پیشینۀ فرهنگی #ایران به این سادگی، تغییرات عمیق و وسیع و آشکار در فرهنگ دینی را برنمیتابد.
اما این، فقط امتیاز فرهنگ ایرانی نیست، نقطه ضعف آن هم به شمار میآید.
https://eitaa.com/anbaz60
اگر دستیابی به اطلاعات درست و مؤثر، پیچیده و سخت شود، درنخواهیمیافت که سهم هر کسی از حق و باطل، به چه میزان است و در نتیجه، «نطق و سکوت» و «نقد و تأیید»، همگی حکم تیغ دولبه خواهندداشت. #فتنه و #شبهه یعنی همین، که ندانی کدام کار و کدام طرف ماجرا حق است و کدام، باطل.
اما در سختترین شرایط فتنه و شبهه نیز، بنبستی پیش نمیآید؛ زیرا عقل و وحی حکم میکنند "آنجا که بصر نیست، چه زشتی و چه زیبا":
{وَلَا تَقۡفُ مَا لَیۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَـٰۤئِكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولࣰا} [سوره اﻹسراء: ۳۶]
قف عند الشبهات
@anbaz60
۱۴۰۱۰۸۲۴ بایستههای تفسیر تنزیلی.mp3
20.92M
بایستههای تفسیر قرآن به ترتیب نزول
🗓 ۲۴ آبان ۱۴۰۱
🎓 حوزه علمیه خواهران الزهراء (سلام الله علیها)، تخصصی تفسیر و علوم قرآن
#ارومیه
🎙 جلسه مجازی
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1053
بایسته ها و چالش های تفسیر تنزیلی.docx
44K
جزوه مربوط به بحث
بایستههای تفسیر تنزیلی
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1054
انباز
اگر دستیابی به اطلاعات درست و مؤثر، پیچیده و سخت شود، درنخواهیمیافت که سهم هر کسی از حق و باطل، به
فرض رو بذاریم بر اینکه تفکیک کارها درسته و تعطیلی یا کمکاری فرهنگی-تربیتی، مانع نمیشه پلیس امنیت اخلاقی و قاضی و ... و حتی هجوگویان، به وظیفهشون عمل کنن.
سؤال اینه که چرا کار بعضی از جاهداران و جایگاهداران #فرهنگ_دینی، شده تأیید و تکرار کارها و حرفهای گروههای دیگه؟!
تفکیک وظایف، فقط برای تجویز کار غلط دیگرانه؟ یا به درد منع از کار غلط ما هم میخوره؟
میشه با پای باطل، به هدف حقی رسید؟
مثالشو نوشتم و پاک کردم. تف سربالا بود!
https://eitaa.com/anbaz60/1056
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 تضادها و عبرت ها
تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه
🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟
3⃣ و دوزاری هایی که دیر می افتد...
👇👇👇
هدایت شده از پرفسور فرامرز رفیع پور
🔴 تضادها و عبرت ها
تضادهای اخیر و فرصت تشخیص چرخ های غیرکارکردی (dysfunctional) در جامعه
🔺 جمع بندی ➖ مدل کلی مولد این تضادها چیست و چگونه عمل می کند؟
3⃣ و دوزاری هایی که دیر می افتد...
"حالا برخورد مسئولان ما با این فرایند [تخریب اجتماعی و تغییر ارزش ها] عموما اینطور بوده است که وقتی ارزش ها تغییر کردند و منحنی سرایت اکثریت را فرا گرفت و آن رفتار به یک مقیاس همجوری مقبول تبدیل و فراگیر شد، تازه برخی از دست اندرکاران، بطور اتفاقی با آن روبرو، از آن رفتار "ناشایست" متعجب می شوند و دستور برخورد می دهند، که همینجا دام استعمار نهفته است.
زیرا در این مرحله (نگاه کنید به منحنی، چارک دوم و سوم).. هر برخوردی از جانب حکومت، تاثیر معکوس دارد و باعث کاهش مشروعیت نظام می گردد... زیرا مسئولان اجرایی، مخصوصا در نیروهای نظامی تنها راه و چاره ای که در پیش رو دارند (--> "بیچاره")، استفاده از روش های قهری است. اما این روش فقط می تواند در مرحله آغازین ورود یک ارزش، قبل از شکلگیری "حداقل توده لازم" (critical mass) یعنی قبل از شروع منحنی به صعود، موثر واقع شود...
اما اگر بعد از این مرحله از استبداد استفاده شود -به هر میزان که سرایت پیش رفته و منحنی صعود کرده باشد- به همان نسبت باعث نفرت (aversion) و ریزش (erosion) می شود و عده بیشتری از پیروان انقلاب (یا هر حزب سیاسی حاکم در هر کشوری) از بدنه کنده و رویگردان می شوند و به همان نسبت از مشروعیت سیاسی کاسته می شود.
تو اول نبستی که سرچشمه بود
چو سیلاب شد پیش بستن چه سود؟؟
(سعدی، بوستان)"
⬅️ پروفسور فرامرز رفیع پور،
{دارای درجه لیسانس تا پروفسوری (habilitation) از دانشگاه هوهن هایم آلمان
استاد (privatdoent) دانشگاه هوهن هایم آلمان،
استاد مدعو دانشگاه ویسکانسین-مدیسون آمریکا،
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی،
چهره ماندگار، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران
و...}
⬅️ منبع: دریغ است ایران که ویران شود (1393)، صفحه 594 و 595
#تله_توسعه
#نظام_اجتماعی
#خطر_ادراک_دیرهنگام
#منحنی_سرایت
#ضد_شبه_علم
#ضد_بچه_بازی_علمی
#فرامرز_رفیع_پور
https://eitaa.com/rafipoor
سازمان یا ساختار؟
مدتی است که برخی از فعالان اجتماعی میگویند باید یک نهاد مستقل (در حد وزارت و بلکه -در صورت امکان- فراقوهای) در حاکمیت، به عنوان متولی اصلی مسائل مربوط به خانواده شکل بگیرد. این افراد، برنامهریزی منسجمتر برای رشد بیشتر و آسیب کمتر نهاد خانواده را از کارکردهای اصلی سازمان (یا وزارتِ) خانواده میشمارند.
به نظر میرسد جنبۀ کارشناسانۀ این ایده، جنبۀ ترمیمی و پیشگیرانه (هر دو) دارد و صاحبان ایده، خطرات پیش رو برای نهاد بنیادین خانواده در آیندۀ ایران را بهخوبی درک کردهاند.
اما فارغ از انگیزههای محتمل فرهنگی و غیر فرهنگی، انتظار میرود هدف از تشکیل چنین سازمانی، دستیابی به امور زیر باشد:
1️⃣ انسجام و همگرایی بیشتر،
2️⃣ پرهیز از موازیکاری،
3⃣ هزینه کمتر،
4⃣ اثربخشی بهینهتر.
اکنون پرسش اصلی این است که آیا در وضعیت سیاسی موجود ایران، تشکیل سازمان خانواده، واقعا باعث میشود که چنین اهدافی فراچنگ آیند؟
آیا مشکلات جامعه ایران، ناشی از کمبود سازمان است؟ یا برآمده از ضعف ساختارها و برنامهها و متولیان سازمانی؟
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1061
آرام و بیسروصدا و نگران و مهربان، حواسش به ماست، حتی اگر او را دور یا کور بدانیم.
اینکه هنوز از او توقع داریم، اثری از نزدیکیاش به جان ما و پرتوی از چشم نگران اوست؛ هرچند خبر نداریم.
مهرش مدام در دلهامان میجوشد، و ما گاهی خیال میکنیم این حرارت، از نبود او، و حتی از دشمنی اوست.
کی رفتهای ز دل که تمنا کنم تو را
کی بودهای نهفته که پیدا کنم تو را ...
با صد هزار جلوه برون آمدی که من
با صد هزار دیده تماشا کنم تو را ...
خواهم شبی نقاب ز رویت برافکنم
خورشید کعبه، ماه کلیسا کنم تو را ...
رسوای عالمی شدم از شور عاشقی
ترسم خدا نخواسته رسوا کنم تو را
(فروغی بسطامی)
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1062
#حکمت در مطالبه
📌
پشتیبانی نظری و عملی و پنهانی و علنی از ارزشهای الهی در زندگی فردی و اجتماعی و حتی در سطح بینالمللی، از ضروریات زیست مؤمنانه است؛ از جمله دفاع و حمایت از #پوشش_اسلامی_زنان و #امنیت جامعه. اما مهمتر از اصل پشتیبانی، چگونگی آن است.
روشی درست است که با هدف درستی هماهنگ باشد، یعنی با ضریب اطمینان بیشتری و حتی الامکان با هزینه و در زمان کمتری ما را به آن هدف برساند.
بنابراین اگر هدف ما تثبیت و تعمیق فرهنگ اسلامی در جامعه است، باید بدانیم دقیقا چه مطالبهای از مسئولان برای برخورد با ضدارزشها داشته باشیم.
این روزها بسیاری از تریبونداران مردم را دعوت میکنند که با تحصن و اقدامات دیگر، از مسئولان بخواهند در مقابل تظاهر به بیحجابی اقدامات قانونی بکنند. آیا به این پیوست فرهنگی توجه دارند؟
همچنین مسئولان کشور کدام گزینه را انتخاب خواهند کرد:
1️⃣ طراحی و اجرای برنامهای حکیمانه برای ارتقای فرهنگی جامعه،
یا 2️⃣ پنهانکردن جهل و تنبلی خود پشت مطالبات خام (یعنی انداختن تقصیر به گردن مردم و پاسخگو نبودن در قبال عملکرد حاکمیت)؟
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1063
من اگر سخن شما را نفهمیدم میتوانم دست کم یکی از دو کار را انجام دهم:
1⃣ به تفاوت ذهنیتها و شاید روحیاتمان توجه کنم که به صورت طبیعی، باعث میشود سخنتان برایم مبهم باشد.
2⃣ متهم کردن شما به فضلفروشی.
🔹
اگر جویندهی حکمت موجود در سخن شما باشم:
1⃣ در صورت نخست، این احتمال جدی است که در زمانی مناسب و با تلاشی کافی، از سفره دانش شما بهرهای ببرم،
2⃣ اما روش دوم، عامل محرومیت خودم است، بدون آنکه ذرهای از ارزش شما کم کند.
خوشا به حال آنان که در چنین موقعیتهایی و پیش از اظهار نظر، از خود میپرسند:
حتی در خودخواهانهترین نگاه، کدام روش، اخلاقی است؟
🌺
https://eitaa.com/anbaz60/1064
قالیباف (رئیس مجلس):
🔹 #شفافیت مانند #قانون_اساسی است که باید مداوم و غیرگزینشی ادامه پیدا کند.
🔹 #شفافیت_آرا خواسته مردم است. ما قبل از ورود به #مجلس قول دادیم و با همه فراز و نشیبهایی که داشتیم، تصویبش کردیم.
🔹اما شفافیت فقط شفافیت آرا نیست؛ همه قوا و سطوح باید شفاف باشند.
https://t.me/anbaz60/954
این حرف آقای قالیباف دقیقا چه معنایی دارد؟
هدایت شده از انباز
صلوات مخصوصۀ حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
الصَّلَاةُ عَلَى السَّيِّدَةِ فَاطِمَةَ ع:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ
فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ
حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ
وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ
الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ
اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا
وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا
وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا
اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى
وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ
وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى
فَصَلِّ عَلَيْهَا
وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى
صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا
وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ
أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ.
🥀
khalaj_06.mp3
2.49M
مناجات و روضه
حاج حسن خلج:
ای که تویی آرام دلم!
تشنهی لطفت آب و گلم
نرگس نرجس به کجایی به کجایی؟
من ز فراقت همچو نیام
تو چو بهاری من چو دیام
تا به کجا از تو جدایی؟! تو جدایی!
نرگس نرجس به کجایی به کجایی؟
ای روی تو ماهم! من دیده به راهم
بر سر راه تو نشستم که بیایی
ای یوسف زهرا! ای گمشدهی ما!
جلوه نما تا که نمردم ز جدایی
بر سر راه تو نشستم که بیایی
ای که مسیحایی نفسی
من که ندارم جز تو کسی
من به تو مشغول و تو مشغولِ که هستی؟
ای که به اشک و زمزمهای
قتلگهی یا علقمهای؟
یا که در آن گوشهی ششگوشه نشستی؟
من ز پا نشستم، من دل به تو بستم
یوسف زهرا سر بازار تو هستم
ای لالهی خوشبو! ای سلسله گیسو
من به خدا عاشق دیدار تو هستم
شیعهی مهجور تو منم
وصلهی ناجور تو منم
غرق بلایم من و هستی تو سفینه
ای که امید ما همهای
ای که عزیز فاطمهای
دیده به راه تو بود شهر مدینه
ای ماه یگانه! تو آگهی یا نه؟
مادرت افتاده به پشت در خانه
ای تو آرزویم! من با تو بگویم
شعلهی آتش زده از خانه زبانه
ای یوسف زهرا! ای گمشده ما!
بر سر راه تو نشستم که بیایی
نیازمند دعاتون هستم
https://eitaa.com/anbaz60/1068
هدایت شده از طلاب و فضلای ارومیه
🔺مراسم گرامیداشت طلبه بسیجی شهید حسن مختارزاده
🔺از طرف طلاب و فضلای ارومیه و با حضور خانواده محترم شهید
🔹زمان:چهارشنبه 1401/10/21 بعد از نماز عشاء
🔹مکان:دارالشفاء مدرس شماره 4
🔸سخنران:حجت الاسلام و المسلمین استاد محرر (دام عزه)
🕋🌅
خدای حکیم در اولین سورۀ کتابش، اشاره کرده است که شخص پیامبر نماز میخواند و نماز او مصداق هدایت بود (سوره علق، آیات 10 و 11)،
اما در دومین سوره (قلم: 17-33)، کسانی را مذمت و ملامت میکند که به مساکین و درماندگان، چیزی از اموال خود نمیبخشند. یعنی کتاب خدا، همگان را (حتی قبل از سفارش به نماز) توصیه اکید به انفاق میکند و قبل از آنکه نمازنخواندن را بد بشمارد، بیاعتنایی به نیاز فقرا و محرومان را گمراهی (آیه 26)، محرومیت حقیقی (آیه 27)، غفلت از پاک شمردن خدا از پلیدیها (28)، ستمگری (29)، طغیان و سرکشی (31) و موجب عذاب و رنج انسان میداند (33).
البته همین سوره قلم، انفاق را هم در بستر ایمان به خدا معنادار میبیند (که همه خوبیها و بلکه اصل زندگی انسان چنین است)، اما یاری رساندن به محرومان، از ارزشهای اخلاقی فطری است و بیتوجهی به آن، انسانیتی را نفی میکند که خود، پایۀ ایمان به خداست.
ضمنا، از قصه اصحاب باغ در سوره قلم معلوم میشود همانطور که رسیدگی به مستمندان ضرورت اخلاقی است، تلاش برای جلب کمک دیگران به آنها نیز ارزشمند و برآمده از میانهروی و اعتدال شخصیت است (آیه 28: قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمْ لَوْ لا تُسَبِّحُونَ).
✅📌
إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى (بقره 120، انعام 71)
🌹
https://eitaa.com/anbaz60/1070
انباز
🕋🌅 خدای حکیم در اولین سورۀ کتابش، اشاره کرده است که شخص پیامبر نماز میخواند و نماز او مصداق هدایت ب
📌
یک سید محترم افغانستانی که در حکومت قبلی نظامی بوده، بعد از حکومت طالبان، ناچار شده از افغانستان فرار کنه. حدود سه ماهه که با خانواده 9نفری ایران آمده و در قم ساکن شدهاند (در یک خانه 60متری).
پدر خانواده کارگر روزمزده و از نظر مالی به شدت در مضیقهاند و نیازمند کمک جدی در مسائل اولیه زندگی.
هر کسی به اندازۀ وسعش میتونه مبلغی را به این شماره کارت واریز کنه:
6037998157894436
به نام آقای «سید علی مهدویزاده»
(ایشون از طلبههای مورد اعتماد برای بنده است و خودش رفته خونه اون بنده خدا و وضعیتشون رو از نزدیک دیده)
اگر کسی واریز کرد، لطفا فیش واریزی را به این آیدی بفرسته:
@MAHDAWi_110
خدا اجرتون بده؛ هم برای پرداخت پول و هم برای جلب مشارکت دیگران.
🌷
هدایت شده از محسن قنبریان
حبیسه یا محرره.mp3
16.61M
❓ حَبِیسه یا مُحَرَّره؟!
درسهایی از نهج البلاغه/ شام میلاد حضرت زهرا(س)/ ۲۳دی۱۴۰۱
پاسخ به برخی اشکالات به مباحث فاطمیه
• اشکال با خطبه ۱۷۲ و آیه ۵۳ احزاب
- حبیس رسول الله!
- مِن وراء حجاب!
• اشکال به فراز نامه ۳۱
✔️ ۵ پاسخ:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
2⃣ اثر صدر آیه ۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب
3⃣ جوابی قاطع از آیه ۱۵نساء
4⃣ سیره فاطمی خلاف آن خوانش از روایت منقول از ایشان
5⃣ اعراض به خاطر ادله قطعی
*⃣ تکلیف افضلیت نماز زن در قعر خانه
• تحفظ بر دلیل و بی جا بودن تعمیم
❓آیا صوت زنان، عورت است؟!
- سخن محقق اردبیلی و صاحب حدائق علیه این تعبیر و تکلفات اصحاب!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_اول
▫️ درآمد
در مباحث فاطمیه، فلسفه حجاب اسلامی، تضمین حضور اجتماعی زن، نه تعمیم پرده نشینی برای خروج های ضروری از خانه، معرفی شد.
دلیل عمده این بود که حقوق و تکالیف تصریح شده برای زنان با خروج ضروری و استثنایی از خانه نمی سازد. حقوقی مثل:
- حق بیعت و مشارکت سیاسی(۱۲ممتحنه)
- حق ولایت تواصی حتی بر مردان(۷۱ توبه)
- تکلیف امر به معروف و نهی از منکر و نظارت اجتماعی-سیاسی(۷۱توبه)
- حق کسب(۳۲انفال)
- تکلیف کارهای خیرخواهانه (۳۳احزاب)
- و...
✔️ اشکال به این مطلب از نهج البلاغه:
1⃣ فرازی ازخطبه ۱۷۲
حضرت امیر(ع) در این خطبه طلحه و زبیر را در ماجرای جمل چنین نکوهش می کند:
"...فَحَبِسا نساءَهُما فِی بُیُوتِهِما و اَبرَزا حَبِیسَ رسولِ الله(ص) لَهُما و لَغیرِهِما: زنان خود را در خانه حبس کردند اما حبیس رسول الله را برای خود و دیگران ابراز و آشکار کردند"!
عایشه را حبیسه رسول الله می خواند که اشاره به پرده نشینی و خانه نشینی و حبس در خانه بودن است!
با وجودی که می دانیم همسر پیامبر(ص)، کشف حجاب شده در جمل نبود و در محملی با پرده بود؛ اما حضرت همین را ابراز و آشکار کردن حبیس رسول الله می خواند!
• شبیه این فراز نهج البلاغه را شیخ طوسی در امالی خود(ص۷۱۵) هم آورده: واستخفافهما حبیس رسول الله!
• سخن حضرت متکی به آیه۵۳ احزاب است که درباره زنان پیامبر(ص) می فرماید: "...واذا ساَلتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَاسئَلُوهُنَّ مِن وَراءِ حِجاب...: اگر از آنها چیزی خواستید از پشت حجاب [در یا دیوار و پرده] بخواهید!
این آیه معروف به "آیه حجاب" است (آیات سوره نور آیات ستر و پوشش است). لازمه عادی این آیه دیده نشدن زنان پیامبر و ندیدن مردان است (یعنی همان پرده نشینی و خانه نشینی).
• روایت معروف حضرت زهرا(س) هم همین معنا را تایید می کند: خَیر للنساءِ اَن لا یَرَینَ الرجالَ و لا یَراهُنَّ الرجال: بهتر برای زنان این است که نه مردان را ببینند و نه مردان آنها را ببینند!
2⃣ فرازی از نامه ۳۱
در این نامه به فرزند خود می نویسد:
"واکفُف علیهِنَّ مِن اَبصارِهِنَّ بِحِجابِکَ ایاهُنَّ؛ فَاِنَّ شِدَّهَ الحِجابِ اَبقَی عَلَیهِنَّ و لیسَ خُرُوجُهُنَّ بِاَشَدَّ مِن اِدخَالِکَ مَن لا یُوثَقُ بِه عَلَیهِنَّ ؛ اِن استَطَعتَ ان لایَعرِفنَ غَیرَکَ فَافعَل: زنان را در حجاب خود گیر تا از نگریستن به مردان بازمانند، زیرا سخت گرفتن در حجاب[پرده و حائل] آنان را بیشتر حفظ می کند. بیرون رفتن از خانه بدتر از وارد شدن افراد غیر مطمئن به خانه نیست. اگر بتوانی کاری کنی که غیر تورا نشناسد، چنان کن!"
این فراز هم صراحت در پرده نشینی و خانه نشینی زنان دارد نه حضور اجتماعی آنان با پوشش شرعی!
• به همین مضمون در تحف العقول از پیامبر(ص) نقل شده، در کافی ازامام باقر(ع) و امام صادق(ع) و در الفقیه از حضرت امیر(ع) به محمد حنفیه نقل شده است(ر.ک: الوسائل ج۱۴ص۱۲۰ باب۸۷ از ابواب مقدمات نکاح ح۱و۲و۳)
⬅️ در هردو نمونه حجابی بیشتر از پوشش شرعی(یعنی پرده نشینی و خانه نشینی) برای زنان خواسته شده است!
✔️ پاسخها:
1⃣ معنای حبیس رسول الله(ص)
• حبیس (فعیل بمعنای مفعول) در لغت یعنی محبوس. امام کاظم(ع) را در برخی زیارات چنین سلام می دهیم: السلام علیک یا ابا ابراهیم حبیسَ الظالمین(المزار الکبیر ص۲۴۷وص۲۶۰)
در اصطلاح فقهی به عین مملوکی که منافعش برای جهت یا عنوانی حبس شده اطلاق می شود؛ و در باب وقف و سکنی و عمری طبقه بندی می شود.
• اینجا حبیس رسول الله، نه معنایش محبوس است و نه معنای اصطلاحی فقهی؛ بلکه ناظر به یک حکم اختصاصی برای رسول الله و زنانش هست و آن اینکه ازدواج با رسول الله، آنها را از ازدواج دیگر منع می کرد. یعنی بعد از رسول الله، ازدواج کردن بر زنانش حرام بود. از این حیث به آنها حبیس رسول الله گفته شده است. البته منعی ندارد که از همین حیث مراودات آنها محدود تر شده باشد (وَ قرنَ فی بیوتِکُنَّ)؛ لکن این حکم مختص به زنان پیامبر است و قابل تعمیم به همه زنان مسلمان نیست.
- شاهد آشکار اینکه در همین جمل و بیشتر از آن در صفین، زنان زیادی با حضرت امیر(ع) بودند که برخی حتی با شعر و حماسه سرایی سپاه را تشجیع می کردند مثل ام الخیر، زرقاء، سوده و...
⬅️ اگر اصل بر پرده نشینی بود و این وصف برای همه زنان، حضرت زنان دیگر را هم باید بدان فضیلت وا می داشت؛ بخصوص که در هردو نمونه خطاب و تکلیف به مردان است نه خود زنان!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_دوم
2⃣ اثر صدر آیه۵۳ احزاب در معنای وراء حجاب:
صدر آیه چنین است: یا ایها الذین امنوا لاتَدخُلُوا بُیُوتَ النبی الا اَن یُوئذنَ لکم... ای کسانی که ایمان آوردید بدون اجازه داخل خانه های پیامبر نشوید!
پس از این خطاب، در ذیل آیه می فرماید اگر چیزی از زنان پیامبر خواستید از وراء حجاب بگیرید!
• واضح است تکلیف ناظر به مردان است آنها باید چیزی را رعایت کنند نه زنان/ ناظر به ورود به خانه های پیامبر است که طبق عرف آن روز برای غذا یا حوائج دیگر به خانه پیامبر داخل می شدند. طبعا زنان درون خانه حتی پوشش مناسب برای ملاقات با نامحرم ندارند لذا آیه می فرماید اذن بگیرید و از وراء حجاب (در و پرده) از آنها -که طبعا ستر کافی ندارند- متاع بگیرید.
• نمونه های تاریخی هم شاهد بر همین است که پیامبر وقتی کسی را باخود می برده اول از زنان می پرسیده پوشش دارند؟ یا به آنها دستور می داده پوشش شرعی داشته باشند و سپس همراه خود را داخل می برده است.
⬅️ با دیدن صدر و ذیل آیه، در همین آیه هم اصل برخانه نشین کردن زنان نیست بلکه اصل بر رعایت پوشش شرعی است و همچنین اصل بر رعایت کردن مردان هنگام ورود به محیط های زنانه است.
• نکته جالب شهید مطهری درباره این آیه دارد که:❓چرا در عصر ما پوشش شرعی زنان، "حجاب" (که فقط در این آیه آمده و معنای پشت پرده و... می دهد) نامیده شد؟! می نویسد:
"اما اینکه چطور در عصر اخیر به جای اصطلاح رایج فقهاء یعنی ستر و پوشش، کلمه حجاب و پرده و پردگی شایع شده است برای من مجهول است و شاید از ناحیه اشتباه کردن حجاب اسلامی با حجابهای سایر ملل بوده است"(مجموعه آثار ج۱۹ص۴۳۲)
3⃣ یک جواب قاطع با توجه به آیه ۱۵نساء
• حکم زنی که فحشاء مرتکب شود در جاهلیت، حبس در خانه بود. روایات اهلبیت هم این را گزارش کرده اند(ر.ک: وسائل ج۱۸ص۳۵۱) . اسلام در بدو پیدایش همین حکم را امضاء کرد: فَاَمسکُوهُنَّ فِی البُیوت(۱۵نساء) آنها را حبس در خانه کنید.
اما با نزول آیه حد، این حکم نسخ شد.
❗️ اگر اصل برای زنان مسلمان خانه نشینی باشد، تازه مجازات زن زانیه، برای زنان مومن فضیلت شده است!
❓آیا باور پذیر است اسلام مجازات زن زانیه را برای زن مومنه عفیف، اصل قرار دهد و خروجش جز به ضرورت از خانه را نپذیرد؟!
❓بدتر اینکه آیا متصور است با نسخ این حکم برای زنان اهل فحشاء، برای آنان حد شلاق بگذارد و دیگر حبس در خانه نباشد، اما زنان عفیف را در خانه حبس کند؟!
⬅️ معلوم می شود چنین خوانشی از آیات و روایات، خلاف فرهنگ اسلام است.
4⃣ چنان خوانشی از روایت حضرت زهرا(س) خلاف سیره خود ایشان است!
• روایت منقول از حضرت زهرا(س) غیر از ضعف سند دلالتی هم بر حکم شرعی و لزوم ندارد.
• اگر همین جور معنا شود خلاف سیره خود ایشان می شود! چون پرتکرار مردان ایشان را دیده یا ایشان مردان را دیده اند. موارد این قدر زیاد است که نمی توان قائل به ضرورت در آنها شد .
صرفا از باب نمونه:
الف) اصحابی که با پیامبر به عیادت حضرت زهرا(س) رفته اند:
- جابر بن عبدالله انصاری(الکافی ج۵ص۵۲۸)
- نقل جابربن سمره(حلیه الاولیاء ج۲ص۴۲)
- عیادت گروهی از اصحاب(بشاره المصطفی ص۲۴۶)
- نقل عمران بن حصین(مقتل خوارزمی ج۱ص۱۲۳و۱۲۴/ معجم الوسیط ج۴ص۲۱۰)
- در برخی حتی صورت بیمار حضرت توصیف شده است. مثلا در روایت کافی، جابر می گوید صورت فاطمه(س) مثل شکم ملخ، زرد بود!
⬅️ جالب اینکه تقریبا در همه این نقل ها پیامبر قبلش از حضرت زهرا(س) اجازه ورود خواسته و تقریبا در همه ایشان گفته: صبر کنید که مقنعه سر ندارد! یا لباسش مناسب نیست! و... و در همه موارد پیامبر(ص) بجای اینکه همراه خود را منصرف کند منتظر پوشش شرعی فاطمه مانده یا خود رفته عبایش را بر او انداخته، یا با ملحفه برایش پوشش شرعی ساخته و مرد همراه خود را به عیات برده است!
❓ آیا این موارد فاش نمی گوید اصل همان پوشش شرعی است نه پرده نشینی و مطلقا دیده نشدن؟!
ادامه در بخش سوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
حَبِیسه یا مُحرَّره ⁉️
چکیده سخنرانی شام ولادت حضرت زهرا(س)/ درسهایی از نهج البلاغه
حجت الاسلام محسن قنبریان
(پاسخ برخی اشکالات به مباحث فاطمیه)
#بخش_سوم
ب) روایت مشهور به حدیث لوح
باز جابر بن عبدالله انصاری به امام باقر(ع) می گوید: در ایام حیات رسول الله مادرت زهرا(س) را ملاقات کردم تا ولادت حسین(ع) را به او تبریک بگویم که در دستان ایشان لوح سبز رنگی دیدم...(ر.ک: کمال الدین/صدوق)
این نمونه هم منحصر نیست.
❓آیا تبریک ولادت فرزند یک ضرورت است؟! آیا مثل این موارد نقض مردی او را نبیند و او مردی را؛ نیست؟!
ج) روایاتی که از مشاهده کار خانه کردن فاطمه(س)، خوابش بردن در کنار گهواره حسین(ع)، مجروح شدن دستش ازکار با آسیب دستی توسط اصحاب(سلمان، ابوذر، بلال و...) نقل شده است.(ر.ک: موسوعه فاطمه)
د) روایاتی که خرید کردن و تهیه جهیزیه حضرت را توسط برخی اصحاب به دستور پیامبر گزارش می کند. مثل عطر خریدن عمار و آوردنش نزد فاطمه(س) (دلائل الامامه ص۲۶)
و...
❓آیا میتوان این دیدن و دیده شدن ها را همه حمل بر ضرورت کرد؟!!
5⃣ اعراض بخاطر ادله قطعی
شهید مطهری هم روایت منقول از حضرت زهرا(س) و هم فراز ۳۱ نهج البلاغه را به برخی وجوه اخلاقی حمل می کند. دلیلش را این قرار می دهد که با ادله قطعی از آیات و روایات و سیره بر خلاف این فرازها، فقهاء از این فرازها اعراض کرده و فتوا نداده اند.(ر.ک: مجموعه آقار ج۱۹ص۵۴۷و۵۴۸)
⬅️ بعد نتیجه می گیرند که نه حبس در خانه و نه اختلاط بلکه همان پوشش شرعی اسلامی برای حضور اجتماعی زن.
*⃣ نماز زن در قعر بیتش
از آنچه گفته شد نمی خواهیم نتیجه بگیریم همه کارهای زن در اجتماع بهتر از در خانه است.
روایاتی در افضلیت نماز خواندن زن در خانه اش هست که موجب فتوای فقهاء هم شده است. (برای نمونه صحیحه هشام بن سالم در الفقیه ج۱ص۳۹۷).
ما فلسفه احکام تعبدی را نمی دانیم که چرا نماز زن در پستوی خانه اش بهتر از ایوان و بهتر حیاط خانه است؟!
❓مگر میدانیم چرا زن در خانه خود و حتی بدون حضور محرم ها هم باید پوششی کامل (مثل پوشش نزد نامحرم) در نماز داشته باشد؟!
باوجودی که خداوند با همه محرم است زن در پستوی خانه اش هم باید پوشش کامل در نماز داشته باشد!
⬅️ کسی نمیتواند از حکم افضلیت نماز در خانه نتیجه بگیرد پس فعالیت های دیگر به طریق اَولی!
چه اولویتی؟!! ما فلسفه احکام تعبدی مثل افضلیت نماز را نمی دانیم و حق نداریم آن حکم را از جانب خود به فعالیتهای اجتماعی ای که قرآن و روایات برای زن تصریح کرده اند، سرایت دهیم. باید سر همان مقدار تحفظ کنیم.
• این عدم تحفظ بر مقدار دلیل نمونه های دیگر هم دارد. تعبیری نزد برخی فقهاء درباره صدای زن شایع شده که: "صوتها عوره" !
همین را هم مجتهدین نقاد یا حتی عالمان اخباری نقد کرده اند !
مقدس اردبیلی آن را فاقد دلیل می شمارد(ر.ک: مجمع الفائده ج۲ص ۱۶۴ وص۲۲۸ وج۳ص۱۲۰)
فقیهی اخباری مثل صاحب حدائق آنرا "تکلفات اصحاب" می شمارد(حدائق الناظره ج۸ص۱۴۱و۱۴۲)
حکم در فروعاتی که مبتنی بر این تعبیر بوده در بین متاخرین دچار توقف و بازبینی شده است.
⬅️ پس در قاعده سازی و تعمیم احکام باید به اندازه دلیل شرعی اقدام کرد و تحت تاثیر عرف زمانه چیزی اضافه نکرد!
☑️ @m_ghanbarian
انباز
❓ حَبِیسه یا مُحَرَّره؟! درسهایی از نهج البلاغه/ شام میلاد حضرت زهرا(س)/ ۲۳دی۱۴۰۱ پاسخ به برخی اشکال
بررسی ادله «لزوم پردهنشینی زن، مگر به ضرورت»
شام میلاد حضرت فاطمۀ زهرا (سلام الله علیها)
۲۳ دی ۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان (حفظه الله)
هرچند ممکن است نقدهایی بر مطالب ایشان وارد باشد، اما به هر حال شنیدن صوت این جلسه برای همۀ افراد مذهبی و سنتی و خصوصا برای همۀ طلاب و فضلای حوزوی و فعالان عرصه فرهنگ دینی، خصوصا مسئله حجاب، #ضروری است، تا دست کم دانستههای خود را بدیهی نشماریم.
https://eitaa.com/anbaz60/1079
📖🔊🕋🕌🛣📖🔊🕋🕌🛣
بارگیری صوت ترتیل قرآن کریم
از *استاد احمد ابوالقاسمی*
در *ایتا*
https://eitaa.com/tartilahmadabolghasemi/3
با توجه به عدم پایداری صوت در ایتا
پیشنهاد میشود در اسرع وقت بارگیری شود.
📖🔊🕋🕌🛣📖🔊🕋🕌🛣
زیاد مشاهده کردهام فعالان حوزههای مختلف به حوزه کودک ورود میکنند در حالی که با ویژگیهای کودک و مهارت ارتباط با او آشنایی ندارند.
دوستی گفت در فلان مساله تخصص دارم میخواهم آن را آموزش دهم. با هم به روستا رفتیم، اما چون با ویژگیهای کودک آشنا نبود، تحرک و پرجنبوجوشی کودک را به حساب بیادبی آنها گذاشت و مدام به آنها تذکر میداد.
یا دوست دیگری موضوعی را با کودکان در میان گذاشت که لازم بود، اما کلماتی انتخاب میکرد که در دایره واژگان کودک نبود.
اسماعیل آذرینژاد
دیماه ۱۴۰۱
https://t.me/qesekodak/2010