🔻جرأت دستزدن بر تنِ تو، نیست مرا/
چقدر تیر در این پیکر تو جا شده است!
🔻به... چه شقالقمری کرده عمودِ آهن/
فَرق تو تا وسط ابرویِ تو، وا شده است!
( #محرم #روضه #شعر #اباالفضل )
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🔻جرأت دستزدن بر تنِ تو، نیست مرا/ چقدر تیر در این پیکر تو جا شده است! 🔻به... چه شقالقمری کرده عمود
سکینه!
🔻شرمندهام ز روی تو و مادرت رباب/
شرمندهام اگر نرسیده به خیمه آب
🔻قلب مرا ولی تو رها از ملال کن/
آرام جان من! #پسرم_را_حلال_کن
( #محرم #روضه #شعر )
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔻بیدردسر سرگرم سر بود و نشست و/
آنقدر دستوپا زدی تا اینكه پا شد
🔻یكبار بوسیدم گلویت را، چگونه.../
...جایِ همان بوسه دوازده ضربه جا شد؟!
[ #محرم #روضه #شعر #امام_حسین ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #مقاله_نویسی / #چکیده_نویسی
✅ یک #چکیده خوب چه فاکتورهایی باید داشته باشد؟
▪️نگارندهی مقاله در این قسمت عصاره #مقاله خود را حداکثر در حدود 250 کلمه ذکر می کند.
▪️چکیده مقاله مهمترین چیزی است که داوران مجلات و همایش به آن توجه می کنند.
▪️محتوای چکیده شامل این موارد است:
1⃣جمله راهنما و عنوان که به عنوان اصلی اشاره می کند
2⃣ پیشینه
3⃣اهمیت
4⃣ اشاره به مسئله
5⃣سؤال اصلی
6⃣فرضیه
7⃣ مبانی پذیرفته شده
8⃣ روش
9⃣ ذکر نوع منابع
🔟 بیان اهم نتایج و دستاوردها و نوآوری ها
📑در ذیل به یک چکیده تقریبا مناسب اشاره می کنیم:
[1⃣جمله راهنما] نقد نظریه برهانناپذیری وجود خدا
[2⃣پیشنیه] برخی از متکلمان اشاعره، عرفا و روشنفکران معاصر تحت تاثیر علوم طبیعی و تجربی مدعیاند [ 3⃣اشاره به مسئله] که براهین فلسفی یا اصلاً ناممکن یا فاقد کارکرد مثبت است. [ 4⃣اشاره به سؤال اصلی] این مقاله به نقد این رهیافت می پردازد. [ 5⃣مبانی پذیرفته شده و دلایل و رد دلایل منکرین] ابتدا امکان شناخت خداوند و مکاتب گوناگون در آن را بررسی می کند؛ آنگاه بعد از اشاره به آرای منکران براهین فلسفی، ادله آنان را به نقد می کشد که مهم ترین آنان عبارت از امتناع اقامه برهان برای خداوند به دلیل ماهیت و علت نداشتن است. واپسین دلیل مخالفان، تمسک به دلیل نقلی است که ارزیابی خواهد شد.[ 6⃣و 7⃣اشاره به فرضیه یا نتیجه] فرضیه نویسنده در این مقاله، تعمیم برهان به برهان انی و شبه لمی مفید یقین است که اقامه آن برای اثبات خداوند امکان دارد.
[ #آموزش | #نویسندگی | #آموزشی ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
دوستم، محمد بانیانی در «شطحیات» نوشت:
🔴بچه ماهیان پرورشگاهی در بحر محیط!
🔻بعدها در تاریخ خواهند نوشت در روزگاری که دین و کشور زیر شدید ترین حملات و آماج شبهات بود، حوزه علمیه که وظیفه پاسداری و پاسخگویی را به عهده داشت، طلاب را از داشتن گوشی های هوشمند منع کرد و فعالیت های مجازی آنان را محدود؛ در نتیجه اکثر طلاب سال ها بی آن که بدانند خارج از پستوی حجره شان چه می گذرد، در فضایی پاستوریزه بزرگ شدند و وقتی پایشان به جامعه باز شد، مانند بچه ماهیانی بودند که در استخر های پرورش ماهی به دنیا آمده اند و در دریایی از موجودات جدید رها شده اند، در حالی که حتی از یافتن غذای روزمره خود نیز عاجزند...
پ.ن: دو سه سال پیش، مرکز مدیریت حوزه این قانون مضحک را به تحریک برخی تصویب کرد و تا به امروز تغییری صورت نگرفته است.
#محمد_بانیانی
@SHATHYAT
عقل یشمی خالخال پشمی
دوستم، محمد بانیانی در «شطحیات» نوشت: 🔴بچه ماهیان پرورشگاهی در بحر محیط! 🔻بعدها در تاریخ خواهند نو
📸 #عکس
📝پاراف نامهی معاونت امور طلاب دربارهی نمایشگاه کتاب تهران، توسط مدیر مدرسه
🗓اردیبهشت 1395 - مدرسه #حقانی
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📸 #عکس 📝پاراف نامهی معاونت امور طلاب دربارهی نمایشگاه کتاب تهران، توسط مدیر مدرسه 🗓اردیبهشت 1395
📌 #پی_نوشت
قصد نبش قبر ندارم؛ ولی اصولا عادت داریم به حذف صورت مسئله و ایزولیزاسیون محیطهای تربیتی.
نمیگویم هضم جو شویم؛ ولی قطعا بستن محیط هم راه درست نیست. اینکه راه حل چیست، سوالی است که من هم جوابش را کامل نمیدانم. اما قطعا نه هضم درست است و نه این بخشنامهها و پارافهای از بالابهپایین پاستوریزهساز.
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تاملاتی در روششناسی فقه
📣 #اطلاع_رسانی
📌 کلاس « #روش_شناسی_فقه»
📚با محوریت تدریس سهکتاب فقهوعقل و فقهوعرف و فقهومصلحت استاد #علیدوست
👤 توسط حجتالاسلام استاد سیدمهدی موسوی
🗓 از ابتدای سال تحصیلی 97-98
🕰 هر روز (شنبه تا چهارشنبه)؛ ساعت 9-10
🕌مدرسه امام حسین علیهالسلام؛ طبقه اول؛ مدرس4 (قم، صفاییه، کوچه آمار، فرعی اول سمت چپ)
🔐 توضیحاتی دربارهی ضرورت و چرایی:
🌀 eitaa.com/ravesh_feqh/13
💠 کانال اطلاعرسانی و آرشیو صوتها، درسگفتارها، تقریرات و متون پشتیبان کلاس در خبررسان تلگرام و ایتا:
🌐 @ravesh_feqh
عقل یشمی خالخال پشمی
📣 #اطلاع_رسانی 📌 کلاس « #روش_شناسی_فقه» 📚با محوریت تدریس سهکتاب فقهوعقل و فقهوعرف و فقهومصلحت
🔐 #چرایی
📌چرا تامل دربارهی روششناسی فقه؟ 🤔
📌چرا کتب سهگانهی استاد علیدوست؟ 🤔
✅ چرا #روش_شناسی #فقه؟
☘انسان معاصر با انبوهی از پرسشهای فکری و نیازهای اجتماعی، در میان مکتبهای مختلف شرق و غرب گرفتار و سردرگم است. در این میان گروهی معتقدند پاسخ به این پرسشها و نیازهای متعدد فکری، فرهنگی، اجتماعی و... را بایستی در عقلانیت مدرن و بریدهی از وحی جستوجو کرد. اما در مقابل، معتقدیم اسلام و مکتب شیعه، مکتبی کامل و جامع است و برای ابعاد مختلف زندگی آدمی در جهان معاصر، برنامه کاربردی و عملیاتی دارد و «فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است».
☘حکومت اسلامی، نیاز انسان معاصر را پر رنگتر کرده است. اگر تا قبل از این، پاسخ به این سوالات تنها در مقام نظر اهمیت داشت؛ امروزه جامعه اسلامی به صورت بالفعل نیازمند پاسخ به این سوالات در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، فکری و... است تا در عمل پیاده کند.
☘اما چگونگی استخراج این برنامه، پرسشی بجاست که محل تامل اندیشوران دردآشنا قرار گرفته، میگیرد. برای دفاع از مکتب و پاسخگویی حلٓی به مشکل انسان معاصر، لازم است روش منضبط و دقیقی برای این مهم ارائه شود. تا پیش از دوران جدید، فقه و اصول مرسوم، پاسخگویی کاملی به نیازها و سوالات عصر خود داشت؛ اما سوالات جدید که از جنس نظامسازی است، نیازمند تکمیل و ارتقای روشی در عرصه فقه است.
☘ارتقای روشی فقه، بعد از فهم تراث و زمینههای موجود ممکن است. در این میان، برخی دریچههای روششناسانهی فقه، بهمنزلهی گلوگاههای اساسی هستند و تامل در آنها میتواند زیربنای تحولهای روشی را فراهم کند. مهمترین این مباحث عبارت است از: #عقل ، #عرف و #مصلحت .
✅ چرا این سه کتاب؟
☘استاد آیتالله ابوالقاسم #علیدوست، از جمله پیشگامان محققینی هستند که به صورت منضبط و جامع بدین سه موضوع پرداخته و در قالب سهکتاب به جامعه علمی تقدیم کردهاند. کسب جایزه بینالمللی علومانسانیاسلامی به مناسبت «نظریه پردازی فقیهانه در قلمرو نسبت فقه و عقل، عرف و مصلحت» که در این سه کتاب ارائه شده است، شاهدی است بر اتقان و قوت علمی این سه کتاب. ایشان، در قالب این سه کتاب رشته فقه و حقوق اسلامی، موفق شده اند ضمن ارائه نظریه ای جامع در خصوص تعیین مناسبات فقه و علوم انسانی و اجتماعی، مدل مشخصی را برای پیوند میان ایندو ارائه نمایند. بنابراین یکی از بهترین متون مناسب برای تامل در روششناسی فقه، این سه اثر ایشان است.
🌐 @ravesh_feqh
🌐 @aliebrahimpour_ir
حق عقل در اجتهاد - مرتضی مطهری - نشریه مکتب تشیع - 1341 - شماره9.pdf
283.6K
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و #منتشرنشده
📌 «حق #عقل در #اجتهاد»
👤 نوشته استاد شهید آیتالله مرتضی #مطهری
📇 نشریه مکتب تشیع - 1341
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و #منتشرنشده 📌 «حق #عقل در #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیتالل
حق عقل در اجتهاد - مرتضی مطهری - نشریه مکتب تشیع - 1341 - شماره9.doc
126K
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و #منتشرنشده
📌 «حق #عقل در #اجتهاد»
👤 نوشته استاد #شهیدمطهری
📇 نشریه مکتب تشیع - 1341
🌐 @aliebrahimpour_ir
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.pdf
348.4K
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی
📌 «روند آینده #اجتهاد»
👤 نوشته استاد شهید آیتالله سیدمحمدباقر #صدر
📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📝 #دانلود #مقاله #فقهی #اصولی خواندنی و راهبردی 📌 «روند آینده #اجتهاد» 👤 نوشته استاد شهید آیتالله س
روند آینده اجتهاد - شهیدسیدمحمدباقر صدر - نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1.zip
148K
📝 #دانلود متن #مقاله خواندنی و راهبردی
📌 «روند آینده #اجتهاد»
👤 نوشته استاد آیتالله #شهیدصدر
📇 نشریه فقه اهل بیت - بهار1374 - شماره1
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از تاملاتی در روششناسی فقه
📌 #برش_از_کتاب | #نکته_ناب
🔖 #تمام آثار #عقل در آیات و روایات، ارزشی و #مثبت است و در هیچ آیه و روایتی اثر منفی و ناهنجاری به عقل نسبت داده نشده است.
📓 فقهوعقل، علیدوست، ص۴۹.
🌐 @ravesh_feqh
#جزوه / #یادداشت_کلاسی
کلاس #روش_شناسی_فقه ، #جلسه9
📌 #جریان_شناسی منتقدین #فقه و #حوزه از منظر #عقلانیت مدرن
🎤 eitaa.com/ravesh_feqh/58 [صوت جلسه]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ضرورت #تنقیح و #آگاهانه_کردن #روش جریانشناسی
🌺 مشکل اساسی جریان شناسی های موجود و نیاز اصلی جریان شناسی برای تثبیت شدن به عنوان یک دانش میان رشته ای، تنقیح روش شناختی آن است. جریان شناسی تنها زمانی می تواند اعتبار علمی پیدا کند که الگویی آگاهانه و منضبط در روش شناسی خود داشته باشد. هدف این پژوهش نیز آگاهانه کردن فرآیند جریان شناسی است. آگاهانه کردن فرآیند (=سازوکار) جریان شناسی، به معنای احصاء قدم به قدم تمامی مراحل فرآیند و ارتباطات آن ها برای رسیدن به یک برآیند (=نتیجه) –که در اینجا شناخت جریان است- می باشد؛ به عبارت دیگر، در منقح سازی و آگاهانه کردن فرآیند، کوشیده می شود، هرگونه حفره یا خلاء موجود در مسیر فرآیند شناسایی شود؛ حفره و خلاءهایی که ممکن است در ایجاد برآیند و نتیجه، خلل یا آسیب وارد کند. آگاهانه شدن یک فرآیند، غیر از اینکه به آن قدرت تعمیم می دهد و می توان در موقعیت های مشابه برای حل مسائل نظیر، از آن استفاده کرد، برای اعتبارسنجی معرفتی فرآیند زمینه سازی می کند و بر اساس آن می توان فرآیند را منضبط کرد و ارتقا بخشید.
🔖 بخشی از #مقاله / #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.5
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 جایگاه #متغیرشناسی در مطالعات #میان_رشته_ای
🍀 متغیرشناسی علاوه بر طراحی شبکه مسائل، در مرحله ی تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری و سپس مدل سازی نیز، کاربرد دارد. از آنجا که فرضیه تنها بعد از تایید منطق و تئوری صدق تحقیق، به نظریه تبدیل می شود، در مطالعه میان رشته ای، نیازمند منطق متناسب با موضوع، یعنی منطق سیستم ها هستیم. منطق سیستم ها بر اساس سیستم ایده آل، متشکل از متغیرهای ثبوتی و نفس الامری در نسبتی بهینه و دارای انسجام است. (متغیرها+انسجام=منطق سیستم ها) سیستم پویا و زنده، اجزای خود را به گونه ای سامان می دهد که نه تنها حیات خود را تضمین کند (حرکت به سمت کنترل آنتروپی و بی نظمی)، بلکه در مسیر رشد باشد و به نظم مستحکم تری دست یابد. منطق سیستم ها به مثابه پازلی است که تک گزاره های تولیدی از مسائلِ شبکه ی مسائل، در آن جای گذاری می شوند. متغیرها، شیارهای خالی پازل هستند که هر گزاره بایستی در آن شیارها جای گذاری شود. در منطق سیستم ها، زمانی حکم به صحت پازل چیده شده می شود که اجزا در انسجام با یکدیگر باشند و مدلی معنادار را بسازند.
🔖 بخشی از #مقاله / #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.5
🌐 @aliebrahimpour_ir
«از سال 1375 وارد حوزه علمیه قم شدم و ....»
و...
و...
و...
و 1397 در راه سیدالشهدا شهید شدم.
وبلاگ استاد شهید دهقانی؛ کارشناس احکام 👇🏻
🔗 http://talabeh75.blogfa.com/
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 تفاوت استفاده نسبیگرایانه با حقیقتگرایانه از تئوری #انسجام
🍀 تئوری انسجام گروی، پس از ناتوانی و ناامیدی فیلسوفان علم از دستیابی به معرفت مطابق با واقع، در اوایل قرن بیستم ارائه شد. به اعتقاد این دسته از نظریه پردازان، فیلسوف علم صرفا به تحلیل مجموعه ای از ادراکات حسی می پردازد که هیچ راهی برای حقیقی و صادق دانستن آن ها وجود ندارد و صرفا از راه انسجام یک قضیه با مجموعه گزاره ها می توان صادق و حقیقی بودن آن را دریافت. در واقع بر مبنای نظریه انسجام گروی، صدق فقط و فقط در پرتوی انسجام معنا دارد. به عبارت دیگر، عناصر و تک گزاره ها به خودی خود راهی به صدق و کذب ندارند و اساسا صدق و کذب بردار نیستند. چنانکه دانسته شد، استفاده ی منطق سیستم ها از انسجام گروی، بنابر پارادایم علم اسلامی، در بستر مطابقت با واقع است. در واقع انسجام گروی، تئوری صدق قضایا در لایه های بعدی معرفت (لایه ی کشف کلیت و یکپارچگی) است، نه در تمامی لایه ها و مبادی معرفت. انسجام گروی داغ در معرفت شناختی، هر عنصر را به خودی خود فاقد معنا می داند و این انسجام است که به عناصر معنا می بخشد. اما بنابر استفاده منطق شبکه ای از انسجام، تک تک عناصر قبل از آنکه جزئی از مجموعه باشند، از روش و دانش خاص خود، ریشه گرفته و موجه سازی شده اند و در مرحله ی بعدی برای قرار گرفتن در ساختاری شبکه ای، به تئوری صدق ثانوی (انسجام گروی) نیاز پیدا کرده اند. این نکته مهم، فرق اساسی استفاده پارادایم علم اسلامی و پارادایم های رقیب از انسجام گروی است.
🔖 #منطق_سیستم_ها / بخشی از #مقاله #کتاب «منطق #جریان_شناسی » [در دست تالیف]
#گزارش - 97.8.13
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌« #دیاثت_ایمانی و #دیاثت_دینی »
🍁 حضرت آیتاللّه جوادی آملی، دو سال پیش واژهی « #دیاثت_سیاسی» را به ادبیات سیاسی-اجتماعی ما افزودند. این واژه بعد از چندماه به عرصه فرهنگ و #سینما نیز وارد شد و « #دیاثت_فرهنگی» را متولد و جنجالهای فراوانی را بهپا کرد. هرچند برخی اندیشوران با این ادبیات و اصطلاحگذاری اجتماعی موافق نیستند، اما به نظر میرسد این واژه بهخوبی میتواند عمق برخی فجایع را نشان بدهد و از بار معنوی خود برای ایجاد تنبُّه استفاده کند.
🍁 در این میان، شاید -وحتما- بتوان از چیزی به نام «دیاثت ایمانی و دیاثت دینی» نیز نام برد. اگر #دیاثت سیاسی یا دیاثت فرهنگی را مذموم و بد میدانیم، به مراتب دیاثت ایمانی، فاجعهبارتر و مخربتر و مصداق واقعی خَسِرَالآخِرَة است. دیاثت یعنی #بی_غیرتی؛ و چنانچه دیاثت سیاسی یعنی بیغیرتی سیاسی و دادن مملکت به دست اجانب؛ دیاثت دینی و ایمانی یعنی بیغیرتی دینی و دادن دین به اجنبی! دیاثت ایمانی و دینی، یعنی دین و ایمانمان را به چیزی وانهیم که ارزشش را ندارد. دیاثت ایمانی و دینی، یعنی #ایمان_فروشی و معاملهی دین!
🍁 مثلا دیاثت ایمانی میتواند این باشد که تمام هویت و #اسم_و_رسم و زندگی و خانهوکاشانه و محل کارمان و... همهوهمه از #دین باشد و عملی (مثلا #حضور_زنان_در_استادیوم_ورزشی) را در زمانی حرام و ممنوع بدانیم و با تمام وجود با آن مبارزه کنیم و گریبان چاک و فریاد وااسلاما سر دهیم و دقیقا در همین زمان بر اساس بغضهای شخصیمان، آنقدر از این اتاق به آن دفتر و از این جلسه به آن محفل برویم و آتشبیار معرکه شویم که رابطه نهاد عامل با نهاد دین قطع شود و بهخاطر پچپچهای درگوشی ما با پدرمان و اینوآن، روابط دولت با مراجع بگسلد و اندک امیدهای اصلاح نیز به کلی خراب شود.
🍁 اما دقیقا همان عملی که حرامش میدانستیم و قربهالیاللّه برایش گریبان چاک میدادیم، در زمان دیگری توسط عاملان دیگری که حضورشان را الطاف خفیّه -بلکه جلیه- الهی میدانیم، انجام شود و رگمان که باد نکند هیچ، ککمان هم نگزد!
🔥 به نظر نمیرسد این حجم از #رذالت و ایمانفروشی را بتوان با واژهای دیگری غیر از «دیاثت ایمانی» نشان داد.
🍁 البته چنانکه احتمالاً همگی میدانیم، تحقق چنین دیاثتی بسیار دور از ذهن است و چنین چیزی جز در افسانههای مادربزرگهای قصهگوی جابلقا و جابلسا، بعید است پیدا شود. حرف از چنین دیاثتی با این حجم و این مثال، فقط برای ما نقش تذکاری دارد! و چه خوب است تذکار: «وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ». راست گفت خداوند والا و بلندمرتبه.
//پایان//
#یادداشت | #یادداشتک | #حوزه
[انتشار در #خبرگزاری_رسا بااندکی تغییر 👇]
🖇 mobile.rasanews.ir/data?id=585847
🖇 rasanews.ir/detail/News/585847/2067
🌐 @aliebrahimpour_ir [97.8.29]