eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
801 عکس
180 ویدیو
70 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب، هم‌اکنون: دلسرد کردن مردم از انتخابات به ضرر کشور است. راه‌حل مشکلات کشور انتخابات است 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 رهبر انقلاب: حادثه‌ غزّه پدیده‌‌ای فوق‌العاده در تاریخ اخیر دنیای اسلام است/ خونخواری رژیم صهیونیستی و صبر و مقاومت مردم غزه، دو سَمت بی‌نظیر بودن این حادثه هستند /همین تسلیم نشدن مردم و مبارزان فلسطینی، آنها را پیروز میکند / نشانه‌های پیروزی مردم غزه امروز دیده میشود ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در دیدار مردم خوزستان و کرمان: دو ماه و نیم از شروع حادثه‌ی غزّه دارد میگذرد. این حادثه یک پدیده‌ی بی‌نظیری است در تاریخ اخیر دنیای اسلام. در تاریخ اخیر در این یک قرن اخیر شاید شبیه این حادثه ما دیگر نداریم، حادثه‌ی فوق‌العاده‌ای است. ✏️ از دو سمت این حادثه بی‌نظیر است. از سمت رژیم صهیونیستی این حادثه بی‌نظیر است چرا؟ برای اینکه هرگز این جور سفّاکی، این جور جنایتگری، این جور خونخواری در این دوره‌ی تاریخی که اشاره کردم دیده نشده. این جور کودک‌کشی، این جور بمب سنگرشکن روی سر بیماران بیمارستانها انداختن، این جور بی‌رحمی‌، این جور خباثت بی‌نظیر است دیده نشده. این از طرف رژیم صهیونیستی. ✏️ از طرف مقابل، طرف مردم فلسطین و مبارزان فلسطینی. این جور ایستادگی، این جور صبر، این جور مقاومت، این جور دشمن را دیوانه کردن دیده نشده. مردم مردم غزّه، مبارزان غزّه مثل صخره مثل کوه ایستادند، چیز مهمی است. آب نمیرسد، غذا نمیرسد، دارو نمیرسد، سوخت نمیرسد، آب نمیرسد ایستادند تسلیم نمیشوند خیلی مهم است. ✏️ همین تسلیم نشدن آنها را پیروز میکند کمااینکه نشانه‌های پیروزی امروز دیده میشود. «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ» خدا با صبرکنندگان است. ✏️ رژیم صهیونیست با آن همه تجهیزات با آن همه امکانات در مقابل مبارزان فلسطینی که تقریباً میشود تجهیزاتشان قابل مقایسه‌ی با تجهیزات رژیم صهیونیستی نیست ناتوان مانده. ۱۴۰۲/۱۰/۲ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🖊تحلیل نظام اسماء با اصل واقعیت و اصالت الوجود. ✍️استاد آیت الله فرحانی: حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) نظام اسماء را هم با اصل واقعیت و هم با اصالت الوجود تبیین کرده اند. 1️⃣علامه طباطبایی(ره) در بعضی از عبارتهایی بدایه الحکمة و در تمام مدخل نهایه الحکمة با اصل واقعیت و بسیط الحقیقة و صرف الحقیقة که نشأت گرفته از آن است نظام فلسفی خود را تبیین می کنند که بر این اساس هر چه صفت برای واقعیت است واقعیت پیدا می کند و طبق آن برای اثبات ذات اقدس اله دیگر نیاز به تشکیک و اصالت الوجود نیست و می شود اسماء حسنای الهی را با خود واقعیت تبیین کرد. 📌اما ایشان در بعضی دیگر از عبارتهای خود در بدایه الحکمة و در متن نهایه الحکمة با حدوسط دیگری به تبیین نظام فلسفی خود می پردازند و می شود این گونه گفت که مدخل نهایه الحکمة یک فلسفه و متن آن، فلسفه دیگری است و شاهد این مدعا این است که علامه طباطبایی(ره) برهان صدیقین خودشان را که از شاهکارهای ایشان است در نهایه الحکمة بیان نکرده اند. 💠در نگاه علامه برهان صدیقین اساسا مقدمه ای ندارد و خود واقعیت ضرورت ازلی دارد و با ضرورت ازلی اصل واقعیت، ذات اقدس اله اثبات می شود. البته به نظر می رسد ایشان در مدخل نهایه الحکمة از این نیز جلوتر رفته اند و قائل هستند حتی نیاز به ضرورت ازلی هم نیست. 2️⃣حضرت امام خمینی(ره) نیز عبارتهایی را دارند که ظاهرا در فضای کار با اصالت الوجود است ولی صریح بعضی از عبارات دیگر ایشان اصالت الوجودی نیست به این معنا که متوقف بر اصالت الوجود نمی باشد. عبارتهایی ایشان در تفسیر سوره حمد که می فرمایند وقتی یک موجودی مبدا ایجاد است دیگر دو ندارد چون فرض دو با مبدا ایجاد درست در نمی آید... را می تواند شاهد بر این مدعا آورد که بر این اساس دیگر نیازی به اصالت الوجود برای اثبات مدعا نیست. 💢خلاصه این مطلب را شاگرد ایشان یعنی شهید مطهری در کتاب جهان بینی توحیدی آورده اند و طبق آن دیگر نیازی به اصالت الوجود و تشکیک نخواهد بود و بسیط الحقیقة مطرح شده در فضای اصالت الوجود نیست بلکه یک بساطتی برای اصل واقعیت وجود خواهد داشت و یک مبدا ایجادی که حقیقتاً مبدأ ایجاد است و همه چیز را ایجاد می کند و آن چه را ایجاد کرده است مشتمل همه آن حقایق هست و این مطالب مطابق با ظاهر آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت می باشد. 📚1.بدایه الحکمة بحث امکان 2.نهایه الحکمة 3.تفسیر سوره حمد حضرت امام خمینی(ره) @albayann
🖊پس از دیدار مردم خوزستان با رهبر‌ معظم انقلاب، طایفه آلبوشوکه با امام خامنه ای بیعت مجدد کردند. 📌در این جلسه که با حضور استاد برگزار شد،جمعی از سادات و بزرگان طایفه با یادآوری سفر تاریخی معظم له در اسفند ماه ۱۳۷۵ و اهدای پرچم و نماد جهاد و ظلم ستیزی عشایر خوزستان به ایشان، حاضر شده و اشعاری سروده و رجزخوانی کردند. @albayann
توصیه استاد.mp3
99.2K
🎙 💠توصیه و سفارش به امام و علامه 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊عصاره خلقت جلد دوم از مجموعه 🔺دربارۀ واژۀ «عصر» احتمالات متعددی مطرح شده است. برخی معتقدند مراد از «عصر» همین بعدازظهر است. برخی نیز گفته‌اند: «والعصر» یعنی قسم به نماز عصر. اما امام خمینی(ره) در تفسیرشان احتمال داده‌اند که «والعصر» یعنی «قسم به عصارۀ خلقت»؛ بدین بیان که عصر از «عصاره» می‌آید. لذا «والعصر» یعنی قسم به عصارۀ خلقت؛ قسم به انسان کامل؛ قسم به امام عصر(عج). 💠در حقیقت، این سوره ما را به تقویت ارتباط خود با امام زمانمان دعوت می‌کند. لذا ماحصل دو آیۀ نخستِ سورۀ «عصر» ‌‌این‌گونه می‌شود: قسم به (عج) که هر کسی این ارتباط را تقویت نکند، در خسران خواهد بود و دچار ضرر می‌شود. 🌐جهت تهیه این اثر به لینک ذیل مراجعه نمایید: https://albayan-nashr.ir/product/osarhkhelgat/ @albayann
InShot_۲۰۲۳۱۲۲۸_۱۵۳۷۲۰۷۴۳.jpg
4.13M
📚 شماره یازدهم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره یازدهم خود، مطالبی با سه سر فصل اشتراک لفظی بشرط لا و لابشرط، مشتق و معرفی کتاب نظام ادبی از منظر علم اصول ارائه شده است. 📖مطالب لوح شماره یازدهم به شرح ذیل می باشد: 1⃣اشتراک لفظی اصطلاح بشرط لا و نیز اصطلاح لا بشرط 📌 به قلم حجةالاسلام رضا کاید خرده؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 2⃣مشتق،شروع از رازی؛گسترش با جرجانی 📌به قلم محمد مهدی برهان؛ دانش پژوه مقطع پایه نهم مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 3️⃣ معرفی کتاب نظام ادبی از منظر علم اصول اثر آیت الله عبدالکریم فرحانی 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🔰آیت الله فرحانی: 🔶افتخار بزرگ ما در حوزه علمیه فقه نورانی اهل بیت علیهم السلام است و همه سر سفره قال الباقر (ع) و قال الصادق (ع) ارتزاق میکنیم و بهره میبریم. لکن بهره مندی از سفره اهل بیت یک نظام فکری قوی میخواهد ، یک نظام فکری منسجم که میشود در یک دوره قابل قبول علمی آن را بدست آورد و رفت و از اسلام دفاع کرد . 🔹شهید مطهری میفرماید وقتی یکبار خودم و تحصیلاتم را ارزیابی میکردم دیدم من یک نظام فکری پیدا کرده ام ؛ آن موقع تازه با استاد الهی ام امام خمینی آشنا شده بودم ، با فلسفه اسلامی آشنا شده بودم ، قاعده الواحد را فهمیده بودم و بسیاری از سوالاتم نقش بر اب شده بود . که نتیجه ملاقات چند استاد بزرگ آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی بود . ممکن بود اگر من حوزه نمیامدم خیلی چیزهای دیگری داشتم حتی ایمان و تقوا و... اما این نظام فکری را پیدا نمیکردم و این اجتهاد جواهری را نداشتم . که نتیجه یک کار قوی علمی منسجم سر سفره روایات اهل بیت(علیهم السلام) بود . 💠این بزرگواران ، این نظام فکری را از بزرگانشان مثل آیت الله بروجردی ، امام و علامه طباطبایی با زحمت و در یک دوره قابل قبول علمی و در عین حفظ نشاط و جوانی و بدون خسته شدن بدست آوردند ، و با همین نشاط وارد عرصه دفاع از دین و انقلاب و اندیشه نورانی امام شدند ، کارهای بزرگی بود که امثال شهید بهشتی و امام حاضر ما و مرحوم آقای مطهری انجام دادند . 📌شما رساله دکترای شهید مفتح رو ملاحظه بفرمایید ؛ اینها نشان دادند که چگونه باید از روایات اهل بیت علیهم السلام ، کلمات نورانی ادعیه بزرگ ، استفاده کرد ؛ آقای مطهری گریه میکرد و میگفت معجزه از ما نخواهید که کمیل امیرالمومنین علیه السلام معجزه است ، مناجات شعبانیه معجزه است ، 🔺ما برای استفاده از این فضا باید کار منسجم علمی بکنیم . این کار منسجم هم سر سفره امامین انقلاب باید انجام شود ضرورتا و انقلابی کردن حوزه هم جز این راهی ندارد . کار منسجم علمی و ایجاد یک نظام فکری قوی و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام . . @albayann
🖊جامعه به عنوان مرکب حقیقی و ارتباط آن با نظام اسماء ✍به قلم حجت الإسلام و المسلمین حجت پورعبدالهی بر اساس اینکه جامعه، مرکب حقیقی باشد یکی از اسماء الهی خواهد بود یعنی ما یک اسمُ الله داریم که در مرکب حقیقی هم پیاده می شود. 🔹اگر جامعه موجود حقیقی باشد قطعا اسم و اسمی از اسماء الله خواهد بود و طبق اینکه همه اسماء الهی همه کمالات را دارند آن وقت جامعه دارای شعور است و قابل تخاطب می باشد و می توان گفت تری کل امة جاثیه کل امة تدعی الی کتابها. 📌لذا اگر ترکیب جامعه یک ترکیب حقیقی و اطلاق اسم بر واقعیت عینی، درست باشد و در نظام اسماء حسنی الهی، هر اسمی همه کمالات را دارا باشد، طبق آن، نظر حضرت امام خمینی(ره) در ذیل ایه تسبح له السماوات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیئ... شامل جامعه نیز خواهد شد زیرا عنوان شیئ برا جامعه نیز صادق است. حضرت امام می فرمایند: اين موجوداتى كه دنبال آن اسم اعظم مى ‏آيند اين‏ها هم واجد همان كمالات هستند، منتها به اندازه سعه هستى خودشان، به اندازه سعه وجودى خودشان، تا برسد به همين موجودات مادى. 🔶اين موجودات مادى را كه ما خيال مى‏ كنيم قدرت، علم و هيچ يك از كمالات را ندارند، اين‏طور نيست. ما در حجاب هستيم كه نمى ‏توانيم ادراك كنيم. همين موجودات پايين هم كه از انسان پايين ‏ترند، و از حيوان پايين ‏ترند، و موجودات ناقص هستند، در آن‏ها هم همه آن كمالات منعكس است، منتها به اندازه سعه وجودى خودشان. حتى ادراك هم دارند همان ادراکی که در انسان هست در آن‏ها هم هست: إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ‏ بعضى از باب اين‏كه نمى ‏دانستند مى ‏شود يك موجود ناقص هم ادراك داشته باشد، آن را حمل كرده بودند به اين‏كه اين تسبيح تكوينى است‏؛ و حال آن‏كه آيه غير از اين را مى‏ گويد. تسبيح تكوينى را كه ما مى‏ دانيم.- تسبيح تكوينى يعنى اين‏ها موجوداتى هستند و علّتى هم دارند- خير مسأله اين نيست، تسبيح مى‏كنند. 🖇در روايات، تسبيح بعضى از موجودات را هم ذكر كرده‏ا ند كه [آن‏] تسبيح چيست‏. در قضيه تسبيح آن سنگريزه‏اى كه در دست رسول اللَّه صلى الله عليه و آله بوده‏ [آن‏ها] شنيدند كه چه مى‏ گويد. تسبيحى است كه گوش من و شما اجنبى از اوست. نطق است؛ حرف است؛ لغت است، اما نه به لغت ما، نه نطقش نطق ما است. اما ادراك است، منتها ادراك به اندازه سعه وجودى خودش. 💢حال این جامعه که از اسماء الهی است مانند بقیه اسمها تحت اسم اعظم است و آن اسم اعظم ولیّ الله اعظم می باشد. اگر جامعه وجود عینی و حقیقی پیدا کرد و وصل به امام شد استقلال فرد از بین نمی ورد که حداقل در دو فضا قابل بررسی است. 1⃣در فضای بوعلی به اینکه در ترکیبات عالی و راقی صورت نوعیه فوقانی استقلال اجزا را از بین نمی برد. شهید مطهری می فرمایند حقيقت اين است كه از نظر فلسفى، همه تركيبهاى حقيقى را نمى‏توان يكسان شمرد. در مراتب پايين طبيعت، يعنى در جمادات و موجودات بيجان كه به اصطلاح فلاسفه تنها يك قوّه بسيط محض در هر موجودى حاكم است و به تعبير فلاسفه «على وتيرة واحدة» عمل مى‏كنند، اجزاء و قوا در يكديگر ادغام كلّى مى‏شوند و وجود آنها در وجود «كلّ» يكسره حل مى‏گردد، آن‏چنان‏كه مثلا در تركيب آب از دو عنصر اكسيژن و هيدروژن مى‏بينيم، امّا هر اندازه كه تركيب در سطح بالاتر قرار مى‏گيرد، اجزاء نسبت به «كلّ» استقلال نسبى بيشترى پيدا مى‏كنند و نوعى كثرت در عين وحدت و وحدت در عين كثرت پديد مى‏آيد چنانكه در انسان مى‏بينيم كه در عين وحدت، از كثرتى عجيب برخوردار است كه نه تنها قوا و نيروهاى تابعه كثرت خود را تا اندازه‏اى حفظ مى‏كنند بلكه نوعى تضاد و كشمكش دائم ميان قواى درونى او برقرار مى‏گردد. 💠جامعه، راقى‏ترين موجود طبيعت است و استقلال نسبى اجزاء تركيب‏كننده‏اش بسى افزون‏تر است. پس، از آن نظر كه افراد انسان كه اجزاء تشكيل دهنده جامعه ‏اند از عقل و اراده‏اى فطرى در وجود فردى و طبيعى خود، مقدّم بر وجود اجتماعى، برخوردارند و بعلاوه در تركيب مراتب بالاى طبيعت استقلال نسبى اجزاء محفوظ است، افراد انسان يعنى روح فردى در مقابل جامعه يعنى روح جمعى مجبور و مسلوب الاختيار نيست. 2⃣در فضای صدرا ما یک وحدت مقسمی و یک وحدت قسمی داریم و گفته می شود موجود یا واحد است و یا کثیر است و خود کثیر هم وحدت دارد اما وحدتی که با کثر جمع می شود، زیرا موجود مساوق وحدت است و اگر کثرت، وحدت نداشته باشد موجود نخواهد بود که به این مطلب آیت الله جوادی پرداخته اند. 📚برگرفته از درس تفسیر استاد آیت الله فرحانی @albayann
🖊نگاه تمدنی اسلام ✍🏻استاد آیت الله فرحانی : ⁉️یک عده ایی از اساتید تشریف داشتند اساتید بزرگوار در دانشگاه و حوزه ، یک عزیزی سوال کرد که حاج آقا سابقه تمدنی اسالم چه چیزی است ؟ 🔰من به ایشان عرض کردم شما این نظرات آقایان فیلسوفان تاریخ تمدن آشنایی دارید ؟ گفت تا حدودی آشنا هستم ، بعضی از آن نظرات را من به بعضی ها اشاره کردم مثل آقای توئیبی معروف که از آن فیلسوفان معروف تاریخ تمدن است ، به ایشان عرض کردم می دانید توئین بی(وقتی تمدن ها را لیست می کند )گوستاو لوبون وقتی تمدن ها را بررسی می کند حتی ویلدورانت وقتی تمدن ها را بررسی می کند با قطع نظر از برخی دیدگاه های متاثر از تخریب ها بررسی میکنند ✅اما بعضی ها که انصاف را می خواهند بدهند می آیند می گویند که کانون تمدن اسلام در شرائطی شکل گرفت ، در منطقه ای شکل گرفت که از جهت جغرافیایی شرائطش اینطوری بوده ، تعداد افرادش که سواد خواندن و نوشتن داشتن ان جامعه این مقدار بودند ، به دور آن چند کانون تمدنی مانند مصر از یک طرف ، ایران از یک طرف ، روم از یک طرف ، صنعاء و عدن از یک طرف و هر کدام با یک قدمت و سابقه ایی بعد این شخصیت _پیامبر اکرم_ می آید یک کانونی را تاسیس می کند و این کانون در کمتر از دو دهه همه مراکز تمدنی را منفعل می کند ، یعنی کانونی که بوجود می آورد مسیری را طی می کند که واقعاً این معلم این مربی با این دستاورد عظیم ، 💠الان دنیا احساس می کند این حرکت زنده شده و دارد مخاطب خودش را در فرانسه و در انگلیس و در آمریکا و در اروپا به دست می آورد و البته این حرکت عجیب بزرگ و عجیب انقلاب اسلامی و نقش پیامبر گونه امام ره بزرگوار ما و رهبری بی بدیل شاگرد بزرگ او حضرت آقا خوب خیلی مؤثر بوده ، ولی این حرکت اینطوری دارد خودش را پیدا می کند خوب طبیعی است که اینطوری مورد اهانت قرار بگیرد ، 💢ولی حقیقتاً این اهانت اهانت به انسان است ، این اهانت اهانت به مقامی است که نبی بزگوار ما شاگرد ذات اقدس اله و معلم ما سوی برای انسان و برای انبیاء ترسیم کرده است ، این تعرض تعرض به آن اندیشه ایی است که می آید و با مبناء قرار دادن انسان و علو انسان و ظرفیت عظیم انسان ، مسئله توحید را محور همه چیز قرار می دهد ، این اهانت اهانت به بزرگ شخصیتی است که وقتی می خواهد نامه بنویسد به مراکز تمدنی با این آیه می نویسد قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ ۚ @albayann
تمجید از کتاب مصباح الهدایه.mp3
63K
💠تمجید از کتاب مصباح الهدایه امام خمینی ره 🔰آیت الله فرحانی @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 انتشار نخستین‌بار 📹 خاطره روز گذشته رهبر انقلاب از جلسه عجیب با فرماندهان سپاه و نقل قول حاج قاسم از همسرشان برای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 💻 Farsi.Khamenei.ir
خاطره ای عجیب از زبان امام خامنه ای و ذکر نکاتی خاص در سخنان ایشان در جمع فرماندهان سپاه توصیه می شود حتما @albayann
▪️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ @albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این جنایتکاران بدانند که از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است. 📝 بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. 🔹ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. 🔹اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
🏴بیانیه استاد آیت الله فرحانی در پی حادثه تروریستی کرمان بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون 🖊حادثه ناگوار تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان که منجر به شهادت مظلومانه جمعی از مردم عزیز کشورمان شد، موجب تأثر و اندوه شدید ملت غیور ایران اسلامی گردید. اینجانب این ضایعه دلخراش را به ساحت مقدس امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم مومن و شریف ایران تسلیت عرض می نمایم. ایادی تروریستی که همچون غده ای سرطانی در پی نا امنی در کشورهای اسلامی منطقه هستند، بار دیگر با حمایت و تحریک حامیان اصلی خود یعنی آمریکا و اسرائیل، چهره منحوس و پلید خود را به نمایش گذاشتند. این سیاه دلان کودک کش که در صحنه نبرد با جبهه راستین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) با شکست های پی در پی روبرو شده اند، به انتقام بزدلانه و سخیف دست زده و با اقدام وحشیانه و ددمنشانه خود ، حقد و واهمه خود را از برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نشان داده و بار دیگر چهره‌ خبیث و پلید خود و دولت‌های حامی اش را بر همگان نمایان ساختند. این حادثه تروریستی برای همه مردم بسیار ناراحت کننده بود. لکن اقدام مذبوحانه این جریان مصداق آیه شریفه «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ أَعْمالَكُمْ» شد و انشاءالله موجب رسوایی و انزجار بین المللی از منافقان و درغگویان عالم خواهد شد. بی شک ملت متدین و مؤمن ایران اسلامی با این دست تحرکات مذبوحانه، ذره ای از آرمان های و ارزش های الهی خود کوتاه نخواهد آمد و با توکل به خداوند متعال و استعانت از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ، تا رساندن عَلَم توحید و عدالت خواهی به صاحب اصلی آن، به حرکت خود ادامه خواهد داد. وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنينَ عبدالکریم فرحانی نمایند مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری 13 دی ماه 1402 @albayann
🖊مراتب حکم بر اساس مبناء امام (ره) ✍🏻استاد : 🔹اگر به مسئله حکم عقلائی نگاه کنیم و مقنِّن را غیر از مبلِّغ حکم بدانیم ،و بگوئیم مقنن خدای متعال است ، ناگزیریم مراتب حکم را اینطور بگوئیم، مقنن خدای متعال است ، تقنین اتفاق افتاده و اراده الهی ، اراده تشریعی الهی نه اراده تکوینی ، تقنین را درست کرده است ، ومبلِّغ این مقنن پیامبراکرم است 🔸اگر مبلِّغ این مقنن نبی اکرم باشد ، آنموقع همه احکام خداوند چه انشاء و چه فعلیت، نزد نبی اکرم (ص) موجود است ، نزد امیرالمومنین (ع) موجود است ، نزد اوالد امیرالمومنین(علیهم السلام) موجود است ، لذا اینها می شوند احکامی که به ودیعه گذاشته می شوند ولی موجودند ، و اگر به ودیعه گذاشته بشوند می شوند انشائی و شأنی در سنبله انشاء و اگر ابلاغ نشوند برای اجراء می شوند فعلی ، هیچ تبدلی هم در بحث اراده نخواهد بود. 📌معنای این حرف این است که خدای متعال همه احکامش را به نبی اکرم وحی میکند لذاخاتمیت درست است و همه احکام یک جا می آیند و مقنن اوست وتبدل هم در اراده تشریعی نداریم ، 🔺الفاتح لما سبق الفاتح لمن غلق و الخاتم لما سبق ، نبی اکرم فتح کرده درهای بسته را و دریافت کرده تمام احکام الهی را ، فاتح لمن غلق است،در بسته را او باز کرده است ، و خاتِم یا خاتَم ما سبق است ، ختمَ المراتب و فتحَ الابواب 💠پیامبر معلم اول است ، معلم اول است یعنی به تعبیر استادمان معلم اول است یعنی غیر از او دیگران می شوند متعلم حتی جبریئل امین ، اگر او فاتح من غلق است اگر او نبود این درها اینطوری باز نمی شد آنموقع کتاب خدا حاوی همه است ، با متون متعدده ایی که دارد ، آنموقع این نوع وحی که کتاب الهی را درست کند و فاتح این در بسته نبی اکرم است 📌تا أو أدنی شکل نگیرد اوحی الی عبده ما اوحی شکل نمی گیرد ، دنی فتدلّی فکان قاب قوسین أو ادنی فأوحی الی عبده ما اوحی ما کذب الفؤاد ما رأی إن هو الا وحی یوحی علّمه شدید القوی ببینید این سازمان یک سازمانی است که حکم الهی را چه در مرحله انشاء ،چه در مرحله فعلیت در کتاب خدا می داند ، و کتاب الهی مشتمل بر همه این احکام است و وحی الهی یعنی دریافت همه اینها. @albayann
✍🏻استاد : 💠وقتی می خواهیم راجع به انسان بحث کنیم ، یک بار انسان شناسی را به شکلی که به اصطلاح در فضای فلسفه مضاف است می گوییم ، یک بار انسان شناسی قرآنی را امتدادی می گوییم ، 📌اگر انسان شناسی قرآنی امتدادی گفته شود همان مصباح الهدایة حضرت امام (ره) است که امتداد این معارف قرآنی درباره انسان سیستم اعتبار را حل می کند، سیستم کتاب را حل می کند ، سیستم حدیث قدسی را حل می کند ، زیارت عاشوراء را درست می کند. @albayann
🖊ملاقات شقیق بلخی با امام کاظم(ع) 🔹راوی این حدیث «شقیق بلخی» است که از شاگردان آن امام بزرگوار به شمار می‌رود و به درجات معنوی بالایی دست یافته است. شقیق بلخی می‌گوید: در سال 149 هجری عازم مکه شدم. در طول مسیر جوانی را دیدم که به تنهایی راه می‌پیمود. 📌من بر اساس حالات و شرایط ظاهری او گمان کردم که او از صوفیه است و به همین دلیل تصمیم گرفتم خودم را به او برسانم و او را نصیحت کنم. پس از آن‌که به سمت او رفتم و به او نزدیک شدم، پیش از آن‌که چیزی به او بگویم آیۀ شریفۀ «إجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ الظَّنِّ إنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إثْمٌ» را قرائت کرد که می‌فرماید: «از بسیار پندارها در حقّ یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظنّ و پندارها معصیت است». من از این اتفاق منقلب شدم و دیگر او را ندیدم تا آن‌که در مسیر بار دیگر در کنار چاهی با او مواجه شدم، در حالی که او مشغول نماز بود. 🔸نماز خواندن او بار دیگر مرا منقلب کرد؛ زیرا در نهایتِ خشوع و تضرع عبادت ‌می‌کرد و اشک‌هایش سرازیر بود. در این لحظه از تصور پیشین خود پشیمان شدم و تصمیم گرفتم از او عذرخواهی و توبه کنم؛ بنابراین به کنار او رفتم. این بار نیز بلافاصله پس از آن‌که نمازش تمام شد، رو به من کرد و آیۀ شریفۀ «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى» را قرائت کرد که می‌فرماید: «و البته بر آن کس که توبه کند و (به خدا) ایمان آرد و نیکوکار گردد و درست به راه هدایت رود، مغفرت و آمرزش من بسیار است». او بار دیگر بدون این‌که من چیزی بگویم، به چیزی که در ذهن خود داشتم اشاره کرد؛ زیرا حال من در آن لحظه، پشیمانی از اشتباه و بازگشت به خداوند متعال بود. 💢پس از آن، باز از همدیگر جدا شدیم و مدتی بعد در ادامۀ مسیر، او را کنار چاهی دیدم که می‌خواست از آن آب بردارد و وضو بگیرد. او دلو را وارد چاه کرد تا آب بردارد؛ اما دلو از دست او جدا شد و در چاه افتاد. در این موقعیت، دستان خود را بلند کرد و به خداوند متعال چنین خطاب کرد: «خدایا! تو می‌دانی همه‌چیزِ من تو هستی؛ نانِ من تویی، آبِ من تویی، توجه من تویی.» در حالی که او با خداوند نجوا ‌می‌کرد، دیدم که آبِ چاه بالا آمد و دلو در اختیار او قرار گرفت. دلو را پر از آب چاه کرد و با آن وضو گرفت و مقداری از آب را نوشید. جلو رفتم و عرض کردم: آقا! می‌شود من از باقی‌ماندۀ آب دلو استفاده کنم؟ باقی‌ماندۀ آب را در اختیار من گذاشت و من مقداری از این آب استفاده کردم. آبِ عجیبی بود؛ حلاوت و طعم و گواراییِ آن به گونه‌ای بود که آبِ من بود، نانِ من بود، حالِ من بود، قالِ من بود؛ مرا منقلب کرد. آنگاه رو به من کرد و فرمود: «‌ای شقیق! هر کس رابطه‌اش را با خدایش درست کند، خداوند مشکلات او را حل می‌سازد؛ دست او را‌ می‌گیرد و به ولیّ خود متصل می‌کند.» 💠دیگر او را ندیدم تا ‌این‌که به مکه رسیدیم. هنگام صبح دیدم که وقتی عده‌ای این جوان را دیدند، اطرافش را گرفتند و به او احترام کردند. پرسیدم: او کیست؟ گفتند: او موسی بن جعفر(عا)، امامِ شیعیان است. با خودم گفتم: آری؛ این کرامات از شخصیتی جز امام کاظم(ع) بروز نمی‌کند. 📚برگرفته از کتاب انسان معاصر و ناگزیری از معنویت اثر آیت‌الله عبدالکریم فرحانی برای تهیه این اثر به سایت نشر البیان مراجعه کنید. https://albayan-nashr.ir/ @albayann
💠ما اینجا کاره ای نیستیم 🖊یکی از شاگردان علامه طباطبایی می‎گوید: ... هیچ به خاطر ندارم که از اسم هر یک از ائمه علیهم‎السلام بدون ادای احترام گذشته باشند. 📌 در مشهد که همه ساله مشرف می‎شدند و تابستان را در آنجا می‎ماندند وقتی وارد صحن حضرت رضا علیه السلام می‎شدند، بارها که در خدمتشان بودم و می‎دیدم که دست‎های مرتعش را روی آستانه در می‎گذاشتند و با بدن لرزان از جان و دل آستانه در را می‎بوسیدند، گاهی از محضرشان التماس دعا درخواست می‎شد می‎گفتند: «بروید از حضرت بگیرید؛ ما اینجا کاره‎ای نیستیم؛ همه چیز آنجاست!» @albayann