eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️اگر مردم احساس کنند که اختلافات در قشر روحانی برای دنیا و هوای نفس است، از شما روی میگردانند و شکست می خورید. 🔰امام خمینی (ره) ✅اگر در قشر روحانى خداى نخواسته مردم احساس كنند كه اين اختلافات براى دنياست- براى دين كه اختلافى در كار نيست، همه ما، همه ما يك دين داريم، يك قرآن داريم، اگر اختلافى پيدا بشود اختلاف روى اساس دنياست، شيطان است كه اختلاف مى‏ اندازد- اگر ساير مردم توجه كنند كه ملّاها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، طلبه ‏ها روى هواهاى نفسانى با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمى ‏گردانند. [اگر] از شما رو برگرداندند، اسباب شكست شماست؛ شما شكست اسلام است. وظيفه شما سنگين است آقا! شما بايد با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت كنيد. شما هادى مردم هستيد. شما بايد چراغ باشيد. شما بايد نور باشيد. تهذيب كنيد نفوس خودتان را. حب دنيا را از نَفْسِتان بيرون كنيد، رأس كل خطيئه است. همه خطاها از حب دنياست، از حب شهرت است. اين حب را از دل خودتان بيرون كنيد، بميرانيد اين حب را؛ زنده بشويد به زندگانى اسلام: زندگانى الهى. شما الهى بشويد. وحدت پيدا بكنيد. صفتان را واحد كنيد. 📚صحیفه امام، ج۶ص۲۸۴ @almorsalaat
🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat 👇👇
استاد علی فرحانی chistie trakom znone.mp3
10.7M
🔊 🌐نگاهی به روش اجتهادی شیخ انصاری 📌آیا شیخ اجماع منقول و شهرت را قبول ندارد⁉️ 🔰استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت؛ با توصیف دو نحله فقهی در باب کیفیت تاثیر مباحث اصولی در فقه، مبنای شیخ در این مساله را بیان می کنند. 💠 ایشان در ادامه به توضیح چیستی تراکم ظنون از نگاه شیخ پرداخته و به خوبی منقح می کنند که مختار شیخ عدم حجیت اجماع و شهرت نیست. 🔸در تفصیل مبانی شیخ، به مبحث اجماع منقول رسائل مراجعه فرمایید. @almorsalaat
🔉🔉 دروس استاد علی فرحانی 🌐به حول و قوه الهی دروس استاد علی فرحانی در سال جاری 99-400 همچنین های دروس ایشان، در کانال زیر بارگزاری می شود. 👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
👆👇 🔸والله من با افکار اقای فرحانی دوباره شوق و ذوق درس و بحث درونم شکل گرفت ...چون همیشه پیش خودم میپرسیدم که اخر حوزه چی میشه حالا سطح ۴ هم تموم. ولی با گوش دادن اصوات اقای فرحانی جوابم رو گرفتم. خدا میدونه همیشه برای ایشون دعا میکنم. 📌پ.ن: خدا رو شاکریم که نشر بیانات و اندیشه های استاد، برای شما مفید بوده است. شما مخاطبین ارجمند هم می توانید، صوت های استاد را در موضوع ، و از لینک زیر دانلود کنید و بشنوید و به کار ببندید. انشالله. http://eitaa.com/palmorsalaat/17 @almorsalaat
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ‼️در مراجعه به و تسریع نشود/ باید نسبت به ادله نقلی فحص و یأس اتفاق بیفتد. 🔰استاد علی فرحانی 🌐در کتاب الفائق، در مقدمه بحث سیره آمده است: « إن الاصحاب مع أنهم استدلّوا بالسیره فی کثیر من الموارد لکنّهم لکنهم لم ینقحوها علی حد تنقیحهم لسائر الابحاث ... مع کثره الاحتیاج الی الاستدلال بها ... فی المباحث الاصولیّه و فقهیه لا سیّما جمله من الفروع المستحدثه التی تصدّی فقه المعاصر لعلاجها» 🌐استاد در تدریس این کتاب (6مهر) پس از توضیح این عبارت، به یک آسیب احتمالی در مباحث و موضوعات اشاره کردند و فرمودند: که نباید به دلیل نبود عنوان مستقل برای مورد موضوعات جدید در کتب روایی، تعجیل کرده و به سراغ عقل و سیره عقلا برویم. بلکه باید فحص و یأس نسبت به ادله نقلی اتفاق بیفتد و غالب مسائل را با همین ادله نقلی میتوان پاسخ گفت. البته به شرط رعایت قوانین اجتهاد که همان با رعایت عنصر زمان و مکان است. 📌فیلم کامل این جلسه را از کانال المرسلات در ببینید. @almorsalaat
🔉🔉 ♨️آیا بحث در مسئله تعبدی و توصلی ثمره دارد؟ 🔰استاد علی فرحانی ✍️تقریر: محسن ابراهیمی 🔸استاد علی فرحانی، امسال پس از دو سال وقفه، ادامه تدریس کتاب اثر را آغاز کردند. این تدریس که از سال ۹۴ از ابتدای کتاب آغاز شد، سه سال ادامه یافت و تا دلالت هیئت امر بر وجوب تدریس شد. در این جلسات برخی مبانی مهم اصولی حضرت امام همچون نگاه ایشان در بحث موضوع علم، وضع، مجاز، علامات حقیقت و مجاز، دلالت امر بر وجوب، صحیح و اعم و ... تبیین شد. 🔸امسال نیز به حول و قوه الهی، ادامه تدریس این کتاب را از ابتدای بحث تعبدی و توصلی آغاز کردند. این بحث یکی از بحث های مهم در علم اصول از زمان محقق خراسانی تا کنون است. همچنین حضرت امام در این بحث نیز ابتکاراتی منحصر به فرد دارند. 🔸استاد فرحانی در تبیین مقدمات این بحث در جلسه روز دوشنبه ۹۹/۷/۷ به ثمره داشتن یا نداشتن این بحث پرداختند. 🔸همینطور که در اصول فقه و کفایه خواندیم، بحث تعبدی و توصلی، پس از تقسیم واجب به (تعبدی و توصلی) دو رکن اصلی دارد: ۱- لزوم قصد امر در واجبات تعبدی ۲- وقوع دور در اخذ قصد امر در واجبات تعبدی. 🔸اصولیین در این مسئله اولا به تقریر های متعددی، مسئله دور را تبیین می کنند و سپس سعی می کنند آن را حل کنند و امکان اخذ قصد امر در واجبات تعبدی را درست کنند. 🔸استاد در این جلسه با شواهد و ادله مختلفی تبیین کردند که مسئله دور و پاسخ به آن، بی فایده و این مسئله به دلیل فاصله گرفتن برخی مباحث اصولی از فقه، ایجاد شده است. 🔸ایشان فرمودند که اولا هیچ دلیلی وجود ندارد که برای امتثال واجبات تعبدی حتما باید این واجبات به قصد امر امتثال شود. دلیل این مطلب بحث تربت در مسئله ضد و همچنین بحث اجتماع امر و نهی است. در آنجا می خوانیم که ولو امر از فعلیت بیفتد و امری وجود نداشته باشد (که به تبع مکلف نمی تواند قصد امر کند) اما میتوان واجب را به قصد مصلحت و به قصد محبوبیت امتثال کرد. پس لزومی ندارد که در مورد امکان اخذ قصد امر بحث کنیم. 🔸ثانیا ما مسلم می دانیم که واجباتی مثل صلات و صوم داریم که این ها تعبدی هستند و شارع توانسته است آنها را جعل کند و باید به قصد امر امتثال شوند. پس دیگر نیاز نداریم که با بحث های طولانی، دور متوهم را حل کنیم تا امکان اخذ قصد امر را اثبات کنیم. بلکه همین مقدار که میدانیم واجباتی تعبدی داریم، در اثبات امکان اخذ قصد امر کافیست. سپس می توانیم بررسی کنیم که دلیل ما در تشخیص سایر واجبات تعبدی چه بوده است. و از همان طریقی که تعبدیت آنها را تشخیص داده ایم، سایر واجبات را نیز تشخیص بدهیم. 🔸نکته قابل توجه این است که وقتی به فقه و ادله مراجعه می کنیم می بینیم که هیچ دلیل لفظی که دلالت کند بر اینکه قصد امر در واجبات تعبدی اخذ شده است، وجود ندارد. (در این مسئله به بحث نیت صلات در کتب فقهی مراجعه کنید). لذا اساسا شروع بحث که در مورد تصحیح اطلاق گیری از ادله لفظی است، اشتباه است. 🔸علاوه بر همه اینها حضرت امام ره در تقسیمات واجب، نگاه متفاوتی دارند و بر اساس نگاه ایشان، تعبدی و توصلی، قسیم یکدیگر نیستند. استاد این مسئله را در جلسه ۹۹/۷/۲ تبیین کردند. 📌صوت جلسات استاد را میتوانید از کانال دروس استاد علی فرحانی دانلود کنید. @almorsalaat
📚 گفتگو با علامه حسن زاده 🔰مجموعه مصاحبات با علامه حسن زاده 💠این کتاب حاصل چند گفت و گو با علامه حسن زاده در موضوعات مختلفی از جمله: سیر تحصیل و اساتید ایشان، مباحث مختلف عرفانی، درباره سایر علما و بزرگان است. 💠این کتاب همچون سایر آثار قلمی و گفتاری علامه حسن زاده، بسیار شیرین و دلنشین است. انشالله تهیه کنید و بخوانید. من این کتاب رو از پاساژ قدس (انتشارات قائم آل محمد) خریدم. @almorsalaat
📚 مفتاح اسرار حسینی در اسرار سیر و سلوک 🔰ملاعبدالرحیم دماوندی 🔸ملاعبدالرحیم دماوندی (ره) از عرفای قرن ۱۲ و از شاگردان ملامحمدصادق اردستانی است. 🔸این کتاب که از جمله کتب عرفانی محسوب می شود را مرحوم سیدجلال آشتیانی در کتاب منتخبات آثار نیز به طور کامل آوره است. به تازگی انتشارات آیت اشراق، این کتاب را با بررسی نسخه های متعدد و پاورقی و ... چاپ کرده است. 🔹برخی از عناوین مطالب کتاب: توحید واجب الوجود/ توحید و وحدت به طریق عرفا/ شرح حدیث حقیقت/ در تحقیق رؤیت حق تعالی/ در تحقیق طلب رؤیت موسی (ع)/ در بیان متحمل شدن کمَّل اولیاء اسرار ولایت/ در تفسیر آیه نور/ در بیان اختلاف مراتب نفوس/ شرح حدیث اول ما خلق الله/ در تطابق عوالم وجود/ در تحقیق صادر اول/ حقیقت انسان کامل/ در تحقیق وجود مهدی (ع)/ در تمیز مراتب خواتم الولایة/ در بیان مجملی از ریاضات ارباب حقایق از عرفا/ در بیان محاسبه نفس/ در بیان سیر سالک و بیان مقامات و واقعات و مراقبه و ... @almorsalaat
💢تفاوت بین صوفی و عارف چیست؟/ محیی الدین محقق است. 🔰امام خمینی (ره) ✅صوفيه و عرفا، و تصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمى‏ شود، با اينكه تفاوت هست؛ چون عرفان به علمى گفته مى ‏شود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه‏ اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مى‏ نمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او گويند. ✅كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او گويند، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد. ✅لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى‏ را تحقيق نموده است، بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به رسانده است. 📚تقریرات فلسفه ج۲ ص۱۵۷ 📌پ.ن: پرواضح است که این کلام حضرت امام، ربطی به فرق ضاله صوفیه ندارد. فتبصر. @almorsalaat
❌فرش هر مجلسی نباشید. 🔰علامه طباطبایی ✅گوشه نشینی ملازم با معرفت نیست، ولی کسی که می خواهد اهل معرفت شود، باید را مخصوصا با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند، و نباشد، و کار شبانه روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود. و از معاشرتهای بی فایده و بی مغز تا می تواند اجتناب نماید، و طوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود، همچنین برای کسی که می خواهد اهل معرفت شود لازم است که در حتى حلال، میانه رو باشد، و افراط نکند، و شکمو نباشد، بلکه تا گرسنه نشده سر سفره حاضر نشود، و تا اشتها دارد دست از غذا خوردن بردارد و از لحاظ و گفتن نیز باید حد را مراعات نماید. 📚در محضر علامه، انتشارات نهاوندی، سوال۵۵۵ @almorsalaat