✅ کشاکش تجدد و اندیشه دینی
🎙 استاد امیر مهاجر میلانی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 در نشست «مسئله شناسی اندیشه دینی و تحولات جنسیتی دوره معاصر» با اشاره به کشاکش میان تجدد و اندیشه دینی، مطرح شد: منطق تجدد چنان قدرتی دارد که اگر اقتضاء کند، بهراحتی میتواند همه امور دینی را به خدمت خود درآورد و اندیشه دینی را مغلوب خویش سازد.
🔻به گزارش خبرنگار« اندیشه ما» به نقل از ردنا (ادیان نیوز)، نشست «مسئله شناسی اندیشه دینی و تحولات جنسیتی دوره معاصر» با همکاری دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب امروز چهارشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد. در ابتدای این جلسه، حجتالاسلاموالمسلمین امیر مهاجر میلانی، عضو هیئتعلمی پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به بازشناسی مواجهه نظام اندیشه دینی در برابر تجدد و مدرنیته بیان کرد: در کشاکش میان دین و تجدد تحولات بسیار متعددی رخداده است. در این مسیر ما ناچار هستیم ابتدا به شناخت منطق امر دینی و زیست جهان اندیشه تجدد بپردازیم.
🔹 یک غفلت عظیم از تجدد
🔸 امیر مهاجر میلانی ادامه داد: امروزه خرده نظامهای تجدد به کلیت ساختار اندیشه دینی هجوم آورده است. منطق تجدد چنان قدرتی دارد که اگر اقتضاء کند، بهراحتی میتواند تمامی امور دینی را به خدمت خود درآورد. یک غفلت عظیم از تجدد همین است؛ چراکه اندیشه دینی در ایران با توهم مضاعفی همراه است. بنابراین همواره در زمینبازی تجدد حضورداشته است. بازی در زمین تجدد تمام شئون دینی را دربر میگیرد و اجازه حضور را از اندیشه دینی سلب میکند.
🔸 عضو هیئتعلمی پژوهشکده زن و خانواده در ادامه با وامگیری از اندیشه “داریوش شایگان” فقید عنوان کرد: انسان دینی در اندیشه نوین از زیست جهان تجدد، غول بیشاخودمی را ساخته است که این غول امروز گریبان این انسان را فشرده است. به بیانی دیگر، در تقابل اندیشه دینی با تجدد این پیشفرض وجود دارد که میتوان با مدرنیته بازی کرد. اما غافل از آنکه این غول خودساخته بر تمام شئون انسان شرقی مسلط شده است.
🔻 دوگانه مهمی که اندیشه دینی را جذب جریانهای سکولار میکند
🔸 میلانی با طرح پرسش مهمی که در اندیشه سیاسی غرب وجود دارد، مطرح کرد: چگونه زیست جهان یک زن یا مرد مسلمان دگرگونشده است؟ در پاسخ اولیه به این موضوع میتوان چنین نتیجه گرفت که زن مسلمان با دوگانه شگرفی مواجه است. از طرفی میخواهد اندیشه دینی خویش را در تمام شئون و زیست اجتماعی حفظ کند و در دیگر سو، اندیشه نوگرایانه و تجددخواهانه هم داشته باشد. این دوگانه بسیار مهمی است. چراکه بایست متوجه بود که این دو اندیشه با یکدیگر قابلجمع نخواهند بود.
🔻 تجدد اسیر منطق اجتهاد نمیشود!
🔸 این پژوهشگر حوزه زن و خانواده با اشاره به تقابل روایتهای دوگانه دین و تجدد تأکید کرد: مدرنیته مهمان ناخواندهای بود که توانسته با منطق خویش اندیشه دینی و غیر شیفته به تجدد در ایران را به خدمت خود درآورد. در این بازی، حتی «منطق اجتهاد» نیز اسیر منطق تجدد شده است. بنابراین مداخله «ژن مدرنیته» گریبان اندیشه دینی را خواهد گرفت. انتخاب گزینشی از زیست جهان تجدد و دخالت آن در امور دینی، تنها اندیشه دینی را اسیر بازی خود خواهد کرد.
🔸 وی ادامه داد: غفلت از این موضوع تاریخ حیات دینی در ایران را گرفتار خود ساخته است. لذا در تاریخ ۱۵۰ ساله مواجهه اندیشه ایرانی با مدرنیته، خطایی بزرگتر و ویرانگرتر از «پذیرش روایت تجدد گونه از سنت و پوشانیدن لباس دینی و سنتی بر اندام امور مدرن» وجود نداشته است. حتی متفکرین غربی نیز به این موضوع اشارهکردهاند که دغلبازیهای تجدد و مدرنیته، خانهمان سوز و بلای جان اندیشه دینی و انسان شرقی خواهد بود .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/keshakesh-tajadod-va-andishe-dini/
#تجدد
#کشاک
#اندیشه_دینی
#امیر_مهاجر_میلانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ استقلال قاضی از منظر حقوقی
🎙 استاد محسن برهانی
🔗 تهیه وتنظیم استاد محمدکاظم تقوی
✂️ برش هایی از متن:
🔸 نشست قبلی برگزارشده در مؤسسه فقهپژوهی «مفتاح کرامت» بررسی مسأله «استقلال قاضی از منظر فقه» بود و برای بررسی بهتر این مسأله بهعلت اینکه بهگونهای مطالبه و اقتضای شرائط جامعه هم است، در برنامهریزیها قرار شد که مسأله استقلال قاضی از منظر حقوقی هم توسط یکی از اساتید، بررسی بشود؛ لذا امشب در خدمت استاد محترم، جناب آقای دکتر «برهانی» حقوقدان برجسته و استاد دانشگاه تهران هستیم که هم دارای بیان علمی و هم قلم علمیاند که مقالات متعددی نگاشتهاند و مستغنی از معرفی هستند.
🔸 مسأله قضاوت، از امور لاینفک زندگی بشر است و مطالبه عدالت در قضا هم از خواستههای دائمی و همیشگی بشر بهشمار میرود. شاید بتوان گفت که در جوامع جدید، دولتهای مدرن برای تحقق این هدف، دو راهکار اندیشهاند:
1) تفکیک قوا و تشکیل قوه قضائیه بهعنوان یک مستقل حاکمیتی؛
2) قضاوت براساس قانون.
🔸 این دو راهکار اندیشیدهشده، جلوی قضاوت برپایه امیال و هواها را میگیرد و طبعاً مطلوبیت عدالت قاضی و عدالت در قضا، از منظر اسلامی هم مستغنی از بیان است. بههرروی، تحقق استقلال قاضی، چیزی است که هنوز فاصله زیادی با آن داریم و بررسی آن از منظر حقوقی را امشب -انشاءالله- از بیانات و بحث علمی و تحقیقی جناب استاد «برهانی» استفاده میکنیم.
🔹 برهانی: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله و سلامٌ علی عباده الذین اصطفی. با عرض سلام، ادب و احترام به خدمت اساتید معظم و فضلای عزیز، حضرات آیات و حجج اسلام.
🔻 مقدمه
🔸 عنوان بحث ما «استقلال قضائی» است که متأسفانه توفیق نداشتم بحث فقهیای را که برخی از اساتید در اینجا ارائه دادند، در اختیار داشته باشم، ولی امیدوارم مطالبی که تقدیم میکنم، با مبانی منقحشده در موضوع، مطابق باشد. داستان استقلال قضات -نه استقلال دستگاه قضائی- یکی از بنیانهای نظام سیاسی-اجتماعی در یک کشور است؛ یعنی اگر پروندهای به یک قاضی، ارجاع شد، قاضی بتواند صرفنظر از فشارهای داخلی و خارجی، در آن به تشخیص خود عمل کند. استقلال قضائی را میتوان به دو دسته، تقسیم کرد:
استقلال و موانع درونسازمانی؛
استقلال و موانع برونسازمانی؛
🔸 بدینمعنا که قرار است سیستم قضائی چه بر سر یک قاضی در درون دستگاه و تشخیص او بیاورد و فشارهای بیرون دستگاه قضا بر قاضیای که در درون سیستم، مشغول کار بر روی یک پرونده است، به چه نحو است. سعی میشود آنچه تقدیم میگردد، هم ناظر به قوانین موجود باشد و هم ناظر بر رویههای موجود.
🔻 موانع درونسازمانی استقلال قاضی
🔸 اکنون با یک قاضی مواجهیم که در سیستم، قرار گرفته و «دوست دارد مستقل باشد» و میخواهیم بدانیم که این شخص قاضی در درون این سیستم با چه چالشهایی روبهروست و آیا انتظار استقلال از یک قاضی، یک انتظار بهجاست یا اساساً الآن چنین انتظاری حدوداً منطبق بر واقعیت نیست. بنابر این، مطالب را بر «عوامل نقض استقلال قضایی بهصورت درونسازمانی» متمرکز میکنیم؛ یعنی عواملی که از درون قوه قضائیه میخواهد بر قاضی، فشار بیاورد تا نتواند به تشخیص خود، عمل کند؛ یعنی -مثلاً- یک قاضی به اینجا رسیده که باید حکم به برائت، صادر کند، اما سیستم از او میخواهد که متهم را محکوم کند؛ یا به محکومیت متهم رسیده اما سیستم از او درخواست صدور برائت دارد. علل و عوامل مختلفی را میتوان در این زمینه، بر شمرد و از جمله آنها عبارتند از:
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/esteghlal-ghazi-az-manzar-hoghoghi/
#استقلال_قاضی
#حقوق
#محسن_برهانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ استقلال قاضی از منظر فقه اسلامی؛ به ویژه فقه امامیه
🎙 استاد محمد محمدی قائنی
✂️ برش هایی از متن:
بسم الله الرحمن الرحیم
مجری: مسأله قضاوت، همزاد انسان و جامعه انسانی است؛ هم ریشه در ابعاد باطنی و وجودی او و عوامل و
انگیزه هایی دارد که که نزاعها و مخاصمات را پدید میآورد؛ و هم یک امر اجتماعی است که در اجتماع، مدیریت
و سیاست به قضاوت پرداخته میشود و هم آمال و آرزوی و خواسته بشر در جامه از قدیم الایام، تقحق قضاوت
عادلانه بوده است. اسلام هم مسأله قضا را بسیار مهم میداند و به آن، اهمیت داده بهگونهای که آن را منصب نبی و
وصی میداند و در صورتی که این دو نباشد یا در استمرار آن دو نباشد، آن را شقی معرفی کرده. بههرحال شاید
بتوانیم مسأله استقلال قاضی را عبارة اخرای قضاوت عادلانه بدانیم و در جوامع قدیم، مسأله قضاوت از مسائل مهم
بوده و در جوامع جدید هم در بحث تفکیک قوا، یکی از سه قوه اصلی، قوه قضائیه است که آرزوی بشر را در
تحقق قضاوت عادلانه، دنبال میکند. اسلام هم که همه چیز را بر محور قوانین و ضوابط شرعی میخواهد یعنی - -
بستر آماده برای تحقق قضاوت عادلانه و استقلال قاضی در مسند قضا را خواستار است؛ یعنی جاری و نافذ نبودن
اراده اشخاص و امیال و هواهای آنها در امر قضاوت.
قائنی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم. این بحث، یک بحث گسترده است که پرداختن به
تمام جوانب آن قطعاً در مانند این جلسه موقّر هم نمیگنجد؛ چراکه جوانب و جهات گوناگونی دارد که در این
راستا گویای بحث استقلال قاضی و استقلال قضای اسلامی است. اگر فهرستی از جهات مربوط به استقلال قاضی
ارجاع بدهد که درباره پارهای از آداب قاضی که » شرائع « در فقه، ارائه بشود، شاید بهترین امر، این است که به
بهعنوان حکم الزامی، و شماری از احکام غیرالزامیه را بهعنوان آداب قاضی، متذکر شده و البته الزامی بودن برخی از
آنها در میان فقها محل خلاف است.
اینکه در حکومت دارج، نهاد قضائی و قوه قضائیه از دیگر قوا متمایز است و استقلال دارد، یک اصطلاح است
و منظور ما از منطر فقه، متغایرت دارد، چون اموری تشکیلاتی است نه امری » استقلال قضائی « که با اصطلاح
تثبیتناپذیر، بلکه یک مصطلح حکومی و اداری است و مراد از آن، این است که نهاد قضائی براساس قوه مجریه و
تحت امره آن، تعریف نمیشود و وزارت دادگستری که تحت نظر قوه مجریه است، غیر از نهاد قضائیی است که
در عرض نهاد قانونگذاری و اجرائی، تعریفی در حکومت دارد. مراد ما از استقلال قضائی، این معنا نیست، بلکه
این است که قضا در فقه اسلامی و منابع فقه اسلامی با خصوصیاتی، قرین شده که خواستهاند قاضی را به دو معنا
بهگونهای مستقل، تعریف بکنند: ....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/esteghlal-ghazi-manzar-fighh-siyasi/
#استقلال_قاضی
#فقه_اسلامی
#فقه_امامیه
#محمد_محمدی_قائنی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ تصدی منصب در دولت جائر از دیدگاه مجدد شیرازی
🎙 استاد سید جواد ورعی
🔸 «همکاری و تصدی منصب در دولت جائر» از مسائل کهن در فرهنگ شیعه است. از زمانی که حکومت از مسیر اصلی خویش منحرف و زمامداران جائر زمام امور جامعه را به دست گرفتند، این دغدغه برای پیروان مکتب اهل بیت (ع) پیدا شد که آیا می توانند با دولت جائر همکاری کرده و مقام و منصب بپذیرند؟
🔸 از این رو، به یکی از مسائل مورد ابتلا بدل شده و در احادیث پیشوایان دینی مطرح گردید و از آنجا به کتب فقهی راه یافت. در میان فقیهان نسبت به همکاری و تصدی منصب در دولت جائر رویکردهای متفاوتی وجود دارد.
🔸 برخی آن را حرام و ذاتاً (مثل ظلم) یا اقتضائاً (مثل دروغ) قبیح میدانند، از آن رو که به معنای رسمیت دادن به دولت نامشروع بوده و عامل تثبیت و تداوم قدرت زمامداران جائر است. اگر در مواردی استثنایی هم تجویز شده، بخاطر تزاحم با مصلحت الزامی مهمتری است.
🔸 برخی دیگر از فقیهان، نفسِ پذیرش منصب را (اختیاراً یا اکراهاً) در صورتی که مستلزم ارتکاب حرامی نباشد، و البته با هدف و انگیزه کاهش ستم یا دفاع از حقوق ستمدیدگان و مواسات با برادران دینی و احسان به آنان باشد، مجاز می دانند.
🔸 این دو دیدگاه افزون بر آن که اصل اولی در مسئله را متفاوت (حرمت یا اباحه) دانسته اند؛ به طور طبیعی در میزان قلمرو موارد مجازِ، اختلاف نظر دارند.
🔸 گروه اول همکاری و تصدی منصب در دولت جائر را در موارد بسیار محدودی تجویز میکنند، در حالی که گروه دوم موارد مجاز را در قلمرو گسترده تری میپذیرد.
🔸 از کلمات مجدّد شیرازی چنین برداشت می شود که به دیدگاه دوم تمایل دارد. این مقاله عهدهدار تبیین این مسئله با تمرکز بر دیدگاه مجدد شیرازی است.
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tasadi-mansab-dar-dolat/
#منصب
#دولت
#سید_جواد_ورعی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ درخواست آیتالله العظمی سیستانی از سازمان ملل برای پیگیری آزادی زنان ایزدی از اسارت داعش
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش خبرنگار «سایت اندیشه ما» به نقل از روزنامه اطلاعات سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ برای دومین بار طی یک ماه گذشته، آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان، در شهر نجف اشرف هیاتی از سازمان ملل را به حضور پذیرفتند و در این دیدار بر ضرورت پیگیری آزادی زنان و دختران ایزدی و ترکمان از اسارت داعش تاکید کردند.
🔸 به گزارش «شفق نیوز»، آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در دیدار با «کریستین ریچارد» رئیس هیات تحقیق سازمان ملل و همراهان وی، درباره جرایم گروه تروریستی داعش در عراق گفتگو و بر ضرورت تلاش برای آزادی زنان ترکمان و ایزدی که همچنان در اسارت تروریستهای داعش در سوریه هستند و انجام اقدامات مؤثر برای جبران خسارتهای قربانیان به ویژه آوارگان و پناهجویان تاکید کردند.
🔸 بر اساس بیانیه رسمی دفتر آیت الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان در این دیدار با یادآوری پیروزی بزرگی که ملت عراق در رویارویی با تروریست ها برای آزادسازی کشورشان از چنگ داعش به دست آورد، فداکاریهای رزمندگان عراقی تحت عنوانهای گوناگون برای تحقق این دستاورد بزرگ تاریخی را گرامی داشتند و از آنها تقدیر کردند.
🔸 ایشان همچنین با طلب رحمت برای شهدا و طلب سلامتی و عافیت برای مجروحان تاکید کردند : بدون این پیروزی بزرگ، امکان تعقیب تروریستها و محاکمه آنها به دلیل جنایاتی که در حق ملت عراق انجام دادند به ویژه جنایات قتل و اسارت و تجاوز و تخریب آثار باستانی عراق ممکن نبود.آیت الله العظمی سیستانی همچنین بر اهمیت اجرای کامل عدالت در تمامی اقدامات انجام شده در این زمینه تاکید و برای «کریستین ریچارد» و هیات همراه او آرزوی توفیق کردند.
🔸 بر اساس این بیانیه، رئیس هیات تحقیق سازمان ملل درباره جرایم گروه تروریستی داعش نیز در این دیدار گزارشی مختصر درباره اقدامات انجامشده توسط این هیات را ارائه کرد.
🔸 «کریستین ریچارد» سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: هیات همراه من معتقد است که همه قربانیان حق دارند جنایتکاران را بدون سلسله مراتب محاکمه کنند. وی افزود: من و تیمم این افتخار بزرگ را داشتیم که با آیت الله العظمی سیستانی ملاقات کنیم. ریچارد ادامه داد: از بدو تاسیس هیات تحقیقات، ما از درایت آیت الله العظمی سیستانی بهره برده ایم و خواسته ایشان همواره صلح و عدالت بوده است. این مقام سازمان ملل افزود: هیات ما امیدوار است که با تلاش بتوانیم خواسته های مرجعیت عالیقدر شیعیانبرای کنار گذاشتن خشونت و جنایات نسل کشی را پیش ببریم.
🔸 وی همچنین تاکید کرد: ما نمیتوانیم تمامی جوامعی را که به دلیل جنایات تروریستهای داعش متضرر شدهاند، فراموش کنیم و جنایات داعش در راستای تخریب فرهنگ عراق و تنوع بافت اجتماعی آن صورت گرفت.
🔸 در چنین شرایطی، گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار اخیر در جنوب «کرکوک» که به کشته شدن ۱۲ نیروی عراقی منجر شد، را برعهده گرفت. داعش در بیانیهای که در کانال تلگرامی خود قرار داد، اعلام کرد که جنگجویان این گروه به گشتی پلیس فدرال حمله و بمبی را در مسیر آنها آنها منفجر کردند و سپس با سلاحهای سنگین و بمبهای دستی به حمله ادامه دادند.
🔸 در همین حال، « محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دستور بازرسی دقیق جادهها و گرفتن فرصت از تروریستها و نیز تشکیل کمیتهای برای تحقیق درباره حادثه را داد. السودانی فرمانده پلیس عراق را برای پیگیری موضوع و پیگرد تروریست ها به محل حمله در کرکوک فرستاد .....
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/ayatollah-sistani-sazman-mellal/
#سازمان_ملل
#آزادی_زنان
#اسارت_داعش
#آیت_الله_سیستانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
❇️ حکومت دینی ، دینداری یا دین ستیزی
🎙 استاد هادی سروش
✂️ برش هایی از متن:
🔸 رسوخ دین در متن جامعه بستگی به “عدالت” دارد و اگر خروجی ورود دین به حاکمیت و حکومت چیزی غیر از “عدالت” باشد ، قطعا به دینداری آسیب فراوانی وارد است ؛
«لقد ارسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط» (حدید/۲۵)
🔸 آن چیزی که از تشکیل نماز جمعه و جماعت و اعتکاف و دیگر مناسک دینی برای روی اخلاق و باورهای دینی جامعه تاثیر میگذارد مقابله جدی حکومت دینی با فساد و انحراف هایی است که یا به اسم دین تمام میشود و یا از چهره های بظاهر دینی دیده میشود !
اگر در کنار نماز و اعتکاف و احیاء و .. زمینه گرایش مردم را به طرف نیکی و درستی فراهم نماید آن روز است که .....
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hokomat-dini-dindari-ya-dinsetizi/
#حکومت_دینی
#دین_ستیزی
#هادی_سروش
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
📢📢 موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم به مناسبت ایام فاطمیه، مجلس عزاداری برگزار میکند:
🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم عالمی
📎 موضوع: جایگاه حضرت زهرا (س) در فقه
⏰ زمان: شنبه تا دوشنبه، سوم تا پنجم دی ماه ساعت 19:45
📌 مکان: قم بلوارامین بیست متری گلستان کوچه 1 پلاک 15
📽 پخش زنده از طریق پیج اینستاگرامی موسسه فهیم
آدرس خبر روی سایت موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/marasem-ayam-fatemiye/
#ایام_فاطمیه
#سخنرانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✅ نصیحت ائمه مسلمین؛ از نگاهی دیگر
🎙 استاد مهدی پورحسین
✂️ برش هایی از متن:
🔸 بر اساس ادبیات دینی، یکی از وظایف مردم در قبال حاکم و حکومت، «نصیحت» است. «نصیحت ائمه مسلمین» تعبیری نام آشنا در فرهنگ سیاسی اسلام است که ریشه در روایات و کلام رسول گرامی اسلام دارد. نصیحت، برخلاف شهرتی که در فرهنگ عمومی ما دارد، به معنای پند و اندرز نیست بلکه به معنای «خیرخواهی خالصانه» و «مصلحت اندیشی صادقانه و واقع بینانه» نسبت به دیگران است. این واژه در مقابل «غش» قرار دارد که به معنای ناخالصی، بدخواهی، فریب، خیانت و نیرنگ است. در اسلام، مؤمنان موظفند نسبت به همگان ناصح و خیرخواه بوده، در برابر آنان از هرگونه فریب، خیانت و نیرنگ به دور باشند. به گونهای که پیامبر اسلام، دین را همسنگ نصیحت دانستهاند لذا سؤال شد، نصیحت نسبت به چه کسی؟ فرمود برای خدا، پیامبر خدا، ائمه مسلمین و همه مسلمانان:
«الدین نصیحة، قیل لمن یا رسول الله؟ قال: لله و لرسوله و لأئمة الدین و لجماعة المسلمین»
🔺 لذا خیرخواهی، یک مسئولیت همگانی است که جامعه اسلامی را از هرگونه ناخالصی، ریا و نیرنگ، پاک میکند و روابط و تعامل انسانها را تسهیل میبخشد.
🔺 در این میان، یکی از مهمترین مصادیق نصیحت و خیرخواهی عمومی مردم نسبت به همدیگر، نصیحت حاکمان اسلامی و رهبران جامعه است. پیامبر اسلام (ص) در این باره میفرماید:
«ثلاث لا یغل علیه من قلب امری مسلم: اخلاص العمل لله، و النصیحة لأئمة المسلمین و اللزوم لجماعتهم؛
🔸 سه خصلت است که دل هیچ فرد مسلمانی با آن خیانت نکند: خالص کردن عمل برای خدا، خیرخواهی پیشوایان مسلمین و همراه بودن با جماعت مسلمانان»
🔸 رهبران جامعه به لحاظ مسئولیت سنگینی که جهت تأمین حقوق مردم و ایجاد زمینههای مناسب برای رشد و تعالی دنیوی و اخروی آنان دارند، بیش از دیگران نیازمند خیرخواهی مردمند. از این رو، در لسان روایات، خیرخواهی حاکمان یکی از حقوق آنان شمرده شده است: امیرالمؤمنین علی(ع) خطاب به مردم میفرماید:
«و اما حقّی علیکم: فالوفاء بالبیعه، و النصیحة فی المشهد و المغیب، والاجابة حین ادعوکم و الطاعة حین امرکم؛ اما حق من بر شما وفا به بیعتی است که با من کردهاید و خیرخواهی در حضور و غیاب و پاسخ مثبت در آن هنگام که شما را بخوانم و اطاعت از من موقعی که به شما دستوری بدهم.»
🔸 در مقابل، حضرت علی(ع) شهروندان حکومت اسلامی را از هر گونه خیانت و نیرنگ نسبت به حکومت برحذر میدارد که اقتضای ذاتی نصیحت است: «با والیان خود خیانت نورزید و به رهبران خود نیرنگ نزنید و پیشوایان خود را نادان نخوانید و از رشته پیوند خود (جماعت مسلمین) پراکنده مشوید تا شوکت و دولت شما برود. پایه کارهای شما باید بر این مبنا باشد و ملزم این روش باشید»
🔸 بنابراین نصیحت و خیرخواهی شهروندان حکومت اسلامی، نسبت به رهبران جامعه دینی، یکی از حقوق مسلم حاکمان بشمار میرود. اما جدیترین پرسش در اینجا این است که خیرخواهی مردم نسبت به حاکمان به چه معنا است؟!
🔻 مفهوم نصیحت حاکمان
شماری از عالمان شیعی و اهل سنت نصیحت ائمه مسلمین را همان اطاعت آنان یا به اعتقاد خالصانه و پیروی کامل از آنها دانستهاند ......
🔺 جهت مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/nasihat-aeme-moslemin-az-negahi-diagr/
#ائمه
#مسلمانان
#نصحیت
#مهدی_پورحسین
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa