هدایت شده از فقه الخمینی
تفاوت انسان شناسی با اومانیسم.mp3
6.31M
📌 تفاوت محوریت انسان در "اومانیسم" و "اسلام" در چیست؟
💠 پاسخ را بشنوید!
🎙 استاد سید فرید موالی زاده
#انسان_شناسی
#استاد_موالی_زاده
#فقه_الخمینی
@fegh_alkhomeini
☘اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ رَسوُل ِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ فاطِمَهَ وَ خَدیجَهَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ اَمیر ِ الْمُؤْمِنینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ الْحَسَن ِ وَ الْحُسَیْن ِ اَلسَّلامُ
عَلَیْک ِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یا عَمَّهَ وَلِیِّ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ یابِنْتَ موُسَی بْن ِ جَعْفَر، وَ رَحْمَهُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُهُ.
🍀اَلسَّلامُ عَلَیْک ِ، عَرَّفَ اللّهُ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّه ِ، وَ حَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ، وَ أَوَرَدْنا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ، وَ سَقانا بِکَأْس ِ جَدِّ کُمْ مِنْ یَد ِ عَلِی ِّ بْن ِ اَبی طالِب، صَلَواتُ اللّه عَلَیْکُمْ، أَسْئَلُ اللّه أَنْ یُر ِیَنا فیکُمُ السُّروُرَ وَ الْفَرَجَ، وَ أَنْ یَجْمَعَنا وَ إِیّاکُمْ فی زُمْرَه ِ جَدِّکُمْ مُحَمَّد، صَلَّی اللّهُ عَلَیْه ِ وَ آلِه ِ، وَ أَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْر ِ فَتَکُمْ، إِنَّهُ وَلِیِّ قَدیرٌ.
🌱یا سَیِّدی، اَللّهُمَّ وَ رِضاکَ وَ الدّارَ الْآخِرَهِ. یا فاطِمَهُ ا ِشْفَعی لی فِی الْجَنَّه ِ، فَا ِنَّ لَکَ عِنْدَاللّْه ِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن ِ
🌹سالروز ورود #حضرت_معصومه سلام الله علیها به قم مبارک باد.
@almohkamat
⁉️چگونه ضعف علمی در گذشته را جبران کنیم ؟
✍به قلم استاد موالی زاده:
🖊مقدمه:
اگر در نظرمان کتابی از کتب درسی گذشته یا ماده ای از مواد درسی را با آنکه در جلسه درسی آن شرکت کرده ایم ، به خوبی فرا نگرفته ایم ، تصمیم به تکرار آن کتاب نگیریم و وضعیت کنونی تحصیلی خود را تغییر ندهیم ؛ زیرا این روش به طولانی شدن دوره تحصیل منجر می شود که نتیجه آن افسردگی علمی است .
📌ما نیازمند «احیاء» و «ترمیم» و «نوسازی» معلومات گذشته هستیم . لذا باید به جای «مراجعه ترتیبی» به کتاب ها ، به «مراجعه هدفمند» روی آوریم . مراجعه هدفمند نیز با روش «تعقیب مساله» میسر خواهد بود که روشی آموزشی ـ پژوهشی است .
🖊روش «تعقیب مساله» :
هر مساله علمی در هر دانشی که در وضعیت کنونی تحصیل به فراگیری آن مشغول هستیم ، دارای یک منظومه محتوایی است که فهم عمیق آن به کشف آن منظومه وابسته است .
💠نگاه منظومه ای به یک مساله شامل ابعاد زیر است :
1⃣تحریر محل نزاع جهت بیان هندسه مساله
2⃣مبادی تصوری،تصدیقی و پیش نیازها
3⃣مبانی کلی برای جهت استدلالی مساله
⁉️پرسش : برای دست یابی به ابعاد سه گانه بالا ، چه باید کرد ؟ به چه منابعی مراجعه کنیم ؟
✅پاسخ : نخست باید به کتاب های گذشته خود مراجعه کنیم و سه گانه های مورد نیاز مساله را از آن کتاب ها استخراج کنیم .در این فرآیند مجبور می شویم ابهامات علمی خود را رفع کنیم . قطعا در برخی موارد برای فهم مطلب مراجعه شده ، نیاز به مراجعه دیگری در آن کتاب درسی یا کتاب درسی دیگر پیدا می کنیم . و این سلسله مراجعه ها تا فهم کامل همه ابعاد ادامه دارد .
🔰پس از تکرار این روش و تمرکز بر آن در یک بازه زمانی ، به درجه بالایی از توانایی و تسلط علمی دست می یابیم که به توفیق الهی و عنایت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ سبب جهش در کسب مدارج بالای علمی خواهد شد .
⚠️البته اگر روش «تعقیب مساله» در کارگاه علمی با نظارت استاد صورت پذیرد ، بی شک از راندمان بالاتری برخوردار خواهد شد .
#روش_تحصیل
#چگونه_درس_بخوانیم
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
✍️ غرر آیات در تفسیر المیزان (1️⃣)
🔰 به قلم #استاد_موالی_زاده:
مقدمه
🔷 علامه طباطبائی در تفسیر المیزان برخی از آیات قرآن را با عنوان «غرر الآیات» به معنای آیات درخشان و راهگشا توصیف می کند که نشان از جایگاه ویژه و برتر آن آیات شریفه نسبت به دیگر آیات دارد . البته این برتری به جهت فصاحت و بلاغت و شیوایی در سخن نبوده بلکه درخشندگی این آیات به سبب بیان مسائل توحید و چگونگی ارتباط ذات پروردگار با جهان خلقت می باشد . آیات مذکور را باید در بالادست همه ی آموزه ها و اندیشه های دین اسلام جای داد و بر اساس آنها به تفصیل و بسط تعالیم دینی پرداخت .
🔸آیت اله جوادی آملی در توضیح جایگاه غرر آیات در نگاه علامه طباطبائی می فرماید : « درخشش چشمگير آنها(غرر آیات) راهگشاى بسيارى از آيات ديگر قرآن بود بلكه پايه محكمى براى حلّ بسيارى از احاديث خواهد بود ... »
📌ایشان پس از اشاره به مبنای علامه طباطبائی مبنی بر بازگشت همه معارف دینی اعم از عقائد ، اخلاق و احکام شرعی به توحید ، اینچنین آیاتی را بیانگر ضرورت ارتباط میان جهان بینی با ایدئولوژی دانسته اند .
💠غرر آیات تنها به بحث از وجود ذات پروردگار و اصل توحید و ضرورت باور و اعتقاد توحیدی نمی پردازند بلکه قواعد کلی ضرورت و چگونگی توحیدی شدن زندگی فردی و اجتماعی انسان را بیان می کنند .
🖇بدین ترتیب ، در سایه غرر آیات و به واسطه آشنا شدن با این آیات کلیدی ، می توان مبانی امتداد توحید در متن زندگی بشری را طراحی کرد تا زمینه ارائه فرآیند امتداد عملیاتی توحید فراهم گردد .
🔺بدون توجه و ملاحظه غرر آیات و همچنین غرر احادیث اهل بیت ـ علیهم السلام ـ نه تنها نمی توان به انسان شناسی قرآنی و ژرفای اندیشه امامت و ولایت انسان کامل و حقیقت بعثت پیامبر و همچنین معاد ، قیامت و برزخ و شئون آن پی برد بلکه در حوزه علوم انسانی اسلامی و تولید علم دینی و ارائه مکتب اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی اسلامی نیز توفیقی حاصل نخواهد شد .
🔶 در این سلسله مباحث تلاش شده به برخی از غرر آیات مذکور در تفسیر المیزان اشاره شود تا در ماه بهار قرآن ، در کنار تلاوت روزانه بتوان زمینه مطالعه عمیق تر نسبت به قرآن فراهم گردد .
⬅️ در نوشتار بعدی ان شااله در محضر آیه «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» حجر/21 به عنوان یکی از غرر الآیات خواهیم بود و به بیان نکات آن آیه شریفه خواهیم پرداخت .
👈ادامه دارد ...
#علامه_طباطبائی
#تفسیر_المیزان
#امتداد_توحید
#غرر_آیات
@almohkamat
📚 ماهیت اعتباری فقه : ضد فلسفه یا ... ؟
✍️ به قلم #استاد_موالی_زاده:
3️⃣گفتار سوم از مقاله فقه و فلسفه : تضاد یا تضایف ؟
💠 گفته شد ، سه دیدگاه در خصوص نسبت میان فقه و فلسفه (حکمت) وجود دارد :
ا - دیدگاه تباین
ب - دیدگاه تداخل
ج - دیدگاه امتداد حکمت
📌 و اما شرح تقریر دوم دیدگاه اول :
2️⃣تقریر دوم : تباین بر پایه جنس ادراکات انسان
🔹برخی از فقهای معاصر ، تباین و دوگانگی و لزوم جداسازی میان فقه و فلسفه را به سبب تفاوت جنس مسائل هر یک می دانند .
مسائل فلسفی از جنس ادراکات حقیقی ، و جنس مسائل فقهی از ادراکات اعتباری (قراردادی) است ، از این رو ، برای جلوگیری از اشتباه فاحش خلط حقیقت و اعتبار ، باید مرز فقه را از فلسفه و حکمت جدا کرد تا تداخل و درهم آمیختگی رخ ندهد .
💢در نقد این دیدگاه باید گفت ،
پافشاری بر جداسازی میان اعتباریات و حقایق با وجود درستی آن ، به معنای گسست کامل فقه و فلسفه از همدیگر نمی باشد . سزاوار بود قائلین به این دیدگاه ، مسیر اساتید خود را ناقص رها نمی کردند .
بر اساس گفته شهید مطهری ، شرح و بسط تفکیک ادراکات اعتباری از حقیقی برای اولین بار توسط امام خمینی و علامه طباطبایی به گونه ای منحصر بفرد صورت پذیرفته که در شرق و غرب سابقه نداشته است. با این وجود ، این دو بزرگوار ، فقه را در امتداد فلسفه می دانند و بر این مطلب اصرار دارند .
🔸در لزوم تفکیک میان ادراکات حقیقی از اعتباری باید گفت :
ادراکات اعتباری تابع نیازهای بشر بر اساس دو اصل زیستی «اصل کوشش برای حیات» و «اصل انطباق با محیط » است اما ادراکات حقیقی تابع تکوین و واقعیت جهان هستی می باشد .
ادراکات حقیقی در قیاس با واقعیت خود به عنوان محکی ، قابلیت اتصاف به صدق و کذب دارند اما ادراکات اعتباری ، ثبوتی ندارند تا در قیاس با آن قابلیت صدق و کذب داشته باشند بلکه تنها با غرض خود سنجیده می شوند که در این صورت اعتبار و قرارداد بدون غرض ، لغو خواهد بود .
🖇بنابراین ، تنها محذور در ادراکات اعتباری لغویت است برخلاف ادراکات حقیقی که محذور در آنها استحاله های عقلی مانند دور و تسلسل ، اجتماع ضدین و مثلین و نقیضین ، تقدم الشئ علی نفسه ، معلول بلا علت ، انقلاب در ذات و ... هستند .
در ادراکات حقیقی تنها یقین برهانی (بالمعنی الاخص) ناشی از جریان برهان بر پایه علیت ملاک است اما در ادراکات اعتباری ، قانون علیت جاری نمی شود و از همین جاست که برهان و یقین برهانی نیز منتفی خواهد شد .
در ادراکات اعتباری ، قضاوت با عقل عرفی است اما در ادراکات حقیقی ، عقل فلسفی حکم می کند .
🔹بنابراین ارتباط ادراکات حقیقی با ادراکات اعتباری ، تولیدی نیست اما این به معنای گسست کامل نیست بلکه ادراکات حقیقی و اعتباری - بر اساس تعبیر شهید مطهری - ارتباطی منطقی با هم دارند که در آینده بیان خواهد شد ...
📌ان شا اله ، ادامه بحث و شرح دیدگاه دوم در بخش آینده خواهد داد ....
#امتداد_حکمت
#تولید_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#فقه_منظومه_ای
#فقه_و_فلسفه_تضاد_یا_تضایف
@almohkamat
🖊تبویب فقه بر پایه نقشه فطرت در نگاه امام خمینی
💠دستورات دین ، بر طبق نقشه فطرت بنا شده، و احكام الهى به دو مقصد منقسم شود :
1⃣مقصد اصلی و استقلالی : توجه دادن به كمال مطلق، كه حق و شئون ذاتيّه و صفاتيّه و افعاليّه او است ... بسيارى از فروع احكام از قبيل صلاة و حج، به اين مقصد مربوط است .
2⃣مقصد فرعی و تبعی: تنفر دادن از طبيعت ... و عمده ابواب ارتياض و سلوك، و كثيرى از فروع شرعيات از قبيل صوم و صدقات واجبه و مستحبه، و تقوا و ترك معاصى به آن رجوع كند.
📚(برگرفته از کتاب شرح حديث جنود عقل و جهل ص 79 )
#فقه
#فطرت
#امام_خمینی
@almohkamat
🗂#فهرست
📝#مجموعه_آثار_نوشتاری با موضوع سلسله بحث های مسأله حجاب
🖊 استاد حجت الاسلام سید فرید موالی زاده
💢رفع حجاب با حجاب
https://eitaa.com/almohkamat/198
💢حجاب ، ارمغان بهشتی آدم و حوا
https://eitaa.com/almohkamat/206
💢حجاب ، آیینه جلال و جمال الهی
https://eitaa.com/almohkamat/209
💢حجاب متصوفانه و حجاب متمدنانه
https://eitaa.com/almohkamat/216
💢حجاب و آزادی
https://eitaa.com/almohkamat/231
💢حجاب و عشق
https://eitaa.com/almohkamat/297
#حجاب
#استاد_موالی_زاده
@almohkamat
💠راز های بیت المقدس
🖊از صلیبیون تا صهیون
🖊تقابل توحید و کفر در بیت المقدس
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
#فلسطین
#قدس
#طوفان_الاقصی
@almohkamat
المحکمات
💠راز های بیت المقدس 🖊از صلیبیون تا صهیون 🖊تقابل توحید و کفر در بیت المقدس ✍️به قلم #استاد_موالی
💠راز های بیت المقدس
🖊از صلیبیون تا صهیون
✍️به قلم #استاد_موالی_زاده
با مطالعه تاریخ می یابیم تلاش برای اشغال سرزمین بیت المقدس با روش های جنایتکارانه و ضد انسانی اختصاص به یهود صهیونیسم در 70 سال گذشته ندارد بلکه نخست از صلیبیون مسیحی آغاز شد . آنها در قرن 11 و 12 م از سرتاسر اروپا برای به چنگ آوردن قدس به فلسطین گسیل داده شدند و در طی دویست سال جنگ با مسلمانان ، از هیچ جنایتی در حقّ ایشان دریغ نورزیدند .کشتار مسلمانان بیت المقدس در سال 1099 م که در طی یک هفته بیش از شصت هزار نفر را از دم تیغ گذارندند . و در سال 1191 م کشتار شهر عکا در فلسطین را راه انداختند .
💢اگر چه صلیبیون از مسلمانان شکست خوردند و قدس دوباره به آغوش اسلام بازگشت اما خیال تصرف قدس از ذهن اروپاییان هیچگاه پاک نشد . یکی از فرماندهان ارتش متّفقين، پس از شكست عثمانى و ورود به بيتالمقدّس گفت : «امروز جنگهاى صليبى به پايان رسيد» .
🖊تقابل توحید و کفر در بیت المقدس :
⁉️پرسش ـ چه رازی در سرزمین بیت المقدس نهفته است که طاغوت یک بار در لباس صلیبیسم مسیحی و بار دیگر در لباس صهیونیسم یهودی ، از دوره ظهور اسلام در فلسطین تا به امروز در پی اشغال قدس می باشد ؟ «قدس» چه ویژگی دارد که جبهه طاغوت با راه انداختن حمام خون و کشتار وحشیانه کودکان و زنان و مسلمانان بی دفاع در صدد تخلیه این منطقه از مسلمانان و موحدان و تهجیر ایشان است ؟
🔰 پاسخ ـ نخست این گفته امام خمینی را با نگاهی ژرف بخوانیم :
«مسئله قدس يك مسئله شخصى نيست، ... بلكه حادثهاى است براى موحدين جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آينده، از روزى كه مسجد الاقصى پىريزى شد تا آن گاه كه اين سياره در نظام هستى در گردش است» .(صحیفه نور/ج16/ص190)
📌بی شک امام خمینی به سبب جنبه اقتصادی یا سیاسی یا موقعیت جغرافیایی و یا اجتماعی و باستانی سرزمین قدس ، آن را برای موحدان جهان تا روز قیامت ارزشمند نمی داند بلکه آنچه برای موحدان و مومنان ارزش دارد ، بُعد توحیدی این سرزمین است .
🔹در نگاه امام خمینی ، «قدس» تنها مساله ای سیاسی یا امنیتی یا اخلاقی و انسانی نیست بلکه نماد مواجهه کفر و طاغوت با توحید می باشد که جبهه شیطان در پی توحید زدایی و تبدیل آن به مرکز کفر و الحاد می باشد . نمونه آن استقبال رژیم صهیونیستی از استقرار بهاییت و بیت العدل در آنجاست . لذا اگر ساکنان اصلی آن منطقه ناصبی بودند ، قطعا به جای آوارگی ، مورد استقبال آن رژیم منحوس قرار می گرفتند .
🔶به نظر می آید این نگاه امام (ره) باطنی هم دارد که برگرفته از آیه معراج می باشد : «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا »
📌با این نگاه بلند حضرت امام به قضیه فلسطین دیگر جایی برای طرح شبهات و ایرادات ملی گرایانه و یا حتی مذهبی باقی نمی ماند .
#فلسطین
#قدس
#طوفان_الاقصی
@almohkamat
المحکمات
✍️ غرر آیات در تفسیر المیزان (1️⃣) 🔰 به قلم #استاد_موالی_زاده: مقدمه 🔷 علامه طباطبائی در تفسیر ال
📙رابطه مُلک و ملکوت در قرآن (تطابق عوالم)
✍️به قلم استاد موالی زاده
2️⃣بخش دوم از مقاله (غرر آیات در تفسیر المیزان)
💠تفسیر آیه «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» الحجر/21
🔷علامه طباطبائی این آیه شریفه را یکی از نمونه های «غرر الآیات» معرفی می کند که در برگیرنده حقائقی بس شگرف می باشد . آیه مذکور شاخص ترین آیه در مجموعه «آیات القدر» است که البته ، علامه همه آنها را از غرر آیات دانسته است . آیاتی همچون :
➖«إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ» القمر/49،
➖«وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً»الفرقان/2 ،
➖«قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً»الطلاق/3 ،
➖«الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى وَ الَّذِي قَدَّرَ فَهَدى» الأعلى/3
که بیانگر توحید ربوبی و نظام حاکم بر همه پدیده های جهان می باشد .
🔷علامه طباطبائی ، آیه «نزول خزائن» را یک قانون کلی هستی شناسی می داند که در آن چگونگی خلقت اشیاء توسط پروردگار ، ارتباط مُلک اشیاء با ملکوت آنها و ویژگی های جهان ملک و جهان ملکوت روشن گشته است .
🔸بر اساس این آیه ، همه پدیده ها و حوادث جهان مادی ، نازل شده جهان بالا هستند . تعبیر قرآن به نزول در خصوص آهن ، پوشاک ، پر پرندگان و چارپایان با این آیه توضیح داده می شود :
➖«و أَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَأْسٌ شَديدٌ» حدید/25
➖«يا بَني آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً يُواري سَوْآتِكُمْ وَ ريشا» اعراف /26
➖«و أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ الْأَنْعامِ ثَمانِيَةَ أَزْواجٍ» زمر/6
🔷همچنین این آیه یک قانون کلی انسان شناسی نیز می باشد که بر پایه آن می توان جایگاه انسان در عالم الست و قوس نزول و صعود او ، مرگ و حشر و نشر او را توضیح داد . می توان مقامات انسان کامل مانند نزول وحی ، تنزیل ملائکه ، ولایت تکوینی ، هدایت تکوینی ، معراج ، عصمت ، معجزه و رویت ملکوت را شرح داد .
⬅️ از این رو ، علامه طباطبائی در جای جای تفسیر خود جهت تبیین آیات دیگر و حل بسیاری از مسائل معرفتی ، از این آیه بهره های فراوان برده است .
🔷بر اساس این آیه هر شئ و پدیده ای در جهان مادی ، خزانه اصلی و حقیقت و باطن آن در جهان غیب و ملکوت می باشد که خداوند متعال به اندازه استعدادش ، در جهان مادی نازلش کرده است .
🔸و اما در چگونگی این نزول ، با توجه به آنکه ضمیر در عبارت «ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ» به « خزائن» برمی گردد ، باید گفت خزائن خود نازل می شوند نه آنکه شئ از خزائن جدا می شود و نازل می گردد .
🔸از این رو ، نزول به نحو تجلی است نه تجافی . یعنی نزول از جهان ملکوت به جهان ملک نیست ، تا سبب گسست میان مبداء و مقصد گردد ، چیزی جدا و یا کم و حتی خارج نمی شود بلکه شئ نازل شده با منبع و مخزن خود رابطه ای حقیقی از سنخ حقیقت و رقیقت میان جهان مُلک با ملکوت دارد . ملکوت باطن مُلک ظاهری است . مُلک رتبه پایین تری از ملکوت می باشد . بدین ترتیب ، اصل اشیاء در بالا و عالم غیب است و آنچه در پایین و عالم شهادت وجود دارد ، سایه و فیض و صورتی بیش نیست .
👈«صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی»
🔷در آیه «نزول خزائن» از اینکه ویژگی «قدر معلوم» و محدودیت به تعینات برای هر شئ پس از نزول گفته شده ، روشن می گردد که اشیاء در رتبه خزائن که در جهان ملکوت هستند ، غیر محدود و مطلق و دارای «وجود سعی» می باشند .
🔸از این رو ، کثرت در ملکوت عددی نیست بلکه تعدد درجات وجودی می باشد ؛ زیرا عدد نشان از محدودیت دارد و هر عددی محدود به یک واحد بالاتر از خود است .
🔹همچنین از تعبیر «عندنا» برای خزائن بر اساس آیه «ما عند الله باق » ، برمی آید که وجود ملکوتی اشیاء ، زوال ناپذیر و ثابت و بدون تغییر و حرکت می باشد .
👈ادامه دارد ...
#علامه_طباطبائی
#تفسیر_المیزان
#امتداد_توحید
#غرر_آیات
@almohkamat