هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 رهبر انقلاب، عصر امروز: شکست رژیم صهیونیستی در غزه ادامه پیدا خواهد کرد و این رژیم به زوال و انحلال نزدیک خواهد شد. تلاشهای مذبوحانه همچون اقدامی که در سوریه مرتکب شدند آنها را از شکست نجات نخواهد داد. البته سیلی این اقدام را هم خواهند خورد. ۱۴۰۳/۱/۱۵
💻 Farsi.Khamenei.ir
#سیدالشهدا #شب_جمعه
💢به جز حسین(ع) مرا ملجأ و پناهی نیست
💢در این عقیده، یقین دارم اشتباهی نیست
💢ره نجات حسین است و دوستی حسین
💢به سوی حق به جز این ره، طریق و راهی نیست
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#شب_جمعه
#معارف
📌انسان، سه جبهه جنگ دارد/ جهاد در مقابل هوی و هوس، جهاد اکبر نسبی است/ جهاد اکبر حقیقی، مقابله عقل نظری و قلب است
🎙آیت الله العظمی جوادی
💢...آیه آن است که انسان در درون خود سه جبههٴجنگ دارد؛ البته این سه جبهه جنگ در عرض هم نیستند؛ دو جبهه جنگ در عرض هم هستند، اگر انسان در این دو جبهه فاتح و پیروز شد، وارد آن جهاد اکبر میشود.
💢بیان مطلب این است که اگر انسان بخواهد بفهمد، در برهان وَهم و خیال راهزن است؛ در خیلی از موارد انسان تا به آن قلّهٴ معرفت صحیح بخواهد برسد، مغالطات وَهمی و خیالی راهزن اوست، نمیگذارد که اندیشهٴ ناب بهره او بشود، او در بخش اندیشه دارد میجنگد؛ یعنی با وَهم و خیال میجنگد تا به برهان برسد، این کار حوزه و دانشگاه است.
💢در مسئله تربیت و اخلاق، جنگ بین عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان»، با شهوت و غضب است؛ آن قلمرو، قلمرو اراده و تصمیم و عزم و کار است.
💢 قلمرو عقل نظری، اندیشه و تصوّر و تصدیق و برهان و قیاس و استدلال است. در استدلال، وَهم و خیال درگیر هستند، در اراده و عزم و اخلاص، شهوت و غضب درگیر هستند، این جنگ برای همیشه است؛ یعنی هر کسی در درون خود این دو جبههٴ جنگ را دارد و اگر در این دو جبهه پیروز شد و خواست جنگ و مبارزه را ادامه بدهد، تازه بین عقل نظر او و عقل عمل او که از او به قلب هم میتوان یاد کرد جنگ شروع میشود، این دیگر جهاد اکبر است، نه جهاد اوسط!
💢آن جهاد اوسط اکبرِ نسبی است، در جهاد اکبر نسبی که همان جهاد اوسط است، جنگ بین عقل است و هوس که این شخص میخواهد عادل بشود، وارسته بشود، متّقی بشود، اهل بهشت بشود و مُتخلِّق بشود. بعد از اینکه این مراحل را گذراندند؛ آدم خوبی شد، مُتخلِّق شد، وارسته شد، اهل عبادت شد و اهل زهد شد، از آن به بعد جنگ سوم شروع میشود؛ یعنی جنگ بین عقل و قلب، جنگ بین علم حصولی و علم حضوری؛ اینکه متولّی اندیشه و برهان است، میگوید راه سخت است و همینجا بمان؛ آنکه قلب است، میگوید مفهوم به درد من نمیخورد، من میخواهم ببینم، فهمیدن هنر نیست، دیدن هنر است. این جهاد اکبر است که بین عقل نظر و بین قلب است،
💢این قلّهٴجهاد است که جهاد اکبر حقیقی این است و این برای اوحدی اهل سیر و سلوک است. غالب انسانها یا در جهاد اندیشه هستند ـ بین برهان و بین وَهم و خیال ـ یا در انگیزه میجنگند؛ یعنی بین عقل عمل و شهوت و غضب. اگر کسی علم را وسیله برای عقل قرار داد که در آن آیه فرمود ما ـ با مَثَل زدن ـ علم را نردبان عقل قرار میدهیم: ﴿وَ تِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یَعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾آنهایی که عالِم اند این را نردبان قرار میدهند تا به قلّه عقل برسند که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان»، پس علم نردبان است.
💢اگر این شخص از این نردبان سوء استفاده کرد و آن را به طرف چاه برد، همین نردبان و پله هاست ولی به طرف چاه رفت: ﴿أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾ دامنگیر او میشود؛ یعنی او عالمانه گناه میکند. در تعبیرات روایی ما هم هست، اصلاً بعضیها درس میخوانند برای اینکه گناه بکنند، چون هر گناهی موارد استثنایی هم دارد؛ اگر روزه خوردن است موارد استثنایی دارد، اگر نماز بد خواندن است موارد استثنایی دارد، حج و عمره نرفتن است موارد استثنایی دارد، همه گناهها موارد استثنایی دارد! در بعضی از روایات ما هست که بعضیها اصلاً درس میخوانند برای اینکه آن گناه را با موارد استثنایی توجیه کنند؛اگر این شد این شخص عالماً عامداً دارد معصیت میکند، از این به بعد دیگر ذات اقدس الهی آن هدایت ویژه را میگیرد ﴿أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾، او عالماً به طرف جهنم حرکت میکند، عالماً به طرف فساد حرکت میکنند. این معنا دقیقتر از آن است که جناب فخر رازی میگوید که این آیه ﴿أَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾ در مقابل ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ﴾ هست.
📚تفسیر سوره جاثیه. 18/12/1394
#بزرگان
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
اخلاق و عرفان.mp3
1.94M
🔊#شب_جمعه| خاطره ای جالب از علامه حسن زاده/ مرحله عقل و مرحله عشق/ توضیحی جالب از «پای استدلالیان چوبین بود.....»
🎙استاد علی فرحانی
#شب_جمعه #اخلاق_و_عرفان
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
معارف عالیه اسلامی برای همه نیست (داستان آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی_01.mp3
3.15M
🔊#تراجم| ماجرای مانع شدن آیت الله بروجردی از تدریس فلسفه توسط علامه طباطبایی چه بوده است؟! آیا در این زمینه، اختلافی داشته اند؟! چرا علامه طباطبایی، اصرار بر تدریس اسفار ملاصدرا داشتند؟! / نگاه به فلسفه از دو جنبه دفاع از دین و مباحث عرفانی آن در تدریس علامه طباطبایی به نقل از شاگردان ایشان.
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده تدریس مکاسب، جلد سوم.
#فلسفه #علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معنویت
#ماه_رمضان
📌أین العارف؟
💢و فى كتاب فردوس العارفين: قال امير المؤمنين عليه السّلام: العارف إذا خرج من الدّنيا لم يجده السّائق و الشّهيد فى القيامة و لا رضوان الجنّة فى الجنّة و لا مالك النّار فى النّار، قيل: و أين يقعد العارف؟ قال عليه السّلام: فى مقعد صدق عند مليك مقتدر.
💢ترجمه:
💢در كتاب فردوس العارفين وارد است كه امير المؤمنين عليه السلام فرمود: چون عارف از دنيا برود پيشبرنده و گواه (كه با هر كسى هستند) او را در قيامت نمىيابند، و دربان بهشت در بهشت و دربان دوزخ در دوزخ او را پيدا نمىكنند.
عرض شد: پس عارف در كجا مىنشيند؟ فرمود: در جايگاه صدق نزد پادشاهى مقتدر (كه خداوند است).
📚بحرالمعارف جلد اول ص 27
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
باید قصد قربت را به درستی تحلیل کنیم.mp3
9.57M
🔊#کفایه_الاصول| باید نگاه صحیح فقهی به مساله «قصد قربت» در اصول مورد توجه باشد/ مساله قصد قربت در بیان بزرگانی همچون محقق بروجردی/ اشکالی مهم به کلمات اصولیین در باب جواز اجتماع امر و نهی و باب اقتضاء النهی للفساد از این منظر/ اشاره به برخی مباحث مهم که باید در علم اصول مورد بررسی قرار گیرند
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده کفایه الاصول. اصول عملیه. تدریس سال 96
#المرسلات #اصول
#استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#فیض_الهی
#ماه_رمضان
🔰آیت الله العظمی جوادی
💢خدای سبحان منتظر کسب لیاقت ما نیست تا به ما فیض برساند.
💢مهمترین چیزی که در قابلیت فیض رسانی سهم بسزایی دارد شرح صدر است که خداوند به نبی اکرم صلی الله عليه و آله و سلم اعطا نمود، چه خوب است که ما هم قابلیت برداشتن بار از پشت و گشایش صندوق دل را قبلاً از خداوند بخواهیم.
📚 سیره رسول اکرم در قرآن، ج1، ص244
@almorsalaat
💢آيا ماه رمضان هميشه سى روز است؟! منظور از روایاتی که ماه رمضان را سی روز دانسته اند چیست؟! معنای «لا اعتبار بالجدول» در بیان شهید اول چیست؟!
🎙علامه حسن زاده (ره)
🔵يكى از نظريات شيخ صدوق مربوط به تعداد روزهاى ماه رمضان است.ايشان در كتاب من لا يحضره الفقيه بعد از نقل رواياتى مىفرمايد: لذا شهر مبارك رمضان براى هميشه سى روز است.
🔵درحالىكه روايات ديگرى هم داريم، از خاصه و در جوامع روايى عامّه كه بعضى از صحابۀ پيغمبر فرمودند: ما در زمان رسول اللّه، ماههاى ٢٩ روزى بيش از ماههاى ٣٠ روزى روزه گرفتيم. آنوقت جناب صدوق چند روايت نقل مىكند كه حضرت شيخ الطائفة طوسى در تهذيب و استبصار نظر ايشان را رد مىكند. ما فرمايشات هر دو را در درس هفتاد و پنجم كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آوردهايم.
🔵اينكه شيخ صدوق (ره) فرموده هميشه ماه رمضان ٣٠ روز است و رواياتى نيز در تأييد آن آورده. اشاره به يك نكته علمى دارد كه متأسفانه حضرت شيخ طوسى هم در تهذيب و استبصار اين را نياورده است و بدان اشارتى نفرموده است. جناب استاد ما مرحوم علاّمه شعرانى فرمودند كه اين روايات درست است، اما بايد بين هلال و ماه اصطلاحى نجومى و هلال و ماه واقعى سماوى تميز داده شود، اين روايات ناظر به ماه نجومى است نه هلال سماوى، چون كسانى كه اهل فن مىباشند و در علم هيئت، رياضيات، نجوم و زيجات واردند، مىدانند كه رسم زيجات و ترتيب جداول آنها اينطور است: محرم، صفر، ربيع الأول، ربيع الثانى، همينطور تا آخر، ماههاى فرد، تمام است (٣٠ روز) و ماههاى زوج، ناقص است (٢٩ روز) و اين ترتيب مربوط به هلال خارجى نيست بلكه مربوط به يك روش و نظام رياضى و محاسبهاى است كه بايد ماهها را در جداول ازياج تنظيم كنند، بعد مستخرج در وقت استخراج، از اين تنظيم شده (تعديلات) را كه در علم هيئت و زيجات، بحثش هست، و كسور، كبيسه و... را حساب مىكند، بعد از اينها منتقل مىشود به هلال خارجى. پس ماه زيج مقدمهاى است براى يافتن هلال خارج نه اينكه خودش ملاك باشد.
🔵اصطلاح زيج را غربيها لاتابل و در زبان عربى جدول گويند. اينكه مرحوم شهيد اول در كتاب صوم لمعه فرمود: «لا اعتبار بالجدول»، جدول يعنى زيج، يعنى زيج را اعتبار نكنيد، مراد اين نيست كه اعتبارى به علم رياضى و هيئت نبايد داشت. بلكه منظورشان اين است كه چون ترتيب ماههاى زيج اينطورى است كه هميشه محرم، سى روز و صفر ٢٩ روز و... يعنى هميشه فرد تمام و زوج ناقص است و جدول روى فرمول خاصى پياده شده است، نبايد آن را براى تعداد روزهاى ماه ملاك قرار داد، بلكه بايد از آن ملاك، ماه خارج را استخراج كرد،
🔵بعضى در بيان اين كلام شهيد نوشتهاند: جدول يعنى تقويمهايى كه استخراج مىشود و به اينها اعتبارى نيست. اين حضرات كلام شهيد را درك نكردهاند. جناب شهيد اول خيلى حسابشده نوشته. چون زيج را به زبان عربى مىگويند: «جدول» و چون ترتيب زيجات به حركت وسطى، به قاعدۀ فرمول استخراجى تنظيم شده كه ماههاى فرد ٣٠ و ماههاى زوج ٢٩ روز و ناقص است، شهيد فرموده: «لا اعتبار بالجدول»، نكتهاش اين است ما بحمد اللّه چند تا زيج اينجا حاضر داريم، كه اگر باز كنيم مىبينيد كه محرم ٣٠ روز، صفر ٢٩ روز، و...، ربيع الأول، ربيع الثانى، جمادى الأول، جمادى الثانى، رجب، شعبان، رمضان، و چون رمضان در فردهاست، هميشه تا قيام قيامت در زيجات ٣٠ روز است؛ زيرا از ماههاى مفرد است و اين مطلب را در حضور جناب امام صادق (ع) كه عنوان كردند و گفتند: آقا مبناى جداول طورى هست كه ماه رمضان هميشه ٣٠ روز و تمام است، امام از اين عمل - اعنى نظم و ترتيب ماهها در جداول زيجات - خوشش آمده كه چه خوب شده كه ماه رمضان ٣٠ روز است و اسم نقص بر سر آن نيامده است. آن آقاى راوى كه عادل و باتقوى و صادق هم بود و آنجا نشسته بود، متوجه حرف و تمايز اين دو نشده و آمد بيرون و گفته كه بله امام امضا كرده كه ماه رمضان تا قيامت سى روز است.
🔵حضرت علاّمه شعرانى مىفرمود: اين رواياتى را كه جناب شيخ صدوق در من لا يحضره الفقيه آورده، روى مبنا و برداشت آن روات عزيزى است كه درست حرف امام را متوجه نشدهاند و حضرت شيخ طوسى هم از اين جنبۀ رياضى واردنشده و اين را بيان نفرموده است. فقط فرموده كه: انّ هذه الأخبار لا يجوز العمل بها من وجوه منها... منها...١ و در اين وجوهى كه ذكر كرده در اين نكتۀ رياضى وارد نشدهاند، ما اين فرمايشات را دستهبندى و تنقيح و تحرير شده در درس ٧٥ كتاب دروس معرفة الوقت و القبلة آوردهايم.
📚هزار و یک کلمه. جلد دوم. ص 448
#بزرگان #ماه_رمضان
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 رهبر انقلاب: حمله به کنسولگری ایران در سوریه خطای رژیم خبیث بود/ در این قضیه باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در خطبههای نماز عید فطر:
اما خود رژیم خبیث که سر تا پا خبث و شرارت و خطاست، یک خطای دیگری هم بر خطاهای خودش اضافه کرد و آن، حملهی به کنسولگری ایران در سوریه بود. کنسولگری و دستگاههای سفارت در هر کشوری که وجود دارد به منزلهی خاک همان کشوری است که سفارت متعلّق به اوست. وقتی به کنسولگری ما حمله میکنند مثل اینکه به خاک ما حمله کردند؛ این عرف دنیاست. رژیم، رژیم خبیث اشتباه کرد در این قضیه باید تنبیه بشود و تنبیه خواهد شد. ۱۴۰۳/۱/۲۲
🖼 #بسته_خبری | #جشن_بندگی
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بغض رهبر انقلاب هنگام صحبت دربارهٔ شهدای قدس
🔹شهیدان زاهدی، رحیمی و دیگر همراهانشان عاشق شهادت بودند، اینها چیزی از دست ندادند خوشا بحالشان؛ ما داغدار شدیم اما آنها کامیاب شدند.
@Farsna
#شب_جمعه
💢 و لاتکونوا کالذین نسوالله فانساهم انفسهم
🔰استاد شهید مطهری
✅از قرآن كريم استفاده مى شود كه انسان اگر از خدا غافل بماند خود را فراموش مى كند، يعنى خود را گم مى كند و در واقع مثل اين است كه غير خود را خود مى پندارد و خود واقعى او محجوب و مستور و مغفولٌ عنه مى ماند.
✅انسان هميشه براى خود فعاليت مى كند و بالضروره و بالفطره طالب سعادت است و سعادت را براى خود مى خواهد. اين، فرع بر اين است كه خود را پيدا كرده و سعادت را هم تشخيص داده باشد. اگر خود را گم كرده باشد و چيز ديگرى را به جاى خود گرفته و با خود اشتباه كرده باشد، نتيجه اين مى شود كه هرچه براى سعادت خودش فعاليت مى كند، در واقع براى خودش نكرده، براى غير خودش كرده است.
✅راه اين كه انسان كليد سعادت را كشف كند كه ديگر وقتى كه براى سعادتش فعاليت مى كند، براى خودِ واقعى اش كار كرده باشد، اين است كه خدا را در ياد داشته باشد و متوجه خدا باشد؛ اخلاص عمل نسبت به خداوند داشته باشد، ملتجى به خدا باشد. بايد با خداوند پيوند برقرار كند و به او متصل شود تا خود را پيدا كند و خود را فراموش نكند.
📚 انسان شناسی قرآن، مجموعه آثار ج29 ص273
#المرسلات
#استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
خداشناسی.mp3
1.2M
🔊#خداشناسی| در نگاه علامه طباطبایی، وجود واجب تعالی از بدیهات اولیه بوده و اثبات آن، از سنخ تنبه است نه استدلال
🎙استاد علی فرحانی
📚گزیده جلسات جمع بندی المنطق. تدریس سال 86
#اخلاق_و_عرفان #شب_جمعه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#درس_خارج
#استاد_علی_فرحانی
💢با سلام
💢انشاءالله از امروز شنبه، مورخ 25/1/1403 دروس خارج فقه و اصول استاد برقرار بوده و صوت جلسات در کانال بارگزاری خواهد شد
❇️لینک دروس خارج فقه👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval
❇️لینک دروس خارج اصول👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔵گناه، سیه دلی می آورد و سیه دلی، سیه فکری می آورد/ ثم کان عاقبه الذین اسائوا السوئی أن کذبوا بآیات الله
🎙شهید مطهری
💢روى اين حساب است كه خداشناسى، جوّ روحى و عملى مساعدى لازم دارد و اگر جوّ روحى و عملى مساعدى نبود، همان ريشه اصلى نيز خشك مىگردد؛ همچون بذرى كه در زمينى افشانده مىشود كه اگر محيط مساعد نباشد فاسد مىگردد و از بين مىرود.
💢توحيد اقتضا مىكند يك زمينه آماده روحى را براى تعالى. توحيد مقتضى تعالى روحى است؛ مىخواهد روح را برترى دهد و با هدفهاى حيات و خلقت سازگارى دهد و به همين جهت در قرآن كريم همه سخن از قابليّت و پاكى و استعداد است؛ مىگويد: «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هدايت است براى پرهيزكاران. «لِيُنْذِرَ مَنْ كانَ حَيًّا» قرآن براى اين است كه تو به وسيله آن زندهها را اعلام خطر كنى.
💢از طرف ديگر، عصيانهاى اخلاقى و عملى، روح را از آن مقام قدس والا تنزّل مىدهند و لذا اين فكر و آن عمل دو نيروى متضاد با يكديگرند.
💢نه تنها در مفاهيم مقدّس مذهبى مطلب اينچنين است، بلكه در تمام مفاهيم مقدّس، و لو غير مذهبى، مطلب به همين منوال است. شرافت و شهامت و شجاعت روح در همه كس رشد نمىكند. عزّت و آزادگى و عدالتخواهى و خيرخواه بشر بودن در همه كس رشد ندارد.
💢در انسان شهوتران و عيّاش، اينها رو به زبونى و فرسودگى مىروند؛ در انسان از خود گذشته و از تن رهيده رشد مىكنند، و لذا در آنجا كه انسان به شهوت و عيش و نوش گراييده است، همه سجاياى انسانى مرده است و انسان در لجن سيّئات اخلاقى فرو رفته است و بدان سبب جامعه و انسانها در راه سقوط مىافتند.
💢يك نمونه تاريخى اين مطلب، داستان سقوط اسپانياى اسلامى است. كليسا هر چه خواست آن را از چنگال مسلمانان به در آورد، نتوانست تا نقشهاى ماهرانه كشيد و تعالى روح را از آنان گرفت؛ آنان را به بادهگسارى و عيّاشى عادت داد و غيرت و شرفشان را برد و به دنبال آن سيادت و استقلالشان و سپس دين و اعتقاداتشان همه را نابود ساخت.
💢اولياى حقّ حتّى از بسيارى از لذّات مباح چشم مىپوشيدند و از گرفتارى در لذّات حلال نيز پرهيز داشتند، زيرا مىدانستند آنجا كه انسان پايبند لذّت شد تعالى روح از او گرفته مىشود چه رسد به آنجا كه پاىبند گناه باشد.
💢در آثار اسلامى ما اين مطلب به اين صورت طرح شده كه گناه، سياهدلى مىآورد و سياهدلى، بىايمانى. به عبارت ديگر سيهكارى، سيهدلى مىآورد و سيهدلى، سيهفكرى: «ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ»
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (علل گرايش به ماديگرى)، ج1، ص: 572
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#کفایه_الاصول
📌#تدریس #اصول: کتاب #کفایه_الاصول آخوند خراسانی
🎙استاد علی فرحانی
یکی از دوره های #خاص و #بسیار_پرمحتوای تدریس کفایه الاصول استاد علی فرحانی، تدریس سال 1396 ایشان است. استاد در این سال تدریس کفایه الاصول را در موسسه امام باقر علیه السلام، #از_ابتدای_اصول_عملیه تا #انتهای_تعادل_و_تراجیح در طول 116 جلسه، تدریس فرمودند.
⬇️لینک دانلود صوت جلسات👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/OsulFiq/Kefaye/OsulAmaliye-EmamBaqer-1396
💢💢💢💢💢💢
🌀چند ویژگی مهم این تدریس:
1⃣ تمرکز بر متن کتاب و قرائت تمام عبارات و توضیح دقیق آنها
🌀یکی از ویژگی های اساسی تدریس استاد بالخصوص در کفایه الاصول_همچون مکاسب و رسائل شیخ اعظم_ تدریس #متن_محور است لذا استاد در این تدریس، در ضمن توضیح تفسیر شروح مختلف از عبارات مصنف، به دقیق ترین تقریر از توضیح عبارات مصنف (تفسیر مختار) میپردازند و مفصلا شواهد متعدد عبارتی بر تفسیر مختار خود از عبارت را تبیین میکنند. از این رو تمام اغلاقات عبارات را مفصلا توضیح داده و با بازگرداندن تمام ضمائر و تبیین تک به تک کلمات آخوند، مشکلات عبارتی که معمولا طلاب در مواجهه با کفایه دارند را کاملا حل میکنند
2⃣مراتب حکم
🌀رکن رکین جمیع مباحث اصولی که نقش ام المسائل این علم را دارد، مراتب حکم میباشد. رکن اساسی در دستگاه اصولی یک فقیه را نگاه آن فقیه به مراتب حکم، رقم میزند لذا است که شناخت مراتب حکم آخوند، نقش کلیدی در شناخت دستگاه اصولی ایشان دارد.
🌀جالبتر اینکه مراتب حکم آخوند اگر به درستی و دقت شناخته شود، آنقدر از دقت برخوردار است که جمیع مسائل فقه متعارف (طهارت تا دیات) را توضیح داده و حتی تقریبا جمیع ثمرات و نتایج #مراتب_حکم_حضرت_امام را در فضای فقه متعارف دارا میباشد.
🌀اما متاسفانه اکثر اصولیین التزام به تک تک ثمرات مراتب حکم در جمیع مباحث نداشته و همین امر موجب انحرافات و اشتباهات کثیری از جانب انها شده است.
🌀لذا استاد در ضمن جمیع مباحث کفایه و از جمله در این تدریس، مبتنی بر عبارات آخوند در مبحث جمع حکم ظاهری و واقعی به نظریه مختار ایشان در مراتب حکم را تبیین میکنند و ثمرات جدی آن را در مباحث متعددی همچون جریان برائت در شبهات موضوعیه و نیز علم اجمالی در شبهات غیر محصوره توضیح داده و نشان میدهند که نظام اصولی متعلم بدون شناخت دقیق مراتب حکم، شکل نمیگیرد.
3⃣تبیین عمیق مبحث اجزاء از نگاه آخوند و ثمرات آن
🌀یکی از مباحث بسیار دقیق و پیچیده علم اصول که نقش مستقیم در فقه و فتاوی فقهی دارد، مبحث إجزاء است
🌀اختلافات زیادی بین اصولیین در این مبحث وجود دارد تا جائی که میرزای نائینی قائل به عدم اجزاء مطلقا است و همین مطلب را به قدماء نسبت میدهد و در مقابل، محقق بروجردی قائل به اجزاء مطلقا هستند و همین قول را به قدماء نسبت میدهند در حالی که مرحوم آخوند قائل به تفصیل بین امارات و اصول عملیه اند. همین اختلاف در میان معاصرین هم دیده میشود
🌀به همین خاطر استاد در مباحث مختلف این دوره تدریس، به تبیین دقیق چیستی إجزاء و موضوع آن پرداخته و علت این تفصیل مرحوم آخوند را تبیین میکنند و نشان میدهند که به خلاف آنچه برخی اصولیین گفته اند، این تفصیل ارتباطی با مساله تصویب ندارد بلکه مبتنی بر لسان دلیل اماره و اصل عملی است. از این منظر و با تفکیک بین حیث حجیت و حیث لسان دلیل، نکات مهمی را در دفاع از مرحوم آخوند در مقابل اشکالات چهارگانه یا پنج گانه محقق نائینی مطرح میکنند.
4⃣ثمرات جدی نظریه آخوند در جامع صحیح و اعم بر مباحث مختلف
🌀همانطور که استاد تاکید دارند، مبحث صحیح و اعم در علم اصول از مباحثی است که تاثیر جدی در مباحث اصولی و دستگاه استنباطی فقیه دارد. مضاف به اینکه تصویر درست از اشکال جامع صحیح و اعم و کیفیت حل آن در بیان مرحوم آخوند از مسائل صعب و دشوار است لذا استاد در سلسله جلسات تدریس کفایه و خصوصا در این مجموعه تدریس، بالمناسبه به توضیح نظریه مرحوم آخوند مبنی بر بساطت جامع در عین ترکب آن بر اساس مراتب حکم ایشان پرداخته و ثمرات جدی این نگاه را در ساختار علم اصول و تحلیل خطابات شارع نشان میدهند
5⃣جایگاه تعادل و تراجیح در علم اصول
🌀یکی از مسائل مهم که در نظام اصولی و سازمان فکری مجتهد موثر است، تعیین جایگاه مبحث پرثمری به نام تعادل و تراجیح است. اینکه تعادل و تراجیح ادامه باب حجج یا ادامه خبر واحد یا خاتمه علم اصول باشد ثمرات جدی دارد که یکی از ثمرات آن تبیین رابطه تخییر باب تعادل و تراجیح و تخییر باب اصول عملیه است. از این رو استاد هم از ابتدای این دوره تدریس، به مناسبتهای مختلف، توضیحات مفصلی را در این باره بیان میکنند
6⃣مرور دقیق الموجز و اصول فقه و رسائل
🌀استاد در ضمن هر بحث، سهم کتبی همچون الموجز و اصول فقه مرحوم مظفر را که متعلم در گذشته خوانده است و نیز کلمات شارحین کفایه را در ارائه مساله محل بحث نشان میدهند و سطح مباحث و کیفیت ورود و خروج در مبحث و نحوه تقریر مطالب را در این کتب با کفایه مرحوم آخوند مقایسه کرده و جایگاه مهم کفایه را تبیین میکنند.
7⃣کیفیت بالا و انسجام اصوات
🌀دو ویژگی تحسین برانگیز این مجموعه صوتی این است که هم تک تک جلسات بدون افتادگی، ضبط شده و انسجام تمام مباحث حفظ شده است و هم کیفیت اصوات بسیاربالا است لذا تمام مطالب استاد و حتی سوالات سائلین هم به راحتی قابل استماع است.
✍هیئت تحریریه المرسلات
#اصول #کفایه_الاصول
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat
0041-KharejOsul-14021215.MP3
35.42M
🔊#درس_خارج_اصول| جمع بندی مباحث سابق و اشاره ای به نظریه مختار/ اشکالی مهم و نهایی به توضیح نهائی از منظر خلط حقیقت و اعتبار/ معنای حجیت در علم کلام و معنای حجیت در فضای علم اصول و چگونگی تعین بودن حجج اصولی نسبت به حجج در علم کلام/ ملاک ربط حقیقت و اعتبار در این فضا / عدم التفات اصولیین به این سوال/ پاسخ سوال بر اساس تحقیق «عقلاء بما هم عقلاء»/ حجیت بسیط و مبهم با تعینات معلوم و مشخص در ظروف و حصص متعدد عقلائی/ در این فضا، حجیت همان حجیت عقلائی است که با یک معنای واحد شامل حجیت اعتباری و حقیقی شده و اشکال مرتفع میشود/ شیخ اعظم در ابتدای رسائل ذیل حجیت ذاتی قطع، از این معنا استفاده کرده است
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول. سه شنبه. 15/12/1402
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_یکم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
🔰#جمهوری_اسلامی| دست پرقدرت جمهوری اسلامی
🔸شهید والامقام و پدر موشکی ایران سردار طهرانی مقدم خطاب به حضرت مقام معظم رهبری نوشته بود:
🔹«آقا و مولای ما میخواهم دستان الهی و پرقدرت شما را پُر کنم.»
#تنبیه_متجاوز
#مرگ_بر_اسرائیل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از سطوح عالی حوزه علميه قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 تجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به شکرانه ضربات کوبنده رزمندگان مقاومت و سپاه اسلام بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی امروز یکشنبه ۲۶ فروردینماه ساعت ۱۱ صبح در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار میشود.
@sotohaali
0042-KharejOsul-14030125.MP3
41.09M
🔊#درس_خارج_اصول| مروری بر نظر مختار نسبت به مرکب اعتباری علم و موضوع و غرض در بیان قدماء از این منظر و اشکالی به متاخرین در این مبحث/ اشاره به غرض استنباط و موضوع «ادله اربعه بما هی ادله» / مروری بر اشکال مهمی که در جلسه سابق از منظر حقیقت و اعتبار در مورد رابطه علم اصول و کلام بیان شد/ وارد بودن این اشکال به تمام اصولیین و توضیح مفصل اشکال
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج اصول.شنبه. 25/1/1402
#درس_خارج #جلسه_چهل_و_دوم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💠 پیشگویی قرآن در کثرت ذریه رسول الله (ص)
🔅إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)
🔅و الجملة لا تخلو من دلالة على أن ولد فاطمة (س) ذريته (ص)، و هذا في نفسه من ملاحم القرآن الكريم فقد كثر الله تعالى نسله بعده كثرة لا يعادلهم فيها أي نسل آخر مع ما نزل عليهم من النوائب و أفنى جموعهم من المقاتل الذريعة.
📚 المیزان ج20 ص 370
#تفسیر
#المیزان #علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalat
0035-KharejFeq-14030127_01.MP3
27.44M
🔊#درس_خارج_فقه| ادامه بحث از مطهریت ماء مضاف/ اشاره ای به روایت منقول از شیخ مفید/ قول سید مرتضی در این مبحث و اهمیت بررسی آن/ بیان چهار مساله مهم در جمع بندی این مساله/بررسی جایگاه مهم قدماء در فقه و علت این جایگاه مهم/ مساله انسداد و انفتاح و تراکم ظنون در تاثیر اقوال فقهاء/ عبارت شیخ اعظم در کتاب الصوم ص 45 ذیل مبحث «رساندن غبار به حلق» از منظر اهمیت اقوال فقهاء و شهرت/ عدم توقف اهمیت شهرت بر انسداد و انفتاح/ علت عدم تمرکز شیخ اعظم بر مباحث رجالی
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. دوشنبه. 26/1/1402
#درس_خارج #جلسه_سی_و_پنجم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگر جرأت میکردند پس از قبور ائمه در بقیع، قبر پیامبر (ص) را هم تخریب میکردند.
💬 #هشت_شوال سالروز تخریب ائمه بقیع (ع) را تسلیت عرض می کنیم.
#کلام_ولی #اهل_بیت
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
@almorsalaat