eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| کتاب شریف مفاتیح/ سفینة البحار شیخ عباس قمی در بیان آیت الله خوئی 🎙استاد علی فرحانی 📚گزیده دورس خارج فقه فرهنگ 31/2/1402 🌐 دانلود کلیپ در آپارات👇 https://aparat.com/v/IQ6Z2 🌐 آپارات| المرسلات👇 https://www.aparat.com/almorsalat @almorsalaat
قرآن.mp3
2.29M
🎙| عبارت محقق بروجردی و علامه طباطبایی در مورد مهجور بودن «قرآن» 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌گریه های شبانه و خلوات و معنویت عجیب استاد شهید مطهری / پاداش و ثواب این رساله را به روح فقید سعید مطهری اهداء میکنم 🔰علامه طهرانی(ره) 🌀دوست مكرّم و سرور ارجمند مهربان‌تر از برادر ما مرحوم آية الله شيخ مرتضى مطهّرى - رضوان الله عليه - كه سابقۀ آشنائى ما با ايشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از يك عمر درس و بحث و تدريس و خطابه و كتابت و موعظه و تحقيق و تدقيق در امور فلسفيّه، با ذهن رشيق و نفس نقّاد خود بالأخره در اين چند ساله آخر عمر خود بالعيان دريافت كه بدون اتّصال به باطن و ربط‍‌ با خداى منّان و اشراب دل از سرچشمه فيوضات ربّانيّه، اطمينان خاطر و آرامش سِرّ نصيب انسان نمى‌گردد، و هيچ‌گاه نمى‌تواند در حرم مطهّر خدا وارد شود يا گرداگرد آن طوف كند و به كعبه مقصود برسد. 🌀و چون شمعى كه دائماً بسوزد و آب شود، يا پروانه‌اى كه خود را به آتش زند، و همانند مؤمن متعهّدى كه شوريده‌وار دلباخته گردد و در درياى بى‌كرانۀ ذات و صفات و اسماءِ حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سِعۀ وجود خدا متّسع شود قدم راستين در مضمار اين ميدان نهاد. 🌀بيدارى شب‌هاى تار و گريه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغّل در ذكر و فكر و ممارست درس قرآن و دورى گزيدن از اهل دنيا و هواپرستان، و پيوستن به اهل الله و اولياى خدا، مشهود سير و سلوك او بود. رحمة الله عليه رحمةً‌ واسعةً‌. 🌀لِمِثْلِ‌ هذا فَلْيَعْمَلِ‌ الْعامِلُونَ‌، إِنَّ‌ اللّهَ‌ مَعَ‌ الَّذِينَ‌ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ مُحْسِنُونَ‌ 🌀چندى قبل از اين حقير خواستند تا براى سالگرد شهادت ايشان چيزى بنويسم. اين فقير كه حقّاً خود را نالايق مى‌ديدم با وجود تراكم مشاغل و شواغل از قبول اين عهده پوزش طلبيدم. 🌀اخيراً كه مراجعه مكرّر شد، روح آن صديق گرامى مَدَد نمود كه اين مختصر را تحرير نموده و به عنوان مقدّمه به رساله‌اى كه در سير و سلوك نوشته بودم ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترس طالبان حقّ‌ و پويندگان سُبُلِ‌ سَلام و راه حقيقت قرار دهم. بِيَدِهِ‌ ازِمَّةُ‌ الاُمورِ وَ بِهِ‌ أسْتَعينُ‌. 🌀اصل اين رساله اسّ‌ و مخّ‌ اوّلين دوره از درسهاى اخلاقى و عرفانى است كه حضرت استاد گرامى ما علاّمۀ طباطبائى - روحى فداه - در سالهاى يك‌هزار و سيصد و شصت و هشت و شصت و نه هجريّۀ قمريّه در حوزۀ مقدّسۀ علميّۀ قم براى بعضى از طلاّب بيان فرموده و اين حقير به عنوان تقريرات درس به رشتۀ تحرير درآورده بودم و قرائت و مرور به آن را در اوقات قبض و كدورت و خستگى موجب تنوير روح و تلطيف جان خود مى‌دانستم. 🌀اينك يك دوره بر آن مرور نموده با تنقيحات و اضافاتى مهيّا و پاداش و ثواب آن را به روح فقيد سعيد مطهّرى - أعلى الله مقامه الشريف - اهداء مى‌كنم. 🌀اللَّهُمَّ‌ احُشُرْهُ‌ مَعَ‌ أوْليائِكَ‌ الْمُقَرَّبينَ‌، وَ اخْلُفْ‌ عَلى عَقِبِهِ‌ فِى الْغابِرِينَ‌، وَ اجْعَلْهُ‌ مِنْ‌ رُفَقِاء مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ الطَّاهِرينَ‌، وَ ا رْحَمْهُ‌ وَ ايَّانَا بِرَحْمَتِكَ‌ يا ارْحَمَ‌ الرَّاحِمينَ‌ 📚رساله لب اللباب ص ۱۷ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اصاله الوجود_01.mp3
3.4M
🎙| بر اساس اصاله الوجود، اگرچه ماهیت، هیچ حظی از وجود ندارد اما علم حصولی و گزاره هایی همچون «الانسان موجود» کاذب نمیباشند/ فاعل بالقصد بودن شارع با نگاه عمیق فلسفی منافات ندارد 🎙استاد علی فرحانی 📌تفصیل بیشتر این مطلب را میتوانید در جلسات تدریس بدایه الحکمه استاد (ذیل مبحث اصاله الوجود) بشنوید👇 https://eitaa.com/almorsalaat/1007 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️| اصل فلسفه حتماً بايد در حوزه قم ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند. 🎙مقام معظم رهبری 💠من در سفر به قم نيز، خدمت شما و بعضى دوستان ديگر عرض كردم: ما اگر كاری كنيم كه فلسفه از پايگاه خودش (شهر قم) فرار كند، آن وقت بايد بياييم به تهران و دنبال فيلسوف بگرديم، دنبال فيلسوف اسلامى؛ يعنى، مردم به هرحال، دنبال پاسخ های فلسفى هستند. 💠امروز فلسفه در دنيا جايگاه بسيار والايى دارد و نمى شود از فلسفه صرفنظر كرد، لذا اصل فلسفه حتماً بايد ترويج شود و بايد عدّه ای متخصّص شوند و فلسفه بخوانند. 💠من شنيده ام كه به خلاف چند سال قبل كه گفته مى شد حوزه های فلسفه گسترش دارد و رو به گسترش است، حالا قدری كم يا محدود شده است. از اين رو، اساتيد بزرگى كه الحمدلّٰله در قم تشريف دارند، بايد به اين مسئله، اهتمام ويژه كنند. 📚 ديدار با اعضای شورای عالى حوزۀ علميۀ قم،1380/03/16 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
دستگاه استنباطی شیخ و آخوند_01.mp3
3.32M
🎙| نگاه به علم اصول از منظر «دستگاه استنباطی» و «تابع استنباط» 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 در حوزه به چه معناست؟ 🔰مقام معظم رهبری ✅ بالندگی به معنای و یک قدم جلو رفتن و آفاق تازه ای را کشف کردن است. ✅ بالندگی به این معنا نیست که ما در یک بحث، دقت بیشتری به خرج دهیم. فرض کنیم مسئله را که ملّای قرن ششم به گونه ای استدلال می کرد، ما حالا دقّت بیشتری به خرج بدهیم و بعضی از های او را تحکیم و بعضی را ردّ کنیم و مسئله را استوارتر از آب در آوریم؛ کار فقط این نیست ✅ بلکه [بالندگی] باز شدن آفاق نویی، هم در یعنی فقاهت و هم در ، یعنی مباحث فقهی است. ✅ اصول و کلام و دیگر مباحث نیز همین طور است. همۀ اینها به بالندگی نیاز دارد. 📚 بیانات در جمع فضلا و نخبگان حوزه علمیه قم، 1374.09.14 🌐 المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد @almorsalaat
10.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 📚 آشنایی با کتاب توحید علمی و عینی (محاکمات علامه طباطبایی (ره) بر مکاتبات سید احمد کربلایی (ره) و شیخ محمد حسین اصفهانی (ره)) به همراه توضیحاتی پیرامون تذییل اول علامه 🎙استاد علی فرحانی ⬇️لینک تدریس بدایه الحکمه استاد👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/tohideelmieini.pdf ⬇️لینک تدریس نهایه الحکمه استاد👇👇 https://eitaa.com/almorsalaat/5661 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
وادی فعیلت_01_01.mp3
4.28M
🎙| نکاتی مهم در مورد «فعلیت» در مراتب حکم 🎙استاد علی فرحانی 📚کفایه الاصول. موسسه امام باقر علیه السلام. سال 1396 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0035-KharejOsul-14021109.mp3
52.06M
🔊| مروری بر نگاه قدماء بر تعریف و‌ موضوع علم اصول/ توضیح «قید اربعه» در موضوع علم اصول (ادله الاربعه بما هی ادله) / تفکیک بین سنت حاکیه و سنت محکیه در بیان مرحوم آخوند/ اشکال مرحوم آخوند به «قید اربعه»/ بررسی اختلاف صاحب قوانین و صاحب فصول از خوانش مرحوم آخوند/ اشکال به مرحوم آخوند و توضیح جایگاه علم اصول و‌ ارتباط آن با علم کلام از نگاه قدماء/ حجیت ادله اربعه در علم‌ کلام و بحث از ابزار استنباط در علم اصول/ موافق بودن نگاه قدماء به تعریف و نگاه به موضوع/ قرائت عبارت حضرت امام ذیل حجیت خبر واحد در این باره 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 29/11/1402 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎥 #ببینید 📚 آشنایی با کتاب توحید علمی و عینی (محاکمات علامه طباطبایی (ره) بر مکاتبات سید احمد کربلا
. 📌مقدمه كتاب توحید علمی و عینی (مکاتبات علمین) 🔰 علامه طهرانى 🌀در سنواتى كه مرحوم فخر المحقّقين و شيخ الفقهاء و المجتهدين آخوند مولى محمّد كاظم خراسانى قدّس الله سرّه الشريف ، در قيد حيات بوده‌اند يكى از طلاّب نجف اشرف كه اهل ذوق بوده است ، به نام شيخ اسمعيل تبريزى، و متخلّص به تائب به عنوان استفتاء از حضرت ايشان ، در نامه‌اى از يك بيت از ديوان «منطق الطّير» شيخ عطّار سؤالى مى‌كند، 🌀بدين گونه كه شيخ عطّار در «منطق الطّير» گويد: ❇️دائماً او پادشاه مطلق است در كمال عزّ خود مستغرق است ❇️او به سر نايد ز خود آنجا كه اوست كى رسد عقل وجود آنجا كه اوست ؟ 🌀معنى بيت دوم را بيان فرمائيد . 🌀مرحوم آخوند، جواب مختصرى در سه سطر مى‌دهند؛ و مى‌گويند: مقام بيش از اين گنجايش إطاله را ندارد. 🌀آقاى شيخ اسمعيل اين سؤال را كتباً از مرحوم آية الله: آقا حاج شيخ محمّد حسين اصفهانى معروف به كمپانى مى‌نمايد؛ و ايشان جواب مفصّلى كتباً در إزاءِ سؤال او مى‌دهند. 🌀و نيز در همين ميان اين سؤال را كتباً از مرحوم آية الله : آقا حاج سيّد احمد طهرانى معروف به كربلائى مى‌نمايد؛ و ايشان نيز جوابى كتباً مرقوم مى‌دارند. 🌀جواب آقا حاج سيّد احمد با جواب حاج شيخ محمد حسين ، مخالف در آمد، زيرا حاج شيخ بر اساس مسأله توحيد عند الحكماء كه مى‌گويند: صفات ثبوتيّۀ حضرت حقّ‌ با ذات او عينيّت دارند، پاسخ مى‌دهد؛ و حاج سيّد احمد، بر اساس مسألۀ توحيد عند العرفاء پاسخ مى‌دهد كه : ذات أقدس او از هر اسم و رسمى بالاتر است ، و اين بيت مى‌رساند كه : أشياء در آن مقام منيع راه ندارند؛ و عقل را توان إراك نيست ، زيرا قبل از وصول به آن مقام ، مضمحل و فانى خواهد شد. 🌀شيخ إسمعيل پاسخ حاج سيّد أحمد را حضور حاج شيخ مى‌آورد، و ايشان پس از مطالعه ، جوابى بر ردّ مكتوب سيّد مى‌نويسند. او جواب شيخ را حضور سيّد مى‌آورد، و ايشان پاسخى بسيار مفصّل و مستدلّ‌ بر عليه شيخ مى‌نويسند ديگر در اينجا مطلب گسترش پيدا نموده ؛ و به كيفيّت حدوث أعيان ثابته و كيفيت وجود علمى أشياء در صُقع ربوبى و ذات حقّ‌ جلّ‌ و علا كشيده مى‌شود. و به كيفيت عدم وجود صفات در ذات او، و توحيد خواصّ‌ كه : و كمال توحيده نفىُ‌ الصِّفاتِ‌ عَنْهُ‌ منتهى مى‌شود. و بالأخره كم كم به بسيارى از موارد اختلاف مذهب حكماء با مذهب عرفاء منجر مى‌گردد. 🌀زيرا شيخ إسمعيل در اين هنگام پاسخ دوّم سيّد را به نزد شيخ مى‌برد؛ و شيخ مكتوب سوّمى بر ردّ سيّد مى‌نويسند؛ و همينطور مرتّباً هر نامه را به نزد ديگرى مى‌برد؛ و او جواب مى‌دهد. وَ هَلُمَّ‌ جَراً بطور مسلسل چهارده مكتوب از طرفين مسأله ردّ و بدل شده است ، هفت مكتوب از مرحوم شيخ ؛ و هفت مكتوب از مرحوم سيّد. 🌀در اين مكاتيب مرحوم شيخ به آنچه بر ردّ عرفاء در كتب حكمت آمده است ، تمسّك جسته ، و براى شكستن طرف مقابل خود از آن استمداد كرده است . و مرحوم سيّد به آنچه عرفاء بدان تمسّك دارند و اتّكاء مى‌نمايند، براى خرد كردن طرف و حريف خود، از آن استفاده نموده است . و بطور خلاصه هر كدام آنچه تير در تركش خود داشته‌اند، به كمان زده ؛ و به طرف مقابل خود پرتاب نموده‌اند. 🌀مرحوم حاج شيخ از برهان استمداد كرده ، و مرحوم حاج سيّد احمد هم از برهان و هم از ذوق و شهود و وجدان استفاده نموده ؛ و در أداء حقّ‌ مطلب دريغ ننموده‌اند. @almorsalaat
✴️| سجده‌های طولانی از روی محبت دوست 🎙حضرت امام 🔸از بعض اهل ذكر و معرفت منقول است كه در هر شب و روزى، يك مرتبه در سجده رفتن و بسيار گفتن: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» براى ترقيات روحى خوب است. 🔸و از بعضى سالكان راه آخرت نقل فرموده كه چون از حضرت استاد خود فايده اين عمل را شنيد، در هر شب و روزى، يك مرتبه سجده مى‏ رفت و هزار مرتبه، اين ذكر شريف را مى ‏گفت. و از بعض ديگر نقل نموده كه سه هزار مرتبه مى ‏گفت. 🔸و از حضرت زين العابدين و سيّد السّاجدين علىّ بن الحسين- سلام اللَّه عليهما- منقول است كه سنگ خشن زبرى را ملاحظه فرمود، سر مبارك را بر آن نهاد و سجده نمود و گريه كرد و هزار مرتبه گفت: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حَقَّاً حَقَّاً؛ لا إلهَ إلَّا اللّهُ تَعَبُّدَاً وَ رِقَّاً؛ لا إلهَ إلّا اللّهُ إيْماناً وَ تَصْدِيْقَاً». 🔸و سجده‌‏هاى طولانى حضرت مولاى ما، موسى بن جعفر [عليهما السلام‏]، معروف است. 🔸و جناب «ابن أبي عُمَيْر» ثقه جليل القدر، اقتداى به آن بزرگوار فرموده در طول سجده 🔸از «فضل بن شاذان» منقول است كه: وارد عراق شدم ديدم مردى به رفيق خود تعرض مى‏‌كند كه: تو مردى هستى داراى عيال و محتاج هستى كه براى آنها كسب كنى، و من ايمن نيستم از اين كه چشمهاى تو كور شود از طول دادن سجده. آن شخص گفت: واى به تو! اگر چشم كسى از طول سجده باطل مى‌‏شد، چشم «ابن أبي عُمَيْر» باطل مى‌‏شد. چه گمان مى.‏برى به مردى كه سجده شكر كرد بعد از نماز صبح و سرش را از سجده برنداشت مگر وقت زوال شمس 🔸و وارد شده است كه طول سجده از دين ائمه- عليهم السّلام- و از سنن أوّابين است. 🔸آرى، آنان كه معرفت به حق دارند، و انس و محبت به آن ذات مقدّس پيدا كردند براى آنها اين نوع اعمال زحمت و مشقت ندارد. انس و عشرت با محبوب ملالت نياورد؛ خاصّه آن محبوبى كه همه محبتها و محبوبيّتها، رشحه‌‏اى از محبت او است. 🔸چه خوش گفته شده است از زبان آنان: 🔹آن كس كه تورا شناخت جان را چه كند 🔹فرزند و عيال و خانمان را چه كند 🔹ديوانه كنى هر دو جهانش بخشی 🔹ديوانه تو هر دو جهان را چه كند 🔸عارف شيراز- رحمه اللَّه- گويد: 🔹در ضمير ما نمى‌‏گنجد به غير از دوست، كس 🔹هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس. 📚شرح حديث جنود عقل و جهل ص۱۲۶ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b