eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
509 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح (location) 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 📡پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram/almorsalat ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
📌| حجیت شهرت در انجبار دلالی روایت از دیدگاه شیخ (ره) و تبعّض در آن 🔸یکی از مباحث مطرح شده در کتاب مکاسب شیخ اعظم، مسئله وقف مُؤَبّد است. یکی از ادله این مسئله مکاتبه ای است که جناب ابن مهزیار نقل می کند. مشکلی که این روایت دارد این است که ظاهر آن دلالتی بر مدعا ندارد. 🔸جناب شیخ در تصحیح این روایت، از استفاده می کنند. به این معنا که فهم مشهور فقها را بر فهم خود مقدم می کنند. 🔸در حالی که آنچه که از اصولیین خصوصا نجفیین معروف است، استفاده از شهرت در جبر است. اما در دلالت مشهور این است که مجتهد ملاک است و نمی توان فهم دیگران را ترجیح داد. 🔸البته شیخ (ره) علاوه بر اینکه اصل این شهرت را معتبر می داند ولی آن را به تمامه مورد استفاده قرار نمی دهد بلکه در آن قائل می شود. 📝متن مکاتبه: قال: كتبت إلى أبي جعفر الثاني ع أن فلانا ابتاع ضيعة فأوقفها و جعل لك في الوقف الخمس و يسأل عن رأيك في بيع حصتك من الأرض أو تقويمها على نفسه بما اشتراها به أو يدعها موقوفة. فكتب إلى أعلم فلانا أني آمره أن يبيع حصتي من الضيعة و إيصال ثمن ذلك إلى و أن ذلك رأيي إن شاء الله تعالى أو يقومها على نفسه إن كان ذلك أوفق له قال و كتبت إليه أن الرجل ذكر أن بين من وقف عليهم هذه الضيعة اختلافا شديدا و أنه ليس يأمن أن يتفاقم ذلك بينهم بعده فإن كان ترى أن يبيع هذا الوقف و يدفع إلى كل إنسان منهم ما [كان‌] وقف له من ذلك أمرته. فكتب بخطه إلى أعلمه أن رأيي له إن كان قد علم الاختلاف ما بين أصحاب الوقف أن بيع الوقف أمثل فليبع فإنه ربما جاء في الاختلاف تلف الأموال و النفوس‌. 🌀جناب شیخ (ره) در تصحیح دلالت روایت با استفاده از شهرت چنین می فرماید: 🔹و أما على كون مورد السؤال هو الوقف المؤبد التام فهي على تقدير قصورها فيندفع بها ما يدعى من قصور دلالتها من جهات. 🔹الحاصل أن المحتاج إلى ثبوت حكم الرواية للوقف التام المؤبد لا تعيين ما أنيط به الجواز من كونه مجرد الفتنة أو ما يؤدي الفتنة إليه أو غير ذلك مما تقدم من الاحتمالات في الفقرتين المذكورتين. 🔹نعم، يحتاج إلى من جهة أخرى و هي أن مقتضى القاعدة كما عرفت لزوم كون بدل الوقف كنفسه مشتركا بين جميع البطون و ظاهر الرواية تقريره للسائل في تقسيم ثمن الوقف على الموجودين. 🔹إلا أن هذا الخلل و أمثاله الوقف المؤبد التام و يقال إنه لا بأس بجعل الخبر مخصصا لقاعدة المنع عن بيع‌ الوقف الوقف و موجبا لتكلف الالتزام بسقوط حق اللاحقين عن الوقف عند إرادة البيع أو نمنع تقرير الإمام ع للسائل في قسمة الثمن إلى الموجودين. 📚کتاب المکاسب، ج4 ص97 @almorsalaat 🔊🔊خلاصه توضیحات استاد در شرح این عبارات را در صوت زیر بشنوید👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌| حجیت در روایت از دیدگاه شیخ (ره) و تبعّض در آن 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت که بخشی از تدریس کتاب مکاسب شیخ اعظم است، تبیین می کنند که شیخ (ره)، فهم مشهور را در انجبار دلالی روایت حجت می دانند. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♦️تاکید بر اهمیت معنویات برای طلاب و ضرورت انجام اعمال عبادی/ اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب به مطالعه نامه ها و مکتوبات عرفا/ تاکید بر انجام اعمال ام داوود و اهمیت آن 🎙استاد علی فرحانی 📌امروز چهارشنبه، ابتدای جلسه فقه نظام روابط اجتماعی @almorsalaat
🎥فقه نظام 👈چهارشنبه ۴۰۰/۱۱/۲۷ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @majazi_almorsalaat
🔉 امام خمینی 👈چهارشنبه ۴۰۰/۱۱/۲۷ 🎙استاد علی فرحانی 🌀موسسه مفتاح @majazi_almorsalaat
👆👆👆 ♨️پیشنهاد میکنم این جلسه رو ببینید. @almlrsalaat
💢خاک عارف خیز همدان 🔰رهبر معظم انقلاب ۹۸/۷/۸ 🔷همدان یک خاک عارف‌خیز دارد، از [قبیل] مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی و شاگردهای ایشان و مرحوم آشیخ محمّد بهاری؛ که خود این مرحوم آقا آسیّد علی عرب، شاگرد مرحوم بهاری و جزو شاگردان مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی است. 🔷البتّه آقای تألّهی درک نکردند اینها را؛ یعنی مرحوم آقای آشیخ محمّد بهاری با اینکه از نجف آمده همدان و در همدان از دنیا رفته و مقبره‌ی ایشان الان در بهار است، امّا در عین حال -ولادت آقای تألّهی در دهه‌ی دوّم قرن چهاردهم است، یعنی ۱۳۱۷ یا ۱۳۱۸ [قمری] باید باشد- ایشان درک نکرده مرحوم آقای بهاری را؛ امّا آن حرکت را، آن سلسله را ایشان درک کرده. یعنی در واقع مرحوم آقای تألّهی بقیّةالسّلف این سلسله‌ی عرفای بزرگ همدانی است. 🔷و من تعجّب میکنم وقتی میبینم همان روحیه در جوانهای همدانی [هست]. خب شرح حال این شهید عزیزمان -شهید چیت‌سازیان- را که انسان نگاه میکند، همان رشحه‌ی عرفانی را آنجا هم انسان ملاحظه میکند، مشاهده میکند؛ یعنی واقعاً این‌ جوری است؛ یک حرکتی در عالَمِ معنا کأنّه به وجود می‌آید که دل پیر و جوان را میلرزاند و به خودش متوجّه میکند؛ مثل یک عمود نوری -که از آسمان تا زمین ادامه دارد و همین ‌طور هر کسی به قدر صلاحیّتِ خودش، به قدر قابلیّتِ خودش از آن بهره‌مند میشود- یک چنین چیزی را انسان مشاهده میکند. @almorsalaat
🎥سیدحسن نصرالله: امام خامنه ای، حسین عصر ماست. 🔸امام خامنه ای: اینکه می‌بینید فلان مدّعی روشنفکری مثلاً فرض بفرمایید در مورد حزب‌اللهِ لبنان یا سیّدحسن‌نصرالله... ابراز شبهه میکند، این بر اثر نشناختن محیط است... خوشبینانه‌اش این است که نمیداند در منطقه چه خبر است، نمیداند سیّدحسن‌ نصرالله یعنی چه، حزب‌الله یعنی چه، ارتباطش با ایران چه تأثیراتی در سرنوشت کشور و سرنوشت انقلاب دارد.۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🗓 به مناسبت سالگرد انتخاب سیدحسن نصرالله بعنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان @almorsalaat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙روضه خوانی آیت الله العظمی جوادی آملی برای حضرت زینب سلام الله علیها 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفکر در مرگ/ اهمیت، روش، آثار 🔰میرزا جواد آقا ملکی تبریزی 🔷در نگاه مرحوم ملکی، تفکر در مرگ یکی از مصادیق تفکر است که برای افراد مبتدی در سیر الی الله، نافع است. 📖 ایشان در کتاب اسرار الصلاه، در ضمن بحث از توبه، به این مسئله پرداخته اند. علاوه بر اینجا، در کتاب لقاءالله نیز درباره تفکر در مرگ بیاناتی را افاضه فرموده اند. @almorsalaat
💠اسلام، یک مجموعه هماهنگ است 🔷اسلام خودش يك مكتب است، يك اندام است، يك مجموعه هماهنگ است؛ يعنى تك‏تك شناختن هم فايده ندارد؛ بايد همه را در آن اندام و تركيبى كه وجود دارد بشناسيم. 🔷ارزيابى ما درباره مسائل اسلامى بايد درست باشد. براى يك اندام، يك عضو به تنهايى ارزش ندارد. 🔷 در اندام انسان، دست، پا، بينى، چشم، گوش، اعضاى درونى مثل معده، روده، قلب و مغز هر كدام يك عضو هستند، ولى آيا ارزش اين اعضا در اين اندام (با اينكه همه لازم و واجب هستند) يك جور است؟ 🔷 آيا اگر لازم شد ما يك عضو را فداى ديگرى كنيم، كدام عضو را فداى عضو ديگر مى‏كنيم؟ آيا اگر لازم شد، قلب را فداى دست مى‏كنيم يا دست را فداى قلب؟ معلوم است كه دست را فداى قلب مى‏كنيم چون بدون دست مى‏تواند زنده بماند ولى بدون قلب نمى‏تواند، بدون كبد يا مغز و اعصاب نمى‏تواند زنده بماند. 🔷 اسلام هم اين گونه است، كه اين خودش بحثى است به نام «اهمّ و مهم». 📚مجموعه آثار ج17 ص415 @almorsalaat
🏴انا لله و انا الیه راجعون ▪️متاسفانه خبردار شدیم که برادر ارجمند و دوست گرامیمان حجت الاسلام رسول مرجانی به رحمت ایزدی پیوسته اند. ▪️درگذشت ایشان را به خانواده آن مرحوم و همه دوستان و آشنایان، تسلیت عرض می کنیم. انشالله که به حق امیرالمومنین (ع) و حضرت زینب (س)، خداوند متعال روح ایشان را غریق رحمت نماید. ▪️تشیع پیکر ایشان امروز ساعت ۱۴:۳۰ از بیت‌الزهرا (س) به سمت گلزار شهدا انجام می شود. ▪️شادی روح آن مرحوم، فاتحه و صلواتی نثار کنیم. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| نکاتی در عرفان از دیدگاه امام خمینی (ره) 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن اشاره به برخی عبارات امام در کتاب مصباح الهدایه و‌ تفسیر سوره حمد، عرفان حقیقی را همان عرفان امام می دانند که البته فهم و‌ درک آن برای هر کسی حاصل نمیشود. در ادامه نیز با ذکر برخی عبارات شهید مطهری تذکر میدهند که هیچ گاه نباید از امام جدا شد! حتما . 📚رسائل. برائت. مدرسه امیرالمومنین علیه السلام 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
⭐️ لوح | فعال کرار؛ مثل امیرالمؤمنین 🔻 رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد.... اگر به زندگی نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار این‌گونه است. علاج ما هم در همین است... فعال، کرّار، خستگی‌ناپذیر و دنبال کننده‌ی اهداف خود؛ آینده‌ی چنین ملتی روشن است. ۱۳۸۴/۰۵/۲۸ @almorsalaat
♨️ : المنطق مرحوم مظفر 🎙استاد علی فرحانی 🔺محدوده: کل کتاب 🔹تعداد جلسات: 119 ⬇️لینک دانلود 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/mantegh/almantegh-Ahvaz-80-81/ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| اگر هدف از تحصیل در حوزه، اسلام شناس شدن (به معنای واقعی کلمه) باشد؛ با این پیش فرض: ١. آیا اساساً عمومی خواندن و شرکت در دروس آزاد، در رسیدن به آن هدف طریق بهتری است یا تحت برنامه مؤسسات تخصصی قرار گرفتن؟ ٢. با توجه به نیازهای بی شمار حوزه دین (خصوصا در عصر حاضر) و تبعاً ضرورت تمحض در تخصص، آیا پیش نیاز ورود به تخصص ها، کسب ملکه اجتهاد (البته اجتهاد حداقلی و نسبی) است یا می‌توان در ضمن مشغولیت به تخصص، اجتهاد فقه و اصولی را نیز کسب کرد؟ یا اساساً تحصیل اجتهاد ضرورتی ندارد؟ ✅ استاد سید مجتبی جواهری را بشنوید @almorsalaat
💠 کتب عرفا حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند اما آنها را به قصد فهمیدن یا ذوق کردن قرآن بخوان. 🔷یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشته‌اند در خدمت بعض از اهل عرفان - رضوان الله علیه- استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت و از پای درآمدگی دختر عزیزم (فاطی) خانم فاطمه طباطبائی از این بی‌بضاعت خواستند چیزی بنویسم. 🔷باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزنده‌ای به معرفت قرآن کریم- سرچشمه فیّاض معرفه الله و کتب ادعیه ائمه معصومین، صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران- می‌کنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند. 🔷فی المثل سوره مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسنده دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان ای دختر عزیزم که در بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ معارف و اسرار غیر قابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در الْحَمْدُ لِلَّهِ با قدم صاحب ولایت غور کند می‌یابد که در عالم هستی غیر از الله چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند. 🔷تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمه شریفه جامعه. 📚 ج۲۱ ص۲۳۷ @almorsalaat
| ، نیست. 📚امام خمینی (ره)، کتاب الاستصحاب ص400 ▫️الظاهر أنَّ القرعة ليست أمارة على الواقع، لا لدى العُقلاء و ذلك واضح، و لا لدى الشرع: 1️⃣أمّا أوّلًا: فلأنَّ الظاهر أنَّ الشارع لم يتّخذ في باب القرعة طريقاً غير طريق العُقلاء، كما لعلّه يظهر من ذيل مرسلة ثعلبة حيث جعل الأصل فيها قوله تعالى‏: «فساهم فكان من المدحضين». و معلوم: أنَّ مُساهمة أصحاب السفينة قضيّة عُقلائية، قرّرها الكتاب الكريم، و استشهد بها الأئمّة عليهم السلام، بل الناظر في الأخبار المُتكثّرة الواردة في القرعة يرى أنَّ مواردها هي الموارد التي يتداول أشباهها لدى العُقلاء، إلّا المورد الذي مرّ الكلام فيه. 2️⃣و أمّا ثانياً: فلأنَّ جعل الطريقيّة لما ليس له كشف عن الواقع و لو ضعيفاً ممّا لا يمكن، بل قد قرّر في محلّه بطلان جعل الطريقيّة و الكاشفيّة مُطلقاً، و القرعة ليست كاشفة عن الواقع، بل تكون مطابقتها للواقع من باب الاتفاق، لا بمعناه المحال، كما قرّر في محلّه، و ما كان حاله كذلك لا معنى لطريقيّته و كاشفيّته، و التصادف الدائميّ أو الأكثريّ- بإرادة اللَّه تعالى‏ و الأسباب الغيبيّة- و إن كان مُمكناً، لكنّه بعيد غايته، بل لا يمكن الالتزام به. 3️⃣و أمّا ثالثاً: فلأنَّ لسانَ عمومات باب القرعة مثل قوله: (كلّ مجهول ففيه‏ لقرعة) و قوله: (القرعة لكلّ أمر مُشتبه) أو (مُشكل)، أو (فيما أشكل) لسانُ الأصل و الوظيفة لدى الجهل و الاشتباه، لا الأمارة. 🔹و بالجملة: ليس في جميع الموارد المنصوصة إلّا ما هو الأمر العُقلائيّ. نعم: يبقى مورد واحد هو قضيّة اشتباه الشاة الموطوءة ممّا لا يمكن الالتزام بها في أشباهها، فلا بدّ من الالتزام فيه بالتعبّد في المورد الخاصّ، لا يتجاوز منه إلى‏ غيره، 🔹و لذا ترى الفُقهاء كما سيأتي نقل فتاويهم- يفتون في أشباه الموارد المُتقدّمة في جميع أبواب الفقه إلّا ما ورد فيه نصّ خاصّ، و لا يفتون بل و لا أفتى‏ فقيه مُعتبر كلامه في الفقه في الموارد المجهولة و المُشتبهة بكثرتها في غيرها إلّا في قضيّة الشاة الموطوءة لورود النصّ فيها. 🔹و يمكن أن يقال: إنَّ التعبّد في هذا المورد أيضاً إنّما يكون لأجل تزاحم حقوق الشياه لنجاة البقيّة، كما أشار إليه في النصّ بقوله: (فإن لم يعرفها قسّمها نصفين أبداً حتّى‏ يقع السهم بها، فتذبح و تُحرق، و قد نجت سائرها). و في رواية «تحف العقول»: (فأيّهما وقع السهم بها ذُبحت و احرقت و نجا سائر الغنم). 🔹و التغبير بنجاة سائره لعلّه إشارة إلى‏ أنَّ هذا المورد أيضاً من قبيل تزاحم حقوق الشياه في بقاء حياتها، و ربما يُحتمل أن يكون مورده من قبيل تزاحم حقوق أرباب الغنم، فإنَّ قطيع الأغنام يكون من أرباب مُتفرّقين غالباً، فتتزاحم حقوقهم. 🔹و بالجملة: من تتّبع موارد النصوص و الفتاوى‏ يظهر له أنَّ مصبّ القرعة ليس إلّا ما أشرنا إليه. @almorsalaat 🔊توضیحات استاد را بشنوید👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️|توضیح امام (ره) در مورد روایت شاۀ موطوئه و نظر ایشان در اماره نبودن (اصل عملی بودن) قرعه 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس کتاب رسائل، ج2، شبهه محصوره، 1400.02.04 @almorsalaat
🔴فلسفه صدرالمتالهین می تواند پایه مستحکم فرهنگ و تمدن بشری قرار گیرد. ▫️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفه ها در محدوده ملیت و جغرافیا نمی گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوان بندی متقن و عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند . ▫️هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایه مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینه روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفه اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشه انسان این روزگار می جوید و سرانجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت. 📚رهبر معظم انقلاب، پیام به کنگره بزرگداشت صدرالمتالهین @almorsalaat
♦️| تحریر الروضه فی شرح اللمعه/ جلد دوم/ از ص257 🎙استاد محمدمهدی ستوده 🔊تدریس این کتاب در ترم جاری برای جمعی از طلاب پایه۶ در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat @doroos_almorsalaat
📣 ▫️به مناسبت سالروز صدور امام خمینی (ره) ✅سلسله جلسات "نبض آینده" (تاملی بر نسبت حوزه های علمیه و آینده ایران) 🎙جلسه اول: استاد علی فرحانی ⏰زمان: دوشنبه ۲اسفند ساعت: ۱۴:۳۰ 📌برگزار کننده: مدرسه علمیه جامعة المهدی(عج)/ خانه طلاب اصفهان ⬇️لینک حضور مجازی در جلسه👇 skyroom.online/ch/khanehtollab/bonyanha @almorsalaat