eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
215 دنبال‌کننده
626 عکس
33 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 | لطفا سند 2030 را اجرا کنید! 🔹اما این‌بار تخته را ترو تمیز کرده بود و با پهنای گچ با خط نستعلیق، به صورت درشت روی تخته نوشته بود «درس قرآن». زیرش هم با خط تحریری، شماره درس و صفحه کتاب را نوشت. این حداقل تاثیری بود که «هویت بازرس» بر حتی کلاس ساده‌ی قرآن مدرسه ابتدایی می‌گذاشت. 🔹بدتر آنکه این اتفاق توسط خودِ مسئولین مدرسه و حداقل با نظارت و تایید عملی آن‌ها -حتی در برخی کلیپ‌ها دیده می‌شود که در مراسم روز معلم- رخ داده است. 🔹فرهنگ در کشور به صورت وخیم با بحران نظارت مواجه و جولان‌گاه هر کس‌و ناکس و هر رفتار خلافی شده و کارآمدی هویتش به‌معنای واقعی از بین رفته. آیا قوه‌قضائیه نقشی در بازیابی سیستم بازرسی و نظارت در دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی ندارد؟! ✍️علی ابراهیم‌پور 🌐 rasanews.ir/002Xom 🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 | حجاب اجباری یا حجاب قانونی؟ 🔹حجاب اجباری در مقابل «حجاب اختیاری» است. اما حجاب قانونی در مقابل «حجاب غیرقانونی». به حکم فطرت، آدمی میل به اختیار دارد و از هرگونه اجبار بیزار است؛ بنابراین با استفاده از اصطلاح حجاب اجباری، پیشاپیش مخالف فطرت و وجدان بودن مسئله را پذیرفته‌ایم! 🔹نقش عرف‌سازی را نباید دست کم گرفت. کم نیستند افرادی که حجاب اسلامی را قلبا قبول دارند، ولی برای آنکه در حلقه دوستان و آشنایان طرد نشوند، زیر بار پذیرش پوششی می‌روند که با جریان رسانه‌ای دشمن، تبدیل به عرف عادی شده است. در واقع عمل این افراد، ریشه در اعتقاد راسخ به بی‌حجابی ندارد. ازاین‌رو عمل صرف را نباید به‌معنای خاصی تأویل برد. ✍️علی ابراهیم‌پور 🌐 rasanews.ir/002XbJ 🆔 @rasanews_agency
🏷 عنوان: «دعای « #دولت_کریمه» یا افتتاح، دعایی برای تمام فصول جامعه ایمانی» ✅موضوع: بررسی محتوای دعای افتتاح و ضرورت مرور هفتگی آن 🔸 بسیاری از نیازهای سیاسی اجتماعی جامعه مهدوی، در این دعا به صورت تفصیلی و دقیق بیان شده است. اینکه این دعا از خود حضرت حجت روایت و توصیه شده است، لزوم توجه به آن در جامعه ایمانی عصر ظهور را تقویت می‌کند. تلاوت این دعا به صورت مکرر، مرور شاخصه‌هاست تا مومنان بیش از پیش به آن‌ها متوجه باشند... 🔸 دعای دولت کریمه، با توجه به محتوای پرظرفیتش، دعایی برای تمام فصول #جامعه_ایمانی، خصوصا در عصر حاضر است. دعای دولت کریمه، باید به یکی از دعاهای رایج و روزمره جامعه ایمانی تبدیل شود و از انحصار ماه رمضان درآید... (متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید) 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1367 🗓تاریخ نگارش: 10خرداد98 🗒تاریخ انتشار: 11خرداد98 📤 انتشار در خبرگزاری #رسا (7): 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/608591 🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: «لطفا سند 2030 را اجرا کنید!» ✅موضوع: نقدی بر ولنگاری آموزش و پرورش 🔸...این حجم از ولنگاری مدرسه و معلم و وادادگی، انسان را به این نقطه می‌رساند که اصلا پیش‌کش! بیایید حداقل در حد سند2030، انسانی تربیت کنید که حداقل‌های انسانی-فرهنگی را رعایت کند و بتواند برای یک تمدن سرباز و پشتیبان کارآمد باشد! (متن کامل را در خبرگزاری رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید) 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 661 🗓تاریخ نگارش: 18اردیبهشت98 🗒تاریخ انتشار: 25اردیبهشت98 📤 انتشار در خبرگزاری (4): 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/606656 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 لطفا را اجرا کنید! ☘️ خاطرم هست در دوران ابتدایی، یکی از اخباری که به اتمسفر مدرسه، کنش دراماتیک می‌داد، خبر آمدن «بازرس» بود. حتی شایعه آن هم کافی بود تا روح و جسم دوباره‌ای به مدرسه تزریق شود! تصویر واضحی از یکی از آن خاطرات در ذهنم اینطور ثبت شده که کلاس چهارم بودیم و زنگ دوم یا سوم، قرآن داشتیم. زنگ قرآنی که معمولا راحت‌ترین زنگ معلم بود؛ می‌نشست و می‌گفت بخوانید و احیانا تمرین‌هایش را حل کنید. اما این‌بار تخته را تروتمیز کرده بود و با پهنای گچ با خط نستعلیق، به صورت درشت روی تخته نوشته بود «درس قرآن». زیرش هم با خط تحریری، شماره درس و صفحه کتاب را نوشت. این حداقل تاثیری بود که «هویت بازرس» بر حتی کلاس ساده‌ی قرآن مدرسه ابتدایی می‌گذاشت. ☘️ کلیپ‌های هم‌شکلی به صورت گسترده در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن، شعری از یک خواننده غیرمجاز زیرزمینی در مدارس همراه با حرکات موزون، هم‌خوانی می‌شود. یکسانی موسیقی و نحوه‌ی اجرای آن، قبل از هر چیز، هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده‌بودن این اتفاق را به ذهن می‌رساند؛ باز هم پروژه‌ای در ادبیات ارتباطات سیاسی که شبیه آن را به‌صورت مکرر -از کنسرت گرفته تا استادیوم- در سال‌های اخیر دیده‌ایم و به‌عنوان دکترین دولت فعلی در فراموشی ذهن جامعه از مسائل اساسی کشور قرار گرفته است. روی سخن با این بُعد از مسئله نیست؛ که قوه‌ی قضائیه بایستی با جدیت نسبت به آن واکنش نشان دهد و ریشه‌های آن را شناسایی نماید. ☘️ در برابر واقعه‌ای که رخ داده، منظرگاه دیگری نیز وجود دارد که هویت نرم آن نباید پشت پرده ابعاد سخت سیاسی گم شود: به‌صورت رسمی در مدارسی که برای آموزش و پرورش نیروی انسانی کشور بنا شده‌اند،اشعاری توسط دانش‌آموزان هم‌خوانی می‌شود که هیچ وتقریباهیچ وجاهت فرهنگی در بافت هیچ وتقریباهیچ فرهنگ کشوری ندارد! دقت کنیم: اشعار به حدی سخیف و مبتذل‌اند که هیچ خانواده‌ای در هیچ نقطه‌ای از جهان امکان ندارد آن را پخش و با هم زمزمه کنند. بدتر آنکه این اتفاق توسط خودِ مسئولین مدرسه و حداقل با نظارت و تایید عملی آن‌ها -حتی در برخی کلیپ‌ها دیده می‌شود که در مراسم روز معلم- رخ داده است. ☘️ لب سند2030 در آموزش و پرورش، «این است که نظام آموزشی باید سبک زندگی را و فلسفه‌ی حیات را بر اساس مبانی غربی به کودک بیاموزد». «دستورات و توصیه‌ها و نکات اصلی موجود در این سند برای آموزش و پرورش این است که آموزش و پرورش باید جوری مناسبات فکری شاگردان را تنظیم کند که فلسفه‌ی زندگی‌شان، اساس زندگی‌شان، مفهوم حیات در نظرشان، طبق تفکّر غربی باشد». ازاین‌رو، سند2030 سرباز و پشتیبان برای غرب تربیت می‌کند. سندی که بتواند سربازهای عملیاتی و کارآمد برای تمدن تربیت کند، بی‌شک سندی منسجم و قابل اعتناست و بدیهی است که انسان شهوت‌ران و فاسد نمی‌تواند سرباز کارآمدی برای تمدن غرب باشد. ☘️ دانش‌آموزی که بازیگر ویدئوکلیپ‌های آن‌ورآبی می‌شود و «هی وقتشه بدی لب‌ات رو»، «وای بدنو ببین جووون بابا!» و امثالهم را زمزمه و همخوانی می‌کند و از نوجوانی خود را در مسیر ابتذال فرهنگی و جنسی قرار می‌دهد (یا بخوانید: قرارش می‌دهند)، سرباز و پشتیبان که هیچ؛ می‌تواند فرد مفیدی برای خود باشد؟ این حجم از ولنگاری مدرسه و معلم و وادادگی، انسان را به این نقطه می‌رساند که اصلا پیش‌کش! بیایید حداقل در حد سند2030، انسانی تربیت کنید که حداقل‌های انسانی-فرهنگی را رعایت کند و بتواند برای یک تمدن سرباز و پشتیبان کارآمد باشد! ☘️ هنوز چند هفته‌ای از خبر خواب‌آلودگی بازرسان شورای پروانه نمایش سینما نگذشته بود که این کلیپ‌ها از مدارس آموزش و پرورش بیرون آمده است. ای‌کاش چند روز بعد اعلام کنند «در سیل‌های اخیر، کل آموزش و پرورش را آب برده است» تا حداقل از درون نسوزیم که بودند افرادی که باید نظارت می‌کردند و نکردند و نمی‌کنند. فرهنگ در کشور به صورت وخیم با بحران نظارت مواجه و جولان‌گاه هر کس‌وناکس و هر رفتار خلافی شده و کارآمدی هویتش به‌معنای واقعی از بین رفته. آیا قوه‌قضائیه نقشی در بازیابی سیستم بازرسی و نظارت در دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی ندارد؟! //پایان// 🖌علی ابراهیم پور 🗓 (نگارش: 18اردیبهشت98 - انتشار: 25اردیبهشت98) 📇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/554 🔗http://rasanews.ir/fa/news/606656 [انتشار در ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: «لطفا سند 2030 را اجرا کنید!» ✅موضوع: نقدی بر ولنگاری آموزش و پرورش 🔗http://rasanews.ir/fa/news/606656 [انتشار در ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
مدل‌های فرهنگی دعای افتتاح 🌺 برنامه #ضیافت ، که با موضوع اندیشه‌های قرآنی در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه چهار پخش می‌شد، دو شب را مهمان استاد بزرگوارم، دکتر #قائمی_نیا بود. 🌺 موضوع این دو جلسه، قرآن و #مطالعات_فرهنگی بود. استاد مقدماتی از طرح کلان #الاهیات_فرهنگی شان را ارائه دادند و درباره‌ی ضرورت آن صحبت کردند. در جلسه دوم هم چند مثال ارائه شد. دو جلسه را دنبال کردم و نت بر داشتم. 🌺 بعد از جلسه دوم، بلافاصله نشستم و مباحث را مرور کردم و سعی کردم با فهم ناقصم، دست‌وپاشکسته، روشی که استاد برای فهم #مدل_های_فرهنگی از متن دارند را در دعای افتتاح پیاده کنم. 🌺 نمی‌دانم چقدر کارم موفقیت‌آمیز بوده و اینکه آیا مسیر را درست رفته‌ام؟! نتیجه در قالب یادداشتی در خبرگزاری #فارس منتشر شد. 🌐 @aliebrahimpour_ir
[In reply to « عقل سُرخ »] 📌 شاخصه‌های فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه» (بخش اول) 🌸 مقام معظم رهبری در دیدار رمضانه‌ی خود با دانشجویان بر زمینه‌سازی برای روی‌کارآمدن «حزب‌اللهی» تاکید کردند. اما شاخصه‌های دولت و حاکمیت اسلامی و حزب‌اللهی چیست که با ترویج آن، بتوان دورنمای تراز اسلام ناب را به نمایش گذاشت؟ برای پاسخ این پرسش، باید مدل‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ایمانی متناسب با دولت حزب‌اللهی را کشف کرد. 🌸 اساسا انسانِ در دنیا (انسان انضمامی)، بدون داشتن امکان زندگی ندارد. نسبت انسان به فرهنگ، مثل نسبت ماهی به آب است؛ انسان‌ها در فرهنگ غوطه‌وراند و در آن زندگی می‌کنند. ، چارچوب‌ها و طرح‌واره‌های ذهنی‌اند که به نحوه اندیشیدن و رفتار افراد جهت می‌دهند. درون‌مایه و باطن دین، مدل‌های فرهنگی دینی است؛ ازاین‌رو قوام جامعه ایمانی،‌ در گرو طرح‌واره‌های فرهنگی است. جامعه نه فقط با اعتقاد دینی، بلکه با سریان مدل‌های فرهنگ دینی در آن، دینی می‌شود. بنابراین، قلب تپنده دولت اسلامی، فرهنگ حاکم بر آن دولت است. 🌸 از ادعیه مورد توصیه‌ی شخص حضرت حجت در ایام ماه مبارک رمضان، است. دعای افتتاح از دو بخش عمده تشکیل شده؛ در بخش اول، حمد الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است؛ اما محور بخش دوم، جامعه اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است. بنابراین به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم متناسب با مفهوم و محتوای دعا، از الفاظ درون دعا، تعبیری را برگزینیم، با توجه به اتمسفر اجتماعی و سیاسی دعا، بهترین عنوان « » باشد. اینکه این دعا از خود طرف خود حضرت توصیه شده، نشان‌گر آن است که محتوای آن درباره‌ی دولت کریمه، دورنمایی است که ایشان از دولت مطلوب اسلامی تصویر می‌کنند. بنابراین دعای «دولت کریمه» یا افتتاح، منبع مناسبی است که از آن می‌توان شاخصه‌ها و مدل‌های فرهنگی حاکم بر جامعه ایمانی در دولت کریمه را استخراج کرد: 🌸🔆 1.جامعه ایمانی، خواهان و پیروزیِ عزت‌مندانه است. اساسا و در فرهنگ جامعه ایمانی نقش پر رنگی دارد. البته محور این نصرت باعزت، ولی و امام است؛ به واسطه‌ی امام جامعه است که جامعه به نصرت باعزت می‌رسد و خدا نیز از طریق ولی جامعه، جامعه را به این مطلوب می‌رساند. جامعه ایمانی به خوبی می‌داند که جز از این طریق، نمی‌تواند به عزت و پیروزی دست یابد. (اللَّهُمَّ اعِزَّهُ وَ اعْزِزْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً) 🌸🔆 2. ، درخواست شدید جامعه ایمانی است. جامعه ایمانی در نیازهای فردی متوقف نیست. با تمام وجود طالب تشکیل دولت است. (نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ) دولت کریمه، چهار ویژگی اساسی دارد: 🌸🔅1.« »: جامعه اسلامی در میان جوامع عزت‌مند است و از آن‌ها به بزرگی یاد می‌شود و آن‌ها با افتخار سر خود را بالا می‌گیرند. اسلام نیز به عنوان یک مکتب جامع که در عمل خود را اثبات کرده، در میان مکاتب فکری و فرهنگی، با عزت است و جوامع به اسلام به عنوان یک مکتب دارای گفتمان و نگاه می‌کنند. عزت اسلام و مسلمین، ناموس دولت کریمه است و روح تمام سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های آن محسوب می‌شود. (تُعِزُّ بِها الإِسْلامَ وَ اهْلَهُ) (ادامه در پست بعدی) 🔗 https://www.farsnews.com/news/13980313000354/ [مطلب در ] 🔗http://fna.ir/da5vci 🌐 @aliebrahimpour_ir 🌐 @aliebrahimpour_ir
[In reply to « عقل سُرخ »] 📌 شاخصه‌های فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه» (بخش دوم) 🌸🔅 2.« »:جامعه ایمانی، همانقدر که عزت خودش برایش مهم است، ذلت نفاق هم برایش اهمیت دارد. دولت کریمه، نفاق‌زدایی و نفاق‌ستیزی را در اصلی‌ترین برنامه‌های خود قرار می‌دهد و در تمامی سیاست‌گذاری‌های خود به آن توجه دارد. نفاق در چنین حکومتی ذلیل و عمیقا بی‌ارزش است و به‌قول معروف، تره هم برایش خرد نمی‌شود. اهل نفاق در چنین دولتی ذلیل می‌شوند و در نتیجه بساطش برچیده می‌شود. در واقع مسئله دولت کریمه، دوگانه‌ی اسلام و کفر نیست؛ مسئله و است! کفر و کافر، روشن و بی‌پرده‌اند و خط‌مشی و برنامه‌ی اسلام در مقابل آن نیز روشن است. اما چالش دولت کریمه و جامعه‌ی ایمانی است که کیانش را تهدید می‌کند. (تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ) 🌸🔅 3.«زمینه‌سازی برای و »: افراد در دولت کریمه، زمینه این را پیدا می‌کنند که به بهترین شکل به مسئولیت‌های ایمانی و اسلامی خود برسند. جامعه ایمانی، دولت را به‌عنوان کارگزار نمی‌خواهد و دنبال این نیست که ساختاری ایجاد کند که نیازهای او را بر طرف کنند؛ بلکه او دولت را می‌خواهد تا بتواند به بهترین شکل مسئولیت‌پذیری کند. اساسا نگاه به دولت به مثابه کارگزار و عامل، در فرهنگ ایمانی جایی ندارد. او از آن جهت به دولت کریمه رغبت دارد که عاشق مسئولیت‌پذیری و فرماندهی سبیل‌الله است. افراد جامعه ایمانی، در تلاشند که با مسئولیت‌پذیری، و دعوت‌کننده‌ی عملی به احکام‌اللّه و اطاعت الهی باشند. به‌عبارتی، فرهنگ کار و مسئولیت به‌قدری بر افراد حاکم است که صرفا دنبال انجام وظیفه نیستند؛ بلکه عمیقا می‌کوشند تمام وجود و افعالشان، کار و تلاش و تولید و خدمت در مسیر حق باشد تا هرکس او را می‌بیند، کار و مسئولیت و اطاعت الهی بیفتد. بنابراین از یک طرف دولت کریمه، کار اصلی خود را زمینه‌سازی برای کار و مسئولیت جامعه قرار می‌دهد و از طرف دیگر، فرهنگ مسئولیت‌پذیری نیز به بهترین شکل خود در جامعه ایمانی موج می‌زند. (وَ تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ وَ الْقادَةِ الى سَبِيلِكَ) 🌸🔅 4. « حقیقی»: دولت کریمه،‌ فقط در عنوان «کریمه» نیست. کرامت این دولت، صرفا ذهنی یا رسانه‌ای فرهنگ درونی جامعه ایمانی نیست؛ بلکه به‌گونه‌ای است که هم زندگی این دنیا و هم آخرت افراد، سرشار از کرامت می‌شود. دولت کریمه، کرامت را همچون نیازهای لایه اول زندگی افراد در نظر گرفته، در تمامی برنامه‌ها می‌کوشد کرامت را حفظ نماید. (تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ) 🌸🔆 3.فرهنگ جامعه ایمانی، حق را یک مسئولیت می‌بیند؛ حق را می‌فهمد، ولی در فهم باقی نمی‌ماند؛ آن را کرده و حرکت می‌کند و مطابق شان آن حق، رفتار و بروز خارجی و عملی دارد. به‌عبارتی در مقابل حق، هماره دغدغه‌ی «حمل» و دارد. (ما عَرَّفْتَنا مِنَ الْحَقِّ فَحَمِّلْناهُ) البته در این مسیر احتمال دارد به دلایل مختلف کوتاهی صورت بگیرد؛ بنابراین اگر در این حملِ حق کم بیاورد، می‌کوشد آن را جبران کند. او واقعا می‌خواهد حقِ حق را ادا کند و آنچه باید انجام دهد را به انجام برساند؛ او با شعار «ما مامور به وظیفه‌ایم»، خود را فریب نمی‌دهد و رسیدن به نتیجه مطلوب اوست؛ ازاین‌رو و ، جزئی از فرهنگ جامعه ایمانی است. (وَ ما قَصُرْنا عَنْهُ فَبَلِّغْناهُ) 🌸مطابق آنچه گفته شد، جامعه ایمانی و دولت کریمه، هردو از مختصاتی برخوردارند. دولت کریمه، 1.عزت‌بخش به اسلام و مسلمین، 2.نفاق‌زدا، 3.زمینه‌ساز مسئولیت‌پذیری و کار آحاد جامعه و 4.کرامت‌بخش است. 🌸 جامعه ایمانی، 1.در برطرف‌شدن نیازهای فردی متوقف نیست و با تمام وجود برای تشکیل دولت کریمه رغبت دارد. 2.جامعه ایمانی عزت‌جوست و راه رسیدن به آن را همراهی با امام جامعه می‌داند. 3.نگاه جامعه ایمانی به دولت، کارگزاری و عاملیت نیست، بلکه دولت را را زمینه‌ساز برای مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش خود می‌خواهد 4.فرهنگ «حملِ حق» دارد. 🌸 بیان این شاخصه‌ها از طرف حضرت حجت (عج) نشان‌گر آن است که بنابر تناسب حکم و موضوع، لازم است جامعه اسلامی به سمت چنین خصوصیاتی حرکت کند تا زمینه برای برپایی دولت کریمه فراهم شود. امروز برای تشکیل دولت حزب‌اللهی، هم معرفی شاخصه‌های آن به مردم ضرورت دارد و هم لازم است فرهنگ متناسب با چنین دولتی، در آحاد ملت تقویت شود.//پایان// 🔗 https://www.farsnews.com/news/13980313000354/ [مطلب در ] 🔗http://fna.ir/da5vci 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: «شاخصه‌های فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه»» ✅موضوع: استخراج مدل‌های فرهنگی جامعه ایمانی و دولت اسلامی از دعای افتتاح 🔺...جامعه ایمانی و دولت کریمه، هردو از مختصاتی برخوردارند. دولت کریمه، 1.عزت‌بخش به اسلام و مسلمین، 2.نفاق‌زدا، 3.زمینه‌ساز مسئولیت‌پذیری و کار آحاد جامعه و 4.کرامت‌بخش است. 🔺... جامعه ایمانی، 1.در برطرف‌شدن نیازهای فردی متوقف نیست و با تمام وجود برای تشکیل دولت کریمه رغبت دارد. 2.جامعه ایمانی عزت‌جوست و راه رسیدن به آن را همراهی با امام جامعه می‌داند. 3.نگاه جامعه ایمانی به دولت، کارگزاری و عاملیت نیست، بلکه دولت را را زمینه‌ساز برای مسئولیت‌پذیری و کار و تلاش خود می‌خواهد 4.فرهنگ «حملِ حق» دارد. (متن کامل را در خبرگزاری رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید) 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 661 🗓تاریخ نگارش: 12خرداد98 🗒تاریخ انتشار: 13خرداد98 📤 انتشار در خبرگزاری (9): 🔗 http://fna.ir/da5vci ♻️ چگونه ایده‌ی نوشتن این یادداشت، شکل گرفت!؟ ♻️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/558 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: «تفسیر جامعه‌شناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی» 🔺جامعه‌شناسانه‌ترین مفهوم قرآن و ابتکاری‌ترین مسئله معارف اسلامی در اندیشه اجتماعی است که نمونه‌ی غربی ندارد، مسئله «نفاق» است. 🔺به عقیده‌ی شهید مطهری، اگر بنا باشد دوران معاصر جهان را،باید عصر جدید را، «عصر نفاق» بنامند. 🔺اساسا نفاق با ساختار اجتماعی، پیوندی عمیق دارد. تا #ساختار_اجتماعی_دینی شکل نگیرد، نفاق ایمانی به وجود نمی‌آید. 🔺در گام اول انقلاب، دمل چرکین نفاق با تلاش‌های بی‌وقفه‌ی اندیشمندان انقلاب اسلامی نظیر امام خمینی و شهیدمطهری کنترل شد تا اینکه در دهه60 به‌طور کلی برچیده شد. با توجه به قوی‌تر شدن ساختارهای دینی انقلاب اسلامی و پیچیدگی روزافزون جامعه و همراهی همیشگی خطر نفاق با هر جریان انقلابی، گام دوم انقلاب نیز بیش از پیش در خطر نفاق است؛ نفاقی که پیچیده‌تر از گذشته است و راه مبارزه با آن سخت‌تر از قبل. ✅ متن کامل یادداشت را در خبرگزاری #رسا بخوانید: 🔗 http://rasanews.ir/002YQy 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 1694 🗓نگارش: 14خرداد98 🗒انتشار: 18خرداد 98 (9) 🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت
98.03.18 (9) - تفسیر جامعه‌شناختی «نفاق»، ضرورت بنیادین گام دوم انقلاب اسلامی - اجتماعی دینی - رسا.doc
1.12M
#دانلود متن کامل یادداشت «تفسیر جامعه‌شناختی « #نفاق »، ضرورت بنیادین #گام_دوم انقلاب اسلامی» انتشار در رسا (9) : http://rasanews.ir/fa/news/609024/ 🌐 @aliebrahimpour_ir
«تفسیر جامعه‌شناختی « »، ضرورت بنیادین انقلاب اسلامی» انتشار در رسا (9) : http://rasanews.ir/fa/news/609024/ دانلود در عقل سرخ: https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/563 🌐 @aliebrahimpour_ir
« » انتشار یافته در خبرگزاری (20خرداد98): http://fna.ir/da7d3w ✅ در استوری - ص1 🌐 @aliebrahimpour_ir
« » انتشار یافته در خبرگزاری (20خرداد98): http://fna.ir/da7d3w ✅ در استوری - ص2 🌐 @aliebrahimpour_ir
« » انتشار یافته در خبرگزاری (20خرداد98): http://fna.ir/da7d3w ✅ در استوری - ص3 🌐 @aliebrahimpour_ir
« » انتشار یافته در خبرگزاری (20خرداد98): http://fna.ir/da7d3w ✅ در استوری - ص4 🌐 @aliebrahimpour_ir
« » انتشار یافته در خبرگزاری (20خرداد98): http://fna.ir/da7d3w ✅ در استوری - ص5 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ؛ فیلم پوچ ولی مهمی برای بلوغ سینمایی جامعه ایرانی 📌 مخاطب سینما به فیلم «ما همه با هم هستیم» چه نیازی دارد؟ 🍁 با «ما همه با هم هستیم» که عنوان فیلم تاریخ سینمای ایران را یدک می‌کشد، احتمالا یکی از آثار سینمای ایران در سال98 از حیث کارگردانی، متن و حتی بازی‌گری است که حضورش در تاریخ سینمای ایران، لازم بود. 🍁 فیلم، فاقد و است. فیلم از بازجویی مهران مدیری از مسافران فیلم آغاز می‌شود، اما تا انتهای فیلم متوجه نمی‌شویم، این بازجویی برای چیست و این ناکجاآباد که مسافران هواپیما در انتهای فیلم در آن آزاد می‌شوند، کجاست. برزخ یا جای دیگر؟ . هیچ فراز و فرودی در داستان نیست؛ هیچ و نمی‌بینیم. بدتر از آن اینکه هیچ و تقریبا هیچ روی لبمان نمی‌نشیند و نمی‌خندیم! محمدرضا گلزار چه کاره است؟ و چرا او مدیری از او هم بازجویی می‌کند؟ معلوم نیست! خودش به صراحت در فیلم می‌گوید نمی‌دانم! گلراز به فیلم اضافه شده تا نامش در تیتراژ باشد؛ خودش هم در بازجویی اعتراف می‌گوید که گفتند برای یک فیلم بیایم اینجا و من کاره‌ای نیستم! اینقدر تباه؟؟ 🍁 فاقد کارگردانی است؛ نه خلاقیتی در ، نه خلاقیتی در . بازیگرانی دور هم جمع شده‌اند و دقیقا همان بازی‌ تیپیکالی را ارائه می‌دهند که در فیلم‌های دیگر از آن‌ها سراغ داریم. مدیری بازجو، همان بازجوی ساعت5 عصر و همان متمول هیولاست که اینبار بیشتر مشغول لمباندن است؛ جواد عزتی، همان عزتی سابق. معجونی، گرجستانی، حاتمی و بقیه هم. بدتر از همه گلزار. 🍁 سیدرضا میرکریمی، کارگردان نام‌آشنا و صاحب سبک که در اینجا تهیه‌کننده فیلم است، گفته بود « »ی ساخته که فاقد شوخی‌های غیراخلاقی است. درست است؛ اما فیلم نه فقط فاقد شوخی‌های غیراخلاقی است، بلکه فاقد طنز و کمدی است. نه شخصیت و نه دیالوگ خنده‌داری وجود ندارد که ما را به خنده وا دارد؛ اما چرا، شاید فقط به پرخوری‌های مدیریِ بازجو قدری لبخند بزنیم. نهایتا شاید یکجا یا دو جا بر اساس تداعی معانی شخصی، بخندیم. همین. بلکه اساسا فاقد همه چیز است! بیننده فیلم، نه می‌خندد، نه از دیالوگ‌ها لذت می‌برد؛ نه کنش دراماتیکی او را جذب می‌کند و نه چیزی می‌آموزد. او صرفا تماشا می‌کند، چون پول بلیت داده. 🍁 فیلم، انبوهی از بازیگران مشهور سینما را جمع کرده، اما همین پاشنه‌آشیل کارگردان شده. نتوانسته آن‌ها را پرداخت کند و از آن‌ها بازی بگیرد. احتمال می‌دهم حتی بیشتر حجم فیلم‌نامه به معرفی اصل شخصیت‌ها گذشته باشد تا پرداخت شخصیتی آن‌ها. بنابراین طبیعی است که پیش‌بینی کنیم، مجموعه بازیگران برای برداشت دور هم جمع می‌شدند و بعد اینکه داستان را مرور می‌کردند، هرکسی هر چه در چنته داشته، ارائه می‌داده و بدون اینکه فرصت این وجود داشته باشد که خلاقیتی و مدیریت دقیقی روی شخصیت‌ها وجود داشته باشد، تصویربرداری می‌شده. نتیجه نیز، همینی شده است که می‌بینیم. 🍁 «ما همه با هم هستیم»، به برکت نام بازیگرانش، رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را با 600میلیون تومان شکست. خبری که برای آینده سینمای ایران بسیار خوب است. اما چرا؟ به عقیده‌ی ، تقاضا در عرصه هنر، در ی افراد ریشه دارد. از این منظر، هنر کالایی «تجربی» است، بدین معنی که افراد از طریق این کالا را درک کرده و لذت بیشتری کسب می‌کنند و سلیقه افراد بدین ترتیب شکل می‌گیرد. بنابراین، پرورش سلیقه، مستلزم در زمان و تجربه بوده و هزینه‌بر است. فروش بالای «ما همه با هم هستیم»، هزینه‌ای است که جامعه‌ی ایرانی، برای رشد سلیقه و ذائقه‌ی خود برای دیدن یک فیلم پوچ و گنگ و بسیار ناقص، پرداخت می‌کند. این هزینه پرداخت شود تا او رشد کند. 🍁 مخاطب سینما عمومی سینما، برای ما همه با هم هستیم، خرج می‌کند تا به برسد. وقتی خانواده‌ای به اسم فیلم کمدی، وارد سینما شود و پول خرج کند و بدون خنده و با دست خالی برگردد، یاد می‌گیرد به راحتی خود را خرج هر فیلمی نکند. باعث می‌شود، صرفا به اسم انبوهی از بازیگران پرآوازه که هر کدامشان به تنهایی می توانند عامل فروش یک فیلم باشند، اعتماد نکند. حتی اسم سیدرضا میرکریمی و کمال تبریزی نیز گولش نزند. 🍁 با این تجربه‌ها، یاد می‌گیریم، قبل از دیدن فیلم، اندکی کنیم؛ درباره‌ فیلم کنیم و با دقت انتخاب کنیم تا پول خود را دور نریزیم؛ حتی اگر مخاطب جدی سینما نیستیم و برای تفریحِ عیدانه و آخر هفته به سینما می رویم. به همین دلیل، دیدن چنین فیلم بدی برای شکل‌گیری سلیقه هنری جامعه مهم است.//پایان// ♻️ انتشار یافته در خبرگزاری (20خرداد98): 🔗 http://fna.ir/da7d3w 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: «مخاطب سینما به فیلم «#ما_همه_با_هم_هستیم» چه نیازی دارد؟» ✅موضوع: نقدی فیلم ما همه با هم هستیم، از منظر اقتصاد فرهنگی 🔺 «ما همه با هم هستیم»، اساسا فاقد همه چیز است! بیننده فیلم، نه می‌خندد، نه از دیالوگ‌ها لذت می‌برد؛ نه کنش دراماتیکی او را جذب می‌کند و نه چیزی می‌آموزد. او صرفا تماشا می‌کند، چون پول بلیت داده. اما به برکت نام بازیگرانش، رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را با 600میلیون تومان شکست. خبری که برای آینده سینمای ایران بسیار خوب است. اما چرا؟... 💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری فارس یا کانال عقل سرخ بخوانید: https://www.farsnews.com/news/13980320000028 https://t.me/aliebrahimpour_ir/854 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 740 🗓نگارش: 18خرداد98 🗒انتشار: 20خرداد98 (10) 🌐 @aliebrahimpour_ir #گزارش_یادداشت #نقد_فیلم #گزارش_نقد_سینما #نقد
باسمه‌تعالی 📌 « »، تفسیر نمایشی دکترین «توحید» قرآن [گام قابل اعتنای « » در تولید ] (قسمت اول از چهار) 🌼 سریال بردارجان، یکی از دینی‌ترین سریال‌های تلویزیون جمهوری اسلامی بوده، نقطه‌ی عطفی در تولید هنر دینی محسوب می‌شود. این از آن جهت نیست که همچون سریال‌ها و فیلم‌های تا پیش از این، یک یا چند مفهوم اخلاقی، فقهی یا اعتقادی دین، مثل شیطان، توبه، حق‌الناس و... را موضوع خود قرار داده باشد؛ بلکه ورای تعاریفی که فیلم اسلامی را در ابژه‌کردن حقایق اسلامی می‌دانند، توانست با «انتقال معقول به سطح محسوس»، به مقام خلق «اتمسفر دینی» برسد و جان‌مایه‌ی دین را به‌صورت انضمامی به تصویر بکشد. سریال بردارجان، تصویر نقش «روح توحید» در سطح روابط اجتماعی و خانوادگی است؛ توحیدی که نخ تسبیح تمام مفاهیم و آموزه‌های دینی و جان‌مایه‌ی کامل اسلام است. 🌼 آیت‌الله خامنه‌ای در کتاب معروف «روح توحید» خود، سرچشمه جوشان همه فضائل و کمالات ساخت وجود آدمی و جامعه بشری، اصولی ترین محتوای ادیان، مبشر نجات خلق‌های ستمدیده و رها ساز انسان را توحید می‌دانند. «توحید برخلاف برداشت عامیانه‌ی رایج که آن را صرفا یک نظریه فلسفی و ذهنی تلقی می‌کند، یک نظریه‌ی زیربنایی در مورد انسان و نیز یک دکترین اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است (ص10)». 🌼 برادرجان، توانسته این دکترین را در یکی از سطوح زیست انسان، یعنی سطح نظام اجتماعی و روابط خانوادگی، به تصویر بکشد. ازاین‌رو، هر یک از شخصیت‌های داستان، قطعه‌ای از پازلی را می‌سازند که در مجموع، حرکت جوهری سیر نظام اجتماعی طاغوتی به توحیدی به تصویر کشیده می‌شود. بر این اساس، شخصیت‌ها و کنش‌های آنان، عموما مصداقی عملی از آیات نظام توحیدی قرآن‌اند و در مجموع، برادرجان را به تفسیر موضوعی تصویری توحید، تبدیل می‌کنند. 🌼 یک‌خطی مفهومی برادرجان را می‌توان اینگونه نوشت: سیر حرکت خانواده‌ای که روابط مشرکانه بر آن حکم فرماست به سمت خانواده‌ی توحیدی. برادرجان، نمایشی است از جمع چند خانواده که نمونه‌ی کوچکی از جامعه‌اند؛ با انواع روابط نسبی و سببی و معجونی از درگیری‌ها و اختلافات. برادرجان به زیبایی نمایش می‌دهد که ریشه تعارضات، اختلافات و فسادها، «چندخدایی» انسان‌هاست (لَوْ كاَنَ فِيهِمَا ءَالهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا(22-انبیا)) و راه حل آن، بازگشت انسان به «خود»، «فطرت» و انجام کارها و فعالیت‌ها بر محور «توحید» است. (تَعالَوْا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (64-آل‌عمران)) بنابراین، بدهی کریم بوستان –که داستان با آن شروع می‌شود- بهانه‌ای برای شروع فیلم است، نه موضوع اصلی فیلم؛ کریم از میانه فیلم، سه‌دانگ خود را می‌گیرد، اما فیلم ادامه دارد. 🌼 در برادر جان، نقش اصلی نداریم. همه اعضا نقش اصلی و اساسی بر عهده دارند و با ارتباطات شبکه‌ای، بر کل جامعه‌ی فیلم اثر می‌گذارند. بیداری وجدان یک فرد و قیام او برای خدا، بر حرکت و رشد و ارتقای کل اعضای خانواده اثر گذار است. 🌼 انقلاب از آراز شروع می‌شود (هرچند پیش از او در سال‌های دور، در دایی توکلی رخ داده)؛ اما دومینووار تمام افراد را در بر می‌گیرد. این انقلاب باعث می‌شود سره از ناسره حتی درونی‌ترین اوصاف تمام اعضای جامعه جدا شود! این انقلاب، زمینه‌ای می‌شود که درونیات همه افراد بروز پیدا کنند. معرکه‌ای می‌سازد که کسی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و همین موضع‌گیری، عیار هر فرد را مشخص می‌کند. 🌼 آراز نماد انقلاب و توبه و مهم‌تر از آن، استقامت است. آرازی که باید خودش باشد؛ هرچند سرنخواستنش دعوا می‌شود، ولی باز هم همان کلید حل است. او که یاد گرفته فرار نکند، «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»(30-فصلت) پای حرفش جوان‌مردانه می‌ایستد. نه می‌گذارد حق کریم روی زمین بماند و نه اجازه می‌دهد موتور قایق صاحب غذاخوری را بدزند که اصلا شخص ملاک او نیست که «حق» معیار او شده. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 « »، تفسیر نمایشی دکترین «توحید» قرآن [گام قابل اعتنای « » در تولید ] (قسمت دو از چهار) 🌼برادرش حق خورده؛ اما برادرش «برادر» است و توهین کسی به برادرش را بر نمی‌تابد. چاووش شعار برادری می‌دهد: برادر نباید برادر را می‌فروخت و برادری که به برادری پشت کرده، ‌دیگر برادر نیست. اما آراز برادری را هم‌عرض حقیقت معنا نمی‌کند. او ورای این ساختارهای خودساخته ذهنی-اجتماعی، برای حقیقت اصالت قائل است. وقتی که از او می‌پرسند برای چه؟ او برای فرار نکردن از حقیقت، حقیقت را به میان می‌کشد. دیگران اما می‌خواهند این کار او را در چارچوب‌های دنیوی –مثل عشق به لیلا- معنا کنند که البته معنا نمی‌دهد. برادری برای او از این حیث که خود یک حقیقت است، معنا دارد، نه چیزی که بتواند با آن حقیقت را کنار بگذارد. حتی زمانی که برادرش او را طرد کرده، او حق برادری به جا می‌گذارد؛ به قیمت جانش. سریال برادرجان، تفسیر نمایشی‌تصویری است از «قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى»(سبا-46) که قهرمان آن آراز است. 🌼 در عین حال، برادرجان، تفسیر نمایشی‌تصویری است از «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ»(29-زمر) و «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يحِبُّونهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ»(165-بقره) که قهرمان آن، حنیف است؛ مردی که اربابان درونی ناسازگاری دارد. به حکم آیه «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في جَوْفِهِ»(4-احزاب)، خدا در دل انسان، دوقلب قرار نداده، ازاین‌رو، دوستی اربابان متضاد در قلب او جمع نمی‌شود و همواره در تنش است. چنین فردی قطعا با کسی که «رَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ» و فقط دل درگرو یک رب دارد، متفاوت است. 🌼 برای حنیف، چاووش نقش ربوبی دارد. چاووش است که زیر دست و پای حنیف را گرفته و به او شخصیت داده. نه فقط دنیای او که آخرتش هم چاووش است. او را «كَحُبِّ اللَّهِ» دوست دارد و می‌پرستد؛ چیزی که حتی یک‌بار هم کاملا واضح آن را می‌گوید و اعتراف می‌کند که خدایش چاووش است. منیژه، زن حنیف وقتی می‌خواهد طلاقش بدهد،‌ می‌پرسد چرا؟ چاووش چه داده که من نمی‌توانم بدهم؟ در واقع می‌پرسد: «أَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ ما لا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً»(76-مائده)؟ اما چاووش برای او خداست! حتی آنجا که باید به دستور چاووش زنش را طلاق بدهد، اول می‌ماند؛ اما می‌بُرد. عشق او به چاووش، مصداق تام و تمامی از بندگی است. آراز را چاقو می‌زند؛ مردم را کتک می‌زند؛ حجره و خانه آتش می‌زند. 🌼 اما این بندگی تا کجاست؟ تا آنجا که با پایانه‌های فطرت او برخورد می‌کند. پایانه‌های وجودی آدمی، او را به سمت فطرتش می‌چرخاند. آنجا که بنزین را ریخته و عرق‌ریزان می‌فهمد بچه در خانه است، آنجاست که می‌یابد نباید فطرتش را کنار بگذارد. اینجاست که توحید در او روزنه باز می‌کند؛ بر سر می‌کوبد و تا مدتی جواب تلفن خدای سابقش –چاووش- را هم نمی‌دهد. 🌼 فیلم با سوژه طلب‌کاری و بدهکاری شروع می‌شود، اما این لایه ابتدایی فیلم است. که فیلم قدری پس از میانه این مسئله را حل می‌کند و حق به حق‌دار می‌رسد و تمام. ولی آیا مگر زندگی با اجرای عدالت به اتمام می‌رسد؟ کریم، جواب بدری را چه بدهد که بین پسرانش جدایی انداخته؟ ستار که تا پیش از این، برای حق پدرش تندی می‌کرد، غذا به دست می‌رود حجره. دعوا را می‌بیند. می‌گوید «پس چرا حال ما خوب نیست؟» راست می‌گوید. او فکر می‌کرد با احقاق حق، همه چیز خوب می‌شود؛ اما نشد. از همینجاست که تا پایان فیلم، ستار تندوتیز اول، به ستار آرام تبدیل می‌شود. او می‌فهمد که مشکل در نظام حاکم بر خانواده است؛ از همینجاست که او مطیع پدر می‌شود و حتی راضی می‌شود که کریم، کل سه‌دانگ را بیندازد پشت قباله‌ی لیلا و به اسم آراز کند تا شاید بشود عامل نزدیکی دو برادر از هم دور شده. فیلم با اجرای عدالت تمام نمی‌شود؛ فیلم باید نظام خانواده و در واقع، نظام اجتماعی را حل کند! (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 « »، تفسیر نمایشی دکترین «توحید» قرآن [گام قابل اعتنای « » در تولید ] (قسمت سه از چهار) 🌼 بنابراین فیلم بدون حل مسئله چاووش و حنیف تمام نشدنی است. حنیف باید ببرد و چاووش نیز. حنیف از چاووش و چاووش از شیطان درون و خودمحوری اش. چاووش و حنیف که فطرت و حق را شوخی می‌گیرند و آشکارا به نصیحت‌ها و تذکرات این‌وآن می‌هندند «اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا»(70-انعام) و روابط برساخته دنیوی، آن‌ها را مغرور کرده، باید متوجه شوند و تا نشوند، فیلم به سرانجام نمی‌رسد. آنگاه توبه حنیف آشکار می‌شود که آشکارا در برابر خدای سابقش –چاووش- می‌ایستد و به‌قول چاووش «گندگی می‌کند». می‌ایستد که نرو و باج نده. او همانطور که روزی آراز را به خاطر حق‌گویی، زیر مشت و لگد گرفت و خونی کرد، زیر مشت و لگد چاووش می‌رود و خونین می‌شود، اما از موضع حقش، عقب نمی‌نشیند. 🌼 دایی توکل چاووش را می‌کشد کنار. به او می‌گوید که عاقبت مسیر تو، تنهایی و بی‌کسی‌ای است که نصیب من شده. به خرجش نمی‌رود. او که مصداقی از فرهنگ جامعه و خانواده طاغوتی است، سلوک و نشانه‌های آشکار تجربیات دایی توکل را، مستکبرانه رد می‌کند؛ انگار که آن‌ها را نشنیده. بنابراین او باید در فیلم، نتیجه این استکبار که عذاب الیمی برایش به ارمغان می‌آورد را ببیند و می‌بیند: «وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا وَلَّى مُسْتَكْبِراً كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْها كَأَنَّ في أُذُنَيْهِ وَقْراً فَبَشِّرْهُ بِعَذابٍ أَليمٍ» (7-لقمان) اویی که خود را برتر از همه می‌دانست و قدرت خود را به رخ همه –حتی برادر خونی‌اش آراز- می‌کشد «فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ قالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً»(15-فصلت)، باید نتیجه عمل خود را ببیند. همان هنگام که آراز در کافه‌ی روی دریاچه، عاجزانه به عکس پدر نگاه می‌کند که به خواب من بیا؛ چاووش در تنهایی خود فریاد می‌زند که به خواب من نیا! پدر اینجا بدری نیست؛ عامل و نماد توجه به «حق» است. او حق‌مدار شده و پدر را می‌طلبد و این نمی‌خواهد استکبار درون را کنار بگذارد و از پدر فرار می‌کند. 🌼 این خدایانی که چاووش دور خود جمع کرده، حیات ندارند و «لَهِيَ الْحَيَوانُ»(64-عنکبوت) نیست. این نظامی که او تعریف کرده و گُندگی می‌کند و در آن، پسر خوب حاج بدری شده، پوچ و پوک است. هرچقدر هم دست‌وپا می‌زند، چیزی برایش نمی‌ماند. تا آنجا که عاطفه به او می‌گوید که «دیگر وقت پسرخوب بودنش تمام شده». شبکه‌ی عنکبوتی که چاووش با حنیف برای خودش ساخته، از آن حیث که طاغوتی و «مِنْ دُونِ اللَّهِ» است، سست‌بنیاد است. بنابراین فرو می‌ریزد چراکه «إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ »(41-عنکبوت). 🌼 اساسا ساختار روابط عنکبوتی باید کنار برود تا ساختار توحیدی حاکم شود. توحید است که آرامش می‌دهد و خواب را به چشمان بی‌خواب آراز بر می‌گرداند. توحید است که مانا و «فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْض»(17-رعد) است. توحید قطب‌نمایی است که همه را میزان می‌کند. روزی دایی‌توکل را؛ بعد آراز را؛ بعد حنیف را و حالا باید چاووش. برادر جان، تفسیر نمایشی‌‌تصویری است از «مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً»(124-طاها) که قهرمان آن چاووش است. 🌼 «آدم‌ها همیشه نیاز به بزرگتر دارند»؛ این جمله کریم بوستان به توکل است. شما به جای «بزرگتر» بخوانید «ولی». در این نظام توحیدی خانواده، بعضی، بر بعضی ولایت دارند. تا این بزرگتر نباشد، نظام به سامان نمی‌رسد. این بزرگتر است که تذکر می‌دهد و بر مشکلات اشراف دارد: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»(71-توبه). همان کاری که کریم بوستان برای توکل و خانواده بدری کرد. این را به توکل می‌گوید که او باید برای چاووش و بچه‌های بدری، بزرگتری کند. بعد از اینکه حلیمه می‌شود تکیه‌گاه توکل و به سامان درونی می‌رسد، به خوبی می‌تواند این وظیفه را انجام دهد. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 « »، تفسیر نمایشی دکترین «توحید» قرآن [گام قابل اعتنای « » در تولید ] (قسمت چهارم (آخر) از چهار) 🌼 در نظام ولایت توحیدی، فرقی میان زنان و مردان نیست. «الْمُؤْمِناتُ» نیز، بعضی ولیّ برخی دیگر می‌شوند و امربه معروف و نهی از منکر می‌کنند. مهتاب، هرچند مرفه بوده و مذهبی نیست (خودش چندباری به این اعتراف می‌کند)؛ اما به آنچه از «حق» یافته، با تمام وجود عمل می‌کند. او باور دارد که لقمه حرام در زندگی فرزندش اثر می‌گذارد، چیزی که حتی از خود چاووش هم به آن اعتراف می‌گیرد؛ او می‌توانست چشمانش را ببندد و باز هم در ناز و نعمت زندگی کند؛ اما روی ایمانش ایستاد و همین ایستادگی او عامل هدایت چاووش شد. برای چاووش، فرزندداشتن و مهتاب، پایانه‌های وجودی‌اش هستند؛ به خاطر آنها که می‌شود، از کریم بوستان حلالیت می‌گیرد و پای خاله‌اش را می‌بوسد. لیلا نیز، قوت قلب آراز می‌شود تا او را از گوشه کلبه نجات دهد و تصمیم بگیرد که پای حق کریم بایستد. آنجا هم که آراز باید برادری کند و به داد برادرش برسد، لیلاست که او را از روی کافه کنار دریاچه برمی‌گرداند. عاطفه هم شوهر معتادش را رها نمی‌کند؛ پای او می‌ایستد تا پاک شود و حتی به خاطر او می‌رود به کلبه‌ی بیابانی زندگی کند تا شوهرش در شهر وسوسه نشود و در مسیر حق باقی بماند. پشت کریم به الفت گرم است و پشت توکل هم به حلیمه گرم می‌شود تا می‌تواند بزرگتر خانواده شود. در واقع تحقق حق‌مداری مردان خانواده در جامعه توحیدی، در گروی حق‌مداری همسران و زنان آنان است. 🌼 فیلم آنگاه به نتیجه می‌رسد که نظام طاغوتی خانواده را آرام‌آرام برچیده و نظام توحیدی حاکم کرده. البته در این نظام باز هم خرده‌مشکلاتی در افراد هست، اما همچون درخت استوار، ریشه در خاک دارد و قابل اتکاست و آرامش دارد. نظام توحیدی، هم به درون انسان‌ها انسجام می‌دهد و هم آن‌ها را با نظام هستی هماهنگ می‌کند. در این نظام است که خوبی‌ها، به‌معنای واقعی خوبی خود را نشان می‌دهند و بدی‌ها آرام‌آرام رنگ می‌بازند. «همه‌ی بت‌های جامد و جانداری که خود را بر مغز و دل و تن انسان، تحمیل کرده و قلمرو خدا را در پهنه‌ی زندگی انسان، غاصبانه به تصرف در آورده‌اند، پلیدی‌ها و پلیدهایی هستند که آدمی را از طهارت و صفای فطری‌اش ساقط کرده و بدو خفت و ذلت داده‌اند و انسان برای آنکه رتبه‌ی والای خود را بازیابد، باید از آن‌ها روی برگرداند و ننگ آلودگی به عبودیت آنان را از خود بزداید. (روح توحید، ص19)» 🌼 درعین‌حال، برادرجان ارزش افزوده نسبت به را بیان می‌کند. اولا ما هرچقدر هم مدرن شویم، باز هم با قانون به عنوان فرآورده اصلی مدرنیته، زندگی‌مان جلو نمی‌رود. ما روزگاری با لوتی‌گری ساختار اجتماعی را جلو می‌بردیم. امروز روزگار قانون است؛ اما این قانون، تمام دوای ما نیست. ارزش افزوده ما، همان روابط اخوت و برادری است. هرچند سخت شده، ولی دوای ما همان است. آن را باید حفظش کنیم تا از تکثر و شکنندگی دنیای مدرن، نجات پیدا کنیم. حرفی که توکل و کریم، بارها به بیان‌های مختلف در فیلم می‌گویند. 🌼 با این حال توجه داریم که تمامی کنش‌ها و تولیدات انسانی، چه فیلم باشد و چه تفسیر قرآن، در مسیر و قابل رشد اند. بیان این ویژگی‌ها، به معنای اتمام کار نیست و بر نقص‌های جزئی فنی، داستانی و محتوایی پوشش نمی‌گذارد. اما گامی که سریال برادرجان، در تولید سریال دینی و اسلامی برداشته، به قدری قابل اعتناست که او را در این عرصه، شاخص کرده. البته این مسیری است که باید در آن گام‌های بسیار برداشت و به سمت اشاعه‌ی دکترین توحید و دیگر دکترین‌های اسلامی در سطوح دیگر زندگی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... حرکت کرد.//پایان// 🌐 @aliebrahimpour_ir