eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
311 عکس
29 ویدیو
209 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومتی با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از الفقه و الاصول
🔸حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی): 🔸 1⃣ در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزه‌ها غفلت بشود. مثلاً میبایست علم قرآن، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزه‌ها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چه‌قدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آنها نمیافتیم. این انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگ‌نظری خواهد داد. 2⃣ من یک وقت در سالهای قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبه‌ها میگفتم که ما از اولِ «بدان ایّدکاللَّه»، تا وقتی که ورقه‌ی اجتهادمان را میگیریم، میتوانیم حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما این‌طوری است که اگر طلبه‌یی از ابتدا حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکند، میتواند همین رشته‌ی ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمیکند. متأسفانه حالا هم که نگاه میکنم، میبینم همان‌طور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیه‌ی قرآن را ذکر میکنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمیشود؛ به قدری که در روایات ما بحث میشود و کار میشود. 3⃣ قرآن از حوزه‌ی ما منزوی است؛ مثلاً علم قرآن، مسائل مربوط به قرآن؛ همین چیزهایی که شما میبینید تحت عنوان علوم قرآن الان رایج شده و گذشتگان کتابهای زیادی درباره‌ی آنها نوشتند و حالاها هم خوشبختانه بعضیها توجهاتی به آنها میکنند. ۱۳۷۰/۰۶/۳۱ 🔸 بیانات در آغاز درس خارج فقه‌ @alfigh_alosul
sadeghitehrani001-1-259x300.png
114.7K
✔ وقتی که از ضرورت توجه به قرآن در اجتهاد و استنباط میگوییم، اینگونه نیست که با هر اندیشه ای هم آواز و هم آهنگ شویم که، باید قرآن در رأس قرار بگیرد و لو بلغ ما بلغ. یکی از اندیشه های در این میان، ایده آیت الله است که، آنچه از مقدمه ایشان بر برمی آید تأکید بر محوریت قرآن نیست بلکه در اجتهاد است. ✔ آنچه که در این پرونده در روش شناسی تفقه بر آن اصرار ورزیده شده است، این ایده می باشد که استنباط باید از قرآن شروع شود و در سنت استمرار پیدا کند. نه مانند برخی چون آقای صادقی تهرانی که از قرآن شروع می کند و در قرآن می ماند و نه مانند برخی مدارس فقهی که اصراری بر بهره گیری از قرآن ندارد و در غالب موارد به اجمال در فهم از آیات می رسند. ✔ توصیه أکید بر روش فقهی است که در فرآیند استنباط خود، از قرآن آغاز می کند و در سنت امتداد می یابد. قرآن مبدأ تشریع است پس دارای بیان و تبلیغ است فلذا در استنباط از قرآن به اجمال نمی رسیم. اما اگر به قاعده عامی از قرآن رسیدیم، به دلیل آنکه امر تشریع بر دو عنصر کتاب و سنت استقرار دارد، باید به تفسیر اهل البیت هم نظر داشته باشیم تا از ملاحظه مجموعی کتاب و سنت (وحی) به قاعده عام تشریعی دست یابیم. @alfigh_alosul
57313773.jpg
33K
🔸حضرت آیت الله سبحانی(مدظله العالی): 🔸 🔺 از زمان درگذشت رسول مکرم اسلام(ص)، علمای اسلام انواع تفسیرها را نوشته اند، گروهی شان نزول، گروهی معارف قرآن، گروهی فقه قرآن و ... که از همان رحیل پیامبر آغاز شده الی یوم هذا؛ لکن این کتاب نهایت ناپذیر است، 6600 آیه بعد از این همه پرداختن به آنها هنوز هم جای کار دارند. 🔺 قرآن فعل خداست، کلام الله فعل خداست، کلام حق تعالی فعل اوست و از انجا که حق تعالی بی نهایت است فعل او نیز شبیه ذاتش بی نهایت است. بشر از ابتدا بر طبیعت به معنای عالم خلقت که فعل خداست، کار و مطالعه کرده اما تا امروز به آنجا رسیده است که جهان طبیعت اقیانوس ناپیدا کرانه ای است که بشر توانسته تنها چند کیلومتر از آن را روشن کند لذا جایی که طبیعت در عالم خلقت دارای خصیصه است، قرآن هم باید نهایت ناپذیر باشد. 🔺 لازم است در کنار تفسیر شاخه ای با عنوان به دروس حوزه اضافه شود که خصوصا در آن به ایات محل بحث مثل آیه وضو، آیه صوم و... پرداخته شود. امیدواریم تاسال آینده فرعی بر درس ها با عنوان فقه القرآن اضافه شود و آیات مهم در عرض یک تا دو سال تدریس شوند. @alfigh_alosul
✔ یکی از دوستان بزرگوار، بنده را رهین منت خویش ساختند و نکاتی را پیرامون کلام بنده درباره آقای بیان داشتند که خدمت عزیزان ارائه می گردد؛ 👇👇👇 🔺 بنده یکسالی هست که با اندیشه و آرا آقای صادقی تهرانی آشنا شده ام و تا کنون ندیده ام کسی ایشان را آنچه هست به میدان نقد بکشد نه با برچسب قرآن بسندگی. لازم است چند نکته را تذکر بدهم : 1_ آنچه شایسته یک محقق است اینست که زوایای یک مکتب و ادعا را به صورت کامل و همه جانبه بنگرد و به گفته ها و به خواندن یک مقدمه و یا یک فتوا از این مکتب اکتفا نکند. 2_آنچه در مورد روش تفقهی ایشان گفته ايد که از قرآن شروع می شود و به قرآن ختم می شود نشان از بی اطلاعی کامل شما از این روش است.شایسته تقوا نیست که مولف تفسیر الفرقان را که بیش از همه ی کتب تفسیری از روایات بهره جسته قرآن بسنده معرفی کنیم. 3_و نکته آخر اینکه صادقی تهرانی ارايه دهنده یک فقه منسجم از قرآن و روایات است که رابطه قرآن با روایات در آن روشن و شفاف است به خلاف مبنای برخی که معیار روشنی برای ما خالف الکتاب و ما وافق الکتاب ندارند. اگر برای تان سوال شده باشد که معیار چیست می توانید به فتاوای ایشان رجوع کنید که به چهار دسته تقسیم می شوند. 1_ فتاوای موافق با کتاب و روایات (موافق مشهور است) 2_ فتاوای جمع کننده بین قرآن و روایات که معمولا در این مورد آيات مورد غفلت مشهور قرار گرفته است 3_ فتوا به ظاهر و نص قرآن موافق با آنچه مفسران پیش از او ذیل آیات مطرح کرده اند که ایشان فقط بخلاف مشهور به آن فتوا داده اند و بس مثل حکم روزه مسافر 4_ فتوا به ظاهر و نص قرآن موافق با برداشت های خود ایشان. با تشکر از دوست گرامی.🌹🌹 @alfigh_alosul
✔ اشاره به روش تفقهی آقای از جهت دفع دخل مقدر بود که شاید به ذهن برخی اهل تحقیق خطور می کرد و در مقام شرح و بسط آن روش نبود. اما حال که چنین یادداشتی وارد شده است فرصتی مناسب است که کوتاه سخن درباره چرایی تحلیل نگارنده، نکته ای معروض گردد. 1⃣ قبل از بیان، باید به این نکته توجه نمود که، مقصود از چیست؟ آیا استفاده از ادله روایی در مسیر استنباط به معنای مراجعه به سنت در است؟ سخن بر سر این است که، امر تشریع با تکیه بر چه عناصری محقق می شود. اگر کسی معتقد باشد که، تمام تشریع و تقنین الهی فقط با قرآن صورت میگیرد و سنت تنها تأییدیه ای بر قرآن است و هرجا مخالفت با قرآن داشته باشد کنار گذاشته می شود، این اندیشه بسنده است. پس بحث پیش روی، ریشه های دارد و باید تکلیف خود را در تعریف از روشن سازیم. 2⃣ اگر بگوییم که، تشریع و تقنین الهی با تقوم میان کتاب و سنت صورت میگیرد، هیچ گاه فرض میان این دو عنصر، طرح نخواهد شد، زیرا معتقدیم که، امر تشریع از تقوم میان این دو شکل گرفته است و هر کدام سهمی در تحقق تشریع دارند و نمیتوان فرض تعارض و تخالف داشت. و همچنان که گفته شد، سهم کتاب در این تقوم است و سهم سنت نیز است. نحوه تفسیر کتاب هم یا به تخصیص و تقیید است یا به توسعه و تأیید عام قرآنی. 3⃣ در حالیکه در کلام مصرح آقای در مقدمه رساله نوین ایشان آمده است: «.... درنتیجه اگر حدیثی متواتر هم باشد، مخالف با نص و ظاهر قطعی قرآن باشد، مردود است» عرض بنده این است که، فرض تخالف میان سنت و کتاب، فقط برپایه این اندیشه می تواند شکل بگیرد که این دو را جدای از هم بداند نه اندیشه ای که این دو عنصر را به همدیگر پیوند خورده میداند به گونه ای که، از هر کدام از این دو عنصر برای تأیید و تفسیر و کشف از معنای دیگری استفاده می شود. فلذا ریشه این مباحثه را باید در کلام و معنای کامل تشریع پیگیری نمود. از سایر کلمات این بزرگوار نیز مشهود است که، سنت برای ایشان به منزله تأییدیه ای بر ظواهر کتاب است، و هیچ گاه نمی تواند کتاب را تخصیص و تقیید بزند یا حتی آن را توسعه دهد، در حالیکه اگر سنت جایگاه تفسیری داشته باشد که قرار است کاشف از معانی کتاب باشد، می تواند مخصص، مقید و معمم کتاب باشد. ✔نکاتی دیگر درباه «الرد إلی الکتاب و السنة» مطرح می شود که، اطاله کلام نمیگردد. @alfigh_alosul
✔بخش قابل توجهى از آيات قرآن را تشكيل مى‌دهد، كه همين بخش از آيات در راستاى استنباط احكام مورد نظر بوده و هست. آيات الاحكام- چنانكه در مقالات پيشين يادآور شديم- به رقمى حدود پانصد آيه مى‌رسد، كه در طول سالهاى پس از هجرت در مدينه به تدريج و در مناسبتهاى گوناگون نازل شده است و از اين رو، بايد آيات الاحكام را در ميان آيات مدنى جستجو كرد.انديشمندان بزرگ عالم فقاهت در قرون متمادى، بسيار كوشيده‌اند كه با تحقيق بيشتر در آيات الاحكام، ضمن استنباط به دقايق علمى و نكات فقهى بسيارى دست يابند كه بسيارى از اين تحقيقات اكنون نيز در دسترس ما قرار دارد. 🔺آن گونه كه علامه بزرگ، سيد حسن صدر در كتاب ارزشمند «تأسيس الشيعه للعلوم الاسلامية» (ص 321) بيان مى‌كند، را در اين باره محمد بن سائب كلبى (م- 146) هجرى قمرى تأليف نموده كه اين نظريه را ابن نديم در كتاب «الفهرست» (ص 57) تأييد نموده و مى‌نويسد: «كتاب احكام القرآن للكلبي رواه عباس». 🔺 بعضى معتقدند كه نخستين تحقيق در اين باره، توسط محمد بن ادريس شافعى (م- 204 ه‍ ق)- پيشواى مذهب شافعى- انجام شده است. چنانكه علامه جلال الدين عبد الرحمن سيوطى (م- 911 ه‍ ق) در كتاب «الاوائل» اين حقيقت را پذيرفته و مى‌نويسد: «امام شافعى نخستين مؤلف در موضوع آيات الاحكام است». 🔺 در اين ميان با توجه به تقدم زمانى علامه بزرگ محمد بن سائب كلبى(از بزرگان شیعه)، نسبت به محمد بن ادريس شافعى و قاسم ابن اصبغ بياتى، ديدگاه نخست صحيح‌تر به نظر مى‌آيد.‌‌ ر.ک. منابع اجتهاد. از آیت الله جناتی شاهرودی. @alfigh_alosul
✔ فهرست برخی منابع فقهی از علمای شیعه که در قالب نگاشته شده، به شرح ذیل است؛ 🔺 آيات الاحكام، تأليف محمد بن سائب كلبى (م- 146 ه‍ ق) و اين كتاب غير از تفسيرى است كه او در رابطه با كل قرآن نگاشته است. 🔺 تفسير الخمسمائة آيه فى الاحكام، تأليف مقاتل بن سليمان خراسانى بلخى (م 150 ه‍ ق) 🔺 تفسير آيات الاحكام، تأليف هشام بن محمد بن سائب كلبى كوفى (م- 206/ 204 ه‍ ق) 🔺 احكام الاحكام، تأليف عباد بن عباس طالقانى (م- 385 ه‍ ق) 🔺 شرح آيات الاحكام، تأليف اسماعيل بن عباد (م- 385 ه‍ ق) 🔺 الابانه عن معانى القراءات، تأليف مكى بن ابى طالب قيسى (م- 437) 🔺 فقه القرآن فى آيات الاحكام، تأليف قطب راوندى (م- 573) 🔺 تفسير آيات الاحكام، تأليف محمد بن حسين بيهقى نيشابورى (م- حدود 576) 🔺 النهاية فى تفسير الخمسمائة آيه فى الاحكام، تأليف احمد بن عبد اللّٰه متوج بحرينى (م- حدود 771) 🔺 كنز العرفان فى فقه القرآن، تأليف فاضل مقداد بن عبد اللّٰه سيورى اسدى حلى (م- حدود 826) اين كتاب به فارسى وارد و ترجمه شده است. ✔ کتابهایی که از دوران امامین صادقین (سلام الله علیهما) تا قرن نهم هجری پیرامون نگاشته شده است. ر.ک.منابع اجتهاد. از آیت الله جناتی شاهرودی @alfigh_alosul
✔ آیت الله سبحانی(دام ظله) به دو شیوه تدریس اشاره می کنند و روش غالب شیعه را چنین شرح می دهند: ✔ و يمكن دراسة آيات الاحكام من جانبين‌: 🔺 الأَوّل: أن يبحث فيها حسب ترتيب السور كما عليه أكثر الكتب المؤَلّفة عند أهل ، كالجصاص و ابن العربي و غيرهما، و هذا ما لا نستحسنه، لَانّ القرآن حينما يتناول بحث الجهاد لا يتطرق إليه في سورة واحدة، بل يبثّها في عدة سور، فالفقيه الذي يريد استنباط أحكام الجهاد من القرآن فلا بدّ له من المراجعة لتلك الآيات في عدة سور.و هو يأخذ منه وقتاً كثيراً و لا يصل إلى المقصد إلّا بعد جهد و مشقة. 🔺 الثاني: ما هو الدارج عند ، و هو دراستها حسب المواضيع الفقهية، فمثلًا يبحث عن كل من آيات الطهارة و الصلاة و الصوم و الزكاة و الخمس .. في باب على حدة، و هذا ما يطلق عليه التفسير الموضوعي في إطار خاص. ✔ جهت عدم جسارت محضر دوستان فرهیخته، ترجمه نمیکنم.🌹 ر.ک.مصادرالفقه الاسلامی و منابعه، ص 32 @alfigh_alosul
per-pic.png
18.6K
✔استاد شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی(زیدعزه): 🔺 بحث از آيات الاحكام تأثير بسيار مهمى در فقه دارد. اگر يك مراجعه‌‌اى بفرماييد، فقهايى كه در مباحث فقهى به بحث آيات الاحكام توجه بيشترى كردند بحث‌‌هاى فقهى شان دقيقتر و عميقتر است. علاوه بر اينكه مستند اولى و اصلى ما در همه امور قرآن است و لذا بايد اين بحث مطرح بشود. 🔺 من يادم هست كه والد راحل ما رضوان الله عليه يكى از نكاتى كه هميشه تأسف می‌‌خوردند اين بود كه در حوزه‌‌هاى علمى ما آنطورى كه بايد وشايد اين بحث آيات الاحكام مورد توجه قرار نمی‌‌گيرد؛ و خود ايشان در بحث فقه هرجا به يك مناسبتى به يك آيه شريفه می‌‌رسيدند تأمل زيادى می‌‌كردند و نكاتى را استنباط می‌‌كردند كه ما اين نكات را در كلمات ديگران قبل از آن نديده بوديم. منبع: سایت. جلسه اول آیات الاحکام. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Image.aspx.jpg
22.7K
(‌سلام‌الله‌علیه) 🔸نویسنده: محمد مهدی نجف 🔸عنوان: الجامع لرواة و أصحاب الإمام الرضا(سلام الله علیه) ؛ 🔺 متن کتاب، مشتمل بر فهرستی از اسامی ۸۳۱ نفر از اصحاب امام رضا(ع)است که با ایشان ملاقات داشته اند و از حضرت، کلامی شنیده اند، و یا روایتی از قول یا فعل امام، بدون واسطه، نقل کرده اند؛ و نیز راویان و اصحابی که در زمان حضرت زندگی می کرده اند و مطلبی را از ایشان نقل کرده اند و یا حضرت، در مورد آنها مطلبی را نقل کرده است. 🔺 فهرست اسامی در این کتاب، از مصادر اوّلیه چاپ شده و چاپ نشده، شامل سیصد عنوان از کتاب های اصول، فروع، تفسیر، حدیث، فقه، اخلاق، تاریخ، سیره، تراجم، رجال و... از شیعه و سنّی ـ که به اسامی بعضی از آنها اشاره شده ـ تهیه گردیده است. 🔺 از هر یک از راویان، تنها یک روایت نقل شده است و به دنبال آن، مصدر مورد مراجعه، مشخّص شده است. همین طور، اقوال علمای علم رجال در توثیق و تضعیف راویان، آورده شده است. 🔺 به منظور مشخّص شدن طبقه راوی و تمییز راویانی که احتیاج به تمییز مشترکات دارند، مروی عنه این راویان، مشخّص شده اند. به نقل از پایگاه @alfigh_alosul
bookimg_220_0_11643.jpg
66.8K
(‌سلام‌الله‌علیه) 🔸پدیدآورنده: شیخ صدوق(ره) 🔸عنوان: اخبار مروی از امام رضا(سلام الله علیه) ؛ 🔺 «عيون أخبار الرضا( ع)»، نوشته شيخ صدوق، ابو جعفر، محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى( 305- 381 ق)، از علماى برجسته و چهرههاى سرشناس و از راويان شيعه در قرن چهارم هجرى است. اين كتاب، به زبان عربى است و روايتهاى پيرامون امام رضا( ع) و مجموعه رواياتى كه از آن حضرت روايت شده، در آن جمعآورى شده است. 🔺 شيخ صدوق، اين كتاب را براى هديه به كتابخانه صاحب بن عباد ديلمى، وزير وقت و حاكم شيعى آن دوران نگاشته است. صاحب بن عباد در مدح و ستايش امام رضا( ع) اشعارى را مىسرايد و آن را به شيخ صدوق هديه مىدهد و شيخ نيز اين كتاب را در پاسخ به هديه ايشان، به نگارش درمىآورند. 🔺 كتاب عيون اخبار الرضا، از معتبرترين منابع روايى شيعه است كه مانند ديگر كتابهاى شيخ صدوق، از ارزش و اعتبار خاصى برخوردار است. اين كتاب، در شرح و توضيح بسيارى از عقايد شيعه كتابى ارزشمند و مفيد مىباشد. شيخ صدوق، با جمعآورى سخنان و بحثهاى امام رضا( ع) با ديگر دانشمندان آن دوران، بسيارى از مباحث مهم اسلامى را مطرح كرده است. @alfigh_alosul
🌿 @einsad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔊 به زودی بارگذاری صوت استاد در کانال به همراه فهرست مطالب. 〽 استاد سیدجوادشبیری زنجانی فرزند فقیه عالیقدر آیت الله شبیری زنجانی(زیدعزه) از اساتید مسلم بحث و صاحب مبنا و سبک می باشند که متأثر از سبک رجالی والد معظمشان هستند. 👇👇👇 @alfigh_alosul
GHODS 001.mp3
9.06M
🔊 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوعات؛ 1- بیان فهرست تفصیلی مباحث 2- بیان ترتیب ارائه مباحث https://eitaa.com/alfigh_alosul/115
GHODS 002.mp3
13.81M
🔊 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوعات؛ 1- تعریف حدیث 2-فروق میان درایه و رجال و تراجم 3- چندنکته متفرقه https://eitaa.com/alfigh_alosul/116
💥 🔉متاسفانه وضعیت صوتی جلسات رجال استاد سیدجواد شبیری مناسب نیست و برخی از جلسات امکان بارگذاری ندارد. با جستجویی که در سایت و داشتم، متوجه شدم وضعیت صوت آن سایتها هم مناسب نیست و بارگذاری نمیشود. بنای بنده بر این است که، مطالب ایشان را در دو قالب ارائه کنم؛ 🔺اگر صوت جلسه خراب بود فقط و اگر سالم بود به همراه . @alfigh_alosul
تقریر جلسه سوم.pdf
232.7K
📖 🔸استادسیدجواد شبیری 🔸موضوعات: 1- دسته بندی منابع رجال 2- بررسی تفصیلی اصول خمسه رجالی 3- موضوعات اصول خمسه رجالی @alfigh_alosul
جلسه چهارم.pdf
225.6K
📖 🔸استادسید محمد جواد شبیری 🔸موضوع: 1- بررسی تفصیلی کتاب رجال شیخ طوسی (ره) @alfigh_alosul
جلسه پنجم.pdf
300K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- بخش پایانی بررسی کتاب رجال شیخ 2- شروع بررسی کتاب فهرست شیخ @alfigh_alosul
GHODS 004.mp3
11.11M
🔉 -‌1 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: دسته بندی منابع رجال https://eitaa.com/alfigh_alosul/128
GHODS 005.mp3
9.7M
🔉 -2 🔸 استاد سیدجواد شبیری 🔸 موضوع: دسته بندی منابع رجال https://eitaa.com/alfigh_alosul/129