eitaa logo
البرهان
1.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
478 ویدیو
243 فایل
﷽ البرهان #دفاع‌از‌مکتب‌اهل‌بیت‌علیهم‌السلام و #پاسخ‌به‌شبهات‌اهل‌سنت‌و‌وهابیت مدیریت @aqesni_ya_abalhasan
مشاهده در ایتا
دانلود
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۶
6. أبو إسحاق برهان الدين ابن مفلح متوفاي 884هـ برهان الدین در کتاب المبدع في شرح المقنع اشاره کرده است که بر حاجی است بعد از حجش به (صلی الله علیه وآله) و برود: ✒ «وإذا فرغ من الحج استحب له زيارة قبر النبي - صلى الله عليه وسلم - وزيارة قبر صاحبيه - رضي الله عنهما» 📚المبدع في شرح المقنع ج 3، ص 236.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۷
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب حنبلی ۷
7. شيخ منصور بهوتي متوفى: 1051هـ 📍شيخ منصور بهوتي حنبلی در كتاب «كشّاف القناع» (صلی الله علیه وآله) را مستحب دانسته و مي‌نويسد: ✒ «وإذا فرغ من الحج استحب له زيارة النبي، و قبر صاحبيه أبي‌بكر وعمر، لحديث الدارقطني عن ابن عمر قال: قال رسول الله (صلّي الله عليه وآله وسلّم): (من حجّ فزار قبري بعد وفاتي فكأنّما زارني في حياتي)» و چون از فارغ شد است براي او (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و قبر دو مصاحبش و ؛ به جهت حديث دار قطني از ابن عمر كه گفت: (صلّي الله عليه وآله وسلّم) فرمود: (هركس حج به جاي آورد و قبر مرا بعد از وفاتم زيارت كند گويا مرا در زمان حياتم زيارت كرده است)... 📎 وي همچنين از ابن نصرالله نقل مي‌كند: «لازم استحباب زيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) استحباب شدّ الرحال اليها؛ لانّ زيارته للحاج بعد حجّة لاتمكن بدون شدّ الرحل، فهذا كالتصريح باستحباب شد الرحل لزيارته ( صلّي الله عليه وسلّم ) » لازمه استحباب زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) استحباب بار سفر بستن به جهت زیارت است؛ زيرا زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) براي حج کننده بعد از حج بدون بار سفر بستن به جهت آن امكان‌پذير نيست، و اين دليل مثل تصريح به استحباب بار سفر بستن به جهت زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) است. 📚كشاف القناع عن متن الإقناع ج2، ص 514 بهوتی بعد از این نقل ایرادی نیز به این کلام نگرفته است که نشان از اعتقاد وی به این مسئله دارد. 👈🏼بنابراین بر خلاف ادعای ، ثابت شدکه نیز مانند سایر مذاهب، بویژه قبر (صلی الله علیه وآله) را و می دانند.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۱
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۱
آیا مالکی ها سفر برای زیارت قبور را مشروع و مستحب می دانند؟ سفر به قصد زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و انبیاء و صالحان را جایز ندانسته و می گویند بدعت و حرام است؛ در کتاب «فتاوی اللجنه الدائمه» آمده است که بار سفر بستن برای زیارت قبور انبیاء و اولیاء و دیگران جایز نیست و بلکه آن بدعت است. 📚فتاوى اللجنة الدائمة ج1 ص 431. در حالی که سفر برای زیارت قبور را جایز و مستحب می دانند. مالکیان دومین گروه فقهی اهل سنت بشمار می روند که را مستحب و جایز می دانند ✅از باب نمونه به قول چند تن از بزرگان مالکیان اشاره می شود: 1. قاضي عياض مالکی که یکی از بزرگان سرشناش مالکیه می باشد (صلی الله علیه وآله) را دانسته و سفر برای این زیارت را از مستحبات تاکیدی بشمار آورده است. ⚜ وی در كتاب «الشفا» مي‌نويسد: ✒ «فصل في حكم زيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلة من زاره و سلّم عليه، و كيف يسلّم و يدعو و زيارة قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) من سنن المرسلين، مجمع عليها و فضيلة مرغب فيها» فصلي است در حكم زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلت كسي كه او را زيارت كرده و بر او داده است، و اينكه چگونه درود فرستد و دعا كند و زيارت قبرش (صلّي الله عليه وآله وسلّم) از سنت‌هاي انبياي مرسل بوده و مورد اتفاق است، و فضيلتي است كه در آن ميل و رغبت مي‌باشد. 🔰وی همچنین از ابو عمران فاسی نیز نقل مي‌كند: «الزيارة مباحة بين الناس، و واجب شدّ المطي إلي قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ). يريد بالوجوب هنا وجوب ندب و ترغيب و تأكيد، لا وجوب فرض.» بين مردم است و بار سفر بستن به جهت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) مي‌باشد. مقصود به وجوب در اين جا وجوب دعوت و رغبت و تأكيد است نه وجوب فرض. 📚الشفا بتعريف حقوق المصطفى، ج 2، ص 194. ⭕از این عبارات او استناد وی به کلام ابوعمران فاسی و تفسیر عبارت او در خصوص برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله)، استفاده می شود که وی کلام او را قبول دارد و الا اگر این مطلب را قبول نداشت آن را تفسیر نمی کرد و یا حتی الامکان آن را مورد نقد قرار می داد.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۲
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۲
2 . ابن الحاج مالکی ابن الحاج محمد بن محمد عبدرى قيروانى مالكى، متوفى 737 هجری در «المدخل» در فصل به مسئله اشاره کرده و حتی به مسئله نیز پرداخته و می گويد: ✒«وأمّا عظيم جناب الأنبياء والرسل صلوات اللّه وسلامه عليهم أجمعين فيأتي إليهم الزائر، ويتعيّن عليه قصدهم من الأماكن البعيدة فإذا جاء إليهم فليتصف بالذل والانكسار والمسكنة والفقر والفاقة والحاجة والاضطرار والخضوع ويحضر قلبه وخاطره إليهم وإلى مشاهدتهم بعين قلبه لا بعين بصره لأنهم لا يبلون ولا يتغيرون ...» اما مقام و رسل (عليهم السلام)، به اين است كه: از راه دور آنان می گيرد و آنان می شتابد، وقتى كه كنار قبور آنان آمد سعى كند كه با ادب و احترام و خضوع و خشوع و با حالت فقر و احتیاج و اضطرار باشد، و بكوشد با حضور قلب و چشم دل آنان را ببيند. چون آنان نه كهنه می شوند و نه تغيير می كنند. 👈🏼از این عبارت فهمیده می شود که زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) اختصاص به مجاورین آن حضرت ندارد بلکه از راه دور مردم برای زیارت باید بار سفر ببندند. 📎ابن الحاج بعد از بحث درباره و نقل اقوال بزرگان اهل سنت در این خصوص، درباره قصد سفر برای زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) چنین می گوید: ✒«والحاصل من أقوالهم أنها قربة مطلوبة لنفسها لا تعلق لها بغيرها فتنفرد بالقصد وشد الرحال إليها، ومن خرج قاصدا إليها دون غيرها فهو في أجل الطاعات وأعلاها فهنيئا له، ثم هنيئا له اللهم لا تحرمنا من ذلك بمنك يا كريم» 📍 خلاصه اقوال علما این است که زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) خود به خود مطلوب است و وابسته به نیت دیگری نیست، و به تنهایی قصد می شود و بار سفر به آن بسته می‌شود. و هرکس فقط به قصد زیارت قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) از وطنش خارج شود او در حال است بلکه بالاترین عبادتهاست، گوارایش باد، و گوارایش باد، خدایا ما را از آن محروم نکن به خاطر کرمت یا کریم. 📚المدخل، ج 1، ص 257 و 258. 👈🏼از عبارات ابن الحاج استفاده می شود که قصد و نیت برای جایز و می باشد.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۳
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۳
3. عبد الکریم بن عطاء الله مالکی 📍 وی که از بزرگان مالکی به شمار می رود در کتاب مناسک خود به مسئله برای (صلی الله علیه وآله) و و و پرداخته و گوید: ✒ «إذا کمل لک حجّک وعمرتک على الوجه المشروع لم یبق بعد ذلک إلاّ إتیان مسجد رسول الله (صلى الله علیه وآله) للسلام على النبیّ (صلى الله علیه وآله) والدعاء عنده، والسلام على صاحبیه، والوصول إلى البقیع وزیارة ما فیه من قبور الصحابة والتابعین، والصلاة فی مسجد الرسول فلا ینبغی للقادر على ذلک ترکه» هنگامی که و به طریق شرعی انجام شد، دیگر چیزی جز رفتن به (صلی الله علیه وآله) برای درود فرستادن بر او و در برابرش و بر مصاحبانش و رفتن به و و تابعان و در مسجد پیامبر (صلی الله علیه وآله) باقی نمی‌ماند و کسی که قدرت بر این کار دارد آن را ترک نکند. 📚،شفاء السقام في زياره خير الأنام صلى الله عليه وآله، ص60، 👈🏼در این عبارت به خوبی تبیین شده است که رفتن به زیارت قبور انبیاء، صحابه و تابعین و قبرستان بقیع جایز است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۴
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۴
۴. عبدی مالکی ⭕از جمله کسانی که (صلی الله علیه وآله) را افضل می داند، عبدی مالکی می باشد. تقی الدین حصنی دمشقی شافعی در «دفع شبه من شبه و تمرد» سخن عبدی مالکی را در مورد رفتن به زیارت قبر پیامبر از شرح رساله او را چنین نقل می کند: ✒«وقال العبدي المالكي في شرح الرسالة إن المشي إلى المدينة لزيارة قبر النبي أفضل من المشى إلى الكعبة وبيت المقدس وصدق وأجاد رضي الله عنه لأنه أفضل البقاع بالإجماع فهذه نبذة يسيرة والنقول في ذلك كثيرة جدا وفيها الإجماع على طلب الزيارة بعدت المسافة أو قصرت وعمل الناس في ذلك في جميع الإعصار من جميع الإقطار فكيف يحل لأحد أن يبدعهم بالقول الزور ويضلل أئمة أمة المختار بل من المصائب العظيمة أن يوقع وفد الله تعالى في جريمة عظيمة وهي عصيانهم بشد رحالهم لزيارة قبره عقب ما رجوه من المغفرة وبتركهم الصلاة التي هي أحد أركان الدين لأنهم إذا لم يجزلهم القصر وقصروا فقد تركوا الصلاة عامدين ومن تركها متعمدا قتل إما كفرا وإما حدا ولا يصدر هذا إلا ممن هو شديد العداوة لوفد الله تعالى ولحبيبهم الذين يرتجون بزيارتهم له إستحقاق الشفاعة التي بها نجاتهم» 🔰 گفته است که رفتن به سمت برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله)‌ بهتر از رفتن به سمت و است. وی که رضوان خدا بر او باد، این سخن را راست و نیکو بیان کرده است. چرا که به اجماع علما بهترین بقعه ها است و این گفته عبدی مالکی نمونه کوچکی بود و نقل ها در این باب بسیار است. و بر رفتن از مسافت کم یا زیاد، است و مردم در همه زمانها از تمام سرزمینها این کار را انجام می داده اند.پس چگونه شخصی به خود اجازه می دهد که قول زشتی را گذاری کند و ائمه امت برگزیده را گمراه بداند؟ بلکه از مصیبتهای بزرگ این است که گمان شود برگزیدگان خدا (علمای اسلامی) با سفر برای زیارت قبر پبامبر اکرم مرتکب معصیت بزرگی شده و ترک صلاه کرده اند به این توجیه که (چون سفرشان معصیت بوده است) مجاز به قصر نماز نبوده اند (و نمازهای شکسته ای که در این سفر خوانده اند باطل است) بنابراین عامدانه ترک صلاه کرده اند و هر کس نماز را عمدا ترک کند، به حکم کفر یا حدّ کشته می شود. چنین نظری فقط از کسی صادر می شود که عداوت شدیدی نسبت به نمایندگان خدا (علما) و حبیب مسلمانان (پیامبر) دارد. پیامبری که با او امید دارند و نجات را پیدا کنند. 📚دفع شبه من شبه و تمرد، تحقیق محمد زاهد کوثری، ص173.
البرهان
#جواز_شد_رحال_ازمنظر_مذهب_مالکی ۴. عبدی مالکی ⭕از جمله کسانی که #رفتن_به_زیارت_قبر_پیامبر (صلی الله
📍سخن عبدی مالکی و دیگر مالکیان در خصوص شد رحال برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) مورد استناد سایر بزرگان اهل سنت نیز قرار گرفته است. 🔰 ابن الضياء بعد از اینکه اقوال بزرگان اهل سنت را در خصوص استحبات زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و بار سفر بستن برای زیارت نقل می کند، به کلام عبدی مالکی و دیگران چنین استناد می کند:‌ ✒ «وأما المالكية فقد حكى القاضي عياض منهم الإجماع على ذلك وفي تهذيب الطالبين لعبد الحق عن الشيخ ابن عمران المالكي أن زيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم واجبة قال عبد الحق يعني من السنن الواجبة وفي كلام العبدي المالكي في شرح الرسالة أن المشي إلى المدينة لزيارة قبر النبي صلى الله عليه وسلم أفضل من الكعبة ومن بيت المقدس وأكثر عبارات الفقهاء أصحاب المذاهب تقتضي استحباب السفر للزيارة لأنهم استحبوا للحاج بعد الفراغ من الحج الزيارة ومن ضرورتها السفر» از علمای مالکی قاضي عياض که گفته بر این مطلب اجماع است و در تهذيب الطالبين عبد الحق از شيخ ابن عمران مالكي نقل شده است که زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) واجب است. عبدالحق گفته است که منظور از واجب بودن، این است که از سنتهای واجب است و در کلام عبدي مالكي درشرح الرسالة آمده است که رفتن به مدینه برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله) افضل از کعبه و بیت المقدس است. بیشتر عبارات فقهاء مذاهب، اقتضای استحباب سفر برای زیارت دارد چرا که آنها مستحب دانسته اند که حاجی بعد از تمام شدن حجش به زیارت برود و از لوازم زیارت سفر کردن برای زیارت است. 📚تاريخ مكة المشرفة والمسجد الحرام والمدينة الشريفة والقبر الشريف، ص334.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۵
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۵
۵. محمّد بن عبدالباقي زرقاني مالكي 📍محمّد بن عبدالباقي نیز بعد از اشاره به به از جهت (صلی الله علیه وآله) اشاره می کند و در ادامه به برای حضرت، اذعان می کند. ✒وی در این خصوص می نویسد: «قد كانت زيارته مشهورة في زمن كبار الصحابة، معروفة بينهم. لمّا صالح عمر بن الخطّاب أهل بيت المقدس جاءه كعب الأحبار فأسلم ففرح به وقال: هل لك أن تسير معي إلي المدينة وتزور قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) وتتمتّع بزيارته؟ قال: نعم» 🔰 زيارت حضرت از زمان مشهور بوده و بين آنان معروف بوده است. زماني كه با اهل مصالحه كرد، كعب الأحبار نزد او آمد و آورد. عمر از اين واقعه خوشحال شد و به او گفت: آيا مي‌خواهي كه با من به بيايي و ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) را زيارت كرده و از او بهره ببري؟ كعب گفت: آري. ⚜ زرقاني مالکی در جای دیگر از کتاب خود نیز در ذیل حدیث معروف پیامبر (صلی الله علیه وآله): (من جاءني زائراً، لا تعمله حاجة إلا زيارتي، كان حقاً علي أن أكون له شفيعاً يوم القيامة) به مسئله اشاره کرده و این چنین می گوید: ✒ «وفي المعجم الكبير للطبراني أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: «من جاءني زائرًا لا تعمله» بضم التاء، أي: لا تحمله على العمل حاجة «إلا زيارتي» بأن لا يقصد ما لا تعلق له بالزيارة أصلًا، أمَّا ما له تعلق بها؛ كقصد اعتكاف بالمسجد النبوي وشد الرحل إليه وكثرة العبادة فيه وزيارة الصحابة ومسجد قباء وغير ذلك مما يندب للزائر فعله، فلا يمنع قصده حصوله الشفاعة, كما نبَّه عليه في الجوهر المنظم «كان حقًّا» أي: ثابتًا لازمًا «علي أن أكون له شفيعًا يوم القيامة»، وصحَّحه ابن السَّكَن وهو من كبار الحافظ النقاد» 📚شرح الزرقاني على المواهب اللدنية بالمنح المحمدية ج12، ص183. 🔰ترجمه: در معجم الکبیر طبرانی آمده است که پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرموده اند: «هر کس به سوی من بیاید و کاری نکند» یعنی حاجتی برای انجام کاری نداشته باشد «الا زیارت من» یعنی قصد کاری غیر از زیارت را نداشته باشد.اما کارهایی که مانند زیارت است از جمله: قصد در ، برای اعتکاف و عبادت زیاد در ، و و غیر این ها که برای زائر است انجام دهد، مانع از حصول نمی شود همچنان که در کتاب الجوهر المنظم بر این مطلب تأکیده شده است. در این صورت «این حق بر من (پیامبر) ثابت و لازم است که در روز قیامت او باشم.» این روایت را ابن سکن که از بزرگان حفاظ و ناقدین روایت، بیان کرده است.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۶
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۶
6. شیخ محمد میاره مالکی 🔰 شیخ محمد میاره مالکی نیز بیان کرده است که شخص حاجی بعد از باید جهت (صلی الله علیه وآله) عزم و قصد مدینه بکند وی در این باره می نویسد: ✒ «اذا خرج الحاج من مكة ... ولتكن نيته وعزيمته وكليته زيارته وزيارة مسجده وما يتعلق بذلك لا يشترك معه غيره لأنه صلى الله عليه وسلم متبوع لا تابع فهو رأس الأمر المطلوب والمقصود الأعظم فإن زيارته سنة مجمع عليها وفضيلة مرغب فيها» ⭕ زمانی که حاجی از خارج می شود ، باید نیت ، عزم و اراده او قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و او باشد و آنچه مربوط به آن است توسط هیچ کس دیگر به اشتراک گذاشته نمی شود زیرا او، (صلوات الله علیه وآله) متبوع است نه تابع او رأس امر مطلوب مقصود اعظم می باشد همانا زیارتش سنتی است و فضیلت مطلوب می باشد. 📚الدر الثمين والمورد المعين ص 537. 👈🏼 از این عبارت نیز برداشت می شود که قصد و نیت سفر برای زیارت در بین مالکیان مشروع و جایز می باشد
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۷
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۷
7. حطاب رعینی مالکی 🔰 شمس الدین محمد طرابلسی مغربی معروف به مالکی به (صلی الله علیه وآله) را برای حاجی مورد تاکید قرار داده و گوید: ✒ «وقولنا إن عليه الحج بعد العمرة والقصد إلى قبر النبي - صلى الله عليه وسلم - هو الأفضل فإن ترك مع ذلك العمرة أو القصد حط له من الأجرة بقدر ما يرى انتهى» ⭕ نظر ما این است که کسی‌که در نایب شده است، بعد از و حج، قصد زیارت (صلی الله علیه وآله) بکند که آن است؛ پس اگر با حج، عمره‌ای به‌جا نیاورد (ظاهراً عمره مفرده، اضافه بر عمره تمتع)، یا برای به نرود، هر چه می‌خواهد از اجرت نایب کم کند. 📚مواهب الجليل في شرح مختصر خليل ج2، ص 556. 🔰وی همچنین از یکی از بزرگان مالکی یعنی عبدی نقل می‌کند: «وقال العبدي من المالكية في شرح الرسالة: وأما النذر للمشي إلى المسجد الحرام والمشي إلى مكة فله أصل في الشرع، وهو الحج والعمرة (و)إلى المدينة لزيارة قبر النبي - صلى الله عليه وسلم - أفضل من الكعبة ومن بيت المقدس، وليس عنده حج، ولا عمرة، فإذا نذر المشي إلى هذه الثلاثة لزمه» برای و شهر اصل شرعی دارد، و آن عمل حج و عمره است و به مدینه برای زیارت قبر نبی (صلی الله علیه وآله) برتر است از و ، و حج و عمره‌ای در این سفر نیست؛ بنابراین اگر کسی پیاده‌روی به این سه مکان را نذر کند، انجام آن بر او لازم می‌گردد. 📚مواهب الجليل في شرح مختصر خليل ج3، ص 344.
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۸
البرهان
📌 جواز شد رحال از دیدگاه مذهب مالکی ۸
8. علوی مالکی 🔰علامه محمد علوی که کبار بزرگان مالکی می باشد در کتاب «الزیاره النبویه بین البدعیه و الشرعیه » برای جواز قصد (صلی الله علیه وآله) به فتوای استناد کرده و آن را مورد تأیید قرار داده و گوید: ✒«سئل جماعه کبار علماء الحدیث من اهل السنه فی الهند عن مساله شد الرحال لزیاره خیر الانام سیدنا محمد (صلی الله علیه وآله) فاجابوا بجواب سدید مفید و هذا نص السوال و الجواب...» ⭕از جماعت بزرگان علماء هند درباره از مسئله شد رحال برای زیارت پیامبر (صلی الله علیه وآله) سوال شده که آنها جواب محکم و مفیدی دادند که متن آن چنین است... در ادامه علوی بعد از نقل فتوای آنها به اسامی مفتیان و مؤیدان و امضاء کنندگان آن فتوا و تایید آن توسط بزرگان مکه چنین اشاره می کند: 1. علامه محدث رشيد احمد كنكوهي؛ 2. علامه شيخ محدث خليل احمد سهارنفوري؛ 3. علامه محدث شيخ محمود حسن ديوبندي؛ 4. علامه شيخ مير احمد حسن حسيني؛ 5. علامه محدث شيخ عزيز الرحمان ديوبندي؛ 6. علامه مرشد شيخ اشرف علي تهانوي؛ 7. علامه شيخ شاه عبدالرحيم رانفوري؛ 8. شيخ حاج حكيم محمدحسن ديوبندي؛ 9. مولوي قدرة الله؛ 10. مولوي مفتي كفاية الله؛ 11. علامه شيخ محمد يحيي سهارنفوري 📚الزیاره النبویه بین البدعیه و الشرعیه، ص111-113. 👈🏼وی در کتاب خود ادله قرآنی، روایی و اقوال مذاهب را نیز در خصوص ذکر کرده و گوید در این خصوص اختلافی بین بزرگان نیست. ✅ بنابراین برای (صلی الله علیه وآله) و و و نزد مالکیان مشروع و جایز است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⚠️ بیدار شوید ➕هر هفته یک از امام خمینی(ره) به اشتراک بگذارید... 📥دریافت سایر کیفیت ها👇 http://emam.com/posts/view/28858@EMAM_COM
🔰 براى مطالعه و تحقيق پيرامون وهابيت، كتاب‏هاى معرفى شده ذيل را مطالعه نماييد: 📚1- آيين وهابيت، نویسنده: آیت الله جعفر سبحانى 📚2- برگى از جنايات وهابى‏ها، نویسنده: مرتضى رضوى، ترجمه: ضيائى 📚3- وهابيان، نویسنده: على اصغر فقيهى 📚4- آيا اين است اسلام واقعى، نویسنده: ابوالفضل حسينى 📚5- فتنه وهابيت، نویسنده: زينى دحلان، ترجمه: همتى 📚6- نقدى بر انديشه وهابيان، موسوى قزوينى، ترجمه: طارمى 📚7- تحليلى نو بر عقايد وهابيان، نویسنده: حسن ابراهيمى 📚8- فرقه وهابى و پاسخ به شبهات آن ها، نویسنده: قزوينى،ترجمه: دوانى 📚9- نقد و تحليلى پيرامون وهابيگرى، نویسنده: همايون همتى 📚10- اشتباه بزرگ وهابی‌ها، نویسنده: عيسى اهرى 📚11- پيشينه سياسى فكرى وهابيت، نویسنده: درّى 📚12- تاريخ مكه، نویسنده: هادى امينى ،ترجمه: آخوندى 📚13- كشف الارتياب، نویسنده: علامه سيد محسن امين،ترجمه: تهرانى 📚 14- سخنى چند با موحدين، نویسنده:مصطفى نورانى 📚15- وهابيت، نویسنده: آيت ‏الله جعفر سبحانى ان شاءالله در آینده کتب بیشتری در نقد وهابیت معرفی خواهیم کرد