eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
526 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝مقدمه علامه طباطبایی بر کتاب تفسیر عیاشی ▫️انّ من أحسن ما ورثناه من ذلك كتاب التفسير المنسوب الى شيخنا العيّاشيّ رحمه اللّه ... فهو لعمرى أحسن كتاب الّف قديما في بابه، و أوثق ما ورثناه من قدماء مشايخنا من كتب التفسير بالمأثور. ▫️اما الكتاب فقد تلقاه علماء هذا الشأن منذ الّف الى يومنا هذا- و يقرب من احد عشر قرنا- بالقبول من غير أن يذكر بقدح او يغمض فيه بطرف. ▫️و اما مؤلّفه فهو ... أجمع كل من جاء بعده من أهل العلم على جلالة قدره و علوّ منزلته و سعة فضله، و أطراه علماء الرجال متسالمين على انه ثقة عين صدوق في حديثه من مشايخ الرواية يروى عنه أعيان المحدثين ▫️...و قد أصيب الكتاب من جهتين: إحداهما: أن جلّ رواياته كانت مسندة فاختصره بعض النسّاخ بحذف الأسانيد و ذكر المتون فالنسخة الموجودة الآن مختصر التفسير، ▫️و الثانية: ان الجزء الثاني منه صار مفقودا بعده حتّى أن أرباب التفاسير الروائية و المحدثين لم ينقلوا منه الا ما في جزئه الأول من الروايات كالبحرانيّ في تفسير البرهان و الحويزى في نور الثقلين و الكاشانى في الصافي و المجلسيّ في البحار. نعم ربما يذكر فيما يذكر أن بعض خزائن الكتب من بلاد ايران الجنوبية يحتوي على الكتاب بجزئيه و لم يتحقّق ذلك و لا اهتدينا إليه بعد، و نسأل اللّه عزّ اسمه أن يوفقنا للحصول عليه و نشره بتمامه انه سميع الدعاء قريب مجيب. 📌پ.ن: بنا به گفته اساتید از مزایای قابل توجه کتاب تفسیر عیاشی این است که در آن برای بسیاری از فروع فقهی که روایت مصرح ندارند، روایت وجود دارد. اعتبار روایات این کتاب نیز بر اساس مبنای حجیت «خبر موثوقٌ به» به تقریر امام خمینی تصحیح می شود و لذا می توان از روایات آن بهره گرفت. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر برخی از کارها با قابل حل بود، هیچ کس مصلح تر از نبوده است. ⭕️اگر برخی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچ کس مصلح تر از امبرالمومنین نبوده. هیچ کس مصلح تر از امام حسین نبوده. چرا امام حسین و چرا امیرالمومنین در بعضی جاها دست به شمشیر بردند؟ چون آن منطق، منطق دیپلماسی نبود. میخ دیپلماسی با هر چکشی به سنگ سخت این موضوع فرو نمی رود. ⭕️با دشمنی که تو را واجب القتل می داند، امکان دیپلماسی وجود دارد؟ اینجا می خواهد. بعضی ها نادانسته سخن پراکنی می کنند. 🎙سردار سلیمانی @almorsalaat
📌روح همه جانبه علی(ع) 🌀روح علی یک روح وسیع و همه جانبه و چند بعدی است و همواره به این خصلت ستایش شده است . او زمامداری است عادل، عابدی است شب زنده‌دار، در محراب عبادت گریان و در میدان نبرد خندان است، سربازی است خشن و سرپرستی است مهربان و رقیق القلب، حکیمی است ژرف اندیش، فرماندهی است لایق . او، هم معلم است و هم خطیب و هم قاضی و هم مفتی و هم کشاورز و هم نویسنده . او است و برهمه دنیاهای روحی بشریت محیط است. 📚شهیدمطهری، سیری در نهج البلاغه ص۴۴ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لیاقت صحبت با خدا 🔺بخش هایی از صحبت های حضرت آیت الله مصباح یزدی (ره) در جمع خانواده ایشان ➕صوت قرائت فرازهایی از دعای جوشن کبیر توسط آیت الله مصباح (ره) @mesbahyazdi_ir @almorsalaat
🤲اللّهم العن قتلة اميرالمؤمنين  @almorsalaat
⭕️| شرح لمعه (کتاب الارث، حدود، دیات، قصاص) 🎙استاد سید محمد هاشمی 🌀سال تحصیلی 99-400 ، مدرسه صدوقی فاز4 📌تعداد جلسات 122 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/fiqh-Lome-Ers-hodud-qesas-diyat/ @almorsalaat
⁉️مقرب‌ترین عمل از اعمال ماه صیام که سالک را به مقصد نائل می‌سازد و انقطاع از عالم طبع برای او حاصل می‌شود، چیست؟ ✅پاسخ علامه‌طباطبایی را بخوانید👆 📚ثمرات حیات ج۱ ص۲۰۷ @almorsalaat
🤲اللهُمَّ إِنِّی لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَیْکَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَخْیَارِ الْأَئِمَّةِ الْأَبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعَائِی فَبِحَقِّهِمُ الَّذِی أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَیْکَ أَسْأَلُکَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی جُمْلَةِ الْعَارِفِینَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِی زُمْرَةِ الْمَرْحُومِینَ بِشَفَاعَتِهِمْ. @almorsalaat
🔰| کفایه الاصول 🎙استاد علی فرحانی 📌محدوده و تعداد جلسات: 🌀دوره تدریس در فیضیه( سال 91 الی 93): از ابتدای کتاب تا انتهای باب اوامر (208 جلسه) تدریس سال 91 الی 93👇 https://eitaa.com/almorsalaat/5993 🌀از ابتدای اصول عملیه تا انتهاء تعادل و تراجیح. تدریس سال 1396👇 https://eitaa.com/almorsalaat/7285 💢💢💢💢💢 🌀دوره کامل تدریس کفایه: ▫️مقدمات(ص1-58) 52جلسه ▫️اوامر(ص61-146) 66جلسه ▫️نواهی(ص149-190) 58جلسه ▫️مفاهیم(ص191-212) 20جلسه ▫️عام‌وخاص(ص215-240) 17جلسه ▫️مطلق‌ومجمل(243-253) 7جلسه ▫️حجج‌وامارات(ص257-307) 49جلسه ▫️انسداد(ص308-333) 18جلسه ▫️اصول‌عملیه(ص337-422) 103جلسه ▫️تعادل‌و‌تراجیح (ص437-451) 13جلسه ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://soda96.ir/kefaye-ostad-farhani/ @almorsalaat
🌀سخنرانی به مناسبت لیالی قدر ✅موضوع: حقیقت شب قدر از منظر امام خمینی (ره) 🕰امروز (چهارشنبه) ساعت۱۷ 🌐پخش زنده از اینستاگرام👇 instagram.com/almorsalat instagram.com/almorsalat @almorsalaat
haghighate-shabe-ghadr-400.02.15.mp3
27.98M
♻️| حقیقت شب قدر + توصیه هایی برای استفاده بیشتر از این شب 🎙استاد علی فرحانی 📌چهارشنبه 400.02.15 🎥مشاهده فیلم کامل جلسه 👇 instagram.com/tv/COflz9zgtQ4/?igshid=1q8ayd0513h3s @almorsalaat
👆👆👆👆 ‼️دوستانی که در جلسه حضور نداشتن، حتما صوت یا فیلم این جلسه رو استفاده کنن. انشالله جهت آمادگی برای امشب مفید خواهد بود. 🙏التماس دعا از همه عزیزان @almorsalaat
🤲اللهم کن لولیک ... @almorsalaat
🌀| رسائل و کفایه را چگونه بخوانیم؟ 🎙استاد علی فرحانی ▫️رسائل و کفایه متن تولید و تاسیس نظام اصولی فعلی هستند. در این کتاب ها باید در ابتدا «ما قال» شیخ و آخوند را بدست آوریم. تحصیل و تدریس رسائل از کفایه سختتر است چون رسائل از دل فقه بدست آمده است. اگر شاکله کار اصولی با رسائل شکل بگیرد، اصول، انتزاعی و مستقل از فقه نخواهد شد. ▫️رسائل و کفایه در طول سالیان گذشته با تمام اشکالات و نقدهایی که به آنها وارد شده است اما هنوز از جهت محتوایی پابرجا و حاکم هستند البته این به معنای بی اشکال بودن این کتب از جهات آموزشی نیست. ▫️باید نتیحه تحصیل اصول این بشود که یک نظام و الگوریتم منسجم استنباطی بدست آید که ورودی آن، ادله و خروجی آن فتوا باشد. لذا باید اجزای مختلف علم اصول با هم سازگار و هم آوا باشد. لذا قول به عدم وجوب غیری و قول به عدم جعل احکام وضعیه با هم سازگار نیست. همچنین بر این اساس، باید در یادگیری علم اصول، سازمان یابی هر کدام از بزرگان را انجام دهیم نه اینکه هر گزاره ای را به صورت مجزا بخوانیم. با این روش، سرعت تحصیل علم و مجتهد شدن، بسیار افزایش می یابد. ▫️برای استفاده از شروح بعد از اینکه از جهت خواندن عبارت مشکلی نداشتید و با توانایی در ادبیات عرب توانستید، عبارت را حل کنید، به شروح مجتهدین در آن بخشی که نظر شیخ و یا آخوند را توضیح می دهند، مراجعه کنید. @almorsalaat 🔊🔊صوت بیانات استاد را بشنوید👇👇
rasael-v-kefaye-ra-chegoone-bekhanim.mp3
18.4M
🌀| رسائل و کفایه را چگونه بخوانیم؟ 🎙استاد علی فرحانی 📌نکاتی بسیار مهم در نگاه صحیح به علم اصول و روش تحصیل آن و همچنین مسائل مهم و کاربردی در تحصیل رسائل و کفایه. (99/06/30 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع)) @almorsalaat
💢| فقرات مختلف روایت و وحدت سیاق 🔹روایاتی که دارای فقرات مختلف و متعدد هستند، گاهی اینگونه اند که سائل، سوالاتی را از حضرت پرسیده و حضرت جواب فرموده اند. و گاهی خود حضرت احکام مختلفی را برای موضوعات مختلفی بیان کرده اند مانند روایت ظریف بن ناصح و گاهی حضرت یک حکم را بیان کرده اند و آنگاه متعلقات متعددی را برای آن حکم بر هم عطف کرده اند. 🔹در همه این انواع باید وحدت سیاق به نوعی رعایت شود. اما در نوع اول دوم می توان دست از وحدت سیاق برداشت و حتی به برخی از فقرات فتوا نداد. چون میتوان احتمال داد که بعد از اینکه چند فقره را بیان کردند، شخصی وارد مجلس شده و حضرت تقیه کرده اند و ... اما در نوع اخیر، باید حتما وحدت سیاق رعایت شود و حکمی که بیان شده است، برای همه متعلقات به یک معنا اخذ شود. چون در واقع در اینجا یک حکم بیان شده است و باید معنای واحد داشته باشد. ⭕️مثال نوع اخیر، حدیث رفع است که در ابتدا «رفع» شده است و سپس مواردی ذکر شده است. اگر حضرت برای هر کدام از فقرات، یکبار رفع گفته بودند، تفسیر آن می توانست متفاوت باشد. @almorsalaat 🔊صوت بیانات استاد را بشنوید👇👇
fagharete-mokhtalefe-revayat-v-vahdate-siagh.mp3
2.28M
🌀| فقرات مختلف روایت و وحدت سیاق 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
✴️| مراجعه موردی به کتب گذشته به جای بازخوانی آنها 📝محسن ابراهیمی (برگرفته از بیانات استاد فرحانی) 🔸برای شما هم پیش آمده است که با سوالی مواجه شده اید که پاسخ آن در یکی از کتبی که قبلا خوانده اید، وجود داشته است، اما الآن به خاطر نمی آورید. 🔸مثلا در کتاب رسائل به سوالی برخورد می کنید که پاسخ آن در کتاب الموجز وجود دارد و یا در هنگام تحصیل الموجز به سوالی برمی خورید که در کتاب المنطق آن را خوانده اید، اما الآن فراموش کرده اید. 🔸این اتفاق برای کسانی که در کلاس درس استاد فرحانی شرکت کرده اند و یا صوت دروس ایشان را شنیده اند، زیاد رخ می دهد. 🔸افرادی که با چنین سوالاتی مواجه می شوند، گاهی گمان می کنند که آن کتاب قبلی را به خوبی نخوانده اند و لذا برنامه ریزی می کنند که برگردند و آن کتاب را کنند. 🔸این تصمیم علاوه بر اینکه معمولا به سرانجام نمی رسد و شخص به موفق به کامل آن درس نمی شود و در برخی موارد سبب می شود، نتیجه بخش هم نیست و دوباره برای او سوالاتی ایجاد خواهد شد که پاسخ آنها در آن کتاب موجود است اما او به خاطر ندارد. 🔸باید توجه داشت که عمدتا دلیل اصلی این اتفاق این است که وقتی قصد داریم که یک کتاب را به طور کامل بخوانیم، نمی توانیم به همه جوانب مسائل آن کتاب توجه داشته باشیم و با توجه به همه جوانب آن کتاب را بررسی کنیم. اما وقتی که کتاب های دیگری را می خوانیم، سوالات جدیدی برای ما ایجاد می شود که در دور اول تحصیلِ آن کتاب مد نظر ما نبوده اند. لذا اگر دوباره هم آن کتاب را کنیم، سوالاتی باقی می مانند که متوجه آنها نیستیم. 🔸 راه برای حل این مشکل (البته برای کسانی که دور تحصیل کتاب را خوب خوانده اند) این است که هر گاه با سوالی مواجه شدند، با در نظر داشتن آن سوال به آن بخش مشخص از کتاب کنند و سعی کنند که پاسخ سوال خود را پیدا کنند. 🔸با این روش، پس از مدتی، کتب گذشته در حد بسیار خوبی احیاء می شوند و استحضار شما به مطالب آنها خوب می شود. علاوه بر اینکه قدرت تفکر و استحصال مطالب از عبارات در شما تقویت می شود و به نظام مند شدن ذهن شما بسیار کمک می کند. ✅پس خلاصه اینکه همین درسی را که می خوانید، خوب بخوانید و سوالات خود را نسبت به کتب قبل با مراجعه موردی به آنها پاسخ دهید. چرا که ایجاد سوال گاهی حاکی از شما است و باید موجب خوشحالی و امید شما شود و بیانگر درس خواندن شما نیست. 🔊صوت استاد فرحانی را که به طور خلاصه همین مطلب را بیان فرموده اند، بشنوید👇👇
morajee-be-jaye-baz-khani.mp3
714.1K
✴️| مراجعه موردی به کتب گذشته به جای بازخوانی آنها 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
♨️| آزادی قدس، انتقام خون سردار سلیمانی خواهد بود. 🔊🎥رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس، فردا جمعه ساعت 14:30 سخنرانی خواهند کرد. @almorsalaat
🤲اللّهم اَصلِح کلَّ فاسد من اُمورِ المسلمین @almorsalaat
034-sabkhayeakhlaghi@almorsalat.mp3
4.24M
🔊| سبکهای اخلاقی 1⃣اخلاق ارسطویی 2⃣اخلاق مجاهده ای 3⃣بعد از عبور از دو سبک دیگر 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat
🔴| سبکهای معالجه اخلاق ♦️بعضى به تبديل اخلاق و معالجه از راه عقل و اين خوبست و ليكن عمرها بايد تا تبديل خلقى شود و حال اينكه عقل در ابتداء عليل است و رأى العليل عليل عقل كجا از همه مفاسد آگاه و به همه مكائد شيطان دانا است؟ ♦️و بعضى تبديل آنها را از راه مجاهدات شرعيّه و آن نيز بسيار خوبست اما عمرها خواهد و چون يك زمان از محافظت غافل شود نفس توسنى آغاز كند و عمرى در صفتى بايد صرف كرد و چون رو به ديگرى آرد و از صفتى غافل شود به صورت اول باز گردد ♦️و اهل سلوك از مشايخ ابتداء به تصفيه دل كوشند و بر مراقبت آن مداومت نمايند تا محل فيض حق شود و به فيض آن در لحظه اى چندين اخلاق متبدل شود و البته آن تبديل هم به حد اعتدال باشد. 💠 أما طريق تصفيه دل كه اول بتجريد صورت قالب پردازد به ترك فضول دنيا و عزلت و قطع تعلق از خلق إلا صحبت كاملى و ترك مألوفات طبع و باختن جاه و مال و ترك خانمان و عيال و مداومت به اين تا به مقام تفريد رسد و چون از عهده اين بيرون آيد در تصفيه دل اقدام نموده به ذكر دوام و فكر مدام تا همه وساوس شيطانى كه بدل رسيده بيرون رود و قساوت از آن برخيزد و لين و رقت پديد آيد پس سلطان ذكر بر ولايت دل مستولى شود و غير ياد حق بيرون رود و سر را به مراقبت بر در دل بنشاند. 💠 پس دل را طمأنينه حاصل شود آن گاه دل به مقام دلى رسد «ألا بذكر اللّه تطمئن القلوب» و فكر دنيا و آخرت نمايد و در آن وقت سلطان عشق رايت سلطنت به شهر دل فرستد و شحنه شوق نفس قلاش صفت را بر سن در بندد و به سياستگاه در آورد و تيغ ذكر را بر آورده آن را گردن زند از اين سياست دزدان شياطين فرار گيرند و همه صفات ذميمه سرتسليم و بندگى بنهند و بارگاه جلال احديت را زيبنده شود و عشق به شحنگى فرود آيد و عقل به وزيرى نشيند و لآلى صفات حسنه دل را زينت دهد و در اين وقت هيچ عضوى و صفتى نماند كه خود تصرف نمايد «و اللّه غالب على امره». پس دل بين إصبعين لطف و قهر حق در آيد گاهى در آن تصرف لطفانه كند و گاهى قهرانه. ✅مخفى نماند كه آنچه اين عارف گفته كه تبديل صفت به مجاهدات شرعيه عمرى بايد آنچه را خود گفته از راه تصفيه نيز همان حال دارد چه وصول به مرتبه ترك فضول و عزلت و قطع تعلق حتى از مال و عيال عمرى مى خواهد و همين مقدمات و مراقبت دل نمى شود مگر بعد از تبديل اخلاق بى شمار و با وجود اين بعد از غفلت از مراقبت به حال اولى عود مى كند. 📚ملا احمد نراقی، خزائن ص۴۹۳ @almorsalaat
📌| امام خمینی (ره) نزدیکترین آدم به امیرالمومنین (ع) بود. 🔸«بيننا و بين‌الله» در زمانى كه ما امام بزرگوار را زيارت كرديم - و ايشان امتحان دشوار حاكميّت را در سخت‌ترين دورانها داد - ما ايشان را در مقايسه با آن الگوى اصل، انصافاً بهترين و نزديك‌ترين كس يافتيم. نميخواهيم بگوييم كه امام ما مثل اميرالمؤمنين (عليها الصّلاة و السّلام) بود؛ نه، امام ما خاك پاى آن بزرگوار هم نميشد؛ هزاران نفر نظير آن بزرگوار، قابل مقايسه با آن حضرت نيستند! او به اصحاب نزديك خود هم ميفرمود: «إنّكم لا تقدرون على ذلك» ؛ شما نميتوانيد مثل من عمل كنيد. ولى با خصوصيّات بشرى و نداشتن عصمت، انصافاً ما امام بزرگوار خودمان را نزديك‌ترين آدم به آن الگو ديديم؛ خيلى نزديك بود و خيلى شباهت را ميرساند؛ ميشد چهره‌ى آن بزرگواران را در رفتار اين مرد شناخت. خدا را شكر ميكنيم كه ما اين نمونه را از نزديك ديديم 📚رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱/۱۶ @almorsalaat