هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود میدانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت
🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینهی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود میدانیم.
✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
سخنران دیشب:
"میگن حضرت آدم، چون شکمو بود، از میوه ممنوعه خورد؛
این توهین به ایشونه.
شان ایشون بالاتر از این حرفاست.
ایشون خواست به مقام ولایت محمدی و اهل بیت برسه؛ لذا من الظالمین شد.
هر کسی به این مقام حسادت کنه، به تعبیر قرآن #من_الظالمین میشه.
هر کی به این مقام حسد کنه، من الظالمینه،
فرقی نمیکنه حضرت آدم باشه یا حضرت یونس یا هر کس دیگری (منظورش غاصبان خلافت بود)."
اصلا یه باب جدیدی از معارف دینی به روی ما باز کرد.
🤦♂🤦♂🤦♂
----
پ.ن:
لازم به ذکر است هیچ کسی نگفته حضرت آدم شکمو بود، و در واقع هر دو تحلیل مذکور در بیان این فرد اشتباه است و نباید برای فرار از یک توهین، به توهینی دیگر، خصوصا بدتر، پناه برد.
https://eitaa.com/anbaz60/1642
سه دیدگاه در تفاوت اخلاق و تربیت
✍️ حجت الاسلام محمدهادی قراباغی
1️⃣ استاد #اعرافی و استاد #غنوی
تمایز این دو بر اساس #حوزههای_ارتباطی است:
اخلاق: در قلمرو رابطه با خود،
تربیت: در قلمرو رابطه با دیگران.
🔹دانش اخلاق درباره #خودسازی انسان بحث میکند و دانش تربیت دربارۀ #دیگرسازی.
2️⃣ استاد #عالم_زاده نوری
اخلاق: قله
تربیت: مسیر رسیدن به قله
🔹 علم اخلاق بیانگر #ارزش انسان است و نسبت به #حسن_و_قبح یا درستی و نادرستی احوال و افعال اختیاری او داوری میکند؛
ولی علم تربیت در صدد تغییر و #تحول انسان به سوی کمال مطلوب است و فرآیند این تحول را بررسی و تبیین میکند.
3️⃣ استاد #هادیزاده
تقسیم بر اساس ساحتهای وجودی
تربیت: تحول در ساحت شناخت
اخلاق: تحول در ساحت گرایش
🔹 علم تربیت مربوط به #تحول انسان است که (متناسب با ساخت او) از تحول در معرفتها و بینشها آغاز میشود؛
پس از این تحول نوبت به علم اخلاق میرسد که مربوط به تحول در #خصلتها و #ملکات است.
📌 پ ن:
🔸۱. به نظر میرسد تقسیم سوم از جهت ماهیتشناسی اخلاق، روشنیبخشتر است.
🔸۲. مباحث اخلاق و تربیت به هم نزدیکند و با توجه به تفاوت مبنای تقسیم مسائل بین این دو علم در این سه نگاه، چه بسا مسألهای از یک نگاه اخلاقی باشد و از زاویه دیگر تربیتی. دقت کنید🧐
🔸۳. مستند نکاتی که از استاد غنوی و استاد هادیزاده نقل شد به صورت شفاهی است.
#اخلاق
#تربیت
https://eitaa.com/hadianeha/1027
توضیح بنده در پست بعدی
نکاتی درباره تفاوت اخلاق و تربیت:
1️⃣ حجت الاسلام اعرافی در «فقه تربیتی» ص 224 و استاد، حجت الاسلام غنوی در «درآمدی بر فقه اخلاق» ص 392 به وضوح، همین توضیح را نوشتهاند که در پست بالا ملاحظه میفرمایید.
2️⃣ این بحث، بیشتر صبغۀ اصطلاحشناختی (ترمینولوژیک) دارد، تا اینکه یک بحث حقیقی و ماهوی باشد. بنابراین برای اصطلاحشناسی دقیق، باید اول مسئلهشناسی دقیقی بر اساس هدف داشته باشیم.
(دست کم بخشی از) هدف ما میتواند امور زیر باشد:
* تحلیل دقیق گزارههای تراث دانشی (اعم از سنت اسلامی و مباحث دیگران)
* روشمندتر کردن سیر مباحث تربیتی و اخلاقی
* هماهنگی حداکثری یا حتیالامکانی با ادبیات دینی (به طور خاص در آیات و روایات).
3️⃣ به نظر میرسد بهترین تحلیلی که میتواند این اهداف را به طور منسجم تأمین کند، نظر حجت الاسلام عالمزاده نوری است.
بعید نمیدانم که ارتکاز دیگران هم فارغ از پیچیدگیهای فنی و زبانی و مَدرسی، همین باشد.
این اصطلاح، در مباحث اخلاق و تربیت دنیای دانشی امروز (از جمله در غرب) هم کاملا مستقر است، و ظاهرا گذر از آن، نه نیاز است و نه به صلاح.
(ر.ک: استنباط حکم اخلاقی از سیره و عمل معصوم، ص 35، پاورقی2)
4️⃣ بحث تکمیلی حجت الاسلام عالم زاده نوری:
اخلاق، دو کاربرد دارد:
* اعم از فضائل (قلهها) و رذائل (حضیضها)،
* فقط فضائل.
کاربرد اول تناسب بیشتری با مباحث دانشیِ اخلاق و تربیت (یعنی در علوم مدون) دارد؛ زیرا جامعیت هدفی بیشتری با این دانشها دارد (چنانکه خواهد آمد).
تربیت هم به دو قسم حَسَن و قبیح تقسیم میشود؛ چه تربیت تعمدی و بر اساس برنامه باشد، چه از سر جهل و غفلت.
آقای عالم زاده نوری هم در ص 35-36 کتاب مذکور، کاربرد اول را در نظر گرفته است.
البته ظاهر عبارات ابتدائی ایشان استعمال دوم است، اما بعدا مثال و عباراتی در تکمیل می آورند که نص و صریح در معنای اول است.
5️⃣ نظر آقای عالمزاده، به این معنا نیست که مسائل اخلاق و تربیت، کاملا قابل انفکاک از همند، بلکه برعکس، با توجه به اینکه فضائل و رذائل دارای مراتب متفاوتیاند و برخی از فضائل، زمینه فضائلی بالاتر را فراهم میکنند (و هکذا در جانب رذائل).
بنابراین طبیعتا در تربیت با این مسئله مواجه خواهیم شد که برای رسیدن به مطلوبهای اخلاقی پسین، باید از مطلوبهای اخلاقی پیشین گذر کنیم. به بیان دیگر، رسیدن به قلهها و حضیضها، اصولا امری دفعی نیست و نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی هدفمند است.
پس در واقع نمودار سینوسی اخلاق و تربیت، خطوط منحنی همواری نیستند، بلکه در جایجای آن، دندانهها و زیگزاگهایی وجود دارند که نقاط اوج و فرود خاصی را متناسب با همان مرحله از #حرکت انسان نشان میدهند.
این مطلب را می توان اینگونه نیز بیان کرد:
اخلاق و تربیت، مفهوما متمایز و مصداقا منطبقند؛ زیرا
اخلاق یعنی فضائل و رذائل
و تربیت یعنی مسیر حرکت به سمت یا از سمت فضائل و رذائل.
در نگاه مکانیکی این دو مصداقا متفاوتند
اما در نگاه دقیقتر، هر گامی که از سمت رذائل به سمت فضائل برداشته میشود، خود، یک فضیلت است؛
و برعکس.
(این نگاه، در پاسخ به شبهۀ تنافی عصمت انبیا با ارتکاب لغزش و ظلم و غوایت نیز گرهگشا است و در این زمینه هم از استاد غنوی و برخی اساتید دیگر بهره بردهام.)
6️⃣ ثمرۀ این بحث آن است که برای تنقیح روشی مباحث تربیتی-اخلاقی خودمان، باید به دو نوع مسئله متفاوت توجه کنیم (حتی اگر این تفکیک را به لحاظ اصطلاحی نپذیریم):
1. شناخت ویژگیهای مثبت و منفی انسان، با محوریت:
چیستی این ویژگیها
چرایی مثبت یا منفی بودن آنها
علائم پیدایش یا فرسایش آنها
2. شناخت فرآیند رسیدن/رساندن انسان به ویژگیهای مطلوب و گذر از مراحل مختلف.
شاید همۀ کتب اخلاقیِ سنتی، به هر دو نوع از مسائل پرداختهاند.
📌 ویژگیهای مثبت و منفی انسان، دست کم سه نوع تقسیم مهم دارند که در پاسخیابی به هر دو مسئلۀ فوق، مؤثرند:
تقسیم اول: ویژگیهای اختیاری و غیر اختیاری
تقسیم دوم: ویژگیهای بینشی، گرایشی و رفتاری
تقسیم سوم: ویژگیهای جوانحی و جوارحی
📌 منظور از «ویژگیهای مطلوب»، مطلوب برای مربی است، و معنای ارزشیِ نفس الامری ندارد، بنابراین شامل خصلتهای مثبت و منفی (فضائل و رذائل و تربیت خوب و بد) میشود.
البته طبیعتا مرتکز ذهن و مطلوب ما، تربیت به هدفی درست است، اما میدانیم که برخی از افراد (مربیان)، خود یا دیگری را به سمت اهدافی پلید میکشانند. بنابراین از امتیازات این تحلیل آن است که شامل هر دو بُعد میشود و فایدۀ مهمی در آسیبشناسی دارد و مسیر تولید علم (به معنای صحیح کلمه) را در این عرصه گشوده و تسهیل میکند.
https://eitaa.com/anbaz60/1644
سوره کهف:
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا (١٠٣)
بگو: «ورشکستهترین گروه را به شما معرفی کنم؟
الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا (١٠٤)
همانهایی که تمام تلاششان، در زندگی دنیا بر باد رفته است و باز هم خیال میکنند خیلی هنر کردهاند!
(ترجمه #علی_ملکی)
از رستم پیروز همین بس که بپرسند:
از کشتن سهراب به تهمینه چه گفتی؟
#فاضل_نظری
https://eitaa.com/anbaz60/1646
انباز
نکاتی درباره تفاوت اخلاق و تربیت: 1️⃣ حجت الاسلام اعرافی در «فقه تربیتی» ص 224 و استاد، حجت الاسلام
شاید همۀ کتب اخلاقیِ سنتی، به هر دو نوع از مسائل پرداختهاند
و گویا احساس نیاز نمیکردند دو علم مجزا از هم داشته باشند:
1. بیان و اثبات فضیلت یا رذیله بودن کارها و صفات،
2. بیان و اثبات روش های رسیدن به فضائل و اجتناب از رذائل.
مثلا در معراج السعاده میفرماید:
«فايده علم اخلاق، پاك ساختن نفس است از صفات رذيله، و آراستن آن به ملكات جميله، كه از آن به «تهذيب اخلاق» تعبير مىشود.»
اما امروزه به دلیل پیشرفت و تطور علم و نیازهای بشری، چنین تفکیکی مفید است.
نظیر چنین ترکیب و تفکیک تاریخمندی، تقریبا در تمام دانشها اتفاق افتاده و میافتد، و امری کاملا طبیعی است.
اصولا نگاه تفصیلیتر و مستقل به فرآیندها، از ویژگیهای پیدایش زندگیهای پیچیدهتر در ادوار تاریخی متأخر است.
#اخلاق
#تربیت
🆔 https://eitaa.com/anbaz60/1647
پس از تبریک حقیقی
کاش صفحهی ادبیات و استعارههای پهلوانی و قهرمانی و حماسهی ما
پر از شکوه و شادابیِ عدل و احسان و حکمت و محبت و مروّت و صلح و سِلم، باشد:
{ نَّحۡنُ نَقُصُّ عَلَیۡكَ نَبَأَهُم بِٱلۡحَقِّۚ إِنَّهُمۡ فِتۡیَةٌ ءَامَنُوا۟ بِرَبِّهِمۡ وَزِدۡنَـٰهُمۡ هُدࣰى }
[سوره الكهف: ۱۳]
#جوانمردی_الهی
و کاش حقیقت تیغ و رزم و جنگ را خرج استعارههای ورزشی و علمی و ... نکنیم،
و حقیقت و استعارهاش را جز در صحنهی دفاع از امنیت #مردم به کار نبریم.
آن وقت مبارزه و باخت و شکست هم نخواهیم داشت
بلکه تلاش و تجربه و پل و دروازه به روی آیندهی روشن/روشنتر با ما خواهد بود،
و تلخیها و سختیهای مسابقات
جای خود را به شُربِ مُدامِ "فَٱسۡتَبِقُوا۟ ٱلۡخَیۡرَ ٰت" خواهد داد،
و میدان جولان دلهای ما، به وسعتِ "سَارِعُوۤا۟ إِلَىٰ مَغۡفِرَةࣲ مِّن رَّبِّكُمۡ وَجَنَّةٍ عَرۡضُهَا ٱلسَّمَـٰوَ ٰتُ وَٱلۡأَرۡضُ أُعِدَّتۡ لِلۡمُتَّقِینَ" خواهد بود.
آن وقت خواهیم توانست به رقیب پیروزمان هم تبریک بگوییم.
کاش هنر و ادبیات ما با این نیاز فطری بشر، بیشتر زندگی کند.
https://eitaa.com/anbaz60/1649
انباز
پس از تبریک حقیقی کاش صفحهی ادبیات و استعارههای پهلوانی و قهرمانی و حماسهی ما پر از شکوه و شادا
کِی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد؟
یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد
از لعلِ تو گر یابم انگشتریِ زنهار
صد مُلکِ سلیمانم در زیرِ نگین باشد
غمناک نباید بود از طعنِ حسود ای دل
شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد
هر کاو نَکُنَد فهمی زین کِلکِ خیالانگیز
نقشش به حرام ار خود صورتگر چین باشد
جامِ می و خونِ دل هر یک به کسی دادند
در دایرهٔ قسمت اوضاع چنین باشد
در کارِ گلاب و گل حکمِ ازلی این بود
کاین شاهدِ بازاری وان پردهنشین باشد
آن نیست که حافظ را رندی بِشُد از خاطر
کـاین سابقهٔ پیشین تا روزِ پَسین باشد
#حافظ
بمبهای افتاده در غزه، بیشتر از بمبارانهای جنگجهانی دوم
🔹یک مقایسه آماری نشان میدهد، رژیمصهیونیستی تنها در ۱۰ ماه بیشتر از مجموع بمبهایی که در لندن، هیروشیما و درسدن در طول جنگ جهانی دوم پرتاب شده بود، غزه را بمباران کرده است.
ایسنا
https://t.me/yaser_arab57/12668
سلام به همگی
به پیشنهاد یکی از عزیزان
و در آستانه اربعین حسینی (سلام الله علیه)
سعیم بر این است که هر هفته پنجشنبهها ساعت ۱۱ یک برنامهی گفتوگوی دینی در بستر مجازی، مشتمل بر چهار بخش زیر داشته باشیم:
۱. احکام
۲. مواعظ قرآن و عترت
۳. ذکر مصائب و مدائح اهل بیت
۴. پرسش و پاسخ.
عزیزانی که فرصت حضور داشته باشند
میتوانند از طریق کانال انباز در ایتا لینک جلسه را هر هفته دریافت کنند، تا افتخار میزبانی از ایشان را داشته باشم:
https://eitaa.com/anbaz60/1652
🔹 اگر توفیق الهی یارمان باشد، پخش زنده در ایتا و شاید قرار یا گوگلمیت خواهیم داشت.
🔹 اگر ایتا دچار اختلال شود، از طریق کانال انباز در تلگرام اعلام برنامه خواهد شد، انشاءالله:
https://t.me/anbaz60/1275
انباز
از عزیزانی که در این جلسۀ معارف قرآن و عترت و توسل و دعا شرکت کردند، صمیمانه تشکر می کنم. خداوند از همۀ ما به بهترین شکل و با نیت خالص قبول فرماید.
ان شاء الله فردا فایل ویدیویی ذخیره شده از لایو امروز را، هم به شکل تصویری و هم صوتی، با حجم کمتر، در کانال انباز ایتا و تلگرام بارگذاری خواهم کرد.
ضمنا همانطور که عرض کردم، اگر سؤالی باشه میتونید به آیدی زیر بفرستید تا در پایان هر جلسه، چند دقیقه ای درباره شون گفتگو کنیم:
@Sajjaddinparast60
هدایت شده از کلک خیال انگیز
دلتنگِ کودکی ام
یادش بخیر....
قهر می کردیم تا قیامت
و لحظه ای بعد قیامت می شد
@Glorious_poem
زدی، بستی، شکستی، سوختی، انداختی، رفتی
جوابت چیست فردای قیامت دادخواهان را؟!
#عارف_شیرازی
انباز
از عزیزانی که در این جلسۀ معارف قرآن و عترت و توسل و دعا شرکت کردند، صمیمانه تشکر می کنم. خداوند از
بابت فراموشی و غفلت از وعده ای که داده بودم عذرخواهم. البته سفری که داشتم هم در این تأخیر، بی اثر نبود.
امروز خواستم فایل ویدیویی را دانلود و ذخیره کنم که دیدم گویا وقتش گذشته و دیگر گزینۀ ذخیره ندارد.
البته فایل صوتی جلسه موجود است و ان شاء الله بعد از ویرایش، در کانال بارگذاری خواهد شد.
هدایت شده از حدیثنا
📃مرامنامه (مانیفست) دوستی و رفاقت!
🌿…عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
🍃«لَا تَكُونُ الصَّدَاقَةُ إِلَّا بِحُدُودِهَا فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ هَذِهِ الْحُدُودُ أَوْ شَيْءٌ مِنْهَا فَانْسُبْهُ إِلَى الصَّدَاقَةِ وَ مَنْ لَمْ يَكُنْ فِيهِ شَيْءٌ مِنْهَا فَلَا تَنْسُبْهُ إِلَى شَيْءٍ مِنَ الصَّدَاقَةِ فَأَوَّلُهَا أَنْ تَكُونَ سَرِيرَتُهُ وَ عَلَانِيَتُهُ لَكَ وَاحِدَةً وَ الثَّانِي أَنْ يَرَى زَيْنَكَ زَيْنَهُ وَ شَيْنَكَ شَيْنَهُ وَ الثَّالِثَةُ أَنْ لَا تُغَيِّرَهُ عَلَيْكَ وِلَايَةٌ وَ لَا مَالٌ وَ الرَّابِعَةُ أَنْ لَا يَمْنَعَكَ شَيْئاً تَنَالُهُ مَقْدُرَتُهُ وَ الْخَامِسَةُ وَ هِيَ تَجْمَعُ هَذِهِ الْخِصَالَ أَنْ لَا يُسْلِمَكَ عِنْدَ النَّكَبَاتِ.»
📚الكافي، ج۲، ص۶۳۹
🔶از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است:
🔸«دوستی (میان دو نفر) وجود ندارد، مگر با وجود شروط دوستی.
🔸پس کسی که (همهی) این شروط یا بعضی از آنها در او باشد، میتوانی به او نسبت دوستی دهی
🔸و کسی که هیچیک از این شروط در او نبود، او را به هیچ حدی از دوستی نسبت نده.
👈اولین شرط دوستی این است که: پنهان و پیدایش برایت یکی باشد.
👈دوم اینکه: زیباییهای تو را زیباییهای خود بداند و عیبهای تو را عیبهای خودش.
👈سوم اینکه: (رسیدنش به) مقام و مال، رفتارش (با تو) را تغییر ندهد.
👈چهارم اینکه: چیزی (کاری) که توان (انجام)اش را دارد، از تو دریغ نکند.
👈پنجمین شرط که همه این شروط را در خود جمع کرده، این است که: هنگام مصیبتها (گرفتاریها) تو را رها نکند.»
#امام_صادق_علیه_السلام #همنشین #همنشینی_با_خوبان #همنشینی_با_بدان #دوست #دوستی #ریا #دو_رویی #یک_رنگی #دلسوزی #عیب #عیوب_دیگران #مقام #مال #تواضع #تکبر #کمک_به_دیگران #حدیث
💠 جرعهای از احادیث کمترشنیدهشده اهلبیت ﴿علیهمالسلام﴾ در «حـدیـثـنـا»:
💠 @hadithona
💠 @hadithona
هدایت شده از روضه هفتگی سخنران آقای دین پرست
ان شاءالله پنجشنبه ساعت 11 تا 11 و نیم قبل از ظهر،
سخنرانی و روضه است
لطفا دوستان و فامیل رو هم دعوت کنید.
۱۴۰۳۰۶۱۴ شهادت امام رضا ع سخنرانی منزل آقای قلعه.mp3
8.5M
#سخنرانی_فارسی
شهادت امام رضا علیه السلام
موضوع:
✅ محاسن کلام ائمه
✅ بخش کوچکی از حدیث امام رضا علیه السلام درباره امام و امامت منصوب از طرف خدا
✅ نسبت این ویژگیها با مسائل عینی ما در زندگی (پاسخگویی)
#تربیت_سیاسی
۱۴ شهریور ۱۴۰۳
قم
هدایت شده از کلک خیال انگیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناامید از در لطف تو کجا شاید رفت؟
تاب قهر تو نیاریم خدایا ، زنهار
فعلهایی که ز ما دیدی و نپسندیدی
به خداوندی خود پرده بپوش ای ستار
#سعدی
@Glorious_poem
زندهیاد:
#استاد_اکبر_عالمی
"یاستّارالعیوب" 🙏
انباز
ناامید از در لطف تو کجا شاید رفت؟ تاب قهر تو نیاریم خدایا ، زنهار فعلهایی که ز ما دیدی و نپسندیدی ب
از نظر کارکردگرایی،
معتقدم در میان تمام گناهان،
سه گناه، مهمتر از همهاند:
1. استصغار گناه (کوچک شمردن گناهان)
2. امن از مکر خدا (اینکه خیالمان راحت باشد خدا عذابمان نخواهد کرد)
3. یأس و ناامیدی از رحمت خدا
اگر این مثلث را خوب تصور کنیم، میبینیم هیچ راهی و هیچ چارهای جز افتادن در آغوش خدا و پناه بردن به لطف و کرم او و دل سپردن به برنامۀ او نداریم.
https://eitaa.com/anbaz60/1666
هدایت شده از جرعهای از دریا
💠 ما پناهِ پناه آورندگان هستیم...
محمد بن حسن گوید: برای امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) نامهای نوشتم و به ایشان در مورد فقرم و دست تنگی ام شکایت کردم؛ ولی در عین حال، با خود میگفتم که مگر امام صادق (علیهالسلام) نفرمودهاند:
▫️«فقر همراه ما، بهتر است از بینیازی در کنار دشمنان ما و مرگ همراه ما، بهتر از زندگی در کنار دشمنان ماست»؟
📜 «فَرَجَعَ الْجَوَابُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَخُصُّ أَوْلِيَاءَنَا إِذَا تَكَاثَفَتْ ذُنُوبُهُمْ بِالْفَقْرِ وَ قَدْ يَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ مِنْهُمْ وَ هُوَ كَمَا حَدَّثَتْكَ نَفْسُكَ الْفَقْرُ مَعَنَا خَيْرٌ مِنَ الْغِنَى مَعَ عَدُوِّنَا وَ نَحْنُ كَهْفُ مَنِ الْتَجَأَ إِلَيْنَا وَ نُورٌ لِمَنِ اسْتَضَاءَ بِنَا وَ عِصْمَةٌ لِمَنِ اعْتَصَمَ بِنَا مَنْ أَحَبَّنَا كَانَ مَعَنَا فِي السَّنَامِ الْأَعْلَى وَ مَنِ انْحَرَفَ عَنَّا مَالَ إِلَى النَّار.»
▪️امام عسکری (علیهالسلام) در جواب نامه نوشتند:
«خداوند، دوستان و موالیان ما را با فقر امتحان میکند و اگر گناهانشان زیاد شد، در اثر فقر گناهانشان را پاک نموده و از بسیاری از آنها میگذرد؛ و این همان است که با خودت حدیث کردی که فقر با ما اهلبیت از ثروتمندی در کنار دشمنان ما بهتر است؛ ما پناهگاهیم برای کسی که به ما پناه آورد؛ و نور هدایتیم برای کسی که خواهان نور و بصیرت از ما باشد؛ و نگهبانیم برای کسی که به ما تمسّک جوید؛ پس هرکس ما را دوست بدارد، با ما در درجات والای بهشت خواهد بود؛ و هر آنکه از ما جدا شود، به سوی آتش جهنّم رهسپار خواهد شد».
📚 مناقب آلابیطالب ع (ابن شهر آشوب)؛ ج۴، ص۴۳۵؛ كشف الغمّة؛ ج۳، ص۲۱۱
@joreeiaazdarya
هدایت شده از پژوهشهای تاریخ اسلام
📜اگر شهید نشویم، می میریم
🔹️بنابر نقل مرحوم کلینی، وقتی امیرالمؤمنین قرار بر جنگ با غوغاسالاران جمل گذاشت، خطبه ای خواند و ضمن آن، به این اشاره کرد که از مرگ گزیر و گریزی نیست. اگر فرد در صحنه جنگ شهید نشود، به هرحال خواهد مرد؛ چه بهتر که با بهترین مرگ یعنی شهادت از دنیا برود.
🔺️أيها الناس إن الموت لا يفوته المقيم ولا يعجزه الهارب ليس عن الموت محيد ولا محيص. من لم يُقتَل مات؛ إن أفضل الموت القتل والذي نفس علي بيده لألف ضربة بالسيف أهون من موتة واحدة على الفراش.
📚الکافی: 5، 54.
🏠 @chsiqs