المرسلات
#یادداشت| طلاب دانشگاه دیده و مقیّد به آداب طلبگی @almorsalaat👇👇👇
#یادداشت| طلاب دانشگاه دیده و مقیّد به آداب طلبگی
✍️حجت الاسلام خلیل صادقی
📌به گزارش خبرگزاری حوزه،حجتالاسلام خلیل صادقی در صفحه مجازیاش با انتشار تصویری نوشته است:
🔸هر کدوم از ماها یک نقطه عطف داریم. یعنی خواسته یا ناخواسته در موقعیت مکانی یا زمانی واقع شدیم که تاثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت و آیندهمون داشته.
🔸نقطه عطف زندگی من هم دوران #دانشجوییام بود. منی که با سری پر از شوقِ طلبه شدن سر از دانشگاه درآورده بودم و هیچ گاه هم پشیمان از انتخابم در آن مقطع نبودم و نیستم.
🔸ایامی که از بهترین روزهای عمرم بود و به اذعان همه رفقایی که با هم بودیم، تکرار ناشدنی است و الان فقط حسرتش رو میخوریم و دلمون براش تنگ میشه!
🔸نکته اساسی و مهم در این موقعیتهای حساس زندگی اینه که بدونی کجا داری میری و میخوای چیکار کنی؟
🔸با کی نشست و برخاست داری و دغدغههای ذهنیت چیان و چه عیاری دارن!
🔸من هم مثل خیلی از دانشجوهای ترم پایینی که از زندان آموزش متوسطه آزاد شده و وارد جایی بِسان اقیانوس گشته، سردرگُم بودم و پر از علامت سؤال برای آیندهام.
🔸ولی رفاقت با افرادی که مثل هم فکر میکردیم و به اصطلاح تو فاز هم بودیم خیلی موثر بود. مَحملی به اسم #بسیج_دانشجویی عامل دور هم جمع شدنمون و تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک بود. محیطی که نقش به سزایی در رشد کردنمون داشت.
🔸اصلا میدونی چیه؟ محیط اطراف و آدماش، مربیهای خوبی برامون هستن یا ما رو بالا میبرن یا پایین. این تویی که انتخاب میکنی کدومش باشی.
🔸به طلبه بودنم افتخار میکنم و معتقدم طلاب دانشگاه دیده، یه جورِ دیگه میتونن مؤثر باشن به شرطی که مودب و مقیّد به آداب طلبگی هم باشند. یعنی باشم و باشیم.
✨۶ نفر از ۸ نفری که حاضر در تصویر هستیم بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در سِلک روحانیت درآمدهایم. دو نفر دیگر هم در صداوسیما و سنگر دانشگاه منشاء برکات هستند. (عکس مربوط به چند سال قبلِ و گیر ندین به کرونا و ماسک و این حرفها).
📌المرسلات: حاضرین در عکس بالا بخشی از اعضای مجموعه #شجره_طیبه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که چند سالی را در دانشگاه، در کنار هم بودیم. دوران بی نظیری بود.
✅کانال شخصی حجت الاسلام خلیل صادقی👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7
#حوزه_علمیه #دانشگاه
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📣#تدریس| کتاب برهان شفا
🔰استاد علی فرحانی
▫️از ابتدای امسال، تدریس این کتاب در موسسه اسراء شروع و تاکنون ۲۱جلسه برگزار شده است.
📌صوت این جلسات را میتوانید با جستجوی هشتگ #برهان_شفا از کانال زیر دریافت کنید👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#پای_درس_استاد #منطق
@almorsalaat
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #معرفی_کتاب| دیدگاه مرحوم #آیتالله_یزدی پیرامون کتاب #روزگار_قائممقامی
📌جهت تهیه کتاب و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید.
eitaa.com/bonyadtarikh/1607
#بصیرت
@almorsalaat
نقش محقق اصفهانی در سبک نگارش برهانی.mp3
4.83M
🔊#اصول_فقه|نقش محقق اصفهانی در ایجاد تغییر در سبک نگارش علم اصول
🔰 استاد علی فرحانی
◽️محقق اصفهانی تاثیر بسزایی در نگارش برهانی و منطقی علم اصول توسط علماء مابعد خود دارد.
◽️ این نگارش که سبکی منطقی و مبتنی بر مطلب ما و مطلب هل و مطلب لم می باشد، بعدها توسط مرحوم مظفر و حضرت امام و علامه طباطبایی ادامه پیدا کرد.
♨️ در نتیجه چنین سبکی، نیاز به بررسی اقوال متعدد بسیار کمتر شده و در نهایت زمان تحصیل علم اصول بسیار کوتاه است.
#اصول_فقه #پای_درس_استاد #طلبه_موفق
@almorsalaat
✍️ بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به برخی سخنان موهن
◻️ بدزبانیها و سخنان موهن یکی از خودباختگان ساده لوح که چندی است در برخی رسانههای مجازی منتشرشده چیزی جز خاکپاشی بر آفتاب نیست.
◻️ این اباطیل از کسانی که در فتنه، سرگردان و حیران شده بودند و حیله شیطان، آنان را ربوده بود عجیب و بعید نیست و مهر تأییدی بر این حقیقت است که دوری از ولایت، غوطه خوردن در جهالت را به همراه خواهد آورد.
◻️ این قافلهسالار و راهبر امین هم در نگاه مؤمنین و مستضعفان جهان و هم در نگاه دشمنان بهعنوان مقتدرترین مدیر و سیاستمدارترین فقیه شناخته شده است و تدبیرها و هدایتهایش سنگینترین توطئهها را خنثی و عمیقترین فتنهها را ناکام گذاشته است.
◻️ خویشتنداریها در مقابل کلام درشت و لغزشهای فراوان برخی از نفسهای ناپاک، نشان از #سعهصدر مؤمنین دارد و مجالی برای بازگشت و حقشناسی است.
متن کامل بیانیه:👇
https://hawzahnews.com/x9X25
#بصیرت
@almorsalaat
📝#معرفی_مقاله| بداهت علم حصولی به وجود خدا از دیدگاه علامه طباطبایی (ره)
✍️حجت الاسلام محمدمهدی ستوده
📚جستارهایی در فلسفه و کلام، سال۵۱، شماره۲، پاییز و زمستان۹۸، دانشگاه فردوسی مشهد
📌#چکیده: با توجه به اهمیت خدا شناسی در عقلانیتِ باورهای دینی، علامه طباطبایی در بحث اثبات وجود خدا، با تکیه بر تقریری از برهان صدیقین، مدعی بداهت علم حصولی به وجود خداوند است. لذا ضرورت دارد با تبیین این مسأله علاوه بر فطری بودن شناخت خداوند، بر بداهت وجود خدا نیز تأکید شود. بر این اساس کوشیدهایم نخست با تکیه بر اصلِ واقعیتِ مطلقِ ضروریِ ازلی، ثابت کنیم اصل مذکور فقط بر واجب تعالی منطبق است. و بعد با ذکر مبادی تصوری و تصدیقیِ بداهت وجود خدا و بیان پذیرش بداهت علم حضوری به خداوند از سوی برخی، تلاش کردهایم بداهت علم حصولی به خداوند را از نگاه مرحوم علامه طباطبایی به اثبات برسانیم. که در صورت اثبات بداهت مذکور، واجب تعالی به عنوان بدیهی اولی و اولین مسئله فلسفی ثابت میشود. بنابرین هدف از تحقیق، اثبات بداهت علم حصولی به خدا از رهگذر تقریر علامه طباطبایی در برهان صدیقین است.
⬇️لینک مطالعه و دانلود مقاله👇
http://jphilosophy.um.ac.ir/article_31233.html
#در_محضر_علامه #فلسفه
@almorsalaat
🤲#توسل| در این شب، #صلوات هدیه کنیم.
📿برخی از اساتید به نقل از بزرگان فرمودند: برای جلب عنایات حضرت حجت (عج)، جهت رفع حوائج، به حضرت نرجس خاتون (مادر حضرت حجت علیه السلام) #صلوات هدیه کنید.
📌در این شب که طولانی ترین شب سال است، برای رفع حوائج خصوصا فرج امام زمان (ع)، سلامتی و طول عمر رهبر انقلاب، سلامتی آیت الله مصباح و رفع بیماری منحوس کرونا، #صلوات هدیه کنیم.
@almorsalaat
🌐#علوم_انسانی_اسلامی| طلاب باید علوم روز را بشناسند.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۱۲/۱
♻️طلاب بايد با معارف روزگار خودشان آشنا بشوند و علوم روز را بشناسند؛ البته اين به معناى آن نباشد كه درسهاى خودشان را رها كنند. برنامههاى حوزه بايد فراگير باشد و به قدر لازم و كافى طلاب را آشنا كند.
#حوزه_علمیه #کلام_ولی
@almorsalaat
📝#یادداشت| اصلاح زاویه دید حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر، راهکار تحقق وحدت
✍️حجت الاسلام محمد روضهسرا
💭به نظر می آید ریشه و علت اصلی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بصورت ایده آل اش برمی گردد به نگاه غلط و اصلاح نشده ای که در لایه های تفکراتی هر دو نهاد علمی نسبت به همدیگر وجود دارد که البته این زاویه دید غلط مسبوق به سابقه هم هست چرا که اگر این گونه نبود اصولا مطرح کردن بحث وحدت این دو نهاد علمی معنا و مفهومی نداشت.
💭دید اکثریت دانشگاهی ها به حوزه علمیه، دید متحجرانه ای است، و متقابلا دید اکثریت حوزویان به دانشگاه دید نهادی مدرن و گسسته از دین در عرصه مبانی و آموزه های عملی است.
💭با توجه به بیانات و انتظارات رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشگاهیان و حوزویان، متوجه اشتباه بودن هر دو دید غلط خواهیم شد.
💭راهکار وحدت بین این دو نهاد تاثیرگذار و تمدن ساز، فقط و فقط در اصلاح زاویه دیدشان نسبت به واقعیت و حقیقت یکدیگر است.
💭دانشگاه باید بپذیرد که در علوم انسانی رایج در دانشگاه ها، محتاج به اجتهاد پویای تولید شده و در حال تولید فضلای حوزه علمیه در موضوعات علوم انسانی است.
💭و حوزه علمیه هم باید متقابلا پذیرای این باشد که مخاطب او در دانشگاه، انسان مدرنی با تمام اقتضائات مدرن و البته نیازها و سوالات مدرن است که مهم ترین ویژگی او این است که هیچ چیزی را بدون پرسش نمی پذیرد و توقع
اقناع منطقی نسبت به آموزه های توصیه شده دارد و مرتبا از چرایی و چگونگی آنچه می شنود می پرسد و صرفا با بیان و توصیف چیستی آموزه ها کنار نمی آید. و طبیعتا اگر پاسخ این مطالبه را بصورت اقناعی از فضلای حوزوی نیابد
به سراغ آن دیگرانی می رود که محتوای
متناسب با نیاز او و البته مخالف با مبانی اسلام ناب را ترویج و تبیین می کنند.
💭خلاصه کلام اینکه وحدت واقعی بین این دو نهاد زمانی حاصل خواهد شد که اعتماد هر دو طرف به یکدیگر در حیطه تخصصی شان جلب شود و یکدیگر را به عنوان نهادهای تاثیرگذار در ایجاد تمدن نوین اسلامی پذیرا باشند.
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@almorsalaat
المرسلات
♨️علت #جدایی #علم و #دین در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این #جدایی چه بود؟ 📝@almorsalaat👇👇
📝#علوم_انسانی_اسلامی| علت #جدایی #علم و #دین در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این #جدایی چه بود؟
🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۹/۲۹
💫در كشور ما، هزار سال علم و دين در كنار يكديگر بودند. علما و پزشكان و منجمان و رياضىدانهاى بزرگ تاريخ ما- آن كسانى كه امروز نامشان و اكتشافاتشان هنوز در دنيا مطرح است- جزو علماى باللّه و صاحبان دين و متفكران دينى بودند.
💫تا وقتىكه دين حاكم بود و صحنهى زندگى مردم، از دين و نفوذ معنوى آن بكلى خالى نشده بود، وضع اينگونه بود. از وقتى كه اروپاييها و غربىها و سياستمداران صهيونيست و متفكرانى كه براى نابودى دنياى اسلام نقشه مىكشيدند، دانش را همراه با سياست وارد كشور ما كردند، علم را از دين جدا نمودند و نتيجتاً رشتهى دين، يك رشتهى خالى از علم شد و رشتهى علم، يك رشتهى خالى از دين گشت.
💫در حوزههاى علمى، دروس علم با پيشرفتهاى جديد راه داده نشد. دنبال اين بايد گشت كه چرا در دهههاى اين قرن و قرن گذشته، فراگرفتن دانشهاى غير دينى- همين علوم رايج كه قبل از آن در حوزهها تعليم و تعلم مىشد- در حوزهها نيامد و چرا علما كه خود متفكران و ورّاث و صاحبان همين علوم در دورههاى گذشته بودند، آنها را طرد كردند؟
✅دو مؤثر و عامل وجود داشت و هر دو مربوط مىشد به اينكه غربىها متصدى و صاحب علم و دانش طبيعى در محيط عالَم شده بودند. اين دو مؤثر:
1⃣ يكى اين بود كه علماى دين، علمى را كه به وسيلهى دشمنان دين و كفار مىخواست ترويج بشود، با چشم بدبينى نگاه و طرد مىكردند.
2⃣عامل دوم اين بود كه همان دشمنان و همان كفار، حاضر نبودند علم را كه در اختيار آنها بود، به داخل حوزههاى علميه- كه مركز دين بود- راه و نفوذ بدهند.
💫هر دو از يكديگر گريزان و با يكديگر دشمن بودند و #علت_اصلى هم اين بود كه در همه جاى عالم و از جمله در كشورهاى اسلامى، علم در دست سياستهاى ضد دين يك ابزار بود.
💫قرن نوزدهم كه اوج تحقيقات علمى در عالم غرب مىباشد، عبارت از قرن جدايى از دين و طرد دين از صحنهى زندگى است. ... در حوزههاى علميه سوء اثر گذاشت؛ زيرا علماى دين را صرفاً به مسائل #ذهنى دينى- و لا غير- محدود و محصور كرد و آنها را از #تحولات دنياى خارج بىخبر نگهداشت. پيشرفتهاى علم از نظر آنها پوشيده ماند و روح تحولگرايى و ضرورت #تحول در فقه اسلام و استنباط احكام دينى- كه همواره در تحولات عظيم جهانى، چنين تحولى در استنباط دين و فقه اسلام وجود داشته است و فقه براى رفع نياز جامعه، مستند به قرآن و سنت است- در حوزهها از بين رفت. حوزهها از واقعيت زندگى و حوادث دنياى خارج و تحولات عظيمى كه به وقوع مىپيوست، بىخبر ماندند و به يك سلسله مسائل فقهى و غالباً فرعى محدود شدند.
💫مسائل اصلى فقه- مثل جهاد و تشكيل حكومت و اقتصاد جوامع اسلامى و خلاصه فقه حكومتى- منزوى و متروك و «نسياً منسيّا» شد و به مسائل فرعى و فرع الفرع و غالبا دور از حوادث و مسائل مهم زندگى، توجه بيشترى گرديد. اين، ضربهيى بود كه به حوزههاى علميه وارد آمد و دست سياستها هم از اين استفاده كرد و با تبليغات و روشهاى شيطنتآميز، هرچه توانستند حوزهها را از #تحولات_زندگى دورتر كردند.
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی #حوزه_علمیه #حوزه_انقلابی
@almorsalaat
المرسلات
📝#یادداشت| اصلاح زاویه دید حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر، راهکار تحقق وحدت ✍️حجت الاسلام محمد روضه
#کامنت
📌مطلب زیر را یکی از اعضای کانال در مورد یادداشت آقای روضه سرا برای ما ارسال کرده است👇
🔸باسلام. بنده و دیگردوستان درگروهی که توسط شمابناشده، دررابطه باوحدت بین حوزه ودانشگاه نظراتی رامطرح کردیم که حاصل دیدگاه خودمان بود.
🔸وحدت یعنی اختلافات نادیده گرفته بشه ومشترکات محوراصلی قرارداده بشه ودرباره مشترکات افرادبا یکدیگر گفتگو کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک باهم و در کنار هم تلاش کنند.
🔸ازنظربنده اینکه مابگوییم بایددیدگاه حوزویان به دانشگاه تغییرکند، این نظرصحیح و منطقی نیست.
چون درحال حاضر دانشگاه باید هویت غربی خود را عوض کند و باید درنظر داشت که دانشگاه یک محیط علمی است و برای کسب علم بناشده، امادر حال ما شاهد این هستیم که فضای دانشگاه حکم مکانهای دیگری راهم برای دانشجویان دارد،پس محیط دانشگاه بایدتغییرکند.
🔸درضمن حوزه ودانشگاه درواقعیت وحدت دارند،چون هدف هردوی آنهاپیشرفت است،اماافراداین دو مرکز باهم وحدت ندارند، پس افراداین دومحیط بایدباهم صحبت کنند وبه نتیجه برسند و وحدت این دو محیط یعنی دانشگاه وحوزه را قبول کنند وآن رابه وحدتی دوستانه تبدیل کنند.
🔸ماناوپیروزباشید،خدانگهدار.
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه #یادداشت
@almorsalaat