hojjiate-ejmae-manghool-v-shohrat-az-negahe-sheikh.mp3
15.51M
♨️#روش_شناسی_اجتهاد| میزان حجیت اجماع منقول و شهرت در استنباطات فقهی شیخ انصاری بر اساس کتاب مکاسب
🎙استاد علی فرحانی
📌گفتاری از استاد در باب روش اجتهادی شیخ انصاری، نگاه ایشان به حجیت حجج و میزان حجیت اجماع منقول و شهرت. گزیده تدریس کتاب مکاسب، شروط متعاقدین، شرط عدم صباوت، 400/06/27
#اصول_فقه #فقه #تراکم_ظنون
@almorsalaat
المرسلات
♨️#روش_شناسی_اجتهاد| میزان حجیت اجماع منقول و شهرت در استنباطات فقهی شیخ انصاری بر اساس کتاب مکاسب
توضیحات استاد در این صوت بسیار عالیست. در این توضیحات، بخش معظم و زیربنایی از چارچوب روش استنباطی شیخ تبیین می شود و با این نگاه، استفاده از کتاب مکاسب بیشتر خواهد شد و مشکلات بسیاری از عبارات شیخ اعظم و پراکندگی های ظاهری مطالب حل می شود.
#روایت: أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي
🔹وَ رُوِيَ أَنَّ مُوسَى ع قَالَ يَا رَبِّ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا أَنَا عَمِلْتُهُ نِلْتُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا ابْنَ عِمْرَانَ إِنَّ رِضَايَ فِي كُرْهِكَ وَ لَنْ تُطِيقَ ذَلِكَ قَالَ فَخَرَّ مُوسَى ع سَاجِداً بَاكِياً فَقَالَ يَا رَبِّ خَصَصْتَنِي بِالْكَلَامِ وَ لَمْ تُكَلِّمْ بَشَراً قَبْلِي وَ لَمْ تَدُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ أَنَالُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي.
الدعوات، قطب الدین راوندی ص164
@almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی)
✅بخش چهارم: آشنایی با علم #فلسفه و روش تحصیل آن
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅
🌀1- شروع تحصیل هر علم از مطلب ما و اهمیت مباحث تصوری در فلسفه
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/004-%20shoroe%20tahsile%20har%20slm%20az%20matlabo%20ma%20v%20ahamyate%20tasavorat%20dar%20falsafe%20@almorsalat.mp3
🌀2- آشنایی با کتاب بدایه الحکمه
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/005-ashnaee-ba-ketabe-bedaye.mp3
🌀3- جایگاه فلسفه در اجتهاد
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/014-jayegahe-falsafeh-darejtehad@almorsalat.mp3
🌀4- چرا فلسفه بخوانیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/015-cherafalsafebekhanim@almorsalat.mp3
🌀5- چگونه فلسفه بخوانیم؟
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/042-chegoone-falsafe-bekhanim@almorsalat.mp3
🌀6- بررسی موانع آموزش فلسفه در حوزه علمیه
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/barrasi-mavanee-amoozeshe-falsafe-dar-howze.mp3
🌀7- اگر فلسفه را به شیوه ای غلط بخوانیم، راه معنویت بر انسان بسته می شود
ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/agar-falsafe-ra-be-shive-ghalat-bekhanim-rahe-manaviat-baste-mishavad.mp3
#المرسلات #فلسفه
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
المرسلات
#تقریر|خلاصه ادله مشهور و شیخ انصاری (ره) در موضوع و حکم معاطات بر اساس کتاب مکاسب ▫️شیخ انصاری (ره
#تقریر| خلاصه ادله شیخ انصاری در لزوم معاطات
▫️ایشان پس از اینکه مسئله صحت معاطات را به پایان می رسانند و قائل می شوند که معاطات افاده ملکیت می کند، وارد در بررسی لزوم معاطات می شوند.
▫️ایشان پس از بیان اقوال در مسئله می فرمایند که آنچه که با قواعد اوفق است، این است که معاطات افاده لزوم می کند. ایشان ادله زیر را به ترتیب بر لزوم معاطات بیان می کنند:
1- اصالت لزوم: به معنای استصحاب بقای ملکیت پس از رجوع مالک اول. به این معنا که پس از اینکه معاطات انجام شد، یقین داریم که ملکیت حاصل شده است. پس از رجوع مالک اول شک می کنیم که آیا ملکیت هنوز باقیت یا خیر؟ استصحاب می کنیم و حکم می کنیم که ملکیت باقیست. قابل توجه است که این استدلال مبتنی بر این است که لزوم و جواز، صفت ملک نیستند و ملک تقسیم به جائز و لازم نمی شود و الا اشکالاتی متوجه استدلال می شود.
2- روایت «الناس مسلطون علی اموالهم»
3-روایت «لا یحلّ مال امرئ الا عن طیب نفسه»
4- آیه «... ان تکون تجاره عن تراض»
5- آیه «لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل»
6- روایاتی که دلالت بر لزوم خصوص بیع می کنند همانند «البیعان بالخیار ما لم یفترقا» بنا بر اینکه معاطات عرفاً بیع است.
7- آیه «أوفوا بالعقود» بنا بر اینکه مراد از عقد، مطلق عهد است و اختصاصی به وجود لفظ ندارد.
▫️ایشان پس اینکه ادله را بیان می کنند و نتیجه می گیرند که معاطات بر اساس این ادله افاده ملک لازم می کند، به وجود اجماع در مسئله می پردازند. می فرمایند که ظاهرا اجماع وجود دارد که معاطات افاده لزوم نمی کند و برخی از فقها نیز صریحاً ادعای اجماع کرده اند. همچنین شهرت محققه ای بر عدم لزوم معاطات وجود دارد که تقویت کننده اجماع است.
▫️ایشان به دو دلیل این اجماع را قبول نمی کنند: اولاً اینکه بر اساس برخی عبارات چنین اجماعی اساساَ وجود ندارد ثانیا بر فرض وجود اجماع، کاشف از قول معصوم (ع) نیست. چرا که عمده فقها تا زمان محقق کرکی، قائل به عدم ملکیت بوده اند و در نتیجه اصلا مسئله لزوم برای آنها مطرح نبوده است و قول به عدم لزوم سالبه به انتفای موضوع است.
▫️اما ایشان در ادامه می فرمایند که هرچند که قطع به وجود اجماع وجود ندارد، اما ظن به وجود اجماع بر عدم لزوم، در صورتی که لفظ دالّ بر انشاء تملیک وجود نداشته باشد، وجود دارد. آنگاه ایشان قول به «لزوم معاطات مع وجود لفظٍ دالٍّ علی انشاء تملیک» را با ادله زیر تقویت می کنند:
1- اجماع ظنی بر این قول
2- وجود سیره بر عدم اکتفاء به صرف تعاطی در معاملات خطیره در ایجاد لزوم
3- ظهور برخی روایات
▫️ایشان در اینجا بحث را پایان می دهند و در واقع قائل می شوند که برای لزوم معاطات نیاز به وجود لفظ دال بر انشاء تملیک است.
▫️در ادامه وارد بررسی روایات «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» می شوند. این روایت در مورد معاطات مورد بحث قرار گرفته است.
▫️پس از بررسی این روایت و تفسیر آن، این روایات قابلیت پیدا می کند که نه تنها لزوم معاطات، بلکه صحت آن را مورد خدشه قرار دهد. چون این روایت بیان می دارد که اگر در جایی، ایجاب وجود نداشته باشد، اصلا معامله ای محقق نمی شود. این مطلب تا آنجاست که برخی بر اساس این روایت قائل شده اند که معاطات حتی افاده اباحه نیز نمی کند.
▫️ایشان پس از بررسی این روایت، مبحث صحت و لزوم معاطات را بر اساس مختار خود در تفسیر روایت «انما یحلل» جمع بندی نمی کنند اما می توان چنین نتیجه گرفت که چون ادله محکمی بر صحت معاطات بیان شد، این روایت نمی تواند ملکیت معاطات را خراب کند. اما این توان را دارد که لزوم ان را تحت الشعاع قرار دهد. لذا می توان گفت که شیخ بر اساس این روایت و روایاتی مشابه، لزوم معاطات را نمی پذیرند.
▫️ در ضمن تنبیهات معاطات نیز قرائنی بر عدم لزوم معاطات در نظر شیخ وجود دارد.
▫️نکته قابل توجه این است که این نوع از جمع بندی ادله فقط با مسلک تراکم ظنون قابل توجیه است والا در نگاه قالبی به ادله، پس از بیان اصالت لزوم و ادله اجتهادی دال بر لزوم، جایی برای بررسی سایر ادله وجود ندارد و باید حکم به لزوم شود.
✍️محسن ابراهیمی
#فقه #مکاسب #معاطات
@almorsalaat
🔊🔊در تفصیل این مطلب و تطبیق آن بر عبارات مکاسب، می توانید صوت زیر را بشنوید👇👇
076-jambandi-didgahe-sheikh-dar-sahat-v-lozoome-moaatat@almorsalat.mp3
8.68M
#شرح_مکاسب| جمع بندی دیدگاه شیخ در صحت و لزوم معاطات
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این صوت، بر اساس متن کتاب مکاسب، دیدگاه شیخ در مورد صحت معاطات و لزوم آن را جمع بندی می کنند. با دقت در مطالب این صوت نیز، جوانبی از روش استنباطی شیخ روشن می شود.
#فقه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ #مجموعه_جلسات ادبیات کاربردی
🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384
💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد:
1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند.
2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد.
👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید.
3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید.
4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود.
👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید.
✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
⬇️ لینک دانلود صوت👇👇
ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/
#ادبیات
@almorsalaat
المرسلات
دوستان زیادی در مورد روش جبران ادبیات و کاربردی کردن آن سوال میپرسند.
پیشنهاد میکنم که حتما این چند جلسه را استماع فرمایید.
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚#دفاع_مقدس| گریهی خجالت
🎙روایتگری آیت الله جوادی آملی
🌀زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت می روند، شب که دیگر کسی نمی رود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود. این عزیزان بالای کوههای کردستان در سنگر ها، می توانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند.
نعش شریف شان را به قم آوردند. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که می رویم، یک فاتحه می خوانیم، قرآن می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم. (تا آخر یعنی تا آخر)، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط گریه_خجالت !اینها بودند که حفظ کردند!!
#شهادت
@almorsalaat
#مناجات
أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ وَفَاتِي قَتْلا فِي سَبِيلِكَ تَحْتَ رَايَةِ نَبِيِّكَ مَعَ أَوْلِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَقْتُلَ بِي أَعْدَاءَكَ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِكَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُكْرِمَنِي بِهَوَانِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ وَ لا تُهِنِّي بِكَرَامَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
از ادعیه ماه مبارک
@almorsalaat