📌 #فرهنگ و افسران آن!
🔰1.مطابق قواعد #فلسفه_اسلامی، قوه خیال، مُدرِک است؛ یعنی اینگونه نیست که سازندگی محض باشد. لذا شخصی که در فضای اسلامی #تنفس کرده و با منش دینی #زندگی کرده و تربیت شده و تجربه ی معرفتی دینی داشته، وقتی #تخیل میکند، محصول خیالش نیز، امتداد همان تجربهی سابق منشی، تربیتی و معرفتی است.
🔰2. #آقارضامیرکریمی عزیز -که چند روز پیش هم در پیج اینستا دربارهاش نوشته بودم- امشب مهمان #خندوانه بود. از #جشنواره_بین_المللی_فیلم_فجر گفت. از یک کار بسیار بزرگ فرهنگی که شاید خیلی به چشم عموم نیاید! اینکه مثلا این برنامه به تنهایی هم گردهمآیی هنریست و هم برنامهای آموزشی و هم انتقال تجربه و هم برنامهای برای صدور #انقلاب_اسلامی و هم مقابله با #ایران_هراسی. از چیزهای دیگر هم گفت. مثلا خاطرهی بامزهی جنگش را تعریف کرد و کلی صحبت دیگر!
🔰3. بحث از وضعیت اقتصادی شد. گفت مشکل را در بیپولی نمیبینم. مشکل جای دیگریست. سرمایهگذاری هم بشود، باز آب از آب تکان نمیخورد. گفت مشکل در #فرهنگ است. فرهنگ کار کم شده. اینکه فرد احساس کند باید فعالیتی انجام دهد که به دیگران سود می رساند. همه دنبال کندن و رفتن مسیر در یک شب هستند! شاهد هم آورد:جنگ را سلاح ما شکست نداد؛ فرهنگ با هم بودنمان شکست داد. گفت «هرکسی در هر #نقطه ای هست، باید بایستد و شروع کند.» شاهد هم آورد: امام حسین (ع) یک نه گفت در برابر همه! ایستاد.
🔰4. رامبد پرسید بچه بودی، از جیب پدرت پول برمیداشتی؟ گفت واقعیتش نه! ما خانواده متوسطی بودیم، اما پدرومادرمان ما را #قانع بزرگ کردند. هیچوقت چشم حسرت به بالاتر از خودمان یا چشم حقارت به پایین تر از خودمان نداشتیم.
🔰5. رامبد پرسید: چرا فیلم هایت را مردم دوست دارند؟ گفت مردم #امید را دوست دارند؛ #خوش_بینی را دوست دارند؛ در شرایط مساوی، گرایششان به امید بیشتر از ناامیدی است. من از بچگی عادت کرده ام به افراد #احترام بگذارم. کارگردان که کار میکند، باید شخصیتی که میسازد را باور داشته باشد. به او احترام بگذارد. این احترام به شخصیت را، مخاطب هم دریافت میکند.
🔰6.گفت یک جمله بگم؟ گفت بگو. گفت: حوزه #فرهنگ را جدی بگیریم. وقتی فیلم میبینیم، همان حس کتاب خواندن را داشته باشیم. حالا که کتابخوانی کم شده،لااقل فیلمهای مستقل خوب را ببینیم که واقعیت را بهتر نشان میدهد.
🔰7.به عقیدهی من، دالّ مرکزی فیلمهای #آقارضا، معمولا تمرکز بر #خانواده همراه با #طمانینه است. مسیری که هرچند با گره افکنی، در آن چالش ایجاد شده، اما رو به آرامش میرود.
🔰8. «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است.» (۱۳۷۰/۱۲/۰۵)
🔰9. امروز به بابی در وسائلالشیعه (ج5،ص9) برخوردم با عنوان: «بَابُ اسْتِحْبَابِ إِظْهَارِ الْغِنَى -وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ حَاصِلًا- إِذَا ظُنَّ فَقْرُهُ» = یعنی خوب نیست مومن، اظهار بیپولی کند. حتی باید اظهار غنی بودن کند. مومن شده با سیلی صورتش را سرخ نگه میدارد اما حالت گدایی به خودش نمیگیرد.
🔰10. خداروشکر آدمهای درجه یکی هستند که از شنیدن تحلیلها و حرفهایشان لذت ببریم. آدمهایی که بهجای ادا و اطوارهای صدمنیکغاز عالمانهطور، سلوک تربیتی دینی داشتهاند و آن را حفظ کرده و #امتداد میدهند.
🔰11. با قدری تمرکز و البته انصاف، نتیجهگیری از شمارههای یک تا ده، کار مشکلی نیست.
🔹پ.ن: خدا ما را از شر حالت عالمانهی برج عاج نشینی نجات داده و حفظ نماید.🙏
🗓 نگارش در: 1396/2/5 - به مناسبت حضور رضا #میرکریمی در #خندوانه
[ #یادداشت #یادداشت_آزاد #احب_الصالحین_و_لست_منهم #رضا_میر_کریمی #میر_کریمی ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #ارتکاز
▫️ممکنه کسی رفتاری از خودش بروز بده -درست یا غلط- که وقتی ازش بپرسی چرا، چیزی نتونه بگه یا جوابش خیلی واضح نباشه.
▫️معیار آکادمیک نداشتن، یا بهتر بگم: " #زبان و #ادبیات برای بیان نداشتن"، دلیل بر بیمعیاری نیست.
▫️بخش اعظمی از رفتارها و کارهای آدمها بر اساس #فطرت و #فرهنگ جلو میره که هر دو نانوشتهاند. بخش وسیعی از #علوم_انسانی ، اساسا تمام تلاششون این هست که این #فطرت و #فرهنگ رو بازخوانی و بازیابی کنند. اتفاقا اینطور دانشها، متدولوژی پیچیدهای هم دارند. کار راحتی نیست زبان و ادبیات دادن به امور #ارتکازی و #فطری و #فرهنگی.
▫️خصوصا با توجه به مبانی انسانشناختی ما؛ ما معتقدیم خدا به انسان فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا کرده.
[ #یادداشتک #تحلیل ]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔖 «اوکنیو آنها و بانویعمارت ما!»
📌[نقد و مقایسهای تطبیقی میان دو سریال سیما]
🖌 علی ابراهیم پور – 1397.10.18
(قسمت اول)
👸 در طول هفته، شبها از چند دقیقه مانده به 8شب، دو سریال پشتسرهم مهمان خانههای بینندگان شبکه سوم سیما بود (و هست). اولی سریالی کرهای به نام «اوکنیو» و دومی سریالی ایرانی به نام «بانوی عمارت». این همزمانی در پخش، ناخودآگاه ذهن بیننده را به مقایسهی میان این دو سریال، بر میانگیزاند؛ مقایسهای که به لحاظ فرهنگی، نکات قابل توجهی دارد.
👸 #اوک_نیو و #بانوی_عمارت، هر دو سریالی در #ژانر تاریخیاند. طبق تعریف اصطلاحی، فیلم #تاریخی به سریال یا سینمایی گفته میشود که یا موضوع تاریخی مبتنی بر حقیقت را روایت میکند و یا اینکه داستانی دارد با پیشینهی تاریخی اما مبتنی بر تخیل و ذهنیات. براین اساس موضوع میتواند حول محور یک شخص حقیقی یا یک منطقهی خاص و یا یک واقعه ثبت شدهی تاریخی شکل بگیرد. اما دستمایهی تاریخی این دو اثر یکسان نیست.
👸 اوکنیو اساساً #افسانه است؛ اما بانویعمارت کبادهی روایتگری از تاریخ معاصر را میکشد. این تفاوت، ارزیابی متفاوتی از این دو اثر را نتیجه داده و توقع مخاطب را نسبت به آنها تغییر میدهد. کرهایها با هنر سریالسازی، میکوشند برای خود تاریخ بسازند و ابایی هم ندارند که از ابتدا بر «ساختگیبودن» این تاریخ تصریح کنند؛ لذا «از اول حساب را تصفیه میکنند و میگویند «افسانه» است». این تاریخ، هرچند برساختهی ذهن نویسنده و کارگردان است، اما تأثیر غیرقابلانکاری در هویتسازی و فرهنگسازی برای خود آنها و دیگران دارد. «یک تاریخ برای گذشتهی خودشان درست میکنند، که وقتی یک جوان کُرهای به این فداکاریها و به این شجاعتها و به این کارهای عجیب غریبِ سینمایی نگاه میکند، خب احساس هیجان میکند، احساس هویّت میکند، احساس افتخار میکند».[1] علاوه بر مصرف داخلی، کاربرد خارجی نیز دارد و در ذهن مخاطبان غیرکرهای، تصویری –هرچند کاملاً ساختگی- از هویت غنی و پرسابقه از #فرهنگ ملت کره، مینگارد: بروکراسی قوی، مبارزه، عدالتطلبی، اقتصاد پویا و... .
👸 اما بانوی عمارت به هیچ عنوان خود را افسانه ندانسته و نمیداند؛ بلکه کاملاً مدعی بیان برخی از رویدادهای تاریخی زمان قاجار است. حق نیز این است که فرهنگ اصیل و واقعی ایرانی، برای حکمتآموزی و فرهنگسازی، نیازی به خلق افسانههای موهوم ندارد. اما متاسفانه بانویعمارت هرچند مدعی است برخی رویدادهای تاریخی در زمان قاجار را در خود بازسازی کرده است، اما شدیداً از این جهت عقیم است و سریال فقط از تاریخ، عنوان تاریخیبودن را یدک میکشد. این ضعف را میتوان –و باید- در تم پوسیده و صنعت فرهنگی سریال جستوجو کرد.
👸 اوکنیو و بانوی عمارت، علاوه بر آنکه در #تاریخی بودن مشترکاند، محوریت هر دو، یک #شخص حقیقی است و اشتراک سوم اینکه هر دو این شخصیتها، #زن هستند. اوکنیو دختری است که از کودکی با #سختی بزرگ میشود؛ در زندان کارگری میکند؛ برای موفقیت و رسیدن به اهدافش، از جان و دل تلاش و مبارزه میکند؛ میکوشد؛ برنامهریزی میکند؛ گاهی شکست میخورد و تبعید میشود ولی از پای نمینشیند. در کنار تمام مشکلات شخصی، دلسوزیهای انسانی و دغدغههای اجتماعی فراوانی با درونمایهی عدالت و انصاف و مروت دارد و در کنار تمام اینها، عاشق هم میشود.
(ادامه)
[1] بیانات مقاممعظمرهبری در دیدار عوامل فیلم سینمایی شیار143، 26/3/1393
📇 انتشار در:
پیج اینستا سوره سینما: www.instagram.com/p/BslGmqDlK5O
سایت خبری سوره سینما: www.sourehcinema.ir/?p=113411
خبرگزاری رسا: www.rasanews.ir/fa/news/593110
1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/464 [بخش اول]
2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/465 [بخش دوم]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌نقدی بر یادداشت «سیاستزدگی در مسئله حجاب»
🔖ضرورت تفکیک مسئله «حجاب اجباری» از «حجاب قانونی»
🖌 علیابراهیمپور - 98.2.15
🍀 دوست صاحبقلمام -جناب آقای بانیانی- در یادداشت اخیر خود در متنی -که بیش از هر چیز، رنگ و بوی یادداشتهای دلسوزانه جناب حجتالاسلام زائری را میدهد و احتمالا از عوارض مطالعه «گاف فرهنگی» باشد- به مسئله «سیاستزدگی در مسئله #حجاب» پرداختهاند. [https://t.me/shathyat/372]
🍀 دربارهی یادداشت ایشان،ملاحظاتی به ذهنم میرسد:
1.تا تقریر درستی از مسئله صورت نگیرد، نمیتوان حکم مناسبی دربارهی آن داد. به نظر بنده ایشان تقریر کاملی از اصل مسئله ندارند: #اولا بنده با جنبه نمادین پیداکردن چادر موافقم؛ اما موافق نیستم که اصل حجاب به عنوان نماد هواداری نظام تثبیت شده است. این مغالطه در بند اول فرمایش ایشان سبب سستی استدلالشان شده است. #ثانیا آیا حاکمیت به حجاب، رنگ سیاسی پاشیده است که توصیه میشود رنگ سیاسی نپاشیم؟ پوشش، قانونی از قوانین کشوری است، چنانکه ممنوعیت رشوه و ردشدن از چراغ قرمز، قانون است. چه کسی آن را سیاسی کرده است؟ حاکمیت؟! #ثالثا منظور ایشان از مراکز تصمیمساز کجاست؟ قوه مقننه و شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا جای دیگر؟ و منظور ایشان از حل مشکل چیست؟ تغییر قانون حد پوشش یا حذف آن؟
🍀 2.مهمتر از همه این نکات، من خطای اساسی را در خط اول این یادداشت میدانم: « #حجاب_اجباری». کل یادداشت ایشان حول این مفهوم میچرخد و ازاینرو آن را به قهقرا برده است. مفهوم حجاب اجباری، اساسا مفهومی نادرست و استفاده از آن، بازی در زمین رقیب است. مفهوم درست مسئله « #حجاب_قانونی» است نه « #حجاب_اجباری». به نظر بنده، همین نقطه شروع، منشاء اختلاف اساسی و حلناپذیری مسئله شده است. این دو مفهوم را بایستی به کمک اصل همنشینی معنا کرد.
🍀 حجاب اجباری در مقابل حجاب اختیاری است. اما حجاب قانونی در مقابل حجاب غیرقانونی. به حکم فطرت، آدمی میل به #اختیار دارد و از هرگونه #اجبار بیزار است؛ بنابراین با استفاده از اصطلاح حجاب اجباری، پیشاپیش مخالف فطرت و وجدان بودن مسئله را پذیرفتهایم! در حالی که پوشش، یکی از عناصر فرهنگی اجتماعی هر جامعه است و هر جامعه دارای فرهنگ، به حکم آنکه #فرهنگ دارد، چارچوبهایی برای پوشش افراد معین میکند که بهصورت نانوشته در جامعه جریان پیدا میکند. همچنین هرجامعهای برای پاسداری و حراست از فرهنگ خویش، اصول مهم فرهنگی خود را به صورت قانون در میآورد تا بتواند از بینظمیهای احتمالی و اختلال در نظام اجتماعی جلوگیری کند. بنابراین اصل «پوشش و حجاب قانونی» اصلی وجدانی است؛ هرچند هر فرهنگ پویا، دربارهی حدود آن بستر گفتوگو را فراهم میکند. چنانکه بسیاری از کشورها حد و مرزهای مشخصی برای پوشش شهروندان معین کرده و میکنند. (مثلا قانون میکنند که کسی نباید حجاب داشته باشد!)
🍀 به نظر میرسد این مواجه با مسائل فرهنگی، در نهایت به نوعی وادادگی فرهنگی میانجامد که رقیب شما برای تحمیل فرهنگ خود، با استفاده از ابزارهای رسانهای دست روی هر مسئله فرهنگی گذاشت، تحت قالب زیبا و فریبندهی گفتوگو، از موضع خود عقب نشینی کنیم.
🍀 اما، بله! دو نکته مهم در مسئله حجاب قانونی در جامعه امروز ما وجود دارد: اولا قانونهای برآمده از فرهنگ، باید #فرهنگ_پشتیبان خود را حفظ کنند؛ مگرنه از درون تهی میشوند. جامعهای که یک روز پوشش موی سر خانم را مساوق حیای زن تعریف میکرد، امروز بهراحتی بین حیا و پوشش مو، تفکیک قائل میشود. بنابراین فرهنگ پشتیبان تغییر کرده. لذا مطالعه این فرهنگ جدید برای پاسداری از فرهنگ اصیل، ضروری است. (همچنین مطالعه این فرهنگ، به معنای تایید آن نیست. چراکه فرهنگ را قابل مهندسی میدانیم. چنانکه رقیب شما بدون آنکه اعلام کند، فرهنگ شما را به سمت مورد علاقه خویش هدایت میکند، شما نیز بایستی طبق مصلحت مطابق با واقع، بکوشی فرهنگ را به سمتی که میخواهی مهندسی کنی.)
🍀 ثانیا مخالفت با قانون پوشش، در ایران جنبهای نمادین پیدا کرده است. در واقع مخالفت با این قانون، مخالفت با حجاب نیست؛ واکنش خلاقانهای است بدین معنا که «من میاندیشم و من تصمیم میگیرم». بنابراین نباید سادهاندیشانه تصور کنیم هر کسی که از مخالفت با این قانون دم میزند، رهیافتی سیاسی دارد! باید مطالعه کنیم و ببینیم آیا بستر مناسبی برای ابراز وجود و ابراز استقلال عمل به نسل جدید خود دادهایم؟ یا ببینیم آیا کاری کردهایم که باعث شود نسل جوان همچون فرزندی که از پدر خود دلخور است، بهانهای پیدا میکند تا لج کند؟ این مطالعات فرهنگی برای حل مسئله حجاب قانونی، ضرورتی اجتنابناپذیر دارد؛ در حالی که تقریر مسئله بهعنوان مسئلهای سیاسی، خود پاشیدن رنگ سیاسی به مسئله است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
[In reply to « عقل سُرخ »]
📌 شاخصههای فرهنگ جامعه و دولت اسلامی در دعای «دولت کریمه»
(بخش اول)
🌸 مقام معظم رهبری در دیدار رمضانهی خود با دانشجویان بر زمینهسازی برای رویکارآمدن #دولت_جوان «حزباللهی» تاکید کردند. اما شاخصههای دولت و حاکمیت اسلامی و حزباللهی چیست که با ترویج آن، بتوان دورنمای #دولت_مطلوب تراز اسلام ناب را به نمایش گذاشت؟ برای پاسخ این پرسش، باید مدلهای فرهنگی حاکم بر جامعه ایمانی متناسب با دولت حزباللهی را کشف کرد.
🌸 اساسا انسانِ در دنیا (انسان انضمامی)، بدون داشتن #فرهنگ امکان زندگی ندارد. نسبت انسان به فرهنگ، مثل نسبت ماهی به آب است؛ انسانها در فرهنگ غوطهوراند و در آن زندگی میکنند. #مدل_های_فرهنگی، چارچوبها و طرحوارههای ذهنیاند که به نحوه اندیشیدن و رفتار افراد جهت میدهند. درونمایه و باطن دین، مدلهای فرهنگی دینی است؛ ازاینرو قوام جامعه ایمانی، در گرو طرحوارههای فرهنگی است. جامعه نه فقط با اعتقاد دینی، بلکه با سریان مدلهای فرهنگ دینی در آن، دینی میشود. بنابراین، قلب تپنده دولت اسلامی، فرهنگ حاکم بر آن دولت است.
🌸 از ادعیه مورد توصیهی شخص حضرت حجت در ایام ماه مبارک رمضان، #دعای_افتتاح است. دعای افتتاح از دو بخش عمده تشکیل شده؛ در بخش اول، حمد الهی محور است و بر رابطه انسان با خدا متمرکز است؛ اما محور بخش دوم، جامعه اسلامی در پرتو حضرت حجت و درخواست برای تشکیل حکومت و دولت کریمه ایشان است. بنابراین بهنظر میرسد اگر بخواهیم متناسب با مفهوم و محتوای دعا، از الفاظ درون دعا، تعبیری را برگزینیم، با توجه به اتمسفر اجتماعی و سیاسی دعا، بهترین عنوان « #دولت_کریمه» باشد. اینکه این دعا از خود طرف خود حضرت توصیه شده، نشانگر آن است که محتوای آن دربارهی دولت کریمه، دورنمایی است که ایشان از دولت مطلوب اسلامی تصویر میکنند. بنابراین دعای «دولت کریمه» یا افتتاح، منبع مناسبی است که از آن میتوان شاخصهها و مدلهای فرهنگی حاکم بر جامعه ایمانی در دولت کریمه را استخراج کرد:
🌸🔆 1.جامعه ایمانی، خواهان #نصرت و پیروزیِ عزتمندانه است. اساسا #عزت و #اقتدار در فرهنگ جامعه ایمانی نقش پر رنگی دارد. البته محور این نصرت باعزت، ولی و امام است؛ به واسطهی امام جامعه است که جامعه به نصرت باعزت میرسد و خدا نیز از طریق ولی جامعه، جامعه را به این مطلوب میرساند. جامعه ایمانی به خوبی میداند که جز از این طریق، نمیتواند به عزت و پیروزی دست یابد. (اللَّهُمَّ اعِزَّهُ وَ اعْزِزْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ، وَ انْصُرْهُ نَصْراً عَزِيزاً)
🌸🔆 2. #تشکیل_دولت_کریمه، درخواست شدید جامعه ایمانی است. جامعه ایمانی در نیازهای فردی متوقف نیست. با تمام وجود طالب تشکیل دولت است. (نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ) دولت کریمه، چهار ویژگی اساسی دارد:
🌸🔅1.« #عزت_جامعه_ایمانی»: جامعه اسلامی در میان جوامع عزتمند است و از آنها به بزرگی یاد میشود و آنها با افتخار سر خود را بالا میگیرند. اسلام نیز به عنوان یک مکتب جامع که در عمل خود را اثبات کرده، در میان مکاتب فکری و فرهنگی، با عزت است و جوامع به اسلام به عنوان یک مکتب دارای گفتمان #قوی و #کارآمد نگاه میکنند. عزت اسلام و مسلمین، ناموس دولت کریمه است و روح تمام سیاستگذاریها و برنامههای آن محسوب میشود. (تُعِزُّ بِها الإِسْلامَ وَ اهْلَهُ)
(ادامه در پست بعدی)
🔗 https://www.farsnews.com/news/13980313000354/ [مطلب در #فارس ]
🔗http://fna.ir/da5vci
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس 🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سی
📌 هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس
👤 علی ابراهیمپور
🌸 چهکسی پیدا میشود که نقش #صداوسیما در #فرهنگ عمومی را انکار کند؟ هرچند برخی عامدانه تلاش میکنند این نقش را کمرنگ نشان دهند و صداوسیما را منزوی معرفی کنند، اما آمارهای معتبر نشان میدهد هر ایرانی در شبانهروز بهصورت متوسط حدود «2ساعت» برنامههای صداوسیما را تماشا میکند.[1] همچنین برای حدود «60درصد» از مردم ایران، صداوسیما منبع اصلی برای کسب اخبار روز جامعه است.[2]
🌸 «55درصد» مردم ایران نیز فیلم و سریالها را از طریق شبکههای صداوسیما میبینند. بنابراین صداوسیما خوراک فیلم و سریالی بیش از نیمی از مردم ایران را بهصورت مستقیم مهیا میکند؛ نقش غیرمستقیم صداوسیما حتما به این درصد خواهد افزود. این حجم بالای مخاطب ، باعث میشود کوچکترین فعالیت تلویزیونی، اثر پربسامدی در فرهنگ ایجاد کند. نمونهی واضح آن، تاثیری است که سریالها بر نامگذاری نوزادان میگذارند.
🌸 برای نمونه نام «ستایش» در سال83 رتبه34 را در بین نام دختران داشت. اما با پخش سریال ستایش در سال89 رتبه «سوم» و در سال90 رتبه «دوم» را فتح کرد. با گذشت مدتی از این سریال، در تابستان91 این نام به رتبه «نهم» باز میگردد. نمونه ی دیگر، نام «آیدا» که در سال89 در رتبه44 قرار داشت؛ اما با پخش سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» در ماه رمضان90، در شهریور90 به رتبه «چهارم» میرسد. آمارها نشان میدهد اسامی که در سریالها بر روی شخصیتهای منفی گذاشته میشود، کمتر دیده میشود که جز 50 نام برتر در رتبهبندیها قرار بگیرند. این آمار برای تقریبا تمامی سریالهای پربازدید سالیان تلویزیون از مختار گرفته تا میوه ممنوعه، نرگس، جراحت و... قابلتوجه است. این البته اختصاصی به ایران نیز ندارد؛ چندیپیش نقش سریال تاجوتخت در رواج نام «آریا» بهعنوان یکی از اسامی پرطرفدار آمریکایی، مورد توجه رسانههای جهانی قرار گرفت.[3]
🌸 سریالهای سیما، با ایجاد اتمسفر روانی و ارزشی حول یک شخصیت در داستان، نقش قابلتوجهی در عادیسازی رفتار او دارند. این عادیسازی، هنگامی که بهصورت پیوسته در قسمتهای مختلف سریال تکرار میشود، به صورت عرف درآمده و عملا برای جامعه رفتارسازی میکند.
🌸 تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشتسرهم پخش میکنند که بهصورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیتهای اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد؛ سریالهایی که اتفاقا دوتا از آنها بسیار پربیننده نیز هستند.
🔥در شبکه سه در سریال « #گاندو» به کارگردانی جواد افشار، «داوود» یکی از اعضای تیم اطلاعات سپاه است که نقش آن را اتفاقا آقازادهی کارگردان یعنی علی افشار بازی میکند که موهای طلایی رنگکردهاش او را از سایر اعضای تیم، شاخص کرده بود.
🔥 در شبکه دو در سریال « #خانواده_دکتر_ماهان»، نقش اصلی سریال یعنی «دکتر ماهان» با بازی امین زندگانی نیز موهای خود را طلایی رنگ کرده بود.
🔥در شبکه یک، در سریال « #بوی_باران (عروس تاریکی)» نیز «شهاب» با بازی محمدرضا هاشمی، علاوه بر مدل لباس خاص ساقدستدار زنانهای که میپوشد، موهای طلایی تافتزده و روبهبالایی دارد که با توجه به پایگاه اجتماعیاش، ظاهر این شخصیت را قابلتوجه کرده است.
🌺 هماهنگی این سهسریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلاییکردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟ آیا واقعا صداوسیما متناسب با یک برنامه مدیریت فرهنگ عمومی، عمل کرده و برای پسران جوان امروز جامعه ایرانی، رنگ طلایی مو را تجویز میکند؟! طلایی یا غیرطلایی بودن، مشکل نیست؛ مسئله این است که عرفسازی و رفتارسازی چنین کاری، چه دلیل و ضرورتی دارد؟
🌺 این پرسشی است که امثال آقای #حسام_الدین_آشنا که بهعنوان تئوریسین و مشاور فرهنگی دولت، در شورای نظارت بر صداوسیما هم فعالیت میکند و با جنجالی که حول سریال گاندو ایجاد کرد، بودجه صداوسیما را در دست خود گروکشی کرد، نه به آن فکر میکند و نه برای آن پاسخی دارد؛ چون فرهنگ گاهی تنها پوستهای برای فعالیتهای سیاسی است! برایناساس، هرچهطلاییتر و جیغتر، برای پوستهسازی بهتر! //پایان//
[1] خبرگزاری ایلنا، کد خبر: 739402 - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۵:۵۳:۱۸
[2] ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران)، سه شنبه, 17 مهر,1397
[3] فارس، کدخبر:13910508000458؛ تابناک، کدخبر:197853 ؛ باشگاه خبرنگاران جوان، کدخبر:6775794
📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/596
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719 [مطالعه در رسا با تصاویر]
[تاریخ نگارش:1398.05.12 – انتشار در رسا: 1398.05.15]
تعداد واژگان: 625
🌐 @aliebrahimpour_ir
استاد حسین مفیدی یزدیواژگان و فرهنگ - استاد مفیدی یزدی _1403-08-20 رویت هلال-267.mp3
زمان:
حجم:
1.97M
📌 فقط واژگان فارسی بکار ببریم؟
💥 تصویب واژگان معادل خوب است؛ ولی اصرار روی اینکه فقطوفقط این واژه استعمال شود خوب نیست.
🔻از غنای زبان میکاهد.
🔻تراز معمولات عمومی افراد یک زبان را کم میکند.
🔻اهل #زبان، برای مرادفهای زبانی گوناگونی در ذهنشان داشته باشند.
تکمیلی: جلسات نقش زبان در نشر #فرهنگ در تاریخ ۱۳۹۲.۰۹.۱۳ و ۱۳۹۲.۰۹.۲۰
almabahes.bahjat.ir/?p=13675
almabahes.bahjat.ir/?p=13677
#استاد_حسین_مفیدی_یزدی ؛ #برشی از جلسه ۲۶۷ درس خارج فقه رویت هلال در تاریخ ۱۴۰۳.۰۸.۲۰
@aliebrahimpour_ir