eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝| اصلاح زاویه دید حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر، راهکار تحقق وحدت ✍️حجت الاسلام محمد روضه‌سرا 💭به نظر می آید ریشه و علت اصلی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بصورت ایده آل اش برمی گردد به نگاه غلط و اصلاح نشده ای که در لایه های تفکراتی هر دو نهاد علمی نسبت به همدیگر وجود دارد که البته این زاویه دید غلط مسبوق به سابقه هم هست چرا که اگر این گونه نبود اصولا مطرح کردن بحث وحدت این دو نهاد علمی معنا و مفهومی نداشت. 💭دید اکثریت دانشگاهی ها به حوزه علمیه، دید متحجرانه ای است، و متقابلا دید اکثریت حوزویان به دانشگاه دید نهادی مدرن و گسسته از دین در عرصه مبانی و آموزه های عملی است. 💭با توجه به بیانات و انتظارات رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشگاهیان و حوزویان، متوجه اشتباه بودن هر دو دید غلط خواهیم شد. 💭راهکار وحدت بین این دو نهاد تاثیرگذار و تمدن ساز، فقط و فقط در اصلاح زاویه دیدشان نسبت به واقعیت و حقیقت یکدیگر است. 💭دانشگاه باید بپذیرد که در علوم انسانی رایج در دانشگاه ها، محتاج به اجتهاد پویای تولید شده و در حال تولید فضلای حوزه علمیه در موضوعات علوم انسانی است. 💭و حوزه علمیه هم باید متقابلا پذیرای این باشد که مخاطب او در دانشگاه، انسان مدرنی با تمام اقتضائات مدرن و البته نیازها و سوالات مدرن است که مهم ترین ویژگی او این است که هیچ چیزی را بدون پرسش نمی پذیرد و توقع اقناع منطقی نسبت به آموزه های توصیه شده دارد و مرتبا از چرایی و چگونگی آنچه می شنود می پرسد و صرفا با بیان و توصیف چیستی آموزه ها کنار نمی آید. و طبیعتا اگر پاسخ این مطالبه را بصورت اقناعی از فضلای حوزوی نیابد به سراغ آن دیگرانی می رود که محتوای متناسب با نیاز او و البته مخالف با مبانی اسلام ناب را ترویج و تبیین می کنند. 💭خلاصه کلام اینکه وحدت واقعی بین این دو نهاد زمانی حاصل خواهد شد که اعتماد هر دو طرف به یکدیگر در حیطه تخصصی شان جلب شود و یکدیگر را به عنوان نهادهای تاثیرگذار در ایجاد تمدن نوین اسلامی پذیرا باشند. @almorsalaat
♨️علت و در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این چه بود؟ 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
♨️علت #جدایی #علم و #دین در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این #جدایی چه بود؟ 📝@almorsalaat👇👇
📝| علت و در حوزه های علمیه چیست؟ نتایج این چه بود؟ 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۸/۹/۲۹ 💫در كشور ما، هزار سال علم و دين در كنار يكديگر بودند. علما و پزشكان و منجمان و رياضى‏‌دان‏هاى بزرگ تاريخ ما- آن كسانى كه امروز نامشان و اكتشافاتشان هنوز در دنيا مطرح است- جزو علماى باللّه و صاحبان دين و متفكران دينى بودند. 💫تا وقتى‌‏كه دين حاكم بود و صحنه‌‏ى زندگى مردم، از دين و نفوذ معنوى آن بكلى خالى نشده بود، وضع اين‏گونه بود. از وقتى‏ كه اروپايي‌ها و غربى‌‏ها و سياستمداران صهيونيست و متفكرانى كه براى نابودى دنياى اسلام نقشه مى‌‏كشيدند، دانش را همراه با سياست وارد كشور ما كردند، علم را از دين جدا نمودند و نتيجتاً رشته‏‌ى دين، يك رشته‌‏ى خالى از علم شد و رشته‏‌ى علم، يك رشته‏‌ى خالى از دين گشت. 💫در حوزه‏‌هاى علمى، دروس علم با پيشرفتهاى جديد راه داده نشد. دنبال اين بايد گشت كه چرا در دهه‏‌هاى اين قرن و قرن گذشته، فراگرفتن دانشهاى غير دينى- همين علوم رايج كه قبل از آن در حوزه‌‏ها تعليم و تعلم مى‌‏شد- در حوزه‏‌ها نيامد و چرا علما كه خود متفكران و ورّاث و صاحبان همين علوم در دوره‌‏هاى گذشته بودند، آن‏ها را طرد كردند؟ ✅دو مؤثر و عامل وجود داشت و هر دو مربوط مى‌‏شد به اينكه غربى‌‏ها متصدى و صاحب علم و دانش طبيعى در محيط عالَم شده بودند. اين دو مؤثر: 1⃣ يكى اين بود كه علماى دين، علمى را كه به وسيله‏‌ى دشمنان دين و كفار مى‌‏خواست ترويج بشود، با چشم بدبينى نگاه و طرد مى‌‏كردند. 2⃣عامل دوم اين بود كه همان دشمنان و همان كفار، حاضر نبودند علم را كه در اختيار آن‏ها بود، به داخل حوزه‌‏هاى علميه- كه مركز دين بود- راه و نفوذ بدهند. 💫هر دو از يكديگر گريزان و با يكديگر دشمن بودند و هم اين بود كه در همه جاى عالم و از جمله در كشورهاى اسلامى، علم در دست سياستهاى ضد دين يك ابزار بود. 💫قرن نوزدهم كه اوج تحقيقات علمى در عالم غرب مى‌‏باشد، عبارت از قرن جدايى از دين و طرد دين از صحنه‌‏ى زندگى است. ... در حوزه‌‏هاى علميه سوء اثر گذاشت؛ زيرا علماى دين را صرفاً به مسائل دينى- و لا غير- محدود و محصور كرد و آن‏ها را از دنياى خارج بى‌‏خبر نگهداشت. پيشرفتهاى علم از نظر آن‏ها پوشيده ماند و روح تحول‏گرايى و ضرورت در فقه اسلام و استنباط احكام دينى- كه همواره در تحولات عظيم جهانى، چنين تحولى در استنباط دين و فقه اسلام وجود داشته است و فقه براى رفع نياز جامعه، مستند به قرآن و سنت است- در حوزه‏‌ها از بين رفت. حوزه‏‌ها از واقعيت زندگى و حوادث دنياى خارج و تحولات عظيمى كه به وقوع مى‌‏پيوست، بى‌‏خبر ماندند و به يك سلسله مسائل فقهى و غالباً فرعى محدود شدند. 💫مسائل اصلى فقه- مثل جهاد و تشكيل حكومت و اقتصاد جوامع اسلامى و خلاصه فقه حكومتى- منزوى و متروك و «نسياً منسيّا» شد و به مسائل فرعى و فرع الفرع و غالبا دور از حوادث و مسائل مهم زندگى، توجه بيشترى گرديد. اين، ضربه‌‏يى بود كه‏ به حوزه‏‌هاى علميه وارد آمد و دست سياستها هم از اين استفاده كرد و با تبليغات و روشهاى شيطنت‌‏آميز، هرچه توانستند حوزه‌‏ها را از دورتر كردند. @almorsalaat
المرسلات
📝#یادداشت| اصلاح زاویه دید حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر، راهکار تحقق وحدت ✍️حجت الاسلام محمد روضه
📌مطلب زیر را یکی از اعضای کانال در مورد یادداشت آقای روضه سرا برای ما ارسال کرده است👇 🔸باسلام. بنده و دیگردوستان درگروهی که توسط شمابناشده، دررابطه باوحدت بین حوزه ودانشگاه نظراتی رامطرح کردیم که حاصل دیدگاه خودمان بود. 🔸وحدت یعنی اختلافات نادیده گرفته بشه ومشترکات محوراصلی قرارداده بشه ودرباره مشترکات افرادبا یکدیگر گفتگو کنند و برای رسیدن به یک هدف مشترک باهم و در کنار هم تلاش کنند. 🔸ازنظربنده اینکه مابگوییم بایددیدگاه حوزویان به دانشگاه تغییرکند، این نظرصحیح و منطقی نیست. چون درحال حاضر دانشگاه باید هویت غربی خود را عوض کند و باید درنظر داشت که دانشگاه یک محیط علمی است و برای کسب علم بناشده، امادر حال ما شاهد این هستیم که فضای دانشگاه حکم مکانهای دیگری راهم برای دانشجویان دارد،پس محیط دانشگاه بایدتغییرکند. 🔸درضمن حوزه ودانشگاه درواقعیت وحدت دارند،چون هدف هردوی آنهاپیشرفت است،اماافراداین دو مرکز باهم وحدت ندارند، پس افراداین دومحیط بایدباهم صحبت کنند وبه نتیجه برسند و وحدت این دو محیط یعنی دانشگاه وحوزه را قبول کنند وآن رابه وحدتی دوستانه تبدیل کنند. 🔸ماناوپیروزباشید،خدانگهدار. @almorsalaat
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 | فوبیای کاغذی/ نکاتی مهم در آداب کتابخوانی 📌کاری از خانه طراحان انقلاب اسلامی @ketabjan_com @almorsalaat
⭕️ ولایت فقیه از ابتکارات امام خمینی است و ایشان فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند. 🔊@almorsalaat👇👇
velayate-faghih-ebtekari-ast-v-emam-natavanest-tabeen-konad.mp3
2.13M
🔉| ولایت فقیه مسئله ای ابتکاری است و امام فرصت نکرد آن را به خوبی تبیین کند. 🔰استاد علی فرحانی 💠ولایت فقیه یک مسئله بی سابقه در فقه شیعه و از ابتکارات امام خمینی (ره) است. برای ایشان متاسفانه شرایط مهیا نشد که بتوانند این نظریه را برای شاگردان و معاصرین خویش تبیین کنند. لذا برخی شاگردان و اقران امام آن را نپذیرفتند. ⬇️دانلود کتاب ولایت فقیه👇 eitaa.com/palmorsalaat/49 @almorsalaat
| فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. 🔰رهبر معظم انقلاب 98/2/10 🔸سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کرده‌ایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد. 🔸آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیده‌هایی وجود دارد که این پدیده‌ها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است. نمیشود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همه‌ی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَّلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضی‌ها این ‌جور هستند که دائم در نمازند؛ 🔸حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آن‌جور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. @almorsalaat
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 📝@almorsalaat👇👇
المرسلات
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 📝@almorsalaat👇👇
♨️تاریخ فلسفه شیعه در جمع بین شهود، عقل و نقل 🔰علامه طباطبایی 🔘در فلسفه، نظر به اين‏كه بحث شيعه در حقايق معارف، با روش تحليل و انتقاد و كنجكاوى عقلى آزاد بود، و بحث‏هاى عميق فلسفى در كلام پيشوايان اين طايفه به حد وفور وجود داشت، اين طايفه نسبت به بقيه طوايف اسلامى، استعداد بيشترى به فراگرفتن فلسفه داشتند، و از اين روى هنگامى كه كتب فلسفى يونان و غير آن به عربى ترجمه شد و كم و بيش در ميان مسلمين رواج يافت- با اين خاصيت كه مطالب فلسفى درخور افهام همگانى نيست- در نفوس شيعه نسبت به ديگران تأثيرى عميق‏تر داشته و نقشى روشن‏تر مى ‏بست. 🔘در ابتداى حال، مكتب اشراقيين در اسلام رواجى نيافت و حكما و فلاسفه اسلامى به مكتب مشائين (اتباع ارسطو) اقبال نمودند. ولى ديرى نگذشت كه به نزديكى رابطه فلسفه و دين پى ‏برده و در صدد توفيق ميان فلسفه و دين برآمده، و بحث‏هايى تا اندازه ‏اى ساده و ابتدايى انجام دادند. اين حقيقت را در تأليفات معلم ثانى «ابى ‏نصر محمدبن طرخان فارابى» و پس از آن در تأليفات تفسيرى «شيخ‏الرئيس ابن سينا» مى‏ توان يافت. 🔘با تأمل كافى در كلمات اين دو فيلسوف بزرگ اسلامى، بسيار روشن است كه اينان پى برده بودند كه به حقايق كليه آفرينش، با هر يك از سه راه: يعنى از راه دين و ظواهر بيانات انبيا عليهم السلام و راه فلسفه و برهان، و راه ذوق و كشف، مى ‏توان نايل گرديد. 🔘البته، چون راه ظواهر دينى منتهى به وحى آسمانى است، كه به منظور تكميل و هدايت عموم مردم به انبيا رسيده، و آنان مأموريت تبليغش را به عموم مردم: عالم و جاهل و حضرى و بدوى يافتند، در نتيجه حقايق آفرينش و دقايق اسرار هستى، با ساده ‏ترين بيانى در همان ظواهر دينى ذكر شده، كه هر كس به اندازه سطح فهم خود چيزى دريافت داشته باشد. 🔘ولى مطالب فلسفى درخور فهم عامه نبوده و در انحصار جمعى است كه با «رياضيات عقلى» ورزيده شده، و مى‏ توانند ميان برهان منطقى، و ميان افكار اجتماعى و قياسات جدلى و خطابى تميز دهند. 🔘هم‏چنين مطالب كشفى و ذوقى، مخصوص كسانى است كه با تعليمات دينى، و رياضيات شرعى، بدون ضم ضمايم، آيينه نفوس خود را صيقل زده، و طبق عنايت‏هاى باطنى خدايى، حقايق را مشاهده نمايند. 🔘بارى، در اثر همين انتقال فكرى، اين دو فيلسوف، قدم‏هاى نخستين را در اين راه برداشتند، و پس از آنها در قرن ششم هجرى، شهاب‏‌الدين سهروردى «شيخ اشراق» ميان ذوق و برهان را جمع كرد، و فلسفه اشراق را تجديد نمود، و پس از آن در قرن هفتم هجرى، فيلسوف و متكلم و رياضيدان معروف خواجه‏ نصيرالدين طوسى به توفيق ميان شرع و عقل پرداخت. و پس از آن در قرن هشتم هجرى شمس‌‏الدين محمد تركه همين مسلك را با طرزى عميق‏تر پى ريزى كرده و آثارى از خود به يادگار گذاشت. 🔘و پس از اينها در قرن يازده هجرى مير محمدباقر داماد، مسلكى قريب به مسلك اشراقيين پيمود، و پس از آن صدرالمتألهين شيرازى به فلسفه اسلامى پرداخته و حقايق آفرينش را از هر سه راه (ظواهر دينى و برهان و كشف) مورد بحث قرار داد و كتبى در توفيق ميان ظواهر دينى و برهان و كشف، و هم‏چنين ميان ظواهر دينى و كشف تأليف نمود. 🔘مكتب صدرالمتألهين هنوز زنده است، و سه قرن و كمى بيشتر كه از عهد اين فيلسوف مى ‏گذرد، فلسفه او مورد بحث و فحص بوده و جمع كثيرى را پرورش داده‏ است كه دسته ‏اى از آنها، مباحث فلسفى را از راه توفيق ميان ظواهر شرع و برهان تعقيب مى ‏كنند، و از مشاهير اين دسته قاضى سعيد قمی و آخوند ملاعلى نورى و آقاعلى زنوزى را بايد شمرد. و دسته‏‌اى از آنها از راه توفيق ميان عقل و ذوق وارد شده‌‏اند، مانند آقا محمد بيدآبادى و آقا محمدرضا قمشه ‏اى. و دسته ‏اى از آنها از راه توفيق ميان ظواهر دينى و ذوق بحث مى ‏كنند، مانند فيض كاشانى. و بعضى مانند حاجى سبزوارى به هر سه قسمت پرداخته‏ اند. 📚شیعه ص۶۸ @almorsalaat
seire-amoozashi-v-mohtavayi.mp3
8.99M
🔉| تعادل در سیرآموزشی و سیر محتوایی 🔰استاد علی فرحانی 🔅استاد در این صوت تبیین می کنند که یکی از مصادیق رعایت اعتدال در بینش و عمل، رعایت تعادل در سیر اموزشی و سیر محتوایی است. 🔅تفکیک بین سیرآموزشی و محتوایی از نکات اساسی و اصلی در برنامه ریزی های حوزوی و تصمیمات مختلف است. اینکه ارتقایی بخوانیم یا نه؟ اینکه کدام موسسه برویم؟ و خیلی از سوالات دیگر با التفات به تفکیک بین این دو سیر حل می شود. ✅حتما این صوت را @almorsalaat
📔| یادنامه آیت الله حائری شیرازی/ میراث دار مکتب شیراز 📎نشریه شاهد یاران، بهمن1397، 140صفحه ⬇️لینک دانلود👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/50 @almorsalaat