eitaa logo
اندیشه ما
667 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
182 ویدیو
18 فایل
💢 پایگاه ارائه قرائت محققانه و متناسب زمان از آموزه‌های اصیل اسلامی 🌐 نشانی سایت: andishehma.com 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات و مسئول بارگذاری مطالب: @ad_andishemaa
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ انقلاب اسلامی و تطور حرکت اجتهاد و فقه شیعه 🎙 آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 در طول تاریخ حاکمیت‌ها بیشتر در دست سلاطین جور و اهل سنت قرار داشته و عالمان شیعه برکنار بودند اما با این وجود کتاب‌هایی چون «جواهرالکلام» نوشته و عرضه کردند، درعین‌حال همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز کاربردی به نظر نمی‌رسد. 🔸 به گزارش خبرنگار سایت اندیشه ما به نقل ازشبکه اجتهاد، آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی از علماء و اساتید خارج فقه حوزه علمیه مشهد، در نشست علمی «انقلاب اسلامی و تطور حرکت اجتهاد و فقه شیعه» که همزمان با آغاز ایام دهه فجر با حضور جمعی از اساتید و فضلاء در مرکز تحقیقات اسلامی مشهد برگزار شد، ضمن تبریک ایام میلاد مولی الموحدین، امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) و گرامیداشت دهه فجر انقلاب، گفت: بعد از اینکه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، مرحوم امام خمینی (ره) از من خواستند به بلاد اسلامی سفر کنم و صدای انقلاب را به تشنگان حق و حقیقت برسانم که بحمدالله در آن زمان سفرهایی به کشورهای اسلامی و اروپایی انجام گرفت و توفیقاتی به دست آمد. 🔸 این شاگرد برجسته امام خمینی (ره) و آیت‌الله خویی (ره) با اشاره به برخی اهداف انقلاب اسلامی ازجمله پیاده‌سازی شریعت در عرصه‌های اجتماع، خاطرنشان ساخت: در سال‌ها و دهه‌های آغازین انقلاب اسلامی بسیاری از دستگاه‌ها با مشکلات معرفتی و نظری متعددی روبرو بودند که انتظار می‌رفت علمای دین و حوزه‌های علمیه پاسخگوی این معضلات باشند؛ لذا از قوه قضائیه نامه‌ها و پرسش‌هایی ارسال می‌کردند که پاسخ به آن را انجام می‌دادیم که بسیار زمان‌بر بود و تا مدت‌ها این روند ادامه داشت. 🔸 این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد در ادامه افزود: شکی نیست تحولات بزرگی در دنیا رخ‌داده و اکنون برخی مسائل در زندگی مردم نقش پررنگی پیدا کرده است، ازاین‌رو با نظر به نیازهای روز جامعه تصمیم گرفتم به‌تناسب نیازها، موضوعاتی را در درس خارج طرح و بررسی کنیم، ازجمله مسئله «مرگ مغزی و اهدای اعضای بدن»؛ در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که مرگ مغزی صددرصد مرگ قطعی نیست و بر این اساس خدمت مسئولان وقت گزارشی هم تنظیم و ارسال شد؛ یا در بحث «تغییر جنسیت» که الآن به‌صورت قانونی در کشور انجام می‌شود و استناد به برخی فتاوا می‌شود، به نظر می‌رسد در برخی از موارد آن باید بازنگری شود چراکه برخی از این عمل‌ها تطابق با شرع ندارد؛ یا به‌طور مثال در مسائل بانکداری که متأسفانه زندگی و جامعه ما بعضاً مبتلابه به ربا و پول‌های حرام شده است؛ ضروری است پس‌ازاین همه سال‌ها تلاش و اقدام، این مسائل برطرف گردد. 🔸 آیت‌الله اشرفی شاهرودی با بیان اینکه دنیای جدید دست‌خوش تغییرات فراوانی است، ابراز داشت: اجتماعات در حال تحول است، لذا به همان نسبت باید قوانین تصحیح، تکمیل و اضافه شود، قوانینی که تضمین سلامت جامعه را بدهد و جلوی ضرر را بگیرد. 🔸 این عالم دینی در ادامه افزود: در طول تاریخ حاکمیت در دست فقهای شیعه نبوده و بیشتر در دست سلاطین جور و اهل سنت قرار داشته است و عالمان شیعه برکنار بودند اما با این وجود کتاب‌هایی چون جواهرالکلام نوشته و عرضه کردند، درعین‌حال همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز کاربردی به نظر نمی‌رسد. 🔸 این استاد باسابقه حوزه علمیه خراسان با یادآوری تجربه‌ای ادامه داد: سال‌ها پیش به یکی از مسئولان گذشته گفتم اکنون وقت کاربردی سازی علوم است، چرا با وجود دانشگاه‌های صنعتی و اساتید و دانشجویان نخبه، هنوز برخی از وسائل مورد احتیاج حتی جزئی را از خارج کشور وارد می‌کنیم؟! البته معاون او چند روز بعد آمد و از دستاوردها و فناوری‌های نانو و پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف سخن گفت و در آخر مطالبه‌ای عنوان کرد که چرا هنوز حوزه‌های علمیه در زمینه علوم انسانی اقدام مؤثری نداشته‌اند؟ و هنوز این علوم در دانشگاه‌ها با همان رویکردهای غربی تدریس می‌شود! من هم توضیحاتی دادم و البته این نیاز و درخواست صاحب‌نظران را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم که نیازمند توجه به جامعه‌شناسی اسلامی، روان‌شناسی اسلامی و … هستیم؛ ایشان هم از حوزه‌های علمیه در این زمینه گله‌مند بوده و تلاش بیشتر را ضروری می‌دانستند. 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/enghelab-eslami-ejtehaf-feghh/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ رسالت علماء خصوصا در عصر حاضر، احیای مراحل فراموش شده دین است. 🎙 آیت الله جوادی آملی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 «اندیشه ما» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء: در سالروز میلاد امیرالمومنین علی (علیه السلام) مراسم عمامه ‏گذاری جمعی از طلاب حوزه های علمیه به دست حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در ‏محل بیت معظم له برگزار شد. 🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی خود ضمن تبریک و تهنیت ولادت ‏امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، بیان داشتند: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) قرآن ‏ناطق است و شناخت اهلبیت مقدور خیلی از ما نیست! ‏ 🔸 ایشان درباره رسالت علماء و طلاب بیان داشتند: رسالت علماء خصوصاً در عصر ‏حاضر، احیای مراحل فراموش شده دین است.‏ معظم له بیان داشتند: وظیفه حوزه ها و علماء این است که بدانند هر جا امنیت ‏هست به هدایت قرآن کریم بوده است و اگر در جهان یک سلسله بی ادبی هایی ‏نسبت به قرآن و سایر معارف دین می شود، چون این افراد خواب هستند و شاید ‏الآن یکسری رویاهایی در عالم خواب داشته باشند؛ اما در عالم واقعیت دستشان ‏خالی است، و وظیفه علماء و شما این است که جامعه جهانی را زنده کنید تا با ‏معارف قرآن و اهلبیت عصمت و طهارت آشنا شوند. ‏ 🔸 ایشان ادامه دادند: دستور ائمه خصوصاً امیرالمؤمنین این است که بیدار شوید! آیا ‏زمان آن نرسیده که این سوال را پاسخ دهید که ما از کجاییم و به کجا می رویم؟!‏ معظم له با بیان اینکه انسان موجودی ابدی است و برای موجود ابدی کالای ابدی ‏لازم است، اظهار داشتند: قرآن کریم به جوامع بشری می گوید شما مثل یک ‏درخت نیستید که بعد از مدتی بپوسید و هیزم شوید و تمام! بلکه مانند پرنده ای ‏هستید که از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست بلکه از پوست به در ‏آمدن است، مرگ نشاط آور و فرح بخش است نه حزن آور، این مشکل جامعه ‏بشری است که به فکر این نیستند که مرگ به چه معناست، وظیفه حوزه و علمای ‏حوزوی، بیدار کردن مردم و زنده کردن جامعه است. ‏ 🔸 معظم له بیان داشتند: قرآن جهان را تفسیر کرد، انسان را تفسیر کرد و پیوند این دو ‏را تشریح کرد، این قرآن حیات بخش است و لذا در سوره انفال هست که ما ‏آمدیم شما را زنده کنیم: ﴿یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما ‏یُحْییکُمْ﴾ .... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/resalat-olama-ehya-din/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ «ظرفیت‌های فقه مقارن در تقریب مذاهب و تمدن‌سازی ، تحول در فقه و اصول نیاز است 🎙 آیت‌الله سیدمیرتقی حسینی گرگانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 به گزارش «اندیشه ما» به نقل از ایکنا، آیت‌الله سیدمیرتقی حسینی گرگانی در نشست علمی «ظرفیت‌های فقه مقارن در تقریب مذاهب و تمدن‌سازی نوین اسلامی» گفت: وقتی اختلاف‌ نظر بین اصولیون و فقها پیش آمد عده‌ای از جهت مبنایی به بررسی این اختلاف پرداختند و بنده معتقدم این اختلافات اندک است و نباد دستاویزی برای اختلاف بین مسلمین باشد. 🔸 وی افزود: درباره علم اصول براساس آنچه در مقدمه «نبراس الاذهان فی اصول الفقه المقارن» نوشته‌ایم چهار طریقه اساسی در اصول وجود دارد که فقها از آن بهره‌ برده‌اند؛ اول مبانی متکلمین؛ دوم طریقه فقها، سوم تخریج الفروع علی الاصول و چهارم طریقه مقارنه است و ابونصر دبوسی از علمای احناف، اولین فرد اصولی است که کتابی با این رویکرد نوشته است. 🔸 وی بیان کرد: در بین فقهای امامیه هم اولین کسی که کتاب فقه مقارن تقریر کرده است شیخ مفید بود و بعد از او شاگردش، شیخ طوسی و برخی فقهای دیگر اقدام به این مسئله کردند. عده زیادی از فقها در حوزه هم این کتب را تدریس کرده‌ اند. 🔸 وی با طرح این پرسش که آیا فقه مقارن این است که دو نظریه را کنار همدیگر بگذاریم، گفت: ابن خلدون آورده است که جزء مهم رشد و ترقی علم اصول بحث اختلافات و تطبیق است. مقارن دو تعریف اساسی دارد؛ برخی گفته‌اند مقارنه یعنی تطبیق‌ دادن و فقط ذکر اقوال و برخی دیگر گفته‌ اند ذکر اقوال توام با ادله و برهاینی که صاحبان نظریه و اندیشه بیان می‌کنند و شخص مقارن، ادله را مورد بررسی قرار داده و دلیلی که محکمتر از بقیه ادله است اتخاذ می‌کند منوط به اینکه باید به ادله دیگران پاسخ دهد. 🔸 وی افزود: شخصیت علمی که وارد این بحث می‌شود اولا باید احاطه بر فقه مذاهب مختلف در جهان اسلام اعم از امامیه و مذاهب چندگانه اهل تسنن داشته باشد وگرنه معنا ندارد وارد این موضوع شود. تطبیق‌دادن یعنی اینکه انظار را مورد بررسی قرار دهد و در مقام اظهارنظر، برخی ادله را رد و برخی را تثبت کند. بنابراین ما فقیه و اصولی مقارن را بر کسی که یک مذهب تنها دارد ترجیح می‌دهیم و مقارنه هم فقط به معنای ذکر اقوال نیست. 🔸 وی اضافه کرد: شیخ مفید در بغداد پرچمدار فقه، اصول و کلام بود که گروه‌های مختلف پای درس وی بودند و ایشان با مذاهب مختلف آشنایی داشت و شاگردانی چون سیدمرتضی، شیخ طوسی و … را در شیعه پرورش دادند. 🔻 تحول در فقه و اصول نیاز است 🔸 آقای حسینی گرگانی تصریح کرد: جامعه‌ای که قرار است فرهنگ‌سازی و تمدن‌سازی در آن صورت بگیرد ابتدا باید تعریف درستی از آن داشته باشد؛ برخی اندیشمندان، بعثت رسول مکرم اسلام را روز تمدن اسلامی بیان کرده‌اند یعنی وقتی پیامبر آیات قرآن را بیان فرمود در حال تمدن‌سازی بود؛ در اینجا هم معنای تمدن‌سازی این است که افکار و انظار مختلف با هم متحد شوند، نظر برگزیده را انتخاب کنند و همه از آن پیروی کرده و آن را تقویت و تایید کنند و این به معنای آن نیست که شیعه، اهل تسنن شود و برعکس بلکه مذاهب اعتقادی در جای خود محفوظ است ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/zarfiyat-fegh-mogharen-dar-taghrib-mazaheb/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ به خدای خودمان بازگردیم 🎙 استاد عبدالرحیم اباذری ✂️ برش هایی از متن: 🔸 برای بهبود اوضاع و کارآمدی نظام اسلامی در مرحله نخست باید به خدای خودمان برگردیم ، خدایی که تاویل پذیر نیست و هرگز اسیر مخلوقاتش نمی شود ، به مکتب پیامبر و امامان معصوم خودمان که در عین آسمانی بودن ، زمینی هستند و حاکمیت شان با رای ، رضایت و مقبولیت مردم ، مشروعیت پیدا می کند و اجازه هیچگونه سوء استفاده و تحریف از خود به سوداگران ریاست و دلالان قدرت نمی دهند. 🔸 مرحوم شیخ علی صفائی حائری جمله کوتاهی دارد و می گوید؛ " ما به جای آن که رنگ خدا را گرفته باشیم ، به خدا رنگ زده ایم..." ( عین صاد ، تربیت کودک ، ص 13 ) اما ای کاش به همین مقدار بسنده می کردیم که نکردیم ، بلکه بعضی از ماها که به جریان انحرافی تمایل داشتند پافراتر گذاشته و حتی برای خدا تعیین تکلیف نمودند و تحدیدش کردند و گفتند که " بدون احمدی نژاد هرگز به بهشت نمی رویم." 🔸افاقا امروز همین تفکر ، ریشه در اکثر مشکلات کشور ، مردم و ناکارآمدی نظام دارد ، چون رسوبات فکری اینها در لایه های گوناگون جامعه از جمله عرصه های مدیریتی و حاکمیتی نفوذ و حضور پیدا کرده و پیروانشان همچنان با جرات و جسارت و با زبانحال ادعای خدایی می کنند و هیچ حق ، حقوقی ، نظری و اراده ای برای مردم نمی پسندند و خیال می کنند قیم علی الاطلاق انسان ها هستند و مردم نیز عبد و نوکر حلقه بگوش آنها. 🔸مضافاً به اینکه اینها علاوه بر خدا ، چهره پیامبر و امامان معصوم را نیز رنگ کاری کردند و به آن صورتی که دوست داشتند و دارند به تصویر کشیدند. برای بهبود اوضاع و کارآمدی نظام اسلامی در مرحله نخست باید به خدای خودمان برگردیم ، خدایی که تاویل پذیر نیست و هرگز اسیر مخلوقاتش نمی شود ، به مکتب پیامبر و امامان معصوم خودمان که در عین آسمانی بودن ، زمینی هستند و حاکمیت شان با رای ، رضایت و مقبولیت مردم ، مشروعیت پیدا می کند و اجازه هیچگونه سوء استفاده و تحریف از خود به سوداگران ریاست و دلالان قدرت نمی دهند. 🔸در نگاه خدای ، پیامبر و امامان ما ، زور ، تحمیل ، تحقیر و خشونت نسبت به توده مردم معنا و مفهومی ندارد ، چنانکه امام ششم حضرت صادق آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین در جمله ای می فرماید: "بر مردم فشار نیاورید! آیا نمی دانید که روش حکومت داری و اداره امور بنی امیه به زور شمشیر ، فشار و ستم بود اما امامت ، ولایت و تدبیر حکومت ما به نرمی ، مهربانی ، متانت ، مدارا ، حسن معاشرت ، پاکدامنی و تلاش است؟ پس جوری تلاش کنید که مردم از دین و مذهب و سیاست شما استقبال کرده و به آن تمایل پیدا کنند. (وسائل ج۱۱ ص۴۳۰) 🔸در انقلاب و نظام اسلامی ما ، خدای بنیانگذاران آن با خدای سردمداران جریان انحرافی از زمین تا آسمان فرق و فاصله دارد ، چنانکه پیامبر و امام معصوم شأن نیز چنین است. پس ما تا خیلی دیر نشده ناچاریم به خدای ، پیامبر ، امام و مکتب خمینی کبیر و حواریون او برگردیم در غیر این صورت ، آینده بسیار نگران کننده خواهد بود. این تقدیر و اراده ی خدای خودمان است و هیچ گریزی از آن نیست ، جل جلاله و عظم شآنه. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/be-khodaye-khodeman-bazgardim/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آرمان‌های انقلاب اسلامی سال 57 در بیان پیشکسوتان 🎙 استاد اکرمی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران سایت اندیشه ما سوالاتی را با پیشکسوتان انقلاب مطرح کرده و پاسخ آنها را به شما تقدیم می کند یکی از پیشکسوتان آقای دکتر سید کاظم اکرمی است که به سوالات اندیشه ما پاسخ داده اند که در ذیل می خوانیم 🔺 شعارهای مهم دوران انقلاب اسلامی چه بود؟ دکتر اکرمی : 🔸 شعار محتوای مردم حکومت عدل علی(ع) بود مردم فکر می کردند آن طور که امام علی(ع) با برادرش عقیل وفرزندش امام حسین در حوزه بیت المال عمل کرد مدیران جمهوری اسلامی عمل خواهند کرد وانتقاد را مانند امام علی (ع) می شنوند وبه انتقاد درست عمل می کنند مردم تصور می کردند مانند حضرت علی(ع) نظر مردم مورد توجه قرار می گیرند ولو به ضرر نهاد حاکم باشد. 🔸 شخصیت‌های اثرگذار در دوران مبارزه چه کسانی بوده‌اند و چه خاستگاه اجتماعی و فکری داشته‌اند؟ 🔺 دکتر اکرمی : 🔸 شخصیت های اثر گذار گذشته که از امام خمینی بگذریم آقایان طالقانی، مطهری، بهشتی باهنر، شریعتی ومهندس بازرگان بودند شعارها تا زمان ریاست جمهوری اقای خاتمی درحال تحقق بود بعد از آن مرد صدق وصفا شعار ها در عمل رو به فراموشی گذاشت 🔺 در 44 سالگی انقلاب اسلامی چه مقدار از آن شعارها را تحقق‌یافته و چه مقدار را تحقق‌نیافته می‌دانید؟ دکتر اکرمی : 🔸 برای تحقق وعدم تحقق شعار ها مقدار نمی توان تعیین کرد. اما زندگی اقتصادی، اجتماعی وسیاسی مردم نشان می دهد. که انتقادمردم پذیرفته شده نیست وراه حلی به نظر نمی آید ومردم امیدی به اینده ندارند. 🔺 اگر انحراف از اهداف و آرمان‌ها به وجود آمده به طور مشخص چیست و چه راهی برای تصحیح مسیر انقلاب پیشنهاد می کنید؟ دکتر اکرمی : 🔸 به نظر بنده اگر مراجع وعالمان اعم از دانشگاهی وحوزوی که پایبندی به زندگی عملی امام علی(ع) هستند کنار هم ایند ودر مورد راه حل ها اندیشه کنند وانها را پیدا خواهند کرد وراه عملی مختلف شان را بدست خواهند آورد وبا یاری الله تعالی قدم برداشته ونمی گذارند که این مردم از آمان های عدالت خواهانه،انسان دوستانه وازادی خواهانه اسلام محمد وعلی وائمه دور دور بیافتنند. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/arman-haye-enghelab-eslami/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آرمان‌های انقلاب اسلامی سال 57 در بیان پیشکسوتان 🎙 استاد نجف قلی حبیبی ✂️ برش هایی از متن: 🔸 تمام مردم بخصوص مسئولان امور باید شعارهای انقلاب اسلامی را جلو روی مان بگذاریم؛ زیرا اسلام با کلیت خود وارد زندگی اجتماعی مردم شد که باید با تمام ابعاد اقتصادی، فرهنگی وسیاسی در حوزه زندگی خصوصی مردم اثر گذار باشد. و به طور طبیعی انحرافاتی هم صورت گرفته است، عدالت اجتماعی که قرار بود محقق شود ولی محقق نشد. مردم دچار مشکلات اقتصادی سنگین شده اند، که انسان واقعا خجالت می کشد توزیع بسته های حمایتی در شأن مردم نمی باشد، باید تدابیر اتخاذ گردد که چرخ زندگی مردم براساس محصول تلاش ودست رنج خودشان بچرخد نه براساس بسته های حمایتی دولتی، در تطبیق و تحقق بند هشتم و نهم از اصل سوم قانون اساسی که رفع تبعیضات ناروا و مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت باشد، انحرافات زیاد داشتیم. مشارکت مردم در تعیین سرنوشت تا حدودی است ولی محدویت های از طرف شورای محترم نگهبان وجود دارد، برای کسانی که می خواهد دراداره امور مانند نمایندگی مجلس، ریاست جمهوری ومجلس خبرگان دخالت ومشارکت داشته باشند. 🔸 در مجموع درتحقق شعارها موفق ایم ولی توقع انقلاب خیلی بیشتر از این است که باید تلاش صورت می گرفت. 🔸 در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران سایت اندیشه ما سوالاتی را با پیشکسوتان انقلاب مطرح کرده و پاسخ آنها را به شما تقدیم می کند یکی از پیشکسوتان آقای دکتر نجفقلی حبیبی است که به سوالات اندیشه ما پاسخ داده اند که در ذیل می خوانیم 🔺 سوال اول ،شعارهای مهم دوران انقلاب اسلامی چه بود؟ 🔸 دکتر نجفقلی حبیبی پاسخ سوال اول: شعارهای مختلفی در دوران انقلاب مطرح بود ولی رکن رکین شعار ها، همان شعارهای عاشورای بود که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد. که مهمترین شعار، همان شعار استقلال ،آزادی، جمهوری اسلامی این سه شعار محوری دوران انقلاب بود، شعار استقلال خواهی مردم ایران این که دخالت خارجی کم شود منظور از ازادی این بود که حکومت در حریم خصوصی مردم دخالت نکند ومردم را اذیت نکند آزادی جنبه داخلی داشت ولی استقلال ناظر به بعد خارجی بود در واقع انقلاب اسلامی تبلور دهنده همین شعار باید باشد هم استقلال فراهم باشد که سلطه بیگانه سری نباشد با بیگانگان بر اساس عدل، آزادی وانتخاب تعامل داشته باشیم. در داخل هم حکومت بر اساس قانون عمل کند، در اوائل بحث حکومت مطرح بود بعد تبدیل شد به جمهوری اسلامی، معنای جمهوری اسلامی این بود که اداره کشور باید براساس آرای مردم تنظیم شود مردم بر اداره امور کشور نظارت داشته باشند که این نظارت از طریق مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد. این مهم ترین شعارهای دوران انقلاب بود که بیان شد. 🔸 سوال دوم: شخصیت‌های اثرگذار در دوران مبارزه چه کسانی بوده‌اند و چه خاستگاه اجتماعی و فکری داشته‌اند؟ 🔸 دکتر نجفقلی حبیبی: شخصیت های اثر گذار مختلف بود از گروه های مختلف سیاسی وجود داشت ملی گرا ها، مارکسیست ها همه این ها در جریان مبارزه حضور داشتند از شخصیت های اسلامی بسیاری حضور داشتند. علما، رجال سیاسی و مذهبی مثل مهندس بازرگان، طالقانی وآیت الله منتظری وسایر اقایان در دوران مبارزه خیلی از جریان ها دخالت داشتند هر جریان فکری با هر نیتی در جریان مبارزه فعال بودند مبارزات منحصر به روحانیون نبود، جریان های مختلف اجتماعی حضور داشت برخی برای آزادی وبرخی هم برای اسلام وجمهوری اسلامی مبارزه می کردند. عده دنبال مسائل اقتصادی بودند، ولی رکن رکین که توانست موثر واقع شود و نظام را از پا درآورد همان جنبه اسلامی قضیه بود. که توسط امام رهبری و هدایت می شد. 🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/arman-haye-enghelab-57/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ دنیای امروز دنیای رسانه است و همه ما هر جا هستیم در معرض دید جهانیان هستیم. شیعه و سنی روابطی داشته باشیم که حریم اسلام در جهان پر فراز و نشیب امروز را حفظ کند. 🎙 استاد سید جواد شهرستانی ✂️ برش هایی از متن: 🔸به گزارش «سایت اندیشه ما » به نقل ازشفقنا، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، در ادامه سفر خود به اندونزی که با استقبال وسیع موجه شد، با سران ادیان و مذاهب این کشور از جمله شورای عالی مجلس العلمای اندونزی و اسقف اعظم اندونزی و شخصیت های دانشگاهی (دانشگاه حسن الدین و علاء الدین ماکاسار) دیدارهای مهمی را به انجام رساند. 🔸 پیروان ادیان الهی بیش از هر زمان نیازمند گفت و گو و همفکری هستند 🔸 نماینده تام الاختیار حضرت آیت الله سیستانی در دیدار با اسقف اعظم کلیسای اندونزی بر اهمیت گفت و گوی بین دینی و مشترکات تعالیم حضرت مسیح (ع) و پیامبر اکرم (ص) تاکید کرد و اظهار داشت: پیام همه پیامبران الهی، توحید و عدالت و معنویت بوده است. در دنیایی که متاسفانه تلاش های فراوانی برای نفی و تضعیف معنویت صورت می گیرد و در دنیایی که غفلت از انسانیت و اخلاق از سوی مراکز مادی گرا پمپاژ می شود و عدالت و آزادی قربانی می شود یا به شکل سیستماتیک و هد فمند خداناباوری ترویج می گردد، پیروان ادیان الهی بیش از هر زمان نیازمند گفت و گو و همفکری هستند و این همان نکته ی مهمی است که در دیدار تاریخی حضرت آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان با پاپ فرانسیس در نجف اشرف هم به آن تاکید شد. ما باور داریم که راه نجات نهایی بشر در توحید و معنویت است. ما باور داریم که به جای تنش های بی حاصل بین دینی، باید به هم فکری و هم افزایی برای دعوت آحاد انسان به توحید و آنچه پیامبران اولوالعزم فراخوانده اند، اهتمام ورزید. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی ادامه داد: برای نخستین بار به این کلیسا آمده ام تا تاکید خود به گفت و گو و همزیستی انسانی را یادآور شده باشم. می دانیم، از شکاف بین ادیان است که افراد یا جریاناتی سوء استفاده می کنند و به حریم مقدسات تعدی می کنند یا پیروان ادیان را در تنگنا قرار می دهند. پیروان ادیان باید هوشیار باشند و مراقب کسانی که از دین سوء استفاده می کنند یا علیه بی گناهان خشونت می ورزند و یا رفتارهای نادرست خودشان را توجیه می کنند، باشند. همه می دانیم حقیقت دین، انسانیت و اخلاق و معنویت و صلح است و آنچه ماهیت انسانی و اخلاقی ندارد، دینی نیست. آنچه افراطیون به نام دین و با سوء استفاده از دین انجام می دهند، ربطی به دین ندارد و نباید ادیان الهی و پیروان راستین ادیان و مذهب را به دلیل اقدامات افراطیون متهم ساخت. نه آنچه داعش و تکفیریها انجام دادند، ربطی به اسلام دارد و نه قرآن سوزی آن کشیش مسیحی، ربطی به مسیحیت. این اقدامات یا توطئه است یا خیانت و یا جهل. 🔸 شیعه و سنی روابطی داشته باشیم که حریم اسلام در جهان پر فراز و نشیب امروز را حفظ کند 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/donyae-emroz-donyaye-resane-ast/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ آرمان های انقلاب اسلامی سال 57 در بیان پیشکسوتان 🎙 آیت الله سید محمد علی ایازی ✏️ خلاصه: 🔴 راه حل این است که به همان شعار ها برگردیم وآن شعار ها عملی گردد، یعنی آزادی، اتکای به آرای مردم و استقلال در عین حال که باید روابط با همه کشورها داشته باشیم ، باید استقلال مان را حفظ کنیم. استقلال معنایش این نیست که با یکی رفتار خصمانه داشته باشیم با دیگری رفتار دوستانه داشته باشیم، بلکه معنای استقلال این است که محور تعامل ما با دنیا، منافع ملی باشد. ✂️ برش هایی از متن: 🔸در آستانه چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران سایت اندیشه ما سوالاتی را با پیشکسوتان انقلاب مطرح کرده و پاسخ آنها را به شما تقدیم می کند یکی از پیشکسوتان آیة الله سید محمد علی ایازی است که به سوالات اندیشه ما پاسخ داده اند که در ذیل می خوانیم 🔺 سوال اول ،شعارهای مهم دوران انقلاب اسلامی چه بود؟ 🔸 سه تا شعار مهم و کلیدی بود که در اکثر راهپیمای ها مطرح می شد و از سوی رهبران انقلاب تأیید می شد و مساله انقلاب هم همین سه تا شعار بود که ازادی، استقلال ،جمهوری اسلامی به جز شعار سوم که جنبه ترکیبی داشت، اما شعار اول و دوم روشن و واضح دست می گذاشت برآنچه که مردم طالب و تقاضا داشتند نسبت به گذشته حکومت که حکومت استبدادی بود که در انحصار یک شخص بود که آن شخص می خواست در همه امور دخالت کند و باعث بدبختی مردم شده بود شعار ازادی اولین شعار مردم بود بعدش شعار دوم که می خواستند نه وابسته به شرق باشند و نه وابسته به غرب ، نه اینکه موازنه ای نداشته باشند ارتباط و گفتگو نداشته باشند بلکه وابسته به جای نباشند به همان اندازه ای که وابستگی به غرب محکوم است وابستگی به شرق نیز محکوم بود ومورد قبول مردم نبود . سومین شعار شان در مورد جمهوریت بود که شکل گیری حکومت براساس انتخاب و آرای مردم باشد، قدرت دخالت و قیم گری نداشته باشد. در زمان شاه افرادی که می خواست کاندیدا بشوند بایستی صاحب قدرت آن را تأئید می کرد، عملا آرای مردم اثر گزار نبود مردم درصورت کارایی داشت که مورد قبول حکومت بود ولی جمهوریت معنایش این بود که حکومت متکی بر آرای مردم باشد. اسلامیت معنایش این بود که ارزش های اسلامی که در جامعه تحقق نداشت وحکومت آنها را نادیده می گرفت. آن ارزش ها باید در جامعه پیاده شود این سه تا شعار در انقلاب اسلامی محوری بود. 🔸 سوال دوم: شخصیت‌های اثرگزار در دوران مبارزه چه کسانی بوده‌اند و چه خاستگاه اجتماعی و فکری داشته‌اند؟ در این شخصیت ها به جز حضرت امام که رهبری اصلی را برعهده داشت که در پیام ها، سخنرانی ها وبیانیه های ایشان دست به دست می شد، و مورد توجه قرار می گرفت . ما در کشور شخصیت ها داشتیم، شخصیت های که در مراکز استان های کشور بودند هرکدام شان درجایگاه خودشان حضور داشتند، که این ها شخصیت های محلی بودند ، مثلا در مشهد اقای خامنه ای بود، اقای محلاتی در شیراز، اقای طاهری در اصفهان، اقایان قاضی ومدنی در تبریز حضور داشتند، این ها شخصیتی استانی بودند که هرکدام درمحل حضور شان اثر گزار بودند. اما شخصیت های بودند که جنبه ملی داشتند، مثل شهید بهشتی، مطهری ومفتح وشخصیت های دیگری که اختصاص به جای نداشتند جنبه عمومی ومرکزی داشتند. 🔸 سوال سوم: در 44 سالگی انقلاب اسلامی چه مقدار از آن شعارها را تحقق ‌یافته و چه مقدار را تحقق ‌نیافته می‌دانید؟ ...... 🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://andishehma.com/arman-haye-enghelab-eslami-57/ 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa
🔸 از اوج بروج حق سردار قیام آمد / بر شوق سماع جان، انوار امام آمد 🔸 طاغوت نگونسر شد با خاک برابر شد / شمشیر اناالحق چون بیرون ز نیام آمد . . . 📌 شما عزیزان میتوانید جهت استفاده از موشن گرافی های زیر آن ها را دانلود و در شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید. https://andishehma.com/22bahman/ 🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما 🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻: ایتا: https://eitaa.com/andishemaa تلگرام: https://t.me/andishemaa اینستاگرام: https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en