eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| دلیل اینکه برخی از افراد، عرفا را تکفیر کرده اند، این است که حرف آنها را متوجه نشده اند. 📌امام خمینی (ره)، جلسه پنجم تفسیر سوره حمد @almorsalaat
⚫️| شروع دوباره نهضت اباعبدالله (ع) ▪️اربعين در حادثه‌ى كربلا يك شروع بود؛ يك آغاز بود. بعد از آنكه قضيه‌ى كربلا انجام گرفت - آن فاجعه‌ى بزرگ اتفاق افتاد - و فداكارى بى‌نظير ابا عبد اللَّه (عليه‌السّلام) و اصحاب و ياران و خانواده‌اش در آن محيط محدود واقع شد، حادثه‌ى اسارتها پيام را بايد منتشر مى‌كرد و خطبه‌ها و افشاگرى‌ها و حقيقت‌گوئى‌هاى حضرت زينب (سلام‌الله‌عليها) و امام سجّاد (عليه الصّلاة و السّلام) مثل يك رسانه‌ى پرقدرت بايد فكر و حادثه و هدف و جهت‌گيرى را در محدوده‌ى وسيعى منتشر مى‌كرد؛ و كرد. ▪️خاصيت محيط اختناق اين است كه مردم فرصت و جرئتِ اين را پيدا نمى‌كنند كه حقايقى را كه فهميده‌اند، در عملِ خودشان نشان بدهند؛ چون اولاً دستگاه ظالم و مستبد نمى‌گذارد مردم بفهمند و اگر فهم مردم از دست او خارج شد و فهميدند، نمى‌گذارد به آنچه فهميده‌اند، عمل كنند. در كوفه، در شام، در بين راه، خيلى‌ها از زبان زينب كبرى (سلام‌الله‌عليها) يا امام سجّاد (عليه الصّلاة و السّلام) يا از ديدن وضع اسرا، خيلى چيزها را فهميدند، ولى كى جرئت مى‌كرد، كى توانائى اين را داشت كه در مقابل آن دستگاه ظلم و استكبار و استبداد و اختناق، آنچه را كه فهميده است، بروز دهد؟ مثل يك عقده‌اى در گلوى مؤمنين باقى بود. ▪️اين عقده روز اربعين اولين نِشتر را خورد؛ اولين جوشش در روز اربعين در كربلا اتفاق افتاد. مرحوم سيد بن طاووس - و بزرگان - نوشته‌اند كه وقتى كاروان اسرا، يعنى جناب زينب (سلام‌الله‌عليها) و بقيه در اربعين وارد كربلا شدند، در آنجا فقط جابر بن عبد الله انصارى و عطيه‌ى عوفى نبودند، «رجال من بنى هاشم»؛ عده‌اى از بنى هاشم، عده‌اى از ياران بر گرد تربت سيّدالشّهداء جمع شده بودند و به استقبال زينب كبرى آمدند. شايد اين سياستِ ولائى هم كه زينب كبرى اصرار كرد كه برويم به كربلا - در مراجعت از شام - به خاطر همين بود كه اين اجتماع كوچك اما پرمعنا، در آنجا حاصل شود. ▪️حالا بعضى استبعادكردند كه چطور ممكن است تا اربعين به كربلا رسيده باشند. مرحوم شهيد آيت‌اللَّه قاضى يك نوشته‌ى مفصلى دارد، اثبات مى‌كنند كه نه، ممكن است كه اين اتفاق افتاده باشد. به هر حالآنچه در كلمات بزرگان و قدماء هست، اين است كه وقتى زينب كبرى و مجموعه‌ى اهل بيت وارد كربلا شدند، عطيه‌ى عوفى و جناب جابر بن عبد الله و رجالى از بنى هاشم در آنجا حضور داشتند. اين نشانه و نمونه‌اى از تحقق آن هدفى است كه با شهادتها بايد تحقق پيدا مى‌كرد؛ يعنى گسترش اين فكر و جرئت دادن به مردم. از همين‌جا بود كه ماجراى توابين به وجود آمد؛ اگرچه ماجراى توابين سركوب شد؛ اما بعد با فاصله‌ى كوتاهى ماجراى قيام مختار و بقيه‌ى آن دلاوران كوفه اتفاق افتاد و نتيجه‌ى در هم پيچيده شدن دودمان بنى‌اميه‌ى ظالم و خبيث بر اثر همين شد. البته بعد از او سلسله‌ى مروانى‌ها آمدند؛ اما مبارزه ادامه پيدا كرد؛ راه باز شد. ▪️اين خصوصيت اربعين است. يعنى در اربعين افشاگرى هم هست، عمل هم هست، تحقق هدفهاى آن افشاگرى هم در اربعين وجود دارد. 🎙رهبر معظم انقلاب 87/11/28 @almorsalaat
📚 | تحقیق درباره اولین اربعین سیدالشهداء (ع) ✍️آیت الله سیدمحمد علی قاضی طباطبایی (شهید محراب) 🔰رهبر معظم انقلاب در اشاره به این کتاب می فرمایند: «بعضى استبعادكردند كه چطور ممكن است [حضرت زینب (س) و اهل بیت (ع)] تا اربعين به كربلا رسيده باشند. مرحوم شهيد آيت‌اللَّه قاضى يك نوشته‌ى مفصلى دارد، اثبات مى‌كنند كه نه، ممكن است كه اين اتفاق افتاده باشد. (87/11/28)» ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/121 @almorsalaat
📣| عرض تسلیت جامانده‌های حسینی به صاحب عزا 🔸امروز، ساعت ۱۶، مسجد مقدس جمکران @almorsalaat
🌀| آغار فلسفه از منظر علامه طباطبایی (ره) 🎙استاد علی فرحانی ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ ⁉️آیا ادراکات ما مطابق با واقع هستند؟ ⁉️آیا علم حسی معصوم از خطاست؟ ⁉️آیا معرفت شناسی مقدم بر فلسفه است؟ ⁉️آیا فلسفه با علم حضوری آغاز می شود یا با علم حصولی؟ ⁉️سنگ بنای شناخت بشر چیست؟ ⁉️چگونه می توان سفسطه را دفع کرد؟ ⁉️با دفع سفسطه چه چیزی اثبات می شود؟ واقعیت فی الجمله یا واقعیت مطلق؟ ⁉️موضوع فلسفه چیست؟ 🔹این ها سوالاتی است که معمولا در ابتدای شروع فلسفه، به مناسبت بحث در مورد چیستی و هستی موضوع فلسفه، ایجاد می شود و در مورد آن به بحث پرداخته می شود. 🔹دو دیدگاه عمده در این باب دیدگاه علامه طباطبایی (ره) (در کتاب بدایه و نهایه و اصول فلسفه) و دیدگاه آیت الله مصباح یزدی (ره) (در کتاب آموزش فلسفه) می باشد. 🔹استاد علی فرحانی، در تدریس بدایه الحکمه و تدریس نهایه الحکمه به طور تفصیلی به این بحث پرداختند و دیدگاه علامه را تبیین و از آن در مقابل دیدگاه آیت الله مصباح دفاع و دیدگاه آیت الله مصباح را نقد و بررسی کردند. ♨️خلاصه ای از دیدگاه علامه این است که فلسفه را می توان از علم حصولی و ادراکات حسی آغاز کرد و با آن دفع سفسطه کرد و موضوع فلسفه را اثبات کرد. و همچنین علامه معتقدند که معرفت شناسی مقدم بر فلسفه نیست، بلکه فلسفه بدون نیاز به مباحث معرفت شناسی آغاز می شود. 📌قابل توجه است که در هر دو دسته از فایل ها، نظرات آیت الله جوادی آملی حفظه الله نیز مورد بررسی قرار گرفته اند. ⬇️دانلود صوت های بدایه الحکمه پیرامون انطباق ادراکات و معرفت شناسی و نقد دیدگاه آیت الله مصباح و تبیین نظر علامه (21 جلسه) ostadfarhani.ir/falsafe/marafatshenasi/bedaye/ 📌توجه داشته باشید که از آنجا که این بخش از تدریس استاد به صورت مشاوره ای انجام شده است، لازم است که برای فهم بهتر، مراجعاتی را که استاد بیان می کنند، انجام شود و برای هر جلسه تقریر نوشته شود. ⬇️دانلود صوت های نهایه الحکمه پیرامون آغاز فلسفه و تبیین دیدگاه علامه طباطبایی (مدخل نهایه الحکمه- جلسه 4-15) ostadfarhani.ir/falsafe/nehaye/ @almorsalaat
🌀| ... اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهای می‌شد 🔹... به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای‌ وجودش ببارد و الّا عالم سیّاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت. و این از مسائل رایج حوزه‌ها بود که هر کس کج راه می‌رفت متدینتر بود. 🔹یاد گرفتن زبان خارجی، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار می‌رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من می‌گفتم. 🔹تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهای قرون وسطی می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود. 📚امام خمینی، منشور روحانیت @almorsalaat
✴️| جهاد تبیین و افشاگری 🔸به مسئله‌ی «تبیین» اهمّیّت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود. در قبال این حرکت گمراه‌کننده‌ای که از صد طرف به سمت ملّت ایران سرازیر است و تأثیرگذاری بر افکار عمومی که یکی از هدفهای بزرگ دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی است و دچار ابهام نگه داشتنِ افکار و رها کردن اذهان مردم و بخصوص جوانها، «حرکت تبیین» خنثی‌کننده‌ی این توطئه‌ی دشمن و این حرکت دشمن است. هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید. 🔸امروز خوشبختانه میدان باز است برای انتشار افکار. این فضای عمومی در کنار مشکلاتی که ممکن است به وجود بیاورد، برکات بزرگی هم دارد؛ میتوانید افکار درست را، افکار صحیح را منتشر کنید، پاسخ به اشکالات را، پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها را در این فضا با استفاده‌ی از این امکان منتشر کنید و میتوانید در این زمینه به معنای واقعی کلمه کنید. ‼️البتّه اصل قطعی در این باب این است که بایستی از شیوه‌ی در این کار پیروی کرد. از این کاری که بعضی‌ها در یا در مطبوعات و در مقاله‌ها و اینجا و آنجا انجام میدهند که با دشنام، با تهمت و فریب و دروغ با افکار عمومی مواجه میشوند، باید بشدّت اجتناب کرد. بایستی حقایق را با قوی، سخن متین و عقلانیّت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به‌کارگیری اخلاق منتشر کرد. 🔸امروز ما بایستی در این میدان حرکت بکنیم؛ هر کدام به نحوی و با سهمی که در این راه داریم. 🔸جوانهای ما امروز بحمدالله مجهّزند؛ مجهّز به فکر، مجهّز به عقلانیّت، مجهّز به آگاهی‌های فراوان، و میتوانند در این زمینه‌ها خیلی تلاش کنند. خودتان را آماده کنید، این تجهیزات را در خودتان افزایش بدهید و به معنای واقعی کلمه خودتان را مجهّز کنید و در این میدان وارد بشوید: در میدان و . 🎙رهبر معظم انقلاب ۰۰/۷/۵ @almorsalaat
سلام علیکم. عرض ادب خدمتِ اعضای این کانال نیاز به یک هم بحثِ قوی برای مباحثه‌ی منطق مظفر به صورت عمیق و دستِ بالا دارم. ساعت بحث: توافقی محل بحث:مجازی 📌آی دی جهت هماهنگی: eitaa.com/nasr_support @almorsalaat
ahamiate-mabahese-delali-v-alfaz-dar-fegh.mp3
7.33M
♦️| اهمیت مباحث الفاظ و مسائل دلالی اصول در فقه 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
☀️ آشنایی علامه حسن زاده با شخصیت مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی از زبان خودشان 🔺 راقم در عصر روز چهارشنبه بيست و يكم شعبان يكهزار و سيصد و هشتاد و هشت هجرى قمرى مطابق 22/ 8/ 1348 ه ش، در قم به حضور شريف جناب استاد علامه طباطبائى (روحى فداه) تشرف حاصل كرده بودم و پس از پاره‏اى از عرض حال خودم به محضر انورش از ميرزا جواد آقاى ملكى سخن به ميان آوردم. 🔺جناب استاد علامه (رضوان اللّه تعالى عليه) فرمودند: آقا ايشان دستور العملى براى مرحوم آقا شيخ محمد حسين كمپانى، استاد ما، نوشته است. و مرحوم آقاى شيخ محمد حسين كمپانى در دادن اين دستور العمل به ديگران خيلى ضنين بود، از روى آن يك نسخه بنده برداشتم، و يكى هم آقاى شيخ على محمد بروجردى كه فعلا در بروجرد است و آقاى آنجاست و از اخيار است. اين نسخه دستور العمل تمام دستوراتى بود كه مرحوم ميرزا جواد آقاى ملكى از مرحوم آخوند داشته بودند. عرض كردم مراد حضرتعالى از آخوند كيست؟ فرمود: آخوند ملا حسينقلى همدانى (رضوان الله عليه) عرض كردم: عجب، مرحوم آقاى ميرزا جواد آقا ايشان را ادراك كردند؟! فرمودند: ايشان چهارده سال در محضر مرحوم آخوند بود. 🔺عرض كردم: آقا من مى‏پنداشتم ايشان از شاگردان مرحوم آقاى قاضى است (حاج ميرزا على آقاى قاضى مذكور). فرمود: نه خير، آقاى قاضى شاگرد شاگرد است؛ يعنى از شاگردان مرحوم آخوند استفاده كرد اگرچه اواخر عمر مرحوم آخوند را درك كرده، ولى از او استفاده نكرده است. آنگاه جناب استاد علامه طباطبائى (قدس سرّه) اين مطلب را از استادش جناب قاضى ياد شده نقل كرد كه: مرحوم قاضى فرمود: من كه به نجف تشرف حاصل كردم روزى در معبرى آخوندى را ديدم شبيه آدمى كه اختلال حواس دارد و مشاعر او درست كار نمى‏كند. راه مى‏رود. از يكى پرسيدم كه اين آقا اختلال فكر و حواس دارد؟ گفت: نه، الآن از جلسه درس اخلاق آخوند ملا حسينقلى همدانى به‏درآمده و هر وقت آخوند صحبت مى‏فرمايد در حضار اثرى مى‏گذارد كه بدين صورت از كثرت تأثير كلام و تصرف روحى آن جناب، از محضر او بيرون مى‏آيند. 🔺 آنگاه به استاد علامه طباطبائى عرض كردم: آقا جنابعالى مرحوم آقا ميرزا جواد آقاى ملكى را ادراك كرده‏ايد؟ فرمودند: نه، ايشان در سنه يكهزار و سيصد و چهل و دو مرحوم شدند، و من دو سال بعد از آن به نجف مشرف شدم (يعنى از تبريز به نجف مشرف شدند و مرحوم آقاى ملكى در قم به رحمت الهى پيوستند) كه موفق بديدن مرحوم آقا جواد ملكى نشدم. 🔺 جناب استاد علامه طباطبائى (رضوان الله تعالى عليه) در شب پنجشنبه يازدهم ذي الحجه هزار و سيصد و هشتاد و هشت هجرى قمرى در خلوت پاكتى به بنده لطف فرمودند كه ديدم در ظهر پاكت نوشته است: «نامه مرحوم حاج ميرزا جواد آقاى ملكى» فرمودند: «آن را استنساخ كنيد و نسخه را به ما برگردانيد». اين نسخه همان نامه‏اى است كه آيت ربّانى مرحوم آقا ميرزا جواد آقاى ملكى، به آيت صمدانى مرحوم حاج شيخ محمد حسين كمپانى نوشته است. 📕 هزار و يك كلمه، کلمه 301، ج‏3، ص: 10 @ofoqemobin
الهی بسیار کسانی دعوی بندگی کرده اند و دم از ترک دنیا زده اند، تا دنیا بدیشان روی آورد جز وی همه را پشت پا زده اند. این بنده در معرض امتحان درنیامده شرمسار است. بحق خودت ثَبِّت قَلبِی عَلَی دِینِک. الهی نامه علامه حسن زاده @almorsalaat
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش پنجم: آشنایی با علم و روش تحصیل آن ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀۱- روش تحصیل و جایگاه کتاب الموجز و اصول فقه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/001-raveshetahsil-v-jayegahe-amoojaz-v-osoulefegh.mp3 🌀۲- اهمیت علم اصول و بلاغت در پاسخ به شبهات ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/002-ahamiate-elme-osulvbalaghat-dar-pasokh-be-shobahat@almorsalat.mp3 🌀۳- روش تحصیل علم اصول ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/003-raveshetahsileelmeosul@almorsalat.mp3 🌀۴- تفسیر صحیح کفایه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/004-tafsiresahihekefaye@almorsalat.mp3 🌀۵- روش تحصیل کتاب رسائل/ تطورات علم اصول ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/005-raveshe-tahsile-ketabe-rasael-tatavvore-elme-osoul@almorsalat.mp3 🌀۶- روش تحصیل کفایه و سایر علوم آلی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/006-raveshe-tahsile-kefaye-v-oloome-aali@almorsalat.mp3 🌀۷- روش تحصیل کتاب رسائل و علم اصول ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/007-%20raveshe-tahsile-rasael-v-elme-osul@almorsalat.mp3 🌀۸- رسائل و کفایه، متن تولید و تاسیس ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/008-rasael-v-kefaye-matne-tolid-v-taasis@almorsalat.mp3 🌀۹- سیر تحصیل علم اصول برای طلاب سطح عالی/ نکاتی مهم درباره روش تحصیل در حوزه/ ویژگی های مهم کتب رسائل و کفایه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/009-seire-tahsile-elme-osul-baraye-tollabe-sathe-aali@almorsalat.mp3 🌀11- درباره الموجز و اصول فقه و روش جبران آنها ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/011-darbare-almoojaz-v-osul-fegh-v-jobrane-anha.m4a 🌀12- نگاهی به کتاب الفائق ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/012-negahi-be-ketabe-alfaegh.mp3 🌀13- کتاب رسائل متن تاسیس علم اصول ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/013-rasael-matne-tasis.mp3 🌀14- رسائل متن تولید و تاسیس علم اصول ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/014-rasael-matne-tolid-v-tasis.mp3 🌀15- رسائل و کفایه را چگونه بخوانیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/015-rasael-v-kefaye-ra-chegoone-bekhanim.mp3 🌀16- روش صحیح درس خواندن در خارج اصول ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/016-raveshe-sahihe-dars-khandar-dar-khareje-osul.mp3 🌀17- طریق صحیح تحصیل علم اصول و لزوم ممارست بر مباحث آن ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/017-tarighe-tahsile-elme-hsul-v-lozoome-momaresat-bar-aan.mp3 🌀18- زوائد علم اصل و نقش ادبیات در استنباط ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=05-elme-osoul/018-zavaede-elme-osul-v-naghshe-adabiat-dar-estenbaat.mp3 @almorsalaat
📣| مراسم روز درگذشت عالم مجاهد استاد فرزانه حجت الاسلام و المسلمین حاج حسین اسدپور (طاب ثراه) (پدر گرانقدر استاد امین اسدپور) روز پنجشنبه ۱۴۰۰/۷/۸ ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ در مسجد الغدیر واقع در بلوار الغدیر (بالاتر از میدان ارتش) برگزار می گردد. @almorsalaat
🌀| صراط مستقیم انسان 🔹هر تجلّى اسمى را در حضرت علمى عين ثابتى لازم است؛ و هر اسمى را به تعيّن علمى، در نشئه خارجيّه مظهرى است كه مبدأ و مرجع آن مظهر همان اسمى است كه مناسب با آن است؛ و رجوع هر يك از موجودات از عالم كثرت به غيب آن اسمى كه مصدر و مبدأ آن است، عبارت از «صراط مستقيم» آن است؛ 🔹پس، از براى هر يك سير و صراطى است مخصوص و مبدأ و مرجعى است مقدّر در حضرت علم طوعاً او كرهاً. و اختلاف مظاهر و صراطها به اختلاف ظاهر و حضرات اسماء است. 🔹بايد دانست كه هر يك از موجودات را صراطى خاص به خود و نور و هدايتى مخصوص است: والطُّرُقُ الَى اللَّه بِعَدَدِ انْفاسِ الْخَلايق. 🔹و چون در هر تعيّنْ حجابى است ظلمانى و در هر وجود و انيت حجابى است نورانى، و انسان مجمع تعيّنات و جامع وجودات‏ است، محجوبترين موجودات است از حق تعالى. و شايد اشاره به اين معنى باشد آيه كريمه ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ. و از اين جهت، صراط انسانى طولانى‏‌تر و ظلمانى‌‏تر صراطها است. 🔹و نيز چون «ربّ» انسان حضرت اسم اللَّه اعظم است، كه ظاهر و باطن و اول و آخر و رحمت و قهر و بالاخره اسماء متقابله نسبت به او على السّواء است، از براى خود انسان در منتهاى سير بايد مقام برزخيّت كبرى حاصل شود؛ و از اين جهت صراط او ادقّ از همه صراطها است‏. 📚معاد از ديدگاه امام خمينى ص: 334 @almorsalaat
📣|ثبت نام دوره جدید بینش مطهر 🔵دوره کاربردی یادگیری معارف ناب اسلامی با محوریت آثار ⏳مهلت ثبت نام : 15 مهر ماه 🌐لینک ثبت نام 👇👇👇 idpay.ir/binesh800/1000000 📌راهنمایی برادران: ارسال واژه به@binesh_qom 📌راهنمایی خواهران:ارسال واژه به @shahid133 ♨️ اطلاعات بیشتر در کانال 👇👇 eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221
👆👆👆👆 به دوستانی که مایلند یک دوره معارف اسلامی را با اندیشه شهید مطهری یادبگیرند، می کنم که در این دوره ثبت نام کنید. @almorsalaat
وَلَكَ الْحَمْدُ عَلي بَسْطِ لِساني اَفَبِلِساني هذَا الْكالِّ اَشْكُرُكَ اَمْ بغايه جَُهْدي في عَمَلي اُرْضيكَ وَ ما قَدْرُ لِساني يا رَبِّ في جَنْبِ شُكْرِكَ وَ ما قَدْرُ عَمَلي في جَنْبِ نِعَمِكَ وَ اِحْسانِكَ [اِلَي]. @almorsalaat
maratebe-hokm-v-marahele-feale-ekhtiari-2masale-mohem-dar-elme-osul.mp3
736K
🔵| مراتب حکم و مراحل صدور فعل اختیاری دو مسئله مهم در علم اصول هستند که هر مسئله دیگری باید مختصات طولی و عرضی خود را در نسبت با این دو مسئله پیدا کند. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده درس رسائل 99/12/05 مدرسه امام کاظم (ع) @almorsalaat
navaghes-v-zavaede-elme-osul-v-barkhi-enherafat-dar-mabahese-aghli.mp3
2.88M
🔰| و علم اصول و برخی انحرافات موجود در مباحث عقلی 🎙استاد علی فرحانی ▫️علم اصول هم دارای زوائد و هم دارای نواقص است. برخی از مباحث عقلی که از زوائد علم اصول هستند، از زمان آخوند (ره) به بعد توسط کسانی وارد در علم اصول شد که فلسفه را به طور کامل مسلط نبودند. ▫️وجود «لفظ» شرعی برای فقیه اهمیت بالایی دارد و لذا شیخ (ره) سعی داشت که اوامری را که عقل هم در مورد آنان حکم دارد، مولوی کند تا بتواند از انها استفاده کند. ▫️نظام آموزشی حوزه مشکلاتی دارد و سبب وجود برخی از انحرافات علمی، همین مشکلات آموزشی است. 📌گزیده درس رسائل، 99/12/06، مدرسه امام کاظم (ع) @almorsalaat
🌀| این است کتاب مثنوی 🔹هذا کِتابُ المثنوی وَ هُوَ اُصولُ اُصولِ اُصولِ الدّینِ فی کَشْفِ اَسرارِ الوصولِ و الیَقینِ 🔹وَ هُوَ فِقهُ اللهِ الاَکْبَرُ وَ شَرْعُ اللهِ الاَزْهَرُ وَ بُرهانُ اللهِ الاَظْهَرُ، مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فیها مِصباحٌ یُشْرِقُ اِشراقاً اَنْوَرَ مِنَ الاصباحِ، 🔹و هُوَ جِنانُ الجَنانِ ذوالعُیونِ و الاَغْصانِ، مِنْها عَیْنٌ تُسَمَّی عِنْدَ اَبْناءِ هذا السَّبیلِ سَلْسَبیلاً وَ عِنْدَ اَصْحابِ المَقاماتِ وَ الْکَراماتِ خَیْرَ مَقاماً وَ اَحْسَنُ مَقیلاً الاَبرارُ فیهِ یَأکُلونَ و یَشْرَبونَ و الاَحرارُ مِنْهُ یَفرَحونَ وَ یَطْرَبونَ 🔹وَ هُوَ کَنیلِ مِصْرَ شرابٌ لِلصّابرینَ وَ حَسْرةٌ عَلی آلِ فِرعونَ وَ الْکافرینَ کَما قالَ تَعالی یُضِلُّ بِهِ کَثیراً وَ یَهدی بِهِ کَثیراً 🔹وَ اِنَّهُ شِفاءُ الصُّدورِ وَ جِلاءُ الاَحْزانِ وَ کَشّافُ القُرآن وَسَعَةُ الاَرْزاقِ وَ تَطییبُ الاَخْلاقِ بِاَیْدی سَفَرَةٍ کِرامٍ بَرَرَةٍ یَمْنَعونَ أنْ لایَمَسَّهُ الّا الْمُطَهَّرونَ، تَنْزیلٌ مِنْ رَبِّ العالَمین 🔹لایأتیهِ الباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهَ وَ اللهُ یَرْصُدُهُ وَ یَرْقُبُهُ وَ هُوَ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ 🔹وَ لَهُ اَلقابٌ اُخَرُ لَقَّبَهُ الله تَعالی وَ اقْتَصَرْنا عَلی هذا القَلیلِ وَ القَلیلُ یَدُلُّ عَلی الکَثیرِ وَ الجُرْعَةُ تَدُلُّ عَلی الْغَدیرِ وَ الْحَفْنَةُ تَدُلُّ عَلی الْبَیْدَرِ الکَبیر. 📚مثنوی، مقدمه دفتر اول @almorsalaat
يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِيَّةِ يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ يَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِيَّةِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَيْرِ الْوَرَى سَجِيَّةً وَ اغْفِرْ لَنَا يَا ذَا الْعُلَى فِي هَذِهِ الْعَشِيَّةِ @almorsalaat
✴️| فلسفه و استدلال راهی است برای وصول به مقصد اصلی 🔸... و آنچه گفتم به آن معنی نیست که به فلسفه و علوم برهانی و عقلی نپرداز و از علوم استدلالی روی گردان که این خیانت به عقل و استدلال و فلسفه است، 🔸بلکه به آن معنی است که فلسفه و استدلال راهی است برای وصول به مقصد اصلی و نباید تو را از مقصد و مقصود و محبوبْ محجوب کند، یا بگو این علوم عبورگاه به سوی مقصد هستند و خود مقصد نیستند 🔸و دنیا مزرعه آخرت است و علوم رسمی مزرعه وصول به مقصودند، چنانچه عبادات نیز عبورگاه به سوی او- جلّ و علا- است، نماز بالاترین عبادات و معراج مومن است و همه از اوست و به سوی اوست. 📚صحیفه امام، ج۱۶ ص۲۰۷ @almorsalaat
osule-fegh-mehvar-v-kalam-mehvar.mp3
11.96M
🌐| اصولِ و اصولِ 🎙استاد علی فرحانی ⭕️استاد در این صوت بیان می دارند که دو رویه در مسائل علم اصول وجود دارد. برخی از اصولیین نگاه ثبوتی و کلامی به مباحث دارند و برخی دیگر نگاه اثباتی و فقه محور به مسائل علم اصول دارند. ⭕️ایشان معتقدند که مرحوم شیخ (ره) و اصولیین قبل از ایشان، مسائل اصول را اثباتی و با توجه به زمین فقه و به قصد زبان شناسی کلام معصوم مطرح می کردند. اما از بعد از آخوند (ره)، برخی از اصولیین مسائل این علم را به صورت ثبوتی و با توجه به حیث کلامی مسائل (مصالح و مفاسد و ...) مطرح کردند. جناب آخوند (ره) در میانه این دو طریق قرار دارد و البته مباحث ایشان در کفایه شروع طرح مسائل به صورت ثبوتی است. 📌گزیده درس رسائل 99/12/10، مدرسه امام کاظم (ع) @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 توصیه آیت الله بهجت برای دائم الحضور دانستن قلب در محضر الهی ✅ (انسان باید) اسباب محبت خدا را در خودش ایجاد کند ... صلوات زیاد و عاشقانه صلوات بفرستد ... نگاه به کعبه، مصحف (قرآن)، عالِم و مؤمن عبادت است (موجب ازدیاد محبت خدا می‌شود). @almorsalaat
  فَوَ عِزَّتِكَ يا سَيدي لَوْ نَهَرْتَني ما بَرِحْتُ مِنْ بابِكَ وَ لا كَفَفْتُ عَنْ تَمَلُّقِكَ لِمَا انْتَهي اِلَیّ مِنَ الْمَعْرِفَةِ بِجوُدِكَ وَ كَرَمِكَ @almorsalaat