🔰اصول فلسفه هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود.
⭕️نوشته شهید مطهری در کتاب اصول فلسفه تقریرات درس مرحوم علامه طباطبایی است. این، تفکر و وظیفه ایشان بود و به رسالتشان خوب عمل کردند. اصول فلسفه، که تقریباً 60 سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. آری! شهید مطهری کارهای فراوان انجام داده؛ اما قسمت مهمش در همین کتاب است. اسفار و مانند آن، پشت پرده کمک کردهاند؛ ولی کتابی که علنی با مسائل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود.
📚آیت الله جوادی آملی، خبرنامه حکمت اسلامی شماره 36 ص8
#فلسفه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب|مجموعه مقالات کنگره بین المللی ثقه الاسلام کلینی
⬇️لینک دانلود از کتابخانه دیجیتال نور
📝مقالات فارسی👇👇👇
noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/14641/1/1?ProjectID=174347
📝مقالات عربی👇👇👇
noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/15601
📌بزرگداشت شیخ کلینی
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| گفتگوها و گفتارها درباره کلینی و کافی
🔰تهیه شده در دبیرخانه کنگره کلینی (ره)
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇
https://eitaa.com/palmorsalaat/97
#روایات #کتابخانه_مجازی
📌بزرگداشت کلینی (ره)
@almorsalaat
adabe-estefade-az-revayaat.mp3
1.87M
🔵#اخلاق_و_عرفان|ادب استفاده از روایات
🎙استاد علی فرحانی
📍آیت الله بهجت می فرمودند: در هنگام خواندن روایات و کار با آنها در محضر معصوم (ع) نشسته ایم/ ایشان برای حل برخی مشکلات، ختم کار فقهی می داند.
#پای_درس_استاد #فقه
@almorsalaat
🔴#تدریس| رسائل ج۱، مبحث خبرواحد، ص۲۳۷ تا ۳۶۶
🎙حجت الاسلام محسن ابراهیمی
🔘تعداد جلسات: ۷۱
📌درس آزاد، سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰، مدرس آیت الله تبریزی
⬇️لینک دانلود صوت👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/mebrahimi/rasael-j1-99-400-khabare-vahed-s237-366/
#اصول #رسائل
@almorsalaat
◻️#اخلاق_و_عرفان| بارك الله آقا سيد سعيد! راه پنجاه ساله را يك شبه طى كردى.
▫️مرحوم آخوند ملا حسين قلى همدانى كه از شاگردان شيخ انصارى است، او شاگردان عجيبى تحويل جامعه داده كه استاد بزرگوار ما مرحوم علامه طباطبايى رحمه الله عليه شاگرد مرحوم قاضى و ايشان شاگرد مرحوم ملا حسين قلى همدانى است. از ايشان گفتنى ها نقل مى كنند.
▫️روزى به كربلا آمد (خدا قسمت همه ما كند) يكى از شاگردهاى ايشان كار داشت و عقب ماند. هنگام شب دلش نيامد كه استادش را رها كند، لذا تصميم گرفت به هر نحو ممكن خودش را فردا به استاد برساند و توجه نمود كه اگر از راه دريا برود مى تواند فردا صبح خودش را به كربلا برساند. سوار قايق شد و از كوفه از راه فرات آمد.
▫️ايام زيارت بود. در وسط راه، عربها در قايق او ريختند و قايق پر شد. عربى پهلوى اين شاگرد مرحوم آخوند همدانى كه اسمش آقا سيد سعيد بود آمد و چون خسته بود كم كم خوابش برد و تكيه به آقا سيد سعيد داد. مضاف بر آنكه بدنش بوى بدى مى داد. آقا سيد سعيد قصد كرد كه آن فرد را بيدار كند اما دلش نيامد و گفت مسلمان و زائر امام حسين (ع) است. دفعه دوم آمد بيدارش كند مجدداً آن ايمان نگذاشت. دفعه سوم نيز نگذاشت. بالاخره تا صبح همين گونه بود.
▫️شاگردان آخوند ديدند كه ايشان مرتّب مى گويد: بارك الله آقا سيد سعيد، و ما نمى فهميديم، «بارك الله آقا سيد سعيد» يعنى چه؟ شاگردان مرحوم آخوند مى گويند مثل اينكه مرحوم آخوند تا صبح براى خير مقدم گفتنى و بارك الله گفتن به آقا سيد سعيد مهيا بود. مرحوم آخوند آمد در را باز كرد، سلامش نموده، بجاى تعارف گفت: بارك الله آقا سيد سعيد. راه پنجاه ساله را يك شبه طى كردى.
📚 آیت الله مظاهری، عوامل کنترل غرائز ص۲۱۴
@almorsalaat
#مناجات
🤲اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ وَ الإِنابَةَ إِلىٰ دارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ
دعای امام سجاد در شب ۲۷م ماه مبارک
@almorsalaat
ebteda-khoob-tasavor-konid.mp3
2.64M
🌀#طلبه_موفق| ابتدا خوب #تصور🤔 کنید!!!
📌(توضیحی مختصر پیرامون روش صحیح تحصیل علم)
🔰استاد علی فرحانی
#پای_درس_استاد
#مهارت_های_تحصیل_علم
@almorsalaat
⭕️#فلسفه| عرضه كردن يك مكتب الهى معقول، علمی و استدلالی كه بتواند پاسخگوى نيازهاى فكرى انديشمندان بشر باشد، اولین گام مبارزه با مادّیگری است.
📍بايد اوّلًا مكتب الهى را به طور معقول و علمى و استدلالى صحيح عرضه بداريم: به خداوند تصوير انسانى ندهيم، برايش چشم و گوش نسازيم، ميان چشم چپش و چشم راستش فاصله معيّن نكنيم، او را در لابراتوارها و يا در بالاى ابرها و ما فوق آسمانها و در قعر درياها جستجو نكنيم، مسأله تنزيه را كه قرآن كريم فراوان بر آن تكيه كرده است در نظر بگيريم و او را برتر از خيال و قياس و گمان و وهم بدانيم، او را فقط آغاز كننده جهان ندانيم، ميان او و علل زمانى تقسيم كار برقرار نكنيم، با تصوّرات نامربوط درباره علم ازلى و اراده ازلى مبارزه كنيم و خلاصه جلوى هرگونه لغزش فكرى را در مسائل الهيّات بگيريم. البتّه اين كار وقتى ميسّر است كه به يك مكتب استدلالى سيستماتيك الهى كه پاسخگوى اين نياز باشد، بپيونديم.
📍معارف اسلامى از اين نظر فوقالعاده غنى است و مىتواند پاسخگوى خوبى به اين نياز باشد. حكماى اسلامى با الهام از قرآن كريم و كلمات رسول اكرم (ص) و ائمّه اطهار (ع) توانستهاند يك مكتب مستدل و مستحكمى در اين زمينه به وجود آورند. كسى كه با اين مكتب آشنا باشد نمىگويد معنى علّت نخستين اين است كه يك شىء خودش پايهگذار وجود خودش باشد؛ نمىگويد اگر همه چيز را علّت نخستين به وجود آورده است، خود علّت نخستين را چه چيز به وجود آورده است؟ نمىگويد مشكل علّت نخستين لا ينحلّ است؛ نمىگويد اگر قائل به خدا شويم براى زمان بايد ابتداى زمانى قائل شويم؛ نمىگويد اگر خدا را اثبات كنيم بايد آزادى را نفى كنيم؛ نمىگويد يا خدا يا آزادى و امثال اينها.
📍علم و فنّى هست كه به همه اين پرسشها پاسخ مىدهد؛ مىتواند ما را با اصول برهانى خود، هم از خلق تا حقّ به پرواز در آورد و هم مىتواند ما را «بالحقّ فى الحقّ» سير و حركت دهد و با يك سلسله معارف مربوط به عالم ربوبى آشنا سازد. به هر حال، يك گام مبارزه با مادّيگرى، عرضه كردن يك مكتب الهى است كه بتواند پاسخگوى نيازهاى فكرى انديشمندان بشر باشد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 584
#اندیشه_مطهر #معارف
@almorsalaat
maghamaate-maanavi-olama-natije-amale-ba-ekhlas-be-takalife-asre-gheibat.mp3
3.53M
✴️#اخلاق_و_عرفان| مقامات معنوی علمای شیعه نتیجه #عمل با #اخلاص و #جهادی به #تکالیف عصر غیبت است/ شهید مطهری نمونه بارز این الگوست.
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده درس رسائل، مدرسه امام کاظم علیه السلام، 99/07/06
#پای_درس_استاد #حوزه_علمیه #حوزه_انقلابی #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
📚#معرفی_کتاب| ترجمه نهایه الحکمه به همراه ترجمه تعلیقات آیت الله مصباح یزدی بر نهایه
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/98
📌پ.ن: قابل توجه است که استاد علی فرحانی در تدریس کتاب بدایه الحکمه، بسیاری از تعلیقات و اشکالات آیت الله مصباح بر نظرات علامه را تبیین کرده و پاسخ گفته اند. جهت دسترسی به صوت و متن تدریس بدایه به لینک های زیر مراجعه کنید👇👇👇
⬇️دانلود صوت بدایه الحکمه
https://b2n.ir/bedaye136
⬇️دانلود متن پیاده شده بدایه الحکمه
https://b2n.ir/mbeda
#پای_درس_استاد #فلسفه #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
🔴#اخلاق_و_عرفان| عواقب دنیوی و اخروی رویگردانی از معنویات پس از ورود در آن
📜 نامهای مهم از عارف کامل مرحوم سید احمد کربلایی ره
♦️بسم الله الرحمن الرحيم
♦️برادر ایمانی جناب آقا فلان سلمه الله تعالی بداند که اگر کسی بعد از دخول در کار و تنبه و استبصار دست از طلب بردارد و به حال سابق خود برگردد، یا وسيله تحصیل دنیای خود العیاذبالله قرار دهد، حال او بمراتب بدتر خواهد بود از کسی که بالمرة داخل در این راه نشده باشد، زیرا که به منزله كفر است بعد الايمان
♦️و این مطلب به مقتضای وعده الهی و تجربه اهل الله سبب خذلان در دنیا و خسران در آخرت، هر دو خواهد بود.
♦️پس امید از آن بزرگوار چنانست که بعد از التفات به خرابی و عیوب نفس خویش، دست از اشتغال برنداشته، و از التجاء به حضرت حق جل و علا سستی و کاهل نورزد إن شاء الله تعالی حضرت حق جل و علا خلاصی و نجات مرحمت فرماید در دنیا قبل از آخرت و حاشا از کرم او که مأیوس و ناامید فرماید.
♦️الذين آمنوا و كانوا يتقون لهم البشري في الحيوة الدنيا و في الأخرة لا تبديل لكلمات الله.
♦️هرکه دری کوبید و دست برنداشت، عاقبت آن در را به روی او باز نمایند «من دق بابا و لج ولج».
♦️و طالب حق جل و علا را از مرگ خسرانی نرسد که "و من يخرج من بيته مهاجرا إلى الله و رسوله ثم يدرکه الموت فقد وقع أجره على الله" بلکه زودتر رسیدن به مطلوب است، کما لا يخفي.
♦️اگر العياذ بالله دست برداشتی:
🔺اما در دنیا بعد از برگشتن چنان شیطان مسلط می شود که دردت دیگر چاره و مرهم پذیر نمی شود،
🔺و اما بعد از مردن چنان حسرت و ندامت و غصه و افسوس دل و جانت را بسوزاند که آتش جهنم به گردش نمی رسد "نار الله الموقدة التي تطلع على الأفئدة إنها عليهم مؤصدة في عمد ممددة.
♦️من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
📚تذکره المتقین
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات ادبیات کاربردی
🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384
💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد:
1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند.
2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد.
👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید.
3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید.
4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود.
👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید.
✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⬇️ لینک دانلود صوت👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/
#ادبیات
@almorsalaat
879K
#مشاوره_مجازی
🌀آیا خوب است که برای ادامه تحصیل، به #نجف مهاجرت کنیم؟
⁉️#سوال_شما|سلام علیکم. مشاوره میخوام. خیلی دلم میخواد برای ادامه تحصیل برم نجف. چیزی که اینجا هست مستغنی نمیکنه. اونجا زبان عربی که زبان خود روایات است در جوار حضرت علی علیه السلام. خیلی مشتاقم.
✅#پاسخ استاد ستوده را بشنوید.
📌دریافت سوالات: @ad_almorsalaat
#مهارت_های_تحصیل_علم #طلبه_موفق
@almorsalaat
✴️#در_مدرسه_امام_خمینی|امتناع امام (ره) از قبول مرجعیت به همه نشان داد که درس اخلاق او فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است.
🔸همين امام بزرگوارى كه ديديد دنيايى را متوجّه خود كرد و مشت او آنچنان گنجايش داشت كه ميتوانست بشريّت را در مشت بگيرد، رساله نداد و رفت در خانه نشست. هرچه اصرار كردند، رساله نداد.
🔸بنده خودم جزو كسانى بودم كه به ايشان عرض كردم. ايشان آن وقت جواب نميداد و فقط ميفرمود: آقايان هستند. تا اينكه بالاخره يك عدّه رفتند و ايشان را وادار كردند. فتاوى ايشان معلوم بود؛ رسالهى ايشان را تنظيم كردند و بيرون دادند.
🔸در سال 1340 مرحوم آيتالله بروجردى - مرجع تقليد - درگذشت. مراجع بزرگوارى بودند كه مطرح شدند و دوستانشان نام آنها را مىآوردند. اينجا صحنهاى شد براى اينكه اين مرد - امام بزرگوار - به همه نشان دهد اين درس اخلاقى كه ميگفته است، فقط زبانى و به قصد ياد دادن به ديگران نبوده است؛ بلكه خود او اوّلين عامل به درسهاى تهذيب نفس است.
🔸همه ديدند، همه فهميدند و تصديق كردند كه اين مرد از مقام و از مطرح شدن براى رياست - حتّى اگر آن رياست، مرجعيّت باشد كه يك رياست روحانى و معنوى است - روىگردان است و براى مقام و منصب و رتبه و شخصيّت، هيچگونه تلاشى نميكند؛ بلكه اگر ديگران هم بخواهند براى مطرح كردنش تلاش كنند، تا آنجايى كه بتواند، مانع ميشود.
📚رهبر معظم انقلاب 78/3/14
#کلام_ولی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
tavajoh-be-maghsad-ba-motalee-ketab-v-sepas-amal-be-takalif.mp3
12.26M
📖#اخلاق_و_عرفان| از نگاه امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) از آنجایی که انسان فاعل علمی است، باید در روز دقایقی را به مقصد و مقصود معنوی خود توجه و فکر کند. بهترین ابزار برای ایجاد این توجه، مطالعه کتبی است که دارای باطن معنوی هستند. البته انسان باید بیشتر به عمل کردن بپردازد و فقط به مطالعه اکتفا نکند. چرا که ملاک اصلی در رسیدن به کمال، عمل به تکالیف شرعی است.
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده سخنرانی استاد با عنوان "حقیقت شب قدر" 44/2/15
#پای_درس_استاد #در_محضر_علامه
@almorsalaat
المرسلات
📖#اخلاق_و_عرفان| از نگاه امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) از آنجایی که انسان فاعل علمی است، بای
✴️#اخلاق_و_عرفان| سجدههای طولانی از روی محبت دوست
🔸از بعض اهل ذكر و معرفت منقول است كه در هر شب و روزى، يك مرتبه در سجده رفتن و بسيار گفتن: «لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» براى ترقيات روحى خوب است.
🔸و از بعضى سالكان راه آخرت نقل فرموده كه چون از حضرت استاد خود فايده اين عمل را شنيد، در هر شب و روزى، يك مرتبه سجده مى رفت و هزار مرتبه، اين ذكر شريف را مى گفت. و از بعض ديگر نقل نموده كه سه هزار مرتبه مى گفت.
🔸و از حضرت زين العابدين و سيّد السّاجدين علىّ بن الحسين- سلام اللَّه عليهما- منقول است كه سنگ خشن زبرى را ملاحظه فرمود، سر مبارك را بر آن نهاد و سجده نمود و گريه كرد و هزار مرتبه گفت: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حَقَّاً حَقَّاً؛ لا إلهَ إلَّا اللّهُ تَعَبُّدَاً وَ رِقَّاً؛ لا إلهَ إلّا اللّهُ إيْماناً وَ تَصْدِيْقَاً».
🔸و سجدههاى طولانى حضرت مولاى ما، موسى بن جعفر [عليهما السلام]، معروف است.
🔸و جناب «ابن أبي عُمَيْر» ثقه جليل القدر، اقتداى به آن بزرگوار فرموده در طول سجده.
🔸از «فضل بن شاذان» منقول است كه:
وارد عراق شدم ديدم مردى به رفيق خود تعرض مىكند كه: تو مردى هستى داراى عيال و محتاج هستى كه براى آنها كسب كنى، و من ايمن نيستم از اين كه چشمهاى تو كور شود از طول دادن سجده. آن شخص گفت: واى به تو! اگر چشم كسى از طول سجده باطل مىشد، چشم «ابن أبي عُمَيْر» باطل مىشد. چه گمان مى.برى به مردى كه سجده شكر كرد بعد از نماز صبح و سرش را از سجده برنداشت مگر وقت زوال شمس؟!
🔸و وارد شده است كه طول سجده از دين ائمه- عليهم السّلام- و از سنن أوّابين است.
🔸آرى، آنان كه معرفت به حق دارند، و انس و محبت به آن ذات مقدّس پيدا كردند براى آنها اين نوع اعمال زحمت و مشقت ندارد. انس و عشرت با محبوب ملالت نياورد؛ خاصّه آن محبوبى كه همه محبتها و محبوبيّتها، رشحهاى از محبت او است.
🔸چه خوش گفته شده است از زبان آنان:
آن كس كه تورا شناخت جان را چه كند فرزند و عيال و خانمان را چه كند
ديوانه كنى هر دو جهانش بخشى
ديوانه تو هر دو جهان را چه كند
🔸عارف شيراز- رحمه اللَّه- گويد:
در ضمير ما نمىگنجد به غير از دوست، كس
هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس.
📚 امام خمین، شرح حديث جنود عقل و جهل ص۱۲۶
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#مناجات
🤲فَأَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ کَلِمَاتِکَ التَّامَّةِ إِنْ کَانَ بَقِیَ عَلَیَّ ذَنْبٌ لَمْ تَغْفِرْهُ لِی أَوْ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی عَلَیْهِ أَوْ تُقَایِسَنِی بِهِ أَنْ لا یَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّیْلَةِ أَوْ یَتَصَرَّمَ هَذَا الشَّهْرُ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَهُ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
#وداع_با_ماه_خدا
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
🔰 تجربه نزدیک به مرگ و چند تامل
🖊 سید محمد هاشمی
⭕️ یکی از تجربه های جذاب و پرطرفدار که به علت دست و پا بسته بودن «سایِنس» در توضیح آن، سر و صدای زیادی نیز به پا کرده، تجربه های نزدیک به #مرگ است.
یعنی تجربه ی شخصیِ شهودیِ فردی که به علت انقطاع موقت از بدن وضعیتی شبیه یا عین مرگ برای او حاصل می شود.
⭕️ چندی پیش در صدا و سیما هم جلساتی برای گفتگو با تجربه گرانِ ایرانی بر پا شده است که ظاهرا توسط بسیاری از مردم دیده شده و فراتر از یک برنامه عادی، تاثیرات مهمی هم داشته است. تاثیراتی که مرگ را واقعی تر از همیشه در برابر چشم مردم قرار داده است.
چند مورد از این جلسات را دیدم. انصافا باید برای زنده کردن یاد مرگ به سازندگان برنامه تبریک گفت چون یاد مرگ و حقیقت آن در فشار عجیب دنیای مادی کم کم به محاق رفته و از طرفی سرتاسر دین توصیه به «ذکر الموت» دارد. گزارش های برخی مهمانان برنامه از عالم مرگ - که معلوم بود لزوما درس خوانده عرفان و فلسفه نیستند - با واقعیات فلسفی همخوانی عجیبی داشت که از صحت جدی حداقل برخی تجربه ها خبر می داد.
⭕️ اما چند ملاحظه به ذهن آمد که شاید برای ادامه چنین برنامه هایی موثر باشد:
🔸 1- چالش اعتبار معرفتی
از دیرباز شهود و دریافت های فرامادی و فراذهنی با چالش جدی اعتبار معرفتی مواجه بوده است. پیامبران الهی به عنوان بزرگترین شاهدان عالم و کسانی که بالاترین درک حضوری از عالم غیرمادی داشته اند همواره برای اثبات ادعای فرامادی خود معجزه آورده اند. اساسا فلسفه معجزه در ادیان همین است. اولیاء و عرفا نیز همواره دغدغه جدی در این حوزه داشته اند. برای مثال و قرآن و سنت ملاک صحت رویت هاست (مراجعه کنید به داستان حضرت زکریا در سوره مریم) و عرفان نظری (یا فلسفه) در نظر عده ای منطق شهود و محک آن به حساب می آید. یعنی اساس شهود چون احتمال خلط با تسویلات شیطانی داشته و یا پس از پایان رنگ عالم ماده به خود می گرفته است همواره نیاز داشته تا با محک محکمات سنجیده شود. به همین دلیل باید در بسط و ترویج مشاهدات فرامادی انسانهای عادی نیز این محک ها به طور جدی مدنظر قرار گیرد. و هر برنامه ای را در فضای مفهومی این توجه جدی قرار داد که البته در این برنامه تا حدی با حضور برخی کارشناسان رعایت شده ولی شکل چالشی به خود نمی گیرد.
🔸 2- چالش تبدیل علم حضوری به حصولی
چالش بسیار جدی دیگر تجربه فرامادی، ترجمه پسینی آن به مفاهیم ذهنی و انتقال آن است. این مطلب که سهمگین ترین چالش ها را در تفسیر متون مقدس نیز به بار آورده است، اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل صرف تبیین و توضیحِ تجربه گر - حتی به فرض صحت تجربه او - نمی توان واگویه حقیقتی باشد که او در آنی دریافت کرده است. علامه طباطبایی به صورت مفصل در جلد سوم المیزان به همین مطلب پرداخته است. به همین دلیل ضمن احترام و استفاده از این تجربه های مهم باید کاملا آگاه بود که این همه حقیقت یا تمام مراتب آن نیست و برای فهم ابعاد حقیقی «موت» راهی جز رجوع به ادبیات قرآنی و روایی وجود ندارد.
🔸 3- مرگ ناتمام
نکته بسیار مهم دیگر این است که هیچ یک از تجربه گران اساسا قرار نبوده به معنای واقعی کلمه بمیرند و از عالم به صورت همیشگی جدا شوند. به همین دلیل شاید بشود توصیفات آنها را نه لزوما توصیف مرگ بلکه نحوه ای انقطاع از بدن و حضور در عالم مثال دانست. شاید به همین دلیل است که مثلا تجربه حضور ملک الموت و مراحل بعدی آن، در بیان این تجربه گران بسیار کم رنگ است. از طرفی انقطاع موقت از بدن توضیح بسیار روشن فلسفی دارد و مرتبه ای از آن در خواب هم اتفاق می افتد.
به همین دلیل شاید سازندگان برنامه باید دقت کنند که تصویری که در بخش هایی مغایر با تصویر دینی از لحظه موت است را می توان باید با تغییر تعبیر اصلاح کرد. تجربه نزدیک به مرگ ترجمه عبارت انگلیسی (Near-Death Experience) است شاید نیازی نباشد ما این مرگ را با مرگ نهایی همانندسازی و این گونه ترجمه کنیم. البته در ادبیات عرفانی هم مساله «موت اختیاری» وجود دارد ولی این غیر از موت نهایی انسان و مواجهه پایانی اوست.
@ofoqemobin
♨️دو عامل تعیین کننده آینده فلسطین/ فلسطینیها بایستی بایستند و مقابله کنند.
🔹من قاطعانه میگویم: ... حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت.
🔹دو عامل مهم، تعیینکنندهی آینده است: اوّل ـ و #مهمتر ـ تداوم مقاومت در داخل سرزمینهای فلسطین و تقویت خطّ #جهاد و #شهادت، و دوّم، حمایت جهانی دولتها و ملّتهای مسلمان در سراسر جهان از مجاهدان فلسطینی. 400/02/17
🔸واقعاً وظیفهی همه است که موضع بگیرند و محکوم کنند حرکت خبیثانه و جنایتکارانه و وحشیانه و ظالمانهی صهیونیستها را در قضیّهی روزهای اخیر. البتّه خوشبختانه فلسطینیها بیدارند و عازمند، باید هم دنبال بکنند. جز با زبان قدرت با این جنایتکارها نمیشود حرف زد؛ بایستی خودشان را قوی کنند و بِایستند و مقابله کنند و طرف را مجبور کنند به اینکه از جنایت کوتاه بیاید و تسلیم حق و انصاف بشود.400/2/21
📚رهبر معظم انقلاب
#کلام_ولی #قدس_شریف
@almorsalaat
amal-be-taklif-v-shariat-tanha-rahe-residan-ne-kamal.mp3
8.09M
🔵#اخلاق_و_عرفان| عمل به تکلیف و عمل به شریعت تنها راه رسیدن به کمال و حقیقت
🎙استاد علی فرحانی
🔹پاسخ استاد به این سوال که آیا شهید مطهری و امام خمینی (ره) علم زده بودند و در اواخر عمر پشیمان شدند و بر نداشتن معنویت افسوس خوردند؟/ چه موقع باید به دنبال استاد برویم؟
#اندیشه_مطهر #شریعت #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
المرسلات
🔵#اخلاق_و_عرفان| عمل به تکلیف و عمل به شریعت تنها راه رسیدن به کمال و حقیقت 🎙استاد علی فرحانی 🔹پاس
🔵#در_مدرسه_امام_خمینی| از اين پير بينوا بشنو!!! به اين #اصطلاحات كه دام بزرگ ابليس است، #بسنده مكن و در جستجوى او- جلّ و علا- باش!!
🔹در جوانى كه نشاط و توان بود با مكايد شيطان و عامل آن كه نفس امّاره است سرگرم به مفاهيم و اصطلاحات پُر زرق و برقى شدم كه نه از آنها جمعيّت حاصل شد نه حال، و هيچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملك آنها به ملكوت برنيامدم و گفتم:
از قيل و قال مدرسهام حاصلى نشد
جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش
🔹چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جاى رفع حُجب به جمع كُتب پرداختم كه گويى در كون و مكان خبرى نيست جُز يك مُشت ورق پاره كه به اسم علوم انسانى و معارف الهى و حقايق فلسفى طالب را كه به فطرت اللَّه مفطور است از مقصد بازداشته و در حجاب اكبر فرو برده.
🔹اسفار اربعه با طول و عرضش از سفر به سوى دوست بازم داشت نه از فتوحات فتحى حاصل و نه از فُصوص الحِكَم حكمتى دست داد، چه رسد به غير آنها كه خود داستان غمانگيز دارد.
🔹و چون به پيرى رسيدم در هر قدم آن مُبتلا به استدراج شدم تا به كهولت و ما فوق آن كه الآن با آن دست به گريبانم وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً.
🔹و تو اى دختر عزيزم كه غوره نشده حلوا شدى بدان كه يك روزى خواهى بر جوانى كه به همين سرگرمىها يا بالاتر از آن از دستت رفت همچون من عقب مانده از قافله عُشاق دوست، خُداى نخواسته بار سنگين تأسّف را به دوش مىكشى.
🔹پس از اين پير بينوا بشنو كه اين بار را به دوش دارد و زير آن خم شده است، به اين اصطلاحات كه دام بزرگ ابليس است بسنده مكن و در جستجوى او- جلّ و علا- باش، جوانىها و عيش و نوشهاى آن بسيار زودگذر است كه من خود همه مراحلش را طى كردم و اكنون با عذاب جهنّمى آن دست به گريبانم و شيطان درونى دست از جانم بر نمىدارد تا- پناه به خداى تعالى- آخر ضربه را بزند. ولى يأس از رحمت واسعه خداوند خود از كبائر عظيم است و خدا نكند كه معصيت كارى، مُبتلاى به آن شود.
📚صحيفه امام، ج20، ص: 165
📌پ.ن: استاد در صوت قبل توضیحاتی را در مورد این نامه و وجه تاسف امام (ره) بیان کرده اند. همچنین قابل توجه است که امام (ره) در حدیث 28 از کتاب چهل، #علم را مقدمه حتمیه طریقه خداجویی می دانند و همینطور که در این نامه بیان شده است، اکتفا به اصطلاحات مضرّ است و به تعبیر دیگر، علم لازم است ولی کافی نیست. همچنین نگارش نامه حضرت امام (ره) به گورباچف و بیان آن تعبیرات در مورد عرفان و فلسفه، بعد از این نامه بوده است.
#اخلاق_و_عرفان #پای_درس_استاد
@almorsalaat