📢 📢 رابطۀ علما و مراجع با مردم، رابطۀ پدر و فرزندی باشد
🎙 استاد سید جواد علوی بروجردی
🔸 آقا امام عسکری صلواتالله و سلامهعلیه حق بزرگی به گردن ما دارند. معلم بزرگی برای ما هستند. یاد بگیریم با همه، حتی آنهایی که کج رفتند، حتی آنهایی که منحرف شدند، رهایشان نکنیم. بارها گفتهام که ما برای همۀ اینها پدر هستیم. اینها بچههای ما هستند. علوی است؟ منحرف است؟ بیحجاب است؟ بسیار خوب! بچههای ما هستند یا نیستند؟ مگر نفرمودند: «انا و علیٌ ابوا هذه الامه»؟ آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف پدر است. وقتی که امام زمان در غیبت است و ما آمدیم اینجا روی این منبر نشستیم آن تکفلی که آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف به ایتام آل محمد دارد، ما به عهده میگیریم .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rabete-ollama-ba-mordom/
#علما
#پدر_فرزندی
#قدرت
#مردم
#علوی_بروجردی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ راه برون رفت از تنشهای داخل
🎙 استاد محمد سروش محلاتی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 ️حاکمان باید اول برای ادای حقوق مردم چهار گام بردارند : شفافیت ، مشارکت ، عدم تاخیر ، برابری.
سپس توقع گام پنجم را از سوی مردم برای اطاعت از آنها داشته باشند:
أَلاَ وَ إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي
أَلاَّ أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلاَّ فِي حَرْبٍ
وَ لاَ أَطْوِيَ دُونَكُمْ أَمْراً إِلاَّ فِي حُكْمٍ
وَلاَ أُؤَخِّرَلَكُمْ حَقّاً عَنْ مَحَلِّهِ وَلاَأَقِفَ بِهِ دُونَ مَقْطَعِهِ
وَ أَنْ تَكُونُوا عِنْدِي فِي اَلْحَقِّ سَوَاءً
🔸 ️پس از ادای این حقوق شهروندان آنگاه نوبتِ فرمانبرداری و همراهی مردم میرسد:
🔹 فَإِذَا فَعَلْتُ ذَلِكَ وَجَبَتْ لِلَّهِ عَلَيْكُمُ اَلنِّعْمَةُوَ لِي عَلَيْكُمُ اَلطَّاعَةُ(نامه ۵۰ نهج البلاغه)
🔻 ️ترجمه دکتر سید جعفر شهیدی:
بدانيد حق شماست بر من كه
۱. چيزى را از شما نپوشانم جز راز جنگ كه از پوشاندن آن ناگذارم،
۲. كارى را جز در حكم شرع بى رأى زدن با شما انجام ندهم،
۳. حق شما را از موقع آن به تأخير نيفكنم و تا آن را نرسانم وقفهاى در آن روا ندانم،
۴. همه شما را در حق برابر دانم
و چون چنين كردم نعمت دادن شما بر خداست و
طاعت من بر عهدۀ شماست.
🔹 عجب!
امیرالمومنین هم پیش از ادای حقوق مردم، انتظار همکاری و همراهی آنان را نداشت و با شجاعت به مردم میگفت: وقتی حقوقتان را ادا کردم، اطاعت من برعهده شماست. پس اول: حق، سپس: تکلیف
https://andishehma.com/rah-boron-raft-za-tanesh-haye-dakhel/
#مشکلات_داخلی
#امیرالمومنین
#تنش
#محمد_سروش_محلاتی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 نگاه پدرانه به جاي رويكرد سلبي
✂️ برش هایی از متن:
🔺 بايد از ابزارهاي نرم براي فرونشاندن خشم و نارضايتي بحق مردم استفاده كرد
🔸 گروه سياسي | پس از اظهارنظرهاي متعدد اساتيد «جامعهشناسي»، «ارتباطات»، «علوم سياسي» و «روان شناسي»به نظر ميرسد، جاي خالي نگاه اساتيد فلسفه به رخدادهاي اخير به شدت احساس ميشود. اساتيد و تحليلگراني كه با سير و غور در مباحث و رخدادها از منظر پديدارشناسانه و بنيادين تلاش ميكنند تفسيرهاي تازه از وقايع ارايه كنند. از اين منظر بيژن عبدالكريمي، فيلسوف ايراني و دانشيار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال، چهرهاي است كه تلاش ميكند ارتباط جذابي ميان فلسفه، جامعهشناسي، تاريخ و سياست ايجاد كند و با استفاده از اين نگاه بينارشتهاي، تفاسير خاص خود را از رخدادها ارايه كند. عبدالكريمي كه طي سالهاي اخير، نامش در ليست اساتيد اخراجي دانشگاههاي كشور ثبت شده، در گفتوگو با «اعتماد» با بازخواني چالش ميان نوگرايان و سنتگرايان به دنبال آن است كه راهكارهاي عملي براي درك شرايط تازه كشور براي سياستگذاران و عموم مخاطبان ارايه كند. او معتقد است، هر چند خطر تجزيهطلبي و ناهنجاريهاي عمومي در شرايط فعلي احساس ميشود، اما اين خطر نه از بطن پيگيري مطالبات جوانان بلكه از طريق برخوردهاي سلبي و پليسي با اين مطالبات است كه شكل واقعي به خود ميگيرد. خطري كه عبدالكريمي معتقد است، تصميمسازان تا دير نشده بايد آن را جدي گرفته و براي عبور از آن چارهانديشي كنند. او معتقد است نوگرايان، اطلاحطلبان و جوانان، مانند سنتگرايان، اصولگرايان و محافظهكاران بايد نمايندگاني در نظام سياسي داشته باشند تا در بزنگاهها در شمايل حلقه واسط عمل كنند و كشور را از دل درياي مواج بحرانها به سمت ساحل امن وآرامش هدايت كنند.
🔻 برخي تحليلگران و اساتيد دانشگاهي در مورد رخدادهاي اخير روايتهاي خاصي ارايه ميكنند، برخي از منظر نظام طبقاتي به موضوع نگاه ميكنند و برخي ديگر نيز پاي مطالبات ميان نسلي را به ميان ميكشند. شما به عنوان يك استاد فلسفه، رخدادهاي اخير را چطور تفسير ميكنيد؟
🔸 بارها به اين موضوع اشاره كردهام كه در جامعه ايراني با يك دو قطبي مواجهيم؛ نوگرايان و سنتگرايان اين دو قطبي را شكل دادهاند. در تمام اين سالها به مطالبات و خواستههاي نوگرايان توجه نشده و اين طيف به عنوان شهروندان درجه دو مطرح بوده و هستند. در واقع، نوگرايان نمايندهاي در حاكميت ندارند و همه نمايندگانشان در بخشهاي مختلف يا كنار زده شده يا اينكه حذف شدهاند. نهادهاي ميانجي نيز در يك چنين جامعهاي وجود ندارد كه در زمان التهابات و تكانههاي سياسي و اجتماعي به صحنه ورود كرده و با طرفين صحبت كنند. در واقع با عدم بلوغ قدرت سياسي در كشور مواجهيم. اگر بلوغ سياسي وجود داشت حتي اگر طبقه متوسط نوگرا نمايندهاي نداشت، سيستم بايد براي آنها نمايندهاي ايجاد ميكرد تا در بزنگاههاي تاريخي مانند رخدادهاي امروز با آنها به جاي يك جمعيت گسترده و غيرمتمركز بتوان سخن گفت. بدون ترديد نيروهاي خارجي و بدخواهان نيز از اين شرايط سوءاستفاده كرده و مشكلاتي ايجاد ميكنند . نهايتا نيز كار به خونريزي و تحركات خشونتآميز ميرسد.
🔻 طي روزهاي اخير و پس از كنشگريها از سوي فعالان اقتصادي و كسبه، برخي تحليلگران اعلام ميكنند مطالبات طبقه متوسط و محروم جامعه در حال نزديك شدن به هم است. اين گزاره از نظر شما درست است؟
🔸 به نظرم طبقه متوسط نوگراي ايران به يك معنا سوبژه مدرن هستند؛ به لحاظ فرهنگي درك نشدند، مقولاتي در قدرت سياسي وجود نداشته كه اينها درك شوند. به لحاظ فرهنگي فهم نشده و حتي سركوب شدهاند و به لحاظ اقتصادي نيز مدام نحيف و ضعيف شدهاند. اين در حالي است كه طبقه متوسط در همه كشورها موتور رشد هستند. اما قدرت سياسي ما نتوانسته با طبقه متوسط ارتباط معقولي برقرار كند و طبقه متوسط ايراني مدام در حال كوچكتر شدن است.
🔻 طبقه متوسط در ساير كشورها چه مطالباتي دارند؟ آيا اين مطالبات را ميتوان به طبقه متوسط نوگراي ايران هم ارتباط داد؟
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/negah-pedarane-be-jaye-roykard-salbi/
#پدرانه
#رویکرد_سلبی
#نگاه
#گروه_سیاسیون
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
🔶 راهکار روزنامه جمهوری اسلامی برای پایان دادن به اعتراضات اخیر
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش خبرنگار سایت اندیشه ما، جمهوری اسلامی در سرمقاله خود پیشنهاد قابل تاملی برای پایان دادن به اعتراضات اخیر مطرح کرد.
🔸 این روزنامه نوشت: دانشگاه، مهمترین پایگاه فکری و حتی سیاسی هر کشوری است. در ایران، تحولات عمیق سیاسی – فرهنگی – اجتماعی دوران انقلاب اسلامی و سالهای اولیه بعد از پیروزی انقلاب، دانشگاهها را به نفع منافع ملی با گرایش روشنفکری دینی متحول کرد. این تحول، تا حدودی از رابطه تنگاتنگ حوزه و دانشگاه متاثر بود کمااینکه اشتراکات مرتبط با دفاع مقدس و انقلاب فرهنگی نیز زمان را به نفع همکاری این دو پایگاه علمی کشور به پیش میبرد.
🔸 گذشت زمان و پیدایش جناحهای فکری متعدد و حرکت فعالان سیاسی کشور به سوی دوقطبی سازی جامعه، فضای دانشگاهها را نیز تحت تاثیر قرار داد. احزاب و جناحها، اعم از آنها که در قدرت بودند و آنها که برای کسب قدرت تلاش میکردند، به دانشگاهها چشم طمع دوختند و به یارگیری از میان دانشجویان پرداختند. دولتها هم در این میان، با جناحهای سیاسی رقابت کردند و با استفاده از امکانات دولتی درصدد وابسته کردن دانشگاه به خود برآمدند. در نتیجه این رقابتهای بیرونی که دانشجویان را هدف قرار داده بودند، دانشگاه که باید در کنار علم با سیاست هم آشنا باشد، اول سیاسی شد و در مرحله بعد گوشه چشمی هم به علم انداخت!
🔸 این برخورد غیرحرفهای با دانشگاه، حداقل دو عارضه بزرگ منفی به وجود آورد که یکی مهاجرت عدهای از دانشجویان و اساتید به خارج از کشور بود و دیگری رشد گرایشهای دوقطبی در دانشگاه و گسترش آن همراه با خالی شدن اصحاب این گرایشها از هرگونه انعطاف نسبت به همدیگر. این، خطر بزرگی بود که به سراغ دانشگاه آمد و این محیط علمی را که باید مهد تعامل و تعادل فکری باشد به مرکزی برای تقابل اصحاب علم و فکر و فرهنگ با یکدیگر تبدیل کرد.
🔸 حکمرانان به جای اینکه درصدد بازگرداندن جامعه دانشگاهی به تعامل باشند، فقط به یک بخش از دانشگاهیان چشم دوختند و آنها را تحویل گرفتند و به آنها پر و بال دادند و خطرناکتر اینکه تصور کردند دانشگاه فقط همین است و خبر دیگری در آن نیست. این غفلت که متاسفانه به یک عادت تبدیل شده، اکنون دانشگاه را به سمتی میبرد که دقیقاً خلاف جهت مورد نظر و برنامه حکمرانان است. دانشگاه، خطر نیست ولی اینگونه با دانشگاه بازی کردن خطرناک است و فرصت بسیار مهم این محیط علم و فکر و فرهنگ را به تهدید تبدیل میکند. حکمرانان اگر رفتارشان را با مردم بر عدالت و صداقت و خدمت استوار کنند، نیازی به دخالت در دانشگاه ندارند و خود دانشگاه به سوی آنان خواهد آمد و به بازوی توانایشان تبدیل خواهد شد.
🔸 این تاریخچه مختصر و این واقعیت غیر قابل انکار که درباره نسبت حکمرانان با دانشگاه به عنوان مقدمه در این مقاله آوردیم، این نتیجه طبیعی را به همراه دارند که حکمرانان ما باید تغییر را از نگاهشان به دانشگاه شروع کنند و برای اینکه دانشگاه با حاکمیت همراهی کند باید رفتار حاکمیت با مردم تغییر کند. مردم ایران، نه با اسلام مشکل دارند و نه با نظام جمهوری اسلامی. مشکل اینست که عدالت، امروز گمشده مردم است. سخن از عدالت گفته میشود ولی در این گفتار صداقتی وجود ندارد.
🔻 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rahkar-rozename-jomhory-eslami/
#اعتراض
#پایان
#راهکار
#روزنامه_جمهوری_اسلامی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ لزوم بازگشت به قواعد فقهی برای تحکیم اتحاد اسلامی
🎙 استاد علیرضا اعرافی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 به گزارش خبر نگار« سایت اندیشه ما» ایکنا، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور، در وبینار چهارم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی در باب مبانی علمی و دانشی وحدت تصریح کرد: آنگاه که ما سخن از انسجام، وحدت و یگانگی به میان میآوریم باید به این نکته توجه کنیم که زمانی وحدت، انسجامی پایدار خواهد بود که بر مبانی اندیشهای و فکری دقیق استوار باشد.
🔹 وی با بیان این که وحدتهای ظاهری و سطحی نمیتواند یک امت بیافریند و یک جبهه واحد تولید کند، گفت: وحدتی میتواند ما را به سمت آرمانهای بزرگ سوق دهد که ریشه در مبانی عقلی، فکری و اصول علمی داشته باشد.
🔹 اعرافی با بیان این که وحدت اسلامی باید در نظامهای تربیتی جهان اسلام ریشه داشته باشد، توضیح داد: مراکز علمی که حوزهها و مراکز علمی دینی هستند، دانشگاههای جهان اسلام و همینطور نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در جهان اسلام باید پیشگامان و پیشاهنگهای عمق بخشیدن به هویت اسلامی و انگیزه یگانگی و یکدستی در میان امت و نسل جوان باشند.
🔹 وی بیان کرد: پیشرانی و پیشگامی نهادهای علمی، دینی و فرهنگی، آنگاه میتواند اثر بخش و پایدار باشد که ریشه در علوم اسلامی و اندیشه پایه اسلام داشته باشد.
🔹 مدیر حوزههای علمیه کشور با اشاره به این که دستیابی به وحدت، تقریب، انسجام و هماهنگی و یکدستی امت نیازمند تفسیر و توجیه عقلانی فلسفه و کلام همه مذاهب اسلامی در مقوله وحدت و یگانگی است، گفت: باید این وحدت و انسجام در نظام فقهی و شریعت و آیین فقهی مذاهب اسلامی تفسیر شده باشد.
🔹 وی با تأکید بر لزوم حضور و نفوذ ریشههای وحدت در اخلاق اسلامی مذاهب مختلف اظهار کرد: اگر لااقل ما این سه زاویه نگرش اسلامی (سطح اندیشه کلامی و فلسفی آنها، اندیشه فقهی و شریعت آنها و اندیشه اخلاقی و ارزشی آنها) را متناسب با وحدت ببینیم این وحدت عمق پیدا خواهد کرد.
🔹 وی ادامه داد: اگر چنین باشد آن وقت میشود گفت که ما کنار هم به تعبیر رسول خدا(ص) مثل دانههای یک تسبیح و دندانههای یک شانه در آمدهایم و ید واحده شدهایم.
🔹 این اندیشمند مسلمان با اشاره به این که در فقه ما آنگاه میتوانیم وحدت را تعمیق کنیم و عمق ببخشیم که مبانی فقهی ما، راه را برای این یگانگی، یکدستی و همدلی و همراهی باز کند، تصریح کرد: به گمان من فقه ما در چند بعد، بزرگراه دست یافتن به هویت واحده و یگانگی امت را به روی ما گشوده است.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/lozom-bazgasht-be-ghavaed-feghhi/
#تحکیم_اتحاد_اسلامی
#فقه
#جهان_اسلام
#علیرضا_اعرافی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ درس خارج مقتلخوانی در واقع لوث کردن درس خارج است/ خروجی درس خارج باید اجتهاد باشد/ درس خارج بیش از ۱۰ سال بیمعناست
🎙 استاد ابوالقاسم علیدوست
✂️ برش هایی از متن:
🔸 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، با بیان اینکه نباید عنوان درس خارج را با طرح مباحثی مانند فقه مقتلخوانی لوث کنیم، گفت: اینکه کسی که ۳۰ سال درس خارج برود و مجتهد نشود یا خودش مشکل دارد یا استادش یا هر دو؛ وگرنه درس خارج بیش از ده تا دوازده سال زمان لازم ندارد.
🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از شبکه اجتهاد آیة الله ، ابوالقاسم علیدوست، در نشست علمی «بایستههای ورود به درس خارج» در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم با بیان اینکه در حوزه دو مرحله سطح و خارج وجود دارد، اظهار کرد: الان دو درس خارج در حوزه داریم؛ یکی خارج فقه و اصول و دیگری دروس خارج غیرفقه و اصول مانند خارج تفسیر و خارج کلام، ولی گاهی دروسی مانند درس خارج مقتلخوانی و … را در حوزه راه میاندازند که در واقع لوث کردن درس خارج است. الان در حوزه نجف فقط خارج فقه و اصول وجود دارد و نباید خیلی دایره را مانند نجف تنگ کنیم و نه مانند حوزه قم بدون حد و مرز باشد. البته دروسی چون خارج تفسیر، خارج حدیث، خارج کلام هم در حوزه لازم است و باعث سست شدن درس خارج نیست.
🔺 خروجی درس خارج باید اجتهاد باشد
🔸 علیدوست با اشاره به هدف درس خارج، تصریح کرد: باید برایند و نتیجه درس خارج، اجتهاد باشد، یعنی اگر درس خارجی وجود داشته باشد که انسان به اجتهاد نرسد یا فاعلیت فاعل یا قابلیت قابل، دچار اشکال بوده است. البته منظورم از اجتهاد به معنای عام است. اجتهاد خاص، در فقه و اصول و مجتهد شدن است، ولی خروجی اجتهاد عام، مفسر مجتهد، متکلم مجتهد و فیلسوف مجتهد است و ما امروز به اجتهاد به این معنا نیاز داریم.
🔸 استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه اجتهاد ملکه کشف و مدیریت ادله است، اظهار کرد: کسی که ادله را بیابد و نتواند به خصوص در تعارضات مدیریت کند مجتهد نیست. آیات قرآن گاهی در تناقض ظاهری هستند و روایاتی داریم که متضاد هستند و مجتهد باید این ادلهها را مدیریت کند. مثلا در روایت داریم که هر کسی محبت علی(ع) را داشته باشد سر تا پای او گناه هم باشد اهل نجات است. بنده بعد از چندین ساعت مطالعه دهها روایت و آیه در این زمینه به این نتیجه رسیدم که ما نه ده دلیل بلکه ده گروه دلیل داریم و باید از بین آنها نتیجه درست را برای اثبات این مسئله بیابیم.
🔺 فرایند لازم برای رسیدن به اجتهاد
🔸 علیدوست با اشاره به فرایند لازم برای رسیدن به اجتهاد، گفت: دانشافزایی در درس خارج یکی از مهمترین مراحل در این فرایند است و آشنایی با تراث و قدرت پیدا کردن برای ارتباط با تراث هم از دیگر مراحل در فرایند اجتهاد است. یکی از مشکلات عمده ما طلاب این است که قدرت ارتباط با تراث را نداریم؛ ممکن نیست کسی در رشتهای بخواهد عالم شود، ولی نتواند با تراث و میراث علمی گذشتگان ارتباط برقرار نکند، مثلا کسی در تفسیر دکتری گرفته است، ولی نمیتواند مجمعالبیان و کشاف و المیزان را به صورت عمیق بفهمد یا در فقه کسی درس خارج میرود، ولی نمیتواند جواهر و آثار شهید اول و ثانی را مطالعه کند.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/dars-kharj-alidost/
#اجتهاد
#درس_خارج
#مقتل_خوانی
#ابوالقاسم_علیدوست
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ در ستایش اعتراض
🎙 استاد مهراب صادق نیا
🔺 ... چند مرد بالغ وسط خیابان دست به یقه شدهاند؛ با انبوهی از انواع ناسزا و فحشهای رکیک. گروهی هم اطرافشان را گرفتهاند و این نمایش ترسناک را تماشا میکنند. یکی دو نفر زور میزنند با من بمیرم و تو بمیری، آنها را از هم سوا کنند. یکی هم آن وسط ، پشتِ سرِ هم میگوید: "آقا! صلوات بفرستید. تمامش کنید. کوتاه بیائید دیگر!" تمام این قِشقرق برای بوقِ کِشداری به راه افتاده است؛ که یکی از آن دو نفر در اعتراض به رانندگیِ دیگری زده است.
🔻 مکللند با بررسی داستانهای موجود در کتابهای درسی 23 کشور جهان، از جمله ایران، نشان میدهد که این داستانها دانشآموزان ایرانی را تعلیم میدهد که برای دستیابی به موفقیّت، بیش از تمرکز بر کوشش و مهارت، باید با محیط و بهویژه مسئولانِ بالاتر رابطهی خوبی داشت. این مطالعه که با عنوان "منش ملی و رشد اقتصادی در ایران و ترکیه" صورت گرفته است نشان میدهد که در این داستانها به کودکان ایرانی آموزش داده میشود که موفقیّت بیش از آنکه نتیجهی جاهطلبی و تلاشِ شخصی باشد، نتیجهی همکاری و برقراری روابط دوستانه با مسئولِ بالاتر است. این سیستمِ تربیتی به تقویت روحیهی مسالمت با محیط و پذیرش شرایط پیرامون کمک کرده و فراگیرانی سربهزیر، تسلیم و قانع تربیّت میکند. دانشآموزان ایرانی در هیچکجا معنا و شیوهی اعتراض را فرا نمیگیرند؛ چون کسانی که مسئول تربیّت آنها هستند گمان میبرند "اعتراض" یک رذیلت اخلاقی است و دانشآموز خوب، دانشآموزی است که اعتراض نکند! شاید هم فکر میکنند که آنها آنقدر خوب و بینقص هستند که کسی نباید و نشاید به آنها اعتراض کند.
🔺 اعتراض بخشی از واقعیّت زندگی اجتماعی ماست. پدیدهای بهظاهر ترسناک که ممکن است برخی، به اشتباه، آن را عامل بیثباتی جامعه بدانند و بخواهند آن را خاموش کنند. وجود اعتراض در هر جامعهای به معنای پویایی و زنده بودنِ آن است. هر روز ممکن است ما با چیزی روبهرو شویم که خوشآیندمان نباشد و نسبت به آن معترض باشیم. غیرطبیعی آن است که شهروندان یک جامعه مهارت اعتراض و نیز مواجههی با آن را نداشته باشند. غیرطبیعی آن است که کسی گمان برد هیچکس حق هیچ اعتراضی به او را ندارد. اساسا، در اعتراض نوعی امید و مثبت اندیشی نهفته است؛ وقتی کسی نسبت به کاری که میکنیم به ما اعتراض میکند، در حقیقت میخواهد بگوید که رفتاری پسندیدهتر (بر اساس فهم خودش) از ما انتظار دارد. اعتراض او به معنای آن است که فضیلت، درک، عقلانیّت و توانمندی بروز رفتار پسندیدهتر را در ما سراغ دارد. اگر غیر از این بود، یا به جای اعتراض، به قول کاربران اینستاگرام، ما را آنفالو یا بلاک میکرد، و یا اگر کار را از کار گذشته میدید، دست به دامن خشم و خشونت میشد. اعتراض به معنای زنده بودن امید اجتماعی است.
https://andishehma.com/dar-setayesh-eteraz/
#اعتراض
#ستایش
#مهراب_صادق_نیا
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ تاریخینگری آفت وحدت مسلمانان است
🎙 استاد محمدکاظم شاکر
✂️ برش هایی از متن:
🔻 به گزراش خبرنگار«سایت اندیشه ما» به نقل از ایکنا،۱۲ تا ۱۷ ربیعالاول هفته وحدت نامگذاری شده است؛ روز دوازدهم ربیع از منظر اهل سنت و روز ۱۷ ربیع از منظر شیعیان، سالروز میلاد باسعادت پیامبر(ص) است.قرآن کریم بر مقوله وحدت مسلمانان و پرهیز از تفرقه تاکید فراوانی دارد، کمااینکه این واژه در روایات هم پرتکرار است.
🔸 برای بررسی موضوع وحدت و مصادیق و ضرورت آن و اینکه تا چه حد برداشت ما از وحدت بین شیعه و سنی درست است، خبرنگار ایکنا گفتوگویی با محمدکاظم شاکر، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، انجام داده است که در ادامه میخوانید؛
🔸 وحدت اسلامی از واژگان پربسامد در ادبیات و فرهنگ ایرانی و اسلامی است. نظر شما درباره این موضوع چیست و چه ضرورتی دارد؟
🔸 اگر بخواهیم به صورت ریشهای به این واژه نگاه کنیم، وحدت در برابر اختلاف و تفاوت قرار دارد. اختلاف چیز بدی نیست و نشاندهنده تفاوتها بین انسانهاست، زیرا هیچ انسانی نمیتواند مانند انسان دیگری باشد. تفاوتهای فردی امری بدیهی است و نباید تصور کنیم که این نوع اختلاف و تفاوت ناهنجار است. ممکن نیست که دو انسان مانند همدیگر فکر کنند و ظاهر آنها مثل هم باشد. وقتی این تفاوتها وارد ظرف اجتماعی شود، ممکن است به اختلاف بینجامد، مثلا دو نفر با همدیگر ازدواج میکنند و در بین آنها اختلاف سلیقه و فکر و اندیشه وجود دارد و ما نمیتوانیم این اختلافات را از بین ببریم، بلکه هنر ما این است که با وجود این تفاوتها و اختلافنظرها بتوانیم بر پایه مشترکات، زندگی اجتماعی رو به پیشرفتی داشته باشیم.
🔸 خانمها با مردان تفاوت دارند و هیچ کسی منکر این اختلافات نیست، ولی همین اختلافات و تفاوتها سبب میشود که یک دختر و پسر بتوانند تشکیل زندگی داده و مکمل هم باشند؛ بنابراین اختلاف اندیشه بد نیست، بلکه خوب هم هست و باعث رشد افراد میشود و میتواند سکوی پرش طرفین باشد.
🔸 در ایام میلاد باسعادت نبیاعظم هستیم. از ایشان روایت شده که اختلاف امت من رحمت است و اگر معنای مشهور را بگیریم، اختلاف فکری و اندیشه بین علمای اسلامی، رحمت است. البته زمانی اختلاف رحمت است که ما بر مشترکات تاکید کنیم. زن و مرد با وجود اختلافات زیاد، هر دو انسان هستند و وقتی اختلاف روی سکوی اشتراک قرار بگیرد، سکوی پرش رشد و ارتقای انسان است.
🔸 اختلاف اندیشه اعم از سیاسی، اجتماعی و دینی و... اینگونه است؛ مثلا اگر دو حزبی که با هم اختلاف نظر سیاسی دارند براساس قانون عمل کنند، برای حکمرانی خیلی خوب است. دنیای سیاست امروز تکحزبی نیست، زیرا به دیکتاتوری ختم میشود، ولی وقتی دو حزب بزرگ سیاسی با هم رقابت کنند و بر مشترکات پافشاری کنند، مایه رشد جامعه خواهد بود و در مورد مذاهب هم همینطور است؛ البته به شرط اینکه اختلاف به نزاع منجر نشود. معیار ما در اینکه اختلاف تا کجا خوب است این است که منجر به نزاع نشود. قرآن کریم فرموده است که اگر در موردی تنازع کردید، به حکم خدا و رسول بازگردید. پس از دید قرآن، اختلاف بد نیست، بلکه خداوند همه را از نزاع نهی کرده است.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tarikhnegary-afat-vahdat-mosalmanan-ast/
#تاریخ_نگری
#مسلمانان
#محمد_کاظم_شاکر
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ عصریسازی سیره معصومین(ع) باید همراه با روش، تحلیل درست و استخراج معیارها باشد
🎙 استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از شبکه اجتهاد، حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، استاد دانشگاه قرآن و حدیث، در نشست علمی «عصریسازی سیره پیامبر(ص)؛ چیستی و چرایی»، گفت: بر پایه آموزههای قرآن و سنت، تاسی و الگوگیری از سیره پیامبر(ص) امری لازم و ضروری است؛ چنانکه خداوند متعال، رسول خدا(ص) را به عنوان الگو معرفی کرده و مؤمنان را به تأسی از سیره ایشان فراخوانده است.
🔹 وی افزود: امیرالمومنین(ع)، تأسی به سیره انبیا بهویژه رسولاکرم(ص) را جزء وظایف دینی مسلمانان برشمرده و آنان را به پیروی از رفتار حضرت دعوت کرده است، ولی الگوگیری از رفتار پیامبر(ص) همیشه ساده و هموار نیست و گاه بهرهگیری از سیره ایشان بهدلیل محدودیتهای تاریخی با دشواری همراه است.
🔸 استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چه اینکه غذا خوردن با بردگان، سوار شدن بر الاغ بیپالان، دوشیدن شیر بُز و پوشیدن لباس پشمی، از جمله افعالی است که در زمان حیات پیامبر(ص)، مطلوب و پسندیده بود و امروزه بهدلیل تغییر شرایط زمانی و تفاوت نگاه فرهنگی، نامرسوم است، چرا که فعل پیامبر(ص) مطابق با شرایط و فضای دوره حضور ایشان شکل گرفته است و طبیعتاً متناسب با عرف و فرهنگ آن زمان فهمیده میشود.
🔹 وی ادامه داد: مهمترین کار در عصریسازی آن است که بتوانیم رفتار حضرات را دقیقا بررسی و تحلیل کنیم و معیارهای حاکم بر رفتار حضرات را استخراج کنیم. در این بین گفتار معصومین(ع) و عرضه بر قرآن خیلی مفید خواهد بود و با این روش تا حد زیادی استخراج این معیارها برای ما ممکن است و وقتی معیار روشن باشد میتوان رفتارهای امروزی را بر آن رفتارها منطبق کنیم.
🔸 طباطبایی اضافه کرد: در دوره معاصر، شرایط زمانی و محیطی تغییر کرده است و تلقی مخاطب از ارزشها و هنجارهای رفتاری متفاوت شده است. از اینرو، برای الگوگیری از سیره پیامبری که چهارده قرن با مخاطب امروز فاصله دارد، میبایست اقتضائات عصر جدید را در نظر گرفت و رفتارهای ایشان را متناسب با فرهنگ زمانه «عصریسازی» کرد.
🔺 ضرورت تبیین مبانی و روش تحلیل رفتار معصومان
🔸 استاد دانشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه اگر پیامبر(ص) امروز زندگی میکردند سوارشدن بر الاغ و دوشیدن آن را انجام نمیدادند، تصریح کرد: بنابراین عصریسازی موضوعی است که با تکیه بر توصیف متون رفتارشناسانه پیامبر(ص) پدید نمیآید و نیازمند تعریف مبانی، تبیین روش و تحلیل نمونههای رفتاری است.
🔸 طباطبایی اظهار کرد: یکی از مسائل دیگر در سیره ایشان هم سلام کردن به کودکان است که البته رفتاری فرازمانی است یا لباس پشمینه پوشیدن ممکن است یک امر شخصی باشد یا ممکن است نشانه تواضع و فروتنی ایشان باشد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/asri-sazi-sire-bayad-dorost-bashad/
#سیره
#عصری_سازی
#معصومین
#صحیح
#سید_محمد_کاظم_طباطبایی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa