eitaa logo
اندیشه ما
664 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
184 ویدیو
19 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حفظ نظام و تعطیلی حدود شرعی 🎙 آیت الله سیدضیاء مرتضوی ✂️ برش هایی از متن: 🔸چکیده مقاله 🔶 ۱- در فرض جواز اجرای حدود، آیا می‌توان به سبب برخی مصالح، مانند دور داشتن نظام اجتماعی از پی‌آمدهای داخلی یا فشارهای بیرونی و دور داشتن نظام سیاسی از تبلیغات سوء و مخدوش شدن چهره شریعت یا نظام اسلامی، «حدود شرعی» یا برخی از آنها مانند قطع دست را هر چند به صورت موقت تعطیل کرد و انواع دیگری از مجازات را جایگزین ساخت؟ 🔶 ۲- حفظ نظام، به ویژه نظام اجتماعی و دوری از اختلال آن، آن اندازه اهمیت دارد که نظام اسلامی بر پایه نظر کارشناسان مورد اعتماد و حصول اطمینان یا گمان و حتی احتمال عقلایی، به صورت کلی اما موقت، یا به صورت موردی، درباره عدم اجرای حدود یا برخی از آنها تصمیم بگیرد. 🔶۳- پرهیز از نفرت‌پراکنی درباره اسلام و دوری دیگران از احکام، از گذشته به عنوان یک قاعده مورد توجه فقهاء بوده است و در مواردی به آن استناد کرده‌اند و برخی آن را قاعده «حرمت تنفیر» نامیده‌اند. برای مثال، فقهاء یک دلیل واجب نبودن قضای نمازها و زکات اموال گذشته بر کافران تازه‌مسلمان و حرمت پیمان‌شکنی با کافران را این شمرده‌اند که اگر چنین نباشد، مایه دوری و نفرت آنان از اسلام خواهد شد و نباید چنین زمینه‌ای را فراهم ساخت. 🔶 ۴- در کنار قاعده تزاحم، می‌توان به ادله دیگری نیز استناد کرد که اسلام به رغم اهتمام به اجرای حدود شرعی، خواهان اجرای آنها در هر شرایطی نیست؛ از جمله دو روایت معتبر که یکی به صورت کلی دستور به عدم اجرای حد در سرزمین دشمن داده و دیگری سیره علی(ع) در این باره بازگو کرده است و دلیل آن نیز نگرانی از فرار مجرم و پیوستن او به دشمن شمرده شده است. نکته اصلی در این روایات توجه به این اصل کلی است که اجرای حدود نباید بر خلاف مصالحی باشد که شارع برای آنها اهمیت قائل است. 🔶 ۵- امیرالمؤمنین(ع) در حکومت خود و نیز به صورت یک حکم عام، مجاز نمی‌دید به بهای پیوستن یک مجرم به بیگانه حد را جاری سازد و دست‌کم تا فراهم شدن زمینه مساعد، که آن روزگار برگشتن به سرزمین اسلامی بود، آن را به تاخیر می‌انداخت و این به رغم آن بود که خود آن حضرت تاکید کرده است نمی‌توان اجرای حد را حتی برای زمانی کوتاه عقب انداخت. 🔶 ۶- ملاحظه عدم پیوستن به دشمن در شرایط اجرای حدود خصوصیت ندارد و سبب آن برای مثال، می‌تواند جاسوسی به نفع دشمن یا برخی اقدامات خرابکارانه و مخل به امنیت جامعه یا مضر برای بقا و استواری نظام باشد که گاه بسی ناگوارتر از پیوستن یک فرد به بیگانه است. نیز این پی‌آمد می‌تواند فاصله گرفتن مشهود بخشی از جامعه از نظام سیاسی و قرار گرفتن آنان در شمار مخالفان و دشمنان داخلی یا بیرونی باشد. 🔶 ۷- به نظر ما مفاد این روایات تنها ناظر به عقب انداختن مجازات این فرد یا آن فرد تا برگشتن به سرزمین اسلامی نیست، بلکه مقصود محدود ساختن آن به زمان مساعد است و این می‌تواند به عنوان یک سیاست کلی تا زمان فراهم شدن شرایط اجرای حدود شرعی در معنای عام آن باشد، هر چند باعث شود برخی مجرمان هیچ گاه به مجازات خاص شرعی نرسند. 🔶۸- حفظ نظام و چهره شریعت و حاکمیت احکام همواره به اجرای آنها نیست و گاه عکس آن است. به نظر ما در این باره این سخن امام‌خمینی خطاب به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قابل توجه و تامل است: «شما در عین اینكه باید تمام توان خودتان را بگذارید كه خلاف شرعى صورت نگیرد- و خدا آن روز را نیاورد- باید تمام سعى خودتان را بنمایید كه خداى ناكرده اسلام در پیچ ‌و‌ خم‌هاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سیاسى، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.» ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hefz-nezam-va-tatili-hodod-sharii/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ شاخص های دینداری 📕 معرفی کتاب 🎙استاد مهدی مهریزی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 نخستین چاپ کتاب «شاخص‌های دین‌داری» تالیف مهدی مهریزی، در سه بخش با عنوان‌های «مباحث عام»،‌ «راه‌های شناخت شاخص‌ها» و «تحلیل و نقد شبهات» از سوی نشر علم راهی بازار نشر شده است. 🔸 مولف در صفحات نخستین کتاب درآمدی بر آن نوشته که در بخشی از آن می‌خوانیم: «یکی از موضوعات جالب، جدی و زیبا که در حوزه مطالعات دینی در این دهه‌های اخیر مطرح شده، سنجش دین‌داری در زندگی انسان در عرصه‌های سه‌گانه فرد، جامعه و حکومت است. این‌گونه مطالعات از گزافه‌گویی متولیان و علاقه‌مندان و دینداران درباره نقش و کارکرد دین جلوگیری می‌کند و تصویری عینی و واقعی از نیاز انسان به دین و چگونگی دستیابی به تحقق آن به‌دست می‌دهد.» 🔸 بخش نخست کتاب با عنوان «مباحث عام» به مسائل مقدماتی در این حوزه می‌پردازد. فصل نخست این بخش به کلیات تحقیق مانند مفاهیم، تعیین چارچوب نظری و پیشینه تحقیق اختصاص دارد. دومین فصل گزارشی از رویکردهای مختلف به دین‌داری است. در این فصل دیدگاه‌هایی که در رتبه‌بندی آموزه‌های دینی در میان مسلمانان رواج داشته یا دارد، معرفی شده‌اند. فصل سوم این بخش به موضوع «مسلمات دین‌داری» اشاره دارد. در بخشی از این فصل در صفحه 215 آمده است: «پرداختن به سنجش دین‌داری از پژوهش‌های نو و مسئله‌های جدید در دنیای معاصر است، گرچه در ادبیات فارسی و با نظر به آموزه‌های اسلامی گام‌هایی برداشته شده، لکن جای پژوهش‌های بنیادی و درون ‌دینی که بر پایه آموزه‌های دینی به تعیین و رده‌بندی شاخص‌ها بپردازد، خالی است.» 🔸 در دومین بخش کتاب حاضر با عنوان «راه‌های شناخت شاخص‌ها» به گردآوری و دسته‌بندی آیات و روایات پرداخته شده است. در صفحه 646 کتاب درباره موضوع «ایمان و مکارم اخلاقی» به نقل از «کمیل بن زیاد» می‌خوانیم: «وقتی اسیران قبیله طی را آوردند، دختری سرخ‌رو و زیبا در میان آنان بود؛ از دیدن او شگفت‌زده شدم و گفتم از پیامبر می‌خواهم او را در سهم من قرار دهد. وقتی لب به سخن گشود، فصاحتش سبب شد زیبایی‌اش را از یاد بَرَم، گفت: ای محمد اگر صلاح بدانی ما را آزاد کنی تا دشمن شاد نشویم، ما از خانواده سرشناس عرب هستیم. پدرم به گرفتاران می‌رسید، میهمان‌نواز بود، به گرسنه‌ها غذا می‌داد، برهنه‌ها را می‌پوشاند، نیازمند را بی‌پاسخ نمی‌گذاشت، به همه سلام می‌کرد؛ من دختر حاتم طائی هستم. رسول خدا فرمود: ای دختر اینها صفت مومنان حقیقی است، اگر پدرت کمتر از این هم بود به وی لطف می‌کردیم. آنها را رها کنید. پدرش مکارم اخلاقی را دوست می‌داشت. ابو برده برخاست و گفت ای رسول خدا شما مکارم اخلاقی را دوست می‌دارید؟ رسول خدا فرمود: سوگند به آن‌‌که جانم در دست اوست، کسی وارد بهشت نشود، مگر با حسن خلق.» 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/shakhes-haye-dindari/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ بلایی بالاتر از جهل مقدس نیست 🎙آیت الله محقق داماد ✂️ برش هایی از متن: 🔸 رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم در خصوص اهمیت توجه به این‌که فلسفه و الهیات سرآمد دانش‌ها است، اظهار کرد: ما در ایران بدبخت‌شده جهل دینی هستیم و واقعاً بلایی بالاتر از جهل مقدس نیست. اگر جهل صبغه دینی داشته باشد، بلایی به سر می‌آید که الان در ایران شاهد هستیم. حتی اگر کسی می‌خواهد بی‌دین نیز شود، باید الهیات بداند. 🔸 رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه حاکمیت موفق بر مبنای علم است، گفت: الان مشاهده می‌کنیم که گرانی دلار به عرش برین رسیده و دو سوم ثروت ما معلمان پوچ شده است. این به این علت است که مدیریت علمی وجود ندارد و مشکل کار این است. 🔸 دکتر سید مصطفی محقق داماد در نشست علمی با موضوع «سرآمدی علمی و چالش‌های احراز آن در نظامات سنجش و ارزیابی علم» که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با مطرح کردن یک سوال گفت: در این سخنرانی سرآمدی دانشمندان و دانشگاه‌ها مطرح شد؛ ولی چه نوع دانشی از بین دانش‌های متفاوت سرآمد است؟ 🔸 وی با بیان اینکه در فلسفه یکی از بحث‌های مهم، موضوع تقسیم‌بندی علوم است، گفت: فرانسیس بیکن نوعی تقسیم‌بندی کرده ولی در علم اصول ما نیز این مورد بحث شده است. باید پاسخ داد که چه دانشی از همه دانش‌ها سرآمدتر و بالاتر است؟ حکمای ما حکمت و فلسفه را سرآمد دانش می‌دانستند. 🔸 رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم اظهار کرد: در تاریخ بشر با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر عملاً به آرامش نرسیده و گرفتار جنگ بیشتر، خون‌ریزی بیشتر شده و حمام خون با دانش ایجاد کرده است. این نشان می‌دهد که در این بین مشکلی وجود دارد. بنابراین باید توجه کنیم که معیاری نیز برای سنجش دانش سرآمد در نظر بگیریم. 🔸 وی پیشنهاد داد: ما باید دانش سرآمد را دانشی معرفی کنیم که بشر را به صلح بیشتر، آرامش، انسانیت، احترام به حقوق دیگری و زندگی بهتر برساند. محقق داماد در خصوص کلام امام علی (ع) که علم سلطان است، گفت: مفهوم این کلام این است که اگر کسی علم را بیاید، می‌تواند حکومت کند و اگر نیابد، بر او حکومت می‌کنند. فرانسیس بیکن تعبیر دیگری داشته و گفته که علم قدرت است. 🔸 وی ادامه داد: از نظر من مولا علی با کلام علم سلطان است، گفته هر کسی که می‌خواهد حاکمیت کند، باید مدیریت علمی بلد باشد. حاکمیت موفق بر مبنای علمی است. یعنی «بایستی» از این حرف برداشت می‌شود، این حرف توصیفی و descriptive نیست. یعنی این طور باید باشد و علم باید سلطان جامعه باشد .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/balaii-balatar-az-jahl-moghadas-nist/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ سرنوشت یک حکومت! 🎙استاد مهراب صادق نیا ✅ تاریخ پر فراز و فرود بنی‌اسرائیل پر است از رخ‌دادهای درس‌آموز. درخشان‌ترین دوره‌ی آن، پادشاهی داوود است که پس از سلیمان با خیره‌سری پسرش که جانشینِ او شده بود از بین رفت. در باب دوازدهم کتاب اول پادشاهان می‌خوانیم: 📌 رحُبعام به شکیم رفت، زیرا تمام قوم اسرائیل برای مراسم تاج‌پوشی او در آن‌جا جمع شده بودند. وقتی یَرُبعام، پسر نباط که از دست سلیمان به مصر فرار کرده بود از واقعه خبردار شد از آن‌جا برگشت. دوستانش او را تشویق کردند که در مراسم تاج‌پوشی رحبعام، پادشاه تازه‌‌ی اسرائیل، شرکت کند. یربعام پذیرفت و او هم با مردم اسرائیل در شکیم یک‌جا شد. آن‌گاه يَربعام و تمام قوم اسرائیل نزد رحُبعام آمده و به او گفتند: «پدرت بار سنگینی را بر دوش ما نهاد. پس حالا تو باید زحمت و کار شاقه و بار سنگین را از دوش ما برداری تا ما تو را خدمت کنیم.» او جواب داد: «برای من سه روز مهلت بدهید و بعد از سه روز دوباره پیش من بیایید.» پس مردم همگی آن‌جا را ترک کردند. رحبعام با موسفیدانی که در زمان حیات پدرش مشاورین او بودند مشورت کرده و پرسید: «نظر شما چیست؟ بگوئید که به مردم چه جواب بدهم؟» آن‌ها به او گفتند: «اگر می‌خواهی خدمت خوبی برای این مردم بکنی، طوری به آن‌ها جواب بده که خوش شوند و آن‌وقت آن‌ها نیز با صداقت و وفاداری خدمت تو را خواهند کرد.» اما پادشاه مشورت بزرگان قوم را قبول نکرده و رفت تا از جوانانی که با او یک‌جا بزرگ شده و حالا مشاورین او بودند مشورت بخواهد. بنابران از آن‌ها پرسید: «نظر شما چیست و به این قوم چطور جواب بدهم؟ آن‌ها به من گفته‌اند: باری را که پدرت بر دوش ما گذاشته است سبک بساز.» مشاوران جوان به او گفتند: «تو به آن‌ها این‌طور جواب بده: انگشت کوچک من ضخیم‌تر از کمر پدرم است. شما می‌گویید که پدرم بار سنگینی را بر دوش شما گذاشته است، ولی من آن‌را سنگین‌تر می‌کنم. پدرم شما را با قَمچین (تازیانه) ادب کرد من شما را با گژدم تنبیه می‌کنم.» بعد از سه روز يربعام و قوم اسرائیل پیش رحبعام آمدند. پادشاه به آن‌ها جوابی سخت داد و مشورت بزرگان قوم را نشنید. او به مردم مطابق نظر جوانان جواب داده گفت: «پدرم بار سنگین را بر دوش شما گذاشت، ولی من آن‌را سنگین‌تر می‌سازم. پدرم شما را با قمچین سرزنش کرد، من شما را با گژدم تنبيه می‌کنم.» به این ترتیب پادشاه خواهش مردم را قبول نکرد. وقتی مردم اسرائیل دیدند که پادشاه به خواهش آن‌ها توجهی نکرد، به او گفتند: «ما با پادشاهی داود رابطه‌ای نداریم. با پسر پَسّی (یعقوب) ما را کاری نیست. ای مردم اسرائیل، به خانه‌های‌تان برگردید، و تو ای داود، پادشاه خانواده‌ی خود باش!» پس مردم اسرائیل به خانه‌های خود برگشتند. و تنها قبيله‌ی يهودا به او وفادار ماند. بعد از چند روز رحبعام، پادشاه اِدورام را که رئیس کارگران اجباری بود فرستاد تا مردان را از قبایل دیگر جلب کند. اما مردم اسرائیل او را سنگسار کردند و کشتند. ولی رحبعام با عجله بر عراده خود سوار شد و به اورشلیم فرار کرد. ✅ خیره‌سری رحبعام سلطنت داوود را به باد داد. پس از این ماجرا پادشاهی یکپارچه‌ی اسرائیل به حکومت شمالی و جنوبی تقسیم شد. اولی در سال ۷۲۲ قبل از میلاد به دست اقوام مهاجمِ همسایه افتاد و یهودیه‌ی جنوبی در سال ۵۸۶ قبل از میلاد به دست نبودکد نصّر، پادشاه بابِل فتح شد. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/sarnevesht-yek-hokomat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ تعامل با دنیا مهم است 🎙 آیت الله هاشمی رفسنجانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 انسانهای افراطی نمی توانند بنده خوبی برای خدا باشند. گر چه خیال می کنند شجاع هستند و دارند در راه خدا دعوا، فحاشی و اهانت می کنند. این ها نمی توانند آدم جذب کنند و نمی توانند خودشان پرورش پیدا کنند. 🔸 ما باید حالت اعتدال و فرهنگ اسلامی را در جامعه تقویت کنیم ، فرهنگ اسلامی در اخلاقیات اسلامی است. 🔸 هر جا هم که یک خلق خوب در دنیا باشد ما حق داریم بگیریم یعنی نه فقط هر چیزی که در زمان پیامبر و امامان به ما گفتند همین امروز اگر ببینیم یک عادت خوبی در فلان کشور،حتی کافر به وجود آمده است ما باید برویم آن را تنظیم کنیم و بیاوریم خودمان هم داشته باشیم چون دنیا دائما در حال ..... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/hashemi-tamol-ba-donya-mohem-hash/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ کارویژه های حکومت: واقعی یا آرمانی؟ 🎙استاد محمود شفیعی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 در علم سیاست برای حکومت ها چند کارویژه مشخص، مناسب آن نهاد، برشمرده اند. در منابع دینی هم برای حکومت مجموعه ای از کاروِیژه ها بیان شده است. با این حال، امروزه در جمهوری اسلامی از زبان بعضی از دولتمردان یا حامیان و مدافعان، کارویژه هایی برای حکومت مطرح می گردد که نه در علم سیاست از آن کارویژه ها سخن گفته¬ اند و نه در منابع دینی شاهدی برای آنها می توان سراغ گرفت. در این یادداشت مختصر، ابتدا کارویژه های حکومت را بررسی می کنیم و سپس به نقد کارویژه هایی می پردازیم که امروزه در جمهوری اسلامی از آنها سخن می گویند. 1. کارویژه های حکومت های معاصر: حکومت های جدید چند کار ویژه اصلی را به عهده دارند. ایجاد امنیت، تامین آزادی های اساسی از قبیل آزادی بیان، تجمعات و عقیده، انسجام اجتماعی و محافظت از علایق گوناگون متکثر در جامعه بر اساس ارزشهای مشترک، حل اختلافات و کشمکشها بر اساس قوانین و هنجارها، تامین رفاه همگانی و تضمین رضایت عمومی، ایجاد توسعه اقتصادی و جلوگیری از تورم یا دیگر کمبودهای اقتصادی، رقابت با کشورهای دیگر و تلاش برای عقب نماندن از پیشرفت های مادی و معنوی حاصل شده در محیط پیرامون دور و نزدیک، از جمله کارویژه های اساسی دولت های جدید است. 2.کارویژه های حکومت در منابع دینی: در تجربه نبوی و علوی، هماهنگ با آموزه های قرآنی و روایی، چند کارویژه اساسی را می توان برای حکومت مورد شناسایی قرار داد. علی ع درباره بعثت پیامبر ص در جزیره العرب فرموده است که با مبعوث شدن آن حضرت جامعه عربی از بد دینی و بد دنیایی نجات یافت. بد دینی این بود که بت می پرستیدند و به انواع گناهان از قمار بازی تا زنا کاری، آلوده بودند. بد دنیایی این بود که زندگی بدوی داشتند و از زندگی مدنی بی بهره بودند. آبی پاک برای نوشیدن نداشتند؛ در بیابانها در میان مارها زندگی می کردند؛ خون همدیگر را می ریختند و خشونت گرایی شدید بخشی از روحیه اجتماعی آنان بود؛ روابط انسانی حتی در میان بستگان از هم گسسته بود. با آمدن پیامبر گرامی اسلام توحید در وجه دینی و جامعه آباد مدنی در وجه دنیوی، جای خرابی های گذشته را گرفت. امام علی ع درباره حکمرانی خود نیز فرمود در کوفه چنان حکومت کردم که هیچ کسی بی خوراک نیست؛ همه از آب فرات می نوشند و همه سر پناه دارند. از آنجا که علی ع حکومت را نه امری قدسی که با تعبیرهایی چون "دنیاکم" و شبیه آن، پدیده ای دنیوی می دانست، کارویژه های آن را نیز از جهت مادی مورد سنجش قرار می داد. نکته آخر این است که مهمترین مساله حکومت نبوی و علوی توزیع عادلانه مواهب مادی و معنوی در میان مردم بود. عدالت برای حکمرانی چنان اهمیتی داشت که حکومت بدون عدالت مانند نماز بی نیت تلقی می شد که با نبودش کل عمل باطل است. 3. کارویژه های حکومت در جمهوری اسلامی: امروزه به فراوانی از زبان صاحبان قدرت و یا حامیان اصلی حکومت شنیده می شود که مهمترین کارویژه حکومت اولا زمینه سازی برای ظهور امام غائب عج است و ثانیا حکومت دنبال تمدن سازی اسلامی است. تردیدی نیست که افزایش زمینه برای ظهور امام غایب عج و تلاش برای خروج از انحطاط تاریخی که جهان اسلام سده ها بدان گرفتار بوده است، مورد خواست همگانی بوده و تحقق آنها برای مسلمانان و شیعیان از بزرگترین آرزوهاست. اما نکته اساسی این است که آیا تحقق بخشیدن این دو هدف از کارویژه های یک حکومت در جامعه اسلامی است یا حکومت در هیچ جا، از جمله در جامعه اسلامی، چنین وظایفی ندارد. کارویژه های حکومت را در جامعه اسلامی یا باید از تجربه مشترک بشری پیدا کرد که در قالب رشته ای بنام علوم سیاسی صورت بندی شده است، و یا باید آنها را با برگشت به تجربه های دینی و آموزه های مذهبی استخراج کرد. ملاحظه شد که نه در علوم سیاسی جدید و نه در تجربه ها و آموزهای دینی چنین کارویژه هایی برای حکومت تعریف نشده است. در هر دو تجربه مربوط به صدر اسلام و تجربه بشری در دنیای جدید، رفع نیازهای مادی انسان ها و کم کردن رنج آنها در شکل مادی از مهمترین وظایف هر حکومت است. اگر حکومتی این وظیفه اساسی را فراموش کند، هیچ توجیه قابل قبولی برای موجودیت خود در اختیار نخواهد داشت .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/kar-vijhe-hokomat/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
✅ اختیار قاضی درتعیین مجازات برای محارب 🎙استاد محمد درویش زاده ✂️ برش هایی از متن: ۱- ناآرامی های اجتماعی اخیر که منتهی به جان باختن تعداد زیادی از هموطنان و پدید آمدن خسارات مادی و معنوی بسیار شده است موجب درد و دریغ فراوان است اما مهمترین دستاورد آن می‌تواند «یادگیری ملی و نخبگانی» در حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی باشد ، یکی از زمینه های این یادگیری مربوط است به تبیین و ترویج مفاهیم تخصصی فقهی و حقوقی دررابطه با مسئولیت های ناشی ازایفای کنش اجتماعی در نظم حقوقی کنونی ۲- احساس خسارت و درد و دریغ در ناآرامی های اجتماعی اخیر زمانی بیشتر می شود که یادگیری ناشی ازآن در حوزه های مختلف از جمله در خصوص مسائل حقوقی- به صورت وارونه و اشتباه به جامعه نخبگانی و عمومی تزریق شود. به قول شیخ اجل در این حالت «مصیبت دوتا » می شود، زیرا هم مسیر یادگیری اجتماعی و تجربه اندوزی به خطا رفته ووارونه شکل گرفته و هم زیان های ناآرامی به جامعه تحمیل شده است. نگارنده به مناسبت اینکه در ۱۰ سال پایان خدمت قضایی خودم در آموزش و تحقیقات قوه قضائیه ایفای نقش داشته ام و نیزبه مناسبت فعالیت‌های فعلی که متعهد به تبیین و ترویج دانش تخصصی حقوق هستم ، لازم به تاکید می دانم که استناد و تاکید برخی از مقامات عالی قوه قضاییه به اختیار مطلق قاضی در تعیین یکی از ۴ مجازات قانونی که برای محارب تعیین شده است موجب اشتباه و اختلال ملی ونخبگانی در یادگیری دانش حقوقی میشود ۳-توضیح بیشتر این است که معمولاً برخی از مواد قانونی در این زمینه قرائت واستناد می شود اما برخی دیگر از مواد قانونی مرتبط به قواعد تعیین مجازات – عمدا یا سهوا-فراموش می شود، به عنوان مثال در همین موضوع به ماده ۲۸۳ قانون مجازات اسلامی استناد می‌شود که در آن تصریح شده است : حق «انتخاب هر یک از امور [ومجازات های] چهارگانه مذکور در ماده ۲۸۲ به اختیار قاضی است» با این استناد نتیجه گرفته میشود که کسی نمی تواند از چرایی وچگونگی تعیین مجازات اعدام به جای تبعید برای شخصی که محارب شناخته شده است سوالی بکند ، این در حالی است که در برخی از مواد که در قوانین دیگر آمده است اختیار تعیین مجازات – حتی در حد محاربه- ضابطه مند شده و قواعد و الزاماتی برای آن تعیین شده است به عنوان مثال درماده ۲۰۳ قانون آیین دادرسی کیفری صراحتاً پیش‌بینی شده است که «در جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات و… است بازپرس مکلف است در حین انجام تحقیقات دستور تشکیل پرونده شخصیت متهم را به واحد مدد کاری اجتماعی صادر نماید این پرونده که به صورت مجزا از پرونده عمل مجرمانه تشکیل می گردد حاوی مطالب زیر است : الف) گزارش مددکار اجتماعی در خصوص وضع مادی، خانوادگی و اجتماعی متهم ب) ب) گزارش پزشکی و روانپزشکی» 🔸 همچنین دربند (چ) از ماده ۲۷۹ همین قانون نیز پیش بینی شده است که «خلاصه پرونده شخصیت متهم» الزاما باید در کیفرخواست قید شود، 🔺 علاوه این که دستورالعمل خاصی نیز در رابطه با «تشکیل پرونده شخصیت متهم» تدوین وتوسط ریاست محترم وقت قوه قضاییه و در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ به مراجع قضایی ابلاغ شده و اکنون این دستورالعمل لازم الرعایه است ، دستورالعمل مزبور حاوی ۲۴ ماده و۱۰ تبصره و ۵ پرسشنامه است در بند های متعددی از این دستورالعمل پیش بینی شده است که قضات هنگام تعیین مجازات، چگونه و با چه ترتیبی به اطلاعات راجع به شخصیت متهم ترتیب اثر خواهند داد. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/ekhtiyar-ghazi-dar-taiin-mojazat-baraye-mohareb/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa