eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
515 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀امروز برگزار می شود: ✅فقه نظام روابط اجتماعی ✅تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی (ره) ⏰ساعت۱۴ 🏢 میدان معلم، خیابان سمیه، بعد از موسسه فقهی ائمه اطهار، بین کوچه ۲۶ و ۲۸، پلاک ۴۷۲، موسسه مفتاح 📡پخش زنده از اسکای روم👇 https://b2n.ir/t49719 ♦️حضور برای عموم طلاب بلامانع است. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نیاز، آغاز خضوع 🎙استاد: حجت‌الاسلام علی فرحانی 🕰این جلسه در تاریخ ۲۳فروردین ۱۴۰۱ مصادف با ۱۰رمضان برگزار شد. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🔰گفتمان توحید👇 https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🌀دوره کوتاه مدت: ✅بایسته های و آثار استاد شهید مطهری 🎙استاد سیدمجتبی امین جواهری ⁉️ مطالعه شهید مطهری را آغاز کنیم؟ ⁉️چه نظمی بر آثار شهید مطهری حاکم است؟ ⁉️در مطالعه آثار شهید مطهری، ابتدا از کدام کتب کنیم؟ ⁉️ فهم نظام فکری شهید مطهری چیست؟ ⭕️ تعداد جلسات: 5 جلسه ⬇️دریافت تصویر و صوت دوره 👇👇👇 m-almorsalaat.ir/courses/bayasteha 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | خوش به حال کسی که عیوبش او را از عیب‌جویی برادران مؤمنش بازدارد 🔺 شرح حدیث توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📥 نسخه کیفیت‌ اصلی👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=49986 @almorsalaat
📣 ▪️هیئت مسجد ولی الله الاعظم(ع) برگزار می ‌کند: 🌀سخنران: استاد علی فرحانی 🕰زمان: ۳۱ فروردین، ۲ ادریبهشت، ۴ اردیبهشت. ساعت: ۲۲ 📌مکان: تهران، تقاطع خیابان رجائی و اتوبان آزادگان. @almorsalaat
✅وظایف تبلیغی حوزه های علمیه از نگاه امام خمینی (ره) 💢 امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزه‏ ها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند. 🌐🌐🌐🌐🌐🌐 🔅امروز كه ما فُجأةً رسيديم به يك آزادى و از آن اختناق فكرى و عملى خارج شديم مى‏ بينيم كه مشكلات فراوانى در پيش داريم كه بايد اين مشكلات را با همت همه كشور و همه قشرهاى ملت اين مشكلات را از سر راه برداريم. 🔅حوزه ‏هاى علميه سراسر كشور خصوصاً حوزه قم، حوزه مشهد، حوزه اصفهان بايد كوشش كنند كه امروز كه مى ‏توانند، بفرستند به آن نحوى كه بشناسد جامعه را و بفهمد كه مشكلات چه است و بايد چه بكند و چه بگويد؛ تربيت كنند و قاضى تربيت كنند و مخصوصاً مبلغين را زياد احتياج به آن هست. در سرتاسر كشور، ما احتياج به داريم، علاوه بر آن در خارج كشور احتياج به مبلغ بيشتر داريم و الآن ما كمبود داريم. 🔅ما نبايد امروز را مقايسه به ديروزها بكنيم. حوزه‏ هاى علمى آن وقت در اختناق به سر مى ‏بردند، نمى‏ توانستند كه‏ قاضى تحويل جامعه بدهند، از آنها پذيرفته نبود، نمى ‏توانستند يك مبلغى كه بتواند مسائل جامعه و مشكلات جامعه را به گوش مردم برساند تحويل جامعه بدهند. امروز را حوزه‏هاى علميه نبايد مقايسه كنند با ديروزها. 🔅امروز بايد همه علماى بلاد و همه مراجع و همه مدرسين و دانشمندان حوزه ‏هاى علميه كوشش كنند كه اين تكليفى كه به عهده همه آمده است بطور شايسته انجام بدهند. شايد سرتاسر كشور، حدود- مثلًا- سه- چهار هزار نفر ما قاضى لازم داريم و چندين هزار نفر مبلغ لازم داريم. بلادى هست كه يك نفر مبلغ، يك نفر روحانى آنجا نيست. 🔅اين حوزه‏ هايى كه افراد زياد درشان هست، اجتماع زياد هست، بايد توجه به اين مسأله داشته باشند كه آمدن و درس خواندن به حسب امر خداى تبارك و تعالى مقدمه انذار است، مقدمه اين است كه بروند در بلاد خودشان يا بلاد ديگر مردم را تربيت كنند، مشكلات كشور را گوشزد كنند. امروز ديگر ما عذرى نداريم كه بگوييم نمى‏توانستيم. امروز مى‏توانيم همه كارها را بكنيم و البته محتاج به صرف وقت است، صرف طولانى وقت است و چون تكليف است بايد بكنيم. 🔅مدرسين حوزه ‏ها، خصوصاً، حوزه علميه قم، فضلاى حوزه ‏هاى قم و مشهد و ساير حوزه‏ ها بايد ترتيبى بدهند كه اين احتياجى كه در سرتاسر كشور به ملا هست، به مبلغ هست، به قاضى هست، اين را رفع كنند. اگر الآن وضع قضا بر خلاف يك موازينى كه بايد بشود- خداى نخواسته- انجام بگيرد، اين عهده ماست كه نگذاريم انجام بگيرد، به عهده علماى بلاد و علماى حوزه‏هاى علميه است كه نگذارند اين طور بشود. 🔅افراد بيايند در حوزه‏ ها و بروند، بايد رفت و آمد باشد. يك دسته معلم و مدرس ثابت و يك دسته‏ هاى اكثريتى كه وقتى كه آمدند و كار خودشان را انجام دادند، خودشان را موظف بدانند كه بروند در بين مردم، در يك جا متورم نشود و در يك جا هيچ. اين طور نباشد كه يك شخصى در حوزه هيچ نحو فعاليت نداشته باشد و مع ذلك، بماند. اين به حسب وضع كشور ما مشروع نيست. امروز كسانى كه كار خودشان را تمام كردند، تحصيل خودشان را تمام كردند لكن در حوزه‏ها فعاليت تدريسى و فعاليتهاى تبليغى و اينها ندارند، اينها بايد بروند در بلاد ديگر كه محتاج هستند و در آنجا اداى وظيفه كنند. 🔅بايد اشخاص، همان طلاب جوان كه مشغول به تحصيل هم هستند علاوه بر اينكه ايام تعطيل را بايد بروند و تبليغ كنند سرتاسر كشور- و آن وقتها هم، تا اندازه‏ اى مى ‏روند- در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت، قرارداد؛ نگذارند همه جاى ايران، يعنى بسيارى از جاهاى ايران بى ‏روحانى بماند، بسيارى از جاهاى ايران بى ‏مبلغ بماند. اينها تكليف دارند، تكليف شرعى- الهى دارند كه تبليغ كنند و احكام اسلام را به مردم بفهمانند. 🔅تحصيل وسيله است از براى تربيت. آيه نَفْرْ مى ‏فرمايد كه: «چرا نمى‏ رويد تحصيل كنيد تا برگرديد مردم را انذار كنيد». تحصيل براى اين است كه مردم انذار بشوند، به مردم مسائل گفته بشود. البته حوزه‏ ها بايد باشد، حوزه ‏هاى فقه بايد باشد لكن اين مسأله را هم بايد منسى نشود. 🔅ممكن است كه در سال يك عده قابل، اينكه هم درس بخوانند و هم تبليغ بكنند و هم مردم را آگاه كنند؛ در غير ايام تعطيل هم به حسب نوبت قرار بدهند كه- يعنى، مدرسين آنجا، مراجع قرار بدهند- به حسب نوبت، يك عده‏ اى چند ماه آنجا، دو سه ماه اينجا، دو سه ماه هم جاى ديگر. ما مى‏ خواهيم تكليف الهى را ادا كنيم. 🔅همان طور كه تحصيل يك تكليفى است، تبليغ بالاتر است از او، تحصيل مقدمه تبليغ است، مقدمه انذار مردم است. 📚 صحیفه امام، ج۱۵ ص۴۱۴ @almorsalaat
💢دوره آفلاین و کتاب 🎙استاد سیدمحمد هاشمی ⏰این دوره در ۶جلسه به صورت مجازی از ۱۹بهمن تا ۷اسفند برگزار شد. ✅اهم موضوعات: 🔹چرایی نیاز به علم منطق و ارتباط این علم با سایر علوم 🔹چگونگی حصول تفکر منطقی و ساختار کلی علم منطق 🔹چرایی بحث از مباحث الفاظ در منطق 🔹جمع بندی باب معرف، قضایا و حجت در المنطق 🔹مبادی اقیسه و نسبت آن با غرض علم منطق 🔹باب برهان و جمع بندی تمام منطق بر اساس برهان ⬇️لینک‌تهیه فیلم‌و‌صوت جلسات👇👇 m-almorsalaat.ir/courses/jambandi-mantegh-hashemi 🌀مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📝| عدم حجیت اصل مثبت در بیان شیخ انصاری(ره) 🌀یکی از مسائل بسیار پر ثمر در فقه مساله حجیت یا عدم حجیت اصل مثبت است، مرحوم شیخ هم ذیل امر سادس از تنبیهات استصحاب، تبیین می کنند اصل مثبت، اصلی است که مستقیما مطلوب فقیه را اثبات نمی کند بلکه نتیجه اصل، مقارن با شیئ دیگر است که مطلوب فقیه بر آن شیئ ثانی بار میشود. 🌀 لذا اصل مثبت اختصاص به استصحاب ندارد ‌اما اصول عملیه عقلیه که مجعولی را به دنبال ندارند از محل بحث خارج اند. نسبت به برائت شرعیه نیز به خلاف برخی اصولیین، با تفکیک بین عدم مطلق و عدم مضاف، برائت شرعیه را دارای مجعول میدانند نه عدم الجعل. 🌀شیخ قائل است چون مجعولات شارع اعتباری اند، شارع بما هو شارع فقط در محدوده شارعیت خود اعتبار میکند لذا علاوه بر تفکیک حقیقت از اعتبار، چون هیچ معتبری نمی تواند در اعتبار معتبر دیگر تصرف کند، لازم است اعتبارات شرعی را نیز از اعتبارات غیر شرعی جدا کنیم. 🌀 بنابر اینکه شیخ استصحاب را متخذ از اخبار و مفادش را جعل حکم مماثل، می داند تصریح می کند مستصحب، مجعول شرعی است و چون امور اعتباری به خودی خود هیچ ملازمه ای با امور عقلی یا شرعی یا عادی ندارد، مثبتات استصحاب نیز حجت نیستند. 🌀 اما اگر استصحاب اماره باشد چون از است و مدارش ظن نوعی (حکم العقلاء) است مثبتاتش حجت است به خلاف و اعتباری شارع که مثبتاتشان حجت نیست‌. 🌀من هنا یظهر: 1⃣ همانطور که استاد شهید مطهری در مقاله ادراکات اعتباری تصریح میکند، در فضای اعتبار، ربط وجود ندارد فلذا هم به معنای ادراک مطابقت نسبت با واقع، وجود ندارد. بلکه ادراکات اعتباری هیچ رابطه تولیدی با ادراکات حقیقی یا اعتباری دیگر ندارند. 🌀پس بالتبع، قیاس هم که مناط اش به حدوسط است و حدوسط هم تابع واقع، ربط واقعی بین حد اصغر و حد اکبر را نشان میدهد، در ادراکات اعتباری معنا ندارد. لذا تبویب در علم اصول که مبتنی بر قیاس است، اگرچه مورد تایید اکثر متاخرین واقع شده است اما نهایتا خلط حقیقت و اعتبار است. 3⃣تعریف مرحوم مظفر از علم اصول که فرمود «علم یبحث عن قواعد التی تقع نتیجتها فی طریق الاستنباط الاحکام الشرعیه» هم خلط حقیقت و اعتبار است زیرا صغری و کبری و نتیجه در ادراکات اعتباری معنا ندارد. 4⃣رابعا در فضای اعتبار و حجیت عقلائی، بی معنا است فلذا نمی توان گفت که چون قطع و یقین بالمعنی الاعم حجت است به طریق اولی هم یقین بالمعنی الاخص حجت است زیرا حجیت امری عقلائی است و از یقین بالمعنی الاخص که مختص به فضای حقائق است، اجنبی است. 5⃣محدوده اعتبارات شرعی یعنی محدوده فقه طهارت تا دیات از واقعیات خارجی جدا است لذا حدوسط حجیت خبر واحد توان حجیت بخشی به اخبار معارف را ندارد بلکه اساسا مناط استظهار از ادله شرعی یعنی ، در باب اخبار از حقایق، جاری نیست. 6⃣منشا اعتبار غیر از محکی می باشد یعنی اعتبار از آن جهت که فعل اختیاری انسان است پشتبند و منشا داشته و تلازمی با نسبیت ندارد ولی هرگز اعتبار، مطابقی که از حکایت کند ندارد. 🌀در آخر باید گفت آنچه در مورد تفکیک بین حقیقت و اعتبار گفته شد صحیح است اما باید بین و نیز تفکیک کنیم به عبارت دیگر، عقلاء نه با اعتبارات فلسفی کار می کنند نه با حقائق فلسفی بلکه ملاک آنها اعتبارات عقلائیه است. 🌀لذا ولو علت و معلول در فضای اعتبارات فلسفی نداریم اما عقلاء بدون اینکه علیت تامه فلسفی را ادراک کرده باشند، چیزی را علت و چیز دیگری را معلول اعتبار می کنند. ✍️احسان چینی پرداز @almorsalaat بیانات استاد را حتما 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| عدم حجیت اصل مثبت در بیان شیخ انصاری(ره) 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت، به مناسبت تبیین کلام شیخ در مورد عدم حجیت اصل مثبت، با اشاره به برخی عبارات استاد شهید مطهری در مقاله ادراکات اعتباری، به مساله تفکیک حقیقت از اعتبار پرداخته و ثمرات آن را در علم اصول، نشان می دهند. حتما . 📚استصحاب رسائل. سال 87. جلسه 80 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢طلبه باید پیش ملّاى کتابی درس بخواند 🔰علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) 💠اين فقير إلى الله كه خواست شرح قيصرى بر فصوص الحكم را شروع كند از استاد علّامه شعرانى (رضوان الله عليه) راهنمايى خواست، آن جناب فرمود: اگر آقاى فاضل تونى قبول كند خيلى خوب است. بعد از آن استاد شعرانى فرمود كه من به سنّ شما بودم و در تهران درس مى ‏خواندم، در همان وقت آقاى فاضل تونى يكى از اساتيد حوزه علمى اصفهان بود و آوازه‏اى بسزا داشت و شهرت علمى تمام. 💠پس از شرح فصوص يادشده خواستم شفا را دو درسه بخوانم، چه اين كه يك درس از كتاب نفس آن را در محضر استاد شعرانى مشغول بودم، باز از آنجناب راهنمايى خواستم كه اجازه مى‏ فرماييد شفا را از اول طبيعات نزد فلانى (يكى از روحانيون نامدار آن روز طهران را اسم بردم) بخوانم؟ در جوابم فرمود: اين آقا از خارج حرف و مطلب خيلى مى ‏داند ولى ملّاى كتابى نيست، طلبه بايد پيش ملّاى كتابى درس بخواند، اگر آقاى فاضل تونى درس شفا را براى شما قبول كند خيلى خوب است. 📚هزار و يك كلمه، ج‏3، ص: 33 @almorsalaat
🌐مسلک عرفانی علامه طباطبایی (ره) 🔰علامه طهرانی (ره) 🔅مسلك عرفانى استاد، مسلك استاد بى ‏عديلشان مرحوم آية الحقّ سيّد العارفين حاجّ ميرزا على آقاى قاضى؛ و ايشان در روش تربيت مسلك استادشان آقاى سيّد احمد كربلائى طهرانى؛ و ايشان نيز مسلك استاد خود را مرحوم آية الحقّ آخوند ملا حسينقلى در جزينى همدانى رضوان الله عليهم اجمعين را داشته‏ اند كه همان بوده است؛ كه ملازم با معرفت ربّ بوده؛ و بر اين اصل روايات بسيارى دلالت دارد. 🔅و آن بعد از عبور از عالم مثال و صورت؛ و بعد از عبور از عالم نفس خواهد بود كه عند الفناء عن النّفس بمراتبها يحصل البقاء بالرّبّ؛ و تجلّى سلطان معرفت وقتى خواهد بود كه از آثار نفسانيّه در سالك هيچ باقى نمانده باشد. 🔅و از شرائط مهمّ حصول اين معنى است كه در هر مرحله از مراحل، و در هر منزله از منازل بايد بتمام معنى‏ الكلمه حفظ آداب و شرائط آن مرحله و منزل را نمود؛ و الّا بجاى آوردن عبادات و اعمال لازم، بدون حكم دوا خوردن مريض با عدم پرهيز و استعمال غذاهاى مضرّ است كه مفيد فايده نخواهد شد. 🔅و كليّات كه بر حسب منازل مختلف، جزئيّات آن متفاوت است، در پنج چيز خلاصه مى‏ شود: 🌿صمت و جوع و سهر و عزلت و ذكرى بدوام 🌿ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام‏ 🔅مرحوم استاد بدو نفر از علماء اسلام بسيار ارج مى‏ نهادند و مقام و منزلت آنان را به عظمت ياد مى‏ كردند: 1⃣اوّل سيّد اجلّ علىّ بن طاوس اعلى اللّه تعالى مقامه الشّريف؛ و به كتاب اقبال او اهميّت مى‏دادند و او را سيّد اهل المراقبه مى ‏خواندند. 2⃣دوّم سيّد مهدىّ بحر العلوم اعلى اللّه تعالى مقامه و از كيفيّت زندگى و سلوك علمىّ و عملىّ و مراقبات او بسيار تحسين مى ‏نمودند؛ 🔅و تشرّف او و سيّد بن طاوس را به خدمت حضرت امام زمان ارواحنا فداه كرارا و مرارا نقل مى‏ نمودند؛ و نسبت به نداشتن هواى نفس، و مجاهدات آنان در راه وصول بمقصود، و كيفيّت زندگى و سعى و اهتمام‏ در تحصيل مرضات خداى تعالى، معجب بوده و با ديده ابّهت و تجليل و تكريم مى‏ نگريستند. 🔅رساله سير و سلوك منسوب به سيّد بحر العلوم را اهميّت مى‏ دادند؛ و بخواندن آن توصيه مى ‏نمودند؛ و خودشان چندين دوره از آن را براى رفقاى خصوصى از طلّاب شوريده و وارسته از طالبان حقّ و لقاء الله با شرح و بسطى نسبتا مفصّل بيان مى ‏فرمودند. 📚 مهرتابان @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀 《چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟》 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 📌این جلسات در تاریخ ۹/۲۹ الی ۱۰/۶ در روزهای دوشنبه به صورت مجازی در ۴جلسه برگزار شد. ✅اهم موضوعات مطرح شده: 🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان 🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان 🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان 🔹مروری بر مهمترین مباحث المیزان ⬇️فیلم و صوت جلسات را از لینک زیر تهیه فرمایید👇👇👇 http://m-almorsalaat.ir/product/almizan1/ 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
📣 افتتاحیه طرح آموزشی تشکیلاتی (تمهید) 🎓 ویژه دانش آموختگان طرح ولایت 👤 سخنرانان: • حجت الاسلام سید محمدحسین راجی (نویسنده کتاب صعود چهل ساله) • حجت الاسلام سید محمد هاشمی (مدرس حوزه و دانشگاه) • برادر پورمیرزایی (مسئول مرکز طرح ولایت سازمان بسیج دانشجویی) 🔻 پخش زنده در بستر اسکای روم به نشانی: yun.ir/tamhid14 📅 پنجشنبه یک اردیبهشت ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ (برای ورود به کلاس از گزینه «ورود به‌عنوان میهمان» استفاده فرمایید) 🆔 @tvelayat_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| سلوک علمی و دارا شدن نفس انسانی 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت، نکات کلیدی و مهمی را در مورد ذهن انسان و طریق صحیح سلوک علمی بیان می کنند‌. حتما بشنوید. 📚 خاتمه استصحاب رسائل. سال ۹۶ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️تبادل فرهنگ ها، نه تحمیل 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۳/۱۴ ▫️ما با غرب بر ملتهای مسلمان، مخالفیم. فرهنگ غرب، فرهنگی است که در عین برخورداری از نقاط مثبت، نقاط منفی هم دارد. ▫️ ما معتقد به ها هستیم. ما میگوییم ملتی مثل ملت ایران، یا دیگر ملل مسلمان، باید در میان فرهنگهای عالم نگاه کنند و آنچه را که برایشان مفید و به درد بخور است، جذب و از آن استفاده کنند. از این فرهنگها، آنچه را هم که برایشان لازم و مفید نیست باید طرد کنند. ▫️اما دولتهای غربی، سردمداران نظامهای استکباری و بخصوص نظام امریکا، اصرار دارند با انواع و اقسام طرق، فساد و بی بندوباری را که جزو خصوصیات فرهنگ غربی است، به ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی تزریق و تحمیل کنند. ▫️ما با این روشها، که مختصِّ امروز هم نیست و در تاریخ معاصر، مسبوق به سابقه است، مخالفیم. ما میگوییم چرا شما آن روشی را که خودتان درباره زنان انتخاب کردید و صددرصد به زیان آنان و منافع جوامع و مصالح انسانیّت و بر خلاف عقل سلیم و منطق درست است، میخواهید به ملتهای دیگر تحمیل کنید!؟ شما برای این منظور، از وسایل تبلیغاتی و طرق گوناگون استفاده میکنید. ما با این مخالفیم. @almorsalaat
اگر چنان چه در يك نظامى، در يك مجموعه ای، در يك كشوری، در يك جامعه ای، حاكميت و نظام، نظام الهى است، نظام عادلانه است، آن كسانى كه اطاعت از اين نظام مى كنند، مورد عفو الهى هستند؛ ولو خطاهايى هم داشته باشند. (1391/02/03) حاصل اين كه، اگر دستگاه مديريت جامعه، صالح و سالم باشد، خطاهای متن جامعه، قابل اغماض است و در مسير جامعه، مشكلى به وجود نخواهد آورد، اما اگر مديريت و رأس جامعه، از صلاح و سلامت و عدل و تقوا و ورع و استقامت دور باشد، ولو در ميان مردم صلاح هم وجود داشته باشد، آن صلاح بدنۀ مردم نمى تواند اين جامعه را به سرمنزل مطلوب هدايت كند؛ يعنى تأثير رأس قله و هرم و مجموعه مديريت و دستگاه اداره كننده در يك جامعه، اين قدر فوق العاده است. (1369/4/20) 🎙رهبر معظم انقلاب 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️امروز هم سخنان که معرف پایه های تفکر اسلامی در جوانب مختلف است، همچنان زنده است. 🔰رهبر معظم انقلاب ۸۰/۲/۱۲ 🔹شهید مطهّری یک روحانىِ معلّم بود و شهیدِ معلمىِ خود شد. او آن سخنی را که نیاز زمان بود، انتخاب میکرد. توصیه میکنم با سخن شهید مطهّری - که همچنان سخن روز است - ارتباط برقرار کنید. 🔹یک روز همه عناصری که شهید مطهّری به عنوان یک استوانه فکری در مقابل آنها قد علم کرده بود، سرِ او ریختند؛ و از لحاظ فکری بمبارانشان کردند و از لحاظ حیثیّت اجتماعی نیز وی را مورد تهاجم قرار دادند؛ اما او یک تنه ایستاد. 🔹آن مهاجمان چه کسانی بودند؟ مبلّغان فرهنگهای وارداتىِ بیگانه گمراه کننده و دامهایی بر سر راه افکار جوانان. آن روز عمدتاً کمونیزم و برخی تفکرات لیبرالیزم غربی مطرح بود؛ امروز هم آن سخنان همچنان پابرجاست. امروز علی‌الظّاهر کمونیزم مرده است، اما آن سخنان - که معرف پایه‌های تفکّر اسلامی در جوانب مختلف است - همچنان زنده است. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| ممد الهمم علامه حسن زاده، بهترین متن آموزشی برای شروع عرفان نظری 🎙استاد علی فرحانی 📚بدایه الحکمه‌. سال 89. جلسه 192 ⬇️لینک دانلود کتاب👇 eitaa.com/palmorsalaat/170 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌لیله القدر خیر من الف شهر @almorsalaat ♨️بیانات استاد را حتما !👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| حقیقت شب قدر، مختص به انسان کامل است/ معنای روایت «لی مع الله حالات لا یسعها ملک مقرب و لا نبی مرسل» همین است! 🎙استاد علی فرحانی 📚بدایه الحکمه‌‌. سال 89 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
♨️ تو شروع کن! خودت می دانی چکار کنی. 🔰 محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 💠 در سالهای اول طلبگی که مشغول تحصیل کتاب اصول الفقه مرحوم مظفر بودم، می دیدم که استاد علی فرحانی، عبارات را به گونه ای متفاوت از سایر اساتیدی که دیده بودم، تدریس می کنند. از عبارت مطالبی را برداشت می کردند و نکاتی را از دل عبارت بیرون می کشیدند و در تدریس توضیح می دانند که وقتی من خودم عبارت را می خواندم، آن نکات را متوجه نمی شدم. 💠 علاقه داشتم که من هم بتوانم عبارات کتب را اینگونه بخوانم و بتوانم این نکات را از عبارت بدست آورم و به سادگی از عبارات رد نشوم. 💠 روزی از ایشان همین مطلب را پرسیدم. پرسیدم که چگونه می توان عبارات کتب را با دقت بیشتری خواند و نکات مختلفی را که شما در توضیح متن برداشت می کنید، ما هم برداشت کنیم. چون اینگونه نبود که همه کتب را ایشان تدریس کنند و ما از تدریس های ایشان استفاده کنیم، بلکه خودمان باید روش برداشت از متن و فهم ظرایف و نکات متن را یاد بگیریم تا بتوانیم با کتب مختلف کار کنیم و آنها را بفهمیم. 💠 ایشان جواب غیر منتظره ای دادند. فرمودند که شما خودت می دانی که چگونه باید این روش را تحصیل کرد و چگونه باید متن را با دقت خواند؟ ایشان فرمودند که این مطلب، دیدگاه آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. فرمودند: میرزا جواد آقا می فرماید که انسان در این امور خودش می داند که چکار باید کند. 💠 بعدها متن نظر میرزا جواد آقا را در کتاب شریف لقاءالله پیدا کردم. ایشان می فرماید: "اذا علم المقصود و کان مجداً فی تحصیله قد ینفتح له من وجوه حیل الوصول الیه مطالب لم یلتفت الیه غیره کما هو الشأن فی امور الدنیا فان النفس لا تحتاج فی تحصیل وجوه الحیل للوصول الیه من معلم و انما هو المعلم الخبیر". 💠 ایشان در این عبارت، ابتدا در مورد امور معنوی و اخروی و سپس در مورد امور دنیوی می فرماید که انسان نیاز به معلم ندارد. اگر انسان، مقصود و مطلوب و هدف را بشناسد و در راه رسیدن به آن تلاش کند، راه هایی برای رسیدن به آن هدف برای او مشخص می شود، که شاید تا به حال کسی به آن راه ملتفت نشده باشد. 💢 غرض از بیان این مطلب این بود که چون یکی از اغراض اصلی ما طلبه ها تحصیل علم است. این قاعده ای که از میرزا جواد آقا بیان شد، در مورد تحصیل علم هم صادق است. 💢 بعد از اینکه هدف را شناختیم و قواعد کلی روش تحصیل را یاد گرفتیم باید با جدیت و تلاش، کار تحصیل را شروع کنیم. در ضمن کار کم کم برای هر شخصی مشخص می شود که چگونه درس بخواند؟ چه ساعاتی درس بخواند؟ چگونه تقریر بنویسد؟ چگونه یک صوت را سریعتر گوش دهد که مطالب آن جذب شود؟ چگونه مباحثه کند؟ ... 💢 برخی طلاب وقت زیادی را صرف مشورت های زائد جهت پیدا کردن روش تحصیل می کنند و بعضا در این مسئله دچار وسواس می شوند. و گاهی اوقات بلکه اکثر اوقات این مشورت های متعدد لایزیدهم الا تحیرا. غافل از اینکه پس از شناختن هدف و قواعد کلی روش تحصیل، آنچه مهم است، توجه به هدف و تلاش جهت رسیدن به آن است. آنگاه آنچه برای انسان اتفاق می افتد این است که قواعد کلی تحصیلی را با شرایط خود تطبیق می دهد و در درون خود، بومی سازی می کند. بعضا انسان روش هایی را پیدا می کند، که تا حال کسی به آنها توجه نکرده است. 👈 ما نیز در واحد کانال، به عمده مخاطبین بزرگوار توصیه می کنیم که ابتدا برای یادگیری قواعد کلی تدبیری و روشی، مجموعه جلسات "اعتدال در بینش و عمل" و مجموعه صوتی "چگونه درس بخوانیم؟" را استماع کنند. پس از آن لازم است که به طور عملی وارد در تحصیل علم و درس خواندن شوند و آنچه را یادگرفته اند، به طور عملی در خود پیاده کنند. چرا که خیلی از نکات در میدان عمل مشخص می شود و حتی برخی از نکات روشی و تدبیری که در این دو مجموعه صوتی وجود دارد، برای کسی که وارد در میدان عمل شده است و مقداری جهت اجرای آنها تلاش کرده است، معنای متفاوت و بهتری پیدا می کند. 🔅 پس به طور خلاصه، در یک کلام، تو شروع کن، خودت می دانی چکار کنی. @almorsalaat
💢مرحوم حاج‌میرزا جوادآقای ملکی، عارف معروف دوره‌ی قبل از ما که یکی از سوختگان و مجذوبان زمان خودش بوده و بزرگانی را تربیت کرده، در قنوت نماز شب میخوانده: 🌿زان پیشتر که عالم فانی شود خراب 🌿ما را ز جام باده‌ی گلگون خراب کن 🔰رهبر معظم انقلاب ۶۷/۸/۲۸ @almorsalaat