eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
499 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ببينيد تأثير كوثر تا به كجا است 🎙 رحمه الله : ▪️يكى از كرامت هاى شيعه قبور و مزارهاى امامزادگان است، لذا نبايد از زيارت آنها غافل باشيم و خود را محروم سازيم! ببينيد تأثير كوثر * تا به كجاست، هر جا را نگاه مى كنى آثارى از حضرت فاطمه باقى مانده است! افرادى براى برآورده شدن حوايج خود براى سيّده نفيسه كه در مصر مدفون است، نذر مى كنند و حاجت مى گيرند. 📚 در محضر آیت الله بهجت, جلد دوم, نکته ششصد و شصت و سوم *اشاره به كوثر در سوره ى كوثر، كه به خير كثير تفسير شده است. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom سلام الله علیها
💎یاری الهی فقط یک لفظ نیست حفظه الله: 🔹یا اباذر! مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ .در نزد یک فرد، حالا اینجا حضرت دارد خطاب به ابوذر می گوید ولی این اختصاص به ابوذر ندارد. مخاطبش ما هم هستیم. در نزد یک مسلمانی، دارند غیبت برادر مسلمانش را می کنند و می تواند که یاری بکند از آن غیبت شونده، برادر مسلمانی که غیبتش را دارند می کنند، اگر این یاری را انجام بدهد، خداوند اینجا از زبان پیامبرش دارد این بشارت را به ما می دهد. پیامبر اسلام دارند این بشارت را از خدا به ما می دهند که اگر ما دفاع کنیم از آن برادر مسلمانی که دارند غیبتش را می کنند، خداوند هم از ما یاری می کند. ما را در دنیا و آخرت یاری می کند. 🌺این یاری الهی که لفظ نیست. هر جا که احتیاج به کمک دارد و انسان هم در لحظه لحظه زندگی، در همه ابعاد احتیاج به یاری دارد. هم در امور مادی و هم در امور معنوی. خدا یاری گر ما می شود. یاور ما می شود. کمک می کند ما را. یک جا باید درست تشخیص بدهیم خدا کمک می کند درست تشخیص بدهیم. وظیفه را درست تشخیص بدهیم. یک جا نباید علاقه پیدا کنیم و این علاقه سرانجام خوبی ندارد خدا کمک می کند که علاقه پیدا نکنیم. یک جایی باید علاقه پیدا کنیم که این علاقه ما را می کشد به سمت خوبی ها، آن جا کمک می کند علاقه ایجاد کنیم. یک جا باید بعضی از کارها را انجام بدهیم، بعضی از کارها را ترک کنیم، درست، به موقع خدا یاری می کند تا خوب تصمیم بگیریم. خوب مواجه داشته باشیم از نظر روحی، جایی که شایسته است علاقه مند بشویم و محبت بورزیم و جایی که نباید علاقه پیدا کنیم. بلکه جای تنفر پیدا کردن است، آن جا تنفر پیدا کنیم و هم چنین درست عمل کنیم. یاری الهی. آن هم در عرصه های مختلف زندگی، فردی، خانوادگی، اجتماعی. چقدر خوب می شود آدم یک پشتیبان و یاور اینچنینی پیدا کند. یکی از اموری که باعث می شود انسان یک یاور و یاور اینچنینی پیدا کند، ان هم در دنیا و آخرت، این یعنی در همه عرصه های دنیا و آخرت، فردی، اجتماعی، خانوادگی، این است که اگر در یک مجلسی، غیبت برادر مومن را گفتند، ما می توانیم، کمک کنیم. 🔸اما اگر می توانیم و کمک نکنیم چی؟ یعنی خذلان. خذلان در مقابل نصرت است. خذلان یعنی ترک نصرت. یاری نکنیم. خدا هم ما را گرفتار خذلان می کند. یا دست از یاری ما می کشد. یاری ما را ترک می کند. لذا می فرمایند یَا اباذر! مَنِ اغْتِیبَ عِنْدَهُ أَخُوهُ الْمُسْلِمُ وَ هُوَ یَسْتَطِیعُ نَصْرَهُ فَنَصَرَهُ، نَصَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ در حضور او غیبت یک مسلمانی را کرده اند، او می تواند کمک کند. کمک می کند. خدا هم در دنیا و آخرت به او کمک می کند. 🍀فإِنْ خَذَلَهُ اما با اینکه می تواند کمک کند، ترک نصرت می کند یعنی خذلان. فَإِنْ خَذَلَهُ وَ هُوَ یَسْتَطِیعُ نَصْرَهُ با این قید. ببینید یک موقع کمک نمی کند. هیچ چیز نمی گوید به خاطر اینکه کمکی از دستش بر نمی اید. فایده ای ندارد. اما اگر می تواند کمک کند و نصرت را ترک کند، می فرماید خَذَلَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ خدا هم او را یاری نمی کند. در دنیا و آخرت. 📌در دنیا و آخرت را باز با همان توضیح توجه داشته باشید. در همه امور دنیایی که احتیاج به کمک داریم. علما و عملا. برای اینکه خوب تشخیص بدهیم و خوب عمل کنیم و در همه امور آخرتی و معنوی. چون وجود ما دو بعد دارد. بعد دنیایی و بعد آخرتی. ظاهر و باطن. انسان یک وجود دنیای و آخرتی است. به حساب جسم در دنیا هستیم و به حساب روح در آخرت هستیم و در همه این ها هم احتیاج به نصرت و یاری داریم. اگر ما در آن جایی که باید یاری کنیم، یاری نکنیم از یک برادر مسلمانی که دارند غیبتش را می کنند، خداوند هم یاری ما را نمی کند و ما را گرفتار خذلان در دنیا و آخرت می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺 انسان در هر حال يا مراقب امر آخرت است يا ملازم امر دنيا. مراقبت بر امر آخرت با پرگويى ممكن نيست؛ مگر اين‏كه سخن ‏ها مربوط به آخرت باشد و هرچه غير از آن، بيهوده و بى ‏فايده است و علاوه بر اين‏كه فرشتگان نويسنده اعمال آن‏ها را ضبط مى ‏كنند، موجب تيرگى و غفلت دل از خداوند متعال مى ‏شود و اشتباهات گوينده آن‏ها نيز افزايش مى ‏يابد و بى ترديد از اهل دنيا خواهد بود 📚 ترجمه ، ج2، ص 77 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | خصوصیات حاج قاسم را ماورایی و دست نیافتنی نکنید 👈🏻 توصیه رهبر انقلاب به همه آنهایی که درباره شهید سلیمانی صحبت میکنند: 🔺 مراقب باشند همه آنهایی که درباره ایشان صحبت میکنند، خصوصیات آقای شهید سلیمانی را خصوصیات ماورایی نکنند. یک انسان زنده‌ای است که جلوی ما دارد حرکت میکند یأکل الطعام و یمشی فی الاسواق. یعنی اینجور نباشد که تصور بشود این یک جایگاه دست نیافتنی است. نه، شهید سلیمانی را تا وقتی که زنده بود هم کسی نمیدانست [که چه کسی است]، الان هم زنده‌هایی هستند که کسی نمیداند که اینها چه هستند. اگر یک وقتی توفیق نصیبشان شد شهید شدند شاید بخشی از آنچه که هستند آشکار بشود، دانسته بشود فهمیده بشود. به این نکته توجه کنید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌺پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم): در آخر الزمان از فتنه ها بدتان نیاید زیرا آن فتنه ها منافقان را رسوا و نابود می‌کند. 📚کنرالعمال، ح ۳۱۱۷۰ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
💠صالحان از متقیان خصوصی ترند 🌼یک جا می‌فرماید: (وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ، مِنَ النَّبِیِّینَ، وَ الصِّدِّیقِینَ، وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ، وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً، و کسی که خدا و رسولش را اطاعت کند، اینچنین اشخاص با آن کسانی محشورند که خدا بر آنان انعام فرمود، از انبیاء، و صدیقین و شهداء و صالحین که نیکو رفقایی هستند). [۱] 🌱جای دیگر فرموده: (وَ أَدْخَلْناهُمْ فِی رَحْمَتِنا، إِنَّهُمْ مِنَ الصَّالِحِینَ، ما ایشان را در رحمت خود داخل کردیم بدان جهت که از صالحان بودند) [۲] و نیز از سلیمان علیه السلام حکایت کرده که گفت (وَ أَدْخِلْنِی بِرَحْمَتِکَ فِی عِبادِکَ الصَّالِحِینَ مرا برحمت خودت داخل در بندگان صالحت کن) [۳] و در جایی دیگر می‌فرماید: (وَ لُوطاً آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً- تا جمله- وَ أَدْخَلْناهُ فِی رَحْمَتِنا، إِنَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ). [۴] ▪️آنچه مسلم است این است که مراد از صالحین در این آیات، مطلق هر کس که صلاحیت رحمت عامه الهیه، و رحمت واسعه او را دارد، نیست، چون صلاحیت این رحمت را تمامی موجودات دارند، دیگر معنا ندارد نامبردگان در این آیات را بداشتن چنین صلاحیتی بستاید. 🔷و نیز مراد، کسانی که صلاحیت رحمت خاص به مؤمنین را دارند، نیست، چون هر چند بحکم آیه: (وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ، رحمت من همه چیز را فرا گرفته، و بزودی همه آن را بکسانی اختصاص می‌دهم که پرهیز کاری داشتند). [۵] رحمت دوم خاص است، 🌺 و لکن صالحان از متقیان خصوصی ترند، زیرا در میانه طائفه مؤمن و متقی افراد انگشت شماری صالحند، پس رحمت خاص متقین نمی تواند آن رحمتی باشد که صالحان شایستگی آن را دارند، و حتما باید رحمتی مهم تر از آن باشد. 🍀و این هم از قرآن کریم مسلم است، که بعضی از رحمت‌ها را خاص بعضی از افراد می‌داند، و می‌فرماید: (یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ، خدا رحمت خود را بهر کس بخواهد اختصاص میدهد)، [۶] . ---------- [۱]: سوره نساء آیه ۶۹ [۲]: سوره انبیاء آیه ۸۶ [۳]: سوره نمل آیه ۱۹ [۴]: سوره انبیاء آیه ۷۵ [۵]: سوره اعراف آیه ۱۵۶ [۶]: سوره بقره آیه ۱۰۵ 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۱، صفحه ۴۵۷ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔹در «امالى صدوق» است كه روزى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در سايه درختى نشسته بودند و هوا بسيار گرم بود ناگاه شخصى آمد و جامه ‏هاى خود را كند و در آن زمين برابر آفتاب سوزان مى‏غلتيد؛ گاهى پشت، گاهى شكم، گاهى پيشانى خود را بر زمين مى ‏ماليد و مى ‏گفت اى نفس! بچش كه عذاب الهى از اين عظيم‏تر است و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به او نظر مى ‏فرمود و چون جامه ‏هاى خود را پوشيد و خواست مراجعت كند، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم او را طلبيد و فرمود: «چه چيز تو را بر اين كار [وا] داشت؟». عرض كرد: خوف خداوند و به نفس خود اين گرمى را چشانيدم كه بداند عذاب الهى كه از اين سخت‏تر است تاب آن را ندارد. 🍀رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: «از خدا ترسيده ‏اى آنچه سزاوار ترسيدن است و پروردگار به تو با ملائكه مباهات فرمود». پس به اصحاب فرمود: «نزديك اين مرد رويد تا براى شما دعا كند». و چون از او طلب دعا كردند، گفت: خداوندا! جمع فرما امر همه را به هدايت و تقوا را توشه ما گردان و بازگشت ما را بهشت گردان. 📚 قلب سلیم، رحمه الله، ج1، ص 377 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠از چنین روحیه ای، اجتناب کنیم حفظه الله: 🔘 یا اباذر! لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ، قُلْتُ وَ مَا الْقَتَّاتُ قَالَ النَّمَّامُ باز یکی از محرمات، گناهان کبیره، کارهای بسیار بسیار زشت و ناپسند که تبعات منفی شگفت انگیزی دارد، بسیار گسترده. و باید بگوییم که تبعات منفی خانمان برانداز. خانمان سوز. گاهی موقع اصلا روابط را به هم می زند. به اختلافات دامن می زند. باعث جدایی زن و شوهر می شود. باعث جدایی دوتا خانواده می شود و گاهی موقع این جدایی ها اصلا به کشمکش ها و جنگ و قتال و این ها کشیده می شود و گاهی موقع کینه هایی در دل ها به وجود می آید که به این سادگی ها این کینه ها برطرف نمی شود و نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. آن گناه چیست؟ نمامی است یعنی چه؟ یعنی سخن چینی. لذا حضرت با این سخن خیلی صریح و با این تهدید بسیار مهم، ما را باز می دارد. بکشیم کنار. مواظب باشیم. گاهی موقع ندانسته و ناخواسته مبتلا به سخن چینی نشویم. حضرت می فرمایند یَا اباذر! لَا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَتَّاتٌ، قُلْتُ وَ مَا الْقَتَّاتُ قَالَ النَّمَّامُ . سخن چین. 📌در جمله بعدی، باز صحبت از همین نمامی گری است. قبلا هم توضیح دادم اینکه حضرت بیشتر به یک مطلبی می پردازند نشان دهنده اهمیت این مطلب است که می خواهند قشنگ، هم آگاهی های ابوذر و دیگران در این زمینه تکمیل بشود و هم انگیزه کافی در آن ها به وجود بیاید. کاملا نظرشان جلب بشود به اهمیت. که اگر از ارزش هاست، خوبی هاست، روی بیاوریم. انجام بدهیم. اگر از ضد ارزش هاست، بدی هاست، فاصله بگیریم. کناره بگیریم. 🔹باز اینجا می فرمایند یَا اباذر! صَاحِبُ النَّمِیمَةِ نمیمه یعنی سخن چینی. مصدر یا اسم مصدر است به این معنا. یَا اباذر! صَاحِبُ النَّمِیمَةِ لَا یَسْتَرِیحُ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الْآخِرَةِ. الله اکبر. اصلا سخن چین، از عذاب خدا در آخرت راحتی ندارد دیگر. خلاصی ندارد دیگر. چون کارش خیلی زشت است. باز توجه کنید برای اینکه زشتی کار را متوجه بشویم، اینجوری نباشد که فقط به این نگاه کنیم که حالا چندتا جمله گفت. مگر چه شده است. نه. این فرهنگ. این روحیه. گاهی موقع با یک جمله، اصلا اساس خیلی چیزها را برهم می زند. یک وضعیت دیگری ایجاد می کند. روابط را به هم می زند. خیلی چیزها را خراب می کند. پس باید مواظب باشیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨تنها از خدا می ترسد و به خدا امیدوار است 🎙 رحمه الله: 🔹 صاحب یقین، امیدی و طمعی به هیچ آفریده ای ندارد و از هیچ، آفریده ای نیز بیمی در او نیست و تنها ترسش از گناهانش است و چنانچه امیدش نیز تنها به بخشش و فضل پروردگارش می باشد. 📚 ، ج 1، ص 210 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔰به مناسبت شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران شهیدشان رضوان‌الله‌تعالی‌علیهم ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹در عواقب این حرکات [حرکات مخلوقات به سوی خداوند متعال] جاهل می‌گوید:‌ ای کاش خلق نمی‌شدم! عالم می‌گوید: کاش هفتاد مرتبه حرکت به مقصد نمایم و بازگردم و حرکت نمایم و شهید حقّ بشوم! به سوی محبوب، ص ۴۶ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره ✅ @bahjat_ir
🌺امیرالمومنین علی عليه السلام :الأَماني تُعمي أعيُنَ البَصائِرِ . 🍀امام على عليه السلام : آرزوها چشمان بصيرت را نابينا مى سازد . 📚نهج البلاغة ، حکمت 275 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌معنای ولایت خدایی 🌺بنده به آن کسی می‌گویند که تسلیم در برابر مالکش باشد، و زمام تدبیر امور خود را بدست او بداند، پس جا دارد که تنها کسانی را بنده بنامیم که علاوه بر عبودیت ذاتیش، عملا هم بنده باشد، و بنده حقیقی چنین کسی است، که خدا هم در باره او می‌فرماید: (وَ عِبادُ الرَّحْمنِ، الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً، بندگان رحمان کسانی هستند که در زمین با تواضع و ذلت قدم بر میدارند) . [۳] 📌و بنا بر این اگر کسی باشد که علاوه بر بندگی ذاتی و عملیش، خدا هم او را بنده خود اتخاذ کرده باشد، یعنی بندگی او را پذیرفته باشد، و با ربوبیتش بوی اقبال کرده باشد، که معنای ولایت خدایی هم، همین است در نتیجه او خودش متولی و عهده دار امور او می‌شود، آن طور که یک مالک امور بنده خود را به عهده دارد. 🌸و عبودیت، خود کلید ولایت خدایی است، هم چنان که کلام ابراهیم هم که گفت: (إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ، وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ، بدرستی سرپرست من خدایی است که کتاب نازل کرده، و سرپرستی صالحان را یعنی آنان که شایستگی ولایت او را دارند، بعهده خود گرفته). [۱] ---------- [۳]: سوره فرقان آیه ۶۳ [۱]: سوره اعراف آیه ۱۹۶ [ترجمه تفسیر المیزان - اشاره - جلد ۱، صفحه ۴۱۸] 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔸اين لقمه به جاى آن لقمه 🔹موسى بن ابى الحسن مى‌گويد: امام رضا علیه السلام فرمود: در ميان بنى اسرائيل چند سال پى در پى قحطى پديد آمد. زنى لقمه نانى داشت، آن را به دهان برد تا بخورد، فقيرى فرياد برآورد: اى كنيز خدا، من گرسنه‌ام. زن با خود گفت: در اين دوران قحطى صدقه مى‌دهم، و آن لقمه را از دهان بيرون آورد و به فقير داد. اين زن كودكى خردسال داشت كه براى جمع آورى هيزم به صحرا رفته بود. گرگى آمد و او را ربود. ▪️در آن حال غوغايى به پا شد و مادر در پى گرگ دويد. خداوند جبرئيل را فرستاد و جبرئيل آن كودك را از دهان گرگ بيرون كشيد و به مادرش باز داد و به او گفت: اين لقمه به جاى آن لقمه. آيا راضى هستى؟ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شیخ صدوق، ص 270 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی و یاران در فرودگاه بغداد 📹 نماهنگ | رهبر انقلاب، روز گذشته: در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ ان‌شاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم... 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اشاره روز گذشته رهبر انقلاب به خصوصیات شخصی حاج قاسم 👆🏻 نگاه کنیم این خصوصیات را در خودمان به وجود بیاوریم اگر نیست، اگر نداریم، این خصوصیات را در خودمان ایجاد کنیم. 📲 پخش اینترنتی فیلم کامل بیانات👇 http://Farsi.Khamenei.ir/live
♨️انسانی با دو چهره و دو زبان حفظه الله: 🔹در جمله بعدی باز به یکی از اموری که باید ازش اجتناب کنیم و خیلی مهم است و متاسفانه می بینیم شاید خیلی ها مبتلا باشند، که نفاق ، حالا اینجا نفاق در عمل است. یَا اباذر! مَنْ کَانَ ذَا وَجْهَیْنِ وَ لِسَانَیْنِ فِی الدُّنْیَا،. ببینید ما یک دووجهین و ذولسانین اعتقادی داریم که به کفر است. یعنی منافق اعتقادی. ملحق به کفر است و جزو کافرین شمرده می شود. اما گاهی موقع، نفاق، اعتقادی نیست. عملی است. در امور زندگی است. 🍀یا اباذر! مَنْ کَانَ ذَا وَجْهَیْنِ دو چهره دارد. یک چهره خوب، مهربان، قربونت بشم، فدات بشوم، بعضی ها که کلیشه ای، به هر کسی که برسند، این جملات پشت سر هم، مثل دستورالعمل استقبال که فدایت شوم، قربانت بشوم، نوکرت هستم، بیچاره ات هستم.. خیلی هم نباید آدم جدی بگیرد چون به همه می گوید. و ذولسانین یا اینجا باید منصوب بخوانیم ذالسانین. دو زبان دارد. یک زبان محبت آمیز. یک زبان ایرادگیرنده. عیب جو. یک چهره خیلی مهربانانه روبرو می شود . تعریف می کند. چهره دیگر هم اصلا ابراز دشمنی می کند. بد می گوید. در حضور فرد تعریف می کند، ابراز احترام می کند. می گوید آدم خوبی است وقتی می رود می گوید فلان فلان شده. هر چیزی دلش می خواهد می گوید. 📌اینجا دو چهره دارد. دو زبان دارد. یعنی چی؟ یعنی منافق. نفاق. ولی خب توجه داشته باشیم که نفاق مراتبی دارد. آن مرتبه اعتقادی اش اصلا فرد از دایره اسلام و ایمان خارج می شود. کافر می شود. اما گاهی موقع هست که فرد مسلمان هست، ولی در عمل نفاق دارد. در معاشرت با مسلمین و مومنین منافقانه رفتار می کند. خیلی مواظب باشیم. آدم اینجوری نباشد که نه نسبت به اصل ایمان و اسلام ما نفاقی نداریم. نه. این شاید می بینید به نفاق عملی، انسان مبتلا باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨چقدر پروردگار به ما لطف دارد. سر تا پا در همه حالات، غرق نعمت و احسان او هستيم. در صحّت و مرض، بى‌نيازى و تهيدستى، آزادى و گرفتارى و غير ذلك. و آن وقت مى‌فهميم كه چقدر ناسپاس بوده و هستيم. 📌چگونه نعمتهاى خدا را نديده بلكه وارونه مى‌ديديم و چقدر خدا به ما نيكوكار بوده و ما نيكي هايش را به بدى و كفران تلافى كرده‌ايم. « انت المحسن و نحن المسيئون » ⚡️اگر نسبت به ديگرى، ما احسان كرده باشيم و طرف، آن را نديده بگيرد، چقدر از نمك نشناسى او منزجريم، در حالى كه وضع خود ما با خدايمان چنين بوده و هست. مثل اين كه خدا به ما هيچ نعمتى نداده است! 📚سرای دیگر، رحمه الله، صفحه 64 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺امیرالمومنین علی عليه السلام :كَذَبَ مَنِ ادّعى الإِيمانَ وهُوَ مَشغوفٌ مِنَ الدُّنيا بِخُدَعِ الأَمانِيِّ وزورِ المَلاهي. 🍀امام على عليه السلام : دروغ مى گويد آن كه ادّعاى ايمان كند ، امّا دل بسته آرزوهاى فريبنده و سرگرمى هاى دروغين دنياست. 📚غرر الحكم : ح 7238 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 396 ح 6702 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✅قسر با عنايات الهى جور در نمى‌آيد. 🎙 رحمه الله: ✨ قسر با عنايات الهى جور در نمى‌آيد، عنايات الهى چه در ناحيۀ توفيقات و افاضات،و چه در ناحيۀ كمالات يا نعمت‌هائى را كه بكسانى مى‌دهد،نمى‌تواند نيمه كاره بوده باشد. 🔷 خداوند نعمت شكسته و نيمه كاره نمى‌دهد؛آن وقت قَسْراً نعمتى بدهد كه قسراً پس از چندى براى هميشه از او بگيرد،اين با عنايت الهى جور نيست و مناسب نيست . 🌺 اينست كه نعمت الهى را بايد دائمى گرفت؛اگر نعمتى داده است دائمى داده است و محبوسيّت ندارد. 📚مهر تابان، صفحه 301 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔥دو چهره و دو زبانه بودن انسان خطرناک است حفظه الله: 🔘هر کسی دو چهره و دو زبان باشد، فَهُوَ ذُو لِسَانَیْنِ فِی النَّارِ. الله اکبر. در روایت آمده است کسی که در این دنیا دو چهره و دو زبان داشته باشد، یک زبان خوب، یک زبان بد، یک زبان تعظیم و یک زبان تحقیر، یک زبان خوش آمدگویی، یک زبان بدگفتن و توهین، فردای قیامت دو زبان دارد. یک زبان از رو، یک زبان از پشت سر که از هر دو زبان، شعله زبانه می کشد. و در روایت اشاره شده است در قیامت معروف می شود به این ویژگی، آن کسی که دو زبان دارد، یکی از جلوی رو و یکی از پشت سر که از هر دو آتش زبانه می کشد. خب این یک عذاب متفاوتی است. یک عذاب شدیدتری است. پس باید برحذر باشیم و مواظب باشیم. 📌یک نکته ای می خواهم بگویم دقت کنید. اینجا یک عذابی ذکر شده فَهُوَ ذُو لِسَانَیْنِ فِی النَّارِ. اینکه فرد جهنمی می شود، اگر همیشگی باشد، یعنی همراه با خلود باشد، این در حقیقت منجر به کفر شده است. پس اینجا باید برحذر باشیم که بعضی مواقع این نفاق عملی کار را به نفاق اعتقادی می کشاند. کم کم منجر به کفر می شود. خروجی اش هم این می شود که طرف وقتی وارد در جهنم می شود، دیگر مخلد در جهنم است و مفتخر و بهره مند از شفاعت نمی شود. 🔹اما اگر جوری باشد که برود در جهنم ولی با شفاعت نجات پیدا کند، حالا باید ببینیم در روایت، دقت کرد آیا داریم کسانی که وارد جهنم بشوند و بعدا با شفاعت آزاد می شوند، گرفتار یک چنین عذاب هایی هم شده باشند یا نه، در عذاب هایشان تخفیفی هست. طبقه اول جهنم، مقداری ملاحظه شان صورت می گیرد، چون آلودگی هایشان هم بیشتر از این نیست. در طبقه اول جهنم پاک بشوند و بهره مند بشوند از شفاعت. حالا اگر این عذاب را هم داشته باشند با شفاعت نجات پیدا کنند آنجا معلوم می شود این نفاق، نفاق عملی است که خوشبختانه منجر به نفاق اعتقادی نشده است. پس خیلی باید مواظب باشیم. خطرناک است. این نفاق ها، کم کم آدم را گرفتار نفاق اعتقادی می کند و انسان را از دایره اسلام و ایمان خارج می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 📌خروج از حجاب‏هاى غفلت يا از طريق آيات آفاقى و انفسى حاصل مى‏شود، چنان‏كه خداوند مى‏فرمايد: «آيات و نشانه‏هاى خويش را در كرانه‏هاى هستى و در جانشان به ايشان بنمايانيم تا برايشان آشكار شود كه او حق است.» يا به واسطه هدايت پيامبران و اولياى الهى- عليهم السّلام-. 🔹از آنجا كه راه اوّل جز براى كسانى كه در پس پرده غفلت از فطرت قرار نگرفته ‏اند براى ديگرى ميسّر نيست، جوياى كمال و سالك راه حقيقت لازم است به هدايت پيامبران و اوليا- عليهم السّلام- يا هدايت كسى كه به وسيله آن‏ها هدايت شده متوسّل شود، تا با عنايت الهى به كمال خويش- كه همان دريدن پرده ‏هاى غفلت و رجوع به فطرت است- برسد و اين هدايت، همان است كه در آيات و روايات «تفقه در دين» ناميده مى ‏شود. ▪️با اين توضيحات روشن مى ‏شود هر كس دين را نفهميده يا فهم دينى ‏اش كم باشد در واقع، دنياى پست و فرو رفتن در غفلت و حجاب را برگزيده است و ناگزير از اهل دنيا محسوب مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج2، ص 73 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom