eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
545 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️امام خمینی (ره)، مرد چند بعدىِ عمیقِ توصیف ناشدنی 🎙رهبر معظم انقلاب ▫️حقیقتاً امام بزرگوار ما در تاریخ ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقه‌ به ایشان بلکه نگاه منصفانه‌ی هر کسی این را تأیید میکند. امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایی بود. ▫️بنده با رجال تاریخی کشور آشنایم، این نه در بین علمای بزرگ ما و نه در بین زمامداران و نه در بین مصلحان و منادیان تحول . بزرگانی مثل مرحوم سید جمال و تحول خواهانی که در کشور ما یا حتّی در دنیای اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنی کجا؟ ▫️بنده شرح حال بسیاری از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلی، سیاسیون، پیرمردهای پخته و آدمهای سنجیده را در کتابها خوانده‌ام یا در زندگی‌ام با آنها برخورد داشته‌ام؛ حقاً فاصله‌ی بین آنها و امام بزرگوار، است! 📚بیانات ۸۴/۳/۱۰ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حسن استعمال در نگاه آخوند_01.mp3
4.35M
🔊| نگاه قدماء به مساله «استعمال» از حیث تعبد به واضع/ مخالفت مرحوم آخوند با این نگاه 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده کفایه الاصول. اصول عملیه. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀داخل در است کسی که را [بخواند]. 🎙حضرت آیت‌الله بهجت: 🔸بله! این دو ماه (رجب و شعبان) امتیازشان از سایر ماه‌ها غیر از ماه رمضان، این است که ادعیه خیلی عالیةالمضامینی در این دو ماه، ماثور (روایت شده از اهل بیت علیهم السلام) داریم. 🔸 [دعاهایی که]خیلی عالیةالمضامین [هستند]. در این دعاهایی که در ماه شعبان ماثور است، همین صلواتی که در زوال(هنگام ظهر) هست ( ) -که ظاهرا اختصاصی به زوال هم ندارد، همه جا می‌شود [آن را خواند]- خیلی مطالب مهمی هست، و تقریبا داخل در حریم ولایت است کسی که این صلوات را [بخواند] این‌ها خیلی مهم‌اند! 🔸در نیمه شعبان هم همین صلوات در اقبال [الاعمال] نقل شده است با تفریق (تفاوت)، بالاخره در وسط نمازها. 🔸آن دعایی هم که سید [بن طاووس] از ابن خالویه، از ائمه نقل کرده (مناجات شعبانیه) که مناجاتشان در ماه شعبان [بوده است]، خیلی این‌ها [مضامین عالیه‌ای دارند]. 🔸این هم فخر شیعه است که ادعیۀ عالیةالمضامینی در دست اینها هست که در دست فلک الافلاک نیست. شوخی است این مطالب؟ مگر کسی نفهمد! 🔸این هم یکی از کرامات اهل بیت نبوت است که «کلامهم دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق؛ سخنانشان پایین‌تر از سخنان خالق و بالاتر از سخنان مخلوق» است. 🔸 وای بر کسانی که این‌ها را بخوانند و هیچ نفهمند که این‌ها تلخ است، شور است، بی مزه است، شیرین است، چه هست؟ با شیرینی های دیگر فرقش چیست؟ هیچ اهمیتی [به این مضامین] ندهند. 📚 درس خارج اصول، جلسه ۱۷، سال ۱۳۷۰ @bahjat_ir @almorsalaat
0034-KharejFeq-14021123.MP3
42.78M
🔊| مروری بر‌ مباحث گذشته و عدم قبول مرسله شیخ مفید/ اشکال به روایت منقول از شیخ مفید به صورت صغروی/ قول سید مرتضی در این مبحث در باب مطهریت ماء مضاف/ ارجاع به کلام شیخ اعظم در تعیین ذوالخیار خیار حیوان از منظر قول سید مرتضی/ توضیح مفصل این بخش عبارت شیخ اعظم و جایگاه مهم سید مرتضی در فقه/ اشاره ای به سبک شیخ اعظم در تمسک به اجماع منقول/ علت جایگاه مهم سید مرتضی در فقه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 23/11/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️♨️نمازهای هر شب ماه شعبان از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس(ره) 💠شب1 🔅100 رکعت هررکعت:حمد(1)+ +توحید(1) بعد از پایان نماز: حمد (50) 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(15) 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(30) بعد از سلام: اللهم هذا عهدی عندک الی یوم القیامه 🔅2رکعت (در سه شب اول در صورتی که سه روز اول شعبان صائم باشد) 🔺هر رکعت:حمد(1)+ توحید(11) 💠شب2 🔅50 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(1)+فلق(1)+ ناس (1) 💠شب3 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(25) 💠شب4 🔅40 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(ا)+توحید(25) 💠شب5 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(500) بعد از پایان: صلوات (70) 💠شب6 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(50) 💠شب7 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+توحید(100) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیت الکرسی(100) 💠شب8 🔅2رکعت 🔺رکعت اول:حمد(1)+ آیه ی 285و آیه 286 سوره بقره (5) + توحید (15) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+آیه آخر سوره کهف (1) + توحید (15) 💠شب9 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر(10) 💠شب10 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی(1)+ کوثر (3) 💠شب11 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+کافرون(10) 💠شب12 🔅12 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+تکاثر(10) 💠شب13 🔅2رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تین(1) 💠شب14 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+عصر(5) 💠شب15 🔅4رکعت (بین مغرب و عشاء) 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (10) در روایت دیگر: توحید (11) 👈بعدازنماز: یا رب اغفر لنا (10) + یا رب ارحمنا (10) + یا رب تب علینا (10) + توحید (21) + بگوید: سبحان الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء و هو علی کل شیء قدیر (10) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (100) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ رَبِّ لَا تُبَدِّلِ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي رَبِّ لَا تُجْهِدْ بَلَائِي رَبِّ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ فِيكَ و بعد هر دعایی دوست داشتی انجام بده. 🔅2رکعت (پس از نماز عشاء) 🔺رکعت اول:حمد(1)+کافرون(1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+توحید(1) 👈بعدازنماز:سبحان الله (33) + الحمدلله (33) + الله اکبر (34) + دعای مذکور در اقبال (ج 3 ص 315) + در سجده: یا ربُّ یا الله (7) + لا حول و لا قوه الا بالله (7) ما شاء الله لا قوه الا بالله (7) + لا قوه الا بالله (10) + صلوات + درخواست حاجت از پروردگار (این سجده به دو روایت دیگر نیز با قدری تفاوت در اقبال نقل شده است) 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (250) (در برخی روایات 50 توحید هم پذیرفته شده) 👈بعدازنماز: اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذابِكَ خائِفٌ وَ بِكَ مُسْتَجِيرٌ، رَبِّ لٰا تُبَدِّلْ اسْمِي، رَبِّ لٰا تُغَيِّرْ جِسْمِي، وَ لٰا تُجْهِدْ بَلائِي، وَ لٰا تُشْمِتْ بِي أَعْدائِي، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكَ، وَ أَعُوذُ بِرِضاكَ مِنْ سَخَطِكَ، وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ‌ مِنْ عَذابِكَ.وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ لٰا إِلٰهَ إِلَّا أَنْتَ، جَلَّ ثَناؤُكَ لٰا احْصِي مِدْحَتَكَ وَ لٰا الثَّناءَ عَلَيْكَ، أَنْتَ كَما أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ ما يَقُولُ الْقائِلُونَ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بِي كَذٰا وَ كَذا. (در روایت دیگر در اقبال دعای دیگر هم آمده است ج 3 ص 319) 🔅100 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(10) 👈بعدازنماز: آیت الکرسی (10) + حمد (10) + سبحان الله (100) 🔅2 رکعت (بعد از نماز عشاء) (این عمل در واقع سه نماز هم پیوسته است): 🔺رکعت اول:حمد(1)+سه آیه اول سوره بقره (1) + آیت الکرسی (1) + سه آیه آخر سوره بقره (1) 🔺رکعت دوم:حمد(1)+ناس (7) + فلق (7) + توحید (7) 👈 بعد از سلام نماز: 4 رکعت: 🔺رکعت اول: حمد (1) + یاسین (1) 🔺رکعت دوم: حمد (1) + دخان (1) 🔺رکعت سوم: حمد (1) + سجده (1) 🔺رکعت چهارم: حمد (1) + ملک (1) 👈 بعد از سلام نماز: 100 رکعت: 🔺هر رکعت: حمد (1) + توحید (10) پیامبر می فرماید: اگر بعد از این نماز دعا کند مرا در آن شب ببیند، می بیند. 🔅نماز مخصوص نیمه شعبان در کربلا ( اقبال ج 3 ص 347) 💠شب16 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+آیت الکرسی (1) + توحید (15) 💠شب17 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) + توحید (71) 👈بعدازنماز: استغفار (70) 💠شب18 🔅10رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید(5) 💠شب19 🔅2رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ آیه 26 سوره آل عمران (5) 💠شب20 🔅4رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+نصر(15) 💠شب21 🔅8 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب22 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1) +کافرون(1) + توحید (15) 💠شب23 🔅30 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+زلزال (1) 💠شب24 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ نصر (10) 💠شب25 🔅 10 رکعت 🔺هر رکعت: حمد(1)+ تکاثر (1) 💠شب26 🔅10 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ دو آیه آخر سوره بقره (10) 💠شب27 🔅2 رکعت 🔺 هر رکعت: حمد (1) + اعلی (10) 💠شب28 🔅4 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+توحید (1) + فلق (1) + ناس (1) 💠شب29 🔅10 رکعت 🔺هر رکعت:حمد(1)+تکاثر (10) + فلق (10) + ناس (10) + توحید (10) 💠شب30 🔅2 رکعت 🔺هررکعت:حمد(1)+ اعلی (10) 👈بعد از نماز: صلوات (100) @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙آیت الله بهجت 💢حضرت سید الشهداء با اختیار خود آن همه مصائب و شهادت و اسارت اهل و عیال خود را تحمل نمود. زیرا پیوسته و حتی در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه میشد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کند یا لقاء الله و معاهده و پیمانی را که با خدا بسته است؛ ولی ایشان با اختیار خود آن مقامات عالیه را انتخاب کردند. 💢خدا میداند که آنها چه میدیدند ! حضرت قاسم علیه السلام راجع به مرگ میگوید «احلی من العسل» (شیرین تر از عسل است) آیا این تعبیر شوخی است؟! 💢ما نمیتوانیم درجات آنها را تعقل و درک کنیم که چه خبر بوده و چه درک می کرده اند و چه میدیدند، همین قدر نقل شده که امام حسین علیه السلام مقامات اخروی آنها را به آنان نشان داد. 💢اینکه نقل شده عابس در روز عاشورا، در میدان جنگ در برابر دشمن لخت شد و زره را از تن درآورد، یک کار عادی و آسان نبود. خواست به دشمن بفهماند که ما از روی عقیده و مرام، راه شهادت را اختیار و انتخاب کرده ایم، نه از روی ناچاری و اجبار و تهدید و اکراه یا به جهت شرم و حیا؛ بلکه این مرام ماست که شجاعانه و عاشقانه و داوطلبانه می جنگیم و کشته میشویم و باکی از شهادت نداریم و طرف مقابل، عمر سعد، بیچاره و دربند اسیر مُلک «ری» است. 💢حضرت ابوالفضل علیه السلام نیز با آن فداکاری هایش میخواست به آنان بفهماند که محبت خدا و محبت دوستان خدا چیز دیگری است که تحمل هر گونه دشواری و ناگواری و سختی در راه رسیدن به آن، سهل و آسان و شیرین است. 📚رحمت واسعه. ص 59 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حقیقت و اعتبار در کفایه.mp3
561.3K
🔊| آیا اکثر مباحث کفایه مرحوم آخوند، خلط حقیقت و اعتبار است؟! آیا مرحوم آخوند بین حقیقت و اعتبار تفکیک کرده اند؟! 🎙استاد علی فرحانی 📌توضیح مفصل این مطلب را در مباحث مختلف کفایه، میتوانید در تدریس کفایه استاد (از ابتدای کتاب تا مبحث ضد) ببینید👇 https://eitaa.com/almorsalaat/5993 📚گزیده کفایه الاصول. مبحث اصول عملیه. تدریس سال 96 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌اباالفضل العباس(ع) كعبة أولياء ❇️عنایت حضرت عباس علیه السلام، به آیت الله قاضی (ره) 💠حضرت أباالفضل العباس عليه السلام را شاگردان ايشان، كعبة أولياء ميگفتند. توضيح آنكه: مرحوم قاضي پس از سير مدارج و معارج و التزام به سلوك و مجاهدة نفس و واردات قلبيه و كشف بعضي از حجابهاي نوراني، چندين سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حقّ تعالي تجلّي ننموده و يگانگي و توحيد وي در همة عوالم در پس پردة خفا باقي بود، و مرحوم قاضي به هر عملي كه متوسل ميشد اين حجاب گشوده نميشد. تا هنگامي كه ايشان از نجف به كربلا براي زيارت تشرّف پيدا كرده و پس از عبور از خيابان عباسيه (خيابان شمالي صحن مطهر) و عبور از در صحن، در آن دالاني كه ميان درِ صحن و خود صحن است و نسبةً قدري طويل است شخص ديوانه اي با ايشان ميگويد: أبوالفضل كعبة أولياء است . 💠مرحوم قاضي همين كه وارد رواق مطهر ميشود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست ميدهد و تا ده دقيقه باقي ميماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيدالشّهداء عليه السلام مشرّف ميگردد در حاليكه دستهاي خود را به ضريح مقدس گذاشته بود، آن حال قدري قويتر دست ميدهد و مدت يك ساعت باقي ميماند؛ ديگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براي ايشان بوده است. 📚علامه طهرانی (ره)، مطلع انوار ج2ص64 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌حیات انفرادی انسان در آخرت/ عمل، تنها همراه انسان 🎙علامه طباطبایی 💢ثم إنه يخبرنا أن الإنسان سيرتحل من الدنيا التي فيه حياته الاجتماعية و ينزل دارا أخرى سماها البرزخ، ثم دارا أخرى سماها الآخرة غير أن حياته بعد هذه الدنيا حياة انفرادية، 💢و معنى كون الحياة انفرادية، أنها لا ترتبط‍‌ بالاجتماع التعاوني، و التشارك و التناصر، بل السلطنة هناك في جميع أحكام الحياة لوجود نفسه لا يؤثر فيه وجود غيره بالتعاون و التناصر أصلا، و لو كان هناك هذا النظام الطبيعي المشهود في المادة لم يكن بد عن حكومة التعاون و التشارك، 💢لكن الإنسان خلفه وراء ظهره، و أقبل إلى ربه، و بطل عنه جميع علومه العملية، فلا يرى لزوم الاستخدام و التصرف و المدنية و الاجتماع التعاوني و لا سائر أحكامه التي يحكم بها في الدنيا، و ليس له إلا صحابة عمله و نتيجة حسناته و سيئاته، و لا يظهر له إلا حقيقة الأمر و يبدو له النبأ العظيم الذي هم فيه مختلفون، 💢قال تعالى: «وَ نَرِثُهُ‌ ما يَقُولُ‌ وَ يَأْتِينا فَرْداً:» مريم-٨٠ و قال تعالى: «وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‌ كَما خَلَقْناكُمْ‌ أَوَّلَ‌ مَرَّةٍ‌ ... 💢إلى غير ذلك من الآيات، فهذه الآيات كما ترى تدل على أن الإنسان يبدل بعد الموت نحو حياته فلا يحيا حياة اجتماعية مبنية على التعاون و التناصر، و لا يستعمل ما أبدعه في هذه الحياة من العلوم العملية، و لا يجني إلا ثمرة عمله و نتيجة سعيه ظهر له ظهورا فيجزي به جزاء. 📚المیزان. جلد دوم. ص 123 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| کتاب شریف مفاتیح/ سفینة البحار شیخ عباس قمی در بیان آیت الله خوئی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده دورس خارج فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/IQ6Z2 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
قرآن.mp3
2.29M
🎙| عبارت محقق بروجردی و علامه طباطبایی در مورد مهجور بودن «قرآن» 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌گریه های شبانه و خلوات و معنویت عجیب استاد شهید مطهری / پاداش و ثواب این رساله را به روح فقید سعید مطهری اهداء میکنم 🔰علامه طهرانی(ره) 🌀دوست مكرّم و سرور ارجمند مهربان‌تر از برادر ما مرحوم آية الله شيخ مرتضى مطهّرى - رضوان الله عليه - كه سابقۀ آشنائى ما با ايشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از يك عمر درس و بحث و تدريس و خطابه و كتابت و موعظه و تحقيق و تدقيق در امور فلسفيّه، با ذهن رشيق و نفس نقّاد خود بالأخره در اين چند ساله آخر عمر خود بالعيان دريافت كه بدون اتّصال به باطن و ربط‍‌ با خداى منّان و اشراب دل از سرچشمه فيوضات ربّانيّه، اطمينان خاطر و آرامش سِرّ نصيب انسان نمى‌گردد، و هيچ‌گاه نمى‌تواند در حرم مطهّر خدا وارد شود يا گرداگرد آن طوف كند و به كعبه مقصود برسد. 🌀و چون شمعى كه دائماً بسوزد و آب شود، يا پروانه‌اى كه خود را به آتش زند، و همانند مؤمن متعهّدى كه شوريده‌وار دلباخته گردد و در درياى بى‌كرانۀ ذات و صفات و اسماءِ حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سِعۀ وجود خدا متّسع شود قدم راستين در مضمار اين ميدان نهاد. 🌀بيدارى شب‌هاى تار و گريه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغّل در ذكر و فكر و ممارست درس قرآن و دورى گزيدن از اهل دنيا و هواپرستان، و پيوستن به اهل الله و اولياى خدا، مشهود سير و سلوك او بود. رحمة الله عليه رحمةً‌ واسعةً‌. 🌀لِمِثْلِ‌ هذا فَلْيَعْمَلِ‌ الْعامِلُونَ‌، إِنَّ‌ اللّهَ‌ مَعَ‌ الَّذِينَ‌ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ مُحْسِنُونَ‌ 🌀چندى قبل از اين حقير خواستند تا براى سالگرد شهادت ايشان چيزى بنويسم. اين فقير كه حقّاً خود را نالايق مى‌ديدم با وجود تراكم مشاغل و شواغل از قبول اين عهده پوزش طلبيدم. 🌀اخيراً كه مراجعه مكرّر شد، روح آن صديق گرامى مَدَد نمود كه اين مختصر را تحرير نموده و به عنوان مقدّمه به رساله‌اى كه در سير و سلوك نوشته بودم ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترس طالبان حقّ‌ و پويندگان سُبُلِ‌ سَلام و راه حقيقت قرار دهم. بِيَدِهِ‌ ازِمَّةُ‌ الاُمورِ وَ بِهِ‌ أسْتَعينُ‌. 🌀اصل اين رساله اسّ‌ و مخّ‌ اوّلين دوره از درسهاى اخلاقى و عرفانى است كه حضرت استاد گرامى ما علاّمۀ طباطبائى - روحى فداه - در سالهاى يك‌هزار و سيصد و شصت و هشت و شصت و نه هجريّۀ قمريّه در حوزۀ مقدّسۀ علميّۀ قم براى بعضى از طلاّب بيان فرموده و اين حقير به عنوان تقريرات درس به رشتۀ تحرير درآورده بودم و قرائت و مرور به آن را در اوقات قبض و كدورت و خستگى موجب تنوير روح و تلطيف جان خود مى‌دانستم. 🌀اينك يك دوره بر آن مرور نموده با تنقيحات و اضافاتى مهيّا و پاداش و ثواب آن را به روح فقيد سعيد مطهّرى - أعلى الله مقامه الشريف - اهداء مى‌كنم. 🌀اللَّهُمَّ‌ احُشُرْهُ‌ مَعَ‌ أوْليائِكَ‌ الْمُقَرَّبينَ‌، وَ اخْلُفْ‌ عَلى عَقِبِهِ‌ فِى الْغابِرِينَ‌، وَ اجْعَلْهُ‌ مِنْ‌ رُفَقِاء مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ الطَّاهِرينَ‌، وَ ا رْحَمْهُ‌ وَ ايَّانَا بِرَحْمَتِكَ‌ يا ارْحَمَ‌ الرَّاحِمينَ‌ 📚رساله لب اللباب ص ۱۷ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اصاله الوجود_01.mp3
3.4M
🎙| بر اساس اصاله الوجود، اگرچه ماهیت، هیچ حظی از وجود ندارد اما علم حصولی و گزاره هایی همچون «الانسان موجود» کاذب نمیباشند/ فاعل بالقصد بودن شارع با نگاه عمیق فلسفی منافات ندارد 🎙استاد علی فرحانی 📌تفصیل بیشتر این مطلب را میتوانید در جلسات تدریس بدایه الحکمه استاد (ذیل مبحث اصاله الوجود) بشنوید👇 https://eitaa.com/almorsalaat/1007 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️| اصل فلسفه حتماً بايد در حوزه قم ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند. 🎙مقام معظم رهبری 💠من در سفر به قم نيز، خدمت شما و بعضى دوستان ديگر عرض كردم: ما اگر كاری كنيم كه فلسفه از پايگاه خودش (شهر قم) فرار كند، آن وقت بايد بياييم به تهران و دنبال فيلسوف بگرديم، دنبال فيلسوف اسلامى؛ يعنى، مردم به هرحال، دنبال پاسخ های فلسفى هستند. 💠امروز فلسفه در دنيا جايگاه بسيار والايى دارد و نمى شود از فلسفه صرفنظر كرد، لذا اصل فلسفه حتماً بايد ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند. 💠من شنيده ام كه به خلاف چند سال قبل كه گفته مى شد حوزه های فلسفه گسترش دارد و رو به گسترش است، حالا قدری كم يا محدود شده است. از اين رو، اساتيد بزرگى كه الحمدلّٰله در قم تشريف دارند، بايد به اين مسئله، اهتمام ويژه كنند. 📚 ديدار با اعضای شورای عالى حوزۀ علميۀ قم،1380/03/16 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
دستگاه استنباطی شیخ و آخوند_01.mp3
3.32M
🎙| نگاه به علم اصول از منظر «دستگاه استنباطی» و «تابع استنباط» 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 در حوزه به چه معناست؟ 🔰مقام معظم رهبری ✅ بالندگی به معنای و یک قدم جلو رفتن و آفاق تازه ای را کشف کردن است. ✅ بالندگی به این معنا نیست که ما در یک بحث، دقت بیشتری به خرج دهیم. فرض کنیم مسئله را که ملّای قرن ششم به گونه ای استدلال می کرد، ما حالا دقّت بیشتری به خرج بدهیم و بعضی از های او را تحکیم و بعضی را ردّ کنیم و مسئله را استوارتر از آب در آوریم؛ کار فقط این نیست ✅ بلکه [بالندگی] باز شدن آفاق نویی، هم در یعنی فقاهت و هم در ، یعنی مباحث فقهی است. ✅ اصول و کلام و دیگر مباحث نیز همین طور است. همۀ اینها به بالندگی نیاز دارد. 📚 بیانات در جمع فضلا و نخبگان حوزه علمیه قم، 1374.09.14 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 📚 آشنایی با کتاب توحید علمی و عینی (محاکمات علامه طباطبایی (ره) بر مکاتبات سید احمد کربلایی (ره) و شیخ محمد حسین اصفهانی (ره)) به همراه توضیحاتی پیرامون تذییل اول علامه 🎙استاد علی فرحانی ⬇️لینک تدریس بدایه الحکمه استاد👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/tohideelmieini.pdf ⬇️لینک تدریس نهایه الحکمه استاد👇👇 https://eitaa.com/almorsalaat/5661 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
وادی فعیلت_01_01.mp3
4.28M
🎙| نکاتی مهم در مورد «فعلیت» در مراتب حکم 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0035-KharejOsul-14021109.mp3
52.06M
🔊| مروری بر نگاه قدماء بر تعریف و‌ موضوع علم اصول/ توضیح «قید اربعه» در موضوع علم اصول (ادله الاربعه بما هی ادله) / تفکیک بین سنت حاکیه و سنت محکیه در بیان مرحوم آخوند/ اشکال مرحوم آخوند به «قید اربعه»/ بررسی اختلاف صاحب قوانین و صاحب فصول از خوانش مرحوم آخوند/ اشکال به مرحوم آخوند و توضیح جایگاه علم اصول و‌ ارتباط آن با علم کلام از نگاه قدماء/ حجیت ادله اربعه در علم‌ کلام و بحث از ابزار استنباط در علم اصول/ موافق بودن نگاه قدماء به تعریف و نگاه به موضوع/ قرائت عبارت حضرت امام ذیل حجیت خبر واحد در این باره 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 29/11/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎥 #ببینید 📚 آشنایی با کتاب توحید علمی و عینی (محاکمات علامه طباطبایی (ره) بر مکاتبات سید احمد کربلا
. 📌مقدمه كتاب توحید علمی و عینی (مکاتبات علمین) 🔰 علامه طهرانى 🌀در سنواتى كه مرحوم فخر المحقّقين و شيخ الفقهاء و المجتهدين آخوند مولى محمّد كاظم خراسانى قدّس الله سرّه الشريف ، در قيد حيات بوده‌اند يكى از طلاّب نجف اشرف كه اهل ذوق بوده است ، به نام شيخ اسمعيل تبريزى، و متخلّص به تائب به عنوان استفتاء از حضرت ايشان ، در نامه‌اى از يك بيت از ديوان «منطق الطّير» شيخ عطّار سؤالى مى‌كند، 🌀بدين گونه كه شيخ عطّار در «منطق الطّير» گويد: ❇️دائماً او پادشاه مطلق است در كمال عزّ خود مستغرق است ❇️او به سر نايد ز خود آنجا كه اوست كى رسد عقل وجود آنجا كه اوست ؟ 🌀معنى بيت دوم را بيان فرمائيد . 🌀مرحوم آخوند، جواب مختصرى در سه سطر مى‌دهند؛ و مى‌گويند: مقام بيش از اين گنجايش إطاله را ندارد. 🌀آقاى شيخ اسمعيل اين سؤال را كتباً از مرحوم آية الله: آقا حاج شيخ محمّد حسين اصفهانى معروف به كمپانى مى‌نمايد؛ و ايشان جواب مفصّلى كتباً در إزاءِ سؤال او مى‌دهند. 🌀و نيز در همين ميان اين سؤال را كتباً از مرحوم آية الله : آقا حاج سيّد احمد طهرانى معروف به كربلائى مى‌نمايد؛ و ايشان نيز جوابى كتباً مرقوم مى‌دارند. 🌀جواب آقا حاج سيّد احمد با جواب حاج شيخ محمد حسين ، مخالف در آمد، زيرا حاج شيخ بر اساس مسأله توحيد عند الحكماء كه مى‌گويند: صفات ثبوتيّۀ حضرت حقّ‌ با ذات او عينيّت دارند، پاسخ مى‌دهد؛ و حاج سيّد احمد، بر اساس مسألۀ توحيد عند العرفاء پاسخ مى‌دهد كه : ذات أقدس او از هر اسم و رسمى بالاتر است ، و اين بيت مى‌رساند كه : أشياء در آن مقام منيع راه ندارند؛ و عقل را توان إراك نيست ، زيرا قبل از وصول به آن مقام ، مضمحل و فانى خواهد شد. 🌀شيخ إسمعيل پاسخ حاج سيّد أحمد را حضور حاج شيخ مى‌آورد، و ايشان پس از مطالعه ، جوابى بر ردّ مكتوب سيّد مى‌نويسند. او جواب شيخ را حضور سيّد مى‌آورد، و ايشان پاسخى بسيار مفصّل و مستدلّ‌ بر عليه شيخ مى‌نويسند ديگر در اينجا مطلب گسترش پيدا نموده ؛ و به كيفيّت حدوث أعيان ثابته و كيفيت وجود علمى أشياء در صُقع ربوبى و ذات حقّ‌ جلّ‌ و علا كشيده مى‌شود. و به كيفيت عدم وجود صفات در ذات او، و توحيد خواصّ‌ كه : و كمال توحيده نفىُ‌ الصِّفاتِ‌ عَنْهُ‌ منتهى مى‌شود. و بالأخره كم كم به بسيارى از موارد اختلاف مذهب حكماء با مذهب عرفاء منجر مى‌گردد. 🌀زيرا شيخ إسمعيل در اين هنگام پاسخ دوّم سيّد را به نزد شيخ مى‌برد؛ و شيخ مكتوب سوّمى بر ردّ سيّد مى‌نويسند؛ و همينطور مرتّباً هر نامه را به نزد ديگرى مى‌برد؛ و او جواب مى‌دهد. وَ هَلُمَّ‌ جَراً بطور مسلسل چهارده مكتوب از طرفين مسأله ردّ و بدل شده است ، هفت مكتوب از مرحوم شيخ ؛ و هفت مكتوب از مرحوم سيّد. 🌀در اين مكاتيب مرحوم شيخ به آنچه بر ردّ عرفاء در كتب حكمت آمده است ، تمسّك جسته ، و براى شكستن طرف مقابل خود از آن استمداد كرده است . و مرحوم سيّد به آنچه عرفاء بدان تمسّك دارند و اتّكاء مى‌نمايند، براى خرد كردن طرف و حريف خود، از آن استفاده نموده است . و بطور خلاصه هر كدام آنچه تير در تركش خود داشته‌اند، به كمان زده ؛ و به طرف مقابل خود پرتاب نموده‌اند. 🌀مرحوم حاج شيخ از برهان استمداد كرده ، و مرحوم حاج سيّد احمد هم از برهان و هم از ذوق و شهود و وجدان استفاده نموده ؛ و در أداء حقّ‌ مطلب دريغ ننموده‌اند. @almorsalaat
✴️| سجده‌های طولانی از روی محبت دوست 🎙حضرت امام 🔸از بعض اهل ذكر و معرفت منقول است كه در هر شب و روزى، يك مرتبه در سجده رفتن و بسيار گفتن: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» براى ترقيات روحى خوب است. 🔸و از بعضى سالكان راه آخرت نقل فرموده كه چون از حضرت استاد خود فايده اين عمل را شنيد، در هر شب و روزى، يك مرتبه سجده مى‏ رفت و هزار مرتبه، اين ذكر شريف را مى ‏گفت. و از بعض ديگر نقل نموده كه سه هزار مرتبه مى ‏گفت. 🔸و از حضرت زين العابدين و سيّد السّاجدين علىّ بن الحسين- سلام اللَّه عليهما- منقول است كه سنگ خشن زبرى را ملاحظه فرمود، سر مبارك را بر آن نهاد و سجده نمود و گريه كرد و هزار مرتبه گفت: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حَقَّاً حَقَّاً؛ لا إلهَ إلَّا اللّهُ تَعَبُّدَاً وَ رِقَّاً؛ لا إلهَ إلّا اللّهُ إيْماناً وَ تَصْدِيْقَاً». 🔸و سجده‌‏هاى طولانى حضرت مولاى ما، موسى بن جعفر [عليهما السلام‏]، معروف است. 🔸و جناب «ابن أبي عُمَيْر» ثقه جليل القدر، اقتداى به آن بزرگوار فرموده در طول سجده 🔸از «فضل بن شاذان» منقول است كه: وارد عراق شدم ديدم مردى به رفيق خود تعرض مى‏‌كند كه: تو مردى هستى داراى عيال و محتاج هستى كه براى آنها كسب كنى، و من ايمن نيستم از اين كه چشمهاى تو كور شود از طول دادن سجده. آن شخص گفت: واى به تو! اگر چشم كسى از طول سجده باطل مى‌‏شد، چشم «ابن أبي عُمَيْر» باطل مى‌‏شد. چه گمان مى.‏برى به مردى كه سجده شكر كرد بعد از نماز صبح و سرش را از سجده برنداشت مگر وقت زوال شمس 🔸و وارد شده است كه طول سجده از دين ائمه- عليهم السّلام- و از سنن أوّابين است. 🔸آرى، آنان كه معرفت به حق دارند، و انس و محبت به آن ذات مقدّس پيدا كردند براى آنها اين نوع اعمال زحمت و مشقت ندارد. انس و عشرت با محبوب ملالت نياورد؛ خاصّه آن محبوبى كه همه محبتها و محبوبيّتها، رشحه‌‏اى از محبت او است. 🔸چه خوش گفته شده است از زبان آنان: 🔹آن كس كه تورا شناخت جان را چه كند 🔹فرزند و عيال و خانمان را چه كند 🔹ديوانه كنى هر دو جهانش بخشی 🔹ديوانه تو هر دو جهان را چه كند 🔸عارف شيراز- رحمه اللَّه- گويد: 🔹در ضمير ما نمى‌‏گنجد به غير از دوست، كس 🔹هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل ص۱۲۶ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🎙آیت الله بهجت 💢فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمیخرند، اشک بر سیدالشهداء علیه السلام را مثل دانه درّی برایش نقد میکنند. 📚رحمت واسعه. 271 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b