eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
528 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از المرسلات
🌐گام دوم انقلاب و وظایف ما 👈نگاهی متفاوت به بیانیه گام دوم انقلاب 🔰استاد علی فرحانی ⚡️این سخنرانی در تاریخ ۹۹/۳/۱۶ در جمع تعدادی از دانشجویان و طلاب در شهر مقدس قم ایراد شده است. 📌لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/motafarreghe/game-dovvom-v-vazayefe-ma-99.03.16.mp3 @almorsalaat
hojjiate-ejmae-manghool-v-shohrat-az-negahe-sheikh.mp3
15.51M
♨️| میزان حجیت اجماع منقول و شهرت در استنباطات فقهی شیخ انصاری بر اساس کتاب مکاسب 🎙استاد علی فرحانی 📌گفتاری از استاد در باب روش اجتهادی شیخ انصاری، نگاه ایشان به حجیت حجج و میزان حجیت اجماع منقول و شهرت. گزیده تدریس کتاب مکاسب، شروط متعاقدین، شرط عدم صباوت، 400/06/27 @almorsalaat
توضیحات استاد در این صوت بسیار عالیست. در این توضیحات، بخش معظم و زیربنایی از چارچوب روش استنباطی شیخ تبیین می شود و با این نگاه، استفاده از کتاب مکاسب بیشتر خواهد شد و مشکلات بسیاری از عبارات شیخ اعظم و پراکندگی های ظاهری مطالب حل می شود.
: أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي 🔹وَ رُوِيَ أَنَّ مُوسَى ع قَالَ يَا رَبِّ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا أَنَا عَمِلْتُهُ نِلْتُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا ابْنَ عِمْرَانَ إِنَّ رِضَايَ فِي كُرْهِكَ وَ لَنْ تُطِيقَ ذَلِكَ قَالَ فَخَرَّ مُوسَى ع سَاجِداً بَاكِياً فَقَالَ يَا رَبِّ خَصَصْتَنِي بِالْكَلَامِ وَ لَمْ تُكَلِّمْ بَشَراً قَبْلِي وَ لَمْ تَدُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ أَنَالُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي. الدعوات، قطب الدین راوندی ص164 @almorsalaat
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش چهارم: آشنایی با علم و روش تحصیل آن ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀1- شروع تحصیل هر علم از مطلب ما و اهمیت مباحث تصوری در فلسفه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/004-%20shoroe%20tahsile%20har%20slm%20az%20matlabo%20ma%20v%20ahamyate%20tasavorat%20dar%20falsafe%20@almorsalat.mp3 🌀2- آشنایی با کتاب بدایه الحکمه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/005-ashnaee-ba-ketabe-bedaye.mp3 🌀3- جایگاه فلسفه در اجتهاد ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/014-jayegahe-falsafeh-darejtehad@almorsalat.mp3 🌀4- چرا فلسفه بخوانیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/015-cherafalsafebekhanim@almorsalat.mp3 🌀5- چگونه فلسفه بخوانیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/042-chegoone-falsafe-bekhanim@almorsalat.mp3 🌀6- بررسی موانع آموزش فلسفه در حوزه علمیه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/barrasi-mavanee-amoozeshe-falsafe-dar-howze.mp3 🌀7- اگر فلسفه را به شیوه ای غلط بخوانیم، راه معنویت بر انسان بسته می شود ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/agar-falsafe-ra-be-shive-ghalat-bekhanim-rahe-manaviat-baste-mishavad.mp3 @almorsalaat
| خلاصه ادله شیخ انصاری در لزوم معاطات ▫️ایشان پس از اینکه مسئله صحت معاطات را به پایان می رسانند و قائل می شوند که معاطات افاده ملکیت می کند، وارد در بررسی لزوم معاطات می شوند. ▫️ایشان پس از بیان اقوال در مسئله می فرمایند که آنچه که با قواعد اوفق است، این است که معاطات افاده لزوم می کند. ایشان ادله زیر را به ترتیب بر لزوم معاطات بیان می کنند: 1- اصالت لزوم: به معنای استصحاب بقای ملکیت پس از رجوع مالک اول. به این معنا که پس از اینکه معاطات انجام شد، یقین داریم که ملکیت حاصل شده است. پس از رجوع مالک اول شک می کنیم که آیا ملکیت هنوز باقیت یا خیر؟ استصحاب می کنیم و حکم می کنیم که ملکیت باقیست. قابل توجه است که این استدلال مبتنی بر این است که لزوم و جواز، صفت ملک نیستند و ملک تقسیم به جائز و لازم نمی شود و الا اشکالاتی متوجه استدلال می شود. 2- روایت «الناس مسلطون علی اموالهم» 3-روایت «لا یحلّ مال امرئ الا عن طیب نفسه» 4- آیه «... ان تکون تجاره عن تراض» 5- آیه «لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل» 6- روایاتی که دلالت بر لزوم خصوص بیع می کنند همانند «البیعان بالخیار ما لم یفترقا» بنا بر اینکه معاطات عرفاً بیع است. 7- آیه «أوفوا بالعقود» بنا بر اینکه مراد از عقد، مطلق عهد است و اختصاصی به وجود لفظ ندارد. ▫️ایشان پس اینکه ادله را بیان می کنند و نتیجه می گیرند که معاطات بر اساس این ادله افاده ملک لازم می کند، به وجود اجماع در مسئله می پردازند. می فرمایند که ظاهرا اجماع وجود دارد که معاطات افاده لزوم نمی کند و برخی از فقها نیز صریحاً ادعای اجماع کرده اند. همچنین شهرت محققه ای بر عدم لزوم معاطات وجود دارد که تقویت کننده اجماع است. ▫️ایشان به دو دلیل این اجماع را قبول نمی کنند: اولاً اینکه بر اساس برخی عبارات چنین اجماعی اساساَ وجود ندارد ثانیا بر فرض وجود اجماع، کاشف از قول معصوم (ع) نیست. چرا که عمده فقها تا زمان محقق کرکی، قائل به عدم ملکیت بوده اند و در نتیجه اصلا مسئله لزوم برای آنها مطرح نبوده است و قول به عدم لزوم سالبه به انتفای موضوع است. ▫️اما ایشان در ادامه می فرمایند که هرچند که قطع به وجود اجماع وجود ندارد، اما ظن به وجود اجماع بر عدم لزوم، در صورتی که لفظ دالّ بر انشاء تملیک وجود نداشته باشد، وجود دارد. آنگاه ایشان قول به «لزوم معاطات مع وجود لفظٍ دالٍّ علی انشاء تملیک» را با ادله زیر تقویت می کنند: 1- اجماع ظنی بر این قول 2- وجود سیره بر عدم اکتفاء به صرف تعاطی در معاملات خطیره در ایجاد لزوم 3- ظهور برخی روایات ▫️ایشان در اینجا بحث را پایان می دهند و در واقع قائل می شوند که برای لزوم معاطات نیاز به وجود لفظ دال بر انشاء تملیک است. ▫️در ادامه وارد بررسی روایات «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» می شوند. این روایت در مورد معاطات مورد بحث قرار گرفته است. ▫️پس از بررسی این روایت و تفسیر آن، این روایات قابلیت پیدا می کند که نه تنها لزوم معاطات، بلکه صحت آن را مورد خدشه قرار دهد. چون این روایت بیان می دارد که اگر در جایی، ایجاب وجود نداشته باشد، اصلا معامله ای محقق نمی شود. این مطلب تا آنجاست که برخی بر اساس این روایت قائل شده اند که معاطات حتی افاده اباحه نیز نمی کند. ▫️ایشان پس از بررسی این روایت، مبحث صحت و لزوم معاطات را بر اساس مختار خود در تفسیر روایت «انما یحلل» جمع بندی نمی کنند اما می توان چنین نتیجه گرفت که چون ادله محکمی بر صحت معاطات بیان شد، این روایت نمی تواند ملکیت معاطات را خراب کند. اما این توان را دارد که لزوم ان را تحت الشعاع قرار دهد. لذا می توان گفت که شیخ بر اساس این روایت و روایاتی مشابه، لزوم معاطات را نمی پذیرند. ▫️ در ضمن تنبیهات معاطات نیز قرائنی بر عدم لزوم معاطات در نظر شیخ وجود دارد. ▫️نکته قابل توجه این است که این نوع از جمع بندی ادله فقط با مسلک تراکم ظنون قابل توجیه است والا در نگاه قالبی به ادله، پس از بیان اصالت لزوم و ادله اجتهادی دال بر لزوم، جایی برای بررسی سایر ادله وجود ندارد و باید حکم به لزوم شود. ✍️محسن ابراهیمی @almorsalaat 🔊🔊در تفصیل این مطلب و تطبیق آن بر عبارات مکاسب، می توانید صوت زیر را بشنوید👇👇
076-jambandi-didgahe-sheikh-dar-sahat-v-lozoome-moaatat@almorsalat.mp3
8.68M
| جمع بندی دیدگاه شیخ در صحت و لزوم معاطات 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت، بر اساس متن کتاب مکاسب، دیدگاه شیخ در مورد صحت معاطات و لزوم آن را جمع بندی می کنند. با دقت در مطالب این صوت نیز، جوانبی از روش استنباطی شیخ روشن می شود. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد: 1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند. 2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد. 👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید. 3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید. 4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود. 👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید. ✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⬇️ لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
هدایت شده از المرسلات
دوستان زیادی در مورد روش جبران ادبیات و کاربردی کردن آن سوال می‌پرسند. پیشنهاد میکنم که حتما این چند جلسه را استماع فرمایید. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚| گریه‌ی خجالت 🎙روایتگری آیت الله جوادی آملی 🌀زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت می روند، شب که دیگر کسی نمی رود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود. این عزیزان بالای کوههای کردستان در سنگر ها، می توانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند. نعش شریف شان را به قم آوردند‌. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که می رویم، یک فاتحه می خوانیم، قرآن می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم. (تا آخر یعنی تا آخر)، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط گریه_خجالت !اینها بودند که حفظ کردند!! @almorsalaat
أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ وَفَاتِي قَتْلا فِي سَبِيلِكَ تَحْتَ رَايَةِ نَبِيِّكَ مَعَ أَوْلِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَقْتُلَ بِي أَعْدَاءَكَ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِكَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُكْرِمَنِي بِهَوَانِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ وَ لا تُهِنِّي بِكَرَامَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ از ادعیه ماه مبارک @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️| شهادت، اشک و عبور از سیم‌خاردارِ نفس! 🎙رهبر معظم انقلاب @almorsalaat
سلام و عرض ادب درخواست هم مباحث برای مباحث اصول فقه و فقه. کتاب‌های: 🔹رسائل 2 از ابتدای مقصد ثالث (شک) تا اول استصحاب. 🔹مکاسب 3 از الکلام فی شروط المتعاقدین تا شرایط العوضین 🔸بر اساس دروس استاد علی فرحانی ساعت بحث:توافقی محل بحث:مجازی 📌جهت هماهنگی به آیدی ( eitaa.com/smk313 ) پیام دهید. @almorsalaat
سلام و عرض ادب درخواست هم مباحث برای مباحثه منطق کتاب‌ : المنطق ( مرحوم مظفر ) 🔸بر اساس دروس استاد علی فرحانی ساعت بحث:توافقی محل بحث:مجازی 📌جهت هماهنگی به آیدی (eitaa.com/Sael_mola ) پیام دهید. @almorsalaat
shahadat-dar-asre-modernite.mp3
1.67M
♨️ | شهادت در عصر مدرنیته 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در بخش اول این صوت بیان میکنند که بر اساس اندیشه امامین انقلاب، نه تنها دین و پیمودن راه خدا با تمدن و پیشرفت و عصر مدرنیته، تنافی ندارد، بلکه میتوان در راه تکنولوژی به بالاترین مقام انسانیت نیز رسید. 🔹در بخش دوم بیان میکنند که این راه اختصاص به عده ای خاص از انسان ها ندارد، بلکه طی این راه به گونه ای است که همه میتوانند آن را بپیمایند. 🔹در انتها مقداری در مورد چگونگی طی این راه، اشاراتی بیان میدارند. 📌بیانات استاد در فاطمیه ۹۸، بوئین زهرا @almorsalaat
🌀| چشمه جوشان پس از انقلاب 🔺یک برجستگی، برجستگی معنوی است که نشانه‌اش همین است؛ واقعاً این حرف از بس بر زبانها جاری شده، عمق و اهمّیّتش کأنّه پنهان میماند. خدای متعال رتبه‌ی شهادت در راه خودش را واقعاً به هر کسی نمیدهد؛ این را باید انسان با همه‌ی وجود بفهمد و باور کند. اینها یک خصوصیّاتی دارند که خدای متعال این رتبه را به اینها عطا میکند ... مقامات معنوی این شهدا خیلی برجسته است. اینها در واقع نسل سوّم انقلابند؛ یک جوان ۳۴ ساله در سال ۹۰، یعنی در وقت پیروزی انقلاب یک سالش بوده؛ اینها تربیت‌شده‌ی انقلابند. 🔺این یک چشمه‌ای است، دارد میجوشد؛ مهم‌ترین مشکل دورانهای قبل و گناه رژیم‌های گذشته این بود که نه‌فقط کمک نمیکردند به جوشش این چشمه، بلکه رویش را کأنّه گل‌اندود میکردند؛ با [پیروزی] انقلاب، این چشمه باز شده و دارد میجوشد؛ نظام جمهوری اسلامی فقط باید بستر برای این معیّن کند؛ وَالّا خودش جریان پیدا میکند. هیچ‌کس نرفته به‌طور خصوص به همین آقای عبّاسی یا شهید شهریاری -که اینها برجستگان این رشته‌اند- توصیه کند که شما بروید در این رشته؛ [خودشان] رفته‌اند، این رشته را انتخاب کرده‌اند، سرآمد شده‌اند، برجسته شده‌اند؛ الان واقعاً اینها سرآمد هستند؛ همین شوهر شما و این آقایان و همین شهید، هرکدام در بخش خودشان -در همین بخش کار اتمی- سرآمد هستند. اینها به‌خاطر این است که یک جریان طبیعی است که خدای متعال در دل این ملّت این چشمه‌ی جوشان را گذاشته و کافی است که جلویش مانع درست نکنند؛ [اگر] بستر برایش درست کنند، این جریان پیدا میکند. این در همه‌ی رشته‌ها هست؛ در بخشهای سیاسی هست، در بخشهای حقوقی هست، در اقتصاد هست، در مسائل انسانی -جامعه‌شناسی و مانند اینها- هست، در ادبیّات هست، در فلسفه هست. این‌جوری است؛ باید این کار انجام بگیرد. حالا هرکسی در هر رشته‌ای اگر نیّتش را نیّت خدایی کرد، آن‌وقت سود مضاعف میبرد. نیّت خدایی هم که نباشد و فقط به صِرف خدمت به کشور، بدون توجّه به خدا [باشد]، آن هم اجر دارد، لکن وقتی نیّت را انسان خدایی میکند و میگوید «من برای خدا این کار را میکنم، برای اینکه اسلام را سربلند کنم، برای اینکه جامعه‌ی اسلامی و نظام اسلامی را سربلند کنم»، این اجرش میشود چندین برابر، تأثیرش هم در بیرون میشود چندین برابر. 🔺از اوّل انقلاب معلوم شد که مثلاً فرض کنید که مبارزین سرسخت -ولو غیرنظامی هم باشند، [مثل] روحانیّون و غیره- اینها هم آماجند، امّا دانشمندها را کسی فکر نمیکرد آماج ترور قرار بگیرند؛ شهید علی‌محمّدی که شهید شد معلوم شد که این هم هست. همه فهمیدند که این هم هست؛ این هم یک راه است. پس بنابراین آن کسی که در این راه است میتوانست راهش را عوض کند برای اینکه از این خطر خودش را دور نگه دارد -الان هم همین‌جور است- [ولی] عکس شد. حالا این شهید احمدی‌روشن که شهید شده و شهدای این عِلم شدند چهار نفر، خود این انگیزه درست کرده! جوانها، دانشجوها، پیغام میدهند که میخواهند رشته‌شان را تغییر بدهند و بیایند در این رشته کار کنند. ببینید! این خیلی مهم است؛ این نشان‌دهنده‌ی همین است که [اینها] با انگیزه و با آگاهی وارد این میدان شده‌اند؛ وَالّا این جوان میتوانست مثلاً بگوید: خب حالا که سه نفر ترور شده‌اند -[چون] آقای عبّاسی هم ترور شده بود که خب نجات پیدا کرد الحمدﷲ- من خوب است راهم را عوض کنم؛ [ولی] نکردند؛ این همان نشان آگاهی است. 🎙بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید رضایی نژاد از شهدای هسته ای @almorsalaat
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْر الکافی (ط اسلامیه) ج2 ص83 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | پذیرایی از زوار به سفارش خود حضرت سیدالشهدا ع 🎙آیت‌الله بهجت ره ◾️از عجایب امور است و ما اصلاً در هیچ کسی این مطلب را سراغ نداریم، حتی مثل این مطلب را از خود حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ که افضل است و این[قضیۀ کربلا]هم از مصائب اوست ـ سراغ نداریم؛ اینکه چهار فرسخ را از صاحبانش بخرد و نقداً وجه را بپردازد، به‌شرط اینکه تا سه روز، زوار او را پذیرایی بکنند. آقایی می‌گوید:در طایفۀ ما سندش مانده است که به خط کوفی است. ظاهراً به بنده هم داده، قاعدتاً بنده هم داشته باشم. به خط کوفی است، ما نمی‌توانیم چیزی از آن استفاده کنیم. ◾️بالأخره، چه عرض بکنیم؟! آیا در عالم چنین چیزی سراغ داریم که همیشه، زوار کسی تا سه روز حق داشته باشند مهمان باشند و زیارت بکنند؟! از عجایب است این مطلب. @almorsalaat
modele-tarbiatiye-emam.mp3
3.8M
🔵|نگاهی به مدل تربیت عرفانی امام خمینی (ره) 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| چون از حجاب خودیت و نفسانیت خارج می شود، نظر می کند به و این بالاترین کمال انسانی است. ▫️در روايتى از رسول اكرم (ص) نقل شده است كه براى شهيد هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطره‌‏اى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى‏‌شود. و مهم آن، آخرين خصلتى است كه مى‌‏فرمايد. مى‌‏فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه شهيد نظر مى‌‏كند به‏ وجه اللَّه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد. ▫️شايد نكته اين باشد كه حجابهايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى‏‌شوند به انسان. انسان خودش حجاب بزرگى است كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى‌‏شود به اينكه حجابى كه خود انسان است. ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه. ▫️و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را داد، اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است. و چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، خود را داده است، اين حجاب شكسته مى‌‏شود. ... آن هم يَنْظُرُ الى‏ وَجْهِ اللَّه و اين آخر چيزى است كه براى انسان، آخر كمالى است كه براى انسان هست. 🎙امام خمینی (ره) @almorsalaat
🌀| حقیقت از دیدگاه امام خمینی (ره) ▫️غفران، در آن ذاتى كه هويت و لازمه‏اش آتش و ايجاد آتش است، يعنى چه؟! آيا غفران اين، غير اين است كه بايد اين ملكات طبق اقتضا و استعداد خودشان، آتش و نيران ايجاد كنند تا اين ملكات به آخر رسند؟! و آن ذاتى كه حقيقتش مظلم شده، مگر مى‏شود آن را همين طور از آن ظلمت ذاتى بيرون آورد؛ غفران اين، همانا تمام شدن استحقاق عقوبت آن است- كه گفتيم چگونه استحقاقى است- و رحمت اين، همان است كه استحقاق عقوبتش تمام شود. ▫️آنجا هم رحمت او عين بهشت، و مغفرت او عين به اتمام رسيدن آن ظلمات و استحقاق‏ العقوبة الحقيقيه است كه به مقتضيات قهريه ملكاتى كه داشت چنين آفريده شده و به تكوين رسيده كه با سوختن و گرفتارى تمام مى‏شود، و اين سوختن و از بين رفتن پرده‏هاى ظلمات نفسانى، عين مغفرت اوست؛ چنانكه اخبار كيفيات حال قيامت و سكرات موت و برزخ براى همين معنى است، و مواقف و طول انتظار در مواقف و طول عالم برزخ و طول روز قيامت براى اين است كه انسان از اينجا كه شروع به سكرات موت كرد، استحقاق حقيقى، عقوبات را كم كم بريزد، لذا گرفتار سكرات موت مى‏شود و از آنجا وارد عالم برزخ و گرفتار فشار قبر و تعذبات عالم برزخ مى‏شود. 📚تقریرات فلسفه ج3 ص269 @almorsalaat
maghame-endiat@almorsalat.mp3
3.68M
⭕️| اشاره ای به مقام «عندیت» در قرآن 🎙استاد علی فرحانی 🌀نگاهی به این مقام در آیات: 📌و إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم‏ (الحجر 21 ) 📌و ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي‏ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ (التحریم11) @almorsalaat
♨️| بالاتر از بهشت در کنار اباعبدالله 🔸در اين آيه كريمه بحث در زندگى پس از حيات دنيا نيست كه در آن عالم همه مخلوقات داراى نفس انسانى به اختلاف مراتب از زندگى حيوانى و مادون حيوانى تا زندگى انسانى و ما فوق آن زنده هستند، بلكه شرف بزرگِ شهداى در راه حق، «حيات عند الرّب» و ورود در «ضيافة اللَّه» است ... اين حيات و اين روزى غير از زندگى در بهشت و روزى در آن است. اين لقاء اللَّه و ضيافة اللَّه مى‌‏باشد. 🔸آيا اين همان نيست كه براى صاحبان نفس مطمئنه وارد است فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي كه فرد بارز آن سيد شهيدان است؟ اگر آن است چه مژده‌‏اى براى شهيدان در راه مرام حسين ع كه همان سبيل اللَّه است، از اين بالاتر كه در جنتى كه آن بزرگوار شهيد فى سبيل اللَّه وارد می شود و در ضيافتى كه آن حضرت حاضرند، به اين شهيدان اجازه دخول دهند كه آن غير از ضيافتهاى بهشتى است و آنچه در وهم من و تو و شما نيايد، آن بُوَد. 📚صحيفه امام، ج‏18، ص: 326 @almorsalaat