♨️اسلام قابل پیاده شدن در جامعه است و با همه پیشرفت ها موافق است.
✅اسلام قابل پياده شدن است. اگر اسلام قابل پياده شدن نباشد پس ما بگوييم خداى تبارك و تعالى #نقص داشته در احكامش! هان؟! البته اسلام جلوگيرى از مفاسد مى كند، جلوگيرى از ... اگر مقصود از اينكه حالا نمى شود اسلام را در حالا پياده كرد، مقصود اين است كه بايد سينماهاى ما با همان زنهاى لخت و با همان كارهاى زشت بايد بشود، البته اسلام با اينها مخالف است؛ اما اسلام با همه ترقيات موافق است، با همه #پيشرفتها موافق است. اسلام براى پيشرفت آمده، براى ترقى آمده. اين حرفهايى كه بعضيها حالا آمدند مى زنند، اينها را بايد آقايان از آن جلوگيرى كنند تا تكرار نشود؛ و از فعاليتهايى كه بر ضد اسلام الآن دارد مى شود، باز بايد خود آقايان اشخاص را انتخاب كنند بفرستند در اين جاهايى كه اينها مى روند و با مردم صحبت كنند؛ مردم را بيدار كنند.
📚صحيفه امام، ج6، ص: 253
#در_مدرسه_امام_خمینی #اسلام #اجتهاد #علوم_انسانی_اسلامی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
07-hamahangi-99.6.23.mp3
17.28M
🔉 #هماهنگی_امام_و_علامه
💢تحلیل علم حصولی و ارتباط آن با نفس و نقش آن در تکامل انسان
🔰استاد علی فرحانی
💠استاد علی فرحانی در این صوت که هفتمین جلسه تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است، ادامه بحث علم را بیان می کنند.
💠در این جلسه حقیقت علم حصولی را از نگاه امام و علامه بیان می کنند و مشخص میکنند که چگونه است که از جهت معرفت شناسی، #رئالیست و چگونه از جهت عرفانی #ایده_آلیست هستیم.
💠از مهمترین مباحث این جلسه، تبیین این مسئله است که چرا علم حصولی حجاب انسان است و برای سلوک و سیر کمال باید این حجاب خرق شود.
💠در نهایت بیان می کنند که برای تتمه این بحث لازم است که بحث #حرکت را به بحث علم اضافه کنیم.
♨️♨️نکته مهم: مباحث این جلسه بسیار اجمالی و اشاره ای بیان شده است. در تفصیل این بحث و فهم کامل آن به صوت های بدایه الحکمه (خصوصا مباحث مدخل، اصالت وجود، تشکیک، علم) مراجعه فرمایید.
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
استاد علی فرحانی mantegh, amin astar abady.mp3
9.62M
🔊 #منطق
💢مقیاس توزین علم منطق؛ ریشه اشکال امین استرآبادی
🔰استاد شیخ علی فرحانی
💠استاد در این صوت که اولین جلسه تدریس #برهان_شفا است به توضیحات کلیدی در باب علم منطق پرداختند.
💠 ایشان ضمن اشاره به سوال بدیهی یا نظری بودن منطق فعلی؛ در باب ریشه اشکال امین استرآبادی بیان می کنند که اساس اشکال او به مساله مقیاس توزین خود علم منطق باز می گردد.
💠استاد در انتهاء به نقل از استاد شهید مطهری با بزرگ شمردن جایگاه کتاب شفا عامل برخی اشتباهات در این وادی را عدم فهم صحیح عبارات بوعلی بیان می کنند.
♨️♨️ استاد در این صوت تنها به بیان اشکال پرداخته و متعرض پاسخ آن نمی شوند!
#منطق #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
#اطلاعیه
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)»
🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی
⏰جلسه #هشتم: فردا یکشنبه ۶مهر، ساعت: ۱۴#عصر
🏠بلوار مصلی، کوچه۱۰، پلاک۲۳ ، طبقه دوم
✅برگزارکننده: پژوهشکده شهید صدر، اندیشکده تعلیم و تربیت
📌حضور برای همه طلاب و دانشجویان با رعایت موارد #بهداشتی بلامانع است.
⬇️لینک دانلود جلسات گذشته
👇👇👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr
@almorsalaat
المرسلات
#اطلاعیه ♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ار
✅پخش زنده #روبیکا
❄️جلسه تبیین هماهنگی امام و علامه به صورت #آنلاین از آدرس زیر پخش می شود.
امروز ساعت 14
👇👇👇👇
https://rubika.ir/almorsalaat
📌استفاده از روبیکا برای مشترکین همراه اول و ایرانسل #رایگان است.
@almorsalaat
negahi-be-ketabe-alfaegh.mp3
6.37M
🔉 #اصول
♨️نگاهی به کتاب الفائق
🔰استاد علی فرحانی
🔸استاد علی فرحانی در اولین جلسه تدریس کتاب الفائق، بیان کردند که این کتاب متن روان و بدون اغلاقی دارد و به خوبی برخی از مباحث اصولی ای که در سایر کتب، به طور مستقل به آن پرداخته نشده است، محل بحث قرار گرفته و عبارات خوبی در آن از سایر کتب جمع آوری شده است.
🔸نکته مهمی که در مطالعه این کتاب باید رعایت شود، این است که از آنجایی که این کتاب به صورت چند مقاله مجزا نوشته شده است و از طرفی علم اصول یک دستگاه به هم پیوسته است، این مقالات نباید نگاه آلی به مسائل را تقویت کند بلکه باید به عنوان تکمیل کننده مباحث سایر کتب خوانده شود و هر مسئله جای خود را در نظام استنباطی پیدا کند.
🔸ایشان دو نگاه اصالی و جزئی از دستگاه استنباطی را بر مسئله #سیره تطبیق کردند. و در ضمن مباحث نکاتی در مورد بحث #روش_شناسی_اجتهاد و نسبت آن با علم اصول را بیان داشتند.
📌صوت کامل این جلسه
📌متن pdf کتاب الفائق
#اصول #الفائق #پای_درس_استاد
@almorsalaat
🔉🔉 #تدریس
♨️مجموعه جلسات تدریس کتاب شریف و ارزشمند #انسان_و_ایمان اثر استاد شهید مطهری
🔰استاد: حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده
🔸 این جلسات در سال تحصیلی جاری در مدرسه دارالهدی برای طلاب پایه اول، تدریس شده است.
⬇دانلود صوت جلسات👇👇
eitaa.com/shmotahari/85
#اندیشه_مطهر
@almorsalaat
08-hamahangi-99.7.6.mp3
14.35M
🔉 #هماهنگی_امام_و_علامه
💢حرکت از نگاه دو عارف
🔰استاد علی فرحانی
🔸این صوت، هشتمین جلسه از مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام انسان شناسی امام و علامه است. استاد در این جلسه به بحث #حرکت و نقش آن در #انسان_شناسی پرداختند.
🔸از مهمترین نکات این جلسه، تبیین مسئله جسمانیه الحدوث بودن انسان است. استاد عباراتی از امام و علامه در تبیین این دیدگاه خصوصا در شرح آیه "انشاناه خلقا آخر" شرح کردند.
#فلسفه #عرفان #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
🔉 #مکتب_امام_خمینی
💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست.
🔰استاد علی فرحانی
🔹برای ورود به فقه به یک دستگاه و نظام اجتهادی نیاز است و علم اصول متکفل طراحی این نظام استنباطی است.
🔹نظامات استنباطی و روشهای مختلف اجتهادی اصولیین و فقهای متاخر، عمدتا در شاکله کلی و بسیاری از اجزاء، همان دستگاه استنباطی شیخ و آخوند است.
🔹در این بین میتوان گفت که فقط نظام استنباطی محقق خوئی و امام خمینی، مستقل و کاملا متفاوت با دستگاه شیخ آخوند است.
🔹یکی از ادله استقلال دستگاه امام این است که از مهمترین مسائل علم اصول، مسئله حکم شناسی است و حکم شناسی، ۳رکن دارد. ۱-مراتب حکم ۲-تحلیل فاعلیت شارع ۳-تحلیل خطاب شرعی. حضرت امام در هر سه مورد دیدگاه ابتکاری منحصر به فرد دارد. ایشان مراتب حکم را دو مورد (انشاء و فعلیت (البته با معنایی متفاوت)) می دانند و فاعلیت شارع را بالقصد نمی دانند و خطابات شرعی را قانونی می دانند.
🔉🔉صوت بیانات استاد را در توضیح این مطلب بشنوید
@almorsalaat 👇👇👇👇
chera-dastgahe-estenbati-emam-mostaghel-ast.mp3
6.22M
🔉 #مکتب_امام_خمینی
💢دستگاه استنباطی امام خمینی (ره)، مستقل است و حاشیه دیگران نیست.
🔰استاد علی فرحانی
📌تدریس #الفائق، جلسه اول، 99/7/5
🔉صوت کامل جلسه اول
#در_مدرسه_امام_خمینی #اجتهاد #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اصول
@almorsalaat
#تقریر #لمعه
♨️غنی سازی روایات در دستگاه اجتهاد
🔰استاد: شیخ علی فرحانی
🔰مقرر: احسان چینی پرداز
❇️فرع فی مساله التیمم
📌صورت مساله : آیا ضرورتا باید تیمم آخر وقت صورت بگیرد؟
1️⃣شهید اول
💠شهید اول می فرمایند که روایات مطلق و محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه باید تا آخر وقت صبر کرد و در ان موقع تیمم کرد. اما از طرفی چند روایت اندک هم دال بر امکان تیمم در همان ابتدا؛ وجود دارد.
🔹اما جمع بین این روایات به این صورت است:
💠به علت قوت روایات مطلق در باب وجوب توقف تا آخر وقت ، در صورتی که مکلف علم داشته باشد و یا حتی احتمال بعیدی بدهد که در ادامه به او آب برسد باید تا آخر وقت صبر کند. لذا فهمیده میشود که اندک روایاتی هم که در باب جواز شروع در همان ابتدا آمده است مربوط به زمانی است که یقین داشته باشد – حتی احتمال بعیدی هم در مقابلش نباشد – که اصلا تا آخر وقت آب به دستش نمی رسد در این صورت جائز است که در همان ابتدا تیمم کرده ونماز را بخواند.
💠اما باز هم از باب قوت و اطلاق آن روایات محکم که همه حالات اعم از اینکه یقین داشته باشد که آب به دست می آورد یا یقین نداشته باشد ؛ در درجه ای از استحکام و قوت است که کأن چند روایت اخیره نمی تواند نقش مخصص را برای آن ها بازی کند؛ لذا باید گفت:
💠مستحب است درحالتی که یقین هم دارد تا آخر وقت آبی به دست نمی آورد صبر کرده و در آخر وقت نماز را بخواند.
2️⃣شهید اول در ذکری و شهید ثانی
شهید ثانی می فرمایند همانطور که شهید در ذکری و نیز سید مرتضی علم الهدی و شیخ طوسی ادعاء اجماع کرده اند ما قول دیگری داشته و قول مذکور از شهید اول را قبول نداریم. بلکه به همان روایات محکم مطلق فتوا می دهیم: « و الیکن التیمم فی آخر الوقت».
💠علت این مساله هم این است: روایات اندکی که شهید اول به خاطر آنها فتوا به استحباب در صورت علم به عدم وصول ماء دادند، نمی توانند مخصص روایات مطلق باشند به علت اینکه لسان آن روایات به گونه ای است که کأن شرائط خاصی بین امام و راوی وجود دارد ولو اینکه ما هم دقیقا ندانیم که این شرائط چه شرائطی بوده است و تنها خود امام و راوی از آن خبر داشته باشند؛ به این دلیل مخصص بودن این ادله برای ما اثبات نشده و به آنها فتوا نمی دهم.
3️⃣قول به جواز بدار مطلقا
💠یعنی چه یقین به وصول ماء باشد چه یقین به عدم وصول ماء باشد و چه هر حالت دیگری ، همین که در آن لحظه فاقد الماء شدیم می توانیم تیمم کنیم و نماز بخوانیم. این قول که نظر شیخ صدوق است قولی متروک بوده و هیچ قائل دیگری ندارد.
🔺اما در صورتی که آخر وقت شد و ما هم فاقد الماء بودیم در اینصورت تیمم کردیم اما در حین صلاه صدای آب آمد و متوجه شدیم که ماءحاصل شده است
حکم تیمم و نماز چیست؟
🔹مقدمه:
💠مساله زمان که ما آن را قید وجوب می دانیم در مساله مقدمات مفوته در اصول فقه می آید که البته بحثی دقیق است و نیاز به بررسی دقیق دارد لذا می توان تدقیق آن را در آنجا دنبال کرد.
💠اما مراد از اینکه زمان قید وجوب است: یعنی تا وقتی که زمان نرسد، واجب نمی شود. مثلا تا زمانی که زوال خورشید نرسد نماز ظهر واجب نمی شود.
💠از این مقدمه به خوبی معلوم می شود که اگر احد شروط عامه تکلیفیه قبل از رسیدن زمان واجب از دست برود ، مثلا قبل از اینکه زوال خورشید رخ دهد شخص فوت کند ، در اینصورت آن واجبی که در آینده زمانش می رسد بر او واجب نبوده و قضاءای هم بر گردن ورثه ندارد.
💠اما در صورتی که فرد وقت کافی برای نماز داشته است یعنی زمان واجب فرا رسیده و واجب به گردن مکلف آمده و بر او واجب شده است ، در اینصورت با وجود وقت کافی برای واجب آن را به تاخیر انداخته تا نهایتا احد شروط عامه تکلیفیه رافاقد شده است؛ در این صورت به خلاف مورد بالا ، قضاء داشته و در صورتی که فوت کند ورثه باید قضاء کنند.
🔹اما حالت سوم:
💠در صورتی که همین که صدای اذان را شنید در ابتدای وقت – نماز اول وقت – شروع به نماز کند اما در حین صلاه از دنیا برود – چه ابتدای نماز باشد چه انتهاء آن- با توجه به اینکه واجب یا موقت است یا موسع و در شریعت حالت سومی مصداق ندارد؛ حکمش از این قرار است:
💠تمام فقهاء اذعان دارند : اینکه می گوییم حینی که وقت نماز داخل شد نماز بر گردن مکلف می آید ، یک #حکم_ظاهری است. – ظاهری اصطلاح فقهی است – به معنای اینکه یک واجب معلق است.
💠تعلیق آن هم بر این است که ببنیم در صورتی که مکلف تا آخر انجام فعل صاحب شروط عامه تکلیفیه بود در آن صورت معلوم میشود که حقیقتا – در مقابل ظاهری – مکلف به انجام نماز بوده و الا در صورتی که مثلا در ابتدای وقت شروع کرده و در حین صلاه از دنیا رفته؛ اگر چه بر خود مکلف واجب بوده است که طبق ظاهری که از خود می دیده و علمی که به آینده خود نداشته به سوی انجام واجب برود ؛ اما در حین صلاه از دنیا برود در اینصورت منکشف میشود که وقتی را که در لوح محفوظ خداوند برای او در نظر گرفته کمتر از مقداری بوده تا بتواند نماز مذکور را بخواند پس تشریع چنین حکمی همان مصداق واجب موقت سوم است که البته استحاله داشته و شارع چنین تکلیفی نمی کند.
💠اما از این مقدمه به دست می آید:
درتیمم هم بنابر هر مبنایی – چه قائل به جواز بدار باشیم چه نباشیم چه صبر کردن تا آخر وقت را مستحب بدانیم چه ندانیم -زمانی منکشف می شود که تیمم بر ما واجب بوده است که تا آخر وقت فاقد الماء باقی بمانیم.
💠لذا شهید ثانی که قائل است به عدم جواز بدار، پس وجوب تیمم را تنها و تنها در حالت فاقد الماء آن هم در آخر وقت می داند نه زمان دیگر.
💠بر این اساس ممکن است منکشف بشود تیمم واجب نشده بوده است و بنابر اینکه حکمی که به وجوب تیمم شده بود ظاهری بوده ، حال معلوم شد که تیمم باطل بوده و نماز هم باطل است.
🔹اما شهید می فرمایند:
💠اگر در حین صلاه صدای آب بیاید و ماء حاصل شود از باب قاعده اصولی که اقسام واجب موقت گفته شد:
💠در صورتی که بعد از نماز با تیمم، بتوانیم وضو بگیریم و نماز با وضو بخوانیم معلوم میشود که وجوب تیمم که یک حکم ظاهری بود زعمی بیش نبوده و حال منکشف شد که تیمم بر ما واجب نبوده و تیمم و نمازی که با آن خوانده شد باطل است.
💠اما در صورتی که بعد از نماز با تیمم نتوانیم وضو بگیریم و نماز بخوانیم به نحوی که وقت نماز اجازه چنین کاری ندهد اعم از اینکه اصلا وقت وضو گرفتن نباشد یا اینکه وقت خود وضو گرفتن باشد اما نتوانیم که با وضو نماز بخوانیم در این صورت منکشف می شود که حکم ظاهری وجوب تیمم باطنی هم بوده و تیمم و نماز با آن صحیح است.
❇️امکان #تولید_علوم_انسانی؛ امری مسلم
💠از همین توضیحات و فروعات معلوم شد که مساله تیمم یکی ازمسائل پیچیده فقه است که علاوه بر این فروع که در لمعه مطرح شده است فروعات بسیار بیشتری وجود دارد که در « تذکره» مرحوم علامه حلی به آنها پرداخته اند.
💠حال جالب این است که همه این مسائل که مطرح شد با تمام پیچیدگی ها تنها یک دلیل دارد آن هم آیه « فتیمموا صعیدا طیبا»!
💠دقیقتا به همان صورت که کل #کتاب_الشرکه که یک کتاب مستقل فقهی است در حالی که 13 روایت دارد تنها 8 روایت آن قابل فتوا است؛ یعنی تنها با 8 روایت این کتاب فقهی شکل گرفته است.
🔹از این دست مطالب در فقه زیاد است باز هم :
💠مساله ای چون قاعده لا تنقض الیقین بالشک که یک جمله بیش نیست؛ از اصل تاملات فقهاء از این قاعده 400 صفحه مطلب به دست آمده است.
🔹و مثال های دیگر ......
💠از تمام این موارد به خوبی می توان فهمید که اگر حتی بر روی یک یا دو روایت در باب تعلیم و تربیت – یا هر باب دیگری از علوم انسانی باشد – به صورت صحیح و درست تامل شود می تواند مانند این کتب فقهی در تولید علم کار را برای ما حل کند.
📛به طور مثال: آیا واقعا از روایت امیر المومنین علیه السلام : #معرفتی_بالنورانیه_معرفه_الله ؛ مطلب تولید نمی شود⁉️
✅وظیفه امروز ما تولید علم است. یعنی امروز ما وظیفه داریم که حرف جدید بزنیم. البته از رد شدن نظراتمان هم نباید حراسی داشته باشیم زیرا این خاصیت نظرات جدید است که معمولا مقداری از آن در سیر تطور رد و اصلاح میشود!
#فقه #علوم_انسانی
@almorsalaat