eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
521 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد: 1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند. 2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد. 👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید. 3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید. 4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود. 👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید. ✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⬇️ لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ @almorsalaat
دوستان زیادی در مورد روش جبران ادبیات و کاربردی کردن آن سوال می‌پرسند. پیشنهاد میکنم که حتما این چند جلسه را استماع فرمایید. @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚| گریه‌ی خجالت 🎙روایتگری آیت الله جوادی آملی 🌀زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت می روند، شب که دیگر کسی نمی رود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود. این عزیزان بالای کوههای کردستان در سنگر ها، می توانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند. نعش شریف شان را به قم آوردند‌. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که می رویم، یک فاتحه می خوانیم، قرآن می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم. (تا آخر یعنی تا آخر)، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط گریه_خجالت !اینها بودند که حفظ کردند!! @almorsalaat
أَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ وَفَاتِي قَتْلا فِي سَبِيلِكَ تَحْتَ رَايَةِ نَبِيِّكَ مَعَ أَوْلِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تَقْتُلَ بِي أَعْدَاءَكَ وَ أَعْدَاءَ رَسُولِكَ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُكْرِمَنِي بِهَوَانِ مَنْ شِئْتَ مِنْ خَلْقِكَ وَ لا تُهِنِّي بِكَرَامَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ از ادعیه ماه مبارک @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️| شهادت، اشک و عبور از سیم‌خاردارِ نفس! 🎙رهبر معظم انقلاب @almorsalaat
سلام و عرض ادب درخواست هم مباحث برای مباحث اصول فقه و فقه. کتاب‌های: 🔹رسائل 2 از ابتدای مقصد ثالث (شک) تا اول استصحاب. 🔹مکاسب 3 از الکلام فی شروط المتعاقدین تا شرایط العوضین 🔸بر اساس دروس استاد علی فرحانی ساعت بحث:توافقی محل بحث:مجازی 📌جهت هماهنگی به آیدی ( eitaa.com/smk313 ) پیام دهید. @almorsalaat
سلام و عرض ادب درخواست هم مباحث برای مباحثه منطق کتاب‌ : المنطق ( مرحوم مظفر ) 🔸بر اساس دروس استاد علی فرحانی ساعت بحث:توافقی محل بحث:مجازی 📌جهت هماهنگی به آیدی (eitaa.com/Sael_mola ) پیام دهید. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ | شهادت در عصر مدرنیته 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در بخش اول این صوت بیان میکنند که بر اساس اندیشه امامین انقلاب، نه تنها دین و پیمودن راه خدا با تمدن و پیشرفت و عصر مدرنیته، تنافی ندارد، بلکه میتوان در راه تکنولوژی به بالاترین مقام انسانیت نیز رسید. 🔹در بخش دوم بیان میکنند که این راه اختصاص به عده ای خاص از انسان ها ندارد، بلکه طی این راه به گونه ای است که همه میتوانند آن را بپیمایند. 🔹در انتها مقداری در مورد چگونگی طی این راه، اشاراتی بیان میدارند. 📌بیانات استاد در فاطمیه ۹۸، بوئین زهرا @almorsalaat
🌀| چشمه جوشان پس از انقلاب 🔺یک برجستگی، برجستگی معنوی است که نشانه‌اش همین است؛ واقعاً این حرف از بس بر زبانها جاری شده، عمق و اهمّیّتش کأنّه پنهان میماند. خدای متعال رتبه‌ی شهادت در راه خودش را واقعاً به هر کسی نمیدهد؛ این را باید انسان با همه‌ی وجود بفهمد و باور کند. اینها یک خصوصیّاتی دارند که خدای متعال این رتبه را به اینها عطا میکند ... مقامات معنوی این شهدا خیلی برجسته است. اینها در واقع نسل سوّم انقلابند؛ یک جوان ۳۴ ساله در سال ۹۰، یعنی در وقت پیروزی انقلاب یک سالش بوده؛ اینها تربیت‌شده‌ی انقلابند. 🔺این یک چشمه‌ای است، دارد میجوشد؛ مهم‌ترین مشکل دورانهای قبل و گناه رژیم‌های گذشته این بود که نه‌فقط کمک نمیکردند به جوشش این چشمه، بلکه رویش را کأنّه گل‌اندود میکردند؛ با [پیروزی] انقلاب، این چشمه باز شده و دارد میجوشد؛ نظام جمهوری اسلامی فقط باید بستر برای این معیّن کند؛ وَالّا خودش جریان پیدا میکند. هیچ‌کس نرفته به‌طور خصوص به همین آقای عبّاسی یا شهید شهریاری -که اینها برجستگان این رشته‌اند- توصیه کند که شما بروید در این رشته؛ [خودشان] رفته‌اند، این رشته را انتخاب کرده‌اند، سرآمد شده‌اند، برجسته شده‌اند؛ الان واقعاً اینها سرآمد هستند؛ همین شوهر شما و این آقایان و همین شهید، هرکدام در بخش خودشان -در همین بخش کار اتمی- سرآمد هستند. اینها به‌خاطر این است که یک جریان طبیعی است که خدای متعال در دل این ملّت این چشمه‌ی جوشان را گذاشته و کافی است که جلویش مانع درست نکنند؛ [اگر] بستر برایش درست کنند، این جریان پیدا میکند. این در همه‌ی رشته‌ها هست؛ در بخشهای سیاسی هست، در بخشهای حقوقی هست، در اقتصاد هست، در مسائل انسانی -جامعه‌شناسی و مانند اینها- هست، در ادبیّات هست، در فلسفه هست. این‌جوری است؛ باید این کار انجام بگیرد. حالا هرکسی در هر رشته‌ای اگر نیّتش را نیّت خدایی کرد، آن‌وقت سود مضاعف میبرد. نیّت خدایی هم که نباشد و فقط به صِرف خدمت به کشور، بدون توجّه به خدا [باشد]، آن هم اجر دارد، لکن وقتی نیّت را انسان خدایی میکند و میگوید «من برای خدا این کار را میکنم، برای اینکه اسلام را سربلند کنم، برای اینکه جامعه‌ی اسلامی و نظام اسلامی را سربلند کنم»، این اجرش میشود چندین برابر، تأثیرش هم در بیرون میشود چندین برابر. 🔺از اوّل انقلاب معلوم شد که مثلاً فرض کنید که مبارزین سرسخت -ولو غیرنظامی هم باشند، [مثل] روحانیّون و غیره- اینها هم آماجند، امّا دانشمندها را کسی فکر نمیکرد آماج ترور قرار بگیرند؛ شهید علی‌محمّدی که شهید شد معلوم شد که این هم هست. همه فهمیدند که این هم هست؛ این هم یک راه است. پس بنابراین آن کسی که در این راه است میتوانست راهش را عوض کند برای اینکه از این خطر خودش را دور نگه دارد -الان هم همین‌جور است- [ولی] عکس شد. حالا این شهید احمدی‌روشن که شهید شده و شهدای این عِلم شدند چهار نفر، خود این انگیزه درست کرده! جوانها، دانشجوها، پیغام میدهند که میخواهند رشته‌شان را تغییر بدهند و بیایند در این رشته کار کنند. ببینید! این خیلی مهم است؛ این نشان‌دهنده‌ی همین است که [اینها] با انگیزه و با آگاهی وارد این میدان شده‌اند؛ وَالّا این جوان میتوانست مثلاً بگوید: خب حالا که سه نفر ترور شده‌اند -[چون] آقای عبّاسی هم ترور شده بود که خب نجات پیدا کرد الحمدﷲ- من خوب است راهم را عوض کنم؛ [ولی] نکردند؛ این همان نشان آگاهی است. 🎙بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده شهید رضایی نژاد از شهدای هسته ای @almorsalaat
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْر الکافی (ط اسلامیه) ج2 ص83 @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | پذیرایی از زوار به سفارش خود حضرت سیدالشهدا ع 🎙آیت‌الله بهجت ره ◾️از عجایب امور است و ما اصلاً در هیچ کسی این مطلب را سراغ نداریم، حتی مثل این مطلب را از خود حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ که افضل است و این[قضیۀ کربلا]هم از مصائب اوست ـ سراغ نداریم؛ اینکه چهار فرسخ را از صاحبانش بخرد و نقداً وجه را بپردازد، به‌شرط اینکه تا سه روز، زوار او را پذیرایی بکنند. آقایی می‌گوید:در طایفۀ ما سندش مانده است که به خط کوفی است. ظاهراً به بنده هم داده، قاعدتاً بنده هم داشته باشم. به خط کوفی است، ما نمی‌توانیم چیزی از آن استفاده کنیم. ◾️بالأخره، چه عرض بکنیم؟! آیا در عالم چنین چیزی سراغ داریم که همیشه، زوار کسی تا سه روز حق داشته باشند مهمان باشند و زیارت بکنند؟! از عجایب است این مطلب. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵|نگاهی به مدل تربیت عرفانی امام خمینی (ره) 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
18.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| چون از حجاب خودیت و نفسانیت خارج می شود، نظر می کند به و این بالاترین کمال انسانی است. ▫️در روايتى از رسول اكرم (ص) نقل شده است كه براى شهيد هفت خصلت است كه اوّلى آن عبارت است از اينكه اول قطره‌‏اى كه از خون او به زمين بريزد تمام گناهانى كه كرده است آمرزيده مى‏‌شود. و مهم آن، آخرين خصلتى است كه مى‌‏فرمايد. مى‌‏فرمايند كه- به حسب اين روايت- كه شهيد نظر مى‌‏كند به‏ وجه اللَّه و اين نظر به وجه اللَّه راحت است براى هر نبى و هر شهيد. ▫️شايد نكته اين باشد كه حجابهايى كه بين ما و حق تعالى هست و وجه اللَّه است و تجليات حق تعالى هست، تمام اين حجابها منتهى مى‏‌شوند به انسان. انسان خودش حجاب بزرگى است كه همه حجابهايى كه هست، چه آن حجابهايى كه از ظلمت باشند و آن حجابهايى كه از نور باشند منتهى مى‌‏شود به اينكه حجابى كه خود انسان است. ما خودمان حجاب هستيم بين خودمان و وجه اللَّه. ▫️و اگر كسى فى سبيل اللَّه و در راه خدا اين حجاب را داد، اين حجاب را شكست، و آنچه كه داشت كه عبارت از حيات خودش بود تقديم كرد، اين مبدأ همه حجابها را شكسته است، خود را شكسته است، خودبينى و شخصيت خودش را شكسته است و تقديم كرده است. و چون براى خدا جهاد كرده است و براى خدا دفاع كرده است از كشور خدا و از آئين الهى و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقديم كرده است، خود را داده است، اين حجاب شكسته مى‌‏شود. ... آن هم يَنْظُرُ الى‏ وَجْهِ اللَّه و اين آخر چيزى است كه براى انسان، آخر كمالى است كه براى انسان هست. 🎙امام خمینی (ره) @almorsalaat
🌀| حقیقت از دیدگاه امام خمینی (ره) ▫️غفران، در آن ذاتى كه هويت و لازمه‏اش آتش و ايجاد آتش است، يعنى چه؟! آيا غفران اين، غير اين است كه بايد اين ملكات طبق اقتضا و استعداد خودشان، آتش و نيران ايجاد كنند تا اين ملكات به آخر رسند؟! و آن ذاتى كه حقيقتش مظلم شده، مگر مى‏شود آن را همين طور از آن ظلمت ذاتى بيرون آورد؛ غفران اين، همانا تمام شدن استحقاق عقوبت آن است- كه گفتيم چگونه استحقاقى است- و رحمت اين، همان است كه استحقاق عقوبتش تمام شود. ▫️آنجا هم رحمت او عين بهشت، و مغفرت او عين به اتمام رسيدن آن ظلمات و استحقاق‏ العقوبة الحقيقيه است كه به مقتضيات قهريه ملكاتى كه داشت چنين آفريده شده و به تكوين رسيده كه با سوختن و گرفتارى تمام مى‏شود، و اين سوختن و از بين رفتن پرده‏هاى ظلمات نفسانى، عين مغفرت اوست؛ چنانكه اخبار كيفيات حال قيامت و سكرات موت و برزخ براى همين معنى است، و مواقف و طول انتظار در مواقف و طول عالم برزخ و طول روز قيامت براى اين است كه انسان از اينجا كه شروع به سكرات موت كرد، استحقاق حقيقى، عقوبات را كم كم بريزد، لذا گرفتار سكرات موت مى‏شود و از آنجا وارد عالم برزخ و گرفتار فشار قبر و تعذبات عالم برزخ مى‏شود. 📚تقریرات فلسفه ج3 ص269 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️| اشاره ای به مقام «عندیت» در قرآن 🎙استاد علی فرحانی 🌀نگاهی به این مقام در آیات: 📌و إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم‏ (الحجر 21 ) 📌و ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي‏ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ (التحریم11) @almorsalaat
♨️| بالاتر از بهشت در کنار اباعبدالله 🔸در اين آيه كريمه بحث در زندگى پس از حيات دنيا نيست كه در آن عالم همه مخلوقات داراى نفس انسانى به اختلاف مراتب از زندگى حيوانى و مادون حيوانى تا زندگى انسانى و ما فوق آن زنده هستند، بلكه شرف بزرگِ شهداى در راه حق، «حيات عند الرّب» و ورود در «ضيافة اللَّه» است ... اين حيات و اين روزى غير از زندگى در بهشت و روزى در آن است. اين لقاء اللَّه و ضيافة اللَّه مى‌‏باشد. 🔸آيا اين همان نيست كه براى صاحبان نفس مطمئنه وارد است فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي كه فرد بارز آن سيد شهيدان است؟ اگر آن است چه مژده‌‏اى براى شهيدان در راه مرام حسين ع كه همان سبيل اللَّه است، از اين بالاتر كه در جنتى كه آن بزرگوار شهيد فى سبيل اللَّه وارد می شود و در ضيافتى كه آن حضرت حاضرند، به اين شهيدان اجازه دخول دهند كه آن غير از ضيافتهاى بهشتى است و آنچه در وهم من و تو و شما نيايد، آن بُوَد. 📚صحيفه امام، ج‏18، ص: 326 @almorsalaat
تدریس بخش صناعات خمس از کتاب المنطق مرحوم مظفر از امروز توسط استاد سیدمحمد هاشمی آغاز شده و صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چگونگی وصول به 🎙استاد علی فرحانی 💠استاد در این صوت ابتدائا با بیان اینکه ما باید به درجه مستکفی شدن از استاد و شروح برسیم؛ روش اکتساب این مسیر را تسلط بر اطلاعات گذشته و به دست آوردن شیوه عبارت پردازی هر مصنف می دانند. 💠 ایشان در ادامه این مهم را بر علم اصول تطبیق داده و جایگاه با اهمیت کتاب و را بیان کرده و کتاب اصول فقه را به عنوان شرحی بر کفایه معرفی می کنند. 💠 استاد در ادامه با الهام از شیوه علامه طباطبایی در المیزان؛ وظیفه هر طلبه را صیانت از مجموعه دین آن هم از صدر تا ذیل اش دانسته و لازمه این کار را دارایی علمی می دانند. 📌این صوت قسمتی از جلسات کفایه استاد است که توصیه می کنم حتما گوش کنید! @almorsalaat
📝پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت علامه حسن زاده آملی ▪️با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. ▪️این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. ▪️اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. ✍سیّدعلی خامنه‌ای ۴ مهر ۱۴۰۰ @almorsalaat
سلام و عرض ادب درخواست هم مباحث برای دوره عقاید شهید مطهری کتاب‌های: 🔰مقدمه ای بر جهانبینی اسلامی شهید مطهری (انسان و ایمان و... 🔸بر اساس دروس استاد هاشمی ساعت بحث:توافقی محل بحث:مجازی 📌جهت هماهنگی به آیدی (M.h /rabbani: (eitaa.com/mmd_hshm_rbn ) پیام دهید. @almorsalaat
🌀تو نيكو صورت و نيكو سيرت و نيكو سريرتى‏ 🔵الحمد لله كه در مبارك سحر ليله چهارشنبه هفدهم ربيع المود 1402 هق، مطابق بيست و سوم ديماه 1360 هش، شب فرخنده ميلاد خاتم انبياء صلى الله عليه و آله، و وصى او صادق آل محمد عليه الصلوه والسلام كه به ترقيم اين رساله [انه الحق‏] (بعنوان يادنامه مفسر كبير آيت علم و دين فخر اسلام استاد علامه طباطبائى رضوان الله تعالى عليه كه شب شصتم از رحلت آنجناب بود اشتغال داشتم، مثال مباركش با سيماى نورانى كه از سيماهم فى وجوههم من اثر السجود حكايت مى فرمود، برايم متمثل شد، و تفقدى فرمود كه با لهجه اى شيرين و دل نشين از طيب طويت و حسن سيرت و سريرتم بشارتم داد، و فرمود: ( تو نيكو صورت و نيكو سيرت و نيكو سريرتى‏)، تا چند لحظه اى در حضور انورش مشرف بودم‏ .... 📚علامه حسن زاده (ره)، رساله انه الحق ص137 ✅شادی روح ایشان فاتحه ای نثار کنیم @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بستر ظهور توحید و تمدن سازی 🎙حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🔺 موضوعات مطرح شده: - تمدن و لزوم برخورداری یک اندیشه از ایده - بررسی ایده اجتماعی اسلام - چالش نسبت فرد و جامعه در تمام تمدن ها - چالش این نسبت در اندیشه اسلامی - راه حل اسلام در مساله نسبت فرد و انسان - تبیین راه حل اسلام مبتنی بر محوریت توحید و الغای اصل مادی در جامعه توحید محور و تبلور مساله گذشت و ایثار در سایه آن - امکان سلوک عالیِ فردی در بستر اجتماع توحیدی اسلام - نقش تاریخی در تحقق اجتماع مذکور و حل چالش فرد و اجتماع - سیدالشهداء و مساله فطرت نوع انسانی - طرح عظیم الهی برای سیدالشهداء = نجات بخشی بشریت - سیدالشهداء و بشر از صفات تاریک دوران مدرن - انقلاب، دفاع مقدس، راهپیمایی سه جلوه از جلوات حیات مستحکم سیدالشهداء و اثرات آن @almorsalaat
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥| دلیل اینکه برخی از افراد، عرفا را تکفیر کرده اند، این است که حرف آنها را متوجه نشده اند. 📌امام خمینی (ره)، جلسه پنجم تفسیر سوره حمد @almorsalaat
⚫️| شروع دوباره نهضت اباعبدالله (ع) ▪️اربعين در حادثه‌ى كربلا يك شروع بود؛ يك آغاز بود. بعد از آنكه قضيه‌ى كربلا انجام گرفت - آن فاجعه‌ى بزرگ اتفاق افتاد - و فداكارى بى‌نظير ابا عبد اللَّه (عليه‌السّلام) و اصحاب و ياران و خانواده‌اش در آن محيط محدود واقع شد، حادثه‌ى اسارتها پيام را بايد منتشر مى‌كرد و خطبه‌ها و افشاگرى‌ها و حقيقت‌گوئى‌هاى حضرت زينب (سلام‌الله‌عليها) و امام سجّاد (عليه الصّلاة و السّلام) مثل يك رسانه‌ى پرقدرت بايد فكر و حادثه و هدف و جهت‌گيرى را در محدوده‌ى وسيعى منتشر مى‌كرد؛ و كرد. ▪️خاصيت محيط اختناق اين است كه مردم فرصت و جرئتِ اين را پيدا نمى‌كنند كه حقايقى را كه فهميده‌اند، در عملِ خودشان نشان بدهند؛ چون اولاً دستگاه ظالم و مستبد نمى‌گذارد مردم بفهمند و اگر فهم مردم از دست او خارج شد و فهميدند، نمى‌گذارد به آنچه فهميده‌اند، عمل كنند. در كوفه، در شام، در بين راه، خيلى‌ها از زبان زينب كبرى (سلام‌الله‌عليها) يا امام سجّاد (عليه الصّلاة و السّلام) يا از ديدن وضع اسرا، خيلى چيزها را فهميدند، ولى كى جرئت مى‌كرد، كى توانائى اين را داشت كه در مقابل آن دستگاه ظلم و استكبار و استبداد و اختناق، آنچه را كه فهميده است، بروز دهد؟ مثل يك عقده‌اى در گلوى مؤمنين باقى بود. ▪️اين عقده روز اربعين اولين نِشتر را خورد؛ اولين جوشش در روز اربعين در كربلا اتفاق افتاد. مرحوم سيد بن طاووس - و بزرگان - نوشته‌اند كه وقتى كاروان اسرا، يعنى جناب زينب (سلام‌الله‌عليها) و بقيه در اربعين وارد كربلا شدند، در آنجا فقط جابر بن عبد الله انصارى و عطيه‌ى عوفى نبودند، «رجال من بنى هاشم»؛ عده‌اى از بنى هاشم، عده‌اى از ياران بر گرد تربت سيّدالشّهداء جمع شده بودند و به استقبال زينب كبرى آمدند. شايد اين سياستِ ولائى هم كه زينب كبرى اصرار كرد كه برويم به كربلا - در مراجعت از شام - به خاطر همين بود كه اين اجتماع كوچك اما پرمعنا، در آنجا حاصل شود. ▪️حالا بعضى استبعادكردند كه چطور ممكن است تا اربعين به كربلا رسيده باشند. مرحوم شهيد آيت‌اللَّه قاضى يك نوشته‌ى مفصلى دارد، اثبات مى‌كنند كه نه، ممكن است كه اين اتفاق افتاده باشد. به هر حالآنچه در كلمات بزرگان و قدماء هست، اين است كه وقتى زينب كبرى و مجموعه‌ى اهل بيت وارد كربلا شدند، عطيه‌ى عوفى و جناب جابر بن عبد الله و رجالى از بنى هاشم در آنجا حضور داشتند. اين نشانه و نمونه‌اى از تحقق آن هدفى است كه با شهادتها بايد تحقق پيدا مى‌كرد؛ يعنى گسترش اين فكر و جرئت دادن به مردم. از همين‌جا بود كه ماجراى توابين به وجود آمد؛ اگرچه ماجراى توابين سركوب شد؛ اما بعد با فاصله‌ى كوتاهى ماجراى قيام مختار و بقيه‌ى آن دلاوران كوفه اتفاق افتاد و نتيجه‌ى در هم پيچيده شدن دودمان بنى‌اميه‌ى ظالم و خبيث بر اثر همين شد. البته بعد از او سلسله‌ى مروانى‌ها آمدند؛ اما مبارزه ادامه پيدا كرد؛ راه باز شد. ▪️اين خصوصيت اربعين است. يعنى در اربعين افشاگرى هم هست، عمل هم هست، تحقق هدفهاى آن افشاگرى هم در اربعين وجود دارد. 🎙رهبر معظم انقلاب 87/11/28 @almorsalaat