المرسلات
📌بنده معتقدم همین امارات و اصول و در جای خود مجاری اینها را دانستن و به اینها تمسک کردن برای مان کاف
#علوم_انسانی_اسلامی
#کلام_ولی
📌تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند، زیاد است/بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی/ لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند/ در این عرصه نمیشود به فتوای غیر مستند هم اکتفاء کرد/ حکومت اسلامی باید صد در صد متکی باشد به قرآن و عترت.
🔰مقام معظم رهبری
💢معاملات هم همینجور، امروز #معاملات_پیچیده است. امروز رابطه ی موجر و مستاجر پیچیده است. امروز اجاره ی تن اینجور نیست که یک نفر ساده، بگوید که آجرتک نفسی، در یک روز، به این قیمت. آن هم بگوید قبلت و تمام بشود.
💢دستگاه هایی که چندین هزار کارگر دارند با خصوصیات مختلف، با شرایط گوناگون، با حقوقی که این کارگر، به تبع مدت کار در اینجا پیدا می کند با سرمایه ی مصرف شده در اینجا، با سود کلانی که صاحب آن کارخانه و سرمایه دار می برد، با وضعی که کارگر دارد، اصلا حقوق کار و حقوق کارگر و مسئله ی اجاره که همان مسئله ی کار است، همین مسئله ی اجاره ی تن، اجاره ی نفس، این اصلا یک چیزی است غیر آنی که در دوران قبل از صنعتی شدن جهان و اقتصاد صنعتی وجود داشته.
💢این را ما باید رسیدگی بکنیم، باید بفهمیم، برسیم. تمام مطالبی که اینجوری است، احتیاج به #بازنگری دارد.
💢بله، طهارت و صلاه و صوم و حج – زکات هم چرا ، ابواب مالی هم احتیاج به بازنگری دارد- آن ابواب عبادی محض، شاید احتیاج به بازنگری نداشته باشد یا لااقل حالا نداشته باشد.
💢باید اینها را بازنگری کنیم. چه کسی اینها را میخواهد بکند برادر؟ چه کسی این کارها را می خواهد بکند؟ یا می گویید لازم نیست.
💢اگر می خواهیم ما یک جامعه ای درست کنیم، یک حکومتی درست کنیم، الگو باشد، اسلامی باشد، خب نمی شود که به استحسان، به اینکه لابد حالا اینجوری است، اکتفا کرد. حتی به یک #فتوای_غیر_مستند و غیر متکی به تحقیقات فراوان هم نمی شود درست اتکا کرد.
💢یک مسله را فقیه کار کرده، که پخته ی در این مسئله است، یک جور فتوا می دهد. یک مسئله ای که رویش کار نشده، همان فقیه یک جور دیگر فتوا می دهد. ان مسئله ی اولی را عمیق تر، پخته تر، فتوا می دهد. چیز طبیعی است. اینها را باید کار بکنیم، چه کسی باید این ها را بکند؟ اگر #جامعه_اسلامی است، اگر #حکومت_اسلامی است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید #صد_در_صد متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود.
💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد.
💢اگر #جامعه_اسلامی است، اگر #حکومت_اسلامی است، اگر ما همچنانی که امروز برای دنیای مسلمان، الگوی جامعه ی اسلامی شدیم؛ باید #صد_در_صد متکی باشیم به قرآن و حدیث، به کتاب و سنت، یعنی به اسلام، به متن اسلام، بدون این نمی شود.
💢و این را هم بداننید که کارکردن روی قرآن و حدیث، بدون اطلاع از آنچه در دنیا می گذرد هم امکان پذیر نیست. امروز دیگر روزی نیست که شما خیال کنید طلبه می تواند از دنیا مطلع نباشد ، از سیاست خبر نداشته باشد.
💢لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزه های علمیه است.
💢تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم، برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی.
📚گزیده بیانات 4/1/1365
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
7.12.1401__.mp3
29.66M
🎙#فقه_فرهنگ| علم اصول باید قواعد و ضوابط موضوع شناسی را معین کند/ باید ضابط تجمیع منابع مشخص شود/ با به وجود آمدن موضوعات جدید، نیاز به شناخت کافی موضوع و تجمیع ادله مسانخ با آن را داریم/ اینکه ممکن است برخی ادله به دست ما نرسیده باشد، یک بحث کلامی است و نباید وارد حیطه فقه شود
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 7/12/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🎙#فقه_فرهنگ| علم اصول باید قواعد و ضوابط موضوع شناسی را معین کند/ باید ضابط تجمیع منابع مشخص شود/ ب
📌فقه فرهنگ
🌀یکشنبه. 7/12/1401
🌀فیضیه. مدرس 31
#فقه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌تفاوت #اخلاق با #عرفان/ شناخت عرفانی، مکانیزم بسیار عالی دارد/ اینها از معارف اسلام است
🔰شهید مطهری
🌀بعضى سؤال كردهاند كه مكانيزم شناختى را كه اهل عرفان منبعش را قلب و ابزارش را تزكيه نفس مىدانند بيان نكرديد، آيا واقعاً اين شناخت مكانيزم دارد يا به منزله رفع مانع كردن از شناختهاى ديگر است؟
🌀چون سؤال درست و معقولى است و به مطلب ما هم مىخورد جواب عرض مىكنم:
🌀مسأله تزكيه نفس دو نقش دارد: يك نقش اين است كه انسان اگر تزكيه نفس كند عقلش روشن بينتر مىشود. مثلًا اگر در يك سالن گرد و غبار باشد، بيشتر از چند متر جلوى پايمان را نمىتوانيم ببينيم، اگر بخواهيم ببينيم به نور و هوا احتياج داريم. يك اثر تزكيه نفس اين است كه فضا را براى عقل صافتر مىكند ولى نقش تزكيه نفس تنها اين نيست، خود قلب هم به انسان الهام مىكند.
🌀و اما پرسيدهاند مكانيزمش چيست؟ سؤال خوبى است. فقط به عنوان يادآورى نكتهاى را عرض مىكنم:
🌀يكى از مسائل بسيار ظريف و يك نوع روانشناسى بسيار عالى و لطيف، نوعى اخلاق به اصطلاح امروز ديناميك است كه عرفا اين نوع اخلاق را به نام «سير و سلوك» ذكر كردهاند و اين همان مكانيزمى است كه آقايان مىخواهند بدانند و فوقالعاده با ارزش است.
🌀از مسائلى كه فرنگيها در معارف شرقى فوقالعاده به آن اهميت مىدهند اين مسئله است، آنجا كه عرفا با يك نوع- به قول اقبال لاهورى- «تجربه درونى» (كه تعبيرى بسيار عالى است) مكانيزم پيشرفت كار قلب و دل را به عنوان «منازل و مراحل» بيان كردهاند.
🌀در اخلاق فلسفى، اخلاقى كه همه فيلسوفان گفتهاند، همين قدر گفته شده است كه براى انسان، ايثار فضيلت است ولى خودخواهى و استيثار رذيلت است؛ شجاعت، اخلاق ولى جبن و تهوّر ضد اخلاق است؛ سخاوت، خوب ولى بخل و اسراف بد است؛ صبر و خويشتندارى، خوب ولى جزع و فزع و بيتابى كردن بد است، و از اين قبيل مسائل.
🌀انسان يك كتاب اخلاق از كتب علماى اخلاق را كه بخواند مىبيند مجموعهاى از امور را توصيه و مجموعه ديگرى را منع كردهاند: آنها بد است و اينها خوب.
🌀آنگاه انسان خودش را مثل اتاقى مىبيند كه هيچ دكورى ندارد، در و ديوارش خالى محض است، ولى مقدار زيادى دكور و زينت آلات گذاشتهاند و مىگويند اگر مىخواهى اينجا مزيّن شود، اينها را نصب كن. فلاسفه چنين خيال كردهاند كه نفس و روح انسان موجودى است كه مجموعه اين فضائل بايد در آن وجود داشته باشد.
🌀ولى آنها (عرفا) گفتهاند مسأله اينطور نيست؛ تو مانند يك نهال در حال حركت و تحوّل هستى، دارى [مسيرى را] منزل بعد از منزل طى مىكنى؛ اگر مىخواهى مراحل انسانيت را طى كنى بايد از منزل اول شروع كنى و ده منزل را طى كنى (براى فواصل كمتر صد منزل مىگويند و براى فواصل نزديكتر هزار منزل).
🌀مثلًا اولين منزل تو «يقظه» (بيدارى و آگاهى) است، منزل دوم تو «توبه» است، منزل سوم «انابه» است، منزل چهارم «تفكر» و منزل پنجم «محاسبه» است.
🌀همين طور منزل به منزل بيان مىكنند و انسان را تا آنجايى كه خودشان معتقدند مىبرند .
🌀بنابراين در پاسخ به اين سؤال كه آيا [شناخت عرفانى] مكانيزمى دارد يا نه، بايد گفت: مكانيزم بسيار عالى دارد. اينها جزء نفايس و ذخاير معارف دنياى اسلام است. گو اينكه امروز يك اخاخ كردن و يك تف تف كردن در بين خود ما پيدا شده است، ولى فرنگيها اكنون قدر اينها را بهتر از ما مىدانند.
🌀اگر منازل عرفان را در نظر بگيريم، شناخت چند مرحلهاى است (ده مرحلهاى است و به يك حساب صد مرحلهاى و به حساب ديگر هزار مرحلهاى) ولى به يك حساب ديگر تك مرحلهاى است، چون همه از يك منبع يعنى «دل» برمىخيزد و منابع متعدد ندارد.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله شناخت)، ج13، ص: 391
#راه_مطهر
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💢 #تدریس| صوت و متن پیاده شده تدریس کتاب #رسائل
🎙استاد علی فرحانی
💠محدوده: تعادل و تراجیح
🔴سال ۹۵-۹۶، مدرسه فقهی دارالهدی
📝لینک دانلود #متن 👇
soda96.ir/matn-taadol-rasael
🔈لینک دانلود #صوت 👇
b2n.ir/rasael9
#پای_درس_استاد #اصول
@soda96
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
8.12.1401_01_فقه فرهنگ.mp3
43.4M
🎙#فقه_فرهنگ| در مسیر استنباط باید سه مرحله موضوع شناسی و تجمیع منابع مسانخ و بعد بررسی فقه الحدیث (ماذا یقول) و بعد استخراج حکم را انجام دهیم/ رعایت این ضابطه در فقه معاصر بسیار مهم است/ البته نیاز به «نظام حکمی اجتهادی» داریم/ باید مبادی یک علم که از جنس هست ها هستند اثبات شوند/ نظام حکمی در هر علمی، بحسبه میباشد/ اشاره ای به مساله اجتماعی بودن انسان و اینکه علامه مصر اند انسان بالطبع اجتماعی است
🎙استاد علی فرحانی
📚 تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 8/12/1401
#فقه_المرأة
#علوم_انسانی_اسلامی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#معارف| نگاه توحیدی به تاریخ ادیان/ شناخت نفس، ام المعارف است/ با شناخت نفس حتی نگاه به معاد هم عمیق میشود/ اشاره ای به ظواهر و بطون قرآن از منظر علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
⭕️گزیده ای از تدریس فقه فرهنگ. فیضیه. 8/12/1401. #حتما_ببینید
#معارف #تفسیر
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
❇️ترتیب دروس امسال استاد علی فرحانی (سال 1401-1402)
1⃣مکاسب (خیارات) ساعت 7 صبح . موسسه آیت الله شبیری
2⃣کفایه (اصول عملیه) ساعت 8 صبح (بحث فعلی: تنبیهات استصحاب. اصل مثبت) موسسه امیرالمومنین علیه السلام
3⃣الفائق. ساعت 9 صبح (بحث فعلی: انتهای فصل چهارم و ورود به فصل پنجم) موسسه امیرالمومنین
4⃣ مکاسب ( خیارات جلد 5) ساعت 10صبح. موسسه آیت الله فاضل لنکرانی (بحث فعلی: مسقطات خیار غبن)
5⃣ مکاسب (خیارات جلد 5) ساعت 12:40 (بحث فعلی: مساله اول خیار مجلس) موسسه دارالهدی
6⃣ رسائل (استصحاب) ساعت 13:20 (بحث فعلی: تطبیقات فقهی اصل مثبت) موسسه دارالهدی
7⃣ فقه فرهنگ (فیضیه) دو ساعت به اذان مغرب (شنبه. یک شنبه. دوشنبه)
8⃣اصول فقه معاصر (فیضیه) یک ساعت به اذان مغرب (شنبه. یک شنبه. دوشنبه)
📌صوت تمام دروس استاد را میتوانید از کانال «دروس اساتید المرسلات» دانلود کنید👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
📌البته درس فقه فرهنگ و اصول فقه معاصر استاد (فیضیه) درس آزاد است و حضور عموم طلاب بلامانع است.
📚با #المرسلات همراه باشید👇👇👇
@admin_morsalat
✍️هیئت تحریریه المرسلات. مورخ 10/12/1401
#تدریس
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
16. معرفت شناسی. تاریخ و چیستی شک گرایی و نسبی گرایی.m4a
12.34M
#معرفت_شناسی
❇️جلسه اول شک گرایی و نسبی گرایی
✅بررسی تاریخ شک گرایی
✅علل ایجاد شک گرایی در مغرب زمین
🎙استاد قیلاوی (@GHILAVI)
📌شک گرایی در اندیشه مسلمین و اشکالات وارد بر فلاسفه
📌آسیب شناسی فقدان یقین در حوزه های علمیه
#شاگردان_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚#معرفی_کتاب| آثار مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
▫️حضرت امام (ره) می فرمایند: «از علماء معاصر، کتب شیخ جلیل القدر، عارف بالله، حاج میرزا جواد تبریزی قدس سره را مطالعه کن. شاید انشالله از این تابی و تاسف خارج شوی و چون نویسنده خالی از مقامات معرفت و انسانیت، عمر را به بطالت نگذرانی.» (سرالصلوه ص۴۰)
▫️از ایشان سه اثر به نام های «لقاء الله»، «المراقبات» و «اسرار الصلوه» معروف است.
▫️نسخه ها و چاپ های متعددی از این آثار موجود است. مرحوم مغفور جناب آقای محسن بیدارفر، هر سه اثر را با تحقیق، تصحیح و تعلیقات ارزشمندی چاپ و منتشر کردند.
▫️همچنین کتاب #شیخ_مناجاتیان در مورد زندگینامه، اساتید و شاگردان مرحوم ملکی تبریزی است.
⬇️این کتب را می توانید از کانال #کتابخانه_مجازی_المرسلات دانلود کنید👇
eitaa.com/palmorsalaat
eitaa.com/palmorsalaat
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند:
✅نشست علمی (7)
🔹موضوع: نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی
👤با حضور: حجت الاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی
⏱️زمان: شنبه 13 اسفند ماه 1401
🔹ساعت 19
⭕️مکان: قم، خیابان رسالت، بین رسالت 19 و 21، پلاک ۳۲۷
📺پخش زنده از طریق لایو ایتا:
@andisheh_eslami_moaser
#نشست_علمی #فلسفه
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
📌مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند: ✅نشست علمی (7) 🔹موضوع: نوآوری های فلسفی علامه طباطبای
#فلسفه
#پای_درس_استاد_فرحانی
📌حضور در این جلسه برای عموم طلاب بلامانع است.
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📌گریه های شبانه و خلوات و معنویت عجیب استاد شهید مطهری / پاداش و ثواب این رساله را به روح فقید سعید مطهری اهداء میکنم
🔰علامه طهرانی(ره)
🌀دوست مكرّم و سرور ارجمند مهربانتر از برادر ما مرحوم آية الله شيخ مرتضى مطهّرى - رضوان الله عليه - كه سابقۀ آشنائى ما با ايشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از يك عمر درس و بحث و تدريس و خطابه و كتابت و موعظه و تحقيق و تدقيق در امور فلسفيّه، با ذهن رشيق و نفس نقّاد خود بالأخره در اين چند ساله آخر عمر خود بالعيان دريافت كه بدون اتّصال به باطن و ربط با خداى منّان و اشراب دل از سرچشمه فيوضات ربّانيّه، اطمينان خاطر و آرامش سِرّ نصيب انسان نمىگردد، و هيچگاه نمىتواند در حرم مطهّر خدا وارد شود يا گرداگرد آن طوف كند و به كعبه مقصود برسد.
🌀و چون شمعى كه دائماً بسوزد و آب شود، يا پروانهاى كه خود را به آتش زند، و همانند مؤمن متعهّدى كه شوريدهوار دلباخته گردد و در درياى بىكرانۀ ذات و صفات و اسماءِ حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سِعۀ وجود خدا متّسع شود قدم راستين در مضمار اين ميدان نهاد.
🌀بيدارى شبهاى تار و گريه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغّل در ذكر و فكر و ممارست درس قرآن و دورى گزيدن از اهل دنيا و هواپرستان، و پيوستن به اهل الله و اولياى خدا، مشهود سير و سلوك او بود. رحمة الله عليه رحمةً واسعةً.
🌀لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ، إِنَّ اللّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ
🌀چندى قبل از اين حقير خواستند تا براى سالگرد شهادت ايشان چيزى بنويسم. اين فقير كه حقّاً خود را نالايق مىديدم با وجود تراكم مشاغل و شواغل از قبول اين عهده پوزش طلبيدم.
🌀اخيراً كه مراجعه مكرّر شد، روح آن صديق گرامى مَدَد نمود كه اين مختصر را تحرير نموده و به عنوان مقدّمه به رسالهاى كه در سير و سلوك نوشته بودم ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترس طالبان حقّ و پويندگان سُبُلِ سَلام و راه حقيقت قرار دهم. بِيَدِهِ ازِمَّةُ الاُمورِ وَ بِهِ أسْتَعينُ.
🌀اصل اين رساله اسّ و مخّ اوّلين دوره از درسهاى اخلاقى و عرفانى است كه حضرت استاد گرامى ما علاّمۀ طباطبائى - روحى فداه - در سالهاى يكهزار و سيصد و شصت و هشت و شصت و نه هجريّۀ قمريّه در حوزۀ مقدّسۀ علميّۀ قم براى بعضى از طلاّب بيان فرموده و اين حقير به عنوان تقريرات درس به رشتۀ تحرير درآورده بودم و قرائت و مرور به آن را در اوقات قبض و كدورت و خستگى موجب تنوير روح و تلطيف جان خود مىدانستم.
🌀اينك يك دوره بر آن مرور نموده با تنقيحات و اضافاتى مهيّا و پاداش و ثواب آن را به روح فقيد سعيد مطهّرى - أعلى الله مقامه الشريف - اهداء مىكنم.
🌀اللَّهُمَّ احُشُرْهُ مَعَ أوْليائِكَ الْمُقَرَّبينَ، وَ اخْلُفْ عَلى عَقِبِهِ فِى الْغابِرِينَ، وَ اجْعَلْهُ مِنْ رُفَقِاء مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ، وَ ا رْحَمْهُ وَ ايَّانَا بِرَحْمَتِكَ يا ارْحَمَ الرَّاحِمينَ
📚رساله لب اللباب ص ۱۷
#ماه_شریف_شعبان
#شهید_مطهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از مؤسسه علمی - فرهنگی «اندیشه اسلامی معاصر»
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
المرسلات
@andisheh_eslami_moaser
#فلسفه
#پای_درس_استاد_فرحانی
💢فیلم کامل جلسه امشب استاد در مورد «نوآوری های فلسفی علامه طباطبابی»
📌انشاءالله صوت کامل و قسمت های از فیلم این جلسه را بارگزاری خواهیم کرد
🔰هیئت تحریریه المرسلات 13/12/1401
@almorsalaat
نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی (13.12.1401)..mp3
45.93M
🔊#فلسفه| نشست علمی با موضوع «نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی»
🎙استاد علی فرحانی
💢استاد در این جلسه ضمن اشاره به تاریخ فلسفه و بزرگان فلسفه مشاء و اشراق و صدرائی، نکاتی را در مورد فلسفه نوصدرائی و مبدأ تکون آن بیان کرده و بیان فرمودند برخی از بزرگان قائل اند که علامه طباطبایی موسس مکتب نوصدرائی است یعنی موسس یک مکتب جدید در فلسفه است.
💢استاد معظم در این جلسه، نوآوری های علامه طباطبایی را در دو جنبه #شیوه_و_متد_فلسفی و #محتوای_فلسفی مطرح کردند و در ناحیه نوآوری های محتوای در فلسفه نشان دادند که علامه یک سنخ نوآوری مبتنی بر مبانی حکمت صدرا و یک سنخ نوآوری های بنیادین در فلسفه دارند.
💢استاد در این جلسه نقطه شروع فلسفه و نقطه پایان فلسفه از نگاه علامه را توضیح فرمودند و جایگاه علم حصولی در سیستم فلسفی علامه تبیین کردند و با اشاره به تفکیک حیث تبویب مسائل فلسفی از محتوای فلسفی، اهمیت رعایت سیر ریاضی در ادراکات را از منظر علامه بیان کردند. حتما #بشنوید.
📚نشست علمی (مؤسسه اندیشه اسلامی معاصر) 13/12/1401
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#فلسفه| نشست علمی با موضوع «نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی» 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در این جل
44.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#فلسفه| مرحوم علامه طباطبایی در حاشیه اسفار مطالب ملاصدرا را منظم کرده و از این طریق نوآوری هایی بر اساس مبانی صدرا دارند/ اشکال حکیم جلوه به اسفار ملاصدرا و دو پاسخ از زبان آیت الله جوادی به اشکال ایشان
🎙استاد علی فرحانی
⭕️گزیده نشست علمی. 13/12/1401 #حتما_ببینید
#فلسفه
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#پای_درس_استاد_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔊#فلسفه| نشست علمی با موضوع «نوآوری های فلسفی علامه طباطبایی» 🎙استاد علی فرحانی 💢استاد در این جل
#فلسفه
#پای_درس_استاد_فرحانی
♦️سفارش کتاب در آستانه حکمت (جلد دوم)
🔻مولف: استاد علی فرحانی
🔺تهیه و تنظیم: سید مجتبی امین جواهری
🔴 برای تهیه با تخفیف جلد #دوم کتاب به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐https://basalam.com/tahrire_andishe/product/7947634?utm_source=copy&utm_medium=link&utm_campaign=invite&utm_content=share&sh=copy-bdq6lL-product
🔴 ارسال بصورت هفتگی- تخفیف تا پایان سال
◽️ سرفصل های جلد دوم کتاب درآستانه حکمت :
◽️مقدمه جلد دوم
◽️درس بیست و چهارم تا درس پنجاه و پنجم
◽️مرحله دوم: در تقسیم وجود به ذهنی و خارجی
◽️مرحله سوم: تقسیم وجود به «فی نفسه» و «فی غیره»
◽️مرحله چهارم: مواد ثلاث
◽️مرحله پنجم: ماهیت و احکام آن
◽️مرحله ششم: مقولات عشر
🔴 اگر قصد خرید جلد اول کتاب را دارید به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐https://basalam.com/tahrire_andishe/product/7947634?utm_source=copy&utm_medium=link&utm_campaign=invite&utm_content=share&sh=copy-bdq6lL-product
✍️سید مجتبی امین جواهری
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#مناجات_شعبانیه
📌گزیده مناجات شعبانیه
💢إِلٰهِى كَيفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِى بَعْدَ مَماتِى وَأَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِى إِلّا الْجَمِيلَ فِى حَيَاتِى؛ إِلٰهِى تَوَلَّ مِنْ أَمْرِى مَا أَنْتَ أَهْلُهُ، وَعُدْ عَلَىَّ بِفَضْلِكَ عَلىٰ مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ . إِلٰهِى قَدْ سَتَرْتَ عَلَىَّ ذُنُوباً فِى الدُّنْيا وَأَنَا أَحْوَجُ إِلىٰ سَتْرِها عَلَىَّ مِنْكَ فِى الْأُخْرىٰ .
💢معبودم چگونه از حسن توجهت پس از مرگم ناامید شوم؟ درحالیکه در طول زندگیام مرا جز به نیکی سرپرستی نکردی؛ خدایا کارم را چنانکه سزاوار آنی بر عهده گیر، خدایا بهسوی من با احسانت بازگرد، بهسوی گناهکاری که جهلش سراپایش را پوشانده، خدایا گناهانی را در دنیا بر من پوشاندی که بر پوشاندن آنها در آخرت نیازمندترم،
💢إِلٰهِى قَدْ أَحْسَنْتَ إِلَىَّ إِذْ لَمْ تُظْهِرْها لِأَحَدٍ مِنْ عِبادِكَ الصَّالِحِينَ فَلا تَفْضَحْنِى يَوْمَ الْقِيامَةِ عَلىٰ رُؤُوسِ الْأَشْهادِ . إِلٰهِى جُودُكَ بَسَطَ أَمَلِى، وَعَفْوُكَ أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِى . إِلٰهِى فَسُرَّنِى بِلِقائِكَ يَوْمَ تَقْضِى فِيهِ بَيْنَ عِبادِكَ . إِلٰهِى اعْتِذارِى إِلَيْكَ اعْتِذارُ مَنْ لَمْ يَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْرِى يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُونَ؛
💢معبودم محققاً به من نیکی کردی چرا که گناهم را در دنیا برای هیچیک از بندگان شایستهات آشکار نکردی، پس مرا در قیامت در برابر دیدگان مردم رسوا مکن، معبودم جود تو آرزویم را گسترده ساخت و عفو تو از عمل من برتری گرفت. معبودم، روزی که در آن بین بندگانت داوری میکنی، مرا به لقائت خوشحال کن. معبودم عذرخواهی من از پیشگاهت عذرخواهی کسی است که از پذیرفتن عذرش بینیاز نگشته، پس عذرم را بپذیر ای کریمترین کسی که بدکاران از او پوزش خواستند.
💢إِلٰهِى لَاتَرُدَّ حاجَتِى، وَلَا تُخَيِّبْ طَمَعِى، وَلَا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجائِى وَأَمَلِى . إِلٰهِى لَوْ أَرَدْتَ هَوانِى لَمْ تَهْدِنِى، وَلَوْ أَرَدْتَ فَضِيحَتِى لَمْ تُعافِنِى . إِلٰهِى مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِى فِى حاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمْرِى فِى طَلَبِها مِنْكَ . إِلٰهِى فَلَكَ الْحَمْدُ أَبَداً أَبَداً دائِماً سَرْمَداً يَزِيدُ وَلَا يَبِيدُ كَما تُحِبُّ وَتَرْضىٰ .
💢معبودم، حاجتم را برمگردان و طمعم را قرین نومیدی مساز و امید و آرزویم را از خود قطع مکن. معبودم، اگر خواریام را میخواستی، هدایتم نمیکردی و اگر رسواییام را خواسته بودی سلامتیام نمیبخشیدی، معبودم، این گمان را به تو ندارم که مرا در حاجتی که عمرم را در پیگیریاش سپری کردهام، از درگاهت بازگردانی. معبودم تو را سپاس، سپاسی ابدی و جاودانه، همیشگی و بیپایان، سپاسی که افزون شود و نابود نگردد، آنگونه که پسندی و خشنود گردی،
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#علوم_انسانی_اسلامی
#کلام_ولی
📌ابواب عملی فقه را یک بار دیگر باید شروع به استنباط کنیم/ باید باب مستقلی به نام «سیاسات» داشته باشیم و برای آن اصالت قائل شویم
🔰مقام معظم رهبری
💢در زمینه ی تعلیم و تعلم چطور؟ اداره ی دانشگاه ها چطور؟آموزش علوم گوناگون چطور؟
1⃣این فنون گوناگون را چقدر درس بدهیم؟
2⃣چون از بیت المال داریم خرج میکنیم که این دانشگاه را اداره می کنیم. آیا جایز است ما این را صرف و خرج کنیم به علومی که مثلا شبهه است. احتمال هست که اینها مفید نباشد یا استفاده ی حرام از آنها مثلا بشود.
3⃣در دانشگاه ها روش اداره ی دانشگاه ها و حکومت اخلاقیات و رسوم و عادات در دانشگاه ها به چه شکل باید باشد؟ اسلام حکمی ندارد در این باب؟
5⃣در باب جنگ با کی جنگ را شروع کنیم؟ با کی شروع نکنیم؟
6⃣اگر شروع کردند تا چه حد باید جواب بدهیم؟
💢خب، شما ملاحظه کنید در فقه خودمان، علمای بزرگ ما که واقعا بعضی از آنها از لحاظ فکری نابغه اند، آدم وقتی نگاه میکند، آن دقت های فکری ای را که مثلا شیخ انصاری یا محقق قمی یا صاحب ریاض و دیگران در کتاب هایشان دارند، آدم حیرت می کند. این چه مغزی بوده، این مغز و این فکر در مسائلی که وارد شده تا گاو و ماهی[کنایه از راه دور] پیش رفته، تمام جزئیات را در مسئله، این عالم پیدا کرده.
💢خب شما همین فروع علم اجمالی را نگاه کنید. در علم اجمالی دارد که یک خلل در این نماز به وجود آمده، نمی داند که در فلان رکعت است یا فلان رکعت، در رکن است یا در غیر رکن است، در این نماز است یا در نماز قبلی است و همینطور و همین طور. صد فرع، فروع علم اجمالی است. مدام نشسته این عالم، فکر کرده، یک فرضی را تصور کرده و فرموله کرده، حکمش را طبق فرمول های مشخص فقهی پیدا کرده است.
💢اگر ما بخواهیم مسائل مربوط به #سیاست_خارجی، به #سیاست_زراعی، به #سیاست_صنعتی، به #سیاست_اقتصادی در داخل کشور، در خارج از کشور، #سیاست_نظامی، #سیاست_اداری، #سیاست_فرهنگی و تعلیم و تربیت و غیره و غیره، اگر بخواهیم درباره ی همه این ها اینجور دقت بکنیم، که باید هم بکنیم، شما ببینید چقدر کار لازم است.
💢لذاست بنده عرض میکنم، ما باید #ابواب_عملی_فقه را که مربوط به #اداره_زندگی_مردم است، یکبار دیگر شروع کنیم، اینها را بحث کنیم و استنباط کنیم. چه ابواب معاملات را، چه ابواب سیاسات را.
💢اصلا سیاسات را در اسلام، ما باید بابش را باز کنیم. امر به معروف ، نهی از منکر، جهاد، حکومت اسلامی که همان مسئله ی ولایت است و بعضی دیگر از این چیزها را اسمش را می گذاریم ابواب سیاسات؛ عبادات، معاملات، سیاسات. و ابواب سیاسات را برایش اصالت قائل بشویم و بحث کنیم و در بیاوریم.
📚گزیده بیانات 4/1/1365
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
♨️#فقه| در فقه، تنها بخشی از معاملات، امضائی اند/ نکاح و طلاق و لعان با بیع و اجاره خیلی تفاوت دارند
📌علت عدم جریان معاطات در نکاح و طلاق/لزوم صیغه و لفظ در نکاح ناشی از #اجماع و #تسالم_اصحاب و نیز سائر ادله لفظیه است
🔰محقق خوئی رضوان الله علیه
💢وبما بيّنا ظهر فساد توجيه عدم جريان المعاطاة في النكاح بتقوّم مفهومه باللفظ، إذ لا فرق بينه وبين سائر العقود من هذه الجهة، كما ظهر فساد توجيه المحقّق النائيني من أنّ النكاح والسفاح متقابلان، فإنّ الوطء قبل إيجاد علقة الزوجية يكون مصداقاً للزنا، فكيف يتحقّق به مضادّه وهو النكاح، إذ فيه:
1⃣ أوّلاً: أنّه أخصّ من المدّعى، لأنّه إنّما يقتضي عدم تحقّق النكاح بخصوص الوطء ولا يقتضي عدم تحقّقه بسائر الأفعال، وقد ذكرنا أنّ المراد بالمعاطاة هو العقد المنشأ بالفعل مطلقاً ولم نعتبر فيها فعلاً خاصّاً، فيمكن إبراز النكاح بفعل آخر غير الوطء من إشارة أو كتابة أو نحوهما.
2⃣وثانياً: أنّ تقابل النكاح والسفاح ليس من جهة اعتبار اللفظ في مفهوم النكاح، وإنّما هو من جهة أنّ النكاح عبارة عن الوطء عن استحقاق شرعي باختلاف الشرائع والسفاح عبارة عن الوطء بغير استحقاق، ومن الظاهر أنّ الوطء المبرز لاعتبار العلقة الزوجية ليس وطئاً عن غير استحقاق، فلا يكون مصداقاً للزنا.
💢هذا كلّه مع قطع النظر عن الأدلّة الشرعية وأمّا بحسب الأدلّة الشرعية فظاهر قوله تعالى: «إِلاّٰ عَلىٰ أَزْوٰاجِهِمْ» عرفاً اختصاص حلّ الوطء بما إذا تأخّر عن الزوجية إلّاأنّ هذا حكم شرعي لا ربط له بمعقولية تحقّق النكاح بالوطء.
💢والحاصل أنّه من حيث القاعدة لا فرق بين النكاح وغيره من العقود، إلّا أنّه يستفاد اعتبار اللفظ فيه من #الاجماع و #تسالم_الأصحاب، ومن قوله (عليه السلام) في نكاح المتعة «فإذا قالت نعم فأنت أولى الناس بها» فإنّ مقتضاه اعتبار خصوص هذا اللفظ، وقد رفعنا اليد عن الخصوصية للقطع بعدم اعتبارها، وأمّا أصل اللفظ فلا وجه لنفي اعتباره، هذا كلّه في النكاح.
📚موسوعه محقق خوئی. جلد 36. ص 154
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b