🏷 عنوان: «شاخصههای فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه»»
✅موضوع: استخراج مدلهای فرهنگی جامعه ایمانی و دولت اسلامی از دعای افتتاح
🔺...جامعه ایمانی و دولت کریمه، هردو از مختصاتی برخوردارند. #از_یک_طرف دولت کریمه، 1.عزتبخش به اسلام و مسلمین، 2.نفاقزدا، 3.زمینهساز مسئولیتپذیری و کار آحاد جامعه و 4.کرامتبخش است.
🔺... #در_مقابل جامعه ایمانی، 1.در برطرفشدن نیازهای فردی متوقف نیست و با تمام وجود برای تشکیل دولت کریمه رغبت دارد. 2.جامعه ایمانی عزتجوست و راه رسیدن به آن را همراهی با امام جامعه میداند. 3.نگاه جامعه ایمانی به دولت، کارگزاری و عاملیت نیست، بلکه دولت را را زمینهساز برای مسئولیتپذیری و کار و تلاش خود میخواهد 4.فرهنگ «حملِ حق» دارد.
(متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید)
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 661
🗓تاریخ نگارش: 12خرداد98
🗒تاریخ انتشار: 13خرداد98
📤 انتشار در خبرگزاری #فارس (9):
🔗 http://fna.ir/da5vci
♻️ چگونه ایدهی نوشتن این یادداشت، شکل گرفت!؟
♻️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/558
🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: «تفسیر جامعهشناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی»
🔺جامعهشناسانهترین مفهوم قرآن و ابتکاریترین مسئله معارف اسلامی در اندیشه اجتماعی است که نمونهی غربی ندارد، مسئله «نفاق» است.
🔺به عقیدهی شهید مطهری، اگر بنا باشد دوران معاصر جهان را،باید عصر جدید را، «عصر نفاق» بنامند.
🔺اساسا نفاق با ساختار اجتماعی، پیوندی عمیق دارد. تا #ساختار_اجتماعی_دینی شکل نگیرد، نفاق ایمانی به وجود نمیآید.
🔺در گام اول انقلاب، دمل چرکین نفاق با تلاشهای بیوقفهی اندیشمندان انقلاب اسلامی نظیر امام خمینی و شهیدمطهری کنترل شد تا اینکه در دهه60 بهطور کلی برچیده شد. با توجه به قویتر شدن ساختارهای دینی انقلاب اسلامی و پیچیدگی روزافزون جامعه و همراهی همیشگی خطر نفاق با هر جریان انقلابی، گام دوم انقلاب نیز بیش از پیش در خطر نفاق است؛ نفاقی که پیچیدهتر از گذشته است و راه مبارزه با آن سختتر از قبل.
✅ متن کامل یادداشت را در خبرگزاری #رسا بخوانید:
🔗 http://rasanews.ir/002YQy
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1694
🗓نگارش: 14خرداد98
🗒انتشار: 18خرداد 98 (9)
🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت
عقل یشمی خالخال پشمی
🏷 عنوان: «تفسیر جامعهشناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی» 🔺جامعهشناسانهترین
98.03.18 (9) - تفسیر جامعهشناختی «نفاق»، ضرورت بنیادین گام دوم انقلاب اسلامی - اجتماعی دینی - رسا.doc
1.12M
#دانلود متن کامل یادداشت
«تفسیر جامعهشناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی»
انتشار در رسا (9) :
http://rasanews.ir/fa/news/609024/
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#دانلود متن کامل یادداشت «تفسیر جامعهشناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی» انتش
«تفسیر جامعهشناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی»
انتشار در رسا (9) :
http://rasanews.ir/fa/news/609024/
دانلود در عقل سرخ:
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/563
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نقد_فیلم « #ما_همه_با_هم_هستیم »
انتشار یافته در خبرگزاری #فارس (20خرداد98):
http://fna.ir/da7d3w
✅ در استوری #سینما_انقلاب - ص1
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نقد_فیلم « #ما_همه_با_هم_هستیم »
انتشار یافته در خبرگزاری #فارس (20خرداد98):
http://fna.ir/da7d3w
✅ در استوری #سینما_انقلاب - ص2
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نقد_فیلم « #ما_همه_با_هم_هستیم »
انتشار یافته در خبرگزاری #فارس (20خرداد98):
http://fna.ir/da7d3w
✅ در استوری #سینما_انقلاب - ص3
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نقد_فیلم « #ما_همه_با_هم_هستیم »
انتشار یافته در خبرگزاری #فارس (20خرداد98):
http://fna.ir/da7d3w
✅ در استوری #سینما_انقلاب - ص4
🌐 @aliebrahimpour_ir
#نقد_فیلم « #ما_همه_با_هم_هستیم »
انتشار یافته در خبرگزاری #فارس (20خرداد98):
http://fna.ir/da7d3w
✅ در استوری #سینما_انقلاب - ص5
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #ما_همه_با_هم_هستیم؛ فیلم پوچ ولی مهمی برای بلوغ سینمایی جامعه ایرانی
📌 مخاطب سینما به فیلم «ما همه با هم هستیم» چه نیازی دارد؟
🍁 با «ما همه با هم هستیم» که عنوان #پربازیگرترین فیلم تاریخ سینمای ایران را یدک میکشد، احتمالا یکی از #ضعیفترین آثار سینمای ایران در سال98 از حیث کارگردانی، متن و حتی بازیگری است که حضورش در تاریخ سینمای ایران، لازم بود.
🍁 فیلم، فاقد #فیلمنامه و #داستان است. فیلم از بازجویی مهران مدیری از مسافران فیلم آغاز میشود، اما تا انتهای فیلم متوجه نمیشویم، این بازجویی برای چیست و این ناکجاآباد که مسافران هواپیما در انتهای فیلم در آن آزاد میشوند، کجاست. برزخ یا جای دیگر؟ #معلوم_نیست. هیچ فراز و فرودی در داستان نیست؛ هیچ #کنش و #واکنش #دراماتیکی نمیبینیم. بدتر از آن اینکه هیچ و تقریبا هیچ #لبخندی روی لبمان نمینشیند و نمیخندیم! محمدرضا گلزار چه کاره است؟ و چرا او مدیری از او هم بازجویی میکند؟ معلوم نیست! خودش به صراحت در فیلم میگوید نمیدانم! گلراز به فیلم اضافه شده تا نامش در تیتراژ باشد؛ خودش هم در بازجویی اعتراف میگوید که گفتند برای یک فیلم بیایم اینجا و من کارهای نیستم! اینقدر تباه؟؟
🍁 فاقد کارگردانی است؛ نه خلاقیتی در #روایت، نه خلاقیتی در #پرداخت. بازیگرانی دور هم جمع شدهاند و دقیقا همان بازی تیپیکالی را ارائه میدهند که در فیلمهای دیگر از آنها سراغ داریم. مدیری بازجو، همان بازجوی ساعت5 عصر و همان متمول هیولاست که اینبار بیشتر مشغول لمباندن است؛ جواد عزتی، همان عزتی سابق. معجونی، گرجستانی، حاتمی و بقیه هم. بدتر از همه گلزار.
🍁 سیدرضا میرکریمی، کارگردان نامآشنا و صاحب سبک که در اینجا تهیهکننده فیلم است، گفته بود « #کمدی_شریف»ی ساخته که فاقد شوخیهای غیراخلاقی است. درست است؛ اما فیلم نه فقط فاقد شوخیهای غیراخلاقی است، بلکه فاقد #هرگونه طنز و کمدی است. نه شخصیت و نه دیالوگ خندهداری وجود ندارد که ما را به خنده وا دارد؛ اما چرا، شاید فقط به پرخوریهای مدیریِ بازجو قدری لبخند بزنیم. نهایتا شاید یکجا یا دو جا بر اساس تداعی معانی شخصی، بخندیم. همین. بلکه اساسا فاقد همه چیز است! بیننده فیلم، نه میخندد، نه از دیالوگها لذت میبرد؛ نه کنش دراماتیکی او را جذب میکند و نه چیزی میآموزد. او صرفا تماشا میکند، چون پول بلیت داده.
🍁 فیلم، انبوهی از بازیگران مشهور سینما را جمع کرده، اما همین پاشنهآشیل کارگردان شده. نتوانسته آنها را پرداخت کند و از آنها بازی بگیرد. احتمال میدهم حتی بیشتر حجم فیلمنامه به معرفی اصل شخصیتها گذشته باشد تا پرداخت شخصیتی آنها. بنابراین طبیعی است که پیشبینی کنیم، مجموعه بازیگران برای برداشت دور هم جمع میشدند و بعد اینکه داستان را مرور میکردند، هرکسی هر چه در چنته داشته، ارائه میداده و بدون اینکه فرصت این وجود داشته باشد که خلاقیتی و مدیریت دقیقی روی شخصیتها وجود داشته باشد، تصویربرداری میشده. نتیجه نیز، همینی شده است که میبینیم.
🍁 «ما همه با هم هستیم»، به برکت نام بازیگرانش، رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را با 600میلیون تومان شکست. خبری که برای آینده سینمای ایران بسیار خوب است. اما چرا؟ به عقیدهی #اقتصاددانان_فرهنگی، تقاضا در عرصه هنر، در #سلیقه ی افراد ریشه دارد. از این منظر، هنر کالایی «تجربی» است، بدین معنی که افراد از طریق #تجربه این کالا را درک کرده و لذت بیشتری کسب میکنند و سلیقه افراد بدین ترتیب شکل میگیرد. بنابراین، پرورش سلیقه، مستلزم #سرمایه_گذاری در زمان و تجربه بوده و هزینهبر است. فروش بالای «ما همه با هم هستیم»، هزینهای است که جامعهی ایرانی، برای رشد سلیقه و ذائقهی خود برای دیدن یک فیلم پوچ و گنگ و بسیار ناقص، پرداخت میکند. این هزینه #باید پرداخت شود تا او رشد کند.
🍁 مخاطب سینما عمومی سینما، برای ما همه با هم هستیم، خرج میکند تا به #بلوغ برسد. وقتی خانوادهای به اسم فیلم کمدی، وارد سینما شود و پول خرج کند و بدون خنده و با دست خالی برگردد، یاد میگیرد به راحتی خود را خرج هر فیلمی نکند. باعث میشود، صرفا به اسم انبوهی از بازیگران پرآوازه که هر کدامشان به تنهایی می توانند عامل فروش یک فیلم باشند، اعتماد نکند. حتی اسم سیدرضا میرکریمی و کمال تبریزی نیز گولش نزند.
🍁 با این تجربهها، یاد میگیریم، قبل از دیدن فیلم، اندکی #تامل کنیم؛ درباره فیلم #سرچ کنیم و با دقت انتخاب کنیم تا پول خود را دور نریزیم؛ حتی اگر مخاطب جدی سینما نیستیم و برای تفریحِ عیدانه و آخر هفته به سینما می رویم. به همین دلیل، دیدن چنین فیلم بدی برای شکلگیری سلیقه هنری جامعه مهم است.//پایان//
♻️ انتشار یافته در خبرگزاری #فارس (20خرداد98):
🔗 http://fna.ir/da7d3w
🌐 @aliebrahimpour_ir #نقد_فیلم #گزارش_نقد_سینما #نقد
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #ما_همه_با_هم_هستیم؛ فیلم پوچ ولی مهمی برای بلوغ سینمایی جامعه ایرانی 📌 مخاطب سینما به فیلم «ما هم
🏷 عنوان: «مخاطب سینما به فیلم «#ما_همه_با_هم_هستیم» چه نیازی دارد؟»
✅موضوع: نقدی فیلم ما همه با هم هستیم، از منظر اقتصاد فرهنگی
🔺 «ما همه با هم هستیم»، اساسا فاقد همه چیز است! بیننده فیلم، نه میخندد، نه از دیالوگها لذت میبرد؛ نه کنش دراماتیکی او را جذب میکند و نه چیزی میآموزد. او صرفا تماشا میکند، چون پول بلیت داده. اما به برکت نام بازیگرانش، رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را با 600میلیون تومان شکست. خبری که برای آینده سینمای ایران بسیار خوب است. اما چرا؟...
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری فارس یا کانال عقل سرخ بخوانید:
https://www.farsnews.com/news/13980320000028
https://t.me/aliebrahimpour_ir/854
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 740
🗓نگارش: 18خرداد98
🗒انتشار: 20خرداد98 (10)
🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت #نقد_فیلم #گزارش_نقد_سینما #نقد
باسمهتعالی
📌 « #سریال_برادرجان»، تفسیر نمایشی دکترین «توحید» قرآن
[گام قابل اعتنای « #برادرجان» در تولید #سریال_دینی]
(قسمت اول از چهار)
🌼 سریال بردارجان، یکی از دینیترین سریالهای تلویزیون جمهوری اسلامی بوده، نقطهی عطفی در تولید هنر دینی محسوب میشود. این از آن جهت نیست که همچون سریالها و فیلمهای تا پیش از این، یک یا چند مفهوم اخلاقی، فقهی یا اعتقادی دین، مثل شیطان، توبه، حقالناس و... را موضوع خود قرار داده باشد؛ بلکه ورای تعاریفی که فیلم اسلامی را در ابژهکردن حقایق اسلامی میدانند، توانست با «انتقال معقول به سطح محسوس»، به مقام خلق «اتمسفر دینی» برسد و جانمایهی دین را بهصورت انضمامی به تصویر بکشد. سریال بردارجان، تصویر نقش «روح توحید» در سطح روابط اجتماعی و خانوادگی است؛ توحیدی که نخ تسبیح تمام مفاهیم و آموزههای دینی و جانمایهی کامل اسلام است.
🌼 آیتالله خامنهای در کتاب معروف «روح توحید» خود، سرچشمه جوشان همه فضائل و کمالات ساخت وجود آدمی و جامعه بشری، اصولی ترین محتوای ادیان، مبشر نجات خلقهای ستمدیده و رها ساز انسان را توحید میدانند. «توحید برخلاف برداشت عامیانهی رایج که آن را صرفا یک نظریه فلسفی و ذهنی تلقی میکند، یک نظریهی زیربنایی در مورد انسان و نیز یک دکترین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است (ص10)».
🌼 برادرجان، توانسته این دکترین را در یکی از سطوح زیست انسان، یعنی سطح نظام اجتماعی و روابط خانوادگی، به تصویر بکشد. ازاینرو، هر یک از شخصیتهای داستان، قطعهای از پازلی را میسازند که در مجموع، حرکت جوهری سیر نظام اجتماعی طاغوتی به توحیدی به تصویر کشیده میشود. بر این اساس، شخصیتها و کنشهای آنان، عموما مصداقی عملی از آیات نظام توحیدی قرآناند و در مجموع، برادرجان را به تفسیر موضوعی تصویری توحید، تبدیل میکنند.
🌼 یکخطی مفهومی برادرجان را میتوان اینگونه نوشت: سیر حرکت خانوادهای که روابط مشرکانه بر آن حکم فرماست به سمت خانوادهی توحیدی. برادرجان، نمایشی است از جمع چند خانواده که نمونهی کوچکی از جامعهاند؛ با انواع روابط نسبی و سببی و معجونی از درگیریها و اختلافات. برادرجان به زیبایی نمایش میدهد که ریشه تعارضات، اختلافات و فسادها، «چندخدایی» انسانهاست (لَوْ كاَنَ فِيهِمَا ءَالهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا(22-انبیا)) و راه حل آن، بازگشت انسان به «خود»، «فطرت» و انجام کارها و فعالیتها بر محور «توحید» است. (تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (64-آلعمران)) بنابراین، بدهی کریم بوستان –که داستان با آن شروع میشود- بهانهای برای شروع فیلم است، نه موضوع اصلی فیلم؛ کریم از میانه فیلم، سهدانگ خود را میگیرد، اما فیلم ادامه دارد.
🌼 در برادر جان، نقش اصلی نداریم. همه اعضا نقش اصلی و اساسی بر عهده دارند و با ارتباطات شبکهای، بر کل جامعهی فیلم اثر میگذارند. بیداری وجدان یک فرد و قیام او برای خدا، بر حرکت و رشد و ارتقای کل اعضای خانواده اثر گذار است.
🌼 انقلاب از آراز شروع میشود (هرچند پیش از او در سالهای دور، در دایی توکلی رخ داده)؛ اما دومینووار تمام افراد را در بر میگیرد. این انقلاب باعث میشود سره از ناسره حتی درونیترین اوصاف تمام اعضای جامعه جدا شود! این انقلاب، زمینهای میشود که درونیات همه افراد بروز پیدا کنند. معرکهای میسازد که کسی نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد و همین موضعگیری، عیار هر فرد را مشخص میکند.
🌼 آراز نماد انقلاب و توبه و مهمتر از آن، استقامت است. آرازی که باید خودش باشد؛ هرچند سرنخواستنش دعوا میشود، ولی باز هم همان کلید حل است. او که یاد گرفته فرار نکند، «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»(30-فصلت) پای حرفش جوانمردانه میایستد. نه میگذارد حق کریم روی زمین بماند و نه اجازه میدهد موتور قایق صاحب غذاخوری را بدزند که اصلا شخص ملاک او نیست که «حق» معیار او شده.
(ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت #نقد_فیلم #گزارش_نقد_سریال #نقد