📌 در بزم خلیفه
🌸 متوکل، خلیفه سفاک و جبار عباسى، از توجه معنوى مردم به #امام_هادى علیه السلام بیمناک بود و از اینکه مردم به طیب خاطر حاضر بودند فرمان او را اطاعت کنند رنج مىبرد. سعایتکنندگان هم به او گفتند ممکن است على بن محمد (امام هادى) باطناً قصد انقلاب داشته باشد و بعید نیست اسلحه و یا لااقل نامههایى که دالّ بر مطلب باشد در خانهاش پیدا شود. لهذا متوکل یک شب بىخبر و بدون سابقه، بعد از آنکه نیمى از شب گذشته و همه چشمها به خواب رفته و هر کسى در بستر خویش استراحت کرده بود، عدهاى از دژخیمان و اطرافیان خود را فرستاد به خانه امام که خانهاش را تفتیش کنند و خود امام را هم حاضر نمایند.
🌸 متوکل این تصمیم را در حالى گرفت که بزمى تشکیل داده، مشغول میگسارى بود. مأمورین سرزده وارد خانه امام شدند و اول به سراغ خودش رفتند. او را دیدند که اتاقى را خلوت کرده و فرش اتاق را جمع کرده، بر روى ریگ و سنگریزه نشسته به ذکر خدا و راز و نیاز با ذات پروردگار مشغول است. وارد سایر اتاقها شدند، از آنچه مىخواستند چیزى نیافتند. ناچار به همین مقدار قناعت کردند که خود امام را به حضور متوکل ببرند.
🌸 وقتى که امام وارد شد، متوکل در صدر مجلس بزم نشسته مشغول میگسارى بود. دستور داد که امام پهلوى خودش بنشیند. امام نشست. متوکل جام شرابى که در دستش بود به امام تعارف کرد. امام امتناع کرد و فرمود: «به خدا قسم که هرگز شراب داخل خون و گوشت من نشده، مرا معاف بدار».
🌸 متوکل قبول کرد؛ بعد گفت: «پس شعر بخوان و با خواندن اشعار نغز و غزلیات آبدار محفل ما را رونق ده».
فرمود: «من اهل شعر نیستم و کمتر از اشعار گذشتگان حفظ دارم».
🌸 متوکل گفت: «چارهاى نیست، حتما باید شعر بخوانى». امام شروع کرد به خواندن اشعارى که مضمونش این است:
⚡️ «قلههاى بلند را براى خود منزلگاه کردند، و همواره مردان مسلح در اطراف آنها بودند و آنها را نگهبانى مىکردند، ولى هیچ یک از آنها نتوانست جلو مرگ را بگیرد و آنها را از گزند روزگار محفوظ بدارد»
⚡️ «آخر الامر از دامن آن قلههاى منیع و از داخل آن حصنهاى محکم و مستحکم به داخل گودالهاى قبر پایین کشیده شدند، و با چه بدبختى به آن گودالها فرود آمدند!»
⚡️ «در این حال منادى فریاد کرد و به آنها بانگ زد که: کجا رفت آن زینتها و آن تاجها و هیمنهها و شکوه و جلالها؟»
⚡️ «کجا رفت آن چهرههاى پرورده نعمتها که همیشه از روى ناز و نخوت، در پس پردههاى الوان، خود را از انظار مردم مخفى نگاه مىداشت؟»
⚡️ «قبر عاقبت آنها را رسوا ساخت. آن چهرههاى نعمت پرورده عاقبت الامر جولانگاه کرمهاى زمین شد که بر روى آنها حرکت مىکنند!»
⚡️ «زمان درازى دنیا را خوردند و آشامیدند و همه چیز را بلعیدند، ولى امروز همانها که خورنده همه چیزها بودند مأکول زمین و حشرات زمین واقع شدهاند!»
🌸 صداى امام با طنین مخصوص و با آهنگى که تا اعماق روح حاضرین و از آن جمله خود متوکل نفوذ کرد این اشعار را به پایان رسانید. نشئه شراب از سر مىگساران پرید. متوکل جام شراب را محکم به زمین کوفت و اشکهایش مثل باران جارى شد.
🌸 به این ترتیب آن مجلس بزم درهم ریخت و نور حقیقت توانست غبار غرور و غفلت را -و لو براى مدتى کوتاه- از یک قلب پرقساوت بزداید.
📗 مجموعه آثار #شهید_مطهری ( #داستان راستان) ؛ ج18 ؛ ص238-240
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 اعتقاد به نحسی ایام
💫 براى اينكه من وقت شما را زياد نگيرم، قسمتى از اينها را به طور اختصار برايتان نقل مىكنم كه شما بشنويد و تعجب كنيد كه ما چرا اين جور هستيم؟! يكى از چيزهايى كه در اينجا هست و براى خود من هم خيلى جالب بود اين است:
💫 معمول ما اين است كه وقتى خانهمان را عوض مىكنيم و مىخواهيم به خانه جديد برويم يك گوسفند مىكشيم. يا اگر چشمهاى جارى مىكنيم، كار نوى مىكنيم، يك گوسفند مىكشيم.
💫 وسائل، جلد دوم، صفحه 198 از معانى الاخبار صدوق نقل مىكند كه پيغمبر اكرم نَهى عَنْ ذَبائِحِ الْجِنِ پيغمبر از #ذبايح_جن نهى كرد. معلوم مىشود اسم اينها در قديم ذبيحة الجن بوده است.
💫 بعد فرمود: وَ هُوَ أنْ يَشْتَرِىَ الرَّجُلُ الدّارَ أَوْ يَسْتَخْرِجَ الْعَيْنَ وَ ما اشْبَهَ ذلِكَ يعنى كسى خانهاى مىخرد يا چشمهاى را استخراج و جارى مىكند يا كارى مثل اينها مىكند فَيُذْبَحُ لَهُ ذَبيحَةٌ لِلطِّيَرَةِ بعد گوسفندى را مىكشند براى اينكه جلو چشم مردم را بگيرند مَخافَةَ إنْ لَمْ يَفْعَلْ أَنْ يُصيبَهُ شَىْءٌ مِنَ الْجِنِ [گمان میکند] اگر اين كار را نكنند جنها به او آسيب مىرسانند. (ما مىگوييم #چشم_زخم، معلوم مىشود عربهاى جاهليت مىگفتند جن مىآيد اين كار را مىكند.)
💫 فابْطَلَ ذلِكَ النَّبِىُّ وَ نَهى عَنْهُ پيغمبر اكرم اين سنت رايج جاهليت را- كه دومرتبه در ميان ما رايج شده است- باطل كرد. اين كتاب وسائل از كتب معتبر حديث ما، اين هم مدركش كه عرض كردم.
💫 پيغمبر اكرم فرمود: كَفّارَةُ الطِّيَرَةِ التَّوَكُّلُ كفاره طيَره توكل است. اينكه كلمه «كفاره» به كار رفته است يعنى طيره گناه است؛ اگر مىخواهيد اين گناه از بين برود توكل بكنيد، اثر اين گناه از ميان مىرود.
💫 همچنين پيغمبر اكرم وقتى كه مىخواست به مسافرت برود مىفرمود: اللَّهُمّ لا طَيْرَ الّا طَيْرُكَ وَ لا خَيْرَ الّا خَيْرُكَ وَ لا الهَ غَيْرُكَ. اللَّهُمَّ لا يَأْتى بِالْحَسَناتِ الّا انْتَ وَ لا يَذْهَبُ بِالسَّيِّئاتِ الّا انْتَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ الّا بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظيمِ.
اينها چيزهايى است كه بايد در كتيبههاى بسيار بزرگ با آبطلا بنويسند؛ ببينيد روح توحيد و روشنبينى و واقعبينى چقدر در آن موج مىزند: خدايا طير و فال بدى نيست مگر آنچه از ناحيه تو بيايد (يعنى آنچه كه تو به عنوان مجازات اعمال به ما مىدهى) و خيرى نيست مگر خيرى كه از ناحيه تو بيايد، معبودى جز تو نيست (اشاره به اين است كه اينها بوى شرك و بتپرستى مىدهد). خدايا حسنات را جز تو نمىدهد و سيئات هم جز از ناحيه [تو دفع نمىشود؛] مخزن تو هستى، من اگر حسنات را مىخواهم از تو مىخواهم، و اگر دفع سيئات را مىخواهم از تو مىخواهم.
📘 مجموعه آثار شهيد مطهري (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص: 408-409
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #شومی_ایام 1
🌲 ما چند #روايت داريم كه مربوط به زمان حضرت هادى است چون عصر ايشان بيشتر عصرى بوده است كه نجوم احكامى آمده است و اين حرفها را سؤال مىكردهاند.
🌲 احمد دقّاق بغدادى گفت: «كَتَبْتُ إلى أَبي الْحَسَنِ الثّانى أسْأَلُهُ عَنِ الْخُروجِ يَوْمَ الأَرْبَعاءِ لا يَدورُ» از #امام_هادى از چهارشنبه آخر ماه [یا آخر سال] سؤال كردم.
🌲 فكَتَبَ: مَنْ خَرَجَ يَوْمَ الأَرْبَعاءِ لا يَدورُ خِلافاً عَلى اهْلِ الطِّيَرَةِ وُقِىَ مِنْ كُلِّ آفَةٍ وَ عوفِىَ مِنْ كُلِّ عاهَةٍ. فرمود هركسى كه به رغم مردمى كه اين جور فكر مىكنند و فال بد مىزنند، مخصوصاً روز چهارشنبه آخر ماه (يا آخر سال) بيرون برود يعنى به خدا توكل كند، خداوند در ازاى اين #توكل و اين #مخالفت با اهل تطيّر، او را از هر آفت و بيماریای حفظ مىكند.
📘 مجموعه آثار شهيد مطهري (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص:409
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 #شومی_ایام 1 🌲 ما چند #روايت داريم كه مربوط به زمان حضرت هادى است چون عصر ايشان بيشتر عصرى بوده
[In reply to « عقل سُرخ »]
📌 #شومی_ایام 2
[ #چه_روز_بدی ]
🌲 در تحف العقول نقل مىكند كه مردى به نام حسن بن مسعود گفت: «دَخَلْتُ عَلى أَبِي الْحَسَنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ قَدْ نُكِبَتْ اصْبَعى» من بر امام هادى عليه السلام وارد شدم در حالى كه انگشتم زخم و مجروح شده بود، يعنى آفت ديده بود. «وَ تَلَقّانى راكِبٌ وَ صَدَمَ كِتْفى» بين راه، در حالى كه ناراحتى انگشتم را مىكشيدم يك سوارهاى به من تنه زد به طورى كه كتف من مجروح شد «وَ دَخَلْتُ فى زَحْمةٍ» با هزار زحمت داخل شدم. فَخَرَّقوا عَلَىَّ بَعضَ ثِيابى (روز ازدحام بوده است) وقتى وارد شدم جمعيت خيلى زياد بود، قسمتهايى از لباس من هم پاره شد. به اين حال من بر #امام_هادى عليه السلام وارد شدم.
🌲 تا وارد شدم گفتم: كَفانِىَ اللَّهُ شَرَّكَ مِنْ يَوْمٍ #چه_روز_شومى بودى تو امروز! ببين انگشت من اين جور شد، شانه من اين طور شد و لباسم چنين شد؛ امروز براى من #چه_روز_بد_يمنى بود! فَما اشْامَكَ! اى روز #چه_روز_بدى بودى تو!
🌲 فقالَ لى ابُو الْحَسَنِ: يا حَسَنُ! هذا وَ انْتَ تَغْشانا؟! حسن بن مسعود! تو از اين طرف اين حرف را مىزنى از آن طرف به خانه ما مىآيى؟! ببينيد تعبير چقدر رسا و عالى است! تو به خانه ما مىآيى و چنين حرفى را مىزنى؟! مثل اينكه در خانه امام بيايد و مثلًا- العياذ باللَّه- على بن ابى طالب را سبّ كند يا انكار نبوت پيغمبر و يا انكار توحيد را بكند.
🌲 ترْمى بِذَنْبِكَ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ گناه خودت را به گردن آن كسى مىگذارى كه گناهى ندارد؟! به گردن روز و يوم مىگذارى؟!
🌲 قال الْحَسَنُ: فَاثابَ الَىَّ عَقْلى. حسن بن مسعود گفت: با اين حرف امام، مثل اينكه عقل من قبلًا از سرم پريده بود باز آمد. وَ تَبَيَّنْتُ خَطَأى فهميدم اشتباه كردهام. فَقُلْتُ: مَوْلاىَ اسْتَغْفِرُ اللَّهَ. آقايم! من از اين گناهى كه مرتكب شدم استغفار مىكنم.
🌲 فقالَ: يا حَسَنُ! ما ذَنْبُ الْايّامِ حَتّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمونَ بِها اذا جوزيتُمْ بِاعْمالِكُمْ فيها. حسن! پس از آنكه شما مىبينيد بشر جز نتيجه اعمال خودش نيست پس گناه ايام و روزها چيست؟! دوشنبه و چهارشنبه چه گناهى دارد؟! 13 و 15 چه گناهى دارد؟ فَما ذَنْبُ الْايّام؟!
🌲 قالَ الْحَسَنُ: انَا اسْتَغْفِرُ اللَّهَ ابَداً وَ هِىَ تَوْبَتى آقا جان! استغفار مىكنم و توبه من همين باشد كه در حضور شما توبه كردم.
🌲 قالَ: وَ اللَّهِ ما يَنْفَعُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يُعاقِبُكُمْ بِذَمِّها عَلى ما لا ذَمَّ عَلَيْها فيهِ به خدا قسم كه اين حرفها كه ايام را گنهكار بدانيد و براى آنها شئامت و نحوست قائل شويد، نه تنها فايدهاى به حالتان ندارد، بلكه خداوند شما را معاقب خواهد كرد، خدا عليه شما اعلام جرم خواهد كرد كه چرا مخلوق بىگناه مرا مجرم دانستيد؟ من اين روزگار را بىگناه دانستم. اى كسى كه مىگويى «فلك كج رفتار» تو گنهكارى! بنده بىگناه خدا را مجرم مىدانى! خدا در قيامت مىآيد از تو سؤال مىكند، مىگويد بگو اين موجوداتى كه در مدارهاى خودشان حركت مىكردند كدام يك از آنها از مسير خودشان منحرف شدند كه انحراف آنها از مسيرشان سبب نكبت و بدبختى تو شد؟!
🌲 أ ما عَلِمْتَ يا حَسَنُ؟ [آيا دانستى حسن؟]
✅ اصل كلى: بشر بايد بداند كه خدا پاداش و كيفر را روى يك حساب معين مىدهد؛ بر حساب اعمال و افكار و عقايد بشر مىدهد، بر اثر اخلاق نيك يا بد بشر مىدهد. بنابراين انسان نبايد در اين زمينهها كوچكترين فكرى يا خيالى به خودش راه بدهد.
📘 مجموعه آثار شهيد مطهري (دفاع از 13(پانزده گفتار))، ج25، ص:410-411
🌐 @aliebrahimpour_ir
ادعیه علما برای بیماری.jpg
809.5K
📥 #دانلود #تصویر مخصوص پرینت A5
📌 برخی از سفارشهای عالمان ربانی برای در امان ماندن از بلاها و #بیماری ها براساس روایات معصومان
#عکس #کرونا
🌐 @aliebrahimpour_ir
کرونا به زبان آدمیزاد در هفته پیشرو - دکتر حمیدرضا قادری.pdf
6.92M
📌 #کرونا به زبان آدمیزاد در هفته پیشرو
✅ مجموعه استوریهای آقای دکتر میر حمیدرضا قادری ( #سید_جوانان_استوری_باز_اهل_اینستا ) (@drhamidqaderi) که به نوعی جمعبندی همه نکاتی است که اینطرف و آنطرف خواندهایم.
🔺پینوشت: دکتر قادری از معدود افراد عاقلِ معتدلِ فهیمِ هوشمندی است که میشناسم. #عقلانیت، #امید و #واقع_بینی در این متن مشهود است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
صحیفه سجادیه کامل - ترجمه استاد انصاریان.pdf
2.95M
#دانلود #pdf #کتاب
📌 #صحیفه_سجادیه (کامل)
با ترجمه استاد حسین #انصاریان
با طراحی ممتاز و حجم کم 👌
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌐 @my_sajjadieh
❇️یکی از عکسالعملهایی که در برابر پاسخ به #شبهات مطرح میشود، استناد به #روایت «الباطِلُ يَمُوت بِتَرك ذِكرِه؛ #باطل با ترک یادآوریاش، میمیرد» است. بر اساس این روایت در برابر خیلی از اشکالات و افراد اصلا نباید پاسخ داد، همین که پاسخی داده نشود، خودش برطرف میشود.
این نقد به بسیاری از مباحث از جمله #جریان_شناسی نیز وارد میشود. در جریانشناسی جریانات باطل شناسایی و معرفی میشوند؛ در حالی که خود این باطلشناسی، نوعی ذکر باطل است؛ در حالی که مرگ باطل، با ترک ذکر است!
✳️این عبارت را از جنبههای مختلف میتوان بررسی کرد. من در اینجا بدون نظارت به محتوا، از جنبهی «روایتبودن» گزارشی از جستوجویم را ارائه میدهم:
برای تحقیقات، خواستم این نقد و روایت را بیاورم و بررسیاش کنم. در جامعالاحادیث جستوجو کردم. در هیچ یک از کتب روایی، این عبارت یافت نشد. تنهاوتنها موردی که این تعبیر یافت شد، در عبارات مرحوم علی دوانی در مقدمه ترجمه جلد51 بحارالانوار بود. وی در این مقدمه، یکی از عوامل پیدایش، بقا و تقویت بهائیگری را، عدم توجه علمای شیعه به فتنه باب و بهاء و سهلگرفتن کار آنها به دلیل «الباطِلُ يَمُوت بِتَرك ذِكرِه» میداند. (ص172)
✅ در گروهی متشکل از جمعی اساتید تاریخ و حدیث، منبع را پرسوجو کردم. نتیجه جالب بود:
🔻در مجامع روایی شیعه، چنین چیزی وجود ندارد.
🔻تنها نقلی شبیه به این عبارت از عمر بن خطاب (خلیفه دوم) نقل شده است که کاندهلوی در کتاب حیاةالصحابه (ج5:ص135) به نقل از ابونعیم اصفهانی در حلیةالاولیاء، (ج1:ص55) آورده است.
🌐 @aliebrahimpour_ir
برنامه #فیلم های سینمایی #تلویزیون در نوروز99
https://ana.ir/i/478239
https://www.yjc.ir/00UPm2
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 آقای مقدم، کجایی؟ / آقای الوند، روحت شاد!
🌟 1. #پایتخت6 بعد از کلی انتظار از اول عید شروع شد. اما متفاوتتر از هر پایتخت و تنابندهتر از همیشه. مزیت نسبی پایتخت چی بود؟ یک سریال صددرصد ایرانی با مایههای بسیار قوی هویت و ارزشهای دینی. در همان گیروداری که برخی مازندرانیها با ساخت سریال مخالفت کردند و ساخت فصل4 تقریبا لغو شده بود، جمله «یک فیلم ایرانیِ کامل و درست است» آقا بود که نگاه مسئولین #صداوسیما را تغییر داد. آقا به سیروس مقدم گفته بود «پایتختها را پیگیری کردهام و روابط سالم بین خانوادههای ایرانی و شئونات یک خانواده ایرانی در این سریالها رعایت شده است. به مسئولان صداوسیما هم گفتهام که این سریالها الگوی خوبی برای سریالسازی است.»
🌹 2. #پایتخت، شهره بود به نمایش یک خانواده کاملا معمولی از طبقه متوسط، اما با روابط حسنه و اخلاق خوب. چه کسی هست که گریه نقی سر قبر مادر را یادش نیاید؟ سکانس دوپینگ نقی با همسرش شب قبل از کشتی در سالن را فراموش کرده باشد؟ همه اعضای خانواده بدی داشتند، ولی خوبیها و صفای باطنشان بدیها را پوشش میداد. کمک هم بودند و همراه. هر قسمت هم یک دردسر جدیدی که سریال را هیجانانگیز میکرد. ما عشق میکردیم ببینیم این خانواده چطور مشکلات بیرون را به کمک همراهی درون، حل میکنند.
🎥 3. هرچه پایتخت جلوتر آمد، نقش #سیروس_مقدم کم و کمتر شد. این اواخر، خبرگزاریها اخبار پایتخت را نه از قول غفوری (تهیهکننده) و نه حتی مقدم، بلکه از #تناب_نده نقل میکنند. در پشتصحنه پایتخت5، تنابنده بیشتر از بقیه در حال مدیریت عوامل پشت صحنه بود. خصوصا در دو فصل اخیر، دیگر خبری از نماهایِ خاصِ ابژکتیوِ معروف به «سیروسمقدمی» هم نیست! سیروس مقدم، به کارخانه سریالسازی تلویزیون معروف است. مردم را خوب میشناسد. کارنامهاش این را اثبات میکند؛ اما پایتخت6 را چه شده؟ آیا سیروس مقدم واقعا در پشت صحنه پایتخت6 بوده؟؟
🕷 4.اوج از تنابنده رو دست خورد. پایتخت5 شد تبلیغ ترکیه. فیلم سینمایی «قسم» هم افتضاحی شد که اوجیها تا جایی شد سعی کردند بپوشانندش! همین یک ماه پیش هم مهناز افشار افشا کرد که تنابنده در توییتها و موضعگیریهایش –از آن طلبه بیچاره تا همین اخیر- نقش کلیدی داشته و درخواست کرده بود نگذارند همینطور پاکوپاکیزه جاخالی کند. تا توانست دوشید. وسط پایتخت6 هم که نتوانست از خوردن این لقمه چرب دل بکند، با پررویی گفت، بعد از پایتخت6 دیگر با صداوسیما همکاری نمیکنم.
🎭 5.اتمسفر پایتخت6 حال آدم را بد میکند. شیرازه #خانواده از هم پاشیده. بچهها پشت بزرگترها بدگویی میکنند و با ادبیات بدی با هم حرف میزنند. حتی تکتک کاراکترها هم شیرینی همیشگی را ندارند. مثلا برای من فهیمه از همه نقشها، بانمکتر بود، مخصوصا دیالوگ گفتنش. اما در 6 اینقدر غیرطبیعی سانتال شده، آدم کهیر میزند. از نظر داستانی هم داغان است. پایان هر قسمت، بدون هیچ درام و تنشی تمام میشود! نمایش دردها و واقعیتها جای خود را به صحنههای لودگی بیمنطق داده: وسط یک مراسم تکریم و اینطور رقص و خوانندگی؟!
🏴 6.اگر میخواهید نقش یک متغیر را بدانید، آن را حذف کنید و وضعیت را با قبل مقایسه کنید. پایتخت6 اما در فقدان مرحوم #خشایار_الوند، از همیشه بیشتر، تنابندهتر شده. اگر در این شک دارید، «گینس» (اولین فیلم سینمایی تنابنده) را ببینید تا متوجه شوید عمق بیمایگی داستان و دیالوگهای زشت پایتخت6 بیشتر از همه از چه کسی آب میخورد. روحت شاد خشایار الوند! نبودت بدجوری حس میشود. روحت شاد.
🌐 @aliebrahimpour_ir 1399.01.03