eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
503 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹حقیقت عبادت 🎙 رحمه الله : 🌺از جمله چیزهایی که غیر خداوند محسوب شده و باید از آن هم به سوی خداوند منقطع شد، خود عبادت است. حقیقت عبادت، توجه (به معبود) است نه اینکه خودش مستقلا مورد توجه قرار گیرد. 🍀لذا توجه به خود عبادت، معنای عبادت و توجه به خداوند بودنش را از بین می برد. پس لازم است که عابد در عباداتش یاد چیزی جیز پروردگارش نبوده و غیر او را فراموش کند. 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج8، ص74 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :ليسَ مِن شيعَتِنا مَن خَلا ثُمّ لَم يَرُعْ قلبُهُ . 🍀امام كاظم عليه السلام : شيعه ما نيست كسى كه در تنهايى و خلوت ، دلش ترسان [از خدا ]نباشد . 📚بصائر الدرجات : 247/10 . 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🌸شادی و غصه ما به توهم و خیال است 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠با هم بسازیم 🎙 رحمه الله 🌸 خوب است در شئون زندگی [و در مسائل خانوادگی] دستور خدا را ملاک قرار داده و با هم بسازیم، همان خدایی که به هر دو طرف رئوف و مهربان است. 🚫نه اینکه یک طرف[به همسر خود] بگوید، به دستور و میل من باید عمل کنیم، و دیگری نیز بگوید باید به دستور من [عمل شود]. 🔻چرا به فرمان خدا گوش نمی‌کنیم؟! 📚 در محضر بهجت، ج١، ص٢۴٨ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺 چه نعمت بزرگی.. حفظه الله: 🌼 این مقدمه را توجه کنید برویم ببینیم رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم در این زمینه، چه می فرمایند. اولین جمله حضرت این است: یَا اباذر! إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً این تعبیر، چه تعبیر دل انگیزی است. در چندین روایت داریم. یک دفعه بررسی می کردم، ده ها روایت داریم که این تعبیر یا تعابیر نزدیک به این در آن آمده است که وقتی خدا، اراده خیر یک بنده ای را بکند. در این روایت، بیان شده که سه چیز به او می دهد. حالا خیر چیست؟ خیر یعنی خوب. امر خوب. چیز خوب. چه چیزی خیر است؟ چه چیزی خوب است؟ آنی که در راستای هدف خلقت ما باشد و ما را متوقف نکند. مانع از کمال، مانع از حرکت به سوی رسیدن به کمال نشود. بلکه در همان جهت باشد. به ما کمک کند که به آن هدف و غرض خلقت برسیم. به کمالات ماندگار برسیم. هم در دنیا سعادت مند بشویم و هم در آخرت. باز تکرار می کنم خیر، آنی است که باعث سعادت مندی ما هم در دنیا بشود و هم در آخرت. که هم مورد تایید عقل است و هم مورد تایید شرع مقدس و برخورداری از آن یک نعمت به حساب می آید. 🍃یا اباذر! إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً این سه تا را به او می دهد. فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ اول او را فقیه در دین می کند. فقه یعنی شناخت. یعنی دین شناسش می کند. البته منظور از فقه با توجه به آن مواردی که ماده فقه و مشتقاتش استعمال شده است یعنی فهم عمیق همه جانبه. اینجوری نیست که منظور از آن فقه اصطلاحی باشد که یعنی فقط احکام شرعی را بداند. عقاید را هم بداند. اخلاق را هم بداند. همه ابعاد دین را بفهمد. 🔹اینجا یک نکته ای بگویم. منظور از این فقه، لزوما فقه عن اجتهاد نیست. می تواند عن تقلید حاصل شود. دینش را می شناسد. وظیفه دینی. دین هم یعنی بهترین روش زندگی، بهترین سبک زندگی. این روش زندگی، چه جوری زندگی کند، می داند و می فهمد و تشخیص می دهد. حالا یا از روی اجتهاد یا از روی تقلید خدا این را به او می دهد. چه نعمت بزرگی. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔷 کیش مهر 🎙 رحمه الله 🌸این طبقه که با استعداد فطری خود، دل باخته جمال و کمال نامتناهی حق می باشند، خدا را از راه مهر و محبت پرستش می کنند نه از راه امید ثواب یا ترس از عقاب. 🔻 چه پرستش خدا به امید بهشت یا ترس از دوزخ، در حقیقت پرستش همان ثواب یا عقاب است نه پرستش خدای! 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام: لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ 🍀اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، آزمندى به دنيا، بخل ورزى به زيادى، رياكارى در عمل، و خودرأی بودن 📚المواعظ العدديّة، صفحه 263 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❤️رفاقت و همنشینی ❣مطلب دهم👈ادامه مطلب قبل 🌺ویژگی های دوست خوب: 4⃣ دوستی دوطرفه 🔆هَا أَنْتُمْ أُوْلَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا یحِبُّونَکُمْ🔆 📙 آل‌عمران/ 119 شما کسانی هستید که آنها را دوست می‎دارید، اما آنها شما را دوست ندارند. ✅آری، اگر دوستی یک‌طرفه باشد، باعث ذلت و خواری می‎گردد و هرگز برای انسان سودمند نخواهد بود.💯💯 5⃣ دو رو نبودن 💥وَإِذَا لَقُوکُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیکُمْ الْأَنَامِلَ مِنْ الغَیظِ💥 📖 آل‌عمران/ 119 و هنگامی که شما را ملاقات می‎کنند، (به دروغ) می‎گویند: ایمان آورده‎ایم، اما هنگامی که تنها می‎شوند، از شدتِ خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان می‎گزند. 6⃣ خیر خواه بودن 💫یا ایهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِکُمْ لَایأْلُونَکُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَاعَنِتُّمْ💫 📔 آل‌عمران/118 ای کسانی که ایمان آورده‎اید! محرم اسراری از غیر خود، انتخاب نکنید؛ آنها از هر گونه شر و فسادی درباره‎ شما کوتاهی نمی‎کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله 🍁قلب ها از ایمان و نور معرفت، خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید تا برای شما امضا کنیم که امام زمان علیه السلام، آنجا هست. 📚در محضر بهجت، ج 2، ص179 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
✨خدا دارد او را تربیت می کند حفظه الله: 🌺یا اباذر! إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً اگر خدا خیر بنده ای را بخواهد، . فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ اول او را فقیه در دین می کند. دوم َ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا مطمئن باشیم وقتی فقه در دین بیاید وانسان فقیه در دین بشود و دین شناس بشود، نسبت به دنیا دیگر بی رغبت می شود. وَ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا بی رغبت می شود. بی علاقه می شود. منظور این نیست که از دنیا فرار کند و برود در بیابان در غار زندگی کند. نه. زندگی می کند و از امکانات هم به اندازه ای که خدا به او عنایت می کند و در اختیارش قرار می گیرد از طریق حلال استفاده می کند اما دل بستگی ندارد. نه به مالش، نه به جاهش، نه به شهرتش، نه به قدرتش دل بستگی ندارد. خوشا به حال یک چنین انسان هایی. و به دنبالش، وَ بَصَّرَهُ بِعُیُوبِ نَفْسِهِ 🍀ببینیدفقه چه نتایجی به دنبال می آورد. دین شناسی. هم انسان را نسبت به دنیا بی رغبت می کند و هم با بصیرت می کند. بصیرت، روشن بینی درونی است. از عمق وجود، از درونش مشاهده می کند تشخیص می دهد. عیوب خودش را تشخیص می دهد. خیلی خوب است. آدم پیوسته، نبض روحی خودش را بگیرد و پیوسته مواظب باشد. این حالات برای بعضی ها پیش می آید. قشنگ خودشان را در تحت ارزیابی مستمر همه جانبه دارند. همین یک دفعه ای یک جا می خواهد یک مواجهه ای داشته باشد، یک عکس العملی، یک رفتاری، فوری در یک لایه بالاتری از وجود خودش ارزیابی می کند که چه کار کردی؟ این چه رفتاری بود؟ این چه برخوردی بود؟ این چه رفتاری بود؟ تندی خودش را ارزیابی می کند. به صورت مستمر ارزیابی می کند. ببینید دارد سقوط می کند یا دارد ارتقا پیدا می کند و تعالی پیدا می کند. عیب و ایراد خودش را تشخیص می دهد و البته این یک نعمت بی نظیری است که آدم عیب و ایراد خودش را تشخیص بدهد. یک نعمت بزرگ و فوق العاده ای است. فریب خودش را نخورد. 🌸گاهی موقع انسان فریب خودش را می خورد. تسویل. سولت انفسکم. اینکه نفس خودش را و همه آنچه مربوط به او هست را پیش انسان خوب جلوه بدهد و انسان گول بخورد و فریب بخورد. طبیعتا کسی که فقه در دین پیدا می کند و بی رغبت به دنیا می شود، یک بصیرتی پیدا می کند که دیگر نفس نمی تواند او را فریب بدهد و گول بزند. می گوید من خودم را می شناسم که چند مرده حلاجم. این هم یک بیانی در رابطه با این قسمت از بحث که نکته خیلی مهمش آن زهد در دنیاست. توجه داشته باشیم برخواسته از فقه در دین است. فقیه شدن در دین است. و این توفیقی که خداوند در طلبه شدن به ما داده است خیلی قدرش را بدانیم. خوب طلبگی کنیم به این زهد می رسیم و از این بصیرتی که اینجا ذکر شده بهره مند می شویم. چه طلبگی ای می شود. خوش به حال کسی که اینجور طلبگی را به او دهد. خدا دارد او را تربیت می کند. خدا او را فقیه می کند. إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ خدا او را فقیه در دین می کند. وَ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا خدا او زا تزهیدش می دهد بی رغبتی به دنیا را به او می دهد. وَ بَصَّرَهُ بِعُیُوبِ نَفْسِهِ خدا بصیرت به او می دهد. دارد همه جوره با خدا حال می کند. هم در بعد علمی، هم در بعد روحی. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: ✨از مجموع آيات و رواياتى كه.. وارد شده است،مطلوب بودن شب، بيدارى و قيام براى نماز شب، استغفار، قرائت قرآن و سجده معلوم مى‏شود؛ چرا كه داراى ثمرات والاى معنوى است‏... 🌸 از جمله چيزهايى كه بر فضيلت نماز شب و ارزش بسيار آن دلالت مى‏كند آيه «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ»؛ (هيچ كس از پاداشى كه براى ايشان نهفته و مايه چشم روشنى است، اطلاعى ندارد) است. 📚 ترجمه ، ج1، ص191 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام جواد عليه السلام: مَن لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ 🍀هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند 📚ميزان الحكمه جلد3 صفحه 54 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🔹داستان خادم مدرسه علمیه و دیدار با امام زمان علیه السلام 🎙 رحمه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 رحمه الله ✨اگر اهل ایمان پناهگاه حقیقی خود را بشناسند و به آن پناه ببرند، آیا امکان دارد که از آن ناحیه، مورد عنایت واقع نشوند؟ 📚در محضر بهجت، ج2، ص256 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom علیه السلام
❓پرسش: چگونه بفهمیم دلبسته دنیا هستیم یا نه؟ ✅ پاسخ حفظه الله: 📌حرام.به خاطر دنیا آیا مرتکب حرام می شویم یا نه؟ این یک شاخص قوی ای است. اگر به خاطر دنیا مرتکب حرام شدیم دل بستگی داریم. نمی توانیم تحملش کنیم که از دستش بدهیم. این دنیا را ازدست بدهیم. این مال را، این قدرت را، این شهرت را. اما اگر به خاطر دنیا حاضر نشدیم گناه کنیم، زهد واقعی را داریم. 🌸اینکه چه جور زاهد بشویم و چه راهکاری؟ بقیه فرمایشات حضرت را ببینید. فرمایشات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین، آدم را تربیت می کند. آدم همراه بشود. زندگی بکند با فرمایشات حضرت. از نظر فکری و روحی خودش را در اختیار معصوم قرار بدهد. وقتی می گوید اینجوری است، قبول بکند. می گوید این کار را بکن، انجام بدهد. بدون هیچ مبالغه ای آدم تربیت می شود. عوض می شود. متحول می شود. اما اگر تعاملات ما با فرمایشات معصوم صلوات الله علیهم فقط یک تعامل ذهنی باشد، خشک، فکری، دنبال این باشیم که در ذهن خودمان مجموعه ای از بیانات و اصطلاحات و یک جایی اگر لازم شد اظهار فضلی بشود و دست به لحیه ای بکشیم، چیزی خلاصه داشته باشیم. این اصلا فایده ای ندارد. 🍀 اگر همراه بشویم، گویا که الان در مجلس حضرت رسول صلی الله علیه و اله و سلم حضور پیدا کرده ایم و هم مجلس شده ایم با جناب ابوذر، دارد نصیحتش می کند. ابوذر چه جوری گوش می داد؟ چه نتیجه علمی و روحی و عملی در او حاصل می شد؟ به این جمع بندی می رسیم که وقتی این حرفها را می شنید باید اینجور ببینیم. باید اینجور عمل کنم و خروجی اش هم می شد یک تحول همه جانبه مستمر. به گونه ای که افتخار تاریخ اسلام باشد. در مقابل دیگران بگوید پیامبر یک شخصیتی مثل ابوذر تربیت کرده است که از آن زندگی بدوی بیابانی رسیده به اینکه الگویی باشد، افتخاری باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨ طهارت اهدایی 🎙 رحمه الله 🌺مطهرین مردمی هستند که طهارت بر دلهای آنان وارد شده و کسی جز خدا این طهارت را به آنان نداده است چون خدا هر جا سخن از این دلها کرده طهارتش را بخودش نسبت داده است. مثلا یک جا فرموده: "إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً"1 و جایی دیگر فرموده: " وَ لکِنْ یُرِیدُ لِیُطَهِّرَکُمْ" 2 🌸و در قرآن کریم هیچ موردی سخن از طهارت معنوی نرفته مگر آنکه به خدا و یا به اذن خدایش نسبت داده، و طهارت نامبرده جز زوال پلیدی از قلب نیست و قلب هم جز همان نیرویی که ادراک و اراده می‌کند چیزی نمی تواند باشد. 1. خدا همین را خواسته که پلیدی را از شما دور کند، و شما را بنوعی که خودش می‌داند پاک، کند. (سوره احزاب آیه ۳۳). 2. سوره مائده آیه ۶. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۳، صفحه ۸۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام: لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ 🍀اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، آزمندى به دنيا، بخل ورزى به زيادى، رياكارى در عمل، و خودرأی بودن 📚المواعظ العدديّة، صفحه 263 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🔸جاذبه الهی 🎙 رحمه الله 🌸 وقتی انسانی به خدا وصل شد، همه‌اش می‌شود مغناطیس الهی، جذب می‌کند، این شهید است. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌 آیا تمام این بساط فقط برای همین حیات حیوانی و اداره کردن شهوت است؟ 🎙 رحمه الله : 🍀اوّل شرط مجاهده با نفس و حرکت به جانب حق تعالی «تفکّر» است...و تفکر در این مقام عبارت است از آنکه انسان لااقل در هر شب و روزی مقداری- و لو کم هم باشد- فکر کند در اینکه آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کرده، و بدن سالم و قوای صحیحه، که هر یک دارای منافعی است که عقل هر کس را حیران می کند، به او عنایت کرده، و این همه بسط بساط نعمت و رحمت کرده، و از طرفی هم این همه انبیا فرستاده، و کتابها نازل کرده و راهنماییها نموده و دعوتها کرده، آیا وظیفه ما با این مولای مالک الملوک چیست؟ 🌸 آیا تمام این بساط فقط برای همین حیات حیوانی و اداره کردن شهوت است که با تمام حیوانات شریک هستیم، یا مقصود دیگری در کار است؟ آیا انبیاء کرام و اولیاء معظم و حکمای بزرگ و علمای هر ملت که مردم را دعوت به قانون عقل و شرع می کردند و آنها را از شهوات حیوانی و از این دنیای فانی پرهیز می دادند با آنها دشمنی داشتند و دارند، یا راه صلاح ما بیچاره های فرو رفته در شهوات را مثل ما نمی دانستند؟ ✨‏ اگر انسان عاقل لحظه ای فکر کند می فهمد که مقصود از این بساط چیز دیگر است، و منظور از این خلقت عالم بالا و بزرگتری است، و این حیات حیوانی مقصود بالذات نیست. 📚شرح چهل حدیث، ص5 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺ناز دستانم را مي کشند 🍃آیت الله بافقی، آخر عمرشان سکته ای کردند و زمین گیر شدند. در همین حال، سکته دومی هم کردند که دستانشان هم از کار افتاد. غذا در دهانشان می گذاشتند و کار سخت شده بود. 🌸شخصی به عیادتشان رفت و پرسید: آقا حالتان چطور است؟ فرمود : الحمدلله بهتر از این نمی شود. از صبح تا حالا ناز دستانم را هم می کشند و می گویند: دست ها، دیگر لازم نیست شما کار کنید و زحمت بکشید. ما غذا در دهانت می گذاریم. 🌼چقدر زیبا می دیدند.. چون خودشان زیبا بودند، بلاها را هم زیبا می دیدند و هدیه پروردگار. 🔹دیده ها آلوده نبوده است. منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن 📚برگرفته از کتاب سرنوشت انسان: قیامت و حشر، مسعود عالی، ص 217 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
📌چقدر ما احتیاج داریم به یک چنین انسان هایی. حفظه الله: 🌺باید آن آگاهی های کلی (فقهه فی الدین) و بی رغبت بودن فراگیر (وَ زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا) حاصل بشود تا این شناخت و بصیرت جزئی و دقیق ( وَ بَصَّرَهُ بِعُیُوبِ نَفْسِهِ) برای ما حاصل بشود. یک اشراف علمی و یک بی رغبتی فراگیر. آدم آزاد می شود. آگاه آزاد، دیگر قشنگ خودش را ارزیابی می کند. یک حرفی می زند. قشنگ خودش را زیر نظر دارد. یک مطلب و پیشنهادی می شنود می بیند در درون خودش ملاحظه می کند در مقابل این پیشنهاد چه حسی به او دست می دهد. چه واکنشی دارد نشان می دهد. خودش را قشنگ زیرنظر می گیرد. درون و برون خودش را مواظب است. 🍀یا اباذر! مَا زَهِدَ عَبْدٌ فِی الدُّنْیَا إِلَّا أَنْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ آن تعبیر قبلی، برای ما مشخص کرد خداست که عبد را آگاه در دین می کند. خداست که او را زاهد و بی رغبت می کند. خداست که او را با بصیرت می کند نسبت به عیب هایش. حالا در این تعبیر دوم می فرماید مَا زَهِدَ یعنی خدا به او داد و حالا بنده اش دارد از این زهد استفاده می کند. یَا اباذر! مَا زَهِدَ عَبْدٌ فِی الدُّنْیَا إِلَّا أَنْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ، وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ یُبَصِّرُهُ عُیُوبَ الدُّنْیَا وَ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا، وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَی دَارِ السَّلَامِ چقدر ما احتیاج داریم به یک چنین انسان هایی. اولا اینکه خودمان اینجور بشویم و درثانی در جامعه یک چنین انسان هایی باشد. این به برکت زهد حاصل می شود. زهد در دنیا، بی رغبتی در دنیا باعث می شود که آن حکمت در قلب بروید. شکوفا بشود. 🌸این تعبیر اینقدر هوشمندانه و هنرمندانه است که اصلا معنای حکمت را به ما می دهد. حکمت یک امر قلبی است. یک امر فطری است. یعنی آن علمی که ریشه در فطرت دارد. حکمت آگاهی است که ریشه در فطرت دارد. لذا می گوید َانْبَتَ روییدن است. می روید. شکوفا می شود. این علم فطری شکوفا می شود. می شود حکمت قلبی ای که در اختیار فرد قرار گرفته است. از درون، از قلبش علمش می جوشد. این علمی که از درون می جوشد اسمش حکمت است. نه اینکه از ذهن و فکر و خیال و این ها باشد. از قلب است. حقیقت است. منطبق با آن حقایق هستی است. از قلب می جوشد و شکوفا می شود. به برکت آن زهدی که فرد دارد، حکمت از قلبش می جوشد. تعبیر روایت این است: أَنْبَتَ اللَّهُ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ خدا می رویاند حکمت را در قلبش. این رویانیدن به این معناست که در حقیقت حجاب کنار زده می شود و نمایان می شود. وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ خداوند این حکمت را بر زبانش جاری می کند. حرف که می زند، حرفهای پخته. حرفهای درست. محکم . 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ یکشنبه 1400/11/03 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🔷 ثبات و استحکام 🎙 رحمه الله 🌺طهارت قلب عبارت می‌شود از طهارت نفس آدمی در اعتقاد و اراده اش، و زایل شدن پلیدی در این دو جهت، یعنی جهت اعتقاد و اراده و برگشت آن به این است که قلب در آنچه که از معارف حقه درک می‌کند ثبات داشته باشد، 🌼و دستخوش تمایلات سوء نگردد، یعنی دچار شک نشود. بین حق و باطل نوسان نکند، و نیز علاوه بر ثباتش در مرحله درک و اعتقاد، 🍀در مرحله عمل هم که لازمه علم است بر حق ثبات داشته و به سوی هوای نفس متمایل نگردد، و میثاق علم را نقض نکند، و این همان رسوخ در علم است. 📚ترجمه تفسیر المیزان - جلد ۳، صفحه ۸۳ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom