eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
555 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | علم امام و نهضت سید الشهدا 🔰مقاله ای از علامه طباطبایی درباره علم امام حسین به شهادت خودش و تحلیلی بر نهضت عاشورا 📖مطالعه کنید👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/14 @almorsalaat
| شرح لمعه ج۱ (ادامه کتاب الصلاه از ص۱۵۰، اوقات نماز یومیه) 🔹با تدریس حجت الاسلام محسن ابراهیمی ▪️انشالله تدریس این مبحث که ادامه تدریس سال گذشته می باشد از روز شنبه (۳۰مرداد) آغاز می شود. سعی می شود که در ضمن تدریس، مباحث به صورت کاربردی و همچنین شهیدثانی بر اساس متن کتاب مطرح شود. ▪️به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، این جلسات به صورت مجازی برگزار و صوت آنها در کانال المرسلات بارگزاری خواهد شد. 🌀کانال دروس مجازی المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| ماجرای نذر سرودن منظومه توسط آیت الله الهی قمشه ای برای شفای فرزندش 🎙رهبر معظم انقلاب @almorsalaat
المرسلات
🎥#اهل_بیت| ماجرای نذر سرودن منظومه #نغمه_حسینی توسط آیت الله الهی قمشه ای برای شفای فرزندش 🎙رهبر مع
| دیوان الهی (نغمه حسینی) اثر آیت الله محیی الدین الهی قمشه‌ای 🌀 نام یکی از مجموعه های این کتاب است که ماجرای نذر سرودن آن را رهبر انقلاب در پست قبل توضیح دادند. ⬇️لینک دانلود کتاب👇 eitaa.com/palmorsalaat/105 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فدای گریه‌های آن شهیدی که گفت ▪️گزیده‌ای از روضه‌خوانی حاج محمود کریمی در مراسم عزاداری شام غریبان حسینی(علیه‌السلام) در حسینیه امام خمینی(ره) درباره حاج قاسم سلیمانی. ۱۴۰۰/۰۵/۲۸ @almorsalaat
📚| نور القرآن فی تفسیر القرآن (به زبان انگلیسی و روسی) ✍️مولف: مرحوم آیت الله سید کمال فقیه ایمانی 🌀آیت الله فقیه ایمانی درباره سفارش امام خمینی جهت تفسیر انگلیسی قرآن می گوید: «... یک بار رفتم خدمت حضرت امام. فرمودند: «آقای فقیه علمای بزرگوار گذشته شاید غفلت کردند یا توجه خاصی نبوده که تفسیر قرآن به زبان انگلیسی و روسی نداریم. ترجمه داریم اما تفسیر نداریم. خواهش می کنم شما همه کارهای آخوندی را بگذار کنار و وارد این مرحله شو که این کار زنده شود.» من هم گفتم: چشم اطاعت می کنم.» گفتند: «هر کاری هم داری من در خدمتم.» گفتم: نه من فقط دعا می خواهم. دعا کنید که بتوانم. گفتند: «چند نفر هم به میدان آمدند اما عقب زدند. سفت و محکم برو جلو بلکه به حول و قوه خدا این کار انجام گرفت.» آمدم اصفهان و چند نفر از رفقا را جمع کردم. بنا شد فارسی این کار را خودم انتخاب کنم. از چند تفسیر سنی و شیعه گلچین می کردم. مواردی که رویش حساسیت بود را نمی آوردم. اخبار اهل بیت علیهم السلام از فریقین را هم چاشنی آن می کردم. آن گروه این را از من می گرفت و ترجمه می کرد. در زمان حیات امام سه جلدش بیرون آمد. باقی اش هم بیست جلد شد. آقا خیلی از این کار خوشحال بودند...؛ تفسیر در بیست جلد به انگلیسی منتشر شد و نسخه روسی هم چون حروف و صفحه اش را ریزتر گرفتند، هجده جلد شد...» (نشریه حریم امام شماره ۱۱۴) 📌پ.ن: آیت الله فقیه ایمانی امروز در اثر بیماری کرونا به ملکوت اعلی پیوستند. انشالله که خدمات علمی و فرهنگی ایشان ذخیره آخرتشان باشد. @almorsalaat
🌀| ای کاش عارف دلسوخته‌ای می آمد و ادعیه ائمه را شرح می کرد. ▫️ای کاش کسی می‌آمد و این ادعیه ائمه- علیهم السلام- را ترجمه می‌کرد، این را شرح می‌کرد، این ادعیه خیلی محتاج به شرح است. ▫️و ما اگر این ادعیه را بتوانیم یک اشخاص عارفی، عارف صحیح، دلسوخته پیدا بشود که اینها را برای مردم تشریح بکند، همه چیز در اینها هست، در عین حالی که دعاست. ▫️شما ادعیه حضرت سجاد را می‌بینید، دعاست‌ اما چه می‌کند در این دعاها! هم معنویات هست، هم قضیه حکومت هست، همه چیز هست، هم از بین بردن حکومت ظلم است. 📚امام خمینی، صحیفه امام ج۲۱ص۱ @almorsalaat
fahme-barkhi-masaele-ghoran-mobtani-bar-fahme-rabete-khoda-v-khalgh-ast.mp3
2.87M
♦️| فهم برخی از مسائل قرآن مبتنی بر فهم رابطه بین خداوند متعال و خلق است. 🎙امام خمینی (ره) 🔰تفسیر سوره حمد جلسه سوم @almorsalaat
🌀امام سجّاد به تعليم و تغيير اخلاق در جامعه اسلامى كمر بست. چون بخش مهمّى از مشكلات اساسى دنياى اسلام كه به فاجعه كربلا انجاميد، ناشى از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. 🔆امام سجّاد به تعليم و تغيير اخلاق در جامعه اسلامى كمر بست. چرا؟ چون طبق تحليل آن امام بزرگوار، بخش مهمّى از مشكلات اساسى دنياى اسلام كه به فاجعه كربلا انجاميد، ناشى از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. 🔆اگر مردم از برخوردار بودند، يزيد و ابن زياد و عمر سعد و ديگران نمى توانستند آن فاجعه را بيافرينند. اگر مردم آنطور پست نشده بودند، آنطور به خاك نچسبيده بودند، آنطور از آرمانها دور نشده بودند و رذايل بر آنها حاكم نمى بود، ممكن نبود حكومتها و لو فاسد باشند؛ و لو بى دين و جائر باشند بتوانند مردم را به ايجاد چنان فاجعه عظيمى؛ يعنى كشتن پسر پيغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام الله عليها وادار كنند. 🔆مگر اين شوخى است؟! يك ملت، وقتى منشأ همه مفاسد خواهد شد كه اخلاق او خراب شود. اين را امام سجّاد عليه الصّلاة و السّلام، در چهره جامعه اسلامى تفحّص كرد، و كمر بست به اينكه اين چهره را از اين زشتى پاك كند و اخلاق را نيكو گرداند. لذا، دعاى «» دعاست؛ اما درس است. «» دعاست؛ اما درس است. 🔆من به شما جوانان توصيه مى كنم كه برويد «» را بخوانيد و در آن كنيد. خواندنِ بى توجّه و بى تدبّر كافى نيست. با تدبّر خواهيد ديد كه هريك از دعاهاى اين «صحيفه سجاديه» و همين دعاى «مكارم الاخلاق»، يك كتاب درس زندگى و درس اخلاق است. 🎙رهبر معظم انقلاب @almorsalaat
🔸حکومت، هدف قیام حضرت سیدالشهداء (ع) 🔹سیدالشهدا ـ سلام الله علیه ـ تمام حیثیت خودش، جان خودش را و‌‎ ‌‏بچه هایش را، همه چیز را [فدا کرد] در صورتی که می دانست قضیه اینطور می شود،‌‎ ‌‏کسی که فرمایشات ایشان را از وقتی که از مدینه بیرون آمدند و به مکه‌‎ ‌‏آمدند و از مکه آمدند بیرون حرفهای ایشان را می شنود همه را، می بیند‌‎ ‌‏که ایشان متوجه بوده است که چه دارد می کند، این جور نبود که آمده‌‎ ‌‏است ببیند که، بلکه آمده بود حکومت هم می خواست بگیرد. 🔸 اصلاً برای‌‎ ‌‏این معنا آمده بود، و این یک فخری است. 🔹و آنهایی که خیال می کنند که‌‎ ‌‏حضرت سیدالشهدا برای حکومت نیامده، خیر؛ اینها برای حکومت‌‎ ‌‏آمدند، برای اینکه باید حکومت دستِ مثل سیدالشهدا باشد، مثل کسانی‌‎ ‌‏که شیعۀ سیدالشهدا هستند باشد. 📚‌‏امام خمینی، صحیفه امام، ۶۶/۱۲/۳۰ @almorsalaat
zehne-super-markati.mp3
877.9K
🔰| آسیب های ذهن سوپرمارکتی و جمع مکسر بین اطلاعات ذهنی 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده جلسه اول از مجموعه جلسات اصول فقه فرهنگ 1400/04/06 @almorsalaat
♨️کوتاهترین راه رسیدن به باطن دین، عمل مناسب به ظواهر شرع است. 🌐و الذي يقضي به في ذلك الكتاب و السنة- و هما يهديان إلى حكم العقل- هو أن القول بأن تحت ظواهر الشريعة حقائق هي باطنها حق، و القول بأن للإنسان طريقا إلى نيلها حق، و لكن الطريق إنما هو استعمال الظواهر الدينية على ما ينبغي من الاستعمال لا غير، و حاشا أن يكون هناك باطن لا يهدي إليه ظاهر، و الظاهر عنوان الباطن و طريقه، و حاشا أن يكون هناك شي‏ء آخر أقرب مما دل عليه شارع الدين غفل عنه أو تساهل في أمره أو أضرب عنه لوجه من الوجوه بالمرة و هو القائل عز من قائل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ»: (النحل: 89). 📚علامه طباطبایی، المیزان ج5 ص283 @almorsalaat 🔊ترجمه و توضیح مختصر عبارت را در صوت زیر بشنوید👇👇👇
🌐بهترين تبليغ برای شیعه، پخش صحيفه سجاديه در ميان مسلمين دنياست. ✅مکرر اين را پيشنهاد کرده‌ام که يکي از کارهاي بسيار خوب ـ اگر اهل خيري پيدا بشوند ـ اين است که صحيفه سجاديه را به چاپ خوبي چاپ کنند و در ابتدايش يک صفحه اضافه کنند و در آن يک متن اهدا بنويسند و فقط جاي مشخصات را خالي بگذارند، به اين صورت که مثلا «اين کتاب از طرف برادر شما... اهل... به شما... اهل کشور... که در سال... به مکه آمده‌ايد، اهدا مي‌شود.» آنوقت هر ايراني که به مکه مي‌رود، با خودش ده بيست تا از اين کتابها ببرد و به مردمي که از اطراف آمده‌اند هديه کند. اين کتاب، دعاي محض است و يک کلمه از آن کلماتي که موجب بهانه سعوديها بشود در آن وجود ندارد. ]اولِ کتاب [هم بنويسند که اينها دعاهايي است متعلق به علي بن الحسين بن علي بن ابي‌طالب، فرزند رسول الله که در سال 38 هجري قمري متولد شد و در سال 95 هجري قمري از دنيا رفت و امام چهارم شيعيان است. به نظر من اين بهترين شيوه تبليغ است؛ تبليغِ بي‌سرو صدايي است که در آن نه فحش است و نه مباحثه‌اي که طرف بخواهد عکس‌العمل نشان بدهد. خلاصه براي شيعه يکي از بهترين تبليغها پخش صحيفه سجاديه در ميان مسلمين دنياست که اصلا از چنين کتابي خبر ندارند. چهل پنجاه سال پيش که طنطاوي (صاحب تفسير معروف) زنده بود نسخه‌اي از همين صحيفه سجاديه برايش فرستاده بودند، تعجب کرده بود و بعد در نامه‌اي به يکي از آقايان نوشته بود: سزاوار است که اين کتاب را «زبور آل محمد» بناميم. 📚استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن ج۱۲ص۱۶۶ @almorsalaat
🌀گروه هم اندیشی طلبگی المرسلات دوباره فعال شد. ♦️شما نیز میتوانید در این گروه عضو شوید و در مباحث طلبگی شرکت کنید. ⬇️لینک عضویت گروه https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
📚| مکن ای صبح طلوع 🔹امشبی را شه دین در حرمش مهمان است؛ مکن ای صبح طلوع 🔹عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است؛ مکن ای صبح طلوع ▪️کمتر کسی می‌داند که شور و حرارت این دو دمه از قلم و نفس کدام شاعر بر دل‌ها نشسته است. ✅ حضرت آیت‌الله بهجت وقتی در مجلس روضه شنید که مداح این شعر را می‌خواند و به‌جای «عصر فردا» می‌گوید «صبح فردا»، این نکته را به او تذکر داد که: «عصر فردا صحیح است». و در پاسخ به چشم‌های پرسشگر مداح، فرمود : «شاعر این ابیات مرحوم پدرم است». ✅ کربلایی محمود بهجت فومنی مردی بود متدین، خوش‌نام و خوش‌ذوق که طبع روانی در سرودن اشعار و مراثی اهل‌بیت(ع) داشت. کربلایی محمود اشعار و مراثی خود را با خطی خوش می‌نوشت و به مداحانی که از شهرهای اطراف می‌آمدند، می‌داد. ✅ کتاب «مکن ای صبح طلوع» مجموعه اشعار و مراثی کربلایی محمود بهجت درباره اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است که به کوشش مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت به چاپ رسیده است. 📚جهت تهیه این کتاب به سایت ، فروشگاه اینترنتی مرکز نشر آثار، مراجعه نمایید : www.bahjatava.com 🔹 کانال رسمی مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت @bahjat_ir @almorsalaat
noe-movajehe-ma-ba-oloome-ensani-gharbi-dar-tolide-oloome-ensani-eslami-v-taasire-an-dar-estenbaat.mp3
6.56M
🔵| نوع مواجهه ما با علوم انسانی غربی (از جهت میزان و محدوده شناخت آن علوم) در تولید علوم انسانی اسلامی چگونه باید باشد؟ این شناخت چه تاثیری در استنباط دارد؟ 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت جوانب مختلفی از این سوال و برخی پاسخ های مطرح شده را بیان می کنند. 📌گزیده جلسه اول از مجموعه جلسات اصول فقه فرهنگ 1400/04/06 @almorsalaat
💢آیات و روایات، سرمایه اصلی عرفان اسلامی ❓❓مسأله‌‌‌‌‌اي که اينجا لازم است مطرح شود اين است که آيا عرفان اسلامي از قبيل فقه و اصول و تفسير و حديث است؛ يعني از علومي است که مسلمين مايه‌‌‌‌‌ها و ماده‌‌‌‌‌هاي اصلي را از اسلام گرفته‌‌‌‌‌اند و براي آنها قواعد و ضوابط و اصول کشف کرده‌‌‌‌‌اند، و يا از قبيل طب و رياضيات است که از خارج جهان اسلام به جهان اسلام راه يافته است و در دامن تمدن و فرهنگ اسلامي وسيله مسلمين رشد و تکامل يافته است، و يا شق سومي در کار است؟ ✅...آنچه مسلّم است اين است که عرفان اسلامي سرمايه اصلي خود را از اسلام گرفته است و بس. ✅ما در اينجا اجمالًا در حدي که روشن شود که تعليمات اصلي اسلام مي‌‌‌‌‌توانسته است الهام بخش يک سلسله معارف عميق در مورد عرفان نظري و عملي بوده باشد، مطالبي مي‌‌‌‌‌آوريم. 🔅قرآن کريم در باب توحيد هرگز خدا و خلقت را به سازنده خانه و خانه قياس نمي‌‌‌‌‌کند. قرآن خدا را خالق و آفريننده جهان معرفي مي‌‌‌‌‌کند و در همان حال مي‌‌‌‌‌گويد ذات مقدس او در همه جا و با همه چيز هست: «فَاينَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ» به هر طرف رو کنيد چهره خدا آنجاست، «وَنَحْنُ اقْرَبُ الَيهِ مِنْ حَبْلِ الوريد» [و ما از رگ گردن به او (انسان) نزديکتريم،]«هُوَ الاْوَّلُ وَالاْخِرُ وَالظّاهِرُ وَ الْباطِنُ» اول همه اشياء اوست و آخر همه اوست (از او آغاز يافته‌‌‌‌‌اند و به او پايان مي‌‌‌‌‌يابند)، ظاهر و هويدا اوست و در همان حال باطن و ناپيدا هم اوست، و آياتي ديگر از اين قبيل. 🔅بديهي است که اين گونه آيات، افکار و انديشه‌‌‌‌‌ها را به سوي توحيدي برتر و عاليتر از توحيد عوام مي‌‌‌‌‌خوانده است. در حديث کافي آمده است که خداوند مي‌‌‌‌‌دانست که در آخرالزمان مردماني متعمّق در توحيد ظهور مي‌‌‌‌‌کنند، لهذا آيات اول سوره حديد و سوره «قل هواللَّه احد» را نازل فرمود. 🔅در مورد سير و سلوک و طي مراحل قرب حق تا آخرين منازل، کافي است که‌‌‌‌‌ برخي آيات مربوط به «لقاء اللَّه» و آيات مربوط به «رضوان اللَّه» و آيات مربوط به وحي و الهام و مکالمه ملائکه با غيرپيغمبران- مثلًا حضرت مريم- و مخصوصاً آيات معراج رسول اکرم صلي الله عليه و آله را مورد نظر قرار دهيم. 🔅در قرآن سخن از نفس امّاره، نفس لوّامه، نفس مطمئنه آمده است، سخن از علم افاضي و لدنّي و هدايتهاي محصول مجاهده آمده است: «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهْدِينَّهُمْ سُبُلَنا». در قرآن از تزکيه نفس به عنوان يگانه موجب فلاح و رستگاري ياد شده است: «قَدْ افْلَحَ مَنْ زَکيها وَ قَدْخابَ مَنْ دَسّيها». 🔅در قرآن مکرر از حب الهي مافوق همه محبتها و علقه‌‌‌‌‌هاي انساني ياد شده است. 🔅قرآن از تسبيح و تحميد تمام ذرات جهان سخن گفته است و به تعبيري از آن ياد کرده که مفهومش اين است که اگر شما انسانها «تفقّه» خود را کامل کنيد، آن تسبيحها و تحميدها را درک مي‌‌‌‌‌کنيد. بعلاوه، قرآن در مورد سرشت انسان مسأله نفخه الهي را طرح کرده است. 🔅اينها و غير اينها کافي بوده که الهام بخش معنويتي عظيم و گسترده در مورد خدا و جهان و انسان و بالأخص در مورد روابط انسان و خدا بشود. 🔅بعلاوه، روايات و خطب و ادعيه و احتجاجات اسلامي و تراجم احوال اکابر تربيت شدگان اسلام نشان مي‌‌‌‌‌دهد که آنچه در صدر اسلام بوده است صرفاً زهد خشک و عبادت به اميد اجر و پاداش نبوده است. 🔅در روايات و خطب و ادعيه و احتجاجات، معاني بسيار بلندي مطرح است. تراجم احوال شخصيتهاي صدر اول اسلام از يک سلسله هيجانات و واردات روحي و روشن بيني‌‌‌‌‌هاي قلبي و سوزها و گدازها و عشقهاي معنوي حکايت مي‌‌‌‌‌کند. 🔅زندگي و حالات و کلمات و مناجاتهاي رسول اکرم صلي الله عليه و آله سرشار از شور و هيجان معنوي و الهي و مملو از اشارات عرفاني است. دعاهاي رسول اکرم صلي الله عليه و آله فراوان مورد استشهاد و استناد عرفا قرار گرفته است. 🔅اميرالمؤمنين علي عليه السلام که اکثريت قريب به اتفاق اهل عرفان و تصوف سلسله‌‌‌‌‌هاي خود را به ايشان مي‌‌‌‌‌رسانند، کلماتش الهام بخش معنويت و معرفت است. 🔅دعاهاي اسلامي، مخصوصاً دعاهاي شيعي گنجينه‌‌‌‌‌اي از معارف است از قبيل دعاي کميل، دعاي ابوحمزه، مناجات شعبانيه، دعاهاي صحيفه سجاديه. عاليترين انديشه‌‌‌‌‌هاي معنوي در اين دعاهاست. 📚 استاد شهید مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران 547 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ فلسفه اسلامی 🔰استاد علی فرحانی 🔸بدایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1007 🔸نهایه الحکمه/ علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/1182 🔸مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/4000 🔸الشواهد الربوبیه/ ملاصدرا eitaa.com/almorsalaat/1346 🔸اشارات/ بوعلی سینا eitaa.com/almorsalaat/1347 @almorsalaat
♨️روش منحصر به فرد قرآن در تربیت و تهذیب نفس ▫️... و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد في شي‌ء مما نقل إلينا من الكتب السماوية، و تعاليم الأنبياء الماضين سلام الله عليهم أجمعين، و لا في المعارف المأثورة من الحكماء الإلهيين، ▫️و هو تربية الإنسان وصفا و علما باستعمال علوم و معارف لا يبقى معها موضوع الرذائل، و بعبارة أخرى إزالة الأوصاف الرذيلة لا .   ▫️و ذلك كما أن كل فعل يراد به غير الله سبحانه فالغاية المطلوبة منه إما عزة في المطلوب يطمع فيها، أو قوة يخاف منها و يحذر عنها، لكن الله سبحانه يقول: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً»: يونس- 65، و يقول: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً»: البقرة- 165، و التحقق بهذا العلم الحق لا يبقى موضوعا لرياء، و لا سمعة، و لا خوف من غير الله و لا رجاء لغيره، و لا ركون إلى غيره، فهاتان القضيتان إذا صارتا معلومتين للإنسان كل ذميمة وصفا أو فعلا عن الإنسان و تحليان نفسه بحلية ما يقابلها من الصفات الكريمة الإلهية من التقوى بالله، و التعزز بالله و غيرهما من مناعة و كبرياء و استغناء و هيبة إلهية ربانية.  ▫️و أيضا قد تكرر في كلامه تعالى: أن الملك لله، و أن له ملك السماوات و الأرض و أن له ما في السماوات و الأرض و قد مر بيانه مرارا، و حقيقة هذا الملك كما هو ظاهر لا تبقى لشي‌ء من الموجودات استقلالا دونه، و استغناء عنه بوجه من الوجوه فلا شي‌ء إلا و هو سبحانه المالك لذاته و لكل ما لذاته، و إيمان الإنسان بهذا الملك و تحققه به يوجب سقوط جميع الأشياء ذاتا و وصفا و فعلا عنده عن درجة الاستقلال، فهذا الإنسان لا يمكنه أن يريد غير وجهه تعالى، و لا أن يخضع لشي‌ء، أو يخاف أو يرجو شيئا، أو يلتذ أو يبتهج بشي‌ء، أو يركن إلى شي‌ء أو يتوكل على شي‌ء أو يسلم لشي‌ء أو يفوض إلى شي‌ء، غير وجهه تعالى، ▫️و بالجملة لا يريد و لا يطلب شيئا إلا وجهه الحق الباقي بعد فناء كل شي‌ء، و لا يعرض إعراضا و لا يهرب إلا عن الباطل الذي هو غيره الذي لا يرى لوجوده وقعا و لا يعبأ به قبال الحق الذي هو وجود باريه جل شأنه.  ▫️و كذلك قوله تعالى: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌»: طه- 8، و قوله: «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ خالِقُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ»: الأنعام- 102، و قوله: «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَهُ»،: السجدة- 7 و قوله: «وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ»: طه- 111 و قوله: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»: البقرة- 116، و قوله: «وَ قَضى‌ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ»: الإسراء- 23، و قوله: «أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ شَهِيدٌ»: فصلت- 53، و قوله:  «أَلا إِنَّهُ بِكُلِ‌ شَيْ‌ءٍ مُحِيطٌ»: فصلت- 544، و قوله: «وَ أَنَّ إِلى‌ رَبِّكَ الْمُنْتَهى‌»: النجم- 42.  ▫️و من هذا الباب الآيات التي نحن فيها و هي قوله تعالى: «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» إلى آخرها فإن هذه الآيات و أمثالها مشتملة على معارف خاصة إلهية ذات نتائج خاصة حقيقية لا تشابه تربيتها نوع التربية التي يقصدها حكيم أخلاقي في فنه، و لا نوع التربية التي سنها الأنبياء في شرائعهم ... ▫️هذا المسلك مبني على التوحيد الخالص الكامل الذي يختص به الإسلام على مشرعه و آله أفضل الصلاة. ▫️... و يدعو إلى الحق الذي هو الله، و يبني تربيته على أن الله سبحانه واحد لا شريك له، و ينتج العبودية المحضة. ▫️و قد أهدى هذا المسلك إلى الاجتماع الإنساني جما غفيرا من العباد الصالحين، و العلماء الربانيين، و الأولياء المقربين رجالا و نساء، و كفى بذلك شرفا للدين.    ▫️على أن هذا المسلك ربما يفترق عن المسلكين الآخرين بحسب النتائج، فإن بناءه على العبودي، و إيثار جانب الرب على جانب العبد و من المعلوم أن و الوله و التيم ربما يدل الإنسان المحب على أمور لا يستصوبه العقل الاجتماعي الذي هو ملاك‌ الأخلاق الاجتماعية، أو الفهم العام العادي الذي هو أساس التكاليف العامة الدينية، فللعقل أحكام، و . 📚علامه طباطبایی، الميزان في تفسير القرآن، ج‌1، ص: 359  @almorsalaat 🔊توضیح مختصر عبارات فوق را در پست زیر بشنوید👇👇👇
المرسلات
♨️روش منحصر به فرد قرآن در تربیت و تهذیب نفس ▫️... و هاهنا مسلك ثالث مخصوص بالقرآن الكريم لا يوجد ف
توضیح مسلک ثالث.mp3
6.05M
♨️روش منحصر به فرد قرآن در تربیت و تهذیب نفس 🔹ترجمه و توضیح مختصر عبارتی از علامه طباطبایی که در پست قبل ذکر شده است. 🎙سیدمحمد هاشمی @almorsalaat
🌀ماجرای آشنایی مرحوم ملامحمدتقی مجلسی (مجلسی اول) با در خواب توسط حضرت حجت (عج) و ترویج آن در اصفهان توسط ایشان 🔸من در اوايل بلوغ طالب بودم مرضات خداوندى را و ساعى بودم در طلب رضاى او و مرا از ذكر جنابش قرارى نبود تا آن كه ديدم در ميان بيدارى و خواب كه صاحب الزمان صلوات اللّٰه عليه ايستاده در مسجد جامع قديم كه در اصفهان است قريب بدر طنابى است كه الآن مدرس من است. 🔸پس سلام كردم بر آن جناب و قصد كردم كه پاى مباركش را ببوسم پس نگذاشت مرا و گرفت مرا پس بوسيدم دست مباركش را و پرسيدم از آن جناب مسائلى كه مشكل شده بود بر من كه يكى از آنها اين بود كه من وسوسه داشتم در نماز خود و مى‌گفتم كه آنها نيست به نحوى كه از من خواسته‌اند و من مشغول بودم به قضا و ميسر نبود براى من نماز شب و سؤال كردم از شيخ خود شيخ بهائى عليه الرحمة از حكم آن پس گفت به جاى آر يك نماز ظهر و عصر و مغرب بقصد نماز شب و من چنين مى‌كردم. پس سؤال كردم از حجت عليه السّلام كه من نماز شب بكنم فرمود نماز شب بكن و به جاى نيار مانند آن نماز مصنوعى كه مى‌كردى و غير اينها از مسائلى كه در خاطرم نماند 🔸آن‌گاه گفتم اى مولاى من ميسر نمى‌شود براى من كه برسم به خدمت تو در هر وقتى پس عطا كن بمن كتابى كه هميشه عمل كنم بر آن پس فرمود كه من عطا كردم به جهت تو كتابى به مولى محمد تاج و من در خواب او را مى‌شناختم پس فرمود برو و بگير آن كتاب را از او 🔸پس بيرون رفتم از در مسجدى كه مقابل روى آن جناب بود به سمت دار بطيخ كه محله‌ايست در اصفهان پس چون رسيدم به آن شخص و مرا ديد گفت ترا صاحب الامر فرستاده نزد من گفتم آرى پس بيرون آورد از بغل خود كتاب كهنۀ چون باز كردم آن را و ظاهر شد براى من كه آن كتاب دعا است پس بوسيدم آن را و بر چشم خود گذاشتم و برگشتم از نزد او و متوجه شدم بسوى صاحب الأمر عليه السّلام كه بيدار شدم و آن كتاب با من نبود پس شروع كردم در تضرع و گريه و ناله به جهت فوت آن كتاب تا طلوع فجر 🔸پس چون فارغ شدم از نماز و تعقيب و در دلم چنين افتاده بود كه مولانا محمد همان شيخ بهائى است و ناميدن حضرت او را به تاج به جهت اشتهار اوست در ميان علماء پس چون رفتم به مدرس او كه در جوار مسجد جامع بود ديدم او را كه مشغول است به مقابله صحيفه كامله و خواننده سيد صالح أمير ذو الفقار گلپايگانى پس ساعتى نشستم تا فارغ شد از آن كار و ظاهر آن بود كه كلام ايشان در سند صحيفه بود لكن به جهت غمى كه بر من مستولى بود نفهميدم سخن او و سخن ايشان را و من گريه مى‌كردم پس رفتم نزد شيخ و خواب خود را به او گفتم و گريه مى‌كردم به جهت فوات كتاب پس شيخ گفت بشارت باد ترا به علوم الهيه و معارف يقينه و تمام آن چه هميشه مى‌خواستى 🔸پس قلبم ساكن نشد و بيرون رفتم با گريه و تفكر تا آن كه در دلم افتاد كه بروم به آن سمتى كه در خواب به آن جا رفتم پس چون رسيدم به محله دار بطيخ پس ديدم مرد صالحى را كه اسمش آقا حسن بود و ملقب به تاج پس چون رسيدم به او و سلام كردم بر او گفت يا فلان كتب وقفيه نزد من است كه هر طلبه كه از آن مى‌كرد عمل نمى‌كند به شروط وقف و تو عمل مى‌كنى به آن بيا و نظر كن باين كتب و هر چه را كه محتاجى به آن بگير پس با او رفتم در كتابخانه او پس اول كتابى كه بمن داد كتابى بود كه در خواب ديده بودم پس شروع كردم در گريه و ناله و گفتم مرا كفايت مى‌كند و در خاطر ندارم كه خواب را براى او گفتم يا نه 🔸و آمدم در نزد شيخ و شروع كردم در مقابله با نسخه او كه جد پدر او نوشته بود از نسخه شهيد ره و شهيد ره نسخه خود را نوشته بود از نسخه عميد الرؤساء و ابن سكون و مقابله كرده بود با نسخه ابن ادريس بدون واسطه يا به يك واسطه و نسخه كه حضرت صاحب الأمر عليه السّلام بمن عطا فرمود از خط شهيد ره نوشته شده بود و نهايت موافقت داشت با آن نسخه حتى در نسخها كه در حاشيه آن نوشته شده بود 🔸و بعد از آن كه فارغ شدم از مقابله شروع كردند مردم در مقابله نزد من و به بركت عطاى حجت عليه السّلام گرديد صحيفه كامله در بلاد مانند آفتاب طالع در هر خانه و سيما در اصفهان زيرا كه براى اكثر مردم صحيفه‌هاى متعدده است و اكثر ايشان صلحاء و اهل دعا شدند و بسيارى از ايشان مستجاب الدعوة و اين آثار معجزه‌ايست از حضرت صاحب عليه السّلام و آن چه خداوند عطا فرمود بمن از بركت صحيفه احصاى آن را نمى‌توانم بكنم. 📚ترجمه روضه المتقین ج14 ص422-419 . ترجمه از محدث نوری در کتاب نجم الثاقب حکایت64 @almorsalaat
♨️: نعمت معرفت حمدالهی 🔹وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَوْ حَبَسَ عَنْ عِبَادِهِ مَعْرِفَةَ حَمْدِهِ عَلَی مَا أَبْلَاهُمْ مِنْ مِنَنِهِ الْمُتَتَابِعَةِ، وَ أَسْبَغَ عَلَیهِمْ مِنْ نِعَمِهِ الْمُتَظَاهِرَةِ، لَتَصَرَّفُوا فِی مِنَنِهِ فَلَمْ یحْمَدُوهُ، وَ تَوَسَّعُوا فِی رِزْقِهِ فَلَمْ یشْکرُوهُ. 🔹وَ لَوْ کانُوا کذَلِک لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِیةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِیمِیةِ فَکانُوا کمَا وَصَفَ فِی مُحْکمِ کتَابِهِ: «إِنْ هُمْ إِلَّا کالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلًا». 🔸و همۀ ستایش‌ها مخصوص خداست که اگر بندگانش را از شناختِ سپاس‌گزاری‌اش بر آنچه که از عطایای پیاپی‌اش که محض امتحان کردنشان به آنان عنایت فرمود و نعمت‌های پیوسته‌ای که بر آنان کامل کرد، به چاه محرومیّت می‌انداخت؛ در عطایا و نعمت‌هایش، دخل و تصرّف می‌کردند و او را سپاس نمی‌گزاردند؛ و روزیش را به فراوانی هزینه می‌کردند و به شکر عنایاتش برنمی‌خاستند. 🔸اگر چنین بودند [که شکرگزاری نمی¬کردند]، از حدود انسانیّت بیرون می‌رفتند و به مرز حیوانیّت می‌رسیدند. در نتیجه به این صورت بودند که در کتاب محکمش وصف کرده: «آنان جز مانند چهارپایان نیستند؛ بلکه آنان گمراه‌ترند!». 📚صحیفه سجادیه، دعای اول @almorsalaat