بیع انشائی، طلب انشائی، امر انشائی، اذن انشائی، زوجیت انشائی و سایر انشائیات ، دو رکن دارند:
1. اعتبار نفسانی
2. اخبار از این اعتبار.
🔆در نتیجه باید گفت، بیع نه لفظ به تنهایی است نه معنای به تنهایی.
تا اعتبار نباشد و لفظ نیاید و إخبار از آن اعتبار ندهد، بیع شکل نگرفته است.
👈🏻این اصل مبنای محقق خویی(ره) است.
🔊تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث انسان شناسی
🔰استاد آیت الله فرحانی :
🔺عظمت علامه طباطبائی در تفسیر المیزان و در کتاب های ارزشمندشان در تفسیر و حکمت، بروز کرده است اما امام (رحمه الله علیه) در این جهت یک مظلومیتی دارد.
چون که امام انقلاب را رهبری و مدیریت کرد، شخصیتشان بیشتر اجرائی تلقی می شود نه علمی، و آن میراث بسیار عجیب علمی حضرت امام مهجور و محجوب مانده است.
♻️امام یک کتاب بسیار خوب و ارزشمندی دارد (که البته سفارش نمیکنم که دوستان این کتاب را بخوانند؛ چون این کتاب کتابی است که استاد میخواهد.) به نام مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، که امام( رضوان الله تعالی علیه) خلاصه مطالب این کتاب را در یک کتاب دیگر به نام سرالصلاه بیان کرده است.
🔹کتاب سر الصلاه و مصباح الهدایه تقریبا دو سکوی یک مطلب هستند؛چون از نظر امام، صلاه، معراج مومن است و معراج مراتب انسان را نشان میدهد و امام در مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه مراتب انسان را هم خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔸حضرت امام در باب نماز دو کتاب دارد:
کتابی دارد به نام آداب الصلاه که برای متوسطین نوشته اند
و کتاب دیگری به نام سرالصلاه.
💢 مرحوم آقای فهری در مقدمه کتاب سر الصلاه می نویسد که امام فرمودند:
من این کتاب را برای اخص الخواص نوشتم نه حتی برای خواص؛ امام در کتاب سرالصلاه مراتب انسان در قرآن و روایات را خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔅حضرت علامه طباطبائی یک رساله به نام الولایه دارند و سه رساله دیگر به نام انسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا.
👈🏻 ایشان در این رساله ها به طور خیلی خلاصه، دیدگاهشان را در مورد انسان و مراتب آن گفته است و بعد همین ها را در تفسیر المیزان ،به صورت تفسیر قرآن به قرآن در آورده است و به ما تحویل داده است.
🌀الان وقت آن است که ما تفکرات مان را و تفکرات جامعه علمی را به سمت انسان شناسی، با مبانی این دو فقیه مفسر و فیلسوف بزرگوار آشنا کنیم.
♨️اگر این انسان شناسی را یادبگیریم، بسیاری از مشکلات مسائل، انسان شناسی حل خواهد شد.
#فقه_الخمینی
#در_محضر_علامه
#انسان_شناسی
#در_مدرسه_امام
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⛔️منطقه ممنوعه غربی ها⛔️
🔰رهبر معظم انقلاب:
♻️امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین.
🔹یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است.
🔺مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطهی دنیا به یک نتیجهای رسیدهاند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیدهاند، درست است!
🔅 شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفهی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساختهاند و به صورت یک علم در آوردهاند - یعنی یک بنای علمی به آن دادهاند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد.
🔸 باید یک بنای اینچنینی و مستقل بسازیم.
📝 بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام)
۱۳۸۴/۱۰/۲۹
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی
#غرب
#امتداد_حکمت
@albayann
♻️ترابط مکتب فقه الخمینی(ره) و انقلاب اسلامی
🔰استاد آیت الله فرحانی:
💠 به نظر ما فقه الخمینی یا همان مکتب اندیشه امام (رضوان الله تعالی علیه) ،یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است.
👈🏻مکتب فقه الخمینی تبیین کننده همین حرکت است.
💢این مکتب به دست بابرکت امام عظیم الشان شکل گرفت و راه افتاد.
من تعبیر نمی کنم به اینکه تاسیس شد، چون از قبل بود، اما به دستان امام شکل گرفت و تبدیل به یک جریان فعال شد و آثار این اندیشه نورانی در انقلاب اسلامی ایران ظهور پیدا کرد و روز به روز ظهور و بروز آن بیشتر میشود.
🔹خروجی این اندیشه ، در چله اول انقلاب به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در بیانیه بسیار دقیق گام دوم ، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را درست کرد ؛ و به تعبیر حضرت آقا امتداد این نگاه در چله دوم انقلاب، تحقق نظام پیشرفته اسلامی خواهد بود.
🔸ایشان می فرمایند همانطوری که در گام اول ، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه حضرت امام که نام آن را میگذارند نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی؛ در چله دوم و گام دوم هم باید با همین نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی ،نظام پیشرفته اسلامی محقق شود و تمدن انقلابی شکل بگیرد.
♨️ این خلاصه ای از ارتباط اندیشه فقه الخمینی با نهضت انقلاب اسلامی است.
📜جلسه درس خارج
۹۸/۰۶/۲۴
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
farhani.osul (3).pdf
2.03M
💠جای فلسفه در مسجد است
🔰رهبر معظم انقلاب:
🍃امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی میآمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛
👈🏻فقط تفاوتش این بود که امام آنجا مینشست، آقای طباطبائی اینجا مینشست؛ جایشان فرق داشت.
🔅هر دو، روی زمین مینشستند - هم امام روی زمین مینشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛
آن هم در «مسجد».
❓واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟
بزرگان فلسفهی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟
👈فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد.
خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است...
💢این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛
👈🏻اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد.
🔺یا مثلاً کلام؛ کلام مسئلهی مهمی است.
امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، وارد ذهنیات جامعهی ما شده است.
خب، باید روی اینها بحث شود؛ 👈و جایش مسجد است.
📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#علامه_طباطبایی
#در_محضر_علامه
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#حکمت
#فلسفه
@albayann
آیت الله فرحانی -اصول ناگزیر از فلسفه(1).mp3
1.02M
🔊🔉🔉 #بشنوید
♨️اصول، ناگزیر از فلسفه
🔰استاد آیت الله فرحانی
💠استاد در این صوت بیان می فرمایند که با توجه به مباحثی که در کتب اصولی رایج در حوزه، همانند آثار محقق خوئی و محقق نائینی، مطرح شده است و در دروس خارج مورد بررسی قرار می گیرد، فهم علم اصول، بدون دانستن #فلسفه امکان ندارد.
✅دلیل تورم علم اصول این نیست که مباحث فلسفی در آن مطرح می شود.
🔹 بلکه یکی از دلایل این است که ما ابتدا به طور مستقل فلسفه را نمیخوانیم و بعدا وارد در اصول بشویم.
🔹بلکه می خواهیم در ضمن علم اصول، همه علوم دیگر من جمله، فلسفه، منطق، ادبیات و ... را کار کنیم و همین سبب تورم علم اصول می شود.
♻️همینطور که در سایر مباحث استاد، مطرح کرده ایم، ایشان معتقدند که یکی از راه های کوتاه کردن زمان تحصیل این است که ابتدا در یک دوره، فلسفه خوانده شود و سپس وارد در علم اصول شویم.
📝درس خارج اصول
۹۵/۸/۱۸
#اصول
#فلسفه
#تورم_علم_اصول
#محقق_نائینی
#شهید_مطهری
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
آیت الله فرحانی-چرا در نماز حضور قلب نداریم.mp3
1.92M
🔊🔊🔊 #بشنوید
⁉️چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
✅دلیل عدم حضور قلب این است که به عبادت خدا عشق نمی ورزیم
💠از هرکاری که لذت بردی، در آن کار کاملا متمرکز خواهی بود و خوب انجام خواهی داد.
❓چه کار باید بکنیم که در نماز حضور قلب داشته باشیم ؟و از آن لذت ببریم و عاشقش باشیم؟
♻️جواب را امام خمینی (ره) در سوال پیامبر اکرم (ص) از مسلمانان -که فرمود: چرا در شما،حلاوت عبادت را نمیبینم؟
دریافت میکند و بیان میکند؛شیرینی عبادت در تواضع است
🔰امام میفرماید:
قلبی عشق ،به عبادت خدا پیدا میکند که اول تخلیه بشود، از هرچی آلودگی است!
👈🏻اول باید تخلیه کنیم از گناه، بعد تحلیه میشود.
💢دلی که آلوده است محال است عشق به عبادت خدا داشته باشد و دلی که عشق نداشته باشد از عبادت خدا بی زار خواهد بود.
🔅حلاوت عبادت خدا در ترک گناه و دوری از آلودگی های قلبی است
محال است طلبه ای عادت به جدل و جسارت و پرخاشگری و به رخ کشیدنِ علم داشته باشد، بعد از نماز هم لذت ببرد.
#نماز
#حضور_قلب_درنماز
#عشق_به_عبادت
#گناه
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
نقد نظریه محقق خویی.mp3
4.12M
🔊🔊🔊 #بشنوید
💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات
♻️بخش دوم(پایانی): نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
💢استاد آیت الله فرحانی در این مقام ،۵ نکته را به صورت مبنایی و بنایی بر این نظریه ارائه می نمایند.
و در پایان به نکته ای به عنوان یک بحث بنیادین در کلام محقق خویی اشاره می نمایند
@albayann
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات ♻️بخش دوم(پایانی): نقد
♻️تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات2️⃣
💠بخش دوم(پایانی):
نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
👈🏻در مطلب قبلی تقریری از مبنای محقق خویی و تأثیر آن در فقه معاملات مطرح شد.
🔹استاد آیت الله فرحانی پس از عدم ورود بعض اشکالات مشهور به ایشان ، ۵ نکته را پیرامون نظریه محقق خویی اشاره می کنند:
🔺۱- عدم توجه به رابطه اعتباری بین لفظ و معنا
اصل مسلک تعهد از محقق نهاوندی شکل گرفته و ریشه این نظریه این است که هم ایشان و هم محقق خویی(ره) رابطه لفظ و معنا را حقیقی و تکوینی دیده اند.
بر همین اساس اشکال گرفته اند که لفظ و معنا اجنبی از هم هستند و چون نمی توان بین لفظ و معنا ارتباطی برقرار کرد، می بایست ارتباط را در حیطه ای که در اختیار واضع است تعریف کرد.
بر همین اساس ایشان به سراغ تعهد و التزام نفسانی رفته اند.
در حالیکه اگر عنصر اعتباری بودن وضع را به درستی تصویر کنیم هیچ استبعادی وجود ندارد که بین لفظ و معنا ، رابطه اعتباری را تصویر کرد.
🔺۲- مسلک تعهد مربوط به مقام وضع است یا استعمال؟!
اگر می فرمایید تعهد می دهیم به تنطق به یک لفظی وقت اراده تفهیم یک معنا، این مربوط به وادی استعمال است.
استعمال هر گونه میخواهید تصویر کنید ، چه مرآتیت بدانید، چه فنا لفظ در معنا بدانید، چه لحاظ آلی و استقلالی را مطرح کنید، چه بین حقیقت و اعتبار تفکیک کنید؛ این ها همه مربوط به وادی استعمال است.
🔺۳- خلط بین وضع کردن و وضع!
ریشه تمامی این نکات محقق خویی(ره) به نظر میرسد به عدم تفکیک وضع به عنوان یک رابطه قراردادی و وضع کردن به عنوان فعل اختیاری واضع است.
افعال اختیاری واضع بما اینکه افعال اختیاری و تکوینی انسان هستند، تابع چهارچوب خاص خودش است.
لکن وضع یا حتی استعمال به عنوان یک رابطه قراردادی وادی و قوانین دیگری دارد. و به نظر می رسد این تفکیک در کلام ایشان رعایت نشده است.
🔺۴- وجود اعتباری غیر از وجود انشایی است.
ایشان یک اشکالی به مشهور گرفتند که لفظ نه ایجاد وجود اعتباری می کند و نه ایجاد وجود تکوینی.
این حرف خوبی است لکن جناب شیخ هیچ یک از این دو را مدنظر نداشته است.
شیخ انصاری یک تحلیلی را ارائه دادند که این در نظریه آخوند خراسانی ذیل موضوع له هیئت امر متجلی شده و تفصیل پیدا کرده است و آن تحلیل «وجودات انشائی» و تفاوت آن با وجود حقیقی و وجود اعتباری است.
این وجود انشائی غیر از وجود اعتباری و عقلایی است.
لذا از منظر شیخ لفظ«بعت» ایجاد ملکیت اعتباری نمی کند. بلکه منظور ایشان از انشاء ملکیت ، وجود انشائی ملکیت بوده که این با لفظ هم سازگار بود و می توان آن را با لفظ ایجاد کرد.
🔺۵- تناقضی در کلام محقق خویی(رضوان الله تعالی علیه)
ایشان در کتاب مصباح الفقاهه ، ذیل مسئله بیع، برای حل این اشکال که الفاظ برای وجودات حقیقی وضع نشده اند، راه حلی ارائه میدهند. محقق خویی می فرماید: می توان گفت این الفاظ معاملات برای مفاهیم این واقعیات خارجی وضع شده اند و این مفاهیم از واقعیات خارجی حکایت میکنند !!
کلام ایشان با توجه تفصیلات و نتایج و مبانی مطروحه در مسئله وضع؛ خیلی عجیب است. این بیان که بگویید الفاظ برای مفاهیم وضع شده اند؛ کاملا منافی مسلک تعهد است.
💠 دو نکته پایانی:
💢۱- هر کدام از این نکات ادله و مویدات مفصلی در بیان استاد فرحانی دارند که ما در اینجا به صورت خلاصه بدان اشاره کردیم.
💢۲- استاد آیت الله فرحانی یک نکته ای را به عنوان اصل کلام محقق خویی عنوان میکنند و آن اینکه، ایشان صقع نفس را موطن اعتبار می دانند و این یک بحث مبنایی است که باید مفصلا مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد که حقیقتا وعاء به چه معناست و کجاست؟
انشاءالله این مطلب در آینده ذیل مباحث منطق اعتباریات ارائه خواهد شد.
🔊توضیح این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠اثر امتداد حکمت در آموزش و پرورش
💢 اینکه روحانیت وارد عرصه اجرایی آموزش و پرورش بشود،کار ساز نیست.
💢تولید کتاب درسی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و تربیت دینی معلم ،دو رسالت مهم حوزه
♻️رهبر معظم انقلاب:
🔰اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
📝بیانات مقام معظم رهبری
98/8/2
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#آموزش_و_پرورش
#حوزه
#تربیت_معلم
@albayann