5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖#کتابخوانی | فوبیای کاغذی/ نکاتی مهم در آداب کتابخوانی
📌کاری از خانه طراحان انقلاب اسلامی
#حتما_ببینید
@ketabjan_com
@almorsalaat
⭕️ ولایت فقیه از ابتکارات امام خمینی است و ایشان فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند.
🔊@almorsalaat👇👇
velayate-faghih-ebtekari-ast-v-emam-natavanest-tabeen-konad.mp3
2.13M
🔉#ولایت_فقیه| ولایت فقیه مسئله ای ابتکاری است و امام فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند.
🔰استاد علی فرحانی
💠ولایت فقیه یک مسئله بی سابقه در فقه شیعه و از ابتکارات امام خمینی (ره) است. برای ایشان متاسفانه شرایط مهیا نشد که بتوانند این نظریه را برای شاگردان و معاصرین خویش تبیین کنند. لذا برخی شاگردان و اقران امام آن را نپذیرفتند.
⬇️دانلود کتاب ولایت فقیه👇
eitaa.com/palmorsalaat/49
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
✨#اخلاق_و_عرفان| فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند.
🔰رهبر معظم انقلاب 98/2/10
🔸سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کردهایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد.
🔸آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیدههایی وجود دارد که این پدیدهها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است. نمیشود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همهی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَّلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضیها این جور هستند که دائم در نمازند؛
🔸حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آنجور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند.
#کلام_ولی
@almorsalaat
المرسلات
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 📝@almorsalaat👇👇
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل
🔰علامه طباطبایی
🔘در فلسفه، نظر به اينكه بحث شيعه در حقايق معارف، با روش تحليل و انتقاد و كنجكاوى عقلى آزاد بود، و بحثهاى عميق فلسفى در كلام پيشوايان اين طايفه به حد وفور وجود داشت، اين طايفه نسبت به بقيه طوايف اسلامى، استعداد بيشترى به فراگرفتن فلسفه داشتند، و از اين روى هنگامى كه كتب فلسفى يونان و غير آن به عربى ترجمه شد و كم و بيش در ميان مسلمين رواج يافت- با اين خاصيت كه مطالب فلسفى درخور افهام همگانى نيست- در نفوس شيعه نسبت به ديگران تأثيرى عميقتر داشته و نقشى روشنتر مى بست.
🔘در ابتداى حال، مكتب اشراقيين در اسلام رواجى نيافت و حكما و فلاسفه اسلامى به مكتب مشائين (اتباع ارسطو) اقبال نمودند. ولى ديرى نگذشت كه به نزديكى رابطه فلسفه و دين پى برده و در صدد توفيق ميان فلسفه و دين برآمده، و بحثهايى تا اندازه اى ساده و ابتدايى انجام دادند. اين حقيقت را در تأليفات معلم ثانى «ابى نصر محمدبن طرخان فارابى» و پس از آن در تأليفات تفسيرى «شيخالرئيس ابن سينا» مى توان يافت.
🔘با تأمل كافى در كلمات اين دو فيلسوف بزرگ اسلامى، بسيار روشن است كه اينان پى برده بودند كه به حقايق كليه آفرينش، با هر يك از سه راه: يعنى از راه دين و ظواهر بيانات انبيا عليهم السلام و راه فلسفه و برهان، و راه ذوق و كشف، مى توان نايل گرديد.
🔘البته، چون راه ظواهر دينى منتهى به وحى آسمانى است، كه به منظور تكميل و هدايت عموم مردم به انبيا رسيده، و آنان مأموريت تبليغش را به عموم مردم: عالم و جاهل و حضرى و بدوى يافتند، در نتيجه حقايق آفرينش و دقايق اسرار هستى، با ساده ترين بيانى در همان ظواهر دينى ذكر شده، كه هر كس به اندازه سطح فهم خود چيزى دريافت داشته باشد.
🔘ولى مطالب فلسفى درخور فهم عامه نبوده و در انحصار جمعى است كه با «رياضيات عقلى» ورزيده شده، و مى توانند ميان برهان منطقى، و ميان افكار اجتماعى و قياسات جدلى و خطابى تميز دهند.
🔘همچنين مطالب كشفى و ذوقى، مخصوص كسانى است كه با تعليمات دينى، و رياضيات شرعى، بدون ضم ضمايم، آيينه نفوس خود را صيقل زده، و طبق عنايتهاى باطنى خدايى، حقايق را مشاهده نمايند.
🔘بارى، در اثر همين انتقال فكرى، اين دو فيلسوف، قدمهاى نخستين را در اين راه برداشتند، و پس از آنها در قرن ششم هجرى، شهابالدين سهروردى «شيخ اشراق» ميان ذوق و برهان را جمع كرد، و فلسفه اشراق را تجديد نمود، و پس از آن در قرن هفتم هجرى، فيلسوف و متكلم و رياضيدان معروف خواجه نصيرالدين طوسى به توفيق ميان شرع و عقل پرداخت. و پس از آن در قرن هشتم هجرى شمسالدين محمد تركه همين مسلك را با طرزى عميقتر پى ريزى كرده و آثارى از خود به يادگار گذاشت.
🔘و پس از اينها در قرن يازده هجرى مير محمدباقر داماد، مسلكى قريب به مسلك اشراقيين پيمود، و پس از آن صدرالمتألهين شيرازى به #تجديد فلسفه اسلامى پرداخته و حقايق آفرينش را از هر سه راه (ظواهر دينى و برهان و كشف) مورد بحث قرار داد و كتبى در توفيق ميان ظواهر دينى و برهان و كشف، و همچنين ميان ظواهر دينى و كشف تأليف نمود.
🔘مكتب صدرالمتألهين هنوز زنده است، و سه قرن و كمى بيشتر كه از عهد اين فيلسوف مى گذرد، فلسفه او مورد بحث و فحص بوده و جمع كثيرى را پرورش داده است كه دسته اى از آنها، مباحث فلسفى را از راه توفيق ميان ظواهر شرع و برهان تعقيب مى كنند، و از مشاهير اين دسته قاضى سعيد قمی و آخوند ملاعلى نورى و آقاعلى زنوزى را بايد شمرد. و دستهاى از آنها از راه توفيق ميان عقل و ذوق وارد شدهاند، مانند آقا محمد بيدآبادى و آقا محمدرضا قمشه اى. و دسته اى از آنها از راه توفيق ميان ظواهر دينى و ذوق بحث مى كنند، مانند فيض كاشانى. و بعضى مانند حاجى سبزوارى به هر سه قسمت پرداخته اند.
📚شیعه ص۶۸
#در_محضر_علامه #فلسفه
@almorsalaat
seire-amoozashi-v-mohtavayi.mp3
8.99M
🔉#طلبه_موفق| تعادل در سیرآموزشی و سیر محتوایی
🔰استاد علی فرحانی
🔅استاد در این صوت تبیین می کنند که یکی از مصادیق رعایت اعتدال در بینش و عمل، رعایت تعادل در سیر اموزشی و سیر محتوایی است.
🔅تفکیک بین سیرآموزشی و محتوایی از نکات اساسی و اصلی در برنامه ریزی های حوزوی و تصمیمات مختلف است. اینکه ارتقایی بخوانیم یا نه؟ اینکه کدام موسسه برویم؟ و خیلی از سوالات دیگر با التفات به تفکیک بین این دو سیر حل می شود.
✅حتما این صوت را #بشنوید
#پای_درس_استاد #مشاوره_مجازی
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
📔#یادنامه| یادنامه آیت الله حائری شیرازی/ میراث دار مکتب شیراز
📎نشریه شاهد یاران، بهمن1397، 140صفحه
⬇️لینک دانلود👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/50
#زندگینامه #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
💠#معرفی_تدریس| کتاب البهجه المرضیه (سیوطی)
🔰استاد حجت الاسلام مقدسی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی در مدرسه شهید صدوقی فاز۲ برگزار می شود.
📌صوت جلسات را با جستجوی هشتگ #سیوطی_مقدسی در کانال زیر
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#ادبیات_کاربردی #دروس_حوزوی
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| رجال کشّی
⬇️لینک دانلود کتاب👇
eitaa.com/palmorsalaat/52
#کتابخانه_مجازی #رجال
🔉@almorsalaat👇👇
📝#یادداشت| نگاه عملیاتی به وحدت حوزه و دانشگاه
📌یکی از مطالبی که روز جمعه در گروه #هم_اندیشی توسط بزرگوار (هر چیز که در جستن آنی آنی) بیان شد را در ادامه میخوانید 👇
▪️ما در طول انقلاب پروژه های عملیاتی موفقی به عنوان مصداق وحدت حوزه و دانشگاه داشته ایم.
▪️البته ذکر این نکته لازمه که نه در مرحله مسؤولان و نه برنامه ریزان کار بخصوصی غیر از همایش های بی ثمر و دورهمی شام و ناهار اتفاق خاصی نیافتاده یا لا اقل ما اطلاع نداریم و هرچه بوده عملیات مشترک طلاب و دانشجویان بوده نه مسئولان حوزه و دانشگاه.
▪️تعریف مفهومی وحدت حوزه و دانشگاه که بزرگانی نظیر آیت الله مصباح هم فرموده اند همون وحدت در هدفه یعنی احیاء و اقامه شعارهای انقلاب و تسدید پایه های انقلاب اسلامی. حضرت امام ره هم برای اتصال بین وحدت نظر و عمل این فرمان رو مطرح کرده اند.
▪️اما تعریف عملیاتی وحدت رو می توان با تعریف پروژه های مشترک به حمل شایع محقق کرد. مثال های عینی و دم دستی آن همین اردوهای جهادی مشترک طلاب و دانشجویانه که یک عقیده و ارزش مشترک اونها رو دور هم جمع کرده و یک مسیر رو با کمک هم پیش میرن.
▪️در عرصه کارهای فکری هم کم نیستند که طلاب و دانشجویان برای برنامه ریزی های فرهنگی و تحلیل مسائل جاری کشور و روشنگری با هم همکاری دارند.
▪️تا اینجا خیلی تصور وحدت مشکل نیست به خاطر همین عرض کردم دم دستی. در پروژه های کلان فکری و فرهنگی مثلا حوزه تحول علوم انسانی و تولید تک گزاره و نظام واره ها یا توصیه ها، تعریف پروژه مشترک و تعیین حدود تخصص و نظرات از جمله موضوعاتی هست که تعیین حدود عملیاتی وحدت با مشکل مواجه میشه.
▪️به نظر حقیر به جای بحث های کلی روی مراتب و عرصه ها و حصه های وحدت باید تمرکز بشه تا بحث خروجی عملیاتی داشته باشه.
▪️تا تعامل رو در رو انجام نگیره نه حوزه به خلا های خودش پی می بره نه دانشگاه. پذیرش عرصه های تصرف در قالب مواجهه های مشترک قابل تصویره. دوستان طلبه اگه با دانشجویان پروژه مشترک داشته باشن و اصول مواجهه رعایت شده باشه این پذیرش و تعامل دو طرفه رو تصدیق می کنن.
▪️توی همین هیئت ها ببینید هدف مشترک و اصول مشترک و دغدغه مشترک سبب میشه هرکس تخصص دیگری رو به رسمیت بشناسه و با تضارب نظرات و پیشنهاد و امر ونهی ها حوزه ی کاری هر شخص کاملا مشخص میشه و تاثیر و تاثیرها خودش رو نشون میده.
▪️این مثال ها چیزهایی هستن که بنده برای تصور عملیاتی وحدت حوزه و دانشگاه ازشون کمک گرفتم و تصوری رو برای خودم گرد آوردم.
▪️دور بودن حوزه از دانشگاه و تعیین نشدن حدود تصرفات و به رسمیت نشناختن هر حوزه دانشی ، بعد یه مدت سبب میشه خرده فرهنگ های متعارض در دل فرهنگ علمی و سپس در حوزه اجتماعی پیش بیاد و به جای اینکه به کمک هم بیان، مثل چوپ لای چرخ، حرکت کلی نظام رو با چالش مواجه کنن.
▪️مثلا الان ببینید موضوعی مثل خانواده با حیطه های متعدد روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی، حقوق، مدیریت آموزش، مدیریت فرهنگ و حوزه های متنوع نظری و تخصصی درگیریها و از طرف دیگه حوزه با تکیه به فقه و اخلاق در این حوزهها هم ورود داره. الان اگه حدود این تخصص ها مشخص نشه و به رسمیت شناخته نشه و در جامعه نخبگانی مورد پذیرش واقع نشه نتیجه اش میشه تعارض روانشناسی و فقه و اخلاق و به جای راه حل هرکس در موضع خودش نشسته و به نقد یا بدگویی از طرف مقابل می پردازه. در حالی که همگرایی بین این دو جریان و اتصال مبانی به توصیه ها و توجه به اقتضاء فرهنگی می تونه تبدیل به دارویی شفا بخش بشه.
▪️داروی وحدت حوزه و دانشگاه برای درمان اینطور درد هاست. ولی این درد در این عرصه در پرتو عنایات مسؤولین داره به گره کور تبدیل میشه. ان شاءالله خداوند خودش عنایت کنه.
⭕️لینک عضویت در گروه #هم_اندیشی👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@almorsalaat