#عکس_نوشته
💠در دام تار عنکبوتیم
🔸گرفتار ظلمت عالم طبیعت هستیم و نظر خود را به جهان دوخته ایم و به تار عنکبوت هایی که از مادیات تنیده اند چنگ زده ایم و همت بر آن گماشته ایم، با اینکه سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است.
🔹و ما را نرسد که با این دیده های کور، انوار علوم او و تجلیات ذات و صفات و اسما آن حضرت را مشاهده نماییم.
📚شرح دعای سحر امام خمینی(ره) صفحه 165
@albayann
تفسیر قانون فلسفی«ماهیة من حیث هی لیست الا هی».mp3
2.14M
🔊 #بشنوید
💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی»
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹استاد در این صوت به بررسی اشکال معروف ارتفاع نقیضین در ماهیت من حیث پرداخته و تفاوت پاسخ این اشکال را نزد فلاسفه قبل از ملاصدرا و بعد از آن بیان می کنند.
📌و در انتها نظر علامه طباطبایی را در باب این قانون مهم فلسفه مطرح می نمایند.
@albayann
👇🏻👇🏻👇🏻
💠تفسیر قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست الا هی»
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی
🔹اگر این قانون را ذهن دقیق تلقی نکند اولین ابهامی که برای انسان پیش می آید این است که این ارتفاع نقیضین است و امکان ندارد که ماهیت من حیث هی لاموجوده و لامعدومه باشد.
🔸تا قبل از ملاصدرا می گفتند: نقیضین وقتی شکل می گیرند که ما با سلب تحصیلی و موجبه کار کنیم. یعنی نقیض موجبه، سلب تحصیلی (سالبه محصله) است. معنای سالبه محصله این است که سلب همه چیز را ببرد، لذا می گفتند «وَقَدِّمَنْ سَلْباً عَلَى الْحَيْثِيَّة حَتّى يَعُمَّ عارِضَ الْمَهِيَّة»
سلب تحصیلی یعنی اینکه سلب چیزی باقی نگذارد. اما در مقابل ایجاب عدولی یعنی سلب را در ناحیه محمول نگاه دارید و سلب را به یک موضوع موجود نسبت بدهی. این سلب وصف یک واقعیتی است و آن موقع یک موضوع موجود دارید و یک محمولی که در آن ، سلب وجود دارد. این غیر سلب تحصیلی است. متأسفانه در بعضی از عبارات محقق خوئی و شهید صدر این اشتباه اتفاق افتاده است وبین سلب تحصیلی و ایجاب عدولی خلط شده است.
📌ما یک دفعه می گوییم سلب در مرتبه ذات یعنی ماهیت در مرتبه ذات نه وجود دارد و نه لاوجود است.
سلب در مرتبه ذات، سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در مرتبه است. لذا وقتی می گویند ماهیت من حیث هی؛ یعنی ماهیت در مرتبه ذاتش نه این است و نه آن. این سلب تحصیلی نیست بلکه سلب در رتبه ذات، معدوله است و در نتیجه تناقض لازم نمی آید.
♻️ملاصدرا به دلیل اینکه فهم این حرفها سخت است تعبیر روانتری دارد. می فرماید: ماهیت به حمل اولی چنین است که «من حیث هی لیست الا هی». حمل اولی یعنی جنس و فصل یعنی در ذات و ذاتیات ماهیت وجود و عدم نیست. ماهیت به حمل اولی یعنی نه وجود است و نه عدم است و فقط جنس و فصل است ولی در ماهیت به حمل شایع ارتفاع و اجتماع نقیضین محال است.
در مرتبه واقع، یا موجود است یا معدوم است در متن واقع نمی شود که هم موجود باشد و هم معدوم یا نه موجود باشد و نه معدوم.
👈🏻علامه طباطبایی مثل ملاصدرا می فرماید به حمل اولی فقط جنس و فصل است ولی به حمل شایع می توان همه چیز به ماهیت داد، یعنی هم طلب و هم وجود داد چون به حمل شایع است. پس شما باید بین حیث حمل اولی و شایع تفکک کنید و قانون من حیث لیست الا هی ناظر به حمل اولی است.
#فلسفه
#فقه_الخمینی
@albayann
مجتهد در فضای فقه الخمینی .mp3
1.55M
💠اجتهاد در حوزه و در فضای فقه الخمینی
🔰 استاد آیت الله فرحانی
@albayann
🔻🔻🔻
💠حوزه علمیه مجتهدینی داشت که وقتی به جامعه انحراف میرسیدند می ایستادند اجتهاد می کردند و پنبه آن را میزدند.
🔹حضرت آقا میفرمایند:حوزه علمیه باید اجتهاد کند، اگر خوب اجتهاد کند و از این اجتهادش خوب استفاده کند، انقلاب را از انحراف فکری نجات میدهد.
🔸رهبر معظم انقلاب در مورد الحاق به برخی کنوانسیون های خاص و پرابهام بین المللی فرمودند :
«این معاهدات ابتدا در اتاق های فکر قدرتهای بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز میشود و سپس با پیوستن دولت های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بینالمللی میگیرد بهگونهای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار میدهند
همانگونه که درباره «برخی کنوانسیونهای بینالمللیِ مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانون گذاری کند.
البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا میدانیم که مشکلاتی دارند.»
⁉️اشکال این مطلب چیست؟
این است که حکمت امتداد پیدا نمی کند.
آقا می فرماید فلسفه فقه اکبر است و باید امتداد پیدا کند.
در غرب امروز، فلسفه های مضاف و امتداد حکمت می آید، تکلیف اقتصاد تکلیف سیاست تکلیف حقوق را روشن میکند.
اینجا مجتهد قوی حوزوی باید با تسلط در مبانی بتواند نقد کند.
👈🏻ما اگر نتوانیم این مبانی را درست کنیم
و استنباط مبنایی و امتداد عینی حکمت نداشته باشیم،آنها در اتاق فکر ها پخت و پز میکنند و دیدگاه و تحلیل های بیرون میاد که در تضاد عینی با مبانی ماست.
ما باید خودمان این کار را انجام دهیم و این کار نیاز به اجتهاد دارد، اجتهادی مبتنی بر مبانی فقه اکبر.
🔆 رهبری نظر تخصصی خودشان را داده اند، و مابقی کار را حوزه علمیه باید درست کند، دانشگاه درست کند،نیروهای قوی حزب اللهی درست کنند.
🔺امام دفاع مقدس را مدیریت کرد، چون نرم افزارش موجود بود امام سخت افزار را درست کرد.
هشت سال دفاع کردیم با دست خالی، بدون سخت افزار.
امروز ما نرم افزار را داریم و باید این نرم افزار را تقویت کنیم و این کار به عهده حوزه است.
👈🏻کار ما در فضای فقه الخمینی
با تفکیک فقه اکبر، اوسط و اصغر و تبیین روابط این سه رکن، همین است.
باید در چارچوب مطالبات رهبری بتوانیم این مبانی را در حوزه تقویت کنیم و اجتهاد کنیم
📌انحرافات عقلی را در فلسفه غرب نشان بدهیم
فلسفه های مضاف بر اساس مبانی خودمان وامتداد عینی حکمت اسلامی را تبیین کنیم
و بعد هم با این مبانی استنباط کنیم از لسان دلیل،فهم عرفی و عقلی مان.
#فقه_الخمینی
#اجتهاد
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🌱بیانی رمز گونه🌱
💠و چه زیبا و در نهایت لطافت و با بیانی رمز گونه خداوند به این مطلب اشاره کرده که: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ؛ خداوند نور آسمان ها و زمین است.
📌پس در کمال معرفت به راز آن بنگر و به عمق و چگونگی آن بیندیش که چگونه با لطیف ترین و شیرین ترین سخن، مطلب را روشن ادا کرده، آنگونه که ذهنهای سنگین و بسته از آن به وحشت نیفتاده و کج فهمان هم از آن فرار نمی کنند.
در حالی که مطلب را با کاملترین بیان برای اهل حقیقت و معرفت و برای صاحبدلان و روحهای پاک و خالص شرح داده است.
🔹میگوید:خداوند متعال ظهور آسمانها و زمین است، یعنی ظهور دو عالم غیب و شهادت و ارواح و اشباح، پس خداوند متعال در نهایت تقدس و پاکی ، در آینه ها و مرائی ظهور کرد و ظهور آنها در واقع ظهور حق است.
📚 مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه،نور هشتم
#امام_خمینی
@albayann
تحول در نگاه حضرت امام.mp3
2.62M
🔊 #بشنوید
⁉️کارخیلی مهم حضرت امام(ره)درنگاه مقام معظم رهبری چیست؟
🔹 آیا اسلام برنامه ای برای تمدن سازی جامعه سازی وانسان سازی دارد؟
🔸منظور این جمله حضرت آقا،که نظام سازی براساس فقه است ، چیست؟
♻️ آیا ما درفلسفه نیاز به رنسانس داریم ؟
🔆چطور می توانیم ظرفیت های فلسفه رابرای اداره جامعه فعال کنیم ؟
#امتداد_حکمت
#مبانی_فقه_حکومتی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
📌 تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند، فقط برای همین مسئلهی نماز و روزه و فرض کنید که وظایف مالی و ازدواج و طلاق؛ در همین حدود؛ دین را، وظیفهی دین و مسئولیّت دین و رسالت دین را محدود به این چیزها میدانستند.
🌐 امام برای دین، رسالت نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.
📌 یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همهی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروهها و گروهکها میدادند -که خیلی محدود و کوچک هم بودند- در نگاه مردم آیندهای دیده نمیشد.
یعنی مردم یک افق و آیندهای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی.
یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده؛ مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّهی مردم، تودهی مردم این است.
📌 در یک حوزهی تخصّصیتر، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی است؛ امام این را به وجود آوردند؛ که این تخصّصی است، جزو مسائل حوزوی و کسانی است که دستی در کار فقه و در کارِ علم اصول و مانند اینها دارند.
♻️ امام فقه را وارد عرصهی نظامسازی کردند؛ فقه از این مسائل دور بود. البتّه مسئلهی ولایت فقیه، هزار سال [بود که] در بین فقها وجود داشت و مطرح میشد، امّا چون این امید وجود نداشت که این ولایت فقیه تحقّق پیدا بکند، هرگز به جزئیّات آن، به مسائلِ آن پرداخته نمیشد.
امام این را وارد مسائل اصلی و فقهی کردند. در حوزهی علمیّهی نجف، این را مطرح کردند و دربارهی آن بحث کردند؛ بحثهای علمیِ متقنِ محکمِ کاملاً قابل توجّه برای افرادی که صاحب نظر در این زمینهها هستند؛ یا مسئلهی مصلحتِ نظام را -که مصلحتِ نظام همان منافع عمومی است، منافع ملّی است، چیزی غیر از آن نیست- امام در فقه مطرح کردند.
🔅 مسئلهی معروف اصولی و فقهیِ «تزاحم» و «اهمّ و مهم» را که در مسائل شخصی و مسائل کوچک به کار میرفت، وارد عرصهی میدان عمومی کردند که در عرصهی ادارهی کشور، مسئلهی مصلحت نظام و مسئلهی «اهمّ و مهم» مطرح میشود. یعنی در فقه، ایشان این چیزها را وارد کردند که این، فرصت خیلی بزرگی برای فقه به وجود میآورد؛ دست فقه را باز میکند در گسترهی تصرّفاتی که میتواند در مسائل گوناگون بکند.
👈🏻 به نظر من حوزهها باید از این خیلی قدردانی کنند و استفاده کنند، استقبال کنند. البتّه این کاری که امام در این زمینهی فقهی انجام دادهاند، کاملاً روشمند و قانونمند است؛ یعنی طبق همان -به تعبیر امام- فقه جواهری است؛ یعنی بدعتی در فقه نیست؛ یک استفادهی صحیح از موازین متعارف فقهی است که در اختیار فقها است.
رهبر معظم انقلاب
۱۴ خرداد ۹۹
#فقه_الخمینی
🔰رهبر معظم انقلاب:
🔹ما در روزهای پایانی ماه رمضان هستیم. از این ریاضت یکماهه و لطافت و رقّتی که برای شما بهطور طبیعی بر اثر روزه، بر اثر دعا و عبادت حاصل شده، حدّاکثر استفاده را بکنید.
🔸تحکیم رابطهی با پروردگار، کمککننده است، گرهگشا است. این مطالبی که در اینجا ذکر شد، بخشهای کوچکی از مشکلات ما و مشکلات کشور ما و مشکلات انقلاب ما و نظام ما است.
🔆خیلی مشکلات در بخشهای گوناگون وجود دارد که باید برطرف بشود با همّت من و شما، با تلاش من و شما؛
ارتباط ما با خدا به ما قدرت میدهد، به ما امید میدهد، به ما دلخوشی میدهد.
👈🏻علاوه بر اینکه همهی این بحثهای دنیایی، مقدّمه است؛ مقدّمه است برای تعالی روحی، برای عروج؛ قدر بدانید ماه رمضان را.
این دعای «اَللّهُمَّ اِن لَم تَکُن رَضیتَ عَنّی فی ما مَضیٰ مِن شَهرِ رَمَضان فَمِنَ الانَ فَاَرضَ عَنّی»(۱) دعای مهمّی است؛ اگر تاکنون نتوانستهایم رضایت الهی را، خشنودی الهی را به دست بیاوریم، از خدا بخواهیم که از همین لحظه مشمول رضایت الهی بشویم یا مشمول مغفرت الهی بشویم.
۱۳۹۶/۰۳/۳۱
📚۱ )الإقبال، ج۱، ص۳۶۴؛دعای امام صادق(ع) در روزهای پایانی ماه رمضان
@albayann
⁉️طلاب و فضلا، جهت ورود در عرصه های مختلف علمی،فرهنگی و اجتماعی به چه چیزهایی باید مجهز باشند؟
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹 نیروهایی که حوزه تربیت می کند، ممکن است برخی از این نیروها که متخصص در مدیریت مسائل اجتماعی هستند،در تقوا ضعیف باشند. لذا تا وارد امور اجرایی می شوند دچار انحراف می شوند. و یا برخی که هم در مسائل مدیریتی قوی اند و هم با تقوا هستند، فاقد سواد کافی اند. و چون اجتهاد ندارند کم کم دچار انحراف خفی و پنهان می شوند و پس از مدتی این طلبه مقلد جریان منحرفی می شود و او را وسیله ای برای اغراض خود قرار می دهند.
میبنید ریشه این اتفاق فقدان سواد حوزوی این طلبه بوده است.
🔸تاریخ پر از این اتفاقاتی که جریان های مختلف، اسلام را به وسیله طلبه های بی سواد یا بی تقوا و یا با طلبه های منفصل از مسائل سیاسی و اجتماعی دور می زنند.اینها مشکلات ما در حوزه است.
🔆امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:قَصَمَ ظَهْرِي رَجُلَانِ عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ هَذَا يُضِلُ النَّاسَ عَنْ عِلْمِهِ بِتَهَتُّكِهِ وَ هَذَا يَدْعُوهُمْ إِلَى جَهِلِهِ بِتَنَسُّكِهِ. کمر مرا دو دسته شکسته اند ، خواصی که یا از جهت تقوا دچار مشکل اند یا از جهت علم.
ما در سربازخانه ی امام زمان باید هدف را بشناسیم ، انگیزه را درست کنیم، خود را هر لحظه در ارتباط با امام زمان ارزیابی کنیم.هر لحظه و هر صبح ؛ اللهم انی اجدد له فی هذاالیوم و فی کل یوم عهدا و عقدا ، را بخوانیم و این شعار ماست. امروززمانی را برای تامل و تفکر درباره وظائفمان قرار دهیم. چقدر درس خوانده ایم؟ چقدر کار اخلاقی و فکری و اجتماعی کرده ایم ؟ امام زمان غائب اند و مسئولیت متوجه ما می باشد.اولین مسئله ی مهم ما درک این مطلب است که باید صددرصد آماده باشیم.
💠در سربازخانه ی امام زمان باید دو کار مهم انجام بدهیم:
یکی ندبه و تضرع و ارتباط با ولی عصر (عج).
و دیگری کار علمی قوی و تعلیم و تعلم .
این باید کار مهم ما باشد.
#طلبه_انقلابی
#راه_امام
@albayann
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
💠ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشیاش مربوط به عقل است، بخشیاش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است.
📌اجتهاد یعنی چگونگی استفادهی این معارف از منابعش؛ یعنی متُدِ -به تعبیر فرنگی که بنده اصرار دارم [استفاده] نکنم امّا اینجا ناچارم- استفادهی حقایق و معارف از منابعش؛ این اجتهاد است.
🔹خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی از طلبهها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوهی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئلهی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئلهی مربوط به صلات است، گاهی مسئلهی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
📌اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمهسوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بیسواد؛ نیمهسواد- که یک چیزی یا چهار کلمهای یاد گرفتهاند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است، و به خاطر همین است که اجتهاد وجود ندارد. پس درس خواندن برای مجتهد شدن لازم است؛ البتّه من نمیگویم همه باید مجتهد بشوند -در واقع یک واجب کفائی است- یک عدّه هم ممکن است نیاز به مجتهد شدن نداشته باشند، امّا برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است. این یک نکته که درس را باید خوب خواند.
👈🏻طلبهی روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درسها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پُرشور داغ دُور و بَر ما بودند در مشهد که واقعاً هم مبارزه میکردند، [امّا] گاهی میشنفتم میگویند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمیتوانید استفاده کنید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید. این است که درس خواندن، یک مسئله است.
🔰رهبر معظم انقلاب
۱۸ اردیبهشت ۹۸
@albayann
ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفستایی گری یونانی.mp3
1.19M
🎙 #بشنوید
💠 ریشه های اشعری گری اسلامی و سوفسطایی گری یونانی
🔸ادله اشعری گری در رابطه با عدم عدل در نظام تکوین و در تشریع
🔹چگونگی رشد تفکر اشعری گری در جهان اسلام
🔰عدم امکان به دست آوردن احکام نظام بدون دستگاه استنباط منسجم حکمی
#آیت_الله_فرحانی
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann
🔺🔺🔺🔺🔺
💠اشعری گری اسلامی و سوفسطائیگری یونانی
🔸این فكر كه در اسلام میان دو دسته در موضوع حق پیدا شد كه آیا حق و عدالت مقیاس دین است یا دین مقیاس حق و عدالت است، شبیه است به آنچه در میان فلاسفه از قدیم الایام درباره ی حقیقت پیدا شد:
آیا حقیقتی در واقع و نفس الامر هست و ذهن ما در ادراكات و اندیشه های خود تابع واقع و حقیقت و نفس الامر است، یا اینطور نیست و حقیقت تابع ذهن و فكر ماست؟
📌به عبارت دیگر اینكه در افكار و اندیشه های علمی و فلسفی خود می گوییم فلان مطلب اینطور است یا آنطور، آیا در واقع آن مطلب حقیقتی است چه ما آن را درك بكنیم و چه درك نكنیم، و چون ذهن ما آن را آنطور كه هست درك می كند ادراك ذهن ما یك ادراك حقیقی است، و یا اینكه امر به عكس است و حقیقت تابع ذهن ماست، هر طور كه ما درك بكنیم آن حقیقت است، و چون اشخاص مختلف ممكن است به انحاء مختلفه یك مطلب را درك كنند حقیقت نسبت به هر كدام از آنها یك چیز است غیر آنچه برای دیگری است، پس حقیقت نسبی است؟
🔹در یونان قدیم گروههایی پیدا شدند كه اندیشه ی انسان را مقیاس حقیقت دانستند نه حقیقت را مقیاس اندیشه انسان، گفتند: مقیاس همه چیز انسان است.
اینان در تاریخ فلسفه «سوفسطائیان» خوانده می شوند.
🔰آنها از لحاظ زمان مقدّمند بر متكلمین اسلامی و دلائلی بر مدعای خود آورده اند نظیر دلائل منكرین اصل عدل در اسلام.
منكرین اصل عدل به خیال خود تناقضها و جمع مختلفات و تفرقه ی متشابهاتی در دستورهای اسلامی پیدا كردند و گفتند به دلیل این تناقضات نمی شود صلاح و فساد واقعی مقیاس دستورهای دینی باشد، بلكه دستورهای اسلامی مقیاس خوبی و بدی و صلاح و فساد است، آنها هم، به دلیل تناقضها و خطاهایی كه در عقل و حس پیدا می شود گفتند ممكن نیست حقیقت مقیاس ذهن باشد، بلكه ذهن مقیاس حقیقت است.
✅جوابهایی كه فلاسفه به آن شكاكان یونانی و غیر یونانی كه در عصرهای اخیرهم كم و بیش بوده اند داده اند عینا شبیه جوابهایی است كه علمای عدلیه به آن دسته ی دیگر- كه خوب است آنها را شكاكان و سوفسطائیان دینی بخوانیم- داده اند. وارد تفصیل این مبحث نمی شوم.
📚مجموعه آثار شهید مطهری. ج4، ص: 960
@albayann
taghrir-osul 51-60(1).pdf
1.25M
taghrir-feqh 51-60.pdf
950.2K
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
📚 نسخه جدید
تقریرات درس خارج
🔰استاد آیت الله فرحانی
🗂 در نسخه جدید جلسات از یکدیگر تفکیک شده است و امکان مطالعه جلسات آسان تر خواهد بود.
📌 همچنین فونت و شکل ظاهری آن نیز متناسب مطالعه از طریق گوشی و تبلت شده است.
🔹 انشاءالله به زودی سایر جلسات تنظیم و ارائه خواهد شد.
@albayann
🔰علامه سید محمد حسین طباطبایی
💠در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زیادی به تحصیل نداشتم و از این روی هرچه میخواندم نمیفهمیدم و چهار سال را به همین نحو گذرانیدم.
🔸پس از آن، یکباره عنایت خدایی دامن گیرم شده، عوضم کرد.
و در خود یک نوع شیفتگی و بی تابی نسبت به تحصیل کمال حس نمودم. به طوری که از همان روز تا پایان ایام تحصیل که تقریبا هفده سال طول کشید،هرگز از تعلیم و تفکر، احساس خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش نموده و تلخ و شیرین حوادث را برابر می پنداشتم.
🔹بساط معاشرت غیر اهل علم را به کلی برچیدم، در خورد و خواب و لوازم دیگر زندگی به حداقل ضرورت قناعت نموده، باقی را به مطالعه می پرداختم،
👈🏻 بسیار میشد (به ویژه در بهار و تابستان) که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذرانیدم، و همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم، و اگر اشکالی پیش می آمد با هر خود کشی بود حل مینمودم،
و وقتی به درس حضور می یافتم از آنچه استاد میگفت قبلا روشن بودم و هرگز اشکال و اشتباه درس پیش استاد نبردم.
📚زندگی نامه مرحوم علامه طباطبایی به قلم خودشان
مقدمه جلد اول بررسی های اسلامی
#علامه_طباطبائی
@albayann
taghrir-osul 61-70.pdf
1.11M
ماهیت جامعه در اندیشه علامه و رهبری.mp3
993.7K
🎙 #بشنوید
⁉️نظر علامه طباطبایی در مورد آیه ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَ أَرْسَلْناكَ لِلنَّاسِ رَسُولاً وَ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً (79سوره نساء) چیست؟
🔹ماهیت جامعه در اندیشه رهبری و علامه چگونه می باشد؟
🔸نتیجه این نگاه به جامعه چه خواهد بود؟
#امتداد_حکمت
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹از روایات اینگونه به دست می آید ، که آخرالزمان ، عصر حیرت ، شبهه و فتنه است. لذا باید در این دوره مجهز و آماده باشید. باید سعی کنید محبت به خدا و اهل بیت، بصیرت و ایمان را به صورت جدی تقویت کنید.
📌اگر این سه محور حقیقتا در کسی جمع شود ، حتي اگر يک نفر هم باشد، ميتواند کار يک لشكر را انجام دهد. "كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ"(بقره، 249) می فرماید چه بسیار بوده که به اذن خدا گروهى اندك بر گروهى کثیر پيروز شدند.
#انقلابی
#جهاد_کبیر
@albayann
💠نیروی مردم را باید شناخت
🔰مقام معظم رهبری:
🔹به نظر ما یکی از بزرگترین هنرهای امام راحل ما این بود که این نیروی مردم را شناخت و آن را کشف کرد و از آن بهره گرفت؛ و به مردم اعتماد کرد.
🔸وضع ایران قبل از پیروزی انقلاب، وضع خوبی نبود؛ مردم در حال بیتکلیفی، دشمنان مسلط، اینجا پایگاه اسرائیل و استراحتگاه سران رژیم صهیونیستی، که میآمدند میبردند، میخوردند و استفادهی سیاسی و مالی میکردند. آن روزی که بعضی از کشورهای عرب تصمیم گرفتند که از نفت علیه اسرائیل استفاده کنند، شاه ایران دل صهیونیستها را گرم کرد و گفت من به شما نفت میدهم. وضع ایران در آن روز اینگونه بود و کسی امیدی نداشت؛
📌اما امام راحل ما (قدّساللَّه نفسهالزّکیه) وقتی همت گماشت و بر این مبارزه عزم کرد، هیچ نیرویی جز نیروی مردم نداشت. او به این نیرو معرفت پیدا کرد؛ به این نیرو تکیه کرد و خدای متعال هم که همه چیز دست اوست - که «و ما رمیت اذ رمیت و لکنّ اللَّه رمی» دلها را منقلب کرد. وقتی دلها متوجه به این حقیقت شد، نیروها به میدان آمدند و قدرت رژیم طاغوتی و وابسته شاه متزلزل شد و نظام اسلامی در این کشور سربلند کرد.
🔆ما در حساسترین نقطهی دنیای اسلام و بر سر چهارراه قرار داریم و بیشترین نقطه اعتماد امریکا و استکبار در این منطقه، بر رژیم سلطنتی شاه بود.
👈🏻نیروی مردم را باید شناخت. این نیرو، نیروی عظیمی است. برای به میدان آوردن این نیرو، همت و عزم و اخلاص و مجاهدت لازم است. اگر مردم داخل میدان شوند و سیاستمداران و زمامداران کشورها با تودههای میلیونی مردم کشورهایشان نزدیک شوند، هیچ قدرتی نمیتواند در مقابل آنها ایستادگی کند و هیچ تهدیدی روی آنها تأثیر نخواهد گذاشت. البته بدون جهاد، بدون تحمل سختی، انسان به جایی نمی رسد و امت اسلامی باید سختیهایی را تحمل کند، تا بتواند به اهداف بلند خودش برسد؛ اینها وظایف مهم امروز ما در دنیای اسلام است.
#مرد_میدان
#جهاد_کبیر
۱۳۸۵/۰۵/۳۰
@albayann
حکمت عملی111.mp3
1.68M
🔊 #بشنوید
💠ملاک تقسیم علوم بر اساس شناخت انسان(۱)
🔺یکی از مباحث معروف در باب جایگاه و ترابط علوم؛ دسته بندی وتقسیمات آن ها می باشد.
معروف و مشهور نزد حکمای اسلامی تقسیم حکمت به دو بخش «حکمت نظری» و «حکمت علمی» است.
حکمت نظری مشتمل بر الهیات و ریاضیات و طبیعیات می باشد.
حکمت عملی را نیز به سه بخش اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن منقسم می کنند.
🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به تبیین نظر ملاصدرا در این باب و ملاک این تقسیم از منظر حکمت متعالیه اشاره می نمایند.
📌لازم به ذکر است استاد نظر علامه طباطبایی را در این باب ، بسیار متفاوت تبیین کرده که انشاءالله توضیح و تفسیر آن در کانال البیان ارائه خواهد شد.
#فقه_الخمینی
#انسان_شناسی
#حکمت_اسلامی
@albayann
🔺🔺🔺🔺🔺
💠مقدمه ی انسان شناسی تقسیمات حکمت(۱)
🔰استاد #آیت_الله_فرحانی :
🔹انسان یک عقل بالقوه ای است که می خواهد به مرحله عقل بالفعل برسد و قوه نظری اش استکمال پیدا کند. این قوه نظری از کجا افاضه می شود؟ برای طی کردن این سیر استکمالی, لازم است از بالا به او افاضه شود و لذا یک معداتی لازم دارد.
در این سیستم, درس و بحث با ذکر و نماز و روزه و قرائت قرآن فرقی ندارد و همگی علل اعدادی اند برای اینکه افاضه از بالا صورت بگیرد و شخص استکمال پیدا کند تا بواسطه این افاضه عقل بالقوه او به مرحله عقل بالفعل برسد.
🔸این انسان در عین حال که یک موجود مجرد مرتبط با عالم بالا است و از عالم بالا افاضاتی به او می شود ،یک پایش هم در عالم ماده است و باید بدن را هم تدبیر کند. لذا نفس در عین بساطتش دو گونه توجه دارد؛ یک توجه به عالم بالا و دریافت از عالم عقول و یک توجه به عالم پایین اداره بدن. هر دو توجه نیز، ذاتی است و عین نفس می باشد. نه اینکه توجهی عرضی و زائد بر نفس و علت غایی باشد.
🔆مراد از علت غایی نیز در اینجا, غایت بالذاتی است که از توجه نفس به حسب رتبه وجودی اش پدید می آید؛ نه غایتی که در شعور ظاهر ما منعکس است. مثلاً اگر کسی بگوید: من فیزیک, شیمی یا منطق می خوانم تا فلان کار را انجام دهم. این دیگر غایتی بالعرض است. زمانی می توان از غایت بالذات سخن گفت که پای فعل اختیاری انسان در کار باشد.
♻️بنابر این نفس دو غرض را تعقیب می کند؛ یکی استکمال قوه نظری اش و دیگری استکمال قوه عملی اش. در صورت تعقیب استکمال قوه نظری, به همه حقائق عالم از آن جهت که حقائقی قابل شناخت برهانی هستند، توجه می کند تا از این راه صیرورتی پیدا کند و تبدیل به «عالما عقلیا مضاهیا للعالم العینی» گردد. اگر نفس توجه به عالم پایین کرد, به باید هایی توجه دارد که لازم است آن ها را بشناسد تا بتواند اراده خودش را بر بدن مسلط کند و عالم ماده ای را تدبیر کند که باید در آن بروید و رشد کند.
🔺با نگاه این چنینی ، در می یابیم که تفکیک حکمت عملی از حکمت نظری به حسب تفکیک نشئات وجودی انسان است و نشئات وجودی انسان سبب می شود که من قوۀ حکمت نظری را, از حکمت عملی جدا سازم.
#فقه_الخمینی
#انسان_شناسی
@albayann
هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نشر_حداکثری
🇮🇷 ستاد ملت امام حسین علیه السلام 🇮🇷
🌀 راهبرد انتخابات: مدافعان حرم جمهوری اسلامی همۀ مردمند.
📢 دعوت سراسری از طلاب و اساتید حوزه های علمیه برای تشکیل ستاد ملت امام حسین (ع)
📣 تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی
📲 ارتباط با ما از طریق:
1⃣ آیدی:
@mellat_emam_hosein
در پیام رسان ایتا
2⃣ آیدی:
https://instagram.com/khanetolab_ir
در اینستاگرام
#ستاد_ملت_امام_حسین
#به_نیابت_حاج_قاسم
💠💠 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f