المرسلات
✴️#مشارطه| آیا مولای او که او را در این دنیا آورده و تمام اسباب آسایش و راحتی را از برای او فراهم کر
🤔#مشارطه| جهاد اکبر در مقام اول نفس
🔅بدان كه مقام اوّل نفس و منزل اسفل آن، منزل «ملك» و ظاهر و دنياى آن است، كه اشعه و انوار غيبيه آن در اين بدن محسوس و بنيه ظاهره تابيده و او را زندگانى عرضى بخشيده و تجييش جيوش در اين بدن كرده، و ميدان جنگ آن همين بدن است، و قواى ظاهره آن، لشكر آن است كه در اقاليم سبعه ملكيه، يعنى گوش و چشم و زبان و شكم و فرج و دست و پا، بسط پيدا كرده.
🔅و تمام اين قواى منتشره در اين ممالك سبعه در تحت تصرف نفس است به مقام «وهم»، زيرا كه و هم سلطان قواى ظاهره و باطنه نفس است. پس اگر وهم حكومت نمود در آنها به تصرف خود يا شيطان، اين قوا جنود شيطان گردند و مملكت در تحت سلطنت شيطان واقع شود، و لشكر رحمان و جنود عقل مضمحل گردند و شكست خورده رخت از نشئه ملك و دنياى انسان در كشند و هجرت نمايند، و مملكت خاص به شيطان گردد. و اگر وهم در تحت تصرف عقل و شرع در آنها تصرّف نمايد و حركات و سكنات آنها در تحت نظام عقل و شرع باشد، مملكت رحمانى و عقلانى شود و شيطان و جنودش از آن رخت بربندند و دامن دركشند.
🔅پس جهاد نفس كه جهاد بزرگ است، و از كشته شدن در راه حق تعالى بالاتر است، در اين مقام عبارت است از غلبه كردن انسان بر قواى ظاهره خود، و آنها را در تحت فرمان خالق قرار دادن، و مملكت را از لوث وجود قواى شيطان و جنود آن خالى نمودن است.
📚امام خمینی (ره)، چهل حدیث ص5
#در_مدرسه_امام_خمینی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
المرسلات
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم @almorsalaat👇👇👇
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم
🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان در محضر استاد علی فرحانی بودیم، بحث به روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" رسید. ایشان در مورد سند این روایت توضیحاتی بیان داشتند و در ضمن آن نکاتی مهم از علم رجال و حدیث بیان کردند. در #این_پست متن روایت را از کتب مختلف حدیث بیان کرده ایم و در #پست_بعد صوت بیانات استاد را #بشنوید.
✅المحاسن: عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ الْبَرْقِيِّ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ الْجَعْفَرِيِّ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ نُكَلِّمُ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِم (ج1 ؛ ص195)
✅الكافي (ط - الإسلامية): جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِم (ج1 ؛ ص23)
✅تحف العقول: وَ قَالَ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِم (ص37)
✅الامالی للصدوق: حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع .... وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ. (ص419)
✅عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية: وَ قَالَ ص أُمِرْنَا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِم (ج2 ؛ ص103)
✅بخشی از مقدمه عوالی اللئالی: [مولف بعد از بیان طرق خود در نقل حدیث می فرماید:] فبهذه الطرق و بما اشتملت عليه من الأسانيد المتصلة المعنعنة الصحيحة الإسناد المشهورة الرجال بالعدالة و العلم و صحة الفتوى و صدق اللهجة أروي جميع ما أرويه و أحكيه من أحاديث الرسول و أئمة الهدى عليه و عليهم أفضل الصلاة و السلام المتعلقة بالفقه و التفسير و الحكم و الآداب و المواعظ و سائر فنون العلوم الدنيوية و الأخروية بل و به أروي جميع مصنفات العلماء من أهل الإسلام و أهل الحكمة و أقاويلهم في جميع فنون العلم و فتاويهم و أحكامهم المتعلقة بالفقه و غيره من السير و التواريخ و الأحاديث. فجميع ما أنا ذاكره في هذا الكتاب من الأحاديث النبوية و الإمامية طريقي في روايتها و إسنادها و تصحيحها هذه الطرق المذكورة عن هؤلاء المشايخ المشهورين بالعلم و الفضل و العدالة و الله ملهم الصواب و العاصم من الخطإ و الخطل و الاضطراب
✅بخشی از مقدمه کتاب تحف العقول: لعله أن ينظر فيه مؤمن مخلص فما علمه منه كان له درسا و ما لم يعلمه استفاده فيشركني في ثواب من علمه و عمل به لما فيه من أصول الدين و فروعه و جوامع الحق و فصوله و جملة السنة و آدابها و توقيف الأئمة و حكمها و الفوائد البارعة و الأخبار الرائقة و أتيت على ترتيب مقامات الحجج ع و أتبعتها بأربع وصايا شاكلت الكتاب و وافقت معناه و أسقطت الأسانيد تخفيفا و إيجازا و إن كان أكثره لي سماعا و لأن أكثره آداب و حكم تشهد لأنفسها و لم أجمع ذلك للمنكر المخالف بل ألفته للمسلم للأئمة العارف بحقهم الراضي بقولهم الراد إليهم و هذه المعاني أكثر من أن يحيط بها حصر و أوسع من أن يقع عليها حظر و فيما ذكرناه مقنع لمن كان له قلب و كاف لمن كان له لب.
#روایت #رجال
@almorsalaat
🔉صوت استاد را #بشنوید 👇👇
المرسلات
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم 🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان د
baarasi-sanadi-revayate-nokallem-ala-ghadre-oghoolehem.mp3
3.63M
💢بررسی سندی روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم"
🔰استاد علی فرحانی
🔸در جلسه ای که با جمعی از دوستان در محضر استاد علی فرحانی بودیم، بحث به روایت "انا معاشر الانبیاء نکلم الناس علی قدر عقولهم" رسید.
🔸ایشان در مورد سند این روایت توضیحاتی بیان داشتند و در ضمن آن نکاتی مهم از علم رجال و حدیث من جمله: تصحیح روایات کتاب #عوالی_اللئالی و کتاب #تحف_العقول بیان کردند.
#پای_درس_استاد #رجال #روایت
@almorsalaat
📣#اطلاعیه
🔵به مناسبت روز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی
♨️ سخنرانی و پرسش و پاسخ
🎙استاد علی فرحانی
⏰امروز ساعت 17
🔰پخش زنده از صفحه اینستاگرام المرسلات
👇👇👇👇
instagram.com/almorsalat
instagram.com/almorsalat
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه 🔵به مناسبت روز بزرگداشت صدرالمتالهین شیرازی ♨️ سخنرانی و پرسش و پاسخ 🎙استاد علی فرحانی
🎥فیلم کامل جلسه امروز را در IGTV اینستاگرام ببینید
👇👇👇
https://www.instagram.com/tv/CPLV8ZmAajS/?utm_medium=copy_link
#پای_درس_استاد #فلسفه
@almorsalaat
⭕️#اخلاق_و_عرفان| تا انسان در میان #جامعه نیاید، مقامات انسانی برای او محقق نمی شود، اما این بدان معنا نیست که #فرش_هر_مجلس شود؛
🔹تلميذ [آیت الله پهلوانی (ره)]: در خصوص سخن ابوالحسین (حیّان) سؤال شد که می گوید: "الإكثار من الوحدة حيله الصديقين"
🔸استاد [علامه طباطبایی (ره)]: صديقان، کسانی هستند که ظاهر و باطن و قول و عملشان یکی باشد. اینان برای حفظ این منزلت، تنهایی و انزوایشان بیش از اختلاط و آمیزش است؛ زیرا در اختلاط تعارفات معمولی که بیشترش از حقیقت گویی دور است، وجود دارد.
🔹عرض شد: بعضي می گویند تا انسان در میان جامعه نیاید، نمی توان گفت آن مقامات از وی به حقیقت پیوسته یا خیر.
🔸[علامه طباطبایی (ره)] فرمودند: چنین است؛ اما این بدان معنا نیست که فرش هر مجلس شود؛ بلکه شرکت در جامعه باید به #قدر_احتياج، آن هم با #مراقبه باشد. از این جهت است که عوام، ایشان را مجانین و ایشان مردم را شیطان به حساب می آورند.
📚ثمرات حیات ج۱ ص۲۴۰
#در_محضر_علامه #عرفان
@almorsalaat
المرسلات
🤔#مشارطه| جهاد اکبر در مقام اول نفس 🔅بدان كه مقام اوّل نفس و منزل اسفل آن، منزل «ملك» و ظاهر و دنيا
#مشارطه
🔹اى اهل دوستى و سداد! و اى طالبان هدايت و ارشاد! اى برادران با صفا و دوستان با وفا! تا کى از
حرم عشق و دوستى محروم بوده، در چاه غيبت گرفتار باشيم چرا به نواحى قدس راه نيابيم و به
باغهاى انس پر نکشيم؟
🔹آيا ما عبث و بيهوده آفريده شده و بى هدف رها گشته ايم؟ آيا سزاوار است
که مانند حيوانات چرنده بخوريم و لذت بريم و از لقاى خداى عزوجل در غفلت و بى خبرى باشيم؛
🔹تا اين که روزى اجل ما را دريابد و آن آرزوها را به گور بريم؟ چنين گمانى بر شما بس بعيد و
ناشايسته است، چه برخى از گمانها خطا و گناهند.
🔹«و اذکر ربک فى نفسک تضرعاً و خفيفهً و دون الجهر من القول بالغدو و الاصال و لاتکن من
الغافلين» (خدايت را با تضرع و خوف بدون اين که سخن را آشکار کنى در صبح و شام به يادآور
و از غافلان مباش.)
🔹«ان الذين عند ربک لا يستکبرون عن عبادته و يسبحونه و له يسجدون». (کسانى که نزد
پروردگارت هستند از عبادت او استکبار نمى ورزند و او را تسبيح و سجده مى کنند.)
🔹اى دوست! ما خفتگانى هستيم که در بستر غفلت و بى خبرى آرميده ايم. دنيا و زندگانى آن، در گذر
و آخرت و حيات جاويد آن در پيش است. ليکن با اين حال مردم به دنيا عشق مى ورزند و روز سختى را که در پيش دارند به باد غفلت و فراموشى مى سپارند. روزى عبوس و درد ناک روزى که
شر آن دامنگير همه است.
🔹عاقبت آن روز که در آن، بواطن و اسرار آشکار مى گردد، فرا مى رسد و هر چه در دنيا کاشته
شده در آن جا درو مى گردد. بنگريد در ايام گذشته، چه از خود به جاى گذاشته ايد. لوحهاى نفوس
که از آتيه و گذشته و قبرتان خبر مى دهد.
🔹بشنو که برهان سالکين، امام متقين، قائد غرّ محجّلين و
اميرمؤمنان چه مى فرمايد:
«اى بندگان خدا از مرگ و نزول آن بترسيد و آماده شويد! زيرا مرگ امرى است بس عظيم. چرا که
همراه مرگ يا شرّ ابدى است و يا خير ابدى. هيچ کس از شخص نيکوکار به بهشت، و از بدکار به
جهنم نزديکتر نيست. روح هيچ انسانى از بدنش جدا نمى شود، مگر آنکه خود مى داند به کجا مى
رود؛ به سوى بهشت و يا جهنم و آتش؟ دشمن خداست و يا دوست او؟ اگر دوست خدا باشد، درهاى
بهشت بر روى او گشوده مى شود و راهش براى او هموار مى شود و به آنچه که خدا براى
دوستانش، از فراغت بال و خلاصى از هر گونه سختى و رنج فراهم نموده است، مى نگرد، و اگر
دشمن خدا باشد، درهاى جهنم به روى او گشوده مى شود و راهش براى او هموار مى گردد و همه زشتى هاى آن را در برابر چشمان خود مى بيند.
اى بندگان خدا، بدانيد که در پشت اين روز، روز سخت و بزرگى است؛ که قعر آتش آن بس عميق
و حرارت آن بسيار شديد و عذابش هميشه تازه و تازيانه هايش از آهن و نوشيدنى آن از چرک
آلوده است. عذاب آن آرام نگيرد و ساکنان آن نميرند. خانه اى است که رحمت خدا در آن، جاى
ندارد و هيچ دعايى در آن اجابت نشود.
🔹پس خوشا به حال کسى که از خواب غفلت بيدار شود و خود را آماده سازد! خوشا به حال کسى که
سرّ خود به غير خدا نگويد و فقط در راه تقرّب به او و لقا و رضايش کوشش کند! چه، به ما امر شده است جز او کسى را عبادت نکنيم و جز او کسى را نجوئيم. پس خدا را با خلوص قلب، يگانه
دان !تا با چشم بصيرت نظاره کنى که لا هو الا هو و لا اله الا هو؛ و او اول و آخر و ظاهر و باطن
است، و هر کجا باشيد با شماست.
📚علامه حسن زاده، رساله لقاء الله
@almorsalaat
فقه مشترک لفظی است_.mp3
8.16M
🔵#فقه| فقه مشترک لفظی است!
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این گفتار به بیان چیستی فقه قرآن و عترت پرداخته و تفاوت آن را با فقه متعارف و مرسوم بیان می کنند. حتما بشنوید!
📚تدریس اصول فقه. سال 89
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚#معرفی_کتاب| مقالات فلسفی
📝استاد شهید مطهری
🔹این کتاب از آثار مهم فلسفی استاد مطهری و حاوی مقالات مهمی به قلم ایشان است.
🔹مرحوم شهید مطهری در سه مقاله "حکمت اسلامی پیش از ملاصدرا" و "حکمت صدرالمتالهین" و "فلسفه ملاصدرا" به بیان خصوصیاتی از مکتب صدرالمتالّهین پرداخته اند که به نوبه خود بی نظیر است.
#بزرگداشت_ملاصدرا
#فلسفه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
المرسلات
#مشارطه 🔹اى اهل دوستى و سداد! و اى طالبان هدايت و ارشاد! اى برادران با صفا و دوستان با وفا! تا کى ا
#مشارطه| عزم بر اینکه با ترک معاصی و فعل واجبات، ظاهر و صورت خود را انسان شرعی و عقلی کند.
🔸منزل دیگر که بعد از تفکر از برای انسان مجاهد پیش می آید، منزل «عزم» است. (و این غیر از «اراده» است که شیخ الرئیس در اشارات آن را اوّل درجات عارفین دانسته.) بعضی از مشایخ ما، أطال الله عمره، می فرمودند که «عزم» جوهره انسانیت و میزان امتیاز انسان است، و تفاوت درجات انسان به تفاوت درجات عزم او است.
🔸و عزمی که مناسب با این مقام است عبارت است از بنا گذاری و تصمیم بر ترک معاصی، و فعل واجبات، و جبران آنچه از او فوت شده در ایام حیات، و بالاخره عزم بر اینکه ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی نماید که شرع وی عقل به حسب ظاهر حکم کنند که این شخص، انسان است.
🔸و انسان شرعی عبارت از آن است که موافق مطلوبات شرع رفتار کند، و ظاهرش ظاهر رسول اکرم، صلّی الله علیه و آله، باشد، و تأسی به آن بزرگوار بکند در جمیع حرکات و سکنات و در تمام افعال و تروک. و این امری است بس ممکن، زیرا که ظاهر را مثل آن سرور کردن امری است مقدور هر یک از بندگان خدا.
🔸و بدان که هیچ راهی در معارف الهیه پیموده نمی شود مگر آنکه ابتدا کند انسان از ظاهر شریعت. و تا انسان متأدّب به آداب شریعت حقه نشود، هیچیک از اخلاق حسنه از برای او به حقیقت پیدا نشود، و ممکن نیست که نور معرفت الهی در قلب او جلوه کند و علم باطن و اسرار شریعت از برای او منکشف شود. و پس از انکشاف حقیقت و بروز انوار معارف در قلب نیز متأدب به آداب ظاهره خواهد بود.
🔸و از این جهت دعوی بعضی باطل است که به ترک ظاهر، علم باطن پیدا شود. یا پس از پیدایش آن به آداب ظاهره احتیاج نباشد. و این از جهل گوینده است به مقامات عبادت و مدارج انسانیت. و شاید موفق شدم به بیان بعضی از آن در این ورقه ها، إن شاء الله تعالی.
📚امام خمینی، چهل حدیث ص۶
@almorsalaat
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فیلم "محمد نبودی ببینی"
🔹سوم خرداد، سالروز آزاد سازی خرمشهر، گرامی باد.
♦️به امید آنکه با مشارکت و انتخاب صحیح، راه را برای فتح خرمشهرهای اقتصادی و فرهنگی دیگر، به رهبری امام خامنهای و رشادت جهانآراهای امروز باز کنیم.
@almorsalaat