eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
493 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ویژه ساعت شهادت شهید سلیمانی و یاران در فرودگاه بغداد 📹 نماهنگ | رهبر انقلاب، روز گذشته: در دنیا با حاج قاسم خیلی رفیق بودیم؛ ان‌شاءالله خدا کاری کند که در قیامت هم خیلی رفیق باشیم... 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | اشاره روز گذشته رهبر انقلاب به خصوصیات شخصی حاج قاسم 👆🏻 نگاه کنیم این خصوصیات را در خودمان به وجود بیاوریم اگر نیست، اگر نداریم، این خصوصیات را در خودمان ایجاد کنیم. 📲 پخش اینترنتی فیلم کامل بیانات👇 http://Farsi.Khamenei.ir/live
♨️انسانی با دو چهره و دو زبان حفظه الله: 🔹در جمله بعدی باز به یکی از اموری که باید ازش اجتناب کنیم و خیلی مهم است و متاسفانه می بینیم شاید خیلی ها مبتلا باشند، که نفاق ، حالا اینجا نفاق در عمل است. یَا اباذر! مَنْ کَانَ ذَا وَجْهَیْنِ وَ لِسَانَیْنِ فِی الدُّنْیَا،. ببینید ما یک دووجهین و ذولسانین اعتقادی داریم که به کفر است. یعنی منافق اعتقادی. ملحق به کفر است و جزو کافرین شمرده می شود. اما گاهی موقع، نفاق، اعتقادی نیست. عملی است. در امور زندگی است. 🍀یا اباذر! مَنْ کَانَ ذَا وَجْهَیْنِ دو چهره دارد. یک چهره خوب، مهربان، قربونت بشم، فدات بشوم، بعضی ها که کلیشه ای، به هر کسی که برسند، این جملات پشت سر هم، مثل دستورالعمل استقبال که فدایت شوم، قربانت بشوم، نوکرت هستم، بیچاره ات هستم.. خیلی هم نباید آدم جدی بگیرد چون به همه می گوید. و ذولسانین یا اینجا باید منصوب بخوانیم ذالسانین. دو زبان دارد. یک زبان محبت آمیز. یک زبان ایرادگیرنده. عیب جو. یک چهره خیلی مهربانانه روبرو می شود . تعریف می کند. چهره دیگر هم اصلا ابراز دشمنی می کند. بد می گوید. در حضور فرد تعریف می کند، ابراز احترام می کند. می گوید آدم خوبی است وقتی می رود می گوید فلان فلان شده. هر چیزی دلش می خواهد می گوید. 📌اینجا دو چهره دارد. دو زبان دارد. یعنی چی؟ یعنی منافق. نفاق. ولی خب توجه داشته باشیم که نفاق مراتبی دارد. آن مرتبه اعتقادی اش اصلا فرد از دایره اسلام و ایمان خارج می شود. کافر می شود. اما گاهی موقع هست که فرد مسلمان هست، ولی در عمل نفاق دارد. در معاشرت با مسلمین و مومنین منافقانه رفتار می کند. خیلی مواظب باشیم. آدم اینجوری نباشد که نه نسبت به اصل ایمان و اسلام ما نفاقی نداریم. نه. این شاید می بینید به نفاق عملی، انسان مبتلا باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨چقدر پروردگار به ما لطف دارد. سر تا پا در همه حالات، غرق نعمت و احسان او هستيم. در صحّت و مرض، بى‌نيازى و تهيدستى، آزادى و گرفتارى و غير ذلك. و آن وقت مى‌فهميم كه چقدر ناسپاس بوده و هستيم. 📌چگونه نعمتهاى خدا را نديده بلكه وارونه مى‌ديديم و چقدر خدا به ما نيكوكار بوده و ما نيكي هايش را به بدى و كفران تلافى كرده‌ايم. « انت المحسن و نحن المسيئون » ⚡️اگر نسبت به ديگرى، ما احسان كرده باشيم و طرف، آن را نديده بگيرد، چقدر از نمك نشناسى او منزجريم، در حالى كه وضع خود ما با خدايمان چنين بوده و هست. مثل اين كه خدا به ما هيچ نعمتى نداده است! 📚سرای دیگر، رحمه الله، صفحه 64 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺امیرالمومنین علی عليه السلام :كَذَبَ مَنِ ادّعى الإِيمانَ وهُوَ مَشغوفٌ مِنَ الدُّنيا بِخُدَعِ الأَمانِيِّ وزورِ المَلاهي. 🍀امام على عليه السلام : دروغ مى گويد آن كه ادّعاى ايمان كند ، امّا دل بسته آرزوهاى فريبنده و سرگرمى هاى دروغين دنياست. 📚غرر الحكم : ح 7238 ، عيون الحكم والمواعظ : ص 396 ح 6702 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✅قسر با عنايات الهى جور در نمى‌آيد. 🎙 رحمه الله: ✨ قسر با عنايات الهى جور در نمى‌آيد، عنايات الهى چه در ناحيۀ توفيقات و افاضات،و چه در ناحيۀ كمالات يا نعمت‌هائى را كه بكسانى مى‌دهد،نمى‌تواند نيمه كاره بوده باشد. 🔷 خداوند نعمت شكسته و نيمه كاره نمى‌دهد؛آن وقت قَسْراً نعمتى بدهد كه قسراً پس از چندى براى هميشه از او بگيرد،اين با عنايت الهى جور نيست و مناسب نيست . 🌺 اينست كه نعمت الهى را بايد دائمى گرفت؛اگر نعمتى داده است دائمى داده است و محبوسيّت ندارد. 📚مهر تابان، صفحه 301 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔥دو چهره و دو زبانه بودن انسان خطرناک است حفظه الله: 🔘هر کسی دو چهره و دو زبان باشد، فَهُوَ ذُو لِسَانَیْنِ فِی النَّارِ. الله اکبر. در روایت آمده است کسی که در این دنیا دو چهره و دو زبان داشته باشد، یک زبان خوب، یک زبان بد، یک زبان تعظیم و یک زبان تحقیر، یک زبان خوش آمدگویی، یک زبان بدگفتن و توهین، فردای قیامت دو زبان دارد. یک زبان از رو، یک زبان از پشت سر که از هر دو زبان، شعله زبانه می کشد. و در روایت اشاره شده است در قیامت معروف می شود به این ویژگی، آن کسی که دو زبان دارد، یکی از جلوی رو و یکی از پشت سر که از هر دو آتش زبانه می کشد. خب این یک عذاب متفاوتی است. یک عذاب شدیدتری است. پس باید برحذر باشیم و مواظب باشیم. 📌یک نکته ای می خواهم بگویم دقت کنید. اینجا یک عذابی ذکر شده فَهُوَ ذُو لِسَانَیْنِ فِی النَّارِ. اینکه فرد جهنمی می شود، اگر همیشگی باشد، یعنی همراه با خلود باشد، این در حقیقت منجر به کفر شده است. پس اینجا باید برحذر باشیم که بعضی مواقع این نفاق عملی کار را به نفاق اعتقادی می کشاند. کم کم منجر به کفر می شود. خروجی اش هم این می شود که طرف وقتی وارد در جهنم می شود، دیگر مخلد در جهنم است و مفتخر و بهره مند از شفاعت نمی شود. 🔹اما اگر جوری باشد که برود در جهنم ولی با شفاعت نجات پیدا کند، حالا باید ببینیم در روایت، دقت کرد آیا داریم کسانی که وارد جهنم بشوند و بعدا با شفاعت آزاد می شوند، گرفتار یک چنین عذاب هایی هم شده باشند یا نه، در عذاب هایشان تخفیفی هست. طبقه اول جهنم، مقداری ملاحظه شان صورت می گیرد، چون آلودگی هایشان هم بیشتر از این نیست. در طبقه اول جهنم پاک بشوند و بهره مند بشوند از شفاعت. حالا اگر این عذاب را هم داشته باشند با شفاعت نجات پیدا کنند آنجا معلوم می شود این نفاق، نفاق عملی است که خوشبختانه منجر به نفاق اعتقادی نشده است. پس خیلی باید مواظب باشیم. خطرناک است. این نفاق ها، کم کم آدم را گرفتار نفاق اعتقادی می کند و انسان را از دایره اسلام و ایمان خارج می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 📌خروج از حجاب‏هاى غفلت يا از طريق آيات آفاقى و انفسى حاصل مى‏شود، چنان‏كه خداوند مى‏فرمايد: «آيات و نشانه‏هاى خويش را در كرانه‏هاى هستى و در جانشان به ايشان بنمايانيم تا برايشان آشكار شود كه او حق است.» يا به واسطه هدايت پيامبران و اولياى الهى- عليهم السّلام-. 🔹از آنجا كه راه اوّل جز براى كسانى كه در پس پرده غفلت از فطرت قرار نگرفته ‏اند براى ديگرى ميسّر نيست، جوياى كمال و سالك راه حقيقت لازم است به هدايت پيامبران و اوليا- عليهم السّلام- يا هدايت كسى كه به وسيله آن‏ها هدايت شده متوسّل شود، تا با عنايت الهى به كمال خويش- كه همان دريدن پرده ‏هاى غفلت و رجوع به فطرت است- برسد و اين هدايت، همان است كه در آيات و روايات «تفقه در دين» ناميده مى ‏شود. ▪️با اين توضيحات روشن مى ‏شود هر كس دين را نفهميده يا فهم دينى ‏اش كم باشد در واقع، دنياى پست و فرو رفتن در غفلت و حجاب را برگزيده است و ناگزير از اهل دنيا محسوب مى‏شود. 📚 ترجمه ، ج2، ص 73 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
نهي خيرخواهانه ▪️(فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمِینَ) کلمه ظالمین اسم فاعل از ظلم است، نه ظلمت، که بعضی از مفسرین احتمالش را داده اند، چون خود آدم و همسرش در آیه: (رَبَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا، وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا) الخ، اعتراف بظلم خود کرده اند. 🍀چیزی که هست خدای تعالی این تعبیر را در سوره (طه) مبدل به تعبیر شقاوت کرده در اینجا فرموده: (فَتَکُونا مِنَ الظَّالِمِینَ)، و در آنجا فرموده (فَلا یُخْرِجَنَّکُما مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقی)، و شقاء بمعنای تعب است، هم چنان که خود قرآن آن را تفسیر نموده، و تفصیل داده به اینکه (إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیها، وَ لا تَعْری، وَ أَنَّکَ لا تَظْمَؤُا فِیها وَ لا تَضْحی)، [۱] 📌 از اینجا بخوبی روشن می‌گردد که وبال ظلم نامبرده همان واقع شدن در تعب زندگی در دنیا، از گرسنگی، و تشنگی، و عریانی، و خستگی بوده، و بنا بر این ظلم آدم و همسرش، ظلم بنفس خود بوده، نه نافرمانی خدا، چون اصطلاحا وقتی این کلمه گفته میشود، معصیت و نافرمانی و ظلم بخدای سبحان بذهن می‌رسد. ✅در نتیجه این نیز روشن می‌گردد، که پس نهی نامبرده یعنی (نزدیک این درخت مشوید) نهی تنزیهی، و ارشادی، و خلاصه خیرخواهانه بوده، نه نهی مولوی، که تا نافرمانیش عذاب داشته باشد، (مثل اینکه شما بفرزند خود بگویی) پا برهنه راه مرو، چون ممکن است میخ پای تو را سوراخ کند)، و مخالفت چنین نهیی را معصیت نمی گویند. 👈پس آدم و همسرش بنفس خود ظلم کردند، و خود را از بهشت محروم ساختند، نه اینکه نافرمانی خدا را کرده، و باصطلاح گناهی مرتکب شده باشند. ✍از این هم که بگذریم، اگر نهی خدا، تکلیفی و مولوی بود، باید بعد از آنکه مرتکبش توبه کرد، و توبه اش قبول هم شد، کیفرش نیز برداشته شود، و ما می‌بینیم در مورد آدم این کیفر برداشته نشد، چون توبه کردند، و توبه شان هم قبول شد، ولی به بهشت برنگشتند، و وضعی را که در آنجا داشتند بدست نیاوردند، 🔹 و اگر نهی و تکلیف خدا ارشادی نبود، باید غیر از اثر وضعی و تکوینی، اثر دیگری شرعی نداشته باشد، چون توبه اثر شرعی گناه را از بین می‌برد، و باید در مورد آدم و همسرش نیز اثر شرعی گناه را از بین می‌برد، و دوباره به بهشت بر می‌گشتند، و مقام قرب را بدست می‌آوردند، ولی نیاوردند، پس می‌فهمیم که نهی خدا مولوی نبوده، تنها ارشاد آدم، و خیر خواهی او بوده است. ---------- [۱]: سوره طه آیه ۱۱۹ 📚ترجمه تفسیر المیزان ، جلد ۱، صفحه ۱۹۹ 📌انتشار نکاتی از در کلام رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چرا گاهی به خدا توکل میکنی ولی بی‌فایدست؟ 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌹خدا براي ما خواسته 🎙 رحمه الله : 🌺اگر بدانيم كه بلا را خدا براى ما خواسته ـ خواه براى رفع درجه و اعطاى مقامات و منازل والا و يا براى تكفير و جبران گناه و رفع غلّ و غشّ از انسان ـ ديگر چرا بنده ناراحت و ناراضى باشد؟! * 📚در محضر آیت الله بهجت, جلد سوم, نکته هزار و ششصد و پنجاه و نهم 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌بپرهیز از اینکه امانت دار نباشی و خیانت کار باشی حفظه الله: 🍀یَا اباذر! الْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَةِ آدم در مجلس، مجالست با مومنین باید امانت دار باشد. حرف های مختلفی مطرح می شود. بعضی از این حرف ها، شاید افشاء آن و گفتنش برای دیگران به صلاح کسانی که در آن جلسه هستند نباشد. نباید بگوییم. الْمَجَالِسُ بِالْأَمَانَةِ باید امانت دار باشیم. 🔹وَ إِفْشَاءُ سِرِّ أَخِیکَ خِیَانَةٌ. اما سرّ برادر. یکی از مصادیق سر، همین حرفهایی است که در جلسه مطرح شده. خودمانی بوده و در جلسه یک حرفی را زد. از خودش یک مطلبی را گفت. که اگر ما برویم بگوییم به کسی که در این جلسه بوده، برود این حرف را برای دیگران بگوید، این بنده خدا در معرض خطر قرار می گیرد. مشکلی برایش پیش می آید خلاصه. وَ إِفْشَاءُ سِرِّ أَخِیکَ خِیَانَةٌ خیانت است. این کار را نباید انجام داد. فَاجْتَنِبْ ذَلِکَ بپرهیز از اینکه امانت دار نباشی و خیانت کار باشی. 🌸وَ اجْتَنِبْ مَجْلِسَ الْعَشِیرَةِ . چه جالب. مخصوصا جوامعی که بنیان و اساسش بر عشیره و زندگی عشائری است خیلی باید مواظب باشیم. وَ اجْتَنِبْ مَجْلِسَ الْعَشِیرَةِ مجلس عشیره چه ویژگی ای دارد که حضرت اینجا ما را برحذر داشته اند؟ به نظر می رسد مجلس عشیره در آن زمان ها، الان هم شاید باشد، این ویژگی را دارد که وقتی در آن حضور پیدا می کردند، صحبت از عیب دیگران می کردند. یعنی یک مجلس خودمانی بوده است. ما بخواهیم کارکردهای مجلس عشیره را، کارکردهای عشیره، زندگی عشائری را بیان کنیم، عشیره در زمان گذشته، مثل دسته جات و گروه ها و احزاب زمان ما هستند. یک گروه، یک حزب می نشیند، هی از عیب دیگران می گویند. عشیره خودمانی بودند، هی از عیب دیگران می گفتند. این مجالس مناسب نیست و در آن هم ضمن اینکه عیب دیگران گفته می شود گاهی موقع اسرار دیگران فاش می شود و باید برحذر باشد انسان. به عنوان اینکه خودمانی هستیم و هر حرفی را بخواهم بگویم در عیب جویی از دیگران یا بیان اسرار دیگران. اصلا مناسب نیست و گاهی موقع در این مجلس عشیره، افتخار می کردند به پدران خودشان و ویژگی های عشیره ای خودشان که ما اینجوری هستیم و .. ببینید فضا بسیار غیرسازنده می شده است. غیراخلاقی می شده است. این هم درست نیست. و هم چنین یک ویژگی دیگری که در مجلس عشیره می توانسته وجود داشته باشد این است که فضا، یک فضای منافقانه ای می شده است. آنجا تعریف و تمجید اما پشت سر می بینید که اسرار فاش می شود و امانت داری مراعات نمی شود. پس یک مجلس سازنده ای نیست. 🌺حضرت اینجا می فرمایند وَ اجْتَنِبْ مَجْلِسَ الْعَشِیرَةِ ببینید هر جمله ای که می شنویم، برای حالمان، برای امروزمان یک بهره و استفاده ای داشته باشیم. توضیح دادم مجلس عشیره، آن قالب عشیره را در زندگی امروز خودمان، همین فضاهایی مثل این دسته جات و گروه ها واحزاب و جریاناتی که تشکیل می شود، حالا جریانات سیاسی، فرهنگی و غیر آن.. جریان زده نشویم. سیاسی باز نباشیم. جریان باز نباشیم. بلکه توجه به ارزش ها داشته باشیم. هر جا هستیم، در هر زمانی، در هر مکانی، رویکرد اخلاقی و تربیتی داشته باشیم نسبت به خودمان و دیگران. این از ویژگی های پیامبر و اهل بیت علیهم السلام بوده است. از معارف دینی، قرآنی و روایی هم این به دست می آید که مومن، مسلمان، در هر مکان و هر زمانی، در هر جایگاهی که هست، باید نگاه و رویکرد اخلاقی و تربیتی داشته باشد. هم نسبت به خودش در صدد تربیت خودش و تعالی اخلاقی خودش باشد و هم درباره دیگران. باید یک نقش اخلاقی و تربیتی برای خودمان به شکل مستمر، تعریف کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺امام علی علیه السلام: مَن بَذَلَ جُهدَ طاقَتِهِ بَلَغَ كُنهَ إرادَتِهِ . 🍀امام على عليه السلام : هر كه نهايت توان خود را به كار گيرد، به نهايت خواست خود دست يابد. 📚غرر الحكم : 8785. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قربان شهامت این زن! 🔻روضه خوانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مصیبت حضرت ام‌البنین سلام‌الله علیها در سال 1352 🏴 وفات مادر ادب، حضرت ام البنین علیها السلام تسليت باد. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علبهاالسلام
🏴 وفات مادر ادب، حضرت ام البنین علیها السلام را به همه محبین تسلیت عرض می نماییم و با اهداء صلواتی چشم امید به عنایت فرزند بی بدیلش، حضرت اباالفضل العباس علیه السلام می بندیم. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ماجرای جوان قصاب و دیدار امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف 🎤 آيت_الله_فاطمی_نیا رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌مهم است که انسان در دایره ایمان باشد حفظه الله: 🍀یا اباذر! تُعْرَضُ أَعْمَالُ أَهْلِ الدُّنْیَا عَلَی اللَّهِ، مِنَ الْجُمُعَةِ إِلَی الْجُمُعَةِ ببینید این لفظ، لفظ جمعه، وقتی با ضم میم باشد، جُمُعه بخوانیم یعنی روز هفتم هفته. روز جمعه ما. اما اگر به سکون میم بخوانیم یعنی کل هفت روز. یوم الجُمعه.. در قرآن می خوانیم یوم الجمعه. اینجا دارد اللَّهِ، مِنَ الْجُمُعَةِ إِلَی الْجُمُعَةِ از این روز جمعه تا آن روز جمعه، عرضه می شود اعمال دنیا بر خداوند متعال. خدا اینچنین قرار داده است که اعمال بر او عرضه می شود و خدا نظر می کند. نگاه می کند به این اعمال. در هفته، دو روز است که اعمال بر او عرضه می شود. فِی یَوْمَیْنِ الْإِثْنَیْنِ وَ الْخَمِیسِ روز دوشنبه و روز پنجشنبه. اعمال اهل دنیا. 🔹خدا،اولیا آن ها شاهد هستند اما این عرضه، یک معنای خاصی است و یک توجه خاصی است. گویا توجه بیشتر و به گونه ای متفاوت است. هیچ منافاتی با آن علم شامل و جامع و کامل الهی که همان شاهد بودن است ندارد. مثل مثلا فرض کنید یک حاکمی، یک بزرگی با اینکه اطلاع دارد، روزهایی را قرار می دهد که یک بررسی و نظارت دقیق تری داشته باشد. نگاه دقیق تری به این ها داشته باشد. منافاتی با آن علم و اطلاع الهی ندارد. 🌺الْإِثْنَیْنِ وَ الْخَمِیسِ این نتیجه، تفاوت را نشان می دهد. یعنی در حقیقت یک نظر و نگاهی که نتیجه اش این می شود فَیَغْفِرُ لِکُلِّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ برای هر عبد مومنی، می آمرزد. این خیلی جمله شریفی است. خیلی امیدوار می کند آدم را. اینجا هیچ چیز دیگری ندارد. هیچ مطلب دیگری ندارد عبد مومنی که استغفار کرده باشد. توبه کرده باشد. نه. می فرماید فَیَغْفِرُ لِکُلِّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ. خود ایمان. اینکه انسان در جبهه ایمان باشد. در دایره ایمان باشد این برکات را به دنبال می آورد. که این فرد درست است که این خطا را مرتکب شده است، این لغزش را مرتکب شده است ولی از دایره ایمان خارج نشده است. این مهم است که انسان در دایره ایمان باشد. در دستگاه ایمان باشد. کاری نکند که اعتقادا و عملا از این دایره خارج بشود. این خودش یک مواظبت بزرگ است. یک جهاد است. مجاهدت است. ◾️این تعبیر مطلق است. فَیَغْفِرُ لِکُلِّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ اصلا آدم چه حس خوبی بهش دست می دهد. چه امیدواری ارزشمندی. البته مغرور نباید باشد ولی تلاش کنیم، کوشش کنیم در دستگاه ایمان باشیم... هر جا می خواهیم برویم، هر چه می خواهیم، سعی کنیم در همین دستگاه امام زمان علیه السلام مقصودتان حاصل باشد. دنبال این باشید که هر چه می خواهید در همین دستگاه امام زمان علیه السلام به دست بیاورید. در دستگاه ایمان و جبهه ایمان خلاصه زندگی مان را سپری کنیم. خیلی هدف مهمی است و خیلی مجاهدت لازم دارد. چون عواملی که می خواهد ما را از این دستگاه و از این جبهه خارج کند خیلی قوی و خیلی فراوان است. لذا اگر موفق شویم، ما همین طور در همین جبهه ایمان باقی بمانیم خیلی کار مهمی انجام داده ایم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨بايد هميشه به ياد خدا بود ✍️ براى دوام ذكر، شرح مختصرى يادآورى مى‌شود : 📌اگر تنها نشسته است آگاه باشد كه خداوند حاضر است و با اوست يعنى آن كسى كه او را از مشتى خاك آفريده و الآن بر بساط‍‌ آماده شدۀ او ( زمين ) نشسته است، اگر راه مى‌رود آگاه باشد كه با توانايى خدا داده بر بساط‍‌ او راه مى‌رود . 🔹اگر با كسى سخن مى‌گويد آگاه باشد كه با زبان آفريده شدۀ خدا و با توانايى اوست كه آنچه در نهان دارد آشكار مى‌سازد . و نيز آگاه باشد دو نفر كه خدا سومى آنهاست و اگر چهار نفرند، خداوند پنجمى آنهاست و هكذا . 📌و نيز در سخن گفتن به جاى خودستايى و ستايش از مخلوقى، آيات خداوند و شواهد حكمت او را گويا شود و به جاى شكايت از نرسيدن به پاره‌اى از آرزوهاى نفسانى از نعمتهاى بى‌پايان خداوند دربارۀ خويش و دربارۀ خلق سخن گويد . 🔹اگر در خانه با زن و فرزند است خود و آنها را آفريدۀ پروردگار داند و آنها را نعمت و وسيلۀ انس و يار و معين از طرف خدا شناسد، 📌اگر از خانه بيرون مى‌رود و از پى كسب و كار و تحصيل و معاش سعى مى‌كند آگاه باشد كه با توانايى و مدد خداوندى و براى اطاعت از امر او تلاش مى‌كند تا آن روزى را كه خدايش مقدر و مقرر داشته به دستش برسد 🔹 اگر نزد سفرۀ طعام مى‌نشيند، خوردنيها و آشاميدنيها و كيفيّت آفريده شدن آنها و خواص و منافع آنها و لذات انسانى از آنها و بعد كيفيّت هضم و جزء بدن و موجب قوّت تن شدن آنها را آگاه باشد و همه را از پروردگار حكيم خود داند 👈و هرگاه ساعتى بر او بگذرد و ناآگاهى فوراً به وسيلۀ ذكر زبانى آگاهى دل را تجديد كند؛ يعنى استغفار كند از غفلت گذشته‌اش و شكر كند بر نعمتى كه از آن ناآگاه بود . مثلاً اگر از طعام خوردن ناآگاه بود و آخر كار آگاه شد بگويد : « الحمدللّه من اوّله الى آخره » . 🌸و در خبر است هرگاه حضرت موسى بن جعفر عليه السلام نعمتى را ياد مى‌كرد، به سجده مى‌رفت و شكر مى‌نمود . و از دعاى امام سجاد عليه السلام است : « آگاهى ده مرا براى يادت در ساعت هاى ناآگاهى و قرار ده مرا از آنهايى كه هميشه از تو آگاه و به يادت است و پيمان بندگى تو را نمى‌شكند و ناآگاه از شكر تو نيست » 📚قلب سلیم، رحمه الله، ج 1، ص 351 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🔳امام صادق عليه السلام :نَفَسُ المَهْمومِ لَنا المُغْتَمِّ لظُلْمِنا تَسْبيحٌ ، و هَمُّهُ لأمْرِنا عِبادَةٌ . ▪️امام صادق عليه السلام : كسى كه براى ما نگران باشد و به خاطر ستمى كه بر ما برود غمگين ، نفس كشيدنش تسبيح است و غم خواريش براى ما عبادت . 📚الكافي : 2/226/16 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیهم السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ماجرای شخصی که برای مشکلات اقتصادی به امام زمان متوسل شد. 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom عليه السلام عليهم السلام
📌امر شيطان به بطالت در صورت عجز از كشاندن به حرام 🔳شيطان و نفس اگر ازكشاندن شما به انجام حرام عاجز شوند، تلاش خواهند كرد كه شما را امر به بطالت كنند، مثلاً برو هواى آزاد تنفس كن! برو بالاى شهر، اينجا هوا كثيف است و از اينگونه حرفها. 📚ز ملک تا ملکوت - 3، صفحه 253 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💫از خانه خودمان کار را شروع کنیم. حفظه الله: 🔹فَیَغْفِرُ لِکُلِّ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلَّا . مگر یک دسته. با اینکه مومن است، یک دسته از مومنین هستند که آمرزیده نمی شوند در آن دوشنبه ها و پنجشنبه های هر هفته که خداوند به اعمال اهل دنیا نظر می کند. إِلَّا عَبْداً کَانَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَخِیهِ شَحْنَاءُ. مگر آن بنده ای که بین او و برادر دینی اش، کینه هست. شحنا العداوه امتلئت به النفس. دشمنی ای که نفس را پر کرده باشد. که ما در زبان فارسی به آن کینه می گوییم. کینه آن دشمنی است که دل آدم، نفس آدم پر از آن شده است و به این راحتی ها نمی تواند آن را کنار بگذارد. 🍀فَقَالَ حضرت حق می گوید اتْرُکُوا به ملائکه می گوید. به آن کسانی که موظف و گمارده شده بر این اعمال هستند. اتْرُکُوا عَمَلَ هَذَیْنِ حَتَّی یَصْطَلِحَا . عمل این ها را بگذارید کنار، تا صلح بکنند. یعنی وقتی صلح کردند، آمرزیده می شوند. این هم چه مطلب مهمی است. 🌺پس دقت کنیم اهل کینه نباشیم. حالا این اهل کینه نبودن را از خانواده هایمان شروع کنیم. دوستان وقتی می گوییم برادر مسلمان و برادر ایمانی، در کوچه و خیابان و خلاصه در فضاهای عمومی دنبال برادر ایمانی و مسلمان نباشید. از خانه خودمان کار را شروع کنیم. آن برادری که از یک پدر هستیم، آن برادر مسلمانمان به حساب می آید. آن برادرایمانی است. آن خواهر ایمانی است. از آنجا کار را باید شروع کنیم و متاسفانه، متاسفانه، این کینه، دشمنی، اختلاف، در جامعه زیاد است. در خیلی از خانواده ها مشاهده می شود. و توصیه می کنم به شما، خیرخواهانه، شماهایی که طلبه هستید، سعی کنید با هیچیک از ارحام و بستگانتان مسئله نداشته باشید. این را توجه داشته باشید. حتی اگر خانواده هایتان مشکل دارند، شما در این اختلاف، در این دشمنی همراه نشوید. نمی گویم یک کاری بکنید که حالا به ارحامتان، به پدرتان، به مادرتان، خدای نکرده توهین بشود آن ها اذیت بشوند. نه. با یک مهارتی، کیاستی، خودتان را بکشید کنار. گاهی موقع حتی مشاوره خوبی ارائه بدهید به خانواده خودتان. این ها در روزی ما اثر می گذارد. در زندگی ما اثر می گذارد. درست نیست. قطع رحم است دیگر. قطع رحم هم که دیگر امام سجادعلیه السلام گویا.. که می گویند دیدم سه جا در قرآن، قاطع رحم، مورد لعنت قرار گرفته است. پس مواظب باشیم و این خودش بدبختی است که در بهره مندی و روزی میان خانواده ها اثر می گذارد. اختلافی که در میان ارحام است. این روایت، شامل اینجور اختلافات هم می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ دوشنبه 1400/12/16 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله