eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
325 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
✔ اشاره به روش تفقهی آقای از جهت دفع دخل مقدر بود که شاید به ذهن برخی اهل تحقیق خطور می کرد و در مقام شرح و بسط آن روش نبود. اما حال که چنین یادداشتی وارد شده است فرصتی مناسب است که کوتاه سخن درباره چرایی تحلیل نگارنده، نکته ای معروض گردد. 1⃣ قبل از بیان، باید به این نکته توجه نمود که، مقصود از چیست؟ آیا استفاده از ادله روایی در مسیر استنباط به معنای مراجعه به سنت در است؟ سخن بر سر این است که، امر تشریع با تکیه بر چه عناصری محقق می شود. اگر کسی معتقد باشد که، تمام تشریع و تقنین الهی فقط با قرآن صورت میگیرد و سنت تنها تأییدیه ای بر قرآن است و هرجا مخالفت با قرآن داشته باشد کنار گذاشته می شود، این اندیشه بسنده است. پس بحث پیش روی، ریشه های دارد و باید تکلیف خود را در تعریف از روشن سازیم. 2⃣ اگر بگوییم که، تشریع و تقنین الهی با تقوم میان کتاب و سنت صورت میگیرد، هیچ گاه فرض میان این دو عنصر، طرح نخواهد شد، زیرا معتقدیم که، امر تشریع از تقوم میان این دو شکل گرفته است و هر کدام سهمی در تحقق تشریع دارند و نمیتوان فرض تعارض و تخالف داشت. و همچنان که گفته شد، سهم کتاب در این تقوم است و سهم سنت نیز است. نحوه تفسیر کتاب هم یا به تخصیص و تقیید است یا به توسعه و تأیید عام قرآنی. 3⃣ در حالیکه در کلام مصرح آقای در مقدمه رساله نوین ایشان آمده است: «.... درنتیجه اگر حدیثی متواتر هم باشد، مخالف با نص و ظاهر قطعی قرآن باشد، مردود است» عرض بنده این است که، فرض تخالف میان سنت و کتاب، فقط برپایه این اندیشه می تواند شکل بگیرد که این دو را جدای از هم بداند نه اندیشه ای که این دو عنصر را به همدیگر پیوند خورده میداند به گونه ای که، از هر کدام از این دو عنصر برای تأیید و تفسیر و کشف از معنای دیگری استفاده می شود. فلذا ریشه این مباحثه را باید در کلام و معنای کامل تشریع پیگیری نمود. از سایر کلمات این بزرگوار نیز مشهود است که، سنت برای ایشان به منزله تأییدیه ای بر ظواهر کتاب است، و هیچ گاه نمی تواند کتاب را تخصیص و تقیید بزند یا حتی آن را توسعه دهد، در حالیکه اگر سنت جایگاه تفسیری داشته باشد که قرار است کاشف از معانی کتاب باشد، می تواند مخصص، مقید و معمم کتاب باشد. ✔نکاتی دیگر درباه «الرد إلی الکتاب و السنة» مطرح می شود که، اطاله کلام نمیگردد. @alfigh_alosul
✔بخش قابل توجهى از آيات قرآن را تشكيل مى‌دهد، كه همين بخش از آيات در راستاى استنباط احكام مورد نظر بوده و هست. آيات الاحكام- چنانكه در مقالات پيشين يادآور شديم- به رقمى حدود پانصد آيه مى‌رسد، كه در طول سالهاى پس از هجرت در مدينه به تدريج و در مناسبتهاى گوناگون نازل شده است و از اين رو، بايد آيات الاحكام را در ميان آيات مدنى جستجو كرد.انديشمندان بزرگ عالم فقاهت در قرون متمادى، بسيار كوشيده‌اند كه با تحقيق بيشتر در آيات الاحكام، ضمن استنباط به دقايق علمى و نكات فقهى بسيارى دست يابند كه بسيارى از اين تحقيقات اكنون نيز در دسترس ما قرار دارد. 🔺آن گونه كه علامه بزرگ، سيد حسن صدر در كتاب ارزشمند «تأسيس الشيعه للعلوم الاسلامية» (ص 321) بيان مى‌كند، را در اين باره محمد بن سائب كلبى (م- 146) هجرى قمرى تأليف نموده كه اين نظريه را ابن نديم در كتاب «الفهرست» (ص 57) تأييد نموده و مى‌نويسد: «كتاب احكام القرآن للكلبي رواه عباس». 🔺 بعضى معتقدند كه نخستين تحقيق در اين باره، توسط محمد بن ادريس شافعى (م- 204 ه‍ ق)- پيشواى مذهب شافعى- انجام شده است. چنانكه علامه جلال الدين عبد الرحمن سيوطى (م- 911 ه‍ ق) در كتاب «الاوائل» اين حقيقت را پذيرفته و مى‌نويسد: «امام شافعى نخستين مؤلف در موضوع آيات الاحكام است». 🔺 در اين ميان با توجه به تقدم زمانى علامه بزرگ محمد بن سائب كلبى(از بزرگان شیعه)، نسبت به محمد بن ادريس شافعى و قاسم ابن اصبغ بياتى، ديدگاه نخست صحيح‌تر به نظر مى‌آيد.‌‌ ر.ک. منابع اجتهاد. از آیت الله جناتی شاهرودی. @alfigh_alosul
✔ فهرست برخی منابع فقهی از علمای شیعه که در قالب نگاشته شده، به شرح ذیل است؛ 🔺 آيات الاحكام، تأليف محمد بن سائب كلبى (م- 146 ه‍ ق) و اين كتاب غير از تفسيرى است كه او در رابطه با كل قرآن نگاشته است. 🔺 تفسير الخمسمائة آيه فى الاحكام، تأليف مقاتل بن سليمان خراسانى بلخى (م 150 ه‍ ق) 🔺 تفسير آيات الاحكام، تأليف هشام بن محمد بن سائب كلبى كوفى (م- 206/ 204 ه‍ ق) 🔺 احكام الاحكام، تأليف عباد بن عباس طالقانى (م- 385 ه‍ ق) 🔺 شرح آيات الاحكام، تأليف اسماعيل بن عباد (م- 385 ه‍ ق) 🔺 الابانه عن معانى القراءات، تأليف مكى بن ابى طالب قيسى (م- 437) 🔺 فقه القرآن فى آيات الاحكام، تأليف قطب راوندى (م- 573) 🔺 تفسير آيات الاحكام، تأليف محمد بن حسين بيهقى نيشابورى (م- حدود 576) 🔺 النهاية فى تفسير الخمسمائة آيه فى الاحكام، تأليف احمد بن عبد اللّٰه متوج بحرينى (م- حدود 771) 🔺 كنز العرفان فى فقه القرآن، تأليف فاضل مقداد بن عبد اللّٰه سيورى اسدى حلى (م- حدود 826) اين كتاب به فارسى وارد و ترجمه شده است. ✔ کتابهایی که از دوران امامین صادقین (سلام الله علیهما) تا قرن نهم هجری پیرامون نگاشته شده است. ر.ک.منابع اجتهاد. از آیت الله جناتی شاهرودی @alfigh_alosul
✔ آیت الله سبحانی(دام ظله) به دو شیوه تدریس اشاره می کنند و روش غالب شیعه را چنین شرح می دهند: ✔ و يمكن دراسة آيات الاحكام من جانبين‌: 🔺 الأَوّل: أن يبحث فيها حسب ترتيب السور كما عليه أكثر الكتب المؤَلّفة عند أهل ، كالجصاص و ابن العربي و غيرهما، و هذا ما لا نستحسنه، لَانّ القرآن حينما يتناول بحث الجهاد لا يتطرق إليه في سورة واحدة، بل يبثّها في عدة سور، فالفقيه الذي يريد استنباط أحكام الجهاد من القرآن فلا بدّ له من المراجعة لتلك الآيات في عدة سور.و هو يأخذ منه وقتاً كثيراً و لا يصل إلى المقصد إلّا بعد جهد و مشقة. 🔺 الثاني: ما هو الدارج عند ، و هو دراستها حسب المواضيع الفقهية، فمثلًا يبحث عن كل من آيات الطهارة و الصلاة و الصوم و الزكاة و الخمس .. في باب على حدة، و هذا ما يطلق عليه التفسير الموضوعي في إطار خاص. ✔ جهت عدم جسارت محضر دوستان فرهیخته، ترجمه نمیکنم.🌹 ر.ک.مصادرالفقه الاسلامی و منابعه، ص 32 @alfigh_alosul
per-pic.png
18.6K
✔استاد شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(زیدعزه): 🔺 بحث از آيات الاحكام تأثير بسيار مهمى در فقه دارد. اگر يك مراجعه‌‌اى بفرماييد، فقهايى كه در مباحث فقهى به بحث آيات الاحكام توجه بيشترى كردند بحث‌‌هاى فقهى شان دقيقتر و عميقتر است. علاوه بر اينكه مستند اولى و اصلى ما در همه امور قرآن است و لذا بايد اين بحث مطرح بشود. 🔺 من يادم هست كه والد راحل ما رضوان الله عليه يكى از نكاتى كه هميشه تأسف می‌‌خوردند اين بود كه در حوزه‌‌هاى علمى ما آنطورى كه بايد وشايد اين بحث آيات الاحكام مورد توجه قرار نمی‌‌گيرد؛ و خود ايشان در بحث فقه هرجا به يك مناسبتى به يك آيه شريفه می‌‌رسيدند تأمل زيادى می‌‌كردند و نكاتى را استنباط می‌‌كردند كه ما اين نكات را در كلمات ديگران قبل از آن نديده بوديم. منبع: سایت. جلسه اول آیات الاحکام. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Image.aspx.jpg
22.7K
(‌سلام‌الله‌علیه) 🔸نویسنده: محمد مهدی نجف 🔸عنوان: الجامع لرواة و أصحاب الإمام الرضا(سلام الله علیه) ؛ 🔺 متن کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی ۸۳۱ نفر از اصحاب امام رضا(ع)است که با ایشان ملاقات داشته اند و از حضرت، کلامی شنیده اند، و یا روایتی از قول یا فعل امام، بدون واسطه، نقل کرده اند؛ و نیز راویان و اصحابی که در زمان حضرت زندگی می کرده اند و مطلبی را از ایشان نقل کرده اند و یا حضرت، در مورد آنها مطلبی را نقل کرده است. 🔺 فهرست اسامی در این کتاب، از مصادر اوّلیه چاپ شده و چاپ نشده، شامل سیصد عنوان از کتاب های اصول، فروع، تفسیر، حدیث، فقه، اخلاق، تاریخ، سیره، تراجم، رجال و... از شیعه و سنّی ـ که به اسامی بعضی از آنها اشاره شده ـ تهیه گردیده است. 🔺 از هر یک از راویان، تنها یک روایت نقل شده است و به دنبال آن، مصدر مورد مراجعه، مشخّص شده است. همین طور، اقوال علمای علم رجال در توثیق و تضعیف راویان، آورده شده است. 🔺 به منظور مشخّص شدن طبقه راوی و تمییز راویانی که احتیاج به تمییز مشترکات دارند، مروی عنه این راویان، مشخّص شده اند. به نقل از پایگاه @alfigh_alosul
bookimg_220_0_11643.jpg
66.8K
(‌سلام‌الله‌علیه) 🔸پدیدآورنده: شیخ صدوق(ره) 🔸عنوان: اخبار مروی از امام رضا(سلام الله علیه) ؛ 🔺 «عيون أخبار الرضا( ع)»، نوشته شيخ صدوق، ابو جعفر، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( 305- 381 ق)، از علماى برجسته و چهرههاى سرشناس و از راويان شيعه در قرن چهارم هجرى است. اين كتاب، به زبان عربى است و روايتهاى پيرامون امام رضا( ع) و مجموعه رواياتى كه از آن حضرت روايت شده، در آن جمعآورى شده است. 🔺 شيخ صدوق، اين كتاب را براى هديه به كتابخانه صاحب بن عباد ديلمى، وزير وقت و حاكم شيعى آن دوران نگاشته است. صاحب بن عباد در مدح و ستايش امام رضا( ع) اشعارى را مىسرايد و آن را به شيخ صدوق هديه مىدهد و شيخ نيز اين كتاب را در پاسخ به هديه ايشان، به نگارش درمىآورند. 🔺 كتاب عيون اخبار الرضا، از معتبرترين منابع روايى شيعه است كه مانند ديگر كتابهاى شيخ صدوق، از ارزش و اعتبار خاصى برخوردار است. اين كتاب، در شرح و توضيح بسيارى از عقايد شيعه كتابى ارزشمند و مفيد مىباشد. شيخ صدوق، با جمعآورى سخنان و بحثهاى امام رضا( ع) با ديگر دانشمندان آن دوران، بسيارى از مباحث مهم اسلامى را مطرح كرده است. @alfigh_alosul
🌿 @einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 به زودی بارگذاری صوت استاد در کانال به همراه فهرست مطالب. 〽 استاد سیدجوادشبیری زنجانی فرزند فقیه عالیقدر آیت الله شبیری زنجانی(زیدعزه) از اساتید مسلم بحث و صاحب مبنا و سبک می باشند که متأثر از سبک رجالی والد معظمشان هستند. 👇👇👇 @alfigh_alosul