22.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 #رجال
💠نگاهی به دیدگاه رجالی حضرت امام (ره) درباره #اصحاب_اجماع
🔰استاد علی فرحانی
📌 گزیده ای از تدریس کتاب #لاضرر، یکشنبه ۹۹/۸/۴
#پای_درس_استاد
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
✅جامع علوم عقلی و نقلی
🔰درباره آیت الله سیدمحمد حسن الهی (ره) از زبان علامه حسن زاده آملی مدظه
@almorsalaat 👇👇
✅جامع علوم عقلی و نقلی
🔰درباره آیت الله سیدمحمد حسن الهی (ره) از زبان علامه حسن زاده آملی مدظه
📌خدا رحمت کند ایشان را. آن جناب از تبریز گرفته تا نجف و از نجف که به تبریز مراجعت کردند، همراه اخویشان بودند. این هر دو بزرگوار در تمام درس و بحث و در تمام شئون با هم بودند. حتی در آن ریاضتها که در محضر مبارک جناب حاج سید علی قاضی داشتند، با هم بودند. تمام علوم و فنون را با هم خواندند و آن بزرگوار هم #جامع علوم عقلی و نقلی بود. ریاضتهای نفسانی او بسیار عجیب بود. و من در مصاحبه های دیگر به عرض رساندم که مرحوم سید محمد حسن آقای الهی وقتی که به قم تشریف فرما شدند، بنده از خرمن دانش ایشان خوشه چینی می کردم. از وجود مبارک ایشان متبرک بودم.
📌وقتی به حضور شریف حضرت استاد علامه طباطبایی رسیدم، آن جناب از من سؤال کرد که: «شما اخوی را چگونه یافتید؟» خوب دیگر سؤال از ایشان بود و من در حضور ایشان آنچه که واقعیت بود، می بایستی بگویم. خیلی در پیشگاه مرحوم علامه طباطبایی، حرف زدن احتیاط می خواست. بنده واقعیتی را اظهار کردم. گفتم: «آقا جان، جناب آقای اخوی، مانند اخوی است جز اینکه آن اخوی خیلی بذول است و این اخوی خیلی کتوم است». مرحوم علامه طباطبایی خیلی کتوم بود. آن جناب خیلی بذول و بخشنده بود. هیچ مسأله ای و هیچ آیه ای را عنوان نمی کرد، هیچ مطلب عرفانی و هیچ مقامات انسانی، عنوان نمی شد، هیچ حالتی پیش نمی آمد، مگر این که گویی آقا دیشب مطالعه اش را کرده، حرفهایش را زده که امروز برای جلسه درس حاضر است.
📌البته آن جناب در تبریز ماندند و جناب علامه طباطبایی به قم مشرف شدند و توانستند با سرمایه خودشان کسب کنند، بپرورانند و معارفشان را پیاده کنند و کتابهای تکوینی و تدوینی داشته باشند. کتابهای حی ناطق و کتابهای صامت داشته باشند. آن جناب در اثر ماندن در تبریز از این جهت بازماندند.
📌من مشاهداتی، مکاشفاتی، حالاتی، خاطراتی از جناب حاج سید محمد حسن الهی دارم، و خودم حقایقی را از ایشان مشاهده کردم و خودشان اخباراتی و اطلاعاتی به من فرمودند که اگر بخواهیم بعضی از این امور را بازگو کنیم، شاید مورد استعجاب و استيحاش بعضی واقع شود. ما را مثلا خدای نخواسته گزاف گوی و ژاژخای تعبیر کنند و حرفهای ما را ناروا.
📌بله در این جهت آن جناب و خیلی از امثال این بزرگان در گوشه و کنار مملکت همان طوری که عرض کردم بر اثر اوضاع زمانه، شرایط فراهم نشد آنطور که باید کمالاتشان را به فعلیت برسانند.
📚گفتگو با علامه حسن زاده ص200
⚡️به مناسبت 13 ربیع سالروز رحلت آیت الله الهی
#اخلاق_و_عرفان #قله_های_تهذیب
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚درس های پیامبر اعظم ص
🔰گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت و بعثت نبی مکرم اسلام ص
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
http://book-khamenei.ir/uploads/payambar%20farsi.rar
#کلام_ولی #اهل_بیت #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
♨️ باید اصول #مکتب_امام_خمینی را بشناسیم
🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14
⚡️امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است. ملّت ایران این مکتب را، این راه را، این نقشه را پذیرفت و در آن مشغول حرکت شد؛ ادامهی این راه بستگی دارد به اینکه این نقشهی راه، درست شناخته بشود؛ بدون اینکه امام را درست بشناسیم - بهمعنای شناخت اصول امام - این نقشهی راه، شناخته نخواهد شد.
⚡️امام یک اصولی دارد، یک مبانیای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکلهای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است.
⚡️نمیگویم به هر مطلب فرعی توجّه کنید؛ زندگی امام مثل زندگی همهی انسانهای دیگر فرازونشیبهایی دارد؛ حوادثی در آن اتّفاق افتاده است و هر حادثهای اقتضائی داشته است؛ مطالب اصولی را عرض میکنیم، آن چیزهایی که قابل انکار نیست، جزو بیّنات امام است، در طول سالهای متمادی، چه قبل از تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران تشکیل حکومت اسلامی، چه در دوران جنگ تحمیلی هشتساله، چه قبل از آن و چه بعد از آن، این اصول را امام در بیانات خود تکرار کرده است؛
⚡️این اصول را گزینشی هم نبایستی انتخاب کرد. ... صاحبنظران و افرادی که میتوانند و توانایی این کار را دارند، بروند دنبال کنند، بیانات امام را نگاه کنند - بحمدالله تدوینشده است، موجود است، در اختیار همه است - و این اصول را استخراج کنند.
#کلام_ولی #مکتب_امام_خمینی
@almorsalaat
استاد علی فرحانی din shenasy.mp3
14.17M
🔊#ادیان_الهی
🔰 استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت متناسب با مبحث حقیقت شرعیه به مساله حقیقت ادیان الهی پرداخته و بیان می کنند:
💠 آنچه که علم کلام هم تایید می کند این است که ادیان الهی واحد هستند، به این معنا که اصل دین و نیز اصول حاکم بر ادیان الهی مشترک بوده و آنچه که تفاوت می کند اجزاء و شرائط آنها است.
💠 علت این حقیقت هم ریشه در مساله واحد بودن مبدء خلقت و مقصد خلقت و مسیر واحد تنظیم شده از مبدء به سوی مقصد دارد که در نتیجه آن اقتضائات بشر هم واحد می باشد.
💠 لذا این دین الهی است که به عنوان تنها پاسخ صحیح و کامل به اقتضائات بشری آن هم با عنایت به کمال واقعی انسان؛ حقیقت و ماهیتی ثابت داشته و تنها شکل و قالب آن متفاوت میشود.
♨️ حتما این صوت را گوش کنید نکات بسیار جالبی دارد.
#ادیان_الهی #حقیقت_شرعیه #کفایه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
💢حکمت متعالیه، فلسفه ای برای تمدن بشری
🔰رهبر معظم انقلاب
🔺فلسفه ى صدرايى كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده، امروزه پس از بهره گيرى چهار صدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، مى تواند در جايگاه شايسته ى خود در بناى فرهنگ و #تمدن، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد. مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون همه ى فلسفه ها در محدوده ى مليت و جغرافيا نمى گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است.
🔺همواره همه ى بشريت به يك چهارچوب و استخوانبندى متقن عقلانى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه ى مستحكم و قابل قبولى نمى تواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه ى روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد. و چنين است كه بگمان ما فلسفه ى اسلامى به ويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى، جاى خالى خويش را در انديشه ى انسان اين روزگار مى جويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
📚پیام به کنگرۀ بزرگداشت ملاصدرا «ره»
#فلسفه #کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
🌀تجلیل از علامه طباطبایی
🔰شهید مطهری
▫️علامه طباطبايي بسيار بسيار بزرگ و ارزنده است. مردي است که صد سال ديگر بايد بنشينند و آثار او را تجزيه و تحليل کنند و به ارزش او پي ببرند. اين مرد واقعاً يکي از خدمتگزاران بسيار بسيار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنويت است. در تهذيب نفس و تقوا مقامات بسيار عالي را طي کرده است. من ساليان دراز از فيض محضر اين مرد بزرگ بهرهمند بودهام و الآن هم هستم. کتاب تفسير الميزانايشان يکي از بهترين تفاسيري است که براي قرآن مجيد نوشته شده است. من ميتوانم ادعا کنم که اين تفسير از جنبههاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. اين وظيفه حوزه قم و وظيفه همه است که اين مرد را تجليل کنيم.
📚احیای تفکر اسلامی ص ۲۶
#اندیشه_مطهر #در_محضر_علامه
@almorsalaat
#معرفی_کتاب #مقاله
💠مجموعه مقالات بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی
⬇️مقالات اولین کنگره👇
b2n.ir/emam-eghtesad
⬇️مقالات دومین کنگره👇
b2n.ir/emam-eghtesad2
#در_مدرسه_امام_خمینی #اقتصاد_اسلامی #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
استاد علی فرحانی melake savab va eqab.mp3
5.84M
🔊#اصول_فقه
🔰 ملاک ثواب و عقاب
✅ استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت که از جلسات کفایه است در مبحث تجری بعد از اشاره به نظر شیخ و آخوند بیان می کنند:
💠 از بیانات شیخ و آخوند معلوم میشود که ایشان ملاک ثواب و عقاب را غیر از ملاک اطاعت و عصیان می داند.
💠 به طوری که ملاک ثواب و عقاب خط کش الهی و ملاک اطاعت و عصیان منابع احکام است.
♨️ البته این مطلب بدین معنا نیست که به بهانه پاکی دل، نسبت به واجبات الهی بی توجه شویم؛ بلکه وظیفه مکلف عمل مطابق #شرع_مقدس است.
#کفایه #تجری #عقاب_ثواب #پای_درس_استاد
@almorsalaat
💠 لزوم همراهی #علم و #عمل در تربیت اسلامی
🔰علامه طباطبایی
🔸من المعلوم بالقياس و يؤيده التجربة القطعية أن العلوم العملية- و هي التي تتعلم ليعمل بها- لا تنجح كل النجاح و لا تؤثر أثرها الجميل دون أن تلقى إلى المتعلم في ضمن العمل،
🔸لأن الكليات العلمية ما لم تنطبق على جزئياتها و مصاديقها تتثاقل النفس في تصديقها و الإيمان بصحتها لاشتغال نفوسنا طول الحياة بالجزئيات الحسية و كلالها بحسب الطبع الثانوي من مشاهدة الكليات العقلية الخارجة عن الحس فالذي صدق حسن الشجاعة في نفسها بحسب النظر الخالي عن العمل ثم صادف موقفا من المواقف الهائلة التي تطير فيها القلوب أدى به ذلك إلى النزاع بين عقله الحاكم بحسن الشجاعة و وهمه الجاذب إلى لذة الاحتراز من تعرض الهلكة الجسمانية و زوال الحياة المادية الناعمة فلا تزال النفس تتذبذب بين هذا و ذاك، و تتحير في تأييد الواحد من الطرفين المتخاصمين، و القوة في جانب الوهم لأن الحس معه.
🔸فمن الواجب عند التعليم أن تتلقى المتعلم الحقائق العلمية مشفوعة بالعمل حتى يتدرب بالعمل و يتمرن عليه لتزول بذلك الاعتقادات المخالفة الكائنة في زوايا نفسه و يرسخ التصديق بما تعلمه في النفس، لأن الوقوع أحسن شاهد على الإمكان.
🔸و لذلك نرى أن العمل الذي لم تعهد النفس وقوعه في الخارج يصعب انقيادها له فإذا وقع لأول مرة بدا كأنه انقلب من امتناع إلى إمكان و عظم أمر وقوعه و أورث في النفس قلقا و اضطرابا، ثم إذا وقع ثانيا و ثالثا هان أمره و انكسر سورته و التحق بالعاديات التي لا يعبأ بأمرها، و إن الخير عادة كما أن الشر عادة.
🔸و رعاية هذا الأسلوب في التعليمات الدينية و خاصة في التعليم الديني الإسلامي من أوضح الأمور فلم يأخذ شارع الدين في تعليم مؤمنيه بالكليات العقلية و القوانين العامة قط بل بدأ بالعمل و شفعه بالقول و البيان اللفظي فإذا استكمل أحدهم تعلم معارف الدين و شرائعه استكمله و هو مجهز بالعمل الصالح مزود بزاد التقوى.
🔸كما أن من الواجب أن يكون المعلم المربي عاملا بعلمه؛ فلا تأثير في العلم إذا لم يقرن بالعمل لأن للفعل دلالة كما أن للقول دلالة فالفعل المخالف للقول يدل على ثبوت هيئة مخالفة في النفس يكذب القول فيدل على أن القول مكيدة و نوع حيلة يحتال بها قائله لغرور الناس و اصطيادهم.
🔸و لذلك نرى الناس لا تلين قلوبهم و لا تنقاد نفوسهم للعظة و النصيحة إذا وجدوا الواعظ به أو الناصح بإبلاغه غير متلبس بالعمل متجافيا عن الصبر و الثبات في طريقه، و ربما قالوا: «لو كان ما يقوله حقا لعمل به» إلا أنهم ربما اشتبه عليهم الأمر في استنتاج منه فإن النتيجة أن القول ليس بحق عند القائل إذ لو كان حقا عنده لعمل به، و ليس ينتج أن القول ليس بحق مطلقا كما ربما يستنتجونه.
🔸فمن شرائط التربية الصالحة أن يكون المعلم المربي نفسه متصفا بما يصفه للمتعلم متلبسا بما يريد أن يلبسه، فمن المحال العادي أن يربي المربي الجبان شجاعا باسلا، أو يتخرج عالم حر في آرائه و أنظاره من مدرسة التعصب و اللجاج و هكذا.
🔸فلذلك كله كان من الواجب أن يكون المعلم المربي ذا إيمان بمواد تعليمه و تربيته.
🔸على أن الإنسان الخالي عن الإيمان بما يقوله حتى المنافق المتستر بالأعمال الصالحة المتظاهر بالإيمان الصريح الخالص لا يتربى بيده إلا من يمثله في نفسه الخبيثة فإن اللسان و إن أمكن إلقاء المغايرة بينه و بين الجنان بالتكلم بما لا ترضى به النفس و لا يوافقه السر إلا أن الكلام من جهة أخرى فعل و الفعل من آثار النفس و رشحاتها، و كيف يمكن مخالفة الفعل لطبيعة فاعله؟
🔸فالكلام من غير جهة الدلالة اللفظية الوضعية حامل لطبيعة نفس المتكلم من إيمان أو كفر أو غير ذلك، و واضعها و موصلها إلى نفس المتعلم البسيطة الساذجة فلا يميز جهة صلاحه- و هو جهة دلالته الوضعية- من جهة فساده- و هو سائر جهاته- إلا من كان على بصيرة من الأمر، قال تعالى في وصف المنافقين لنبيه (ص): «وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ»: سورة محمد:۳۰
🔸فالتربية المستعقبة للأثر الصالح هو ما كان المعلم المربي فيها ذا إيمان بما يلقيه إلى تلامذته مشفوعا بالعمل الصالح الموافق لعلمه، و أما غير المؤمن بما يقوله أو غير العامل على طبق علمه فلا يرجى منه خير.
🔸و لهذه الحقيقة مصاديق كثيرة و أمثلة غير محصاة في سلوكنا معاشر الشرقيين و الإسلاميين خاصة في التعليم و التربية في معاهدنا الرسمية و غير الرسمية فلا يكاد تدبير ينفع و لا سعي ينجح.
#تربیت_اسلامی #در_محضر_علامه
@almorsalaat
♨️ #شهادت، رسیدن به مقصود عرفا و اهل سلوک
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۲/۲
🔅آن چیزی که همهی #عرفا و #اهل_سلوک و آن سرگشتههای وادیهای عشق و شور معنوی و عرفانی یک عمر به دنبالش گشتهاند و دویدهاند او (شهید آوینی) با این فداکاری و این شهادت بهدست آورده و رضوان و قرب الهی را درک کرده است
📚بیانات در دیدار با خانواده شهید آوینی
#کلام_ولی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat