eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵| وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت 🎙حجت الاسلام محسن ابراهیمی 📌جلسه پخش زنده از اسکای روم. 00/09/15 @almorsalaat
📝| نگاهی به مصلحت سلوکیه از منظر شیخ انصاری (ره) ◽️شروع فصل امکان تعبد به ظن در علم اصول، به شان نزول سوال ابن قبه صورت میگیرد اما تمام این فصل منحصر در این اشکال و جواب نیست بلکه بعد از بررسی اشکال ابن قبه عده ای از مطالب مطرح می‌شود که یکی از این مطالب کبرای مصلحت سلوکیه است. ◽️مرحوم شیخ قائلند که باید بین مرتبه انشاء و مرتبه فعلیت و به تبع بین مصالح مختصه به هر یک از این مراتب، تفکیک قائل شویم. ◽️در واقع مصالح و مفاسدی که قرار است مکلف آن را واجد شود، همان مصالح و مفاسد واقعیه است که به تبع آنها احکام انشائیه جعل میشود. اما در مرحله فعلیت، مولا باید مصالح اجتماع و مخاطبین را حین خطاب ملاحظه کند که البته این مصالح هیچ ارتباطی به مصالح و مفاسد واقعیه ندارد‌. ◽️سوالی که در مرحله فعلیت پیش می آید با سوالی که نسبت به مرتبه انشاء است، متفاوت بوده و جواب هر کدام نیز متفاوت است. سوال جعل حکم ظاهری و واقعی این است که «چرا شارع» امارات را جعل کرده است؟ اما سوال ابن قبه این است که «مکلف» در اثر عمل به اماره، چه چیزی را حائز میشود؟ ◽️تمام اصولیین در مبحث جمع حکم ظاهری و واقعی، قبول دارند که باید جعلی که توسط مولا رخ میدهد مصلحتی داشته باشد. این همان مصلحت سلوکیه است. ◽️شیخ با توجه به کبرای فوق، در جواب به سوال اول می فرمایند چون شارع در مقام فعلیت احکام را با لحاظ عقلاء بیان می کند و لسانش عقلائی است، پس می بایست طریقی را حجت بداند که غالبا مطابق با واقع است تا در نتیجه آن جمیع مکلفین بتوانند حظی از احکام شرعیه داشته باشد. ◽️به این شکل، در جواب به است که نظریه مصلحت سلوکیه شکوفا میشود و این نظریه ارتباطی با سوال دوم ندارد. مرحوم شیخ تصریح می کند که طبق مصلحت سلوکیه، مدلول اماره حائز هیچ مصلحت مستقلی نمیشود بلکه این مصلحت صرفا مصحح جعل مولا است. مضاف به اینکه واضح است که مصلحت تسهیل و تدریج چیزی را به مکلف اضافه نمی کند. لذا وجهی برای ملازمه مصلحت سلوکیه و تصویب نیست. ◽️جالب اینکه مرحوم شیخ به بین دو سوال فوق، تفکیک کرده اند. ایشان بعد از جواب به ابن قبه با عبارت: « و حیث انجر الکلام الی التعبد بالامارات الغیر العلمیه فنقول فی توضیح هذا المرام ...» توضیح مصلحت سلوکیه را شروع می کنند. ◽️حقیقت این است که آنهایی که مصلحت سلوکیه شیخ را مستلزم تصویب می بینند، عبارتی را که دلیل بر این معنا می دانند، همان عبارتی است که محقق نائینی آن را شاهد بر می داند. حال آنکه واضح است که عدم الاجزاء یعنی مکلف مصلحتی را حائز نمیشود. ◽️اساسا کسانی که مصلحت سلوکیه را مستلزم تصویب می دانند اولا دو سوال فوق را تفکیک نکرده و دچار مغالطه میشوند ثانیا گاها تصویب را هم درست معنا نمی کنند و به همین خاطر در باب اجزاء، تصویب را عامل عدم الاجزاء امارات معرفی می کنند. با اینکه مبحث اجزاء ناظر به ادله اَجزاء و شرائط است که البته تصویبی در آنجا معنا ندارد. ◽️بر همین اساس شیخ به زیبایی تصریح می کند که انسان، مکلف به واقعی است که مودّای ادله است. لذا در اثر عمل به ادله چه اصابه به واقع داشته باشد چه نداشته باشد تکلیف خود را انجام داده و هیچ ضربه ای هم به استکمال او وارد نمیشود. ◽️البته ناگفته نماند ممکن است برخی عبارات شیخ متشابه بوده و موهِم تصویب باشد اما اساسا باید بعد از تجمیع جمیع قرائن نسبت به کلام متکلم قضاوت کرد، لذا مجموع عبارات شیخ همان مطلبی را افاده می کند که تقریرش گذشت. ✍احسان چینی پرداز ۰۰/۹/۱۶ @almorsalaat
🔵وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح یزدی بر اساس کتاب در آستانه حکمت 🔹در جلسه 15آذر در این موضوع توضیحاتی بیان شد که در ادامه خلاصه آنها ذکر می شود: ▫️بر اساس عباراتی از کتب حضرت آیت الله مصباح همچون تعلیقه شماره 18 و 29 از کتاب تعلیقه بر نهایه الحکمه و همچنین درس 28 و 29 از کتاب آموزش فلسفه چنین جمع بندی ای از دیدگاه ایشان به نظر می رسد: 🔸ایشان پس از اینکه برهان بر اصالت الوجود را اقامه می کنند، در واقع چنین معتقد می شوند که ما در خارج موجودات متکثری داریم که هر موجودی، وجودش اصیل و ماهیتش اعتباری است. لذا آنچه در خارج موجود است، متکثر است. 🔸بر اساس این دیدگاه، ایشان پس از بیان و بررسی اقوال مختلف در معنای وحدت و همچنین مناقشه در استدلالی که علامه برای وحدت وجود اقامه کرده است، چنین نتیجه می گیرند که هر وجودی از آن وجودات متکثر، خودش واحد است، اما وحدتی برای کل عالم تصویر نمی شود. 🔸همچنین در تبیین نسبت بین وجودات متکثر، معتقدند که وجوداتی که رابطه علیت بین آنها برقرار است، سلسله ای از علل و معالیل را تشکیل می دهند که هر معلولی نسبت به علت خود ربط است اما وجوداتی که در یک مرتبه هستند و علیتی بین آنها برقرار نیست، متبائن از هم هستند. 🔸به طور خلاصه می توان بیان کرد که در بین اقوال موجود در این مسئله، قول ایشان بسیار شبیه به قول مشائین است که معتقد به وجودات متبائن به تمام ذات هستند. 🔸همچنین چون ایشان وجود واحدی را در خارج تصویر نمی کنند در تفسیر جمله «الوجود بسیط» می فرمایند که مراد این است که هر وجودی از موجودات متکثر خارجی، بما انه وجود عینی، بسیط است. ▫️اما بر اساس تبیینی که استاد علی فرحانی از دیدگاه علامه طباطبایی بیان می کنند و شرح آن در کتاب «در آستانه حکمت» آمده است: ♦️پس از اصالت وجود، ماهیت که علت تکثر موجودات در خارج بود، پوچ و باطل می شود و صحنه خارج را فقط وجود پر می کند. و از آنجایی که در خارج چیزی به جز وجود نیست، آنگاه در واقع ملاک کثرت وجودات ازبین می رود و آنچه در خارج موجود است، وجود واحدی به وحدت شخصی است. ♦️همچنین آن وجود واحد، بسیط است. چون لازمه ترکب، تفاوت اجزاء است و در خارج چون چیزی به جز وجود نیست، ترکب نیز بی معناست. ♦️اما از آنجایی که کثرت نیز بدیهی است، بر اساس تشکیک معتقد می شویم که همان وجود واحد بسیط در خودش کثرات را به نحو وجودربطی دارد و برا این اساس توحید ناب قرآنی، حاصل می شود. ♦️در نتیجه به تقریر استاد فرحانی بر اساس نگاه علامه طباطبایی از اصالت وجود، وحدت و بساطت از لوازم اصالت وجود است و اثبات آن نیاز به حد وسط مستقلی ندارد. ✍️محسن ابراهیمی 00/09/16 @almorsalaat
⭕️| إنقضی عنّا التلبّس أم لا؟ 🔹امروز 16 آذر است 🔹این روز برای ما طلبه دانشجوها خیلی خاطرات شیرینی را تداعی می کند. 🔹تا این مناسبت فرا رسید بی معطلی دست به قلم شدم که به رسم دوران دانشجویی در این باب وجیزه ای بنویسم. 🔹بعد به خودم آمدم؛ پرسیدم آخه تو چرا ؟ تو که سالهاست طلبه شدی؟ مگر اصول فقه نخوانده ای که در مبحث مشتق عنوانی هست "ما انقضی عنه التلبس" که اگر یک مبدا در گذشته برای یک ذاتی ثابت بوده است بعد از منقضی شدن آن مبدا از آن ذات، استعمال علی نحو حقیقت نخواهد بود!!! 🔹پاسخ دادم؛ کی گفته دانشمندان اصولی ما همه چیز را فرموده اند و جای تکامل مباحث نیست؟ اینجا می شود به این بحث مشتق یک فرعی اضافه کرد و آن اینکه؛ اگر ذاتی که قبلا مبدئی برای او ثابت بوده است ولی روح و قلب آن ذات همچنان نزد آن مبدأ گیر است، این را چه باید کرد استعمال آن حقیقی ست یا مجازی ؟. التحقیق: پاسخ روشن است 😊 🔹از این مانع که گذشتم شبهه دیگری به ذهن آمد؛ مگر شما عاشق و سرسپرده حوزه علمیه نیستید مگر قرآن نخواندید که فرمود"ما جعل اللَّه لرَجُل من قَلْبَیْن فی جَوْفه " دو دلبر در یک قلب نمی گنجد. 🔹قلت: این دانشگاه بود که ما را به حوزه رساند اگر نبود آن سکوی پرتاپ، آن تشکلات دانشجویی که واقعا شبیه ترین محیط به جبهه ها هستند؛ جنگ مقدس فکری_فرهنگی، اخلاص، گمنامی، ایثار، تلاش خستگی ناپذیر، بیداری های شبانه برای برنامه های فرهنگی پیش رو و...آنچنان این فضا، جهان بینی و عمق اندیشه ماها را متحول می ساخت و آتشی در ذهن و قلب ماها روشن می کرد که جز با آمدن به حوزه علمیه این عطش فرو نمی نشست. 🔹گاهی از ما طلبه دانشجوها می پرسند چرا فلان موقعیت را رها کردید و به حوزه رفتید؟ پاسخ این است ما عنان اندیشه ورزی و اندیشه خواهی از کف داده بودیم ما از خود اختیار نداشتیم نمی شود از یک انسان عطشان که به سمت چشمه در حال دویدن است پرسید چرا ؟ 🔹طلاب دانشجو خیلی شبیه مهاجرین در صدر اسلام اند. انصار بسیار فداکاری و جانفشانی کردند و به اوج رسیدن. اما قصه مهاجرین قصه دیگری است آنها به خانه و کاشانه و جایگاهی که عمری برای آن زحمت کشیده بودند پشت پا زدند تا به وصال معشوق برسند. در میان رفقای ما دندان پزشک است، تحصیل کرده فیزیک از دانشگاه آلمان، استاد، مهندس، شغل های با درآمد بالا و... همه را گذاشتند و لبیک گویان آمدند و به اقتضای سن شان از همان اوائل هم درگیر خانواده و بچه و مشکلات زندگی اند یک جهاد علمی و معنوی تمام عیار .... 🔹خلاصه بعد از پاسخ به شبهات ذهنی خود خواستم شروع به نوشتن کنم که دیدم متن طولانی می شود فقط به یک جمله اکتفا می کنم: ✅خدا قوت سربازان مجاهد امام زمان عج، بی راهه نیست اگر روز دانشجو و روز طلبه را از روی داستان فداکاری شما بازنویسی کنند. ✍️حجت الاسلام شیخ علی امیری 00/09/16 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
| طلاب دانشگاه دیده و مقیّد به آداب طلبگی @almorsalaat👇👇👇
| طلاب دانشگاه دیده و مقیّد به آداب طلبگی 🔸هر کدوم از ماها یک نقطه عطف داریم. یعنی خواسته یا ناخواسته در موقعیت مکانی یا زمانی واقع شدیم که تاثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت و آینده‌مون داشته. 🔸نقطه عطف زندگی من هم دوران بود. منی که با سری پر از شوقِ طلبه شدن سر از دانشگاه درآورده بودم و هیچ گاه هم پشیمان از انتخابم در آن مقطع نبودم و نیستم. 🔸ایامی که از بهترین روزهای عمرم بود و به اذعان همه رفقایی که با هم بودیم، تکرار ناشدنی است و الان فقط حسرتش رو می‌خوریم و دلمون براش تنگ میشه! 🔸نکته اساسی و مهم در این موقعیت‌های حساس زندگی اینه که بدونی کجا داری میری و میخوای چیکار کنی؟ 🔸با کی نشست و برخاست داری و دغدغه‌های ذهنیت چی‌ان و چه عیاری دارن! 🔸من هم مثل خیلی از دانشجوهای ترم پایینی که از زندان آموزش متوسطه آزاد شده و وارد جایی بِسان اقیانوس گشته، سردرگُم بودم و پر از علامت سؤال برای آینده‌ام. 🔸ولی رفاقت با افرادی که مثل هم فکر می‌کردیم و به اصطلاح تو فاز هم بودیم خیلی موثر بود. مَحملی به اسم عامل دور هم جمع شدنمون و تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک بود. محیطی که نقش به سزایی در رشد کردنمون داشت. 🔸اصلا میدونی چیه؟ محیط اطراف و آدماش، مربی‌های خوبی برامون هستن یا ما رو بالا میبرن یا پایین. این تویی که انتخاب میکنی کدومش باشی. 🔸به طلبه بودنم افتخار میکنم و معتقدم طلاب دانشگاه دیده، یه جورِ دیگه میتونن مؤثر باشن به شرطی که مودب و مقیّد به آداب طلبگی هم باشند. یعنی باشم و باشیم. ✨۶ نفر از ۸ نفری که حاضر در تصویر هستیم بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، در سِلک روحانیت درآمده‌ایم. دو نفر دیگر هم در صداوسیما و سنگر دانشگاه منشاء برکات هستند. (عکس مربوط به چند سال قبلِ و گیر ندین به کرونا و ماسک و این حرفها). ✍️حجت الاسلام خلیل صادقی 📌المرسلات: حاضرین در عکس بالا بخشی از اعضای مجموعه بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که چند سالی را در دانشگاه، در کنار هم بودیم. دوران بی نظیری بود. ✅کانال شخصی حجت الاسلام خلیل صادقی👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥من واقعا با تمام وجودم اعتقاد دارم که جنگ ما مملو از بهشتیانی بود که بهشت مشتاق دیدارشان بود! ✴️سردار دلها سلیمانی @almorsalaat
🔴| دوران تکامل 🔺۱۶ آذرماه، روز دانشجوی امسال هم سپری شد و مثل تمام این ده سال برای من ، تداعی گر خاطرات بود. 🔺خاطراتی تلخ و شیرین، روزهایی که دور از محیط خانه و خانواده در خوابگاه زندگی می کردیم و با افراد مختلف جبراً یا اختیاراً مصاحبت داشتیم. 🔺شاید خیلی اهل درس خواندن نبودم و بیشتر وقتم را با حضور در تشکل ها و فعالیت های صنفی و دانشجویی سپری میکردم، اما برایم مفید بود، آدم ساخته میشد، چیز یاد میگرفت 🔺همین که یک دانشجو عین خودت بشود فرمانده و تو هم نیرویش باشی و باید دقیق امورات محوله را انجام بدهی، خواه ناخواه شما ساخته میشوی! شخصیتت شکل میگیرد.، برای یکی مثل من دوران دانشجویی ام دوران تکامل و شناخت بود. 🔺اون هایی که در دوران دانشجویی یا طلبگی شون کارهای تشکلی و فکری، فرهنگی کردند خوب میدانند که آزمون و خطاها چقدر شیرین و جذاب است و البته پر استرس! 🔺چقدر خوب بود اون مسئول و فرمانده ی بالاتری که به جای ماهی دادن به دستت، ماهی گیری یادت میداد! 🔺در بین رفقایم هستند افرادی که از گذشته ی سپری شده ی خود در دانشگاه ناراحت یا پشیمانند، اما برای من همیشه آن دوران یک دوران طلایی محسوب میشود. و با خاطرات روزهای خوشی اش خوشم و حتی روزهای سختی اش هم برایم شیرین است. 🔺کم و بیش دوستانی که مطلع اند که بنده اول دانشجو بوده ام و پس از آن وارد حوزه علمیه شده ام سوال می پرسند که چرا دانشگاه؟ چرا حوزه؟ کدام اولویت دارد؟ 🔺جواب های زیادی می شود داد اما بنظرم بهترین پاسخ این است: باید نگاه کنی ببینی در کدام سنگر میتوانی مفید باشی! در کجا میتوانی به علایق و سلایقت جامه ی عمل بپوشانی! 🔺در کنار این پاسخ این نکته را هم اضافه می‌کنم: هرجا که باشیم چیزی که اهمیت دارد و میتواند شخصیت ما را شکل بدهد، این است که با چه گروه و قُماشی نشست و برخاست کنیم. عِنان فکر و اندیشه را به دست چه کسی و یا چه گروهی بسپاریم؟ این مهم هم در محیط دانشجویی صادق است و هم در محیط حوزوی دارای اهمیت! ✅دانشجویان عزیز طلاب گرامی جوری انتخاب کنیم که بعد از گذشت دهه ها از آن انتخاب پشیمان نباشیم. مخلص همگی🙏 ✍حجت‌الاسلام خلیل صادقی ♨️کانال شخصی ایشان👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2036858882C1aef24c0d7 @almorsalaat
📣سلسله نشست های زنده ♦️موضوع: علامه طباطبایی فلسفه خود را چگونه آغاز می کند؟ 🎙با ارائه حجت الاسلام سجاد انتظار ⏰پنجشنبه ۱۸آذر۱۴۰۰، ساعت۱۸:۳۰ 📡پخش زنده از اسکای روم 👇👇👇 https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/amin1 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
•﷽‌‌• 📣بینش مطهر به مناسبت روز برگزار می کند: 💻نشست مجازی با موضوع: رویکرد مصلحانه شهید مطهری و جهاد تبیین 🎙سخنران : جناب آقای دکتر بیگدلی(عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین) ⏳زمان : پنج شنبه ۱۸ آذر ، ساعت ۲۰ 💢نشست مجازی به صورت در کانال ایتا👇 @shmotahari واسکای روم 👇 https://www.skyroom.online/ch/u09379448686/sami1 برگزار می شود. ♨️شرکت برای تمام علاقه مندان آزاد است.♨️ ------------------•[]💠[]•--------------- @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴| اگر بخواهد روحانیت شیعه یک نمایشگاه از خودش بروز بدهد، بگوید این حاصل تلاش من است؛ به نظر من آن نمایشگاه، یک نظر و یک جا، دفاع مقدّس است. در بعد انسانی، اخلاقی، رفتاری، دینی، آن جامعه‌ی امام زمانی، آخرالزمانی، دفاع مقدس است.‌ 🎙سردار شهید سلیمانی @almorsalaat
💢| دانش منطق 🎙استاد محمدمهدی ستوده ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 soda96.ir/danesh-mantegh/ @almorsalaat
🌀مقایسه بین مقام حضرت زینب کبری و حضرت آسیه 🔹يك مقايسه كوتاه بين زينب كبرى و بين همسر فرعون، عظمت مقام زينب كبرى را نشان مى دهد. 🔹در قرآن كريم، زن فرعون نمونه ى ايمان شناخته شده است، براى مرد و زن در طول زمان تا آخر دنيا. آن وقت مقايسه كنيد زن فرعون را كه به موسى ايمان آورده بود و دلبسته آن هدايتى شده بود كه موسى عرضه مى كرد، وقتى در زير فشار شكنجه فرعونى قرار گرفت، كه با همان شكنجه هم- طبق نقل تواريخ و روايات- از دنيا رفت، شكنجه جسمانى او، او را به فغان آورد: «اذ قالت ربّ ابن لي عندك بيتا في الجنّة و نجّني من فرعون و عمله»؛از خداى متعال درخواست كرد كه پروردگارا! براى من در بهشت خانه اى بنا كن. 🔹در واقع، طلب مرگ مى كرد؛ مى خواست كه از دنيا برود. «و نجّني من فرعون و عمله»؛ من را از دست فرعون و عمل گمره كننده فرعون نجات بده. در حالى كه جناب آسيه- همسر فرعون- مشكلش، شكنجه اش، درد و رنجش، درد و رنج جسمانى بود؛ مثل حضرت زينب، چند برادر، دو فرزند، تعداد زيادى از نزديكان و برادرزادگان را از دست نداده بود و در مقابل چشم خودش به قربانگاه نرفته بودند. اين رنجهاى روحى كه براى زينب كبرى پيش آمد، اينها براى جناب آسيه- همسر فرعون- پيش نيامده بود. 🔹در روز عاشورا زينب كبرى اين همه عزيزان را در مقابل چشم خود ديد كه به قربانگاه رفته اند و شهيد شده اند: حسين بن على (عليهالسّلام)- سيّدالشّهداء- را ديد، عباس را ديد، على اكبر را ديد، قاسم را ديد، فرزندان خودش را ديد، ديگرِ برادران را ديد. بعد از شهادت، آن همه محنتها را ديد؛ تهاجم دشمن را، هتك احترام را، مسئوليت حفظ كودكان را، زنان را. 🔹عظمت اين مصيبتها را مگر مى شود مقايسه كرد با مصائب جسمانى؟ اما در مقابل همه اين مصائب، زينب به پروردگار عالم عرض نكرد: «ربّ نجّني»؛ نگفت پروردگارا! من را نجات بده. 🔹در روز عرض كرد: پروردگارا! از ما قبول كن. دل به سمت پروردگار عالم، عرض مى كند: پروردگارا! اين قربانى را از ما قبول كن. 🔹وقتى از او سؤال مى شود كه چگونه ديدى؟ مى فرمايد: «ما رأيت الّا جميلا». اين همه مصيبت در چشم زينب كبرى زيباست؛ چون از سوى خداست، چون براى اوست، چون در راه اوست، در راه اعلاى كلمه اوست. 🔹ببينيد اين مقام، مقام چنين صبرى، چنين دلدادگى نسبت به حق و حقيقت، چقدر متفاوت است با آن مقامى كه قرآن كريم از جناب آسيه نقل مى كند. اين، عظمت مقام زينب را نشان مى دهد. كار براى خدا اينجور است. لذا نام زينب و كار زينب امروز الگوست و در دنيا ماندگار است. بقاى دين اسلام، بقاى راه خدا، ادامه پيمودن اين راه به وسيله بندگان خدا، از كارى كه حسين بن على (عليه السّلام) و زینب کبری انجام داده مدد و نیرو گرفته است. 📚رهبر معظم انقلاب ۸۸/۱۱/۱۹ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| علامه طباطبایی فلسفه خود را چگونه آغاز می کند؟ 🎙حجت الاسلام سجاد انتظار ⏰این جلسه پنجشنبه ۱۸آذر۱۴۰۰، ساعت ۱۸:۳۰ از به صورت زنده از اسکای روم پخش شد. 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| شبیه ترین یقین به شک و شبیه ترین شک به یقین! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت ضمن نقل خبر موت سلمان در مورد سخن سلمان با جوانی از اهل بهشت، بر اساس روایات عامل اساسی تربیت اصحاب پیامبر را می دانند. حتما بشنوید! 📚تدریس رسائل( برائت). سال 98 @almorsalaat
♨️| جلساتی که تاکنون در معرفی کتاب و برخی مباحث بدائه الحکمه برگزار شده است: 1⃣معرفی کتاب در آستانه حکمت/ سید مجتبی امین جواهری/ سه‌شنبه ۳آذر 🔉eitaa.com/almorsalaat/4585 2⃣وحدت و بساطت وجود از منظر علامه طباطبایی و آیت الله مصباح/ محسن ابراهیمی/ دوشنبه ۱۵آذر 🔉eitaa.com/almorsalaat/4654 3⃣علامه طباطبایی، فلسفه خود را چگونه آغاز میکند؟/ سجاد انتظار/ پنجشنبه ۱۸آذر 🔉eitaa.com/almorsalaat/4669 @almorsalaat
📣مدرسه مجازی المرسلات برگزار می‌کند: ✅دوره کوتاه مدت: ⁉️چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟ 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 🌀اهم موضوعات: 🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان 🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان 🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان 🔰تعداد جلسات: ۴جلسه به صورت مجازی 🕰زمان برگزاری: دوشنبه‌ها در تاریخ: ۲۹آذر، ۶دی، ۱۳دی، ۲۰دی/ ساعت ۱۹:۳۰ 🌐لینک ثبت نام👇👇 http://soda96.ir/doreh-almizan1/ ⌛️مهلت ثبت نام: شنبه ۲۷آذر ❌ظرفیت محدود❌ 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19 @majazi_almorsalaat
باسلام امروزه شاید هیچ طلبه‌ای در هیچ کدام از زمینه‌های علمی، مستغنی از تفسیر المیزان نیست. اما اگر مراجعه به المیزان، با برنامه و با مقدمات نباشد، استفاده صحیح از این کتاب ارزشمند صورت نمیگیرد و یا به دلیل حجم زیاد محتوای کتاب، سردرگمی ایجاد می شود. در این دوره سعی داریم که علاوه بر آشنایی بیشتر با این تفسیر، سیر مطالعاتی و نکات مهم کاربردی در استفاده از این تفسیر تشریح شود. پیشنهاد میکنم که همه مخاطبین ارجمند در این دوره شرکت کنند. @almorsalaat
های استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/3959 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس اصول فقه پایه6 eitaa.com/almorsalaat/1588 💠تدریس بدایه الحکمه eitaa.com/almorsalaat/1590 💠برهان و عرض ذاتی eitaa.com/almorsalaat/1744 💠تدریس مناهج الوصول eitaa.com/almorsalaat/1843 💠تدریس رسائل ج۱ تا ابتدای اجماع منقول eitaa.com/almorsalaat/2068 💠رسائل ج۱ از اجماع منقول تا پایان خبرواحد eitaa.com/almorsalaat/4416 💠تدریس شرح لمعه ج۱ تا کتاب الزکاه eitaa.com/almorsalaat/2636 💠مبانی حکمت متعالیه eitaa.com/almorsalaat/4000 💠برهان شفا eitaa.com/almorsalaat/4002 💠انسان و ایمان eitaa.com/almorsalaat/4005 💠مکاسب ج۳ تا پایان تنبیهات معاطات eitaa.com/almorsalaat/4358 @almorsalaat
🤲إِلَهِي ▫️هَلْ يَرْجِعُ الْعَبْدُ الْآبِقُ إِلا إِلَى مَوْلاه؟ ▫️أَمْ هَلْ يُجِيرُهُ مِنْ سَخَطِهِ أَحَدٌ سِوَاه؟ 🤲إِلَهِي ▫️إِنْ كَانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْبِ تَوْبَةً فَإِنِّي وَ عِزَّتِكَ مِنَ النَّادِمِينَ ▫️وَ إِنْ كَانَ الاسْتِغْفَارُ مِنَ الْخَطِيئَةِ حِطَّةً فَإِنِّي لَكَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ ▪️لَكَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى  @almorsalaat
بمناسبت روز پژوهش موسسه سبحان تقدیم می کند: 🔅آموزش درس گفتار نویسی 🔸بمدت ۵ جلسه بصورت آنلاین از ۱۱ دی ماه شنبه ها و سه شنبه ها ساعت 19 🔰حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 🔸سرفصل های دوره: ➕فرهنگ مکتوب ➕تجزیه و تحلیل درس ➕عنوان بندی و فهرست نویسی ➕شیوه نگارش، نویسندگی، پاراگراف بندی ➕درباره ویراستاری محتوایی ➕قالب های مختلف درس گفتار 🔸این دوره با هدف آموزش شیوه های تبدیل دروس شفاهی به درس گفتار مکتوب اساتید علوم اسلامی و انسانی است. 🔸موسسه سبحان از شرکت کنندگان در این دوره جهت امور پژوهشی و درس گفتار نویسی دعوت به همکاری می کند. 🔸در پایان دوره پس از تأیید نمونه کار طلاب و دانشجویان، گواهی حضور در دوره اعطا می گردد. لینک ثبت نام: 🌐 https://www.sobhan-ins.com/product/speech_lessons/ 🔘 برای کسب اطلاعات بیشتر در کانال مخصوص آموزش درس گفتار نویسی عضو شوید https://eitaa.com/joinchat/2867200080C11c65ce224 ➖➖➖ @sobhan_ins _______________________ سایت موسسه فرهنگی و پژوهشی سبحان 🌐http://www.sobhan-ins.com
🌀| چرا الحمدلله؟ 🔹و قوله تعالى: الْحَمْدُ لِلَّهِ‌، الحمد على ما قيل هو الثناء على الجميل الاختياري و المدح أعم منه، يقال: حمدت فلانا أو مدحته لكرمه، و يقال: مدحت اللؤلؤ على صفائه و لا يقال: حمدته على صفائه، و اللام فيه للجنس أو الاستغراق و المال هاهنا واحد.  🔹و ذلك أن الله سبحانه يقول: «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خالِقُ كُلِّ شَيْ‌ءٍ»: غافر- 62.  فأفاد أن كل ما هو شي‌ء فهو مخلوق لله سبحانه، و قال: «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ خَلَقَهُ»: السجدة- 7. فأثبت الحسن لكل شي‌ء مخلوق من جهة أنه مخلوق له منسوب إليه، فالحسن يدور مدار الخلق و بالعكس، فلا خلق إلا و هو حسن جميل بإحسانه و لا حسن إلا و هو مخلوق له منسوب إليه، 🔹و قد قال تعالى: «هُوَ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ»: الزمر- 4. و قال: «وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ»: طه- 111. فأنبأ أنه لم يخلق ما خلق بقهر قاهر و لا يفعل ما فعل بإجبار من مجبر بل خلقه عن علم و اختيار 🔹فما من شي‌ء إلا و هو فعل جميل اختياري له فهذا من جهة الفعل، 🔹و أما من جهة الاسم فقد قال تعالى: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌»: طه- 8. و قال تعالى‌ «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمائِهِ»: الأعراف- 180. فهو تعالى جميل في أسمائه و جميل في أفعاله، و كل جميل منه.  🔹فقد بان أنه تعالى محمود على جميل أسمائه و محمود على جميل أفعاله، و أنه ما من حمد يحمده حامد لأمر محمود إلا كان لله سبحانه حقيقة لأن الجميل الذي يتعلق به الحمد منه سبحانه، 🔹فلله سبحانه جنس الحمد و له سبحانه كل حمد.  📚علامه طباطبایی، المیزان، ج۱، تفسیر سوره حمد @almorsalaat
📣| عناصر تمدنی اسلام در نهضت فاطمی 🎙استاد علی فرحانی 🏴به مناسبت ایام فاطمیه (س) 🕰جمعه و شنبه ۲۶ و ۲۷آذر، همراه با نماز مغرب و عشاء، خیابان امامزاده ابراهیم انتهای کوچه پنجم، مسجد حاج کاظم 🌀مدرسه آیت الله بهجت (ره) @almorsalaat
باسلام برخی از دوستان پیام میدن که ترجمه متون عربی رو نیز بگذارید. دلیل گذاشتن متون اصلی این است که: عمدتا ترجمه متون، نمی‌تواند مقصود اصلی مولف را منتقل کند و عمده مخاطبین کانال، از طلاب هستن و هم خوب است که با متون اصلی آشنا شوند و هم قاعدتا باید توانایی فهم متن عربی را داشته باشند و اگر هم ندارند، در سیر علمی طلبگی لازم است که این توانایی را کسب کنند. البته با این وجود، برخی متون را با توضیح قرار میدهیم و اگر هم برخی متون همچنان نیاز به ترجمه یا توضیح دارد، لطفا به ادمین پیام بدید. @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️| سلام علیکم وقت بخیر. اگه امکانش باشه لطفا درباره فقه حکومتی هم توضیحاتی بدید که روش درست و مقدمات مورد نیاز ورود در این مباحث چیه ؟! و اینکه جهت اجتهاد در این زمینه چطوری باید طی طریق کرد ؟! آیا موسسه ای رو پیشنهاد میکنید یا نه اینکه شخص خودش بره دنبال دیدن منابع و استخراج اخباری که بشه باهاشون شاکله حکومت اسلامی رو بست، بهتره؟! ✅ حجت الاسلام امیری را بشنوید @almorsalaat