eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
248 دنبال‌کننده
707 عکس
35 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 🌺 مقام / حال / صحنه : یک‌دور است. 😈 رویکرد آموزشی دارد. می‌خواهد نسبت صحیح و درستی بین انسان و شیطان ایجاد کند. بر خط‌کشی و مرزبندی در گرایش و رفتار با شیطان تاکید می‌کند. 🌺 مقام / حال / صحنه : شخصی که از و اش تعجب کرده است! 😰 (شاید می‌ترسد این عافیت، مصداق استدراج باشد. نمی‌خواهد دلخوش بماند. انگار با این دعا می‌خواهد ایجاد کند. [این مختصرترین دعای صحیفه، عجیب و پرسش‌برانگیز است.] 🌺 مقام / حال / صحنه : درخواست باران🌧 (نقش آب و باران در زندگی انسان و ویژگی‌ها و نتایج باران خوب/ رویکرد آموزشی دارد) @aliebrahimpour_ir
📌 حوزه و دانشگاه در هم شوند! فرهنگ دانشگاه‌ها و مراکز غیرحوزه‌ای به صورتی است که با و بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ و . باید با این دو فرهنگ و کم‌کردن فاصله‌ها، حوزه و دانشگاه درهم ، تا میدان برای و بسط معارف وسیع‌تر گردد. 📘صحیفه امام؛ ج 21، ص 98-99 @aliebrahimpour_ir
متفکر درجه‌یک، ولایتی، رضایت از همسر : جرعه‌ای از دریا، آیت‌الله ، ج۲، ص۶۵۴ @aliebrahimpour_ir
حساب‌وکتاب، چای، سیلی، قدرت : جرعه‌ای از دریا، آیت‌الله ، ج۲، ص۶۷۵-۶۷۶ @aliebrahimpour_ir
به نظر حقیر، در شرایط حاضر هرکس "حجاب" را به هر نحو و صورتی، به عنوان مسئله در جامعه مطرح کند، بی‌تردید است.
🖼|ابهامات مفهومی در ادبیات میان رشته‌ای ✳️ ادبيات ميان‌رشتگی در ابتدای راه خود است و حتی هنوز توافقی بر تعريف آن وجود ندارد و مفاهيم آن دچار ابهام مفهومی است. از اين رو تعابير مختلفی در مقام معرفی و تعريف آن توسط محققان ارائه شده است. 🔰 تكثر تعبيری و واژگانی‌ بالایی بر تعاریف مطالعات میان‌رشته‌ای حاكم است، اما می‌توان روح كلی واحدی استخراج كرد و آن را اینگونه تعریف کرد؛ مطالعات ميان‌رشته‌ای فرايند پاسخ به يك پرسش، حل يك مسئله يا مواجهه با يك موضوع است كه گستردگی و پيچيدگی آن به حدی است كه نمی‌توان به درستی از طريق يك رشته علمی واحد با آن مواجه شد. ✂️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|پارادايم علم اسلامی ☑️ علوم انسانی اسلامی كارآمد، ناگزير لازم است مشكلات و مسائل روز جامعه را حل كند؛ مسائلی كه بدون شك از عهده تك دانش های تخصصی بر نمی‌آید. مسائل پژوهشی جهان واقعی كه نيازمند پاسخ اند، به‌ندرت از درون دسته‌بندی های منظم رشته‌ای برمی‌خیزند و پاسخ اين مسائل نيز به همين منوال است. ◽️ مشكل استفاده از مطالعات تلفيقی در علوم انسانی اسلامی دوچندان است؛ زيرا روشهای دانشهای تخصصی تا حدی مبانی پارادايمی مشخصی دارند، اما روشهای تلفيقی حتی از اين حيث نيز فقيرند. ➕در واقع از يك طرف نياز علوم انسانی اسلامی به مطالعات میان‌رشته‌ای و تلفيقي، قطعی و اجتناب‌ناپذیر است و از طرف ديگر، اين نوع مطالعات مبنای روش‌مندشده ای ندارند. اينجاست كه بايد «چارچوب و مبانی نظری علم در سنت حكمی اسلامی» يا «نظام انديشه ای ساحت علم» كه از آن با تعبير «پارادايم علم اسلامی» ياد می‌کنیم. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|تفکر سیستمی 🔻 تفكر سيستمی بر خلاف بسياری از نظريات و جنبش‌های علمی كه در يك رشته خاص علمی و در چارچوب معينی رشد کرده‌اند، در بيرون از محدوده علم معينی متولد شد و اساسًا در محيطی ميان رشته‌ای رشد كرد. 💢 از آنجا كه اين شيوه تفكر با مجموعه‌های متشكل از اجزا سروكار دارد نه با خود اجزا، ضرورتاً از مرزهای سنتی علوم تخصصی فراتر رفته و عموميت يافته است. تفكر سيستمی اول بار در دانشهای زیست‌شناسی مطرح شد؛ اما بيش از همه تأثير خود را بر مباحث مربوط به مديريت سازمانی گذاشت. 🔺 تفكر سيستمی معتقد است نگرش تفكيك علوم به حوزه‌های تخصصی و جزئی بايد تغيير كند و لازم است يافته های رشته‌های گوناگون علمی با يكديگر تركيب شوند. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی ➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشته‌ای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشته‌ای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است. 🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... می‌دانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشته‌ای شده است. ◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشته‌ای مساله‌ای «پيچيده» است و پيچيدگی را می‌توان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» به‌عنوان موضوع مطالعات ميان رشته‌ای باز می‌شود. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
مبانی پارادایمی رویکرد میان‌رشته‌ای و نسبت آن با سنت نظری حکمت اسلامی http://zehn.iict.ac.ir/article_253022.html http://zehn.iict.ac.ir/article_253022_f7fcff371536fe67047ec43ef1dc61a4.pdf @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۱.۰۵.۰۲
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#دانلود #مقاله مبانی پارادایمی رویکرد میان‌رشته‌ای و نسبت آن با سنت نظری حکمت اسلامی http://zehn.ii
: علوم انسانی اسلامی کارآمد، برای حل مسائل و معضلات عینی که عموما چندتباری‌اند، نمی‌تواند در تک‌رشته‌ها متوقف شود و نیازمند بهره‌گیری از رویکرد میان‌رشته‌ای است. درحالی که میان‌رشتگی خود رویکرد نوینی در مغرب‌زمین است و از ابهامات پارادایمی و فقر مبانی رنج می‌برد، استفاده از این روش در پارادایم‌علم‌اسلامی، بدون توجه به لوازم و مبانی آن امکان‌پذیر نیست. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتاب‌خانه‌ای در سه‌گام نسبت میان میان‌رشتگی و پارادایم‌علم‌اسلامی را روشن می‌سازد که آیا این پارادایم، ظرفیت مطالعات میان‌رشتگی را دارد یا خیر؟ در گام اول ضمن بررسی نسبت میان سیستم و میان‌رشتگی، می‌کوشد اصلی‌ترین مبانی معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و هستی‌شناختی میان‌رشتگی را استخراج و معرفی نماید. در گام بعدی، با عرضه‌ی این مبانی به پارادایم‌علم‌اسلامی، استقبال این پارادایم از مبانی میان‌رشتگی روشن می‌شود. در گام سوم، نشان داده می‌شود که این پارادایم، به‌گونه‌ای این مبانی را ارتقا می‌دهد که میان‌رشتگی تعالی‌یافته‌ای را هدف قرار می‌دهد و در حد میان‌رشتگی مرسوم متوقف نمی‌شود. @aliebrahimpour_ir