eitaa logo
البیان
11.6هزار دنبال‌کننده
776 عکس
179 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
✍🏻استاد : 💠وقتی می خواهیم راجع به انسان بحث کنیم ، یک بار انسان شناسی را به شکلی که به اصطلاح در فضای فلسفه مضاف است می گوییم ، یک بار انسان شناسی قرآنی را امتدادی می گوییم ، 📌اگر انسان شناسی قرآنی امتدادی گفته شود همان مصباح الهدایة حضرت امام (ره) است که امتداد این معارف قرآنی درباره انسان سیستم اعتبار را حل می کند، سیستم کتاب را حل می کند ، سیستم حدیث قدسی را حل می کند ، زیارت عاشوراء را درست می کند. @albayann
🖊ملاقات شقیق بلخی با امام کاظم(ع) 🔹راوی این حدیث «شقیق بلخی» است که از شاگردان آن امام بزرگوار به شمار می‌رود و به درجات معنوی بالایی دست یافته است. شقیق بلخی می‌گوید: در سال 149 هجری عازم مکه شدم. در طول مسیر جوانی را دیدم که به تنهایی راه می‌پیمود. 📌من بر اساس حالات و شرایط ظاهری او گمان کردم که او از صوفیه است و به همین دلیل تصمیم گرفتم خودم را به او برسانم و او را نصیحت کنم. پس از آن‌که به سمت او رفتم و به او نزدیک شدم، پیش از آن‌که چیزی به او بگویم آیۀ شریفۀ «إجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ» را قرائت کرد که می‌فرماید: «از بسیار پندارها در حقّ یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است». من از این اتفاق منقلب شدم و دیگر او را ندیدم تا آن‌که در مسیر بار دیگر در کنار چاهی با او مواجه شدم، در حالی که او مشغول نماز بود. 🔸نماز خواندن او بار دیگر مرا منقلب کرد؛ زیرا در نهایتِ خشوع و تضرع عبادت ‌می‌کرد و اشک‌هایش سرازیر بود. در این لحظه از تصور پیشین خود پشیمان شدم و تصمیم گرفتم از او عذرخواهی و توبه کنم؛ بنابراین به کنار او رفتم. این بار نیز بلافاصله پس از آن‌که نمازش تمام شد، رو به من کرد و آیۀ شریفۀ «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى» را قرائت کرد که می‌فرماید: «و البته بر آن کس که توبه کند و (به خدا) ایمان آرد و نیکوکار گردد و درست به راه هدایت رود، مغفرت و آمرزش من بسیار است». او بار دیگر بدون این‌که من چیزی بگویم، به چیزی که در ذهن خود داشتم اشاره کرد؛ زیرا حال من در آن لحظه، پشیمانی از اشتباه و بازگشت به خداوند متعال بود. 💢پس از آن، باز از همدیگر جدا شدیم و مدتی بعد در ادامۀ مسیر، او را کنار چاهی دیدم که می‌خواست از آن آب بردارد و وضو بگیرد. او دلو را وارد چاه کرد تا آب بردارد؛ اما دلو از دست او جدا شد و در چاه افتاد. در این موقعیت، دستان خود را بلند کرد و به خداوند متعال چنین خطاب کرد: «خدایا! تو می‌دانی همه‌چیزِ من تو هستی؛ نانِ من تویی، آبِ من تویی، توجه من تویی.» در حالی که او با خداوند نجوا ‌می‌کرد، دیدم که آبِ چاه بالا آمد و دلو در اختیار او قرار گرفت. دلو را پر از آب چاه کرد و با آن وضو گرفت و مقداری از آب را نوشید. جلو رفتم و عرض کردم: آقا! می‌شود من از باقی‌ماندۀ آب دلو استفاده کنم؟ باقی‌ماندۀ آب را در اختیار من گذاشت و من مقداری از این آب استفاده کردم. آبِ عجیبی بود؛ حلاوت و طعم و گواراییِ آن به گونه‌ای بود که آبِ من بود، نانِ من بود، حالِ من بود، قالِ من بود؛ مرا منقلب کرد. آنگاه رو به من کرد و فرمود: «‌ای شقیق! هر کس رابطه‌اش را با خدایش درست کند، خداوند مشکلات او را حل می‌سازد؛ دست او را‌ می‌گیرد و به ولیّ خود متصل می‌کند.» 💠دیگر او را ندیدم تا ‌این‌که به مکه رسیدیم. هنگام صبح دیدم که وقتی عده‌ای این جوان را دیدند، اطرافش را گرفتند و به او احترام کردند. پرسیدم: او کیست؟ گفتند: او موسی بن جعفر(عا)، امامِ شیعیان است. با خودم گفتم: آری؛ این کرامات از شخصیتی جز امام کاظم(ع) بروز نمی‌کند. 📚برگرفته از کتاب انسان معاصر و ناگزیری از معنویت اثر آیت‌الله عبدالکریم فرحانی برای تهیه این اثر به سایت نشر البیان مراجعه کنید. https://albayan-nashr.ir/ @albayann
💠ما اینجا کاره ای نیستیم 🖊یکی از شاگردان علامه طباطبایی می‎گوید: ... هیچ به خاطر ندارم که از اسم هر یک از ائمه علیهم‎السلام بدون ادای احترام گذشته باشند. 📌 در مشهد که همه ساله مشرف می‎شدند و تابستان را در آنجا می‎ماندند وقتی وارد صحن حضرت رضا علیه السلام می‎شدند، بارها که در خدمتشان بودم و می‎دیدم که دست‎های مرتعش را روی آستانه در می‎گذاشتند و با بدن لرزان از جان و دل آستانه در را می‎بوسیدند، گاهی از محضرشان التماس دعا درخواست می‎شد می‎گفتند: «بروید از حضرت بگیرید؛ ما اینجا کاره‎ای نیستیم؛ همه چیز آنجاست!» @albayann
🖊ضیافت امام حسین(ع) برای اصحاب خویش 🔹امام حسین(ع) بهترین وسیله برای پرواز روح انسان است و ضیافتی که ایشان ترتیب می‌دهد بستری است برای پر و بال یافتن؛ همانند فطرس که استاد شهید مطهری دربارۀ او می‌نویسد: داستان فُطْرُس ملك، رمزى است از بركت وجود سيدالشهدا(ع) كه بال‌شكسته‏ها با تماس به او صاحب بال و پر مى‏شوند؛ افراد و ملت‌ها اگر به راستى خود را به گهوارۀ حسين بمالند، از جزاير دورافتاده رهايى مى‏يابند و آزاد مى‏شوند. 🔹نباید گمان کرد که این مهمانی تنها برای اولیایی مانند حضرت اباالفضل(ع) است و بقیه از آن محرومند. با مرور اتفاقات ایام منتهی به عاشورا می‌توان به آسانی فهمید که این ضیافت برای هر کسی که خود را از بین نبرده باشد، سودمند است؛ به گونه‌ای که افرادی مانند زهیر و حرّ نیز وارد این ضیافت می‌شوند و در کنار حبیب بن مظاهر و سعید بن عبدالله از برکات اباعبدالله(ع) بهره‌مند می‌گردند. 📌مرور برخی از رویداد‌های روز عاشورا و کمی ‌پیش از آن به ما نشان می‌دهد که چگونه امام حسین(ع) به اصحابش مِهر می‌ورزد و از آن‌ها دستگیری می‌کنند؛ برای برخی انتظار می‌کشد، برای برخی روشنگری می‌کند و برخی را در آغوش می‌گیرد . 📚برگرفته از کتاب پیوند معرفتی با سیدالشهدا (علیه السلام) اثر آیت‌الله عبدالکریم فرحانی @albayann
سیر تکاملی انسان در قرآن.mp3
838.8K
🔊 ⁉️انسان در ماه رجب باید به چه چیزی برسد؟ ⁉️قرآن کریم از آن چگونه تعبیر می کند؟ ⁉️سیر تکاملی انسان در قرآن چگونه است؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی بیان میکنند. 🌱حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر علیه السلام مبارک باد🌱 @albayann
تفسیر قسمتی از دعای یامن ارجوه.mp3
1.55M
🔊🔊 استاد آیت الله فرحانی: 💠تفسیر قسمتی از دعای یا من ارجوه 📌سر کلمه جمیع در این دعا چیست؟ 📌ضیافت معنوی ذکر خداوند در ماه رجب... 📌خیر آخرت جای تامل و کار دارد... 📌لزوم مرور جدی ادعیه ماه رجب @albayann
شهادت امام هادی(ع).mp3
1.71M
🔊 🏴به مناسبت شهادت امام هادی (علیه السلام) 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 📌ادعیه و زیارات صادر شده از اهل بیت راه اتصال با مبدا عالم است 📌زیارت جامعه کبیره و بعضی از ادعیه ماه رجب ذخایر عجیبی دارد مثل دعای (اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْرِكَ) که یک مجموعه ای است درباره ولایت و انسان ولایی در افق اهل بیت (علیهم السلام) @albayann
🖊پیوند معرفتی با سید الشهدا جلد هشتم از مجموعه 💠هدف اساسی از برگزاری عزای سیدالشهدا(ع) و حضور در آن، تلاش برای حرکت در مسیر «احیای دل» است. باید بدانیم که اموری مانند گریه کردن، عَلَم برافراشتن و… گرچه اهمیت دارند، اما زمانی روح پیدا می‌کنند که همراه با معرفت و عمل باشند. 🔰هدف اصلی از این تلاش‌ها را بزرگ‌عزادارِ اباعبدالله(ع)، حضرت زین‌العابدین(ع) که عمری را به گریه بر شهدای کربلا گذراند، چنین تشریح کرده است: «همانا خداوند علم داشت که در آخرالزمان، اقوام تعمّق‌کننده‌ای خواهند بود؛ پس سورۀ “قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ” و آیات نخست سورۀ حدید تا ” وَهُوَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ” را نازل فرمود. کسی که از این آیات فراتر رفت، هلاک شده است» (الكافي، ج‏۱، ص۹۱). 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/peivandmarefatibaseidalshohada/ @albayann
محاسبه و تلنگر اکنون که با ابعاد وسیع این ضیافت بزرگ آشنا شدیم، باید از خودمان بپرسیم: بعد از یک دهه سوگواری برای آن حضرت، آیا به هدفی که زیارت‌نامۀ آن امام همام تعیین کرده است، رسیده‌ایم؟ آیا حال و هوای درونی ما به اهل ضیافت و مهمانی خدا شباهت دارد؟ آیا پس از یک دهه عزاداری می‌توانیم عزم یک چلّه اعمال صالح تا اربعین را داشته باشیم؟ چرا سال‌ها و دهه‌ها از عمر ما می‌گذرد و نمی‌توانیم به صورت مطلوب از این مهمانی بهره ببریم؟! چه عواملی در استفادۀ مطلوب از این مهمانی دخالت دارند و چه موانعی باعث بهره نبردن ما می‌شوند؟ هدف ما در این گفتار این است که به بررسی این عوامل و موانع بر اساس معارف دینی بپردازیم و تا آنجا که ممکن است برخی از این موارد را شرح دهیم. آنچه از متون دینی برداشت می‌شود این است که دو عامل محوری و جدّی در شکل‌گیری پیوند معنوی با اولیای الهی وجود دارد: الف. پیوند معرفتی؛ ب. پیوند عملی. مطابق توقیع شریف، آن حضرت زمان فوت آخرین نایب خود را به او اعلام می‌کند و آنگاه از غیبت کبری خبر می‌دهد؛ سپس می‌فرماید: زمانی این غیبت به سر خواهد آمد که زمین پر از ظلم گردد و دل‌ها قساوت پیدا کنند. با در نظر گرفتن این روایات می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد: ظهور آن حضرت که وابسته به استکمال بشریت است، منوط به این است که حیرت و قساوت قلب‌ها از بین برود. در حقیقت، دو مانع جدی در پیوند موالیان آن حضرت با وجود مقدسش خلل ایجاد می‌کند که یکی «جهالت نظری» و دیگری «آلودگی روحی و معنوی» است. بر همین اساس گفتیم که برای پیوند با اولیای الهی و بهره‌مندی از ضیافت آن‌ها باید در این دو بُعد تلاش کنیم؛ هم از جنبۀ فکری به مستوای یقین و اطمینان دل برسیم و هم از جنبۀ عملی به دستورات آن‌ها ملتزم باشیم. اگر بتوانیم از ضیافت محرم و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) نهایت بهره را ببریم، شاهد تربیت یافتن زینب‌ها و ابوالفضل‌ها برای نهضت جهانی حضرت ولی‌ّعصر(عج) خواهیم بود. همان‌گونه که نهضت امام حسین(ع) با تلاش‌های حضرت زین‌العابدین، حضرت زینب و حضرت ابوالفضل(عم) یاری شد و امتداد پیدا کرد، نهضت حضرت ولی‌ّعصر(عج) نیز به چنین یارانی نیازمند است. بدون تردید، برای کسب این نتیجه باید از نهضت و ضیافت امام حسین(ع) الگوبرداری کنیم و انسان‌های شایسته در این بستر رشد کنند‌؛ چراکه نهضت حضرت ولی‌ّعصر(عج) پیوند وثیقی با مکتب عاشورا دارد. 📚پیوند معرفتی با سیدالشهدا 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/peivandmarefatibaseidalshohada/ @albayann
📢 رهبر انقلاب: ماه رجب ماه مبارکی است/ شایسته‌ترین عمل در ماه رجب استغفار است/ همه ما به استغفار احتیاج داریم ✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور: حقاً و انصافاً ماه رجب ماه مبارکی است. رحمت الهی در سرتاسر این ماه در اختیار آحاد مردمی است که دلهایشان متذکر به یاد پروردگار باشد. ✏️ شایسته‌ترین عملی که انسان در این ماه انجام میدهد استغفار است. واقعاً همه‌ی ما احتیاج داریم به اینکه استغفار کنیم. به خدای متعال پناه ببریم. ✏️ مغفرت الهی بزرگترین نعمتی است که در دنیا و آخرت خدای متعال به یک انسان عنایت میکند. حتی اولیاء الهی، حتی پیغمبر خدا از مغفرت الهی بی‌نیاز نیستند. لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ. ✏️ این مغفرت به خاطر آن است که احدی نمیتواند حق اطاعت و عبادت پروردگار به جای بیاورد. هیچ کس نیست که بتواند حق عبادت پروردگار را، حق بندگی را، آن طور که شایسته‌ی اوست به جا بیاورد. هر چه مجاهدت هم بکند نمیتواند. احتیاج داریم به استغفار. همه‌مان باید استغفار کنیم. ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ @albayann
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
💠تقابل فلسفه غرب و حکمت اسلامی در جامعه شناسی و تاریخ تمدن انسانی 👈🏻گریه دکترای جامعه شناسی دانشگاه الازهر در مکه از پاسخ آیت الله فرحانی به پرسشی که در مورد ساختگی بودن مسأله ولایت از ایشان کرده بودند. 🔰شرقی ها راجع به دین می گویند که دین، افیون است. دین نمی تواند کاری کند. دین مانند تریاک است و کسی که از آن استفاده کند بیحال در گوشه ای می افتد و اثری در فرد ایجاد نمی کند 🔹اما در غرب دوتفکر فلسفی حاکم است: 🔸 یکی تفکر پوزیتویستی 🔸و دیگری هم اگزیستانسیالیستی. 👈🏻 مخرج مشترک این دوتا تفکر یک جمله است: غربی ها معتقدند که تاریخ سه دوره دارد. تاریخ مانند یک آدم است که سه دوره ی کودکی، جوانی و بلوغ دارد. 🔺 دوره کودکی تاریخ، دوره خداست. دوره ی دین است. لذا می گفتند بشر آن موقع که جاهل بود هرکار اشتباهی که می کرد می رفت پیش خدا. 🔺 اما بعد از دوره جهل در دوره جوانی، بشر بجای دنبال خدا رفتن، به دنبال فلسفه رفت. لذا به این دوره، دوره ی علیت می گویند. علت یعنی فلسفه... 🔺اما دوره سوم، دوره ی علم است. در دوره ی علم ما نه با دین کارداریم نه با فلسفه. بشر با علم مسلح شده و نیازی به دین ندارد. ✅اما شیعیان این سخن غربی ها را که می گویند تاریخ سه دوره دارد را قبول دارند. اما نه با آن کیفیت بلکه سه دوره ی تاریخی که قرآن به آن اشاره دارد. 💢قران معتقد است دوره ی اول تاریخ، دوره ی جهالت است. دوره جهالت را خداوند به بدأ نبوت از آن نام برده است. 💢دوره ی دوم تاریخ، دوره ی ختم نبوت است. 💢دوره سوم تاریخ در قرآن دوره ی ولایت است. 🔅 یعنی بدأ نبوت، ختم نبوت و ولایت سه دوره تاریخ طبق ایات قران کردیم است. 📌 دوره ی سوم تاریخ دوره ی ولایت و غدیر است📌 @albayann
🖊دستورات آیة الحقّ  مرحوم حاج میرزا علی قاضی طباطبائی رضوان الله علیه 📌 در ماه‌های رجب و شعبان و رمضان  تَنبهْ فَقدْ وافَتكمُ الْأشهُرُ الْحرُمْ***تَیقظْ لكی تَزدادَ فی الزَّادِ وَ اغْتنمْ (١) فقُمْ فی لیالیها وَ صُمْ منْ نهارها***لِشكر إلهٍ تَم فِی لُطْفه وَ عَمّْ (٢) وَ لا تَهجَعَنْ فی اللَیل إلاَّ أقَلَّهُ***تَهَجّدْ وَ كمْ صَبٍّ من اللَیل لَمْ ینَمْ (٣) وَ رتِّلْ كتابَ الْحَقِّ وَ اقرأَهُ ماكثاً***بِأَحْسن صوتٍ نورُهُ یشرقُ الظلمْ (٤) فَلمْ تحظَ بَلْ لَمْ یحظَ بِمِثْله***وَ أخْطأَ مَنْ غیرَ الذی قُلْتُهُ زَعمْ (٥) وَ سلِّمْ علی أَصْل القُرانِ وَ فصلِهِ***بَقِیة آل اللَه كنْ عبْدَهُ السَّلمْ (٦) فَمنْ دانَ للرَّحْمن فی غیرِ حُبِّهمْ***فَقَدْ ضَلَّ فی إنكارهِ أعظمَ النِّعمْ (٧) فَحُبهمْ حُبُّ الالهِ اسْتعذْ به***هُمُ الْعروَةُ الوُثقی فَبالعرْوَة اعْتصمْ (٨) فلاتَك باللاهی عن الْقول وَ اعْتَبرْ***معانیه كی تَرْقی إلی أرْفَع الْقمَمْ (٩) عَلیك بِذكر اللَه فی كلِّ حالةٍ***وَ لا تَن فیهِ لا تقُلْ كیفَ ذاوكم! (١٠) فهَذا حِمی الرَّحمن فادْخلْ مُراعیا***لِحرماته فیها عَظِّمْهُ وَ التزمْ (١١) فَمَنْ یعتصم باللَه یهْدَ صراطُهُ***فإنْ قُلْتَ رَبِّی اللَه یا صاحِ فاسْتقمْ (١٢) 🔹١ـ آگاه و متوجه باش! که ماه‌های حرام (رجب و شعبان و رمضان که در نزد أهل عرفان ماه‌های حرامند) از راه رسید؛ بیدار باش! تا اینکه برای مسافرت خویش توشه برداری و این فرصت را از دست مده و غنیمت بشمار!. 🔹٢ـ شب‌های آن را به بیداری و روز‌های آن را به روزه گرفتن سپری نما، بشکرانۀ اینکه خداوند لطف خویش را عام و شامل همگان فرموده است!. 🔹٣ـ و شب را جز به مقدار کمی استراحت و خواب سپری مکن؛ و نماز شب را بنحو تهجّد و بیدار و خواب بجای آور (یعنی چند رکعتی نماز بخوان و مقداری بخواب و سپس بیدار شو و به همین ترتیب عمل نمای، تا نافلۀ شب پایان پذیرد) و چه بسیارند عاشقانی که هرگز در شب نمی خوابند!. 🔹٤ـ و کتاب حقّ را تلاوت نمای و آنرا با بهترین صوت و زیباترین نغمه و آرام آرام قرائت کن، چرا که ظلمت‌ها و کدورت‌ها را تبدیل به نور و روشنائی می نماید. 🔹٥ـ پس تو بهره مند نشدی، بلکه هیچکس از چیزی به مانند قرآن بهره نبرده است! و هر کس غیر از گفتۀ مرا بگوید سخت در اشتباه فرو رفته، مرتکب خطا گردیده و گمان او گمان باطلی خواهد بود!. 🔹٦ـ و سلام بفرست بر أصل قرآن و فصل آن (که مقصود محمّد و آل محمّد صلوات اللَه علیهم أجمعین هستند) که آنان باقیماندگان آل اللَه می باشند و در برابر آنان عبد محض و تسلیم و بدون اراده باش!. 🔹٧ـ هر کسی که در غیر حبّ آنها خود را در ذمّۀ خداوند رحمن درآورد و به اندازۀ ذرّه ای از محبّت غیر آنها در دل راه دهد، او محققاً گمراه شده و منکر نعمت ولایت آنان گردیده؛ و در این انکار خود نعمت‌های پروردگارش را از دست داده است!. 🔹٨ـ پس محبّت به آنها محبّت به خداوند است و در این صورت تو خود را در پناه حبّ خداوند درآور!. 🔹٩ـ و دربارۀ قرآن کوتاهی مکن و آنرا از روی لهو و لعب قرائت منمای و در معانی آن دقّت کن تا بواسطۀ دقت در قرآن به بالاترین ذروه از قلل مجد و شرف نائل آئی!. 🔹١٠ـ و در هر حال بر تو باد که ذکر و یاد خدا؛ و مبادا کوتاهی کنی در قرائت قرآن و ذکر پروردگار و هیچگاه در این مورد عذر نیاور که: چگونه و چه مقدار به یاد او باشم. (یعنی اشتغال به امور دنیوی و تراکم شواغل و مشاغل تو باعث نشود که در این دو مهمّ سستی و تکاهل ورزی و آنرا بعنوان عذر برای خویش تلقّی نمائی 🔹١١ـ این ماه‌ها (رجب و شعبان و رمضان) قرقگاه‌های خداوند است، پس در این قرقگاه داخل شو، اما حرمت آنرا پاس بدار و آنها را معظّم داشته، ملتزم به رعایت آداب آن باش. 🔹۱۲ـ پس هر کسی که به خداوند معتصم شود (دست به دامان رحمت و جمال و جلال او دراز نماید و به ریسمان او چنگ بزند) خود را در صراط او می یابد و اگر گفتی «ربّی اللَه» ای گوینده! روی این کلام ایستادگی نمای و دست از آن برندار 📚مهرتابناک، ص 225 @albayann
✏️توقیع امام زمان(عج) به شیخ مفید 📘شیخ مفید از علمای بسیار بزرگ شیعه است. هم مجتهد است، هم متکلم است، هم فیلسوف است؛ خلاصه آن‌که جامع بسیاری از علوم است. شیخ مفید می‌گوید: من در مدرسه نشسته بودم. شب خواب دیدم حضرت زهرا(س)، دست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را گرفته و به سراغم می‌آید و می‌گوید: «یا شیخ! این دو را فقیه کن.» از خواب بلند شدم. صبح در مدرسه نشسته بودم. 📌 دیدم خانمی ‌دست دو بچه به نام «سید رضی» و «سید مرتضی» را گرفته و به مدرسه می‌آورد. به من گفت: «یا شیخ علِّمْهُمَا الفِقه.» شیخ کارشان را درست کرد. سید رضی نهج‌البلاغه را جمع کرده و سید مرتضی علم‌الهدی عالم بزرگی در نجف اشرف است. 📗امام زمان(عج) در نامه‌ای به شیخ مفید ‌‌این‌گونه می‌نویسد: «لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمُ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ»؛ اگر شیعیان ما ـ خدا توفیقشان بدهد که بندۀ خدا شوند! (یعنی امام زمان(عج) ابتدا در حقّ شیعیان دعا می‌کنند). پس از آن جملاتی دارد و در آخرِ آن ‌‌این‌گونه می‌فرماید: «فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ»؛ می‌دانید چه چیزی مرا در زندان نگه داشته است؟ «فَمَا يَحْبِسُنَا عَنْهُمْ الّا مَا يَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَكْرَهُهُ». این جمله اصطلاحاً استثنای بعد از نفی است که افادۀ حصر می‌کند؛ یعنی تنها چیزی که ما را از شیعیان دور می‌کند، گناه آن‌هاست. 💢لذا اولین و ‌‌مهم‌ترین اولویت ما در بندگی خدا این است که گناه نکنیم و مرتکب معصیت خدا نشویم. اگر کسی معصیت خدا را از زندگی‌اش حذف کرد، می‌تواند با زحمتِ کم، نتیجۀ زیادی به دست آورد. اما اگر معصیت خدا در زندگی راه پیدا کند، برکت از این زندگی خواهد رفت. این یک اصل است. گاهی وقت‌ها آدم‌هایی که تقوا را در زندگی‌شان حفظ می‌کنند، ناگهان و بر خلاف باورشان اتفاقاتی برایشان می‌افتد و درهایی برایشان باز می‌شود. این شخص وقتی به زندگی‌اش نگاه می‌کند، می‌بیند سال‌هاست که از غیبت و دروغ و تهمت و شنیدن صوتِ لهوی به دور بوده است. 💠اگر این اتفاق در زندگی کسی بیفتد، یعنی واقعاً با خودش و زندگی و ایمان تعارف نکند و کوتاه نیاید، توجیه نکند، نتیجه‌اش این می‌شود که در حرکت به سوی خدا و ارتباط با امام زمان(عج) سرعتش چندبرابر خواهد شد. ⁉️حال اگر ما اهل گناه و معصیت و دوری از خداوند باشیم، آن وقت چگونه می‌خواهیم ارتباطمان را با امام زمان(عج) درست کنیم؟ 📚برگرفته از کتاب عصاره خلقت استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊روال درس خارج در فقه الخمینی(علیه الرحمة) 🔹روال ما در درس این است که درس استاد فاضل(علیه الرحمة) را می گوییم، سپس تقریر ایشان از حضرت امام(علیه الرحمة) را با درس خارجشان مقایسه می کنیم، سپس اصل حرف امام(علیه الرحمة) را از تقریرات دیگر یا جزوه مرحوم امام، بیان می کنیم. 📌این سه پله برای ما موضوعیت دارد چون معتقدیم بعضی نکاتی که امام(علیه الرحمة) بیان کردند در مباحث شاگردان ایشان فوت شده است(به هر دلیلی؛ شاید نخواسته اند طول بدهند یا مصلحت فهم و درک و حوصله شاگردان را مد نظر داشتند) 👈🏻هدف نهایی ما هم فهم درست فرمایشات حضرت امام(علیه الرحمة) است. @albayann
✏️از اعمال ماه رجب است که علامه مجلسی این روایت را در زاد المعاد ذکر کرده اند. @albayann
توصیه بعضی از اعمال ماه رجب.mp3
1.5M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹توصیه بعضی از اعمال ماه رجب مراقبت داشتن از خود 🔸داستان بازی امام جواد علیه السلام و بایزید بسطامی 🔺عیدی که اهل بیت به ما داده اند. ☘ ولادت با سعادت حضرت امام جواد علیه السلام مبارک باد.☘ @albayann
🖊تحلیل حقیقت وحی در کلام محقق خراسانی(ره)و امتداد آن 🔺بحث از خطاب و تقسیمات آن از جمله مباحثی است که در علم اصول مورد توجه قرار می گیرد و دارای ثمرات اساسی خواهد بود. 🔹یکی از اقسام این تقسیم، خطاب الهی است که برای ادراک صحیح نسبت به آن نیاز به تبیین حقیقت وحی می باشد که در این زمینه محقق خراسانی(ره) سهم بسزایی دارند و در دو فضای بحثی آن را مطرح می کنند. 1⃣ایشان در ذیل بحث نسخ و تخصیص و برای حل مسئله بداء توضیحاتی را ارائه داده و نشان می دهند که نفس نبی یا نفس ولیّ باید ارتقاء پیدا کند و یک سیر صعودی داشته باشد که در این سیر و سلوک گاهی او به عالم لوح محو و اثبات می رسد و گاهی به عالم بالاتر که لوح محفوظ است خواهد رسید. 💠اگر او به عالم محو و اثبات برسد اصل مسئله را می داند اما تعلیق آن را نمی داند زیرا اشراف بر همه آن چیزی که در متن واقع است ندارد و وقتی که شرط آن می آید مسئله منتفی می شود ایشان احتمال می دهند که مسئله مأموریت وجود مقدس ابراهیم خلیل(ع) در ذبح فرزندش از این باب باشد. 📌اما اگر نفس ولیّ ارتقاء پیدا کرد و به عالم لوح محفوظ و ام الکتاب برسد دیگر همه چیز را می داند و همه چیز دستش هست و این ارتقاء هم در بیان احکام شرعی مطرح است و هم در تکوینیات. 🔸ایشان از این بحث فلسفی ثبوتی برهانی، مسئله لوح محفوظ و لوح محو و اثبات در آیات شریف قرآن استفاده کرده است و با آن مسئله اصولی نسخ و تخصیص را حل کرده است. النسخ و إن كان رفع الحكم الثابت إثباتا إلا أنه في الحقيقة دفع الحكم ثبوتا و إنما اقتضت الحكمة إظهار دوام الحكم و استمراره أو أصل إنشائه و إقراره مع أنه بحسب الواقع ليس له قرار أو ليس له دوام و استمرار و ذلك لأن النبي صلى الله عليه و آله الصادع للشرع ربما يلهم أو يوحى إليه أن يظهر الحكم أو استمراره مع اطلاعه على حقيقة الحال و أنه ينسخ في الاستقبال أو مع عدم اطلاعه على ذلك لعدم إحاطته بتمام ما جرى في علمه تبارك و تعالى و من هذا القبيل لعله يكون أمر إبراهيم بذبح إسماعيل. كفاية الأصول ( طبع آل البيت ) ؛ ص239 2⃣محقق خراسانی(ره) هم چنین در مسئله مراتب حکم نیز از این مسئله سود جسته است و انشاء و فعلیت خود را بر اساس آن تبیین کرده است 💢به یک بیان مراتب حکم از نظر ایشان دارای مرتبه است(اقتضاء، انشاء، فعلیت، تنجز). مرحله اقتضا و مصلحت یعنی علم به ملاک در مبدأ اعلی که وحی و الهام به نبیّ می شود در آنجا حکم انشائی شکل می گیرد و وقتی که این حکم انشائی شرایط خودش را برای زنده بودن پیدا کند در نفس نبیّ و ولیّ انقداح اراده و کراهت شکل می گیرد و این انقداح اراده و کراهت در مبدأ اعلی راه ندارد لذا دیگر بحث فعلیت و انشاء در مبدأ اعلی معنا ندارد و انشاء و فعلیت حکم برای مرحله بعد از الهام و وحی است. فيما يمكن هناك انقداحهما حيث إنه مع المصلحة أو المفسدة الملزمتين في فعل و إن لم يحدث بسببها إرادة أو كراهة في المبدإ الأعلى إلا أنه إذا أوحى بالحكم الناشئ‏ من قبل تلك المصلحة أو المفسدة إلى النبي أو ألهم به الولي فلا محالة ينقدح في نفسه الشريفة بسببهما الإرادة أو الكراهة الموجبة للإنشاء بعثا أو زجرا بخلاف ما ليس هناك مصلحة أو مفسدة في المتعلق‏...كفاية الأصول ( طبع آل البيت ) ؛ ص277 ✅اما قسمتی که مورد غفلت واقع شده است و خوب بود محقق خراسانی به آن می پرداختند امتداد همین بحث در خطاب است که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است. 📚درس خارج استاد آیت الله فرحانی @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ‌رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید تهران: کشورهای اسلامی باید شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را قطع کنند. امت اسلامی در آینده نه چندان دور پیروزی مردم غزه را خواهد دید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊از كارهاى مهم در اين ماه ذكرها و دعاهاى وارد در اين ماه است : 🔹(۱) در تمام ماه هزار بار بگويد: استغفر الله ذالجلال و الاكرام من جميع الذنوب و الآثام . شيخ صدوق رحمه الله روايت كرده است : اگر كسى اين ذكر را در رجب هزار بار بگويد، خداوند متعال مى فرمايد: اگر گناهان شما را نبخشم ، پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم پروردگار شما نيستم . 🔹(۲) در تمام ماه سوره توحيد را ده هزار بار بخواند. همچنين روايت شده كه هزار بار بخواند. و روايت شده : ((كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قيامت عمل هزار پيامبر و هزار فرشته را مى آورد. و هيچكس نزديكتر از او به خدا نيست مگر كسى كه بيشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن اين سوره در رجب چندين برابر است .)) در روايت ديگرى آمده : ((اگر كسى در رجب صد بار آن را بخواند خداوند در بهشت دوازده كاخ با ((ياقوت )) و ((درّ)) براى او ساخته و يك ميليون عمل خوب براى او مى نويسد. 📌سپس مى فرمايد: بنده ام را ببريد و آنچه را كه براى او مهيا نموده ام نشانش دهيد – در اينجا – ده هزار نفر از كسانى كه خانه هاى اين شخص در بهشت به آنان سپرده شده مى آيند و يك ميليون كاخ از ((درّ)) و يك ميليون كاخ از ياقوت سبز را براى او باز مى كنند؛ كاخهايى كه تمام آنها با ((درّ)) و ياقوت و زيورآلات و پارچه هاى زيبا زينت داده شده بگونه اى كه كسى نمى تواند آن را توصيف كند و جز خدا كسى نمى تواند آن را تصور كند. هنگامى كه آن را مى بيند مات و مبهوت مى شود و مى گويد: اين براى كيست آيا براى پيامبران است ؟ به او گفته مى شود اينها مال تو است بخاطر خواندن ((قل هو الله احد)). 🔹(۳) در اين ماه هزار بار خدا را تسبيح كند. در روايت آمده است كسى كه چنين عملى را انجام دهد خداوند صد هزار عمل خوب براى او نوشته و صد كاخ در بهشت براى او مى سازد. 🔹(۴) در تمام اين ماه هزار بار ((لا اله الا الله )) بگويد. روايت شده است كسى كه در اين ماه اين عمل را انجام دهد، خداوند براى او صد هزار حسنه نوشته و صد شهر براى او در بهشت مى سازد. 🔹(۵) در اين ماه صد بار بگويد استغفر الله الذى لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب اليه و اگر پس از آن صدقه بدهد خداوند او را مورد رحمت قرار داده و گناهان او را مى آمرزد. و كسى كه چهارصد بار بگويد خداوند پاداش صد شهيد را براى او مى نويسد. 🔹(۶) در تمام ماه با پيروى از امام سجاد (عليه السلام ) در سجده خود اين ذكر را بگويد: عظم الذنب من عبدك فليحسن العفو من عندك . 🔹(۷) صبح و شب و بعد از هر نمازى بگويد: يا من ارجوه لكل خير و آمن سخطه عند كل شر، يا من يعطى الكثير بالقليل يا من يعطى من سئله يا من يعطى من لم يسئله و من لم يعرفه تحننا منه و رحمة اءعطنى بمسئلتى اياك جميع خير الدنيا و جميع خير الآخرة واصرف عنى بمسئلتى اياك جميع شر الدنيا و شر الآخرة فانه غير منقوص ما اءعطيت و زدنى من فضلك يا كريم سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گريه كند و بگويد: يا ذالجلال والاكرام يا ذالنعماء و الجود يا ذالمن حرم شيبتى على النار. 📌در اول اين دعا مى گويى : ((از خداوند اميد هر چيزى دارى . و از خشم او نزد هر شرى در امانى )) و از جمله اين خشمها مكر خداوند است و ايمنى از مكر خدا از گناهان بزرگ است . بنابراين از اين مطلب غافل مشو و قصد تو از عبارت اين باشد كه بشرط ((توبه )) اميد خير داشته و خود را از خشم او در امان مى دانى و گويا مى گويى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده كه اگر از آن راه بروند از خشم او در امان مى مانند. و آن راه همان توبه است . و اين فراز دعا امنيت بالفعل از مكر خدا نيست . و همچنين گفتار تو كه مى گويى ((اميد هر خيرى را از او دارم )) گويا مى گويى : اى كسى كه براى بندگان خود راهى قرار داده است كه اگر از آن راه بروند به هر چيزى كه بخواهند مى رسند. و اين راه همان دعاست . 📌اگر انسان در اين باره كه چرا در اين عبارت دعا ((اعطنى جميع خير الدنيا و جميع خير الآخره )) كلمه جميع تكرار شد ولى در اين عبارت ((واصرف عنى جميع شر الدنيا و شر الآخره )) اين كلمه تكرار نشده است بينديشد، شايد به اين نتيجه برسد كه اين اختلاف عبارت به اين مطلب اشاره دارد كه شر امرى عدمى است – كه همان دورى از رحمت خدا و محروميت از بخشايش الهى است – ولى چون خير امرى وجودى مى باشد، گويا انواع آن بيشمار است . ولى اينكه چرا ((جميع شر الدنيا؛ تمامى شرهاى دنيا)) در دعا آمده گويا به اين جهت است كه شرهاى دنيا براى همه مردم معلوم نيست . 📚کتاب المراقبات فصل هشتم /مراقبات ماه رجب @albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🌱ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام مبارک باد 🌱 🖊این علی علیه السلام همه چیز است... @albayann
مقام احدیت اهل بیتmp3.mp3
14.97M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 💠السنه اولیای الهی در حمد الهی متفاوت است ⁉️مقام او ادنی یا مقام احدیت مخصوص چه کسانی است؟ ⁉️مقام قاب قوسین یا مقام واحدیت مخصوص چه کسانی است؟ 🔹ضربه حضرت علی در یوم الخندق به خاطر مقام احدیت است... @albayann
مسئولیت ما در قبال امام زمان در عصر غیبت.mp3
4.42M
🎙 🔰 استاد آیت الله فرحانی 🔺داستان کسی که در زمان غیبت امام زمان از امیرالمومنین دفاع کرد!! @albayann
اثر خواندن سوره توحید در انسان.mp3
844.3K
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹تناسب محتوای آیات قرآن با اسماء الهی 🔸اثر خواندن سوره توحید در انسان 📌توحید نیاز بهرمند شدن از اعتکاف علوی @albayann
🖊آیت الله فرحانی: 🔹در نهضت امام حسین(ع) دو نماد مهم وجود دارد؛ نمادهایی که برای سایر ائمه(عم) محقق نشده بود و پیروان نهضت عاشورا باید بدانند که این دو نماد را باید برای نهضت امام عصر(عج) تأمین کنند. 🔺نماد اول، تاسوعا و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، 🔺 و نماد دیگر اربعین و حضرت زینب(س) است. امام حسین(ع) در روز تاسوعا از حضرت ابوالفضل(ع) می‌خواهد که یک روز از دشمنان فرصت بگیرد تا به عبادت خدا بپردازد. هم‌زمان با این اتفاق، کسانی از لشگر ایشان جدا شده و کسانی به لشگر ایشان ملحق می‌شوند و این نشان می‌دهد که امام عده‌ای را اخراج و برای الحاق عده‌ای صبر می‌کند و این کار با نقش‌آفرینی حضرت ابوالفضل(ع) محقق می‌شود. 🔹حضرت زینب(س) و حضرت زین‌العابدین(ع) محور نماد اربعین هستند. آن‌ها مشغول نقش‌آفرینی و آگاه‌سازی در جامعۀ خفقان‌زده و مسمومِ تبلیغات اهریمنیِ معاویه هستند. خطبه‌خوانی‌ها و گریه‌های سی‌وچهارسالۀ امام سجاد(ع) موجب شد نهضت امام حسین(ع) فراموش نشود و در طول دوران ادامه پیدا کند. 🔹هیچ‌یک از این دو نماد برای ائمه دیگر(عم) محقق نبود و به همین جهت، آن‌ها نتوانستند چنین نهضتی به پا کنند. تفاوتی بین امام حسن و امام حسین(عا) در مقام امامت وجود ندارد؛ اما می‌دانیم که زنِ امام حسن(ع) به او خیانت می‌کند، در حالی که زنان کاروان اباعبدالله(ع) هیچ‌گاه در سایه ننشستند و همیشه به یاد بدن عریان و زیر آفتاب ماندۀ شهدای کربلا روضه‌خوانی می‌کردند و بدین شکل نهضت عاشورا را زنده نگه داشتند. 🔹روزی فردی به امام سجاد(ع) گفت: چرا با این‌که خاندان شما را شهید کردند، قیام نمی‌کنید تا انتقام آن‌ها را بگیرید؟ و سپس برای تأیید سخن خود آیۀ «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيم‏»[1] را ‌خواند. 🔹امام سجاد(ع) فرمود: اگر این آیه را می‌خوانی، آیۀ بعد از آن را نیز بخوان که می‌فرماید: «التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ‏ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِين‏».[2] سپس فرمود: إِذَا رَأَيْنَا هَؤُلَاءِ الَّذِينَ هَذِهِ صِفَتُهُمْ فَالْجِهَادُ مَعَهُمْ أَفْضَلُ مِنَ الْحَجِّ[3]؛ اگر چنین افرادی با چنین ویژگی‌هایی که قرآن می‌فرماید یافت شوند، جهاد همراه آنان، بافضیلت‌تر از حج است. 🔹این نوع مواجهه‌ها نشان می‌دهد که چرا امام سجاد(ع) به جای قیام و اقدام جهادی علیه حکومت مستکبر بنی‌امیه، راهبرد دیگری اتخاذ می‌کند. حقیقتِ امر این است که اگر بخواهیم زمینۀ ظهور حضرت ولی‌ّعصر(عج) را تأمین کنیم، باید بتوانیم در ضیافت امام حسین(ع) یارانی در تراز ابوالفضل العباس و زینب کبری(عا) تربیت کنیم و این هدف در متن زیارت عاشورا ترسیم شده است؛ آنجا که می‌خوانیم: «أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ‏ ثَارِكُمْ‏ مَعَ إِمَامٍ مَهْدِيٍّ ظَاهِرٍ نَاطِقٍ مِنْكُم‏». [1]. توبه: 112. [2]. توبه: 113. [3]. الكافي (ط. الإسلامية)، ج‏5، ص22. 📚برگرفته از کتاب پیوند معرفتی با سیدالشهدا علیه السلام 🏴به مناسبت وفات حضرت زینب سلام الله علیها @albayann