eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
578 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نگاهی دیگر به سیر مطالعه آثار شهید مطهری (ره) با محوریت مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی @smhashemi128 💠یکی از سوالاتی که مکررا از طلاب و دانشجویان شنیده می شود، نحوه مطالعه آثار استاد شهید مطهری و سیر کار با کتب ایشان است. سال هاست که اساتید بسیاری با دقت و زحمت، سیرهای مختلفی را طراحی کرده و مشتاقان را به شیوه ی خاصی از ارتباط با آثار استاد شهید ارجاع داده اند. در این نوشته تلاش می کنیم تصویر روشن تری از چگونگی مطالعه آثار شهید مطهری ارائه کنیم و قدری از سردرگمی مخاطبان در این عرصه بکاهیم. 💠 مطالعه آثار شهید مطهری به هدف های گوناگونی مورد توجه علاقه مندان است. افرادی برای افزایش اطلاعات دینی و مذهبی، برخی برای تکمیل مراحل تحقیقاتی رشته تخصصی خود، برخی بدون هدف خاص بلکه به تبع فضای شکل گرفته در لزوم مطالعه آثار ایشان و برخی نیز به جهات اخلاقی و معنوی به آثار استاد مطهری توجه کرده اند. متاسفانه واقعیت این است که مواجهه غیر عالمانه با آثار شهید مطهری باعث شده است که عمق تفکر ایشان حتی در میان افراد متدین جایی پیدا نکند و مطالعات سطحی و اطلاعات جزیره ای جای تحقیقات عالمانه را بگیرد. تبعات این مصیبت و مشکلاتی که برای ما به وجود آورده بسیار عظیم است، لکن در اینجا مجال سخن از آن نیست. در این نوشته ما از منظر دیگری که به نظرمان غرض اصلی استاد شهید نیز بوده است به این آثار می نگریم. 💠به نظر می رسد شایسته ترین هدفی که می توان در آثار استاد شهید پیگیری کرد، دریافت "یک نظام جامع فکری بر اساس مبانی اسلامی" است. یعنی تلاشی برای فهم منظومه فکری شهید مطهری و به دست آوردن هندسه ای که او بر اساس آن عالم را تحلیل می کرده است و به نظر شریفش، برآمده از معارف وحیانی و توحیدی بوده است. اگر با این هدف به آثار شهید نظر کنیم، دل از بسیاری سیرها و شیوه های مطالعاتی خواهیم شست و دیگر به مطالعه از آسان به مشکل، یا از کتب کم حجم به کتب حجیم اکتفا نخواهیم کرد. 💠 شهید مطهری یک اسلام شناس به معنای واقعی کلمه است. او شرایط زمان خود را شناخته و با توجه و التفات به آن، قدم در مسیر اسلام شناسی و ارائه جهان بینی اسلامی گزارده است. (مراجعه کنید به کتاب علل گرایش به مادی گری) به همین دلیل زمانی استفاده از او ارزشمند می شود که در مسیر فهم جهان بینی اسلامی در آثار او باشیم. 💠به نظر می رسد برای رسیدن به چنین هدفی مناسب است مجموعه ای از آثار شهید مطهری که ناظر به تبیین و توضیح این نوع از جهان بینی است مطالعه شود. استاد شهید مجموعه مهمی در میان آثار خود دارد که به همین هدف تالیف شده است. این سیر همان مجموعه «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است. 💠 در این سیر، ایشان تلاش کرده است تصویر روشنی از جهان بینی اسلامی ارائه کند و منظومه اساسی فکر اسلامی را تبیین نماید. نکته مهم این است که این مجموعه، یک سیر استدلالی و برهانی نیست، یعنی ایشان در مقام استدلال فلسفی بر مبانی اسلامی نیستند بلکه مقام بحث ایشان تصویر و توضیح و تبیین این جهان بینی است. البته این کتاب ها خالی از استدلال نیست و حتی شاید بتوان گفت ایشان در کتاب دوم به برهان صدیقین هم تمسک کرده اند ولی بحث این است که غرض اصلی ایشان مانند کتاب اصول فلسفه یا شرح منظومه استدلال و برهان نبوده است. این مجموعه استثنایی یک دوره کامل و مختصرِ جهان بینی اسلامی است که در اوخر عمر ایشان نوشته شده است و به همین دلیل از پختگی و انسجام خاصی برخوردار است. این دوره شامل شش کتاب است: 👈 کتاب اول) انسان و ایمان: در این کتاب یک انسان شناسی مقدماتی صورت می گیرد. بر این اساس، شهید ضرورت داشتن جهان بینی و ایدئولوژی برای هر انسانی را ضروری می داند. این تبیین شهید بر اساس بدیهی ترین شناخت ها از انسان صورت می گیرد و متوقف بر دین یا ایدئولوژی خاصی نیست. به همین دلیل مدخلی برای ورود به انتخاب یک جهان بینی خاص است. 👈 کتاب دوم) جهان بینی توحیدی: در این کتاب مولف با بررسی انواع مختلف جهان بینی ها، جهان بینی اسلامی، که یک جهان بینی واقع گرای توحیدی با رویکرد فلسفی است را معرفی می کند و با زیباترین بیان ها عنصر اصلی این جهان بینی یعنی توحید را توضیح میدهد. بیانات ایشان در این کتاب در تبیین حقیقت توحید و ارتباط آن با انسان، کم نظیر است. در این کتاب اصلی ترین بُعد جهان بینی اسلامی یعنی توحید بررسی می شود. این بُعد، در تمامی آثار ایشان موثر است و فهم آن به فهم سایر آثار شهید مطهری کمک می کند. 👈 کتاب سوم) وحی و نبوت: شهید در این کتاب نگاهی اساسی به مساله نبوت و نقش تاریخی انبیا می پردازد و در پایان، اسلام و شخصیت پیامبر را معرفی می کند. مساله نبوت و به تبع آن مساله دین و شریعت از اساسی ترین پایه های جهان بینی اسلامی است و راه را برای کتب بعدی این سیر نیز باز می کند. 👈 کتاب چهارم) انسان در قرآن: شهید در این کتاب باز هم به مساله انسان باز می گردد و این بار بر اساس جهان بینی اسلامی که در قرآن و سنت ارائه شده است، نمایی متفاوت از انسان ارائه می کند. این کتاب مطالبی اساسی پیرامون انسان شناسی اسلامی عرضه می کند که در تمام کتب استاد شهید مورد نیاز است. البته این سیر انسان شناسی با سایر کتب ایشان تکمیل می شود. بدون مطالعه و توجه به انسان شناسی اسلامی در آثار شهید مطهری عملا استفاده خاصی از فکر ایشان نمی توان کرد. 👈 کتاب پنجم) جامعه و تاریخ: در این کتاب استاد شهید به بعد دیگری از انسان شناسی اسلامی می پردازد و این بار حقیقت انسان را از حیث اجتماعی و از دریچه اسلام تحلیل می کند. در این کتاب استاد شهید درگیری وسیعی با نگاه های مارکسیستی و موسسان علم جامعه شناسی در حقیقت جامعه، فلسفه تاریخ و سنن حاکم بر تطورات و تحولات اجتماعی دارد. یکی از نوآوری های اساسی استاد شهید به تبع استادش علامه طباطبایی، در این کتاب نمایان شده است. در این کتاب ایشان در برابر مبانی اصالت فردی و اصالت جمعی، مبنای اختصاصی قرآن را اختیار می کند. 👈 کتاب ششم) حیات جاوید: در این کتاب که پایان سیر «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی» است، شهید مطهری به معرفی حقیقت معاد می پردازد. و زندگی ابدی انسان را به تصویر می کشد. 💠 به استناد مقدمه کتاب انسان و ایمان، شهید مطهری برای تکمیل این سیر مجلدی با موضوع امامت نیز در نظر داشته است که شهادت، مهلت این کار را از ایشان می گیرد. برای این موضوع خوب است به کتاب امامت و رهبری و کتاب بسیار ارزشمند ولاء ها و ولایت ها مراجعه شود. 💠برای درک و فهم بهتر این سیر نیاز است که هر شش کتاب با استاد خوانده شود. پیرامون ادامه این سیر مطلب دیگری خواهیم نگاشت ان شاء الله. ┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 📌📌جهت آشنایی با منظومه فکری شهید مطهری و آمادگی برای مطالعه آثار استاد شهید مطهری مناسب است که "تبیین مبانی اندیشه شهید مطهری" با ارائه حجت الاسلام هاشمی استماع شود. ⬇️لینک دانلود و معرفی جلسات 👇👇 eitaa.com/Ofoqemobin/553 @almorsalaat
♨️ مراتب 🔰علامه طباطبایی ✅مراقبه، سه مرتبه دارد: آنکه سالک کارهای خود را برای رضای خدا انجام دهد و از لغو نیز کناره گیرد. اینکه چون از مرحله اول، حضور و مرتبه ای برایش پیدا شد خود را در تمام افعال نزد خدا حاضر ببیند. اینکه چون قدری [در این مرحله] قوی تر شد، خدا را ناظر اعمال و کردار خود بداند؛ نه چون شخصی که ناظر است؛ بلکه به این نحو که: "داخل فی الاشیاء لابالممازجه و خارج عن الاشیاء لا بالمزایله". به این مرتبه و به اعتبار حضور حق در نزد سالک، «ذکر» گفته می شود. آیات نیز ناظر به این معنای از ذکر است؛ نه ذكر لفظی. ويكون هذا الحال مربيا لصاحبها. تا به جایی می رسد که هیچ امری از او بی ذکر و یاد خدا صادر نمی شود، بلکه اگر سالک آنی از آنات عمر از حق غفلت کند، آن را منافی با ذکر می داند. کم کم با انجام عبادات، شعله آن برافروخته تر می شود تا آنکه گاه منجذب گشته و تمام کارهای خود را از دست می دهد؛ اما این حال، كالبرق الخاطف می باشد و می گذرد. 📚ثمرات حیات ج1ص54 @almorsalaat
استاد علی فرحانی mola mohsen feiz va boali.mp3
1.36M
🔊 🔊 ❇️ استاد شیخ علی فرحانی 🔰 برابری کتاب وافی با وسائل الشیعه 💠 استاد در این صوت که قسمتی از تدریس شرح لمعه است؛ به دقت عجیب بوعلی در اصطلاحات علمی و تفکیک دقیق آنها اشاره می کنند. 💠 ایشان ضمن بیان جایگاه بزرگ کتاب وافی ملا محسن فیض؛ ایشان را در مرحله بعد بوعلی از ادق علماء در اصطلاحات علمی بیان می کنند. @almorsalaat
المرسلات
🏴 #سخنرانی_اربعین 🚩 موضوع : #اربعین بستر تمدن سازی و ظهور 💎 استاد : جناب حج
🔉 🌐اربعین بستر تمدن سازی و ظهور 🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🔸دیشب ۹۹/۷/۱۷ در جلسه ای در کانال گام دوم انقلاب اسلامی با حضور و ارائه حجت الاسلام هاشمی به بررسی ظرفیت های تمدنی اربعین پرداخته شد. 🔺 موضوعات مطرح شده: - تمدن و لزوم برخورداری یک اندیشه از ایده - بررسی ایده اجتماعی اسلام - چالش نسبت فرد و جامعه در تمام تمدن ها - چالش این نسبت در اندیشه اسلامی - راه حل اسلام در مساله نسبت فرد و انسان - تبیین راه حل اسلام مبتنی بر محوریت توحید و الغای اصل مادی در جامعه توحید محور و تبلور مساله گذشت و ایثار مادی در سایه آن - امکان سلوک عالیِ فردی در بستر اجتماع توحیدی اسلام - نقش تاریخی در تحقق اجتماع مذکور و حل چالش فرد و اجتماع - سیدالشهداء و مساله فطرت نوع انسانی - طرح عظیم الهی برای سیدالشهداء = نجات بخشی بشریت - سیدالشهداء و بشر از صفات تاریک دوران مدرن - انقلاب، دفاع مقدس، راهپیمایی سه جلوه از جلوات حیات مستحکم سیدالشهداء و اثرات آن 🎙 لینک استماع جلسه (16 قطعه صوت مجموعا حدود 70 دقیقه): eitaa.com/ofoqemobinsupport/583 @ofoqemobin @almorsalaat
📚الملاحم و الفتن في ظهور الغائب المنتظر عج 🔰السيد إبن طاووس ⬇️لینک دانلود pdf 👇👇 alfeker.mediafire.com/file/auk9g7vuumvwnzj @almorsalaat
21.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢ما خودمان حجاب غیبت ولی عصر عج هستیم 🔰آیت الله شیخ محمد ناصری @almorsalaat
♨️بعد مکتوم قرآن در تفسیر امام خمینی (ره) 🔰آیت الله العظمی سبحانی ✅از تفسیرشان [مرحوم سید مصطفی خمینی] پیداست که ایشان بیشتر از نظر فلسفی و عرفانی به کتاب الله علاقمند بوده تا بعدهای دیگر؛ یعنی همان بعدی که امام در اوایل انقلاب در چندین جلسه در شبهای سه شنبه، آن را بحث کردند، اگر چه متأسفانه دولت مستعجل داشت و ادامه نیافت. این بعد از قرآن مکتوم بود و اگر هم مکتوم نبود کمتر مطرح می شد. دربارۀ قرآن از نظر لغت، تاریخ، فقه، فلسفه و حتی از نظر علوم امروزی زیاد کتاب نوشته شده؛ امّا آن بعد خاصی که امام مطرح کرد، کمتر مطرح بود. حضرت امام استفاده هایی از آیات قرآن می کرد که جز به مدد ذوق خاص ایشان میسر نبود. 📚پرتال امام خمینی، مصاحبه با آیت الله العظمی سبحانی درباره مرحوم سید مصطفی خمینی @almorsalaat
💠18مهر، سالروز تاسیس کانال 🔸سه سال پیش در چنین روزی کانال در پیام رسان تلگرام ایجاد شد. از آن روز تاکنون سعی کرده ایم در معرفی اندیشه در دروس حوزوی و علوم انسانی، با محوریت دروس و آثار تلاش کنیم. 🔸جا دارد که از همراهی شما و همچنین حمایت های استاد ارجمندمان و همکاری مشاورین کانال و دست اندرکاران اداره کانال خصوصا برادران بزرگوار جواهری، محمدی، چینی پرداز، انتظار و رسولی تشکر کنم. 📌نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. @ebrahimi845 @almorsalaat
📌پیام یکی از اعضای محترم کانال درباره و کانال ▫️سلام بر برادر ابراهیمی. ▫️شرف المکان بالمکین؛ در شرف المرسلات همین بس که مکین آن، اعلامی الهی هستند. ▫️از پانزده سال پیش، در اوان نوجوانی، با حکمت و عرفان از طریق کتب علامه حسن زاده آملی آشنا شدم، چند کتابی را خواندم و پای درس برخی علما نشستم و قریب هزار ساعت درس گوش دادم و همانها و بیشترش را مباحثه کردم. ▫️وارد حوزه علمیه که شدم به دست تقدیر مبارک الهی در مدرسه ... با روحانی ای مواجه شدم که در اولین ملاقات جز دریایی پهناور بدون عمق نظری به ایشون نداشتم، این نگاه با وجود همنشینی های چندباره تا یک سال و نیم ادامه پیدا کرد، گویا نفس و جهل من، ملاک سنجش اهل الله شده بود روحانی ای که از علمش میگویند، از عزش میگویند، از عمقش میگویند اما با بچه های مدرسه تیم فوتبال تشکیل داده و تخمه میشکند و تحلیل بازی های لالیگا میکند! ▫️اما بحمدالله این جهل مرکب بیشتر از 18 ماه طول نکشید و مشکلات زندگی و طی غلط مسیر تکامل، فضایی را برایم فراهم کرد که مجدد فایل های صوتی جلساتی را که در آن ها حاضر بودم گوش دادم، گویا شرح حال این 18 ماه من بود که استاد معظم در 18 ماه قبل از آن میگفتند! ▫️این گوش دادن ها و انس گرفتنها ادامه پیدا کرد تا به امشب و این لحظه که بازنگری کلی در شخصیت، دانش، داشته ها و اهداف خود را بالکل مدیون این استاد عزیز هستم.... ▫️من تغییر کردم و با آقای مطهری آشنا شدم، مطهری ای که صرفا یک روحانی میدانستمش.... ▫️من تغییر کردم و با آقای طباطبایی آشنا شدم، طباطبایی ای که او را صرفا یک فیلسوف صدرایی میدانستم.... ▫️من تغییر کردم و با سید روح اللهی آشنا شدم که به گمانم میشناختمش.... ▫️از همه مهمتر اینکه، من تغییر کردم و با سید علی خامنه ای که خود را فدایی اش میدانستم آشنا شدم.... ▫️اما حالا تازه این اعلام را شناخته ام، امید که بر شناختم افزوده گردد... ✅خلاصه دوستان، همراهان، خود را استعدادی دیدم که قابلیت رشد دارد و این رشد راهی دارد، راهش را رفتم و دیدم که بله، راست است، شدنی است، باشد که بیشتر پیش روم و اسلامی تر شوم... 🔅از همینجا از محضر آشیخ علی آقای فرحانی با تمام وجود تشکر میکنم. ⚡️حقیقتا المرسلات شریف است، چرا که اعلام اربعه را با بیان آشیخ علی آقا تبیین میکند... @almorsalaat
🌐نظر امام خمینی (ره) این بود که اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۱۱/۴ ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔸نظر امام قطعاً این بود که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود. ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. 🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوه‌ای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است؛ ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوه‌ای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود. ایشان گفتند: بله، این درست است. 🔸من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند. @almorsalaat