eitaa logo
المرسلات
10.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
549 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت سید حسن نصر الله 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️فی مدرسة الحسین و زینب علیهما السلام..... 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀| فهو من أبده البديهيات 🔹«وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» و الآية من غرر الآيات القرآنية تفسّر معنى معرفة الله فإن قوله: «وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» يُنبئ أنه تعالى هو الحق لا سترة عليه بوجه من الوجوه و لا على تقدير من التقادير فهو من أبده البديهيات التي لا يتعلق بها جهل لكن البديهي ربما يغفل عنه 🔹فالعلم به تعالى هو ارتفاع الغفلة عنه الذي ربما يعبر عنه بالعلم، و هذا هو الذي يبدو لهم يوم القيامة فيعلمون أن الله هو الحق المبين.  🔹و إلى مثله يشير قوله تعالى: «لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» (ق: 22)  📚علامه طباطبایی، تفسیر المیزان ج۱۵ ص۹۵ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🌀#تفسیر| فهو من أبده البديهيات 🔹«وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌» و الآية من
🌀| فهو من أبده البديهيات 🎙علامه طباطبایی 🔸و هذه هي الواقعية التي ندفع بها السفسطة و نجد كل ذي شعور مضطرا إلى إثباتها و هي لا تقبل البطلان و الرفع لذاتها حتى أن فرض بطلانها و رفعها مستلزم لثبوتها و وضعها فلو فرضنا بطلان كل واقعية في وقت أو مطلقا كانت حينئذ كل واقعية باطلة واقعا أي الواقعية ثابتة و كذا السوفسطي لو رأى الأشياء موهومة أو شك في واقعيتها فعنده الأشياء موهومة واقعا و الواقعية مشكوكة واقعا أي هي ثابتة من حيث هي مرفوعة و إذ كانت أصل الواقعية لا تقبل العدم و البطلان لذاتها فهي واجبة بالذات فهناك واقعية واجبة بالذات و الأشياء التي لها واقعية مفتقرة إليها في واقعيتها قائمة الوجود بها. و من هنا يظهر للمتأمل أن أصل وجود الواجب بالذات ضروري عند الإنسان و البراهين المثبتة له تنبيهات بالحقيقة. (حاشیه اسفار. جلد ششم. ص 14) 💢توضیح این بخش عبارت علامه را در بیان استاد بشنوید👇 @almorsalaat
تبیین خدای قرآن با علامه طباطبایی.mp3
3.28M
🎙| در طول تاریخ فلسفه و عرفان،‌ خدای قرآن «برای اولین بار» توسط علامه طباطبایی در حاشیه اسفار تبیین شد 🎙استاد علی فرحانی 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢اللهم اجعله فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید بحق القرآن العظیم و بحق حمعسق 🤲 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌رژیم صهیونی، رژیمی بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است که با تزریقات آمریکا زنده است ❇️[رژیم صهیونی] صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه. دلیل واضح این ادّعا آن است که اکنون یک سال است که دشمن با هزینه‌کرد چندین میلیارد دلار در غزّه و لبنان و با کمک همه‌جانبه‌ی آمریکا و چند دولت غربی دیگر در رویارویی با چند هزار مرد مبارز و مجاهد فی‌سبیل‌اللّه که محصور و ممنوع از هر گونه کمک از خارجند، شکست خورده و تنها هنرشان بمباران خانه‌ها و مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز جمعیّتی غیر مسلّحین بوده است! ❇️این رژیم خبیث، بی‌ریشه و مصنوعی و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایتهای آمریکا خود را بِزحمت بر سر پا نگه داشته است؛ و این هم دیری نخواهد پایید؛ باذن اللّه... امروز بتدریج خود باند جنایتکار صهیونیست هم به این نتیجه رسیده‌اند که بر حماس و حزب‌اللّه هرگز پیروز نخواهند شد. 📚بیانات ۱۴۰۳/۷/۱۳ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0059-KharejOsul-14030714.MP3
30.27M
🔊| مروری بر اصولی بودن و ثمره داشتن مبحث وضع/ سه مبحث حقیقت وضع و من الواضع و تقسیمات واضع/ لزوم تبیین امتداد مبحث وضع/ تعریف وضع توسط مرحوم آخوند/ اشکال شاگردان مرحوم‌ آخوند به این تعریف از منظر تفکیک وضع با اثر وضع و تفکیک حیث مصدری و حاصل مصدری در وضع/ ابهام در تعریف وضع از محقق خراسانی/ وارد نبودن این اشکال به آخوند و ملتفت بودن ایشان به این نکته/معنای اصطلاحی بودن یا لغوی بودن وضع در باب محل بحث/ تبیین ادامه عبارت محقق خراسانی در تعریف وضع و مساله تقسیم‌ وضع به تعیینی و تعینی/ علامات حقیقت و‌ مجاز از حیث تعریف آخوند از وضع 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. شنبه. 14/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0054-KharejFeq-14030714_01.MP3
17.72M
🔊| اشاره به وقایع اخیر و شهادت شهید سید حسن نصرالله/ نکاتی لطیف و دقیق در مورد جایگاه جهاد در اسلام/ لزوم انجام تکلیف و الگو گرفتن از شهید مطهری 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 14/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
حتما بشنوید👆
0060-KharejOsul-14030715.MP3
39.91M
🔊| مروری بر اشکال به محقق خراسانی در تعریف وضع و پاسخ به آن/ مساله اصطلاحی یا لغوی بودن وضع در عنوان محل بحث/ توضیح سه نگاه به مبحث وضع بعد از آخوند خراسانی/ توضیح ای متفاوت از نگاه میرزای نائینی به وضع الفاظ/ متاثر بودن میرزای نائینی از محقق خراسانی/ عباراتی از شهید سید مصطفی خمینی و نگاهی متفاوت به الفاظ/ اثرگذاری جدی این نگاه میرزای نائینی در کلمات متاخرین ایشان/ تاثیر این نگاه در بیان محقق عراقی و توضیح نظر ایشان مبتنی بر اعتباری بودن وضع و تکوینی بودن هوهویت لفط و معنا/ اشاره ای به نظر محقق خوئی و شهید صدر 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. یکشنبه. 15/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0055-KharejFeq-14030715.MP3
22.9M
🔊| مروری بر توضیحات گذشته در مورد فرع محل بحث (نجس شدن ماء مضاف)/ اجماعات منقوله متضافره و شهرت محققه و ادعای مفتاح الکرامه بر اطلاق معقد اجماعات و روایات وارده در مورد مصادیق ماء مضاف/ مساله ملاقات و سرایت و‌‌ رطوبت/ قبول نگاه شیخ اعظم و کنارگذاشتن نگاه محقق‌ خوئی به مساله/ تفکیک بین باب طهارت خبثی و طهارت حدثی از ابتدا/ شروع مبحث طهارت خبثی از نجاسات و نه مطهرات/ اشاره ای به نظر شهید صدر در باب نجاسات/ لزوم بررسی منجس بودن اعیان نجسه در اثر ملاقات و نیز منجس بودن متنجس و بعد هم بحث از مطهرات در این نگاه 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. شنبه. 15/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚دوشنبه. 16/7/1403 📚موسسه ائمه اطهار. طبقه همکف. مدرس 5. ساعت 7.45 الی 9 صبح 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0061-KharejOsul-14030716.MP3
23.98M
🔊| مروری بر مطالب گفته شده در جلسات گذشته/ توضیح مفصل نظریه قرن اکید از شهید صدر/ رد نظریه قرن اکید مبتنی بر تفکیک وضع از استعمال/ ریشه نگاه از جنبه تکوینی به وضع در عبارات آخوند خراسانی همچون تحلیل نفس شناسانه ایشان در تفکیک بین حروف و اسماء 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. دوشنبه. 16/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0056-KharejFeq-14030716.MP3
28.6M
🔊| اشاره ای به تقکیک عناوین مأخوذ در ادله و عناوین مأخوذ در عنوان باب فقهی/ لزوم‌ تفکیک بین طهارت حدثی از خبثی در برخورد با ادله و مساله اصل بودن یا نبودن ماء در مطهریت نسبت به آنها/ عبارت علامه حلی در قواعد الاحکام در باب میاه ذیل مبحث فعلی/ سیره فعلی متشرعه نسبت به تطهیر نجاسات از منظر وجوب غیری و استحباب نفسی/ اشاره ای به فقه روابط اجتماعی از این منظر/ عبارتی مهم از مقام معظم رهبری در مورد شهید مطهری به این مناسبت/ لزوم تحقیق چیستی حقیقت نجاست در این وادی/ تحقیق چیستی نجاست توسط حضرت امام در کتاب الطهاره 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. دوشنبه. 16/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
. ♦️درسی که سالها منتظرش بودم... 🔰سید مجتبی امین جواهری ▫️امسال به لطف خدا درس خارج فقه و اصول #ا
. ♦️درسی که سالها منتظرش بودم ... (2) 🔰سید مجتبی امین جواهری 🔘ضرورت دسته بندی اقوال 🔸همه ما می دانیم که فقه و اصول سالهاست وارد مرحله تازه ای شده است. به تعبیر استاد این علوم در حال گذار هستند. این مطلب سال گذشته ذیل بحث از موضوع علم اصول و تعبیر «والامر سهل» مفصل تبیین شد ولی آنچه لازم است بیشتر درباره آن تأمل کنیم این است که؛ با توجه به این دوره گذار، شیوه فراگیری فقه و اصول نیز دچار چه تحولاتی خواهد شد؟ 🔸استاد فرحانی با هوشیاری نسبت به این نکته پیش از ورود به هر مسأله ابتدا پس از طرح اجمالی به دقیق اقوال می پردازند. هر یک از اقوال در مبادی و مبانی اشتراکات و اختلافاتی دارند و می توان به انواع مختلف دسته بندی شوند ولی در صورتی دسته بندی اقوال مفید است که مقدمه درک صحیح اصل مسأله باشد. 🔸دسته بندی اقوال می تواند فهم ما را عمیق و سریع کند و بسیاری از مطالب مورد بحث دروس را از محل نزاع خارج کند. ولی این امر مشروط به رعایت چهار ویژگی است: اول: رعایت اشتراکات و اختلافات مبنایی در نظریه فقهی یا اصولی دوم: رعایت سیر تطور تاریخی مسأله و نظریات سوم: رعایت تناسب قول فقهی یا اصولی با تصور صحیح از مسأله چهارم: رعایت تناسب اقوال با ابواب فقهی و اصولی 🔸با توجه به چهار ویژگی فوق لطفا بار دیگر صوت جلسه 50 را گوش کنید یا متن گزارش آن را با دقت بخوانید تا متوجه اهمیت این مسأله در تسهیل و تسریع فراگیری مطلب در درس شوید. 🔘توضیح ذلک: 🔸بسیاری از فروعات اقوال هست که با کنار گذشتن مبنای آن نیاز به بحث ندارد ولی متأسفانه در دروس خارج فعلی ساعت ها وقت صرف آن می شود. بنابراین ویژگی اول ذهن متعلم فقه را ساماندهی می کند. 🔸خودآگاهی در سیر تطور مسائل بخصوص در دوره ای که مرحله گذار فقه و اصول است بسیار ضروری است. درباره این مطلب در آینده متن مجزایی خواهم نوشت. 🔸ویژگی سوم در دسته بندی اقوال استاد فرحانی مربوط به مواردی است که صاحب نظریه مسأله را به گونه دیگری درک کرده و به تبع پاسخ او متفاوت از دیگر فقها و اصولیین است و این امر باید در دسته بندی اقوال رعایت شود تا از مغالطه جلوگیری گردد. 🔸ویژگی چهارم مربوط به ابوابی است که آن نظریه و آن مسأله در آن پاسخ داده شده. مثلا مرحوم شیخ انصاری در ماجرای نجاست ماء مضاف «الف کر» این مسأله را از فروعات بحث ملاقات در مبحث نجاست می دانند نه «میاه» و استاد ذیل دسته بندی اقوال به این نکته تفصیلا اشاره فرمودند. {رک: انتهای گزارش جلسه 51} 🟠 پیشنهاد می کنم حین یادگیری فقه و اصول در دروس استاد علی فرحانی نسبت به روش و نوع طرح بحث های ایشان نیز تأمل داشته باشید. در شرایط امروزی نباید درس خواندن طلاب فرسایشی، ناکارآمد و بلند مدت باشد. در آینده در همین کانال بیشتر درباره این مطلب خواهم نوشت. ان شاء الله تعالی ✍🏻 سید مجتبی امین جواهری @sm_javaheri 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0062-KharejOsul-14030717.MP3
32.87M
🔊| مختار این است که دلالات الفاظ، اعتباری است و تمامی توالی فاسده مذکور، قابل پاسخ است/ نگاهی به خوانشهای مختلف از نظریه اعتبار و اشاره ای به نظر مرحوم علامه طباطبایی/ توضیحی از نظر آیت الله مصباح در مورد بایدهای ارزشی و ریشه نظر ایشان در بسیاری از مباحث علمی/ توضیحی از تقسیم حکمت به عملی و نظری و نیز اقسام فاعل در فلسفه به این مناسبت/ گفتار اصولیین در باب تبعیت احکام از مصالح و مفاسد بر اساس نگاه تکوینی و نگاهی به اجزاء و تبدیل الامتثال بالامثتال از این منظر/ به تنها کسانی که میتوان حقیقتا نظریه اعتبار را نسبت داد، امام و علامه طباطبایی است/ تفکیک بین اعتباراتی همچون لغت با بایدهای ارزشی/ اشاره ای به نگاه عرفاء به الفاظ 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج اصول. سه شنبه. 17/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
0057-KharejFeq-14030717_01.MP3
23.29M
🔊| مروری بر مباحث سابقه در فرع محل بحث(نجس شدن ماء مضاف)/ نگاه مرحوم امام در مورد ملاک بودن سرایت و طریقیت رطوبت، بر اساس عبارتی در تحریر الوسیله/ بیان جمع بندی نظر مختار در مورد فرع محل بحث و عدم پذیرش فتوای مرحوم‌ امام در تحریر/ لزوم بررسی چیستی نجاست در محل بحث 🎙استاد علی فرحانی 📚درس خارج فقه. سه شنبه. 17/7/1403 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◽️شب جمعه ست و دلم کرببلا میخواهد ◽️کربلا هم که دل غرق صفا میخواهد ◽️چه کنم من که ندارم به جز این قلب سیه ◽️دل من از تو حسین قدری دوا میخواهد 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#شب_جمعه| رابطه خداوند و مخلوقات بر اساس حکمت متعالیه/ معنای لطیف «آنچه خوبان همه دارند تو یک جا دا
. 📌استاد در این جلسه، اشاره ای به این فقرات نورانی و بسیار زیبا از صحیفه سجادیه دارند. حتما بخوانید👇 🎙امام سجاد علیه السلام‌ ◽️اللَّهُمَّ یا ذَا الْمُلْک الْمُتَأَبِّدِ بِالْخُلُودِ وَ السُّلْطَانِ الْمُمْتَنِعِ بِغَیرِ جُنُودٍ وَ لَا أَعْوَانٍ، وَ الْعِزِّ الْبَاقِی عَلَی مَرِّ الدُّهُورِ وَ خَوَالِی الْأَعْوَامِ وَ مَوَاضِی الْأَزمَانِ وَ الْأَیامِ، ◽️عَزَّ سُلْطَانُک عِزّاً لَا حَدَّ لَهُ بِأَوَّلِیةٍ، وَ لَا مُنْتَهَی لَهُ بِآخِرِیةٍ، وَ اسْتَعْلَی مُلْکک عَلُوّاً سَقَطَتِ الْأَشْیاءُ دُونَ بُلُوغِ أَمَدِهِ، وَ لَا یبْلُغُ أَدْنَی مَا اسْتَأْثَرْتَ بِهِ مِنْ ذَلِک أَقْصَی نَعْتِ النَّاعِتِینَ. ◽️ضَلَّتْ فِیک الصِّفَاتُ، وَ تَفَسَّخَتْ دُونَک النُّعُوتُ، وَ حَارَتْ فِی کبْرِیائِک لَطَائِفُ الْأَوْهَامِ، کذَلِک أَنْتَ اللَّهُ الْأَوَّلُ فِی أَوَّلِیتِک، وَ عَلَی ذَلِک أَنْتَ دَائِمٌ لَا تَزُولُ. ◽️وَ أَنَا الْعَبْدُ الضَّعِیفُ عَمَلًا، الْجَسِیمُ أَمَلًا، خَرَجَتْ مِنْ یدِی أَسْبَابُ الْوُصُلَاتِ إِلَّا مَا وَصَلَهُ رَحْمَتُک، وَ تَقَطَّعَتْ عَنِّی عِصَمُ الْآمَالِ إِلَّا مَا أَنَا مُعْتَصِمٌ بِهِ مِنْ عَفْوِک، قَلَّ عِنْدِی مَا أَعْتَدُّ بِهِ مِنْ طَاعَتِک، و کثُرَ عَلَی مَا أَبُوءُ بِهِ مِنْ مَعْصِیتِک وَ لَنْ یضِیقَ عَلَیک عَفْوٌ عَنْ عَبْدِک وَ إِنْ أَسَاءَ، فَاعْفُ عَنِّی. 🔵ترجمه: ◽️بار الها ای دارنده ملک ابدی و جاوید، و سلطنت دست‌نایافتنی بدون سپاه و دستیاران، و عزّت باقی که با گذشت روزگاران و سال‌های گذشته، و زمان‌ها و روزهای سپری‌شده باقی است، ◽️فرمانروایی و حکومتت چنان غالب است که اول آن را حدی، و آخر آن را نهایتی نیست، و پادشاهی‌ات چنان بلندپایه است که همه چیز از دسترسی به قلّه آن فرو مانده است، و دورترین توصیف واصفان به پایین‌ترین مرتبه از بلندی و رفعتی که به خود اختصاص داده‌ای نمی‌رسد، ◽️اوصاف در مقام وصفت سرگشته‌اند، و تعریف‌ها در پای حضرتت از هم گیسخته‌اند، و در عرصه گاه کبریایی‌ات دقیق‌ترین تصورات سرگردانند، تو ای خدای ازلی در ازلیتت اینچنین بوده‌ای، و دائم و جاودان بر این مرحله خواهی بود، ◽️و منم آن بنده با عمل اندک، و آرزوی بسیار، که وسائل پیوند با تو از کفم بیرون رفته مگر آنچه رحمتت آن را متصل نموده، و رشته‌های امیدم از من گسسته مگر آنچه از عفو تو که به آن چنگ زده‌ام، طاعتی که به حساب آورم اندک، و معصیتی که به آن اعتراف کنم بسیار است، و عفو و بخشش از بنده‌ات بر تو سخت نیاید اگر چه بد کرده باشد، پس مرا عفو کن. 📚صحیفه سجادیه‌. بخشی از دعای 32 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b