eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
509 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢حکومت معرفت و عقل و عدل 🔰استاد شهید مطهری: ◽️يك فرد سه دوره كلى دارد: 1⃣ دوره كودكى كه دوره بازى و افكار كودكانه است، 2⃣ دوره جوانى كه دوره خشم و شهوت است، 3⃣دوره عاقله مردى و پيرى كه دوره پختگى و استفاده از تجربيات، دوره دور بودن از احساسات و دوره حكومت عقل است. ◽️اجتماع بشرى هم همين‏طور است. ◽️اجتماع بشرى سه دوره را بايد طى كند: 1⃣يك دوره، دوره اساطير و افسانه‏ ها و به تعبير قرآن دوره جاهليت است. 2⃣ دوره دوم ، دوره علم است، ولى علم و جوانى، يعنى دوره حكومت خشم و شهوت. 3⃣دوره معرفت ، عدالت و صلح ◽️به راستى عصر ما بر چه محورى مى ‏گردد؟ ◽️اگر انسان، دقيق حساب كند مى‏ بيند محور گردش زمان ما يا خشم است و يا شهوت. عصر ما بيش از هر چيزى عصر بمب است (يعنى خشم) و عصر شهوت است ◽️آيا دوره ‏اى نخواهد آمد كه آن دوره، حكومت، نه حكومت اساطير باشد و نه حكومت خشم و شهوت و بمب ؟ ◽️دوره‏ اى كه واقعاً در آن دوره معرفت و عدالت و صلح و انسانيت و معنويت حكومت كند؟ ◽️چگونه مى‏ شود كه چنين دوره ‏اى نيايد؟! مگر مى ‏شود كه خداوند اين عالم را خلق كرده باشد و بشر را به عنوان اشرف مخلوقات آفريده باشد، بعد بشر به دوره بلوغ خودش نرسيده يك مرتبه تمام بشر را زير و رو كند؟! ◽️پس مهدويت يك فلسفه بسيار بزرگ-جهانی- است. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام )) ؛ ج‏۱۸؛ ص۱۸۱ (با تلخیص و ویرایش جزئی) @almorsalaat
🔴 جلسه از سلسله جلسات در قرآن 🎙استاد: حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 👈موضوع: خدای یگانه یا خدایان 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| اعتدال در بینش و عمل، شرط کمال انسان! 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
♨️ عرفان واقعی 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۰/۱۲/۱۳ ✨گاهی در مباحث عرفانی حرفهای قلمبه سلمبه‌یی زده میشود که واقعاً کسی نمیفهمد معنی این حرفها چیست؛ یعنی استفاده از اصطلاحات عرفا و احیاناً به‌کار بردن آنها در موارد نه چندان بجا! ✨مباحث عرفانی باید دل انسان را به خدا نزدیک کند؛ عرفان واقعی یعنی این؛ یعنی آن و الهی را در انسان به‌وجود بیاورد و بصیرت لازم را برای حضور در مقابل خدا ایجاد کند. این حضور هم درجاتی دارد. آدم هر وقت به خدا توجه میکند، حضوری پیدا میکند؛ اما در انسانهای عارف و والامرتبه، این حضور خیلی عمیق‌تر و پُرمعناتر و پُرصفاتر است.  ✨عرفان باید در انسان صفایی ایجاد کند؛ این صفا با الفاظ خشکِ این‌طوری به‌وجود نمی‌آید؛ چون هیچ معنایی پشتش نیست. ✨به نظر من با طرح بعضی از داستانها از جاهای خوب، و بیان کلماتی از بعضی از بزرگان - همانهایی که واقعاً عارف و اهل معنا بودند - عرفان واقعی را در برنامه‌ی خودتان مطرح کنید. ✨والّا از لفاظی کردن و دایماً ملکوت و جبروت را به‌هم بستن، چیزی در نمی‌آید. @almorsalaat
🎥سخنرانی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) (به زبان عربی) 🎙استاد علی فرحانی 🌀لینک مشاهده👇👇 https://drive.google.com/file/d/1ydJ7rTzFWVwxkS7kFplWt1yNEbuFMJYM/view?usp=sharing 📌برگزار شده توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (ایکرو): اطلاعات بیشتر 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔴 جلسه از سلسله جلسات در قرآن 📣امروز ساعت ۱۷:۳۰ 🎙استاد: حجت الاسلام سیدمجتبی امین جواهری 👈موضوع: ولایت، رکن زندگی توحیدی 📲 جلسه👇👇 🅾️اسکای‌روم: b2n.ir/g37614 🅾️ایتا: b2n.ir/b56076 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 🔰تفاوت تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی 🔰صلح امام حسن علیه السلام ✅ استاد علی فرحانی 💠 استاد در این صوت بین تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی تفکیک کرده و تاریخ تحلیلی را به تفسیر موضوعی و تاریخ نقلی را به تفسیر ترتیبی تمثیل می کنند. 💠 از آنجا که تفسیر موضوعی نیازمند تسلط بر تفسیر ترتیبی است؛ تحلیل تاریخی هم فراتر از صرف نقل حوادث تاریخی است. 💠 جالب اینکه توانایی بر تحلیل تاریخی متفرع بر ملکه اسلام شناسی است لذا است که تحلیل های تاریخی مجتهدینی همچون با دیگر تحلیل ها متفاوت است. ♨️ استاد در این صوت به قسمتی از تاریخ نقلی حادثه صلح امام حسن(ع) پرداخته و تبیین می کنند که حقیقتا امام در آن شرائط به صلح شدند نه اینکه روحیه جنگ آوری نداشته باشند. ♨️ مجبور شدن امام بر صلح هم به خاطر و سردار سپاه حضرت بود❗️ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌عرفان نظری باید به سلوک بینجامد! 🌀عرفان نظری باید به عرفان عملی و سلوک بینجامد. بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم. 🌀عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست. 🌀مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، عرفان عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک. 🌀عرفان نظری باید به سلوک بینجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، برتر از همهی علوم است. خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند. ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. 🌀ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند. آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است. آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانیاند که این جنبهی معنوی در آنها وجود داشته. 📚 رهبر معظم انقلاب. ۹۱/۱۱/۲۳ @almorsalaat
🔴 جلسه از سلسله جلسات در قرآن 🎙استاد: حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 👈موضوع: ولایت رکن زندگی توحیدی 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
▫️گر گدا کاهل بود ▫️آقا پی او می‌رود 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰 شهید مطهری: 🔺 يك سال قبل از فوت آقا سيد ابوالحسن بود و از نظر تدريس و علميّت، حوزه نجف را مرحوم آقا ضياء و مرحوم آقا شيخ محمد حسين اصفهانى معروف به كمپانى اداره مى‏كردند، رياست با مرحوم آقا سيد ابوالحسن بود. مرحوم آقا شيخ محمد حسين استاد آقاى طباطبائى بود. او غير از مقام علميّت، در معنويت هم مرد فوق‏العاده‏اى بوده. از آن اشخاصى بود كه نمونه سلف صالح بود، كه مى‏گفتند گاهى در عبادتْ ليلةالركوع و ليلةالسجود داشت يعنى گاهى يك شب تا صبح در ركوع بود و گاهى يك شب تا صبح در سجود بود. با اينكه به كارهاى علمى‏اش مى‏رسيد وقتى هم به عبادت مى‏پرداخت يك چنين كسى بود، كه آقاى طباطبائى خودمان قصه‏ها و حكايتها از ايشان دارند و حتى خوابهاى خيلى فوق‏العاده از اين استاد بزرگوارش دارد. مجموعه آثار شهید مطهری، ج 4 ص 442 @ofoqemobin
📚| مقاله محمد(ص) ✍علامه طباطبایی (ره) ✳️گزیده مقدمه این مقاله: 🔅شخصيت آسمانى پيغمبر گرامى را كه درست هزار و چهار صد سال قمرى پيش، از جانب خداى متعال به سمت رسالت و به عنوان رهبر و رهنماى جهانيان مبعوث گرديده و كتاب آسمانى قرآن را كه مجموعه سخنان خداى يگانه و جامع كليات تعاليم علمى و عملى و معجزه باقيه اوست، برنامه زندگى صدها ميليون پيروان خود و مورد توجه همگانى بشر قرار داده است، بايد يكى از مهمترين عوامل تحوّل و تكامل زندگى بشر به شمار آورد، بلكه خود مهمترين عاملى است كه به واسطه خودنمايى كه در طول چهارده قرن در اعتقاد و عمل صدها ميليون انسان نموده، در هر گوشه و كنار زندگى جامعه بشرى اثر به سزايى گذاشته است. 🔅تنها آيين مقدس اسلام است كه با عقايد برهانى و قوانين اجتماعى و فردى مثبت خود، مورد قبول و احترام صدها ميليون انسان قرار گرفته و پيوسته در ميان پيروان خود ميليونها علاقه مند داشته و دارد كه سر تا سر زندگى خود را به دستورات مثبت آن تطبيق مى كنند و روشن است كه روش زندگى مثبت و منظم يك فرد مى تواند در هزاران فرد به طور مستقيم و غيرمستقيم اثر بگذارد تا چه رسد به يك جامعه وسيع و از اينجاست كه سياستهاى مخالف اين آيين پاك (به اعتراف خودشان) هيچگاه غافل ننشسته، در خاموش كردن نور آن هيچگونه فروگذارى نمى كنند. «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ». 🔅البته درك يك شخصيت آسمانى، خردى آسمانى و وصف آن نيز زبانى آسمانى مى خواهد، در عين حال اندازه اى هم كه وصف اين شخصيت پاك و آثار وجودى وى در خور توانايى بحث و كنجكاوى است بالاتر از آن است كه يك مقاله و دو مقاله گنجايش آن را داشته باشد. 🔅و آنچه در اين مقاله به آن مى پردازيم بحث در شخصيت پاك آن حضرت است از راه بررسى كلى در روشى كه با تعاليم پاك خود به جامعه بشرى القا فرموده و سعادت حقيقى انسان را به پيروى از آن منوط دانسته است. 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نیاز، آغاز خضوع 🎙استاد: حجت‌الاسلام علی فرحانی 🕰این جلسه در تاریخ ۲۳فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۱۰رمضان برگزار شد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های و آثار استاد شهید مطهری 🎙استاد سیدمجتبی امین جواهری ⁉️ مطالعه شهید مطهری را آغاز کنیم؟ ⁉️چه نظمی بر آثار شهید مطهری حاکم است؟ ⁉️در مطالعه آثار شهید مطهری، ابتدا از کدام کتب کنیم؟ ⁉️ فهم نظام فکری شهید مطهری چیست؟ ⭕️ تعداد جلسات: 5 جلسه ⬇️دریافت تصویر و صوت دوره 👇👇👇 m-almorsalaat.ir/courses/bayasteha 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | خوش به حال کسی که عیوبش او را از عیب‌جویی برادران مؤمنش بازدارد 🔺 شرح حدیث توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📥 نسخه کیفیت‌ اصلی👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49986 @almorsalaat
📣 ▪️هیئت مسجد ولی الله الاعظم(ع) برگزار می ‌کند: 🌀سخنران: استاد علی فرحانی 🕰زمان: ۳۱ فروردین، ۲ ادریبهشت، ۴ اردیبهشت. ساعت: ۲۲ 📌مکان: تهران، تقاطع خیابان رجائی و اتوبان آزادگان. @almorsalaat
✅وظایف تبلیغی حوزه های علمیه از نگاه امام خمینی (ره) 💢 امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزه‏ ها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند. 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔅امروز كه ما فُجأةً رسيديم به يك آزادى و از آن اختناق فكرى و عملى خارج شديم مى‏ بينيم كه مشكلات فراوانى در پيش داريم كه بايد اين مشكلات را با همت همه كشور و همه قشرهاى ملت اين مشكلات را از سر راه برداريم. 🔅حوزه ‏هاى علميه سراسر كشور خصوصاً حوزه قم، حوزه مشهد، حوزه اصفهان بايد كوشش كنند كه امروز كه مى ‏توانند، بفرستند به آن نحوى كه بشناسد جامعه را و بفهمد كه مشكلات چه است و بايد چه بكند و چه بگويد؛ تربيت كنند و قاضى تربيت كنند و مخصوصاً مبلغين را زياد احتياج به آن هست. در سرتاسر كشور، ما احتياج به داريم، علاوه بر آن در خارج كشور احتياج به مبلغ بيشتر داريم و الآن ما كمبود داريم. 🔅ما نبايد امروز را مقايسه به ديروزها بكنيم. حوزه‏ هاى علمى آن وقت در اختناق به سر مى ‏بردند، نمى‏ توانستند كه‏ قاضى تحويل جامعه بدهند، از آنها پذيرفته نبود، نمى ‏توانستند يك مبلغى كه بتواند مسائل جامعه و مشكلات جامعه را به گوش مردم برساند تحويل جامعه بدهند. امروز را حوزه‏هاى علميه نبايد مقايسه كنند با ديروزها. 🔅امروز بايد همه علماى بلاد و همه مراجع و همه مدرسين و دانشمندان حوزه ‏هاى علميه كوشش كنند كه اين تكليفى كه به عهده همه آمده است بطور شايسته انجام بدهند. شايد سرتاسر كشور، حدود- مثلًا- سه- چهار هزار نفر ما قاضى لازم داريم و چندين هزار نفر مبلغ لازم داريم. بلادى هست كه يك نفر مبلغ، يك نفر روحانى آنجا نيست. 🔅اين حوزه‏ هايى كه افراد زياد درشان هست، اجتماع زياد هست، بايد توجه به اين مسأله داشته باشند كه آمدن و درس خواندن به حسب امر خداى تبارك و تعالى مقدمه انذار است، مقدمه اين است كه بروند در بلاد خودشان يا بلاد ديگر مردم را تربيت كنند، مشكلات كشور را گوشزد كنند. امروز ديگر ما عذرى نداريم كه بگوييم نمى‏توانستيم. امروز مى‏توانيم همه كارها را بكنيم و البته محتاج به صرف وقت است، صرف طولانى وقت است و چون تكليف است بايد بكنيم. 🔅مدرسين حوزه ‏ها، خصوصاً، حوزه علميه قم، فضلاى حوزه ‏هاى قم و مشهد و ساير حوزه‏ ها بايد ترتيبى بدهند كه اين احتياجى كه در سرتاسر كشور به ملا هست، به مبلغ هست، به قاضى هست، اين را رفع كنند. اگر الآن وضع قضا بر خلاف يك موازينى كه بايد بشود- خداى نخواسته- انجام بگيرد، اين عهده ماست كه نگذاريم انجام بگيرد، به عهده علماى بلاد و علماى حوزه‏هاى علميه است كه نگذارند اين طور بشود. 🔅افراد بيايند در حوزه‏ ها و بروند، بايد رفت و آمد باشد. يك دسته معلم و مدرس ثابت و يك دسته‏ هاى اكثريتى كه وقتى كه آمدند و كار خودشان را انجام دادند، خودشان را موظف بدانند كه بروند در بين مردم، در يك جا متورم نشود و در يك جا هيچ. اين طور نباشد كه يك شخصى در حوزه هيچ نحو فعاليت نداشته باشد و مع ذلك، بماند. اين به حسب وضع كشور ما مشروع نيست. امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزه‏ها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند. 🔅بايد اشخاص، همان طلاب جوان كه مشغول به تحصيل هم هستند علاوه بر اينكه ايام تعطيل را بايد بروند و تبليغ كنند سرتاسر كشور- و آن وقتها هم، تا اندازه‏ اى مى ‏روند- در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت، قرارداد؛ نگذارند همه جاى ايران، يعنى بسيارى از جاهاى ايران بى ‏روحانى بماند، بسيارى از جاهاى ايران بى ‏مبلغ بماند. اينها تكليف دارند، تكليف شرعى- الهى دارند كه تبليغ كنند و احكام اسلام را به مردم بفهمانند. 🔅تحصيل وسيله است از براى تربيت. آيه نَفْرْ مى ‏فرمايد كه: «چرا نمى‏ رويد تحصيل كنيد تا برگرديد مردم را انذار كنيد». تحصيل براى اين است كه مردم انذار بشوند، به مردم مسائل گفته بشود. البته حوزه‏ ها بايد باشد، حوزه ‏هاى فقه بايد باشد لكن اين مسأله را هم بايد منسى نشود. 🔅ممكن است كه در سال يك عده قابل، اينكه هم درس بخوانند و هم تبليغ بكنند و هم مردم را آگاه كنند؛ در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت قرار بدهند كه- يعنى، مدرسين آنجا، مراجع قرار بدهند- به حسب نوبت، يك عده‏ اى چند ماه آنجا، دو سه ماه اينجا، دو سه ماه هم جاى ديگر. ما مى‏ خواهيم تكليف الهى را ادا كنيم. 🔅همان طور كه تحصيل يك تكليفى است، تبليغ بالاتر است از او، تحصيل مقدمه تبليغ است، مقدمه انذار مردم است. 📚 صحیفه امام، ج۱۵ ص۴۱۴ @almorsalaat
💢دوره آفلاین و کتاب 🎙استاد سیدمحمد هاشمی ⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار شد. ✅اهم موضوعات: 🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم 🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق 🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق 🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق 🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق 🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان ⬇️لینک‌تهیه فیلم‌و‌صوت جلسات👇👇 m-almorsalaat.ir/courses/jambandi-mantegh-hashemi 🌀مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📝| عدم حجیت اصل مثبت در بیان شیخ انصاری(ره) 🌀یکی از مسائل بسیار پر ثمر در فقه مساله حجیت یا عدم حجیت اصل مثبت است، مرحوم شیخ هم ذیل امر سادس از تنبیهات استصحاب، تبیین می کنند اصل مثبت، اصلی است که مستقیما مطلوب فقیه را اثبات نمی کند بلکه نتیجه اصل، مقارن با شیئ دیگر است که مطلوب فقیه بر آن شیئ ثانی بار میشود. 🌀 لذا اصل مثبت اختصاص به استصحاب ندارد ‌اما اصول عملیه عقلیه که مجعولی را به دنبال ندارند از محل بحث خارج اند. نسبت به برائت شرعیه نیز به خلاف برخی اصولیین، با تفکیک بین عدم مطلق و عدم مضاف، برائت شرعیه را دارای مجعول میدانند نه عدم الجعل. 🌀شیخ قائل است چون مجعولات شارع اعتباری اند، شارع بما هو شارع فقط در محدوده شارعیت خود اعتبار میکند لذا علاوه بر تفکیک حقیقت از اعتبار، چون هیچ معتبری نمی تواند در اعتبار معتبر دیگر تصرف کند، لازم است اعتبارات شرعی را نیز از اعتبارات غیر شرعی جدا کنیم. 🌀 بنابر اینکه شیخ استصحاب را متخذ از اخبار و مفادش را جعل حکم مماثل، می داند تصریح می کند مستصحب، مجعول شرعی است و چون امور اعتباری به خودی خود هیچ ملازمه ای با امور عقلی یا شرعی یا عادی ندارد، مثبتات استصحاب نیز حجت نیستند. 🌀 اما اگر استصحاب اماره باشد چون از است و مدارش ظن نوعی (حکم العقلاء) است مثبتاتش حجت است به خلاف و اعتباری شارع که مثبتاتشان حجت نیست‌. 🌀من هنا یظهر: 1⃣ همانطور که استاد شهید مطهری در مقاله ادراکات اعتباری تصریح میکند، در فضای اعتبار، ربط وجود ندارد فلذا هم به معنای ادراک مطابقت نسبت با واقع، وجود ندارد. بلکه ادراکات اعتباری هیچ رابطه تولیدی با ادراکات حقیقی یا اعتباری دیگر ندارند. 🌀پس بالتبع، قیاس هم که مناط اش به حدوسط است و حدوسط هم تابع واقع، ربط واقعی بین حد اصغر و حد اکبر را نشان میدهد، در ادراکات اعتباری معنا ندارد. لذا تبویب در علم اصول که مبتنی بر قیاس است، اگرچه مورد تایید اکثر متاخرین واقع شده است اما نهایتا خلط حقیقت و اعتبار است. 3⃣تعریف مرحوم مظفر از علم اصول که فرمود «علم یبحث عن قواعد التی تقع نتیجتها فی طریق الاستنباط الاحکام الشرعیه» هم خلط حقیقت و اعتبار است زیرا صغری و کبری و نتیجه در ادراکات اعتباری معنا ندارد. 4⃣رابعا در فضای اعتبار و حجیت عقلائی، بی معنا است فلذا نمی توان گفت که چون قطع و یقین بالمعنی الاعم حجت است به طریق اولی هم یقین بالمعنی الاخص حجت است زیرا حجیت امری عقلائی است و از یقین بالمعنی الاخص که مختص به فضای حقائق است، اجنبی است. 5⃣محدوده اعتبارات شرعی یعنی محدوده فقه طهارت تا دیات از واقعیات خارجی جدا است لذا حدوسط حجیت خبر واحد توان حجیت بخشی به اخبار معارف را ندارد بلکه اساسا مناط استظهار از ادله شرعی یعنی ، در باب اخبار از حقایق، جاری نیست. 6⃣منشا اعتبار غیر از محکی می باشد یعنی اعتبار از آن جهت که فعل اختیاری انسان است پشتبند و منشا داشته و تلازمی با نسبیت ندارد ولی هرگز اعتبار، مطابقی که از حکایت کند ندارد. 🌀در آخر باید گفت آنچه در مورد تفکیک بین حقیقت و اعتبار گفته شد صحیح است اما باید بین و نیز تفکیک کنیم به عبارت دیگر، عقلاء نه با اعتبارات فلسفی کار می کنند نه با حقائق فلسفی بلکه ملاک آنها اعتبارات عقلائیه است. 🌀لذا ولو علت و معلول در فضای اعتبارات فلسفی نداریم اما عقلاء بدون اینکه علیت تامه فلسفی را ادراک کرده باشند، چیزی را علت و چیز دیگری را معلول اعتبار می کنند. ✍️احسان چینی پرداز @almorsalaat بیانات استاد را حتما 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| عدم حجیت اصل مثبت در بیان شیخ انصاری(ره) 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت، به مناسبت تبیین کلام شیخ در مورد عدم حجیت اصل مثبت، با اشاره به برخی عبارات استاد شهید مطهری در مقاله ادراکات اعتباری، به مساله تفکیک حقیقت از اعتبار پرداخته و ثمرات آن را در علم اصول، نشان می دهند. حتما . 📚استصحاب رسائل. سال 87. جلسه 80 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢طلبه باید پیش ملّاى کتابی درس بخواند 🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) 💠اين فقير إلى الله كه خواست شرح قيصرى بر فصوص الحكم را شروع كند از استاد علّامه شعرانى (رضوان الله عليه) راهنمايى خواست، آن جناب فرمود: اگر آقاى فاضل تونى قبول كند خيلى خوب است. بعد از آن استاد شعرانى فرمود كه من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى ‏خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازه‏اى بسزا داشت و شهرت علمى تمام. 💠پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‏ فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى ‏داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. 📚هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 33 @almorsalaat
🌐مسلک عرفانی علامه طباطبایی (ره) 🔰علامه طهرانی (ره) 🔅مسلك عرفانى استاد، مسلك استاد بى ‏عديلشان مرحوم آية الحقّ سيّد العارفين حاجّ ميرزا على آقاى قاضى؛ و ايشان در روش تربيت مسلك استادشان آقاى سيّد احمد كربلائى طهرانى؛ و ايشان نيز مسلك استاد خود را مرحوم آية الحقّ آخوند ملا حسينقلى در جزينى همدانى رضوان الله عليهم اجمعين را داشته‏ اند كه همان بوده است؛ كه ملازم با معرفت ربّ بوده؛ و بر اين اصل روايات بسيارى دلالت دارد. 🔅و آن بعد از عبور از عالم مثال و صورت؛ و بعد از عبور از عالم نفس خواهد بود كه عند الفناء عن النّفس بمراتبها يحصل البقاء بالرّبّ؛ و تجلّى سلطان معرفت وقتى خواهد بود كه از آثار نفسانيّه در سالك هيچ باقى نمانده باشد. 🔅و از شرائط مهمّ حصول اين معنى است كه در هر مرحله از مراحل، و در هر منزله از منازل بايد بتمام معنى‏ الكلمه حفظ آداب و شرائط آن مرحله و منزل را نمود؛ و الّا بجاى آوردن عبادات و اعمال لازم، بدون حكم دوا خوردن مريض با عدم پرهيز و استعمال غذاهاى مضرّ است كه مفيد فايده نخواهد شد. 🔅و كليّات كه بر حسب منازل مختلف، جزئيّات آن متفاوت است، در پنج چيز خلاصه مى‏ شود: 🌿صمت و جوع و سهر و عزلت و ذكرى بدوام 🌿ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام‏ 🔅مرحوم استاد بدو نفر از علماء اسلام بسيار ارج مى‏ نهادند و مقام و منزلت آنان را به عظمت ياد مى‏ كردند: 1⃣اوّل سيّد اجلّ علىّ بن طاوس اعلى اللّه تعالى مقامه الشّريف؛ و به كتاب اقبال او اهميّت مى‏دادند و او را سيّد اهل المراقبه مى ‏خواندند. 2⃣دوّم سيّد مهدىّ بحر العلوم اعلى اللّه تعالى مقامه و از كيفيّت زندگى و سلوك علمىّ و عملىّ و مراقبات او بسيار تحسين مى ‏نمودند؛ 🔅و تشرّف او و سيّد بن طاوس را به خدمت حضرت امام زمان ارواحنا فداه كرارا و مرارا نقل مى‏ نمودند؛ و نسبت به نداشتن هواى نفس، و مجاهدات آنان در راه وصول بمقصود، و كيفيّت زندگى و سعى و اهتمام‏ در تحصيل مرضات خداى تعالى، معجب بوده و با ديده ابّهت و تجليل و تكريم مى‏ نگريستند. 🔅رساله سير و سلوك منسوب به سيّد بحر العلوم را اهميّت مى‏ دادند؛ و بخواندن آن توصيه مى ‏نمودند؛ و خودشان چندين دوره از آن را براى رفقاى خصوصى از طلّاب شوريده و وارسته از طالبان حقّ و لقاء الله با شرح و بسطى نسبتا مفصّل بيان مى ‏فرمودند. 📚 مهرتابان @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا