eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
574 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️|عباراتی از شهید مطهری در کاربرد ملاک در مسائل فقهی ▫️امتياز اسلام از برخى شرايع ديگر به اين است كه رياضت و رهبانيت را مردود مى‏شمارد، نه اينكه هواپرستى را جايز و مباح مى‏داند. از نظر اسلام تمام غرايز (اعم از جنسى و غيره) بايد در حدود اقتضاء و احتياج طبيعت اشباع و ارضاء گردد. اما اسلام اجازه نمى‏دهد كه انسان آتش غرايز را دامن بزند و آنها را به شكل يك عطش پايان ناپذير روحى درآورد. ازاين‏رو اگر چيزى رنگ هواپرستى يا ظلم و بى‏عدالتى به خود بگيرد، كافى است كه بدانيم مطابق منظور اسلام نيست. ادعاى ما اين است كه عدم تشابه حقوق زن و مرد در حدودى كه طبيعتْ زن و مرد را در وضع نامشابهى قرار داده است، هم با عدالت و حقوق فطرى بهتر تطبيق مى‏كند و هم سعادت خانوادگى را بهتر تأمين مى‏نمايد و هم اجتماع را بهتر به جلو مى‏برد. كاملًا توجه داشته باشيد ما مدعى هستيم كه لازمه عدالت و حقوق فطرى و انسانى زن و مرد عدم تشابه آنها در پاره‏اى از حقوق است. پس بحث ما صددرصد جنبه فلسفى دارد، به فلسفه حقوق مربوط است، به اصلى مربوط است به نام اصل «عدل» كه يكى از اركان كلام و فقه اسلامى است. ▫️اصل عدل همان اصلى است كه قانون تطابق عقل و شرع را در اسلام به وجود آورده است؛ يعنى از نظر فقه اسلامى- و لا اقل فقه شيعه- اگر ثابت شود كه عدل ايجاب مى‏كند فلان قانون بايد چنين باشد نه چنان و اگر چنان باشد ظلم است و خلاف عدالت است، ناچار بايد بگوييم حكم شرع هم همين است. زيرا شرع اسلام طبق اصلى كه خود تعليم داده هرگز از محور عدالت و حقوق فطرى و طبيعى خار ج نمى‏شود. ▫️اكنون ببينيم اسلام در باره اين گونه طلاقها و اين گونه مردان چه مى‏گويد. آيا باز هم مى‏گويد كار طلاق صد در صد بسته به نظر مرد است و اگر چنين مردى به طلاق رضايت نداد، زن بايد بسوزد و بسازد و اسلام دستها را روى يكديگر مى‏گذارد و از دور اين وضع ظالمانه را تماشا مى‏كند؟. عقيده بسيارى همين است. مى‏گويند: از نظر اسلام اين كار چاره پذير نيست. اين يك نوع سرطان است كه احياناً افرادى گرفتار آن مى‏شوند و چاره ندارد. زن بايد بسوزد و بسازد تا تدريجاً شمع حياتش خاموش شود. ▫️به عقيده اينجانب اين طرز تفكر با اصول مسلّم اسلام تضاد قطعى دارد. دينى كه همواره دم از عدل مى‏زند، «قيام به قسط» يعنى برقرارى عدالت را به عنوان يك هدف اصلى و اساسى همه انبيا مى‏شمارد (لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ) چگونه ممكن است براى چنين ظلم فاحش و واضحى‏ چاره انديشى نكرده باشد؟! مگر ممكن است اسلام قوانين خود را به صورتى وضع كند كه نتيجه‏اش اين باشد كه بيچاره‏اى مانند يك بيمار سرطانى رنج بكشد تا بميرد؟!. موجب تأسف است كه برخى افراد با اينكه اقرار و اعتراف دارند كه اسلام دين «عدل» است و خود را از «عدليه» مى‏شمارند، اين‏چنين نظر مى‏دهند. 📚نظام حقوق زن در اسلام @almorsalaat
إِنَّ الَّذينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَليلاً أُولئِك: َلا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم‏ سوره آل عمران ۷۷ @almordalaat
| اصولِ 🎙استاد علی فرحانی 🔸14 جلسه 📌این جلسات در تابستان 1400 در مرکز جامع ولی امر در قم با موضوع اصول برگزار شد. از آنجایی که تبیین این مباحث با تکیه بر نظریات امام خمینی (ره) بوده است، این مجموعه جلسات در کنار مجموعه جلسات امتیازات نظام اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 جهت آشنایی با نظام اصولی ایشان توصیه می شود. ⬇️لینک دانلود جلسات👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/osul-fegh-farhang-1400-markaze-jamee-vali-amr-ayatollah-araki/ @almorsalaat
| مکاسب جلد اول 🎙استاد علی فرحانی 🔰محدوده: ص 6الی8، 24الی28، 39الی48، 127الی132، 138الی197، 234الی244، 253الی267، 269الی272، 277الی279 🔸تعداد جلسات: 51 ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 https://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/makaseb-j1/ @almorsalaat
🔵بعضى قانون را همانند عمل كردند! 🔹بعضى قانون را طورى عمل ميكنند كه اصحاب سبت عمل كردند! اصحاب سبت هم عين مُرّ قانون عمل كردند؛ يعنى خدا گفته بود روز شنبه ماهى نگيريد، اينها هم روز شنبه ماهى نگرفتند؛ بله، كار كوچكى كردند كه آن‌هم رسماً منع نشده بود و آن، اين بود كه حفره‌هايى درست كردند، ماهى‌ها داخل آن حفره‌ها آمدند، راه آن حفره‌ها را در روز شنبه بستند، تا ماهى نتواند برگردد! روز شنبه اين كار را كردند، روز يكشنبه همان ماهى‌ها را گرفتند! اين، ظاهر قانون است. 🔹اگر شما نگاه كنيد، اين مثل همان كلاه‌شرعى‌هايى است كه يك رباى سنگين كذايى را با يك شاخه نبات جابه‌جا ميكردند! قانون بود، ظاهر شرع بود؛ امّا امام بزرگوار (رضوان الله عليه) كه يك فقيه قوىِ آگاه به لُب و روح دين بود، قبل از اينكه تشكيل حكومت بدهد، اين را منع كرد. جزو فتاوى ايشان - كه در دوران مبارزه، ما به آن فتوا افتخار ميكرديم و همه‌جا هم نقل مينموديم - منع حيل ربا بود؛ ايشان مطلقاً حيل ربا را منع كرد. 🔹شما آقايان، حيل قانون را هم منع كنيد و جلويش را بگيريد. بعضى از شركتها و بعضى از مجموعه‌هاى على‌الظّاهر قانونى، حامل باطن اصحاب‌السّبتى هستند. مواظب باشيد كسانى كه ميخواهند از قانون بگريزند، شما را به اين دام نيندازند؛ نيايند شما را قانع كنند كه اين كار قانونى است. 🎙رهبر معظم انقلاب 1376/6/2 @almorsalaat
📚| شیخ آقا بزرگ تهرانی 🎙مرحوم علامه محمدرضا حکیمی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/115 @almorsalaat
017. المنطق - نکاتی پیرامون تحصیل مجازی و در خانه.mp3
10.39M
🔰 نکاتی برای طلاب در باب اتقان تحصیل در ایام مجازی و کیفیت استقامت در مسیر علمی @ofoqemobin
♨️اهمیت ابتلائات و مراقبه دایمی در سیر معنوی 🔰علامه طباطبایی 🔹تلميذ: درباره این بیت جناب حافظ شیرازی سؤال شد: 🔺از مشکلات طریقت، عنان متاب ای دل! / که مرد راه، نیندیشد از نشیب و فراز ✅استاد: می خواهد بگوید از مشکلات و ناملایمات و امتحاناتی که در راه رسیدن به مقصود پیش می آید، صورت بر مگردان و همه مشکلات را با آغوش باز پذیرا باش؛ زیرا مرد طريق مقصود، نباید از پستی و بلندی ابتلائات عالم طبع باک داشته باشد. عمل به وظایف طریقت که پیاده نمودن است، با امتحان و ابتلائات ملازم می باشد و نتیجه، از آن کسی است که از امتحانات سرپیچی نداشته باشد؛ 📚ثمرات الحیات ج۲ص۱۹۷ @almorsalaat
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً @almorsalaat
01- تأثیر جهان بینی در اسلام شناسی.pdf
439.3K
📝| تاثیر جهان بینی بر اسلام شناسی 🎙استاد علی فرحانی ⭕️پیاده و تنظیم شده گفتارهایی از استاد @almorsalaat
negahi-be-maratebe-hokm(ensha-v-feliat)-v-khetabe-sharee.mp3
3.12M
♨️| نگاهی به مراتب حکم (انشاء و فعلیت) و مسئله خطاب شرعی و تاثیر آن در دست یابی به مصالح واقعیه 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس ج2 رسائل، سال99، مدرسه امام کاظم (ع) @almorsalaat