eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅مقطع خارج: جبران گذشته و ابهام آینده 🔸خدای متعال توفیق داده است که در این کانال شرایطی پیش آمده که میتوانیم به طلاب عزیز در زمینه های تحصیلی و علمی مشورت دهیم. 🔸یکی از مسائلی که متاسفانه شاهد آن هستیم و پیام های زیادی در مورد آن برای ما ارسال می شود، مسئله تحصیلی خصوصا بعد از پایه۱۰ و در مقطع است. طلاب در این مقطع با دو مشکل مواجه اند: ۱- چگونگی گذشته که ناشی از عادت های ناصحیح علمی در دوران سطح است ۲- چگونگی که ناشی از ندانستن روش تحصیل است. 📌یکی از این پیام ها را با هم میخوانیم: 🔰🔰🔰🔰🔰 ▫️با سلام و خسته نباشید. بنده پایه ده را به پایان رساندم و الان در ابتدای درس هستم. بعد از ده سال با اینکه در حد توانم تلاش کردم و نمره هام هم بد نیست ولی احساس میکنم که از لحاظ علمی باری که باید داشته باشم را ندارم. ▫️میدانم برای اینکه بتوان در جامعه موثرتر واقع شد باید شد ولی میخواستم بپرسم به نظر شما الان مسیر علم آموزی را به چه شکل و روشی ادامه دهم؟ (خصوصا الان که سطح را تمام کرده ام) ▫️در چه زمینه هایی باید تخصص کسب کنم؟ آیا با توجه به راهی که در ادامه انتخاب می کنم متفاوت است یا تقریبا یک راه ثابت وجود دارد؟ ▫️در بین فقه و اصول و فلسفه و عرفان کدام اولویت دارد و یا مهمتر است و یا ریشه و اساس حساب می شود؟ آیا در همه باید مجتهد شد؟ اگر بله چه روشی وجود دارد که بتوان بین همه این مواد درسی را جمع کرد؟ ▫️آیا غیر از این مواد 4 گانه نیاز به چیزهای دیگری هم هست؟ مثلا دروس دانشگاهی یا علومی که مربوط به موضوع شناسی های دینی باشد؟ ▫️امروزه یک گرایشی که بین طلاب ایجاد شده این است که بخاطر نبودن برنامه مدون در حوزه به سمت رشته های علوم انسانی دانشگاهی که از فلسفه غربی تغذیه می کنند متمایل می شوند مثل روان شناسی و متاسفانه آن را برای خود یک نوع افتخاری محسوب می کنند. ▫️مسلما الان حوزه برای طلاب برنامه خاصی ندارد. در نهایت باید چه کرد تا خود بتوانیم خود را به مقصد برسانیم و برای جامعه، انقلاب و امام زمانمان موثر بوده و به وظیفه الهی خود عمل کنیم؟ ▫️با تشکر 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ♨️در مجموعه صوتی سعی کرده ایم که یک بسته کامل روشی را تنظیم کنیم که طلبه را مشخص می کند. پیشنهاد میکنم که تا دیر نشده، این مجموعه را کنید. 🆔eitaa.com/palmorsalaat/13 @almorsalaat
12- نباید در تولید علوم اسلامی از پیش فرض های غربی و غیر غربی استفاده کرد@almorsalat.mp3
3.88M
🔊 📌نباید در تولید علوم انسانی از پیشفرض های غیر بیّن استفاده کنیم. 🔰استاد علی فرحانی ◽️ یکی از مسائل بسیار‌ مهم در تولید علم و کشف نظر اسلام، نداشتن پیش فرض های غیر بیّن است. ◽️ متاسفانه معمولا افراد با ادراکات اشتباه و یا حداقل غیر مستدل خود با متن دین مواجه شده که همین مساله سبب انحراف در فهم دین و گاها تحمیل نظر خود به اسلام میشود. ▫️لذا است که یگانه طریق در تولید علم اسلامی، شناخت سوال و عرضه آن به متن اصیل دین آن هم بدون هیچ پیش فرضی، در نتیجه استخراج پاسخ دینی به وسیله و با رعایت عنصر زمان و مکان می باشد. @almorsalaat
♨️ حیات حقیقی انسان @almorsalaat 👇
hayate-ghorani.mp3
1.12M
🔉 📌حیات حقیقی انسان در دنیا و آخرت، توحید و بندگی است/ قرآن مایه حیات انسان است. 🔰استاد آیت الله فرحانی ⚡️گزیده درس خارج فقه امروز ۹۹/۹/۳، در ادامه بحث تحقیق در کلام الهی. @almorsalaat
8.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تقریر نویسی و ضرورت های آن ♦️چگونه با تقریر نویسی طول مدت تحصیل را کوتاه تر کنیم؟ ♦️نقش تقریر نویسی در بالا بردن بازدهی استماع صوت های درسی چیست؟ ☘️ صحبت های حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری درباره تقریر نویسی و برگزاری دوره آموزش و تنظیم درس گفتار 🔘 برای و شرکت در دوره فشرده کارگاه تقریر نویسی به کانال زیر مراجعه فرمایید: 🔘eitaa.com/taghrir_online 🔘eitaa.com/taghrir_online @soda96 @sm_javaheri @almorsalaat
📚مجموعه آثار مرحوم آیت الله مظفر 👈۱۰جلد ⬇️لینک دانلود pdf👇👇 alfeker.net/library.php?id=5299 @almorsalaat
👆 دوره بینش مطهر 📌آشنایی با اهداف مهم دوره @almorsalaat👇👇👇
استاد هاشمی - در طرح بینش مطهر به چه چیزی دست پیدا می کنیم؟.mp3
865.7K
🔰در دوره بینش مطهر دنبال چه چیزی هستیم؟ 🔰۴جهت مهم که در کلاس های به آنها دست پیدا می کنیم کدام است؟ 🔷بخشی از تدریس استاد حجت الاسلام هاشمی، کتاب 📝ثبت نام در دوره بینش مطهر از طریق لینک پایین 👇🏼👇🏼 eitaa.com/bineshemotahar_qom/1444 @bineshemotahar_qom @almorsalaat
⭕️بدون درست و عقیدتی و عملی به ، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۹/۳/۱۰ ▫️اسلام، دین توحید است و توحید یعنی رهایی انسان از عبودیت و اطاعت و تسلیم در برابر هر چیز و هرکس به جز خدا؛ یعنی گسستن بندهای سلطه‌ی نظامهای بشری؛ یعنی شکستن طلسم ترس از قدرتهای شیطانی و مادّی؛ یعنی تکیه بر اقتدارات بی‌نهایتی که خداوند در نهاد انسان قرارداده و از او بکارگیری آنها را همچون فریضه‌یی تخلف‌ناپذیر، طلب کرده است؛ یعنی اعتماد به وعده‌ی الهی در پیروزی مستضعفین بر ستمگران و مستکبرین به شرط قیام و مبارزه و استقامت؛ یعنی دل‌بستن به رحمت خدا و نهراسیدن از احتمال شکست؛ یعنی استقبال از زحمات و خطراتی که در راه تحقق وعده‌ی الهی، آدمی را تهدید میکند؛ یعنی مشکلات راه را به حساب خدا گذاشتن و خود را به پیروزی حتمی و نهایی امیدوار داشتن؛ یعنی در مبارزه، چشم به هدف عالی -که نجات جامعه از هرگونه ستم و تبعیض و جهل و شرک است- دوختن و عوض ناکامیهای شخصی و میان راهی را نزد خدا جستن؛ و خلاصه یعنی خود را مرتبط و متصل به اقیانوس لایزال قدرت و حکمت الهی دیدن و به سمت هدف اعلی، با امید و بی تشویش شتافتن. ▫️همه‌ی عزت و اعتلایی که به مسلمین وعده داده شده، در سایه‌ی چنین ایمان و درک روشن و عمیقی از است. بدون فهم درست و پایبندی عقیدتی و عملی به توحید، هیچ‌کدام از وعده‌های الهی درباره‌ی مسلمانان عملی نخواهد شد. @almorsalaat
💠حجیت ظن اطمینانی 🔰محسن ابراهیمی 🔺همینطور که شنیده اید، یکی از ارکان روش اجتهادی جناب شیخ اعظم (ره)، مسئله تراکم ظنون است. شاخصه اصلی تراکم ظنون، حجیت است. جناب شیخ در بحث استدلال به آیه نبا در حجیت خبرواحد، اثبات این مطلب را با توجه به آیه نبا بیان می کند. 🔺استدلال مشهور به آیه نبا مبتنی بر مفهوم داشتن آیه نبا (مفهوم وصف و یا مفهوم شرط) است که بر این اساس حجیت (عدم وجوب تبین) خبر غیرفاسق (عادل) بدست می آید. اما شیخ این استدلال را قبول نمی کند و می فرماید که وصف (خصوصا وصف غیرمعتمد به موصوف که شبیه به لقب است) مفهوم ندارد و از شرایط مفهوم داشتن جمله شرطیه این است که سه جزئی باشد، حال آنکه جمله شرطیه آیه نبا، دوجزئی است. 🔺ایشان در ضمن اشکالات، طریق دیگری را برای استدلال بیان می کنند و آن استفاده از منطوق تعلیل موجود در آیه است. بر اساس این تعلیل، ملاک وجوب تبین در خبر واحد این است که از در معرض مخالفت با واقع قرارگرفتن و به تبع آن وقوع ندامت جلوگیری شود. 🔺شیخ می فرماید که چون این آیه ملقاه به عرف است، ملاک ندامت نیز عرفی است و در عرف، برای جلوگیری از ندامت لازم نیست که حتما بر اساس تحصیل حرکت کنیم بلکه اگر کار را بر اساس نیز انجام دهیم، این کار جاهلانه نیست و کشف خلاف آن سبب بروز ندامت نمی شود. در نتیجه، معلول (وجوب تبین) نیز به غرض تحصیل اطمینان صورت می گیرد و هر چند که با توجه به اشتقاق کلمه تبین، مراد از تبین، تبین علمی و برای تحصیل علم است، اما با توجه به تعلیل آیه، تحصیل اطمینان کفایت می کند. 🔺نتیجه این تحلیل این است که نه تنها خبر عادل که نوعا اطمینان ساز است، حجت می شود بلکه اگر خبرفاسق نیز به وسیله تبین و لحاظ قرائن خارجی، مورث اطمینان شود، حجت است. 🔺مرحوم شیخ توسعه دیگری که در آیه بیان می کنند، این است که بر اساس این تعلیل، نه تنها در مورد خبرواحد، بلکه به طور کلی، در مورد هر حکم شرعی و از هر طریقی، حجت است. و در واقع این قاعده (حجیت کل ما یفید الاطمینان) قاعده کلی باب ظنون است و میتوان آن را در ابتدای ظنون و قبل از وارد شدن در اثبات حجیت ظنون خاصه و پس از تاسیس اصل اولی در باب ظنون (عدم حجیت ظنون) این را مطرح کرد که قاعده کلی در حجیت مطلق ظنون، حصول اطمینان است. 🔺تنها مشکل این است که جناب شیخ در آخرین جمله بحث درباره آیه نبا می فرمایند که تبین اطمینانی نمی تواند مراد از آیه باشد، چون در این صورت، آیه مورد خود (خبر ولید به ارتداد بنی المصطلق) را در بر نمی گیرد. این اشکال، تنها اشکال در مقابل این سازمان است. اگر این اشکال پاسخ داده شود، حجیت ظن اطمینانی در مورد همه ظنون با توجه به آیه نبا اثبات می شود. البته شیخ در دو موضع از عبارت، این مطلب (حجیت اطمینان بر اساس تعلیل) را بیان می کند و فقط در یک موضع این اشکال را مطرح می کند، علاوه بر اینکه این عبارت، در سه مورد از نسخه های رسائل وجود ندارد. @almorsalaat
📌امام عزیز ما، حقیقتاً به کالبد حوزه‌های علمیه‌ی مقدسه، روح و جان داد و حیاتی دوباره بخشید. 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۳/۲۲ ⚡️قبل از قیام رهبرمان، حوزه‌های علمیه جان و روح و طراوت نداشتند. در این مراکز، درس و بحث و علم و تحقیقات اصولی و مطالعات و تأملات به چشم میخورد - که البته سعی اسلاف بزرگوار ما مشکور است؛ چون همه‌ی این علوم و معارف، از دست آنها به ما رسیده است - اما آن چیزی که محور بود، یعنی حرکت جهتدار به سمت حاکمیت و اقامه‌ی دین، وجود نداشت؛ همان دینی که ما برای او درس میخوانیم، به خاطر او تلاش میکنیم و برای او عمامه بر سرمان میگذاریم و مردم هم به خاطر پایبندی به آن، از ما حمایت میکنند. امام عزیز ما، حقیقتاً به کالبد حوزه‌های علمیه‌ی مقدسه، روح و جان داد و حیاتی دوباره بخشید. @almorsalaat
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ⭕️تحلیلی بر روایات و نامه های امام حسن عسکری (ع) و نقش ایشان در شکل گیری فقه سیاسی شیعه 🔰استاد علی فرحانی 🎞فیلم کامل بیانات استاد👇👇 instagram.com/tv/CGxZTeIgEfI/?utm_source=ig_web_copy_link 🎙صوت کامل بیانات استاد👇👇 eitaa.com/ensani_almorsalaat/48 @almorsalaat